Passen jullie je uitgavenpatroon al aan?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 15:21

chevax schreef:
CairnTerrier schreef:
Alleen de beginpost gelezen.

Heel eerlijk. Nee. Is ook niet nodig. :o

Maar door alle berichten krijg je bijna het gevoel dat het "moet". Media bericht steeds dat we er zo op achteruit gaan, maar daar merk ik gelukkig vooralsnog ook niks van (klopt fanatiek op hout).[/quote]

Het ligt denk ik ook aan je bubbel. Ik ken voornamelijk hoogopgeleiden met een baan met dito salaris, de stellen zijn allemaal tweeverdieners. Dan merk je het natuurlijk veel minder dan als je een gezin moet voeden van een modaal salaris en de mensen om je heen ook minder verdienende banen hebben.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 15:22

chevax schreef:
Als ik jullie posts allemaal lees, durf ik echt niet te zeggen wat ik aan boodschappen uitgeef. En waar halen jullie allemaal de tijd vandaan om langs zoveel verschillende winkels te gaan? Ik koop op zaterdag m'n fruit op de markt, maar dat is meer om haar te steunen, want volgens mij is dat niet veel goedkoper dan in de supermarkt. En verder haal ik alles bij één supermarkt en vlees regelmatig bij de slager.
Ik koop wel al een tijd minder kleding en wat ik koop, is niet meer van de dure merken (Armani enz). Dus daar heb ik al een grote sprong gemaakt.

De fruitteler is elke dag open tot 20.00 uur, koop ik 1x per week fruit en groente.
Zuivel, ik doe ruim een week met 1 liter melk, dus dat is minder dan 1x per week die kant op.
Eieren en kaad, haal ik bij mij op stal, ben saar minimaal wel 1x per week voor 18.00 uur, dus dat kost hren extra tijd.
En vlees laat ik thuisbezorgen, op een avond dat er iemand thuis is.
Dus het vergt wel planning, maar weinig extra tijd.

En hoe ik aan mijn adressen kom, ik rijd voor mijn werk veel rond (buitendienst functie) in het buitengebied en zo kom ik het tegen en ga ik, als ik tijd (over) heb even kijken of het wat is.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 15:24

Tiggs schreef:
chevax schreef:
Als ik jullie posts allemaal lees, durf ik echt niet te zeggen wat ik aan boodschappen uitgeef. En waar halen jullie allemaal de tijd vandaan om langs zoveel verschillende winkels te gaan? Ik koop op zaterdag m'n fruit op de markt, maar dat is meer om haar te steunen, want volgens mij is dat niet veel goedkoper dan in de supermarkt. En verder haal ik alles bij één supermarkt en vlees regelmatig bij de slager.
Ik koop wel al een tijd minder kleding en wat ik koop, is niet meer van de dure merken (Armani enz). Dus daar heb ik al een grote sprong gemaakt.

Ik heb dat ook hoor, ik geef veel uit aan boodschappen. Maar ik heb me er bij neergelegd; ik werk nou eenmaal vrijwel fulltime dus het 'mag' van mezelf. Ik heb gelukkig de luxe om niet op de prijs van boodschappen te hoeven letten.

Ik ook, maar soms denk ik wel "waar blijft het?". En dan doen we voor mijn gevoel niet echt veel gekke dingen. Een paar jaar geleden spaarde ik moeiteloos het dubbele van nu. Oké, we gaan zeker 1x per week uit eten, maar dat is zakelijk. Lunchen ook regelmatig, soms paar keer per week, maar ook zakelijk. Dus dan zou dat eigenlijk alleen maar gunstig moeten zijn tov mijn priverekening.
Nou ja, ik leg me er ook bij neer. En natuurlijk weet ik ook wel dat ik echt wel kan bezuinigen op boodschappen, maar eerlijk gezegd heb ik ook de puf niet om tig winkels langs te gaan om goedkoper uit te zijn.
Dus een hele dikke thumbs up voor de mensen hier die dit allemaal voor elkaar krijgen. Ik hoop echt dat de stijgingen nu stoppen zodat je weer wat adem kunt halen.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 15:28

Tiggs schreef:
Het ligt denk ik ook aan je bubbel. Ik ken voornamelijk hoogopgeleiden met een baan met dito salaris, de stellen zijn allemaal tweeverdieners. Dan merk je het natuurlijk veel minder dan als je een gezin moet voeden van een modaal salaris en de mensen om je heen ook minder verdienende banen hebben.

