Voorrang invoegen op de snelweg

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Geef jij voorrang aan invoegende auto?

Ja
501 (83%)
Nee
97 (16%)

Totaal aantal stemmen: 598

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-22 19:49

Die valt nog mee zo te zien, invoegstrook van 300+ meter (Oosterhout-Zuid is een vergelijkbare situatie maar met een invoegstrook van <100 meter), maar dat zijn wel de gevaarlijke situaties waar ik wél altijd probeer te schuiven ja. :j

atilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-22 19:51

Exitium schreef:
atilla schreef:
Best veel mensen die rechts blijven rijden omdat ze denken dat het om snelheid gaat en haast. Zo zie ik het niet. Je maakt snelheid om in te kunnen voegen zonder ander verkeer te hinderen, en dat vaak op een niet al te lange invoegstrook. Vervolgens kom je soms toevallig naast een andere auto te rijden die even hard rijdt en diegene (19% zo te zien) vindt het dan teveel moeite om even naar links te gaan of eigenlijk enkel omdat ze voorrang hebben. Dat vind ik dan jammer dat werkt een goede doorstroming tegen.

Als je snelheid maakt om in te voegen en daarbij met dezelfde snelheid naast een andere auto komt te rijden, heb je toch echt iets niet zo handig gedaan. Dan was er ofwel al eerder ruimte om (met 80-90 ofzo) in te voegen, of je rijdt harder dan het verkeer op de hoofdrijbaan en dan had je er achter in kunnen voegen.

Oh ruimte om te remmen en achter in te kunnen voegen is geen probleem. Ik anticipeer namelijk prima.

Brainless schreef:
atilla schreef:
Het maakt mij niet uit aan wie het ligt.

En waarom zou ik dan met mijn combinatie of op de rem moeten of naar links (gedwongen) gaan omdat iemand niet oplet en gewoon enige moeite achter mij had kunnen invoegen?
En waarom zou ik dan met mijn combinatie of op de rem moeten of naar links (gedwongen) gaan omdat iemand niet oplet en gewoon enige moeite achter mij had kunnen invoegen?

Nee hoor, van een combinatie of vrachtwagen oid verwacht ik dat niet. Daar kom ik ook niet snel naast te rijden.
Laatst bijgewerkt door atilla op 06-08-22 20:02, in het totaal 3 keer bewerkt

Sannens

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-22 19:56

Brainless schreef:
atilla schreef:
Vervolgens kom je soms toevallig naast een andere auto te rijden die even hard rijdt en diegene (19% zo te zien) vindt het dan teveel moeite om even naar links te gaan of eigenlijk enkel omdat ze voorrang hebben. Dat vind ik dan jammer dat werkt een goede doorstroming tegen.

Als jij op een bijna lege snelweg toevallig (op de invoegstrook) komt te rijden naast een auto, dan ligt dat echt aan jouw anticipatie.
Als jij eerder had ingevoegd, dan hoeft niemand voor jou aan de kant.

Maar hoe voeg je dan eerder in? In mijn voorbeeld kwam ik vanaf begin af aan strak naast de auto te rijden. We reden even hard.
Bij een korte invoegstrook kan je dan niet even voor langs knallen, want daar is geen ruimte voor. Dus dan moet je bij diezelfde korte invoegstrook vol op de rem (wat ik deed, waardoor ik inderdaad er achter ben ingevoegd).
Slecht voor het milieu en bij een compleet lege snelweg onnodig. Ook omdat ik dan met 70km/u verplicht word om in te voegen.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-22 20:01

Sannens schreef:
Maar hoe voeg je dan eerder in? In mijn voorbeeld kwam ik vanaf begin af aan strak naast de auto te rijden.

Als je gelijk aan het begin naast een auto komt te rijden (dezelfde snelheid) dan kun je als je dat ziet aankomen, gas loslaten en daarachter invoegen.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-22 20:02

Natasja22 schreef:
Tijdens rijlessen heb ik geleerd de invoeger de ruimte te geven als het druk op de weg is.
Ik heb de regel 1 voor mij als het nodig is en de rest achter mij (ritsen dus).
Wel zo sociaal en voorkomt ook onnodige ongelukken.

Zo heb ik het ook geleerd en ik heb nu 25 jaar mijn rijbewijs. Je schuift op als je een invoegstrook naderd om de invoegers de ruimte te geven. (tenzij het bomvol is)
Ik vind het ook bloed iritant als mensen geen ruimte geven terwijl ze zelf wel even opzij kunnen om de invoeger er tussen te laten.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-22 20:09

Ik mis de optie 'Alleen als het kan', want iemand die invoegt heeft niet bij voorbaat voorrang. Dat lijken veel invoegende automobilisten in Nederland nog wel eens te vergeten. Net als hun knipperlicht.

Peuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-22 20:17

Bij voorkeur ga ik een baan opzij, maar soms kan dat niet. Dan laat ik gas los of ik geef juist gas zodat de ander er tussen kan. Ik heb dit ook zo geleerd met rijles.

En het scheelt je een hoop frustratie in het verkeer als je de ander wat gunt. :Y)

Charlottemv

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-22 20:23

luuntje schreef:
A44 richting Amsterdam, vanaf Sassenheim invoegen.
Je komt van beneden, hele korte invoegstrook ivm een brug en de invoegstrook die echt stopt.
Als ik daar op de A44 rij probeer ik goed te kijken of er iemand op de invoegstrook rijdt en zonodig op tijd een baan op te schuiven.
Andere invoegstroken zijn soms erg lang en dan is er minder (snel) noodzaak om op te schuiven.
Ruimte houden is altijd verstandig.

Ik liet mijn leerlingen daar altijd oefenen toen ik nog een rijschool had. Wel als ze op een punt waren dat ze het moesten kunnen uiteraard, anders is het wel spannend.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-22 20:24

Dat zeker, Peuk! Mijn punt is alleen dat de invoeger vaak niet goed kijkt (en geen richting aangeeft) en daardoor niet ziet dat ik niet opzij kán vanwege overig verkeer dat mij weer inhaalt. Op zo'n invoegstrook die ook later overgaat in een uitvoegstrook bijvoorbeeld en dat er dan ook nog eens geen richting aangegeven wordt, kan ik niet ruiken wat iemand wil.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-22 20:30

Ik vind het echt zo aso van die automobilisten die dan maar stug rechts blijven rijden en je dus niet kunt invoegen. Zie het ook regelmatig dat invoegend verkeer voor mij daardoor in de problemen komen en er gewoon niet tussen komen, verder dan de invoegstrook stukje pechstrook moeten rijden of terug naar 70 achter een vrachtwagen moeten proppen. Levensgevaarlijk.

Voor de veiligheid is het belangrijk invoegend verkeerd de kans te geven vlot in te voegen.

Anticiperen heet dat, vooruit kijkend. Niet perse invoegend verkeer voorrang, maar gewoon als een normaliteit dat erbij hoort.

Mocht je namelijk als rijdend verkeer niet naar links kunnen is het vaak zo dat het sowieso rete druk is en er wat minder snelheid gereden wordt, dan kan invoegend verkeerd al weer wat makkelijker op een lager tempo invoegen terwijl je wel rechts blijft rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-22 20:34

Als het veilig kan ga ik altijd naar links, verder probeer ik altijd rekening te houden met een invoeger. Ik heb de pest aan mensen die enkel uit principe rechts blijven rijden en soms nog even gas bij geven ook nog :')

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-22 20:37

Zo heb ik het ook geleerd hoor ruim 40 jaar geleden en heb het nooit anders gedaan Mindim.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-22 20:39

Ik heb met mijn rijlessen geleerd dat je ruimte geeft door naar de linkerbaan te gaan als dat kan. Ook als er rechts alle ruimte is en iemand voor of achter kan invoegen. Ik ga ga dus in principe gewoon aan de kant. Dat lukt niet als het heel druk is en er links nog veel meer verkeer rijdt dan rechts (allemaal lekker links rijden voor die ene vrachtwagen die er over 3 km rijdt :7 ). In dat geval geef ik wat ruimte voor me als de auto genoeg snelheid heeft. Is het iemand die niet handig voor me kan invoegen, dan ga ik er vanuit dat ze achter me invoegen. Heb er eigenlijk nooit problemen mee gehad of een reactie op gekregen.

Miepmiept

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-22 20:43

Soms een baan opzij, soms even gas los. Geen rare fratsen, maar elkaar gewoon de ruimte geven.

Rianne1807

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-22 20:57

Exitium schreef:
Die valt nog mee zo te zien, invoegstrook van 300+ meter (Oosterhout-Zuid is een vergelijkbare situatie maar met een invoegstrook van <100 meter), maar dat zijn wel de gevaarlijke situaties waar ik wél altijd probeer te schuiven ja. :j

Ooh die vind ik echt dood eng, heb daar jaren geleden een ongeluk gehad, ik durf die afslag niet meer te nemen en rij wel binnendoor.

