Kan iedereen goed leren rekenen/wiskunde begrijpen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-22 14:00

Mars schreef:
Janneke ik snap hier nog steeds totaal niks van. Dat stukje hersenen is er gewoon niet bij mij :P

bij mij is dat stukje ook niet aanwezig, ik snap er helemaal niks van %)

Tiggs

Re: Kan iedereen goed leren rekenen/wiskunde begrijpen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-22 14:24

Interessante vraag, het antwoord weet ik niet.

Ik had het er laatst met een vriendin (econometrist) over, dat ik ergens een algebra som zag en weer een soort instant paniek voelde, terwijl ik dat niet heb bij een ingewikkelde (in mijn geval juridische) casus - daarbij ben ik ervan overtuigd dat ik tot een antwoord kom, maar dat het misschien gewoon veel werk is. Toen merkte zij op dat zo'n wiskunde vraagstuk eigenlijk hetzelfde is, alleen voor het gemak is het verhaal 'vertaald' in een som. Dat zette me wel aan het denken.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-22 14:25

Karl66 schreef:
Omdat die eerste zin ook onzin is. Wiskunde is net zomin een taal als dat een computerprogramma een taal is. In beide gevallen gebruik je wel een taal om het op te schrijven. Wiskunde is de leer die abstracte structuren en patronen bestudeert.

Het hangt ook maar net af van wat je ziet als taal. Mijn taalkundecolleges hebben er in elk geval veel tijd aan besteed om duidelijk te maken dat een taal zich onderscheidt van een verzameling woorden doordat ze in relatie met elkaar gebruikt kunnen worden. En dat zijn abstracte functies, die je ook abstract kunt beschrijven.

Programmeertalen zijn ook met reden programmeertalen genoemd. En ze zijn Turing-compleet, dus wat ontbreekt er volgens jou aan voor je het een taal kunt noemen?

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-22 14:27

palousa_boy schreef:
Ik kan het prima maar het interesseert me niet zo erg dus op school deed ik alleen het hoog nodige om mn examen te kunnen halen.

Dit vind ik altijd zo'n mooie uitspraak. Net als 'ik had makkelijk vwo kunnen doen, maar geen zin'.
Mensen lijken te vergeten dat iets 'kunnen' niet alleen gaat om 'iq', maar ook om inzet. Je had dus geen vwo kunnen doen, want de inzet/zin ontbrak je en die is daar toch echt voor nodig. De een gaat het dankzij (simpel gezegd) een hoger iq misschien met minder inzet af dan de ander, maar er zitten altijd meer factoren aan iets kunnen dan simpel de intelligentie.

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-22 16:11

Ineke2 schreef:
Tazzey schreef:
Dus ja, ik denk dat iedereen het niveau van het voortgezet onderwijs zeker kan halen. Als je maar voldoende inzet en motivatie toont en daarbij goede begeleiding krijgt.

Hier ontbreekt het dus echt heel vaak aan. Met als gevolg dat daardoor de motivatie gaat dalen, want ja ondanks vele pogingen lukt het niet -O-

Ik heb vorig jaar ondanks 3 maanden intensief leren ( als in 10 uur per week naast mijn fulltime baan) een 3 gehaald voor de 3F rekentoets.

Gelukkig hoef ik voor die toets geen voldoende te halen, maar ik had zo graag minimaal een 5,5 gehaald.
Met oefentoetsen kreeg ik steeds een 4. Dan met de echte toets een 3 is wel een dubbele domper.

Het gaat vaak al mis op de scholen zelf. Als leerlingen aangeven dat ze iets niet snappen worden ze vaak met een kluitje het riet in gestuurd. Begeleiding vanuit de docent ontbreekt maar ook bijlessen worden vanuit school vaak niet gefaciliteerd.

Wat zonde dat het je niet lukt. In welke omgeving zit je? Ik kan altijd eens in mijn netwerk kijken of er een goede bijles docent bij je in de buurt zit waar je wat aan hebt.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-22 16:22

Of ze gaan gewoon een 13 jarige midden in de lunchpauze flink verbaal staan beledigen ten overstaande de hele lunchzaal over hoe idioot en dom je wel niet bent dat je wiskunde niet laat vallen voor het examenpakket. (Yep, been there)

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-22 16:23

Ik denk ook dat ik nu veel beter zou zijn in wiskunde, gewoon omdat ik heb geleerd hoe je 'problemen' oplost. Als ik een juridisch probleem kan oplossen, waarom dan geen wiskundig? (@Tazzey: jij kunt het blijkbaar ook beide :D)

Ik had wiskunde B en dat vond ik echt terror, alleen het onderdeel kansberekening ging me (heel) goed af. Had ik opeens een 9 voor... Ik begrijp zelfs het drie-deuren-raadsel.