Das waar. Ik moet er altijd zelf een beetje om lachen. Ik heb het zonder meer goed, heb niks te klagen. Maar in het kringetje waarin ik "leef", is het soms idioot. De bedragen die voor een paard worden betaald, koopt een ander een rijwoning voor. Of de vriendin die zei "ja, dan staat de auto in de garage. Dan hebben we natuurlijk de Porsche nog, maar daar rijd ik niet graag in als het glad is". Dus waar ik me soms "rijk" voel, is het echt helemaal niks vergeleken met de mensen rond me. Niet dat ik er wakker van lig. Maar soms moet ik zelf wel eens lachen om de "problemen" die tijdens een lunch worden besproken.

Sakura789

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 15:34

Voor ons zou op de boodschappen ook veel te behalen zijn, maar ik heb graag een deel biologisch. En tja principes kosten geld. We sparen iets minder, maar we hebben het geluk dat we beide een goede fulltime baan hebben.

Kopen onderweg vind ik juist leuk, we fietsen onze rondjes toch al. Kleine moeite om wat mee te nemen. Meestal is het een zakcentje voor de kinderen die het verkopen. Wij laten zelf de boodschappen bezorgen en gaan bijna niet meer naar de winkel.

Wij zijn gemiddeld 400 euro per maand kwijt (met z'n tweeën), maar daar zitten ook schoonmaakspullen, drogisterijartikelen en dergelijke bij.

Amber_anne

Re: Passen jullie je uitgavenpatroon al aan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 15:36

Iedereen heeft het altijd over drogisterij spullen en schoonmaak spullen. Ik geef daar echt haast niks aan uit. Met een fles allesreiniger doe ik super lang en een shampoo blok gaat bijna een half jaar mee

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 15:37

elnienjo schreef:
Straks is het nog goedkoper een paar maanden in een warm land te gaan overwinteren met deze idiote energieprijzen.

Serieus, ik overweeg inderdaad in de winter 2 weken weg te gaan naar een warm oord zodat ik thuis niet hoef te stoken. Het is bij mij in huis al langer niet warmer dan 15 graden in de winter wegens de kosten. Maar vorige winter merkte ik die 2 weken Curacao het ook gewoon in de energierekening. Het grootste probleem is echter dat reizen helaas ook heel duur geworden is waardoor het waarschijnlijk niet meer lukt. Waar ik in 2020 nog voor 850 euro 2 weken all in op Bonaire zat (dat was net de 3 weken dat Bonaire open was voor reizigers, dus dat was absurd goedkoop) was dat vorige winter al 1400 voor Curacao. En als ik nu kijk zit je gewoon op 1600-2000.

Mijn snoepkaas is nu verleden tijd helaas. Abonnementen heb ik al opgezegd op het hengstenboek na. Die heb ik compleet sinds 1970 en daar mee stoppen zou ik echt eeuwig zonde vinden. Maar ik kan daar wel 120 euro per jaar nog mee besparen, dus het gaat wel steeds vaker door mij heen.
Uit eten gaan is nu beperkt tot hooguit een pizzeria, want de wereldrestaurants zijn van 30 euro nu naar 35-36 gegaan en daarmee is een grens overschreden wat ik nog wil uitgeven. Voor 20-22 euro kun je nog wel uit eten in een pizzeria. En voor minder nog in een veredelde snackbar.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 15:41

Het werd wel eens tijd zeker dat al dat vliegen een pak duurder wordt }:)
Ryanair schrapt hun basis van 2 vliegtuigen vanuit Brussel per oktober omwille van de ecotaks die ze moeten betalen.
Maar een ticketje Brussel - Barcelona heen en terug kost bij hen 48 euro.
t' Is te schandelijk om neer te pennen eigenlijk :x

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 15:42

Tiggs schreef:
chevax schreef:

Maar door alle berichten krijg je bijna het gevoel dat het "moet". Media bericht steeds dat we er zo op achteruit gaan, maar daar merk ik gelukkig vooralsnog ook niks van (klopt fanatiek op hout).

