Autonoom worden, nieuw fenomeen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cer

Re: Autonoom worden, nieuw fenomeen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 13:36

Anders gaan we het over de Matrix hebben.. :+

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 13:38

xxCYNNxx schreef:
Ik heb er hier thuis ook 1 zitten die in allerlei complotten geloofd;
- eerst was corona ontwikkelt in een lab in China, maar sinds de oorlog in Oekraïne is het verhaal dat het daar weg komt en bewust is los gelaten op de wereld door oa VS, EU en NAVO in samenwerking met Oekraïne. Volgens hem zitten er dan ook allerlei geheime labs in Oekraïne die dit soort virussen maakt om ze vervolgens los te laten om zo miljoenen mensen uit te moorden

- gelooft volledig in dat WEF en the great reset gedoe

- vindt dat Poetin niks verkeerd doet, integendeel zelfs

- het coronavaccin is gif wat er voor zal zorgen dat over een paar jaar alle gevaccineerden aan kanker sterven

- Bill Gates is een moordenaar die middels vaccins de wereldbevolking wil uitmoorden tot nog een paar miljoen levenden

- is helemaal idolaat van Trump en gelooft dus ook dat Biden de verkiezing gestolen heeft.

- In datzelfde straatje; Biden is een seniele nazi die zo snel mogelijk moet worden opgeruimt.

- het pedofielennetwerk is ook al eens voorbij gekomen.

Godzijdank nog niet dit autonome sprookje. Hij zit wel in allerlei telegram groepen die, tot mijn grote ergernis, op de voet gevolgd worden

Ik kap nu ook gewoon elk gesprek af die ook maar enigszins over de regering/corona, vaccins ect te maken heeft, want mijn irritatielevel gaat onmiddellijk naar +1.000.000 zodra ik hem hoor over die achterlijke complotten, waar die dan onmiddellijk op aan stuurt.

Ik heb ook 0,0 vertrouwen in de Nederlandse politiek, maar de dag dat ik ga geloven in dat soort onzin is de dag dat men mij onmiddellijk moet opsluiten, want dan is echt al mijn gezonde verstand in rook opgegaan.

Ik heb hem zelfs dat ene topic laten zien; dat ging over een post op fb van een coronawappie die beweerde bont en blauw te zijn geslagen door ME en die gewoon foto's uit een topic op Bokt ( van een jaar voor de post van said wappie) had gejat; 0,0 reactie, want klopte niet. De datum van het topic zou gemanipuleerd zijn 8)7

Langzaam begin ik daarom ook te denken; moet ik niet eens gewoon verder en hier een punt achter zetten, spullen pakken en weg.....want de ergernis is gewoon te groot aan het worden en meneer is voor geen rede vatbaar

Wat heftig ook voor jou Cynn. Ik denk echt niet dat ik met iemand die zo denkt zou kunnen samenleven.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 13:46

Is dat je partner, Cynn? Dat lijkt me echt super lastig.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 13:49

Super lastig vind ik in deze nog best een understatement...
respect, ik zou er echt niets mee kunnen :n

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 13:51

Cer schreef:
Super lastig vind ik in deze nog best een understatement...
respect, ik zou er echt niets mee kunnen :n

Persoonlijk zou het voor mij einde relatie zijn. Dus zelfs ik vind dit zacht uitgedrukt.

Mijn buurmeisje woont weer bij haar ouders. Haar vriend was Corona anti-alles en dat was killing voor de relatie. Ze is dus bij hem weg gegaan.

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 13:58

rien10 schreef:
Is dat je partner, Cynn? Dat lijkt me echt super lastig.

Yup, mijn vriend. We zijn eigenlijk gewoon op een punt beland dat we het alleen nog maar over koetjes en kalfjes kunnen hebben, want enig ander onderwerp resulteert in complotten spuien die hij leest op die telegramgroepen.
Maar goed; een relatie van 22 jaar zomaar aan de kant schoppen is ook weer zoiets. Af en toe probeer ik er nog wat rede in te praten, maar hij lijkt dat alsmaar minder en minder aan te willen nemen.

Probleem is; zijn moeder en jongere broer zitten er ook helemaal in ( en wonen op nog geen 5 minuten van ons), dus die wakkeren elkaar alleen maar verder aan.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 13:59

Misschien wil je het er niet over hebben (volkomen begrijpelijk) maar is dat nu echt sinds covid? Of waren er al eerder onderwerpen waar je dan niet helemaal uitkwam?