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-22 16:27

Tiggs, ik ben ervan overtuigt dat een bèta achtergrond zeker geen nadeel is als je later je om laat scholen tot jurist. En ik denk dat je misschien ook wel een punt hebt als je zegt dat het nu waarschijnlijk een stuk gemakkelijker voor je is. Juridische problemen kunnen erg complex zijn, en toch moeten we ze tot een goed einde brengen, dat vergt wel wat aan inzicht en logisch nadenken, dat zal je zeker niet in de weg zitten met wiskundige problemen.

Sizzle, wat vreselijk! Dat moet toch niet kunnen. Een docent moet er zijn om kinderen te stimuleren.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-22 16:31

Gelukkig was ik ondanks dat ik een verschrikkelijk verlegen muurbloempje was, voldoende in staat om emotieloos te antwoorden: „ja maar ik sta een 9 voor biologie dus dat geeft niet dat wiskunde onvoldoende is.“
Hij is toen rood aangelopen weer weggestampt.

Stom genoeg heb ik daar thuis nooit wat over gezegt want dat was echt niet ok :n

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-22 16:49

Nee, dat kan echt niet. Helaas zijn er veel docenten die beter een andere baan hadden kunnen zoeken.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-22 18:01

Tazzey schreef:
Ineke2 schreef:
Hier ontbreekt het dus echt heel vaak aan. Met als gevolg dat daardoor de motivatie gaat dalen, want ja ondanks vele pogingen lukt het niet -O-

Ik heb vorig jaar ondanks 3 maanden intensief leren ( als in 10 uur per week naast mijn fulltime baan) een 3 gehaald voor de 3F rekentoets.

Gelukkig hoef ik voor die toets geen voldoende te halen, maar ik had zo graag minimaal een 5,5 gehaald.
Met oefentoetsen kreeg ik steeds een 4. Dan met de echte toets een 3 is wel een dubbele domper.

Het gaat vaak al mis op de scholen zelf. Als leerlingen aangeven dat ze iets niet snappen worden ze vaak met een kluitje het riet in gestuurd. Begeleiding vanuit de docent ontbreekt maar ook bijlessen worden vanuit school vaak niet gefaciliteerd.

Wat zonde dat het je niet lukt. In welke omgeving zit je? Ik kan altijd eens in mijn netwerk kijken of er een goede bijles docent bij je in de buurt zit waar je wat aan hebt.

Momenteel niet nodig, maar als ik besluit HBO te gaan doen vrees ik met grote vrezen…
Ik woon in Spijkenisse.
Overigens volg ik momenteel de MBO4 opleiding Sociaal Juridische Dienstverlening. Lastige juridische vraagstukken in mijn werk, dat lukt prima :')

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-22 18:34

Tazzey schreef:
Tiggs, ik ben ervan overtuigt dat een bèta achtergrond zeker geen nadeel is als je later je om laat scholen tot jurist. En ik denk dat je misschien ook wel een punt hebt als je zegt dat het nu waarschijnlijk een stuk gemakkelijker voor je is. Juridische problemen kunnen erg complex zijn, en toch moeten we ze tot een goed einde brengen, dat vergt wel wat aan inzicht en logisch nadenken, dat zal je zeker niet in de weg zitten met wiskundige problemen.

Ik heb als profiel natuur & gezondheid gedaan (ik was helemaal nooit van plan rechten te gaan studeren) en ik denk zeker dat de manier van denken die je bij de beta vakken gebruikt van pas komt in het (privaat) recht.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-22 18:50

Shadow0 schreef:
Karl66 schreef:
Omdat die eerste zin ook onzin is. Wiskunde is net zomin een taal als dat een computerprogramma een taal is. In beide gevallen gebruik je wel een taal om het op te schrijven. Wiskunde is de leer die abstracte structuren en patronen bestudeert.

Het hangt ook maar net af van wat je ziet als taal. Mijn taalkundecolleges hebben er in elk geval veel tijd aan besteed om duidelijk te maken dat een taal zich onderscheidt van een verzameling woorden doordat ze in relatie met elkaar gebruikt kunnen worden. En dat zijn abstracte functies, die je ook abstract kunt beschrijven.