Is het ook niet zo dat door (nu) te besparen op gas, je helpt met het aanleggen van gasvoorraad voor de winter zodat onze bedrijven nog wel kunnen blijven draaien? En mensen dus ook nog een inkomen hebben?

En Chevax, je kan jezelf bannen van Bokt :D Dat scheelt al een hoop tijd om eens rond te kijken op de lokale FB groep, vragenrondje via Whatsapp bij buren/vrienden. Ik heb eens gekeken naar mijn TV tijd en tijd op Insta en toen was ik wel heel gemotiveerd om eens 3 u te gaan studeren op het onderwerp zeg maar. ;)

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 15:45

Pandora2 schreef:
Het werd wel eens tijd zeker dat al dat vliegen een pak duurder wordt }:)
Ryanair schrapt hun basis van 2 vliegtuigen vanuit Brussel per oktober omwille van de ecotaks die ze moeten betalen.
Maar een ticketje Brussel - Barcelona heen en terug kost bij hen 48 euro.
t' Is te schandelijk om neer te pennen eigenlijk :x

Ik ben nu stiekem ook wel blij dat sommige belachelijk luxe eruit gaat bij gemeentes die nu gedwongen worden hun gezonde verstand te gebruiken (en het milieu vaart er soms wel bij).
Ik bedoel maar: waarom moeten monumenten in godsnaam 's nachts verlicht worden?
Waarom moet er met kerst overal een schaatspiste op het dorpsplein?
Waarom laten jullie de meest onzinnige elektronische infoborden dag en nacht draaien?

Voor bedrijven/winkels: waarom moet er een merknaam 's nachts aan jullie pand branden?
En de hele parking verlicht zijn?

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 15:47

Die verlichting is inderdaad van de zotte.
En ik zie het hier in de omgeving bij de huizen ook nog steeds. Zijn de mensen thuis, brandt overal het licht, binnen en buiten. Zijn ze weg, idem :')
Dan kan ik niet anders als denken dat het allemaal nog wel reuze meevalt met die crisis. :+

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 15:49

Pandora2 schreef:
En ik zie het hier in de omgeving bij de huizen ook nog steeds. Zijn de mensen thuis, brandt overal het licht, binnen en buiten. Zijn ze weg, idem :')

Meestal wordt er dan wat over veiligheid geblaat, maar uit onderzoek blijkt dat inbrekers liefst toeslaan met een beetje licht. Pikkedonker vinden ze helemaal niks.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 15:50

Klopt.
Wel zo handig als je ziet waarmee je bezig bent :D

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 15:52

foxy80 schreef:
Pandora2 schreef:

Meestal wordt er dan wat over veiligheid geblaat, maar uit onderzoek blijkt dat inbrekers liefst toeslaan met een beetje licht. Pikkedonker vinden ze helemaal niks.

Bij mijn moeder was juist ingebroken toen haar buitenverlichting kapot was.

Er wordt juist aanbevolen om verlichting te laten branden. Zowel binnen als buiten. Met de huidige led lampjes kost dat ook geen vermogen dus waarom zou je het niet doen?

En verlichting in straten en op gebouwen geeft ook meer sfeer en veiligheid. Willen ze straks geen kerstverlichting meer ophangen?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 15:57

Hoezo ´al´?
Ons uitgavepatroon bestaat niet meer sinds april 2020.
Idem ons gedragspatroon.
Is door Covid eerst verplicht veranderd, daarna door inkomensgevolgen van Covid beperkingen; totáál ander werk/werkuren, daarna door (tijdelijke) tekorten, vervolgens door brandstofprijzen, vervolgens door oorlog alle prijzen.

We zijn inmiddels 2,5 jaar na de eerste forse verandering van alles en hebben we ons aangepast, zijn we zelf ouder, ontwikkeld, veranderd.
Ogenschijnlijk kleine aspecten zijn verrassend verstrekkend. Neem thuiswerken en alles wat nu electronsch kan/gedaan wordt. Heeft voor ons effect op gedragspatroon en uitgavepatroon.

Dan de ingrijpende veranderingen in sociale leven van en na Covid. Hele uitgaansleven eerst verboden/ontwricht en nu fórs duurder.
Ook onze uithuizig studerende zoon eerst door Covid haast niet thuis, nu door kosten en ondertussen door ouder worden en bij omstandigheden aanpassen.