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 14:05

Oh cynn wat verschrikkelijk.
Heel veel sterkte voor je.
Als het nu 2 jaar was zou je makkelijker zeggen ik kap ermee.
Maar bij 22 jaar... :knuffel:

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 14:06

:(:) vreselijk. ;(

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 14:07

Holy crap, ik zit echt met open mond de verhalen te lezen.
Wat moet dit zwaar zijn voor betrokken mensen die om deze persoon heen staan.
Heel veel sterkte Renee en Cynn! Lijkt me echt heel heftig!

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 14:09

dit is echt sinds covid....in het begin niet. Het is begonnen toen men in pijlsnel tempo een vaccin had ontwikkelt.
Toen is hij begonnen met die telegramgroepen te volgen. Zijn jongere broer wees ( en nog steeds) hem op allerlei posts die wel de waarheid zeiden ( volgens hem dan he)
Toen kwam ineens die great reset als hot item en in sneltreinvaart zat hij middenin die complotten.

In het begin ging ik er gelijk tegen in en probeerde hem weer tot de werkelijkheid te krijgen, maar ben nu gewoon op een punt dat zodra ik ook maar de termen WEF, Great reset, Trump ect ect hoor, ik direct strontchagrijnig wordt.

Daarvoor was er eigenlijk maar 1 ding; hij is daarnaast helemaal fan van FVD en met name Baudet....en ik ben van de SP......maar dat was maar 1 ding en vrij makkelijk te sturen naar een ander onderwerp. Dus dat was nog te doen, maar nu is het 1 groot gekkenhuis geworden lijkt het wel.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 14:13

Heb je zicht op ooit een omslag naar weer "normaal" met elkaar om kunnen gaan? Het lijkt me echt afschuwelijk. Enige wat ik nog zou doen is een goed gesprek aangaan met de melding zoals het nu gaat en zoals je nu denkt maakt me heel erg ongelukkig en verdrietig. En als het niet anders wordt red ik het niet meer samen.

Met als hoop dat hij misschien gaat beseffen dat hij zijn relatie volledig om zeep helpt zo. Als hem dat belangrijker is dan de denkbeelden van zijn moeder telegram "vrienden"

Als je er zo onder lijdt is het voor jou ook bijna niet meer leefbaar :(:) een relatie zou meer moeten zijn dat het hebben over koetjes en kalfjes en algemeenheden. -O- wat een nachtmerrie

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 14:14

Oh vreselijk. Zo ver van elkaar afstaan in alles. Nou ja, heel veel.
Wat heb je dan nog. Koetjes en kalfjes zeg je, dat lijkt me een smalle basis voor een relatie. Sterkte hoor.

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 14:17

Ik zie dat pas gebeuren als al deze crisis situaties die gaande zijn in het land eens een keer daadkrachtig worden aangepakt door een Nederlandse regering...ik zeg expres een, want ik verwacht dit helaas niet van deze regering.

Of misschien moet ik het idee waar ik al een tijdje mee speel uitvoeren; een paar maanden in de caravan op stal intrekken met hond en kat. Misschien dat hij dan inziet wat hij aan het verspelen is.
Maar tegelijkertijd durf ik dat ook niet, omdat ik bang ben dat hij dan helemaal van god los gaat wat betreft al die verschillende complotten en dat wil ik ook niet natuurlijk.

Maar je hebt zeker gelijk; een relatie zou uit meer moeten bestaan dan het alleen maar over koetjes en kalfjes en andere algemeenheden te hebben.

op dit moment is er maar 1 maatschappelijk onderwerp waar we het wel gewoon over kunnen hebben omdat we daarmee wel op 1 lijn zitten; de situatie met de boeren die nu speelt

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 14:22

Gezien je opmerking ik ben bang dat hij dan helemaal los gaat in complotten als je op stal gaat slapen in de caravan. Zou dat niet dan ook gebeuren als je er wel gewoon steeds bent, misschien wat langzamer. Maar dat zou dan eerder een teken zijn dat hij zijn complotten belangrijker vindt dat zijn langdurige relatie met jou :(:) of het schud hem wel wakker en beseft hij waar hij mee bezig is.

Je zou natuurlijk de warmte nu kunnen gebruiken als reden even in de caravan te gaan slapen, die koelt s nachts sneller af dan een huis. O:) En dan eens een paar dagen aanzien wat er gebeurd. Even wat lucht en ruimte voor jezelf maken.

