Niet veilig voelen in eigen huis

Moderators: Essie73, Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

paddington

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-22 16:37

friezenfan2 schreef:
Als mijn buurvrouw nog eens de muziek te hard en te lang aan heeft staat (en ja dat gebeurd helaas te vaak) dan bel ik de politie. Met mijn buurvrouw valt geen gesprek aan te gaan. Ik zal me niet assertiever voelen omdat ik zelf aanbel ik voel me daarna vaak juist poedersuiker omdat ze dan zegt dat ik me aanstel. Nou is dit mijn situatie en niet die van TS maar ergens voel ik wel overeenkomsten.
Als ik zou samen wonen met mijn vriend( die ik niet heb), zou ik hopen dat hij uit eigen overweging met de buurvrouw in gesprek gaat. En wat hier al eerder werd gezegd misschien handig dat TS haar vriend eens mee gaat naar de therapie en dat een professional uitlegt hoe TS zich voelt tegenover haar buurvrouw.

Dan hebben wij vast dezelfde buren.
Praten & politie etc etc helpt echt niets.
Ik ben nu alles aan het noteren en dat gaat naar de woningbouw.

Maar TS wat een prachtige tuin!
Maar hebben ze geen andere buren?

Iemand op zijn zwaktes pakken is ontzettend laag en dat zegt eigenlijk al genoeg over een persoon.

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-22 16:42

Ik begrijp dat je je dat aantrekt… maar de vraag is of je wel bevriend oid wil zijn met mensen die dat klakkeloos overnemen.
Jij weet zelf heel goed wat je gezegd en gedaan hebt, veronderstel ik. Hetgeen je buurvrouw vertelt is haar gezichtspunt, haar interpretatie. Laat dat bij haar liggen. Jij moet dat niet voor haar oplossen. Zij heeft een andere visie en interpretatie dan jij. Dat kan en mag, maar wil niet zeggen dat jij iets moet veranderen, dat jij schuldig bent,…
En ja, het is heel rot als mensen je zwakke punten kennen en daar misbruik van gaan maken. Maar dat zegt meer over haar dan over jou. Zorg dat jij achter jouw keuzes en gedragingen staat en laat wat zij daarvan vindt links liggen. Je kan niet voor iedereen goed doen, hoe graag je dat ook zou willen. Iemand zei ooit tegen mij: zorg dat je je eigen beste vriend bent. De enige die altijd en overal bij je is, ben je zelf.

friezenfan2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-22 16:44

@paddington de politie er op afsturen werkte wel sinds dien is het stiller geweest. Die keer dat ik de politie belde stond zondag ochtend om half 8 de 'muziek' (is iets van techno met veel bass wat ik geen muziek noem) echt op standje de ramen trillen. Ik heb ook een hele agenda vol staan met elke moment dat de muziek te hard staat. Als ze het nu eens doet is dat een uur lang bad habits van ed sheeran. Betere muziek dan hier voor maar een uur lang 1 liedje is alsnog te veel.

TS ik vind inderdaad zoals iedereen hier ook dat je een mooie tuin hebt en hebt 3 leuke honden.

Picopico

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-22 17:14

Je zegt dat ze allemaal rare verhalen over jou vertelt in de buurt, hoe slecht je voor de honden zou zijn etc.
Is het niet een idee om zelf wat meer contact te maken met buurtgenoten? Zo kunnen zij zelf zien dat jij gewoon goed bent voor jouw honden en dat de buurvrouw ongelijk heeft. En wellicht dat zij dan ook inzien dat die buurvrouw gewoon een naar mens is (en jou kunnen helpen door voor je op te komen).

Verder vind ik het wel opmerkelijk dat jouw vriend niet voor je op komt terwijl er zo naar tegen je wordt gedaan. Vindt hij het dan prima om gefilmd te worden in eigen tuin?
Als je bang bent voor opmerkingen als je in de tuin bezig bent met bv de bank stofzuigen, zou ik dat misschien ook maar aan je vriend overlaten.