Dit weekeinde sinds láng naar een voordien vaak bezochte lounge bar gegaan. ALLES is anders. Begint al met het bezoekende publiek:
Dat is demografisch fundamenteel veranderd. De oudere leeftijdsgroep is afwezig bijvoorbeeld.
Verder fors verschoven van grote meerderheid Britten naar duidelijke minderheid Britten.
De prijzen zijn omhoog en gemiddeld wordt er minder geconsumeerd. Het gedrag is wederom duidelijk anders.

Daarom kan ik uitgavepatroon nu ivm prijzen niet los zien van het moment 0 van Covid. ´Nu´ is een aaneenschakeling van snelle veranderingen na per april 2020.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 16:01

Danique_G schreef:
Misschien een domme vraag maar hoe weet je welke boer groente verkoopt. Ik zie soms aan de weg wel eens bordjes. Zijn er nog andere manier waardoor je te weten komt welke boer aan consumenten verkoopt?

Hier in BE heb je websites als korteketen.be of rechtvanbijdeboer.be. Daarop staan per provincie de adressen van de boerderijen en wat ze verkopen.
Misschien hebben jullie in NL ook wel zoiets ?

Ik koop voor 30euro bio groenten bij de groentenboerin en kom hier een maand mee toe. Vlees komt van een andere boerderij. 25euro per maand en ik ben gesteld.
Scheelt waarschijnlijk in mijn boodschappenbudget dat ik enkel alles vers maak, geen koffie of frisdrank drink, geen boter gebruik, mijn brood zelf bak en nooit charcuterie eet.
Snoepgoed is ook niet aan mij besteed, enkel een stuk pure chocolade.

Schoonmaakproduct is de grote kost ook niet. Met een doos bruine zeep kom ik bijna een jaar toe en wasmiddel idem.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 16:04

elnienjo schreef:

Er wordt juist aanbevolen om verlichting te laten branden. Zowel binnen als buiten. Met de huidige led lampjes kost dat ook geen vermogen dus waarom zou je het niet doen?

En verlichting in straten en op gebouwen geeft ook meer sfeer en veiligheid. Willen ze straks geen kerstverlichting meer ophangen?[/quote]

Voor mij geen probleem hoor maar waarom wordt er dan zo geklaagd en gemekkerd over de hoge energieprijzen ? Laten branden wil zeggen dat je alles ruimschoots kan betalen.
Niks meer, maar ook niks minder.
Daarom zeg ik...het zal allemaal nog wel reuze meevallen met die crisis :+

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 16:07

elnienjo schreef:
Straks is het nog goedkoper een paar maanden in een warm land te gaan overwinteren met deze idiote energieprijzen.

Dat is niets nieuws.
Doen veel Britten al sinds jaar en dag voor stookkosten en kosten van levensonderhoud :)*

Mijn gepensioneerde schoonouders komen dit jaar langer uit NL naar de kust hier.
Combinatie levensonderhoud en stookkosten maakt het een vakantie welke geld bespáárt.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 16:11

Bij ons was het rechtstreeks bij de producent halen niet omwille van dat het goedkoper moest, maar dat ik het eerlijker en verdere wilde.
En bijkomend voordeel blijkt nu dat ik geld aan het einde van de maand over houd ten opzichte van toen we het meeste nog bij de supermarkt haalden.

En bv kwa vlees zijn we er zowel in prijs al kwaliteit enorm op voorruit gegaan, dat was bij ons het doel.

Mijn moeder ploos vroeger al alle folders uit en gaat rustig naar 4 verschillende supermarkten om overal het goedkoopste uit de aanbiedingen te halen.
Dat ga ik ook niet doen.
We wisselen hier Jumbo, Appie en Lidl af, al naar gelang van wat we nodig hebben, maar ga echt niet op 1 dag naar alle drie :n

Maar goed, wij kunnen het vooralsnog ook allemaal nog wel betalen, het is mooi meegenomen dat het wat goedkoper geworden is, zonder in te leveren op kwaliteit (in tegendeel) of aan onze manier van leven.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 16:15

foxy80 schreef:
En Chevax, je kan jezelf bannen van Bokt :D Dat scheelt al een hoop tijd om eens rond te kijken op de lokale FB groep, vragenrondje via Whatsapp bij buren/vrienden. Ik heb eens gekeken naar mijn TV tijd en tijd op Insta en toen was ik wel heel gemotiveerd om eens 3 u te gaan studeren op het onderwerp zeg maar. ;)