On topic: ik ga indien mogelijk naar de linkerbaan om iemand in te laten voegen.
Lukt t niet, dan blijf ik rechts rijden, zorg altijd voor voldoende afstand tov mn voorganger, dus ruimte is er dan.

Waar ik me echt gruwelijk aan kan ergeren is dat als een invoegstrook doorloopt in een uitvoegstrook, die best lang is, maar mensen al uit gaan voegen op de invoegstrook, waardoor ik niet eens ruimte meer heb om in te voegen omdat er gewoon auto's stil staan.
Zoals bij de afslag efteling.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-22 20:57

atilla schreef:
Vervolgens kom je soms toevallig naast een andere auto te rijden die even hard rijdt en diegene (19% zo te zien) vindt het dan teveel moeite om even naar links te gaan of eigenlijk enkel omdat ze voorrang hebben. Dat vind ik dan jammer dat werkt een goede doorstroming tegen.

Dat is niet zo'n probleem, dan neem je zelf een klein beetje gas terug en kun je erachter. Naast de lege ruimte gaan rijden en dan invoegen.

Een groter probleem is als je ervoor komt maar nog niet genoeg snelheid hebt en er ook niet genoeg invoegstrook is om die snelheid te halen - dan kun je namelijk niet zoveel anders. (En dan is het ook echt fijn als je merkt dat de ander je gezien heeft en die ruimte maakt.)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-22 21:00

Doe ik nooitwant ik rij nooit rechts :+

Grapje, altijd even checken of je ruimte kunt geven. Samen deel je mee aan het verkeer. Als je met 60 komt aankachelen heb je wel pech, dan moet je maar achter mij want anders krijg je gevaarlijke reacties.

Goudhaan1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-22 21:08

Als het mogelijk is, schuif ik op, of zorg ik er in ieder geval voor dat mensen kunnen invoegen. Ik irriteer me enorm aan bestuurders die geen ruimte geven terwijl er meer dan genoeg ruimte is o die ruimte te geven (lekker vaag, maarja..)
Tuurlijk, het is frustrerend om ineens iemand voor je te hebben, maar het is ook frustrerend om het eind van de invoegstrook te zien aankomen en geen mogelijkheid te hebben ertussen te komen.

Geef ruimte.

Flying_Angel

Re: Voorrang invoegen op de snelweg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-22 21:14

Wauw! Zoveel reacties al. De meesten gaan toch opzij of houden in.

Iemand gaf aan dat we steeds een middelvinger kregen, dat heb ik niet gezegd. Was vandaag 1 keer.

Maar ik ben van mening dat degene die in wil voegen moet anticiperen. Of gas geven of inhouden. Maar eigenlijk aan het begin van de invoegstrook gewoon je knipperlicht aan en hem ervoor gooien terwijl je nog lang niet op snelheid bent, vind ik erg asociaal.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-22 21:23

Volgens mij moet iedereen die zich op de openbare weg begeeft anticiperen en niet alleen degene die een manoeuvre uitvoert :)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-22 21:25

Aan het begin is ook asociaal. (Wat dat betreft werken de doorgetrokken strepen trouwens best wel goed vind ik, waar banen parallel lopen maar nog niet mogen invoegen.)
En ja, je moet als invoeger wel echt ook je deel doen: vaart maken, naast een lege ruimte gaan rijden. Maar het kan niet altijd. Er zijn echt een aantal lastige knooppunten waar je bv uit een scherpe bocht en tegen een helling op moet optrekken, en dan heeft niet iedere auto (laat staan vrachtwagen of anders) die power om op tijd op snelheid te zijn - en het enige wat je dan overhoudt is weer vaart verminderen, en dat maakt het probleem alleen maar groter. En dat weet je niet altijd als je op de hoofdrijbaan zit. Ik ken tenminste niet elke oprit.

Sannens

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-22 21:28

verootjoo schreef:
Volgens mij moet iedereen die zich op de openbare weg begeeft anticiperen en niet alleen degene die een manoeuvre uitvoert :)

Precies dit, auto rijden doe je met z’n allen op de weg, niet als enige op de wereld.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-22 21:35

chanicha schreef:
Zo heb ik het ook geleerd hoor ruim 40 jaar geleden en heb het nooit anders gedaan Mindim.

Daarom ga ik liever veel eerder naar links. Maar op zo'n strook waar je zowel in- als uitvoegt, is het wel fijn als men richting aangeeft.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-22 21:39

Ik vind het vaak wel een uitdaging in andere landen waar je echt onwijs korte invoegstroken hebt, kom je met 30/40 de snelweg op

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-22 21:46

In Italië wachten ze zelfs aan het eind van een invoegstrook tot ze er bij kunnen.