Programmeertalen zijn ook met reden programmeertalen genoemd. En ze zijn Turing-compleet, dus wat ontbreekt er volgens jou aan voor je het een taal kunt noemen?

Omdat je een programmeertaal gebruikt om een computerprogramma te schrijven, maar dat maakt niet dat het programma de taal is. En zo gebruikt wiskunde ook zijn eigen talen om de wiskunde te beschrijven, maar dat maakt niet dat wiskunde de taal is.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-22 19:05

Karl66 schreef:
Omdat je een programmeertaal gebruikt om een computerprogramma te schrijven,

Maar vind je dat programmeertalen wel talen genoemd mogen worden?

Want ik had gemist dat je het over het programma had, en niet over de onderliggende taal, maar wiskunde is juist het geheel en niet een specifieke toepassing. Ik zou dus zeggen dat je die niet zomaar op hetzelfde niveau kunt stellen als een computerprogramma.

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-22 19:30

Ineke2 schreef:
Momenteel niet nodig, maar als ik besluit HBO te gaan doen vrees ik met grote vrezen…
Ik woon in Spijkenisse.
Overigens volg ik momenteel de MBO4 opleiding Sociaal Juridische Dienstverlening. Lastige juridische vraagstukken in mijn werk, dat lukt prima :')

Ik zou er niet al te veel tegenop zien, gewoon zoeken naar de juiste bijlesdocent en je zult zien dat je echt een heel eind kunt komen. Vaak wil een net iets andere uitleg zorgen dat het kwartje valt.

Tiggs, ik zat nog in het oude systeem maar mijn vakkenpakket kwam overheen met N&G. Ik had echt nooit verwacht dat ik rechten zou gaan studeren, en hier zijn we :D

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-22 19:43

Shadow0 schreef:
Karl66 schreef:
Omdat je een programmeertaal gebruikt om een computerprogramma te schrijven,

Maar vind je dat programmeertalen wel talen genoemd mogen worden?

Want ik had gemist dat je het over het programma had, en niet over de onderliggende taal, maar wiskunde is juist het geheel en niet een specifieke toepassing. Ik zou dus zeggen dat je die niet zomaar op hetzelfde niveau kunt stellen als een computerprogramma.

Je zou natuurlijk ook gewoon terug kunnen lezen wat ik geschreven heb, inclusief een beschrijving van wat wiskunde wel is.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-22 19:47

Ineke2 schreef:
)

Gewoon proberen.
Ik, die met een 4 het middelbareschool examen in ging heb op het HTS een 7 weten te scoren :Y)
Was gewoon heel anders, totaal niet te vergelijken met de middelbare school voor mij.

Natuurkunde omgekeerd trouwens. Waar ik op de middelbare school met natuurkunde nog met wel minimale inzet goed wist bij te benen was dat echt een klap. Ineens echt alleen maar droge stof die in oneindige formules in no-time met krijt op het bord werd uitgeschreven en je maar moest zien bij te houden want dan wiste hij meteen de boel weer uit om weer door te schrijven.
Was ook een zak van een kerel trouwens. De eerste les zei hij letterlijk met een grote vuile glimlach: zeker 50% van julie zal het eerste tentamen niet halen.

Waarom worden zulke mensen in godesnaam leraar als je zo‘n diepgrondige hekel hebt aan scholieren/studenten :?

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-22 08:32

Iedereen kan het gewoon leren want het is automatiseren. Dat is bij mij dus net wat ik vanaf de basisschool al niet kan, automatiseren. Ik weet ook niet of dat te leren is, ik heb er echt mijn best voor gedaan. Aan de inzet van mijn kant heeft het zeker niet gelegen.

princequillo
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-22 20:07

Ik denk dat er al wel meer goede punten zijn aangehaald maar ik wil ook nog even mijn kant laten horen. Ik heb namelijk dyscalculie, en wat dan ook met cijfers is, is dus voor mij echt heel moeilijk logisch te maken.

Na tientallen verschillende methodes and leraren die het geprobeerd hebben om mij in ieder geval de basis te leren, heb ik het opgegeven en wiskunde laten vallen op de middelbare school. Ik zat gelukkig nog net in de laatste lichting die dat kon voor zover ik weet, en ook mijn rekentoets (die nu verplicht is), telde toen nog niet voor het eindcijfer. Daarna gelukkig niks meer gedaan met rekenen of wiskunde, want echt, het haalde mijn gehele cijfer én zelfvertrouwen naar beneden. Ik was er klaar mee.