Daar heb je wel 'n punt :+ . Maar ik ben ook niet gemotiveerd om te proberen hier en daar wat euro's te besparen. Sorry. Ik let op de aanbiedingen, maar pluis geen folders uit en heb geen apps die prijzen vergelijken.
Ik werk gemiddeld zo'n 60 uur (jaja, zelfs mét Bokt) en zie vaak dezelfde dag wel wat ik eet. Of we sowieso wel thuis eten. Of uit eten met elkaar of uit eten met een klant. Ik heb me al heel vaak voorgenomen voor een week boodschappen te doen. Maar wat dat betreft ben ik helaas niet zo'n gedisciplineerd persoon.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 16:51

elnienjo schreef:
foxy80 schreef:

En verlichting in straten en op gebouwen geeft ook meer sfeer en veiligheid. Willen ze straks geen kerstverlichting meer ophangen?

Rustige plek zonder publiek + licht = ideaal rustig deur open peuteren. Goed verlicht + mensen die langslopen = niet aantrekkelijk voor inbraak. Hier lantaarnpaal voor de deur, dus niet nodig.
Er is een verschil tussen gehele kantoor lampen aan laten 24/7 en 0 verlichting. Straat verlichting doet dat ook in bv woonwijken waar wegens verwarming aan de gordijnen dicht zijn.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 16:52

chevax schreef:

Ik geef ook veel uit aan boodschappen hoor. De bedragen die eerder genoemd zijn geef ik uit aan mezelf in een paar dagen. Maar ik voel me daar niet schuldig over. Je maakt tenslotte zelf uit waar je het aan uitgeeft. Ik vind de A merken namelijk wel lekkerder dan huismerken. Ik vind AH de enige fijne supermarkt. Koop zoveel mogelijk biologisch en houd ook nog van een bepaald gemak. Ik koop groente en fruit ook wel lokaal, maar laat me dan verleiden door veel te dure (fruit)salades, dus dat scheelt me ook niets in kosten.

Aan de andere kant geef ik weinig uit aan spullen in huis, kleding of luxe artikelen.

Charlottemv

Re: Passen jullie je uitgavenpatroon al aan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 17:21

Door alle media en aandacht voor het duurder worden van alles heb ik wel eens het gevoel dat ik geld over de balk smijt en eigenlijk veel meer zou moeten (kunnen) sparen. Ik probeer op sommige dingen echt wel te letten hoor zoals mijn verzekeringen die kijk ik elk jaar na en ik kijk in de supermarkt wel of het goedkoper kan, maar als ik zie wat ik maandelijks uitgeef dan moet ik toch tot de conclusie komen dat ik het aardig laat rollen.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 17:25

Als iedereen zou stoppen met onnodige aankopen voor een poosje ook al hebben ze geld zat, wordt er wellicht eerder ingegrepen omdat meer en meer bedrijven daar onder de lijden krijgen. Zolang er nog massaal flink geconsumeerd wordt ziet men blijkbaar geen enkele noodzaak.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 17:36

Ik bezuinig tot nu toe nog niet maar ik ga er toch maar eens naar kijken. :\
Koop biologisch vlees maar misschien dat ik maar ga minderen. Het is best duur namelijk.
Ik koop van bepaalde etenswaren altijd het A merk omdat ik die smaak het lekkerste vindt.
Maar andere dingen kan ik best naar een B merk kijken.

Auto moet erin blijven, anders kom ik niet op mijn werk. OV rijdt niet en scooter/fiets is te ver. Krijg wel reiskostenvergoeding.

Kachel staat nu natuurlijk niet aan, ga ook zo lang mogelijk ermee wachten en dan proberen zo laag mogelijk te houden. Eerst trui en dekentje en dan pas een graadje warmer.

Kleding heb ik voorlopig ook genoeg, heb wel 4 katten en die moeten toch echt eten. :+

Maar voor mijzelf kan ik best wat besparen...ook minder dingen kopen. :')