Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Zeepsop schreef:Dit is ook waar ik tegenaan loop. Als ik de absurde prijzen zie voor appartementjes van 40 m2… stel je voor dat je die nu koop en over een paar jaar stort de hele boel in en daar zit je dan met je schuld.![]()
Ik verdien best redelijk, wel een startersloon (ik ben 24) maar ik ben goed opgeleid dus kan snel groeien. Maar als ik kijk naar de prijzen nu snap ik niet hoe ik in de nabije toekomst ooit iets fatsoenlijks kan huren of kopen. Dus daarom blijf ik nog maar even bij mn ouders zitten.
Winged schreef:Ik denk dat er een tweede punt in zit. Ik zie mensen max max max lenen. Echt aan de top van hun kunnen. Ook stellen. En dan kan je flink nat gaan. Mijn hypotheek is nu nog 175000. Als de boel zou klappen dan zit ik nog steeds safe. Ja, ik ben dan heel veel eigen geld kwijt. Maar ik zit niet in de problemen en loop ook geen heel groot risico dat ik het niet meer kan betalen. Momenteel met de huidige prijzen (ook energie en brandstof) is het natuurlijk sowieso nog goed opletten waar wel en waar geen geld heen gaat. Maar dat over de top maximale lenen....
eilleen333 schreef:MTinker schreef:Onmogelijk om in mijn eentje een huis te kopen. Heb studieschuld in de tijd opgebouwd dat dit nog niet zou meetellen voor je hypotheek, maar nu daar dus flink mee genaaid.
Ik kan 700 euro huur betalen en studieschuld maandelijks aflossen en toch krijg ik niet meer dan 100.000 hypotheek.
Het is echt belachelijk. Gelukkig zijn de huizenprijzen nu zo gestoord dat ik nu toch geen huis ga kopen, maar het is wcht verschrikkelijk.
Ik hoor mezelf hier. En dat vind ik flauw. Je schuld zou niet meetellen voor je hypotheek, maar dat doet het nu wel. Die 200 euro kan ik prima missen in de maand, maar het scheelt een ton op een hypotheek! Die even!! Terwijl ik met 1000 euro meer inkomen in de maand maar iets van 30k extra hypotheek krijg. Wat klopt er niet?
Maar ja, we doen er niet zoveel meer aan. Dan maar sparen tot we meer eigen geld hebben en dan zijn we te oud om nog een fatsoenlijke hypotheek te krijgen :p al gaat sparen lastig met 1100 euro huur exclusief
Tiggs schreef:Ik heb een paar jaar terug voor 2 ton een nieuwbouwappartement in de randstad kunnen kopen. Inmiddels gaan ze weg voor ruim 50% meer... Begin 30, geen jubelton en vrijwel geen spaargeld![]()
Ik heb hiervoor particulier gehuurd: via Van 't Hof Rijnland en in de vrije sector bij de woningbouwvereniging. Destijds had Van 't Hof heel veel, misschien de moeite waard om naar te kijken als je in de randstad zoekt? M'n broer huurde daar ook van, voor iets van 800 euro op loopafstand van het centrum van Rotterdam.eilleen333 schreef:
Ik hoor mezelf hier. En dat vind ik flauw. Je schuld zou niet meetellen voor je hypotheek, maar dat doet het nu wel. Die 200 euro kan ik prima missen in de maand, maar het scheelt een ton op een hypotheek! Die even!! Terwijl ik met 1000 euro meer inkomen in de maand maar iets van 30k extra hypotheek krijg. Wat klopt er niet?
Maar ja, we doen er niet zoveel meer aan. Dan maar sparen tot we meer eigen geld hebben en dan zijn we te oud om nog een fatsoenlijke hypotheek te krijgen :p al gaat sparen lastig met 1100 euro huur exclusief
Wanneer was dat dan? Want ik heb van 2003-2010 gestudeerd en toen was al bekend dat het invloed op je hypotheekbedrag zou hebben.
Menino schreef:Ik heb vanaf 2012 gestudeerd en toen zei men dat het niet zou uitmaken voor je hypotheek.
Overigens ken ik meerdere mensen die recent een hypotheek af hebben gesloten en het verzwegen hebben.
Overigens maakt een grote aflossing niet eens uit. Ze rekenen met het startbedrag van je studielening, en dat maakt het vaak ook zo oneerlijk. Als jij de helft hebt afgelost geldt nog steeds het oorspronkelijk bedrag van je studieschuld mee voor je hypotheek.
Toen ik bijna modaal verdiende moest ik het jaar daarna 50 euro per maand aflossen. Echt wel knap, als je daardoor in de problemen komt.
s1993 schreef:Menino schreef:Ik heb vanaf 2012 gestudeerd en toen zei men dat het niet zou uitmaken voor je hypotheek.
Overigens ken ik meerdere mensen die recent een hypotheek af hebben gesloten en het verzwegen hebben.
Overigens maakt een grote aflossing niet eens uit. Ze rekenen met het startbedrag van je studielening, en dat maakt het vaak ook zo oneerlijk. Als jij de helft hebt afgelost geldt nog steeds het oorspronkelijk bedrag van je studieschuld mee voor je hypotheek.
Toen ik bijna modaal verdiende moest ik het jaar daarna 50 euro per maand aflossen. Echt wel knap, als je daardoor in de problemen komt.
Dit was volgens onze hypotheekadviseur niet het geval als je tussentijds minimaal 1x een grotere aflossing hebt gedaan. Dan wordt gerekend met de restschuld. Is in al onze documentatie zo gegaan en goedgekeurd
Yv_ schreef:Ik kocht op mijn 23ste het huis waar ik nu nog steeds in woon. Ik zou dolgraag wegwillen, maar ik heb geen idee hoe. Omdat ik wat dat betreft precies tegen hetzelfde oploop als een starter. Als ik in deze omgeving zou blijven dan. Hier verkopen en naar het goedkopere platteland zou een optie zijn, maar dat wil ik niet. Dus ook al heb ik een eigen huis, ik zit ook even vast.
Het kan ook anders lopen he Daantjuhh. Ik kocht mijn huis dus 10 jaar geleden toen ik echt leuk verdiende. Paar jaar later met de crisis ging het ineens een stuk meer bergafwaarts en zat ik op een gegeven moment zelfs even zonder baan. Ik heb niet op mijn max geleend en daar was ik toen zo, zóó blij mee. Zou het ook nooit doen. Er zijn mij teveel factoren waar ik niets over te zeggen heb, maar die een flinke rol kunnen spelen.