Hoe kom je als single nog aan een huis?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Bralindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-22 11:09

Ik heb als single dame van 29 gelukkig aardig gespaard, maar zonder giften van familie had ik ook het appartement wat ik net gekocht heb niet kunnen kopen. We hebben daardoor ook de hypotheek een stuk lager gekregen gelukkig.

Oeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-22 11:56

Zeepsop schreef:
Dit is ook waar ik tegenaan loop. Als ik de absurde prijzen zie voor appartementjes van 40 m2… stel je voor dat je die nu koop en over een paar jaar stort de hele boel in en daar zit je dan met je schuld. :

Ik verdien best redelijk, wel een startersloon (ik ben 24) maar ik ben goed opgeleid dus kan snel groeien. Maar als ik kijk naar de prijzen nu snap ik niet hoe ik in de nabije toekomst ooit iets fatsoenlijks kan huren of kopen. Dus daarom blijf ik nog maar even bij mn ouders zitten.

Ik zie dit ook niet als zo'n heel groot probleem. Ik heb gekocht omdat ik wilde wonen, dus ergens "vast" zitten leek mij niet zo'n probleem, zolang je je vaste lasten maar betaald krijgt. Als je flexibiliteit heel belangrijk vindt is kopen niet je beste optie, dus ik ga er vanuit dat de meeste mensen willen kopen om juist stabiliteit en vastigheid te creëren.
En stel dat de markt instort en je wilt 10 jaar later weg, dan heb je al weer een stuk ingelost van je hypotheek en heb je dus minder restwaarde te "overbruggen" mocht het voor minder te koop komen.
En gezien het hier gaat over als single een huis kopen hoef je in ieder geval niet bang te zijn voor een relatie die uit gaat en daarom het (onder water staande) huis uit moeten. Ik denk dat dat in de praktijk het vaakste de reden is waarom mensen ongewild "vast" komen te zitten in een woning.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-22 13:13

Ik denk dat er een tweede punt in zit. Ik zie mensen max max max lenen. Echt aan de top van hun kunnen. Ook stellen. En dan kan je flink nat gaan. Mijn hypotheek is nu nog 175000. Als de boel zou klappen dan zit ik nog steeds safe. Ja, ik ben dan heel veel eigen geld kwijt. Maar ik zit niet in de problemen en loop ook geen heel groot risico dat ik het niet meer kan betalen. Momenteel met de huidige prijzen (ook energie en brandstof) is het natuurlijk sowieso nog goed opletten waar wel en waar geen geld heen gaat. Maar dat over de top maximale lenen.... dat is zo'n enorm risico.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-22 13:14

Winged schreef:
Ik denk dat er een tweede punt in zit. Ik zie mensen max max max lenen. Echt aan de top van hun kunnen. Ook stellen. En dan kan je flink nat gaan. Mijn hypotheek is nu nog 175000. Als de boel zou klappen dan zit ik nog steeds safe. Ja, ik ben dan heel veel eigen geld kwijt. Maar ik zit niet in de problemen en loop ook geen heel groot risico dat ik het niet meer kan betalen. Momenteel met de huidige prijzen (ook energie en brandstof) is het natuurlijk sowieso nog goed opletten waar wel en waar geen geld heen gaat. Maar dat over de top maximale lenen....

Ik ben ook op de Max gaan zitten. Maar wel wetende dat mijn loon nog gaat stijgen.
Toen ik het kocht zat ik nog een beetje onderaan de ladder. Ik ga elk jaar een trede omhoog.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-22 14:10

Mijn dochter en schoonzoon kunnen , als ze willen, een hele goede hypotheek krijgen maar ze willen niet aan hun plafond gaan zitten en daarbij willen ze graag blijven waar ze nu wonen en daar wordt zomaar 50/60 overboden dus blijven ze zitten waar ze zitten.
Hopelijk gaat de gekte een keer voorbij.

Yv_

Re: Hoe kom je als single nog aan een huis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-22 14:20

Ik kocht op mijn 23ste het huis waar ik nu nog steeds in woon. Ik zou dolgraag wegwillen, maar ik heb geen idee hoe. Omdat ik wat dat betreft precies tegen hetzelfde oploop als een starter. Als ik in deze omgeving zou blijven dan. Hier verkopen