Op het MBO kreeg ik later wel weer te maken met rekenen. Zelfs daar ben ik slecht in overigens, en wat ik wel weet doe ik zeer langzaam. Ik heb toen weer, in 4 jaar tijd, maar één leraar gehad die het mij redelijk kon leren. Maar de enige manier waarop was door mij apart te nemen (waardoor de rest van de klas dus eigenlijk werd verwaarloosd), en te experimenteren met verschillende manieren uitleg tot we er één vonden waarbij het kwartje wel redelijk viel. En zelfs toen was ik er echt niet goed in, maar ik kreeg toch met moeite een voldoende.

Daarna heb ik met mijn vriend nog geprobeerd om wiskunde te leren. Ik wil namelijk naar de universiteit in de toekomst maar dan moet je toch ook een wiskunde examen afleggen als je een omweg neemt. Alleen ook dat heb ik snel weer opgegeven... Zelfs al deden we het in twee sets per dag, dan was ik 's avonds alweer vergeten wat hij 's ochtends had uitgelegd.

Ik snáp het gewoon niet. En alle cijfertjes duizelen mij. Ik draai ook vaak cijfers om, of noem het maar op.

Al mijn hele leven hoor ik van allerlei kanten dat iedereen kan leren rekenen. "Je kan alles leren", zelfs. Ben ik het eigenlijk helemaal niet mee eens. Misschien tot op zekere hoogte. Misschien de basis. Maar ik geloof persoonlijk echt niet dat íédereen het kan leren. Wellicht een meerderheid, dat weet ik niet.

Mijn ervaring tot nu toe is best onaangenaam door deze gedachtegang. Iedere leraar dacht keer op keer wel die ene persoon te zijn die het mij wel kon leren. En iedere keer dat het niet lukte ging mijn zelfbeeld weer een stukje achteruit. Want ja, iedereen zou het moeten kunnen... Dus waarom kan ik het dan niet?

Inmiddels ben ik bijna 26 en doe ik mijn best om te bedenken dat het heel normaal is dat iedereen ergens slecht in is. Maar ik heb het oprecht meerdere keren geprobeerd. In het verleden vond ik het misschien ook gewoon niet zo leuk en dacht ik lekker belangrijk, maar later heb ik er toch echt wel serieus mijn best voor gedaan... Tot op het moment dat ik echt dacht, ik doe nu al 3 weken dezelfde oefening, en nog snap ik het niet genoeg om het te herinneren, wat is het nut?

Dus ja, ik weet niet of iedereen het kan leren. Ik denk eigenlijk dat je nooit iedereen kan noemen, tenzij het iets is in de trent van 'iedereen gaat ooit een keer dood' oid.

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-22 18:12

Kwestie van de juiste aanpak die bij jou werkt, dan kan je toch zeker een basis er in krijgen.
Op school had ik 4tjes voor wiskunde, snapte er de ballen maar. Maar ik wilde een lotingstudie doen, dus moest wel goede eindcijfers halen. Ongeveer 2 maanden voor de examens elke avond 2-3 uur bijles gehad, natuurkunde en wiskunde, met mijn vader. Hij vertelde de logica achter de formules. Echt, wat een eyeopener was dat. Een 8 op natuurkunde en een 9 op wiskunde *D

Talen was al helemaal abrakadabra, dus enkel gedaan wat echt moest. Het minimum was 2 uur Duits ofzo. De interesse was er niet, dus ging het moeizaam. Thuis keek ik redelijk veel anime, luisterde koreaanse en japanse popmuziek. Met als gevolg dat ik nu dus wel een woordje Japans en Koreaans kan, maar amper Frans :+ Je suis douze ans, dat niveau haha.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-22 13:25

Toch wel grappig. Mijn man moet binnenkort een opleiding doen en voor die tijd online wat toetsen. Hij maakte gister een oefen toets en ik heb mee zitten rekenen. Het was even erin komen, maar had toch bijna alles goed. Moest om percentages te berekenen even weer de formule naar boven halen, maar rest was ook goed lezen.
En eigenlijk vond ik het ook leuk toen het goed ging, haha Wie dat ooit had kunnen bedenken.