Hoe veilig is met de trein reizen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-22 14:26

Lastig hoor. Over het scherm van de telefoon nog een paar ideeen, want het kunnen gebruiken van een telefoon is gewoon handig.
(Daarnaast is het dus blijkbaar ook handig dat jullie je aanwennen om bij je moeder weer ouderwets met je naam op te nemen. Dan is dat al iets minder verwarring.)

Maar ik ben ook benieuwd en ik heb de indruk dat je ook wel wilt dat ze haar telefoon wel zou kunnen bedienen, dus misschien nog wat extra opties.

Als jij de helderheid voor haar instelt en je zet het scherm op z'n allerfelst, kan ze het dan wel zien overdag? Want dan zijn er 2 richtingen die ik kan bedenken: het scherm altijd op z'n allerfelst zetten en een hoesje dat je er 's avonds omheen doet als het licht te fel is, of uitvinden of er een manier is waarop je de helderheid kunt aanpassen zonder dat je de knoppen hoeft te zoeken. Ik zou zelf het eerst denken aan de volume-knoppen aan de zijkant (die heb ik nog, ook op een nieuwe Samsung), en misschien kan het ook met gebaren (gestures).

Als dat niet kan of niet genoeg is, is haar huidige telefoon er een met een extra helder scherm? Daar zit enorm veel verschil in. Ik had ooit een toestel met een gewoon lcd-scherm (al zijn die er nu minder) maar toen ik ooit een amoled-scherm zag was ik om. Dat maakt zoveel uit. En inmiddels zijn de schermen nog veel helderder geworden. Daar sta je misschien niet bij stil omdat een normaal scherm bij normaal gebruik meestal genoeg is. Maar bij je moeder is het niet genoeg, dus misschien nog iets om uit te proberen. https://www.infocasa.nl/helderste-smart ... -de-top-5/

Ook vraag ik me af of er telefoons zijn met een e-ink scherm, of een apart e-ink scherm dat je zou kunnen koppelen, dat is namelijk wel af te lezen in de zon. Dat is de techniek die e-readers ook gebruiken en dat is juist goed leesbaar in helder licht.
(Het bestaat, ik heb alleen geen idee of het ook aan deze kant van de wereld bestaat. Mocht je zin hebben in avontuur dan kun je Aliexpress overwegen: https://nl.aliexpress.com/w/wholesale-e-ink-phone.html Alleen heb je dan niet veel garantie.)

En ik vraag me ook af of de Koninklijke Visio hier misschien nog ideeen heeft die wij niet hebben. Dit is echt iets waarvan ik denk: dat zou toch moeten lukken, het lijkt zo haalbaar, de techniek zou hier toch voor moeten zijn?

superpony

Re: Hoe veilig is met de trein reizen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-22 14:39

Ze krijgt wel begeleiding voor aanpassingen en heeft die ook wel in huis. Maar voor de telefoon is ze naar een winkel gegaan. In het kader van; wil veel zelf doen en regelen, misschien niet de beste keus.

We nemen ook op met onze naam. Maar ze rommelt altijd eerst even en we moeten het wel een paar keer herhalen, dus dan wordt het wel hoi, hallo......
Ze was die keer gewoon ook verbaasd, omdat ze dacht de hondenkapster te bellen en er echt vanuit ging dat ze dan onze zoon aan de telefoon had. Mijn man kwam gewoon niet in haar op even. Was gewoon even rommelig en hij was wel aan het werk, dus moest weer ophangen.

Maar achteraf hebben we er wel om kunnen lachen hoor. Mijn man dacht dat ze toch wat vreemd begon te doen, mijn moeder die boos was op mn zoon en in de regen voor een dichte deur stond.

Ze houdt sowieso niet van bellen en moet dat altijd een beetje voorbereiden. Zeker naar vreemden wordt ze wat nerveus. Is altijd al zo.

Ik zou ook wel een andere telefoon willen voor haar, want als ik zie wat ze ermee binnen haalt, maak ik me wel iets zorgen.
Maar goed, als de mensen alles per whats app doen, snap ik dat ze dat niet wil missen. Er worden tientallen foto's gedeeld zag ik.

Bedankt voor de link, ga eens inlezen of contact opnemen met wie bij haar komt om de aanpassingen te bekijken.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-22 18:15

superpony schreef:
BeFunny schreef:
Heeft ze een telefoon voor ouderen?

Mijn demente vader die er niet meer is die kreeg omdat zijn telefoon stuk was een nieuwe en dat werd er één voor ouderen en daar kon hij mee bellen. Internet zat er niet op. Maar dat zou hij toch niet snappen. Onder één stond mijn telefoon nummer. Onder twee van het verpleeghuis en zo verder naar 9 alle belangrijkste nummers.

Ze heeft zich een jaar terug laten adviseren en wil per se wel een smartphone.

's Avonds kan ze het scherm wel zien. Familie hebben een paar groep apps waar foto's worden geplaatst die ze wil zien.
Overdag kan ze het scherm niet zien. Heb het licht al aangepast, laten zien hoe ze dat kan doen, maar als je het scherm al niet kan zien, kan je dat ook niet regelen.
Thuis heeft ze wel een ding waar ze iets onder kan leggen ook om het beter te zien.

Maar als voorbeeld; ze krijgt veel spam binnen en deelt dit rond.
Ze belt, appt en via messenger stuurt willekeurig van alles naar mensen.
En tegenwoordig kan je zonder bepaalde app's haast niet meer. Laatst had ze DigiD nodig, heeft iemand mee geholpen en is nu ook via een app.

Het geeft ook grappige situaties; ( mag dit vertellen ) Ze wil de hondenkapster bellen. Belt mijn man en vraagt; wat ben je aan het doen? Ja, aan het werk.....Ow, werk je op maandag dan? Ja, ik bel je vanavond wel terug als er niks is.
Vervolgens gaat ze haar het dorp en staat bij onze zoon zijn werk voor een gesloten deur. Boos dat hij er niet is.
Mijn man verteld me 's avonds dat mijn moeder een beetje raar deed dat hij op maandag moet werken. Ik voelde meteen nattigheid dat ze het verschil niet heeft kunnen horen. We hebben er allemaal wel even om gelachen en was gelukkig ook geen ramp.

Maar zo belt ze ook anderen en vreemden.

Mijn vader wilde dat ook. Totdat hij er één had. Er zijn ook smart phones voor ouderen trouwens waar ook Android op zit enz.
En dat zorgt er echt voor dat ze er makkelijker mee overweg kunnen
Deze bijvoorbeeld. Mijn vader had al geen smartphone ;)

https://www.bol.com/nl/nl/p/swissvoice- ... 015115804/

Myrthe64

Re: Hoe veilig is met de trein reizen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-22 19:16

Zou het misschien nog helpen om de lettergrootte, het lettertype of het contrast te veranderen, zodat je moeder het beter kan lezen? Dit kan bij de algemene telefoon instellingen. Bij Samsung staat dit onder toegankelijkheid en whatsapp etc. verandert automatisch mee.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-22 22:12

BeFunny schreef:
Mijn vader wilde dat ook. Totdat hij er één had. Er zijn ook smart phones voor ouderen trouwens waar ook Android op zit enz.
En dat zorgt er echt voor dat ze er makkelijker mee overweg kunnen
Deze bijvoorbeeld. Mijn vader had al geen smartphone ;)

https://www.bol.com/nl/nl/p/swissvoice- ... 015115804/

Ik denk dat we die richting wel op willen. Haar was wijsgemaakt in een Merk winkel dat er geen smartphones waren voor ouderen........

Myrthe64 schreef:
Zou het misschien nog helpen om de lettergrootte, het lettertype of het contrast te veranderen, zodat je moeder het beter kan lezen? Dit kan bij de algemene telefoon instellingen. Bij Samsung staat dit onder toegankelijkheid en whatsapp etc. verandert automatisch mee.

Volgens mij heb ik de max aanpassingen gedaan. Maar zag nu dat er weer veel anders was, omdat ze niet ziet wat ze doet.
Ze heeft een Samsung.

Mijn man en ik hebben dezelfde alcatel en ik heb de instellingen vanwege mijn beginnende ogen ook anders. Maar ik zie met leesbril nog genoeg om daar niet ongewenst aan te komen.

Natuurlijk snappen we dat ze niet goed ziet, maar het is wel lastig inschatten soms.

Bedankt voor het meedenken!!!