Maar wat een vreselijke toestand bah -O-

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 14:26

Dat lijkt me heel erg moeilijk cynn, en voor renee ook…
Ik heb echt veel moeite met respect opbrengen voor zulke bizarre gedachten :n

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 14:27

Oh Cyn wat lijkt me dat ontzettend moeilijk, zo lang al samen en dan helemaal uit elkaar drijven. Je ziet iemand waar je van houdt helemaal een fuik in getrokken worden, en je kunt er niets tegen doen :n

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 14:28

Ik ga over een paar weken een weekje naar een vriendin in Dalfsen; die huurt elk jaar een grote bungalow in de bossen daar. Dus in elk geval ben ik dan even uit de complotgekte......en idd; gelijk een goed moment om hem op wat dingen te wijzen dat dit zo echt niet langer kan, want dan ga ik toch echt de keuze maken om voorgoed weg te gaan.

Helemaal nu ik hier wat vertel en aan jullie reacties merk hoe hoog het werkelijk zit bij me; wordt gewoon emotioneel van jullie reacties...die overigens mij heel goed doen om te horen/lezen btw

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 14:31

En het rotte is: je hoeft niet perse gestopt te zijn met van hem houden, maar je houd zeker niet van hetgeen hij nu doet.
Je zegt dat hij wel eens zou kunnen doordraaien als jij weg gaan. Heb je er ook rekening mee gehouden dat zijn ogen kunnen open gaan. Of dat het gewoon zo blijft?
Hoe dan ook; jij leeft niet om zijn leven in te vullen. Jij moet jouw leven kunnen leiden.

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 14:37

Ja daar houd ik zeker ook rekening mee.....en zelfs steeds meer zelfs, want ondanks die complotgekte weet ik ook dat hij mij absoluut niet kwijt wil...en ik hem ook niet.

Misschien toch maar eens serieus gaan overleggen op stal en het gewoon doen. Is tenslotte ook maar 4 km verder, dus is niet dat ik daarmee gelijk totaal geen zicht meer heb in hoe ver hij zich er nog meer in laat trekken.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 14:40

Misschien een gekke vergelijking, maar voor m'n gevoel zeg ik: je leeft samen met een verslaafde. In dit geval niet aan chemische stoffen, maar aan geestelijk gif.
En soms kun je bij een fysiek verslaafde ook de ogen open krijgen door te zeggen: jij kickt af, of ik ben weg...

Veel sterkte in ieder geval, zoiets lijkt me fnuikend. Ik heb alleen een neef die in dit soort complotten gelooft, dus die vermijd ik 100% en dat kan ook makkelijk gelukkig.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 14:42

Ik vind het een hele goede vergelijking Ibbel. Cynn, voor jezelf zou je ook steun kunnen zoeken. Wellicht beginnen met een gesprek bij de huisarts.

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 14:45

Ha ja dat is idd geen gekke vergelijking nee, integendeel zelfs. Zo had ik het nog niet eens bekeken.

Een gesprek met de huisarts is ook een goede tip; zal morgenochtend gelijk bellen voor een afspraak voor een gesprek.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 14:47

Cer schreef:
Urbanus schreef:
Ja! Ik heb er laatst een artikel over gelezen maar kan het niet meer vinden, maar het is te vergelijken met een collectieve psychose...

Ik was even aan het googlen op artikelen (of onderzoek oid) over 'collectieve psychose' maar ik kan het niet vinden.
Jammer dat je het artikel niet meer kunt vinden.
(icm wetenschap vind ik iig niets..)

Het was ook geen wetenschappelijk artikel want natuurlijk is het geen collectieve psychose, maar gewoon een artikel waarin de kernmerken werden vergeleken. Gewoon de mening van 1 of andere psycholoog over het complot denken. Maak het niet groter dan het is alsjeblieft.

Cynn, sterkte! Lijkt me verdomd zwaar.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 14:57

Urbanus schreef:
Het was ook geen wetenschappelijk artikel want natuurlijk is het geen collectieve psychose, maar gewoon een artikel waarin de kernmerken werden vergeleken. Gewoon de mening van 1 of andere psycholoog over het complot denken. Maak het niet groter dan het is alsjeblieft.

het is te vergelijken met een collectieve psychose maar het is geen collectieve psychose...
Ik maak het niet groter hoor, ik las simpelweg wat er stond..

Het lijkt wellicht wat meer op een sekte?