Rocamor

Re: Niet veilig voelen in eigen huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-22 19:12

Ts, hoe goed bedoelt ook, maar stop met jezelf verdedigen. Je wint dit toch niet!

Je mantra zou nu (kunnen) zijn:agree to disagree, dag buurvrouw!

Ze krijgt dan geen aandacht meer en ook geen stok om te slaan

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-22 19:25

Geef er geen aandacht aan,negeren, negeren werkt echt. Hier ook gedaan en nu geen last meer.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-22 20:13

Inderdaad, wat je aandacht geeft groeit.

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-22 20:26

Wat erg dit. Ik zou zelf heel gemakkelijk denken, hoor, zie en zwijg, negeren die vrouw! Maar ik snap heel goed dat dat voor jou wel moeilijk is met je ptss.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-22 22:09

Als het uiteindelijk het je dwars zit wat ze loopt te banketstaaf over je in de straat zou je ook kunnen overwegen om juist bij de rest van de straat je heil te zoeken.

Waarom schrijf je niet een rustig briefje. Dat je hebt vernomen dat de buurvrouw flink over je roddelt en onwaarheden verspreid. Dat je dit erg vervelend vind en hoopt dat mensen dit zullen negeren. En dat eenieder welkom is om een kopje koffie te komen drinken en met eigen ogen te zien dat het niet klopt.

Grote kans dat er verschillende je komen vertellen wat voor een troela het is en dat ze er niks van aantrekken en jij dat ook niet moet doen.

Als je denkt dat het jou helpt in je gevoel richting de buurt, zou je dat kunnen overwegen.

onpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-22 22:12

Bij zo iemand kan je nooit iets goed doen. Totaal negeren en alles direct afkappen. Doe wat je zelf wil en trek het je niet aan. Zo iemand is niet helemaal 100.

LuffB

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-22 22:24

Shiloh schreef:
Als het uiteindelijk het je dwars zit wat ze loopt te banketstaaf over je in de straat zou je ook kunnen overwegen om juist bij de rest van de straat je heil te zoeken.

Waarom schrijf je niet een rustig briefje. Dat je hebt vernomen dat de buurvrouw flink over je roddelt en onwaarheden verspreid. Dat je dit erg vervelend vind en hoopt dat mensen dit zullen negeren. En dat eenieder welkom is om een kopje koffie te komen drinken en met eigen ogen te zien dat het niet klopt.

Grote kans dat er verschillende je komen vertellen wat voor een troela het is en dat ze er niks van aantrekken en jij dat ook niet moet doen.

Als je denkt dat het jou helpt in je gevoel richting de buurt, zou je dat kunnen overwegen.

Ten eerste, heel veel sterkte TS met de hele situatie, jammer dat de buurvrouw niks beters heeft te doen dan zich met zaken te bemoeien die haar niks aan gaan.

Wat hierboven staat over het briefje aan de buurtgenoten geven vind ik een hele goede! Zo kunnen de mensen met eigen ogen komen kijken hoe de werkelijke situatie is, komen er misschien nog een paar extra mensen aan jouw kant staan en kan je je daarin misschien gesterkt voelen.

Wat ik nog bedenk; is het al opgekomen dat de buurtgenoten tegen wie de buurvrouw loopt te klagen misschien denken bij alles wat ze zegt: ''ene oor in, andere oor uit?'' en haar dus wel kunnen negeren op de inhoud die ze zegt?
Dat haar negeren bij jou nog niet helemaal wilt lukken, betekend niet dat iedereen alles wat ze zegt als de waarheid aanneemt.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-22 00:20

candalisa schreef:
Ik snap mijn vriend ergens wel en hij weet dat ze bewust alleen mij aanspreekt maar ik zou wel graag willen dat hij idd een keer zou zeggen nu hou je gewoon een keer op en leef je eigen leven.

Ik zat te denken om haar een korte brief te schrijven maar een kennis van mij die haar nog langer kent zegt dat ik haar gewoon moet negeren maar tot nu toe helpt het niet echt.

Je vriend verdient een draai om zijn oren. Als hij ziet dat je er zoveel last van hebt, is hij geen knip voor de neus waard als hij niet probeert daar wat aan te doen.

Die brief kun je schrijven, maar deel hem beter niet met je buren. Hoe meer tekst en uitleg je geeft over jouw in hun ogen foute gedrag, hoe meer jij de situatie voor jezelf vermoeilijkt.

Je vriendin heeft helemaal gelijk. Gewoon negeren die hap. En als het je frustreert, ga ergens heen waar het rustig is en schreeuw het eens lekker van je af. Dat helpt.

De situatie is niet jouw schuld, maar jij bent echt de enige die hierin wat kan veranderen voor jezelf. Leer er boven te staan. Leer dat kinderachtige gedrag van je bejaarde buuf te negeren, zelfs weg te lachen. Als jij er anders mee leert omgaan, zullen zij dat in de gaten krijgen en doorbreek je de cyclus. Jr hebt al gezien dat het zo werkt, ze vallen je vriend immers niet lastig. Doe dus wat hij doet.

Ophouden met toelichten en verweren, laat ze gewoon links liggen. Gaat voor hun de lol er vanzelf wel af.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-22 08:49

Dees schreef:
Die brief kun je schrijven, maar deel hem beter niet met je buren. Hoe meer tekst en uitleg je geeft over jouw in hun ogen foute gedrag, hoe meer jij de situatie voor jezelf vermoeilijkt.

Klopt, je buurvrouw zal dat juist tegen je gaan gebruiken.
Ze zal dan helemaal een reden hebben om iedereen te melden dat jij rare dingen doet omdat je "niet spoort".
je moet geen excuus naar haar hebben waarom je wilt dat ze stopt, (sorry buuf ik kan daar niet tegen), maar melden dat waar zij mee bezig is niet normaal is.
Of jij nu wel Ptss hebt of niet, haar gedrag moet stoppen.

Dus zoals gemeld hier: zet haar op de negeer en stel je komt haar buiten tegen en ze ebgint met zeuren/praten, zeg dan: ach ja...
Of: Ohhh (dat zegt mijn moeder altijd, geen bevestiging en geen tegenwoord).

corinep

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-22 08:55

"Sorry daar heb ik niets over te zeggen, dan moet je bij mijn vriend zijn."

Dit als standaard antwoord gebruiken, mooi in lijn met dat ze vind dat het toch niet jouw huis is.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-22 08:58

Inderdaad proberen te gaan negeren en als ze blijft zeuren geef een antwoord waar ze niets mee kan. Dan geef je ook geen houvast om door te blijven gaan. Blijf vriendelijk, zeg gedag en verder niets. Ze hebben nu resultaat dus voldoening en een beloning voor hun zeer irritant gedrag. Het zal ik het begin moeilijk maar zodra je merkt dat het werkt zal het steeds makkelijker gaan.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-22 08:59

Ik had het niet over die naar haar buurvrouw te sturen, maar naar de rest van de buurt. Gewoon een kort vriendelijk briefje. Geen uitgebreide uitleg, maar dat je hebt begrepen dat de buurvrouw onwaarheden over je verspreid en over je roddelt. Dat je erboven probeert te staan maar het wel erg vervelend vind. Dat je een ieder die dat leuk vind uitnodigt om een keer op de koffie te komen en dat je hoopt dat ze niks van buufs roddels zullen aantrekken.

Iets dat TS zou kunnen overwegen als ze er last van heeft hoe de rest van de buurt over haar denkt door de roddels van de buurvrouw. Wellicht helpt het haar om wat gesterkt te voelen als ze meer mensen kent. Ik schat de kans erg groot namelijk dat er heel wat buren zijn die haar lekker laten banketstaaf, maar ook wel doorhebben dat het BS is.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-22 09:11

Heel eerlijk... als ik als buurvrouw zo'n briefje in de bus zou krijgen zou ik echt met een grote boog om beide buren heen gaan lopen. Immers, dan betrek je mij in jullie gedoe, dan moet ik partij gaan kiezen ofzo? Daar heb ik helemaal geen zin in, zoek het lekker samen uit en laat mij met rust.
Dat zou je bij mij bereiken met zo'n briefje. En ik denk bij heel veel mensen.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-22 09:16

Achterom schreef:
Heel eerlijk... als ik als buurvrouw zo'n briefje in de bus zou krijgen zou ik echt met een grote boog om beide buren heen gaan lopen. Immers, dan betrek je mij in jullie gedoe, dan moet ik partij gaan kiezen ofzo? Daar heb ik helemaal geen zin in, zoek het lekker samen uit en laat mij met rust.
Dat zou je bij mij bereiken met zo'n briefje. En ik denk bij heel veel mensen.

Eens.

En ik denk sowieso wel dat veel buren bij het geklaag van de buurvrouw dat echt niet allemaal voor waar aannemen.

Het beste is idd zelf leren het je niet aan te trekken.
Haar veranderen gaat niet.
Wat het met jou gevoel doet kun je wel leren veranderen.

jasmijn16

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-22 09:20

Ik denk dat je de buurt er vooral niet bij moet betrekken. Laat de buurvrouw lekker praten, als zij constant bij mij zou komen klagen over jou en ik zou bij jou in de buurt wonen ging het toch echt ene oor in andere uit.

Ik zou de buurvrouw netjes groeten als ik haar tegen kom, en op alles wat ze zegt antwoorden "daar ga ik niet op in, fijne dag nog" Ja dat is super moeilijk, maar zolang ze van jou reactie krijgt denk ik dat ze niet gaat stoppen.

Santos_05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-22 09:26

Zulke buren denken dat ze het "recht" hebben om overal feedback op te geven en zolang dat niet tegenin wordt gegaan is het is hun ogen "goed".

Dus zeker je partner vragen om in gesprek te gaan en zelf verwijzen naar je partner.

Herkenbare situatie helaas....je kan er echt heel veel stress van hebben.

Kaplaars

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-22 10:23

Je hebt al heel veel tips gehad, hopelijk kan je er wat mee!
Jij doet niks verkeerd en de buurvrouw zeikt! Jij verpest haar leefgenot niet, dat doet ze zelf. Al zou er iemand naast wonen die helemaal perfect volgens al haar absurde regels zou leven, dan vond ze alsnog iets om te zeiken. Want dit soort mensen zeuren altijd!
Je tuin is prachtig, je zorgt goed voor die mooie honden en mag gewoon leven in je eigen huis!

candalisa schreef:
Ik zat te denken om haar een korte brief te schrijven maar een kennis van mij die haar nog langer kent zegt dat ik haar gewoon moet negeren maar tot nu toe helpt het niet echt.

Deze pikte ik er nog wel even uit, want tot nu toe heb je het niet genegeerd. Je hebt steeds geprobeerd om in gesprek te gaan of om de situatie voor haar te verbeteren. (Logisch want dat zouden de meeste hebben gedaan) maar negeren dat mag en moet vanaf nu! Jij gaat er aan onder door anders.
Kies nu voor jezelf, je vriend, je honden en je gezondheid.

Om te negeren hoef je niet te doen alsof ze lucht is, maar bijvoorbeeld bij alles de zin die corinep zegt. Of wat ergens verder terug wordt gezegd. Maar een standaard antwoord hebben klaar liggen, is misschien fijn om houvast te hebben. En, laat je niet verleiden tot je te gaan verdedigen!

Santos_05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-22 10:28

En zeg elke keer netjes gedag. Als zij dan niets terug zegt, ben jij degene die zich sterker voelt, want dan voelt zij zich ongemakkelijk ;)

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-22 10:37

Ik zou ook geen brieven gaan schrijven. Dan krijg je een over en weer verhaal en mensen durven vaak op schrift er nog wel een schepje bovenop te doen.

Buren erbij betrekken zou ik ook niet doen. Meeste mensen willen in rust en harmonie leven en niet roddelen of ergens tussenin komen. Als het ter sprake komt, is dat wat anders.
En stel dat je het met buren erover hebt en je verteld hoe erg het is, vertellen die het misschien wel weer een keer tegen een ander.

En wat vaker is gezegd; negeren of heel kort reageren moet je kunnen. Dat is makkelijk gezegd, maar je hebt daar dus hulp bij nodig.

Ik zeg al een paar keer, heb je mensen om je heen? Kan iemand bij je komen zitten die je opvangt na een reactie. Misschien durf je dan te reageren en kan je daarna dat bespreken met diegene, zodat het weer een plekje krijgt.

Die buurvrouw is gek en moet je negeren, maar dat moet je wel lukken. Ze zou er bij veel andere mensen niet mee wegkomen en dat is erg. Dat ze dus echt een slachtoffer heeft gekozen en haar hobby is, iemand het leven zuur maken.

Je vriend hoeft echt maar een paar keer heel duidelijk te zijn dat het nu klaar is en ze op moet houden. En niet alleen zijn woorden, maar ook zijn lichaamstaal daarbij is belangrijk.

Ik heb een aanvaring gehad met een buurman. Die kon het met woorden niet aan en stapte 1 stap naar voren, ging wat anders staan. Ik zag zijn lichaamstaal en bleef staan, maakte me recht hing iets naar voren en dan is het ook snel voorbij. Niet boos worden of gefrustreerd, maar duidelijk zijn.

En als ze daarna begint dat je je vriend op haar af hebt gestuurd, komt hij gelijk nog een keer langs. Maar het moet wel echt ophouden.

candalisa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-22 10:41

De buren in onze rij kennen nu mijn kant van het verhaal en zijn daarin veel veranderd. Dit is de buurvrouw niet onopgemerkt gebleven en is ze dus meer met verhalen gekomen omdat volgens haar de balans om de buurt verschoven is.
Nu spreekt ze dus mensen aan die met hun hond aan het wandelen zijn dat ze op moeten passen voor de 3 honden met vlekjes die op border collies lijken want die zijn vals. En zo knoopt ze een gesprek aan om de rest ook even te vertellen. Zo kwam mijn zus die 2 wijken verderop woont vragen wat er was gebeurt want haar buurvrouw vertelde dat mijn honden gegrepen hadden wat dus niks van waar was. Hierdoor loop ik ook niet meer prettig een rondje door de buurt en ga ik liever naar een nabij gelegen park of bos met de auto.
Nu komen sommige mensen mij bij de winkel tegen met mijn hulphond en zien dat deze dus zeer lief is maar andere zijn heel vatbaar voor z’n verhaal.
Verder ga ik zoveel mogelijk proberen haar te blijven negeren en mijn honden lekker te laten spelen in hun zwembadje

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-22 10:57

Dus juist wel wandelen in de buurt, zien de buren dat de buurvrouw onzin op hangt en datje honden wel lief zijn.

Echt niets, maar dan ook niets anders gaan doen om haar.
Wil je naar het bos ga je naar het bos, wil je rondje in de buurt ga je dat doen.
Wil je de honden in de tuin is dat oke.
Ook niet zelf steeds denken, wat zou ze willen, wat zou ze denken, wat zou ze zeggen.
Doe je ding... het is in haar ogen nooit goed, dat weet je. Dus aanpassen heeft geen zin verzint ze wel wat anders.