Welke "spaarpotjes" heb jij?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Welke "spaarpotjes" heb jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-22 13:53

Ik lees een paar keer dat mensen een potje voor hun eigen risico vd zorgverzekering hebben.

Kleine tip: bij de meeste zorgverzekeraars kan je "gespreid betalen eigen risico" aanvragen.
Dan betaal je 10x €38,50 bij je maandelijkse premie en zo betaal je dan maandelijks je eigen risico vooruit.
Als je het dan niet op hebt gemaakt aan het einde van het jaar krijg je het verschil teruggestort.
In mijn geval gaat het élk jaar op dus voorkom ik op deze manier grote rekeningen.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-22 14:03

Ik heb gewoon een lopende rekening en een spaarrekening, potjes doe ik niet aan.
Gaat toch van de grote hoop af...

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-22 14:11

Hier ook verschillende potjes onder een SNS rekening.
Ik heb 6 potjes, waarvan 3 prioriteit hebben. Daar gaat dus elke week als eerste geld naar toe. De andere 3 probeer ik aan te vullen, maar als het niet gaat, dan niet.

Voor sommige potjes heb ik berekend welk bedrag ik nodig heb en wanneer, en dat gedeeld door het aantal weken. In die potjes spaar ik dus een bedrag elke week, dat ervoor zorgt dat ik op tijd geld bij elkaar heb voor bijvoorbeeld het onderhoud van de auto dat er aan komt.

Dan heb ik potjes voor noodgevallen, waar ook een x bedrag op staat en die worden enkel aangevuld als ik door uitgaven onder dat bedrag kom.

Potjes zijn:

Paardennoodgevallen ( tot EUR 1000, ze zijn ook verzekerd)
Pensioen
Algemene noodgevallen ( tot EUR 2000)
Auto onderhoud
Aanschaf nieuwe auto
Paardentuig

Bedoeling is wel om, als bepaalde potjes vol zijn, wat nieuwe aan te maken, zoals voor reizen en aanschaf van een eigen huis.

Het lijkt mij ook wel eens leuk om zo'n savings challenge te doen, bijvoorbeeld elke week een x bedrag sparen om in een korte tijd heel veel opzij te zetten.
Doet iemand hier zoiets en hoe combineer je dat met normaal sparen?

Om mezelf te motiveren hou ik een soort van bullet journal achtig boekje bij voor het sparen, waar ik dingen inkleur/afstreep/invul ter motivatie. Ben nogal visueel ingesteld dus dit werkt erg goed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-22 14:54

Ik heb 1 zakelijke spaarpot voor mijn inkomstenbelasting, ik ben ZZP-er, dus moet volgend jaar mijn complete IB in 1x betalen. Ik zet hier dus maandelijks 30% van mijn omzet op.
Dan nog een zakelijke spaarrekening om mezelf van te kunnen betalen als ik een maand minder uren maak.
Privé 1 spaarrekening en daar doe ik niet aan potjes :n

Daarnaast beleg ik ook, hier gaat iedere maand geld naar toe, dit is mijn pensioenpot voor later omdat ik nu geen pensioen opbouw.

ryukapple

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-22 14:59

Hier 5 potjes waar mijn spaargeld over verdeeld is.

Onverwachtse kosten
Katten
Vakantie
Rijbewijs
Studieschuld

Op katten en vakantie wordt op dit moment niks gestort want zit genoeg in.
In het studieschuldpotje gaat voor nu 60 euro per maand in (maandbedrag wat ik uiteindelijk ga aflossen) als andere potjes voller zitten zal dit meer gaan worden zodat ik versneld af kan gaan lossen

Loei

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-22 15:56

3 lopende rekeningen waarvan 1 van vriend, 1 van mijzelf en 1 gezamelijk waar hypotheek en vaste lasten van ons huis vanaf gaan.

1 spaarrekening van ons gezamelijk. Voor het huis, vakanties, ons aankomende dochter etc.
en dan hebben we nog allebei een eigen spaarrekening. Als ik zelf echt iets wil hebben, spaar ik er zelf voor.

We hebben de lasten zodanig verdeeld dat we allebei evenveel vrije geld hebben om te besteden. Vriend verdiend meer, legt ook meer in de gezamelijke betaalrekening.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-22 16:29

Geen potjes hier, is me te veel gedoe. Gewoon lopende rekening en een spaarrekening.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-22 16:44

Privé hebben wij 4 spaarrekeningen; voor beide kinderen één, eentje voor ons gewoon als algemeen en eentje voor grote aankopen. Op die laatste sparen we nu bijvoorbeeld voor een elektrische auto.
Zakelijk heb ik meer potjes; winst, investeringen, btw/belasting, pensioen en algemeen

Jamiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-22 16:18

Vrij spaargeld (voor beleggen en andere dingen, nieuwe auto etc.)

Huis (nieuwe meubels, grotere aanschaf van dingen voor huis/tuin)

Onvoorziene gebeurtenissen (kapotte auto, dure dierenarts rekening etc.)

Sparen voor later (pensioen, extra naast pensioenopbouw bij werkgever)

Leuke dingen (vakantie, een groot cadeau voor mezelf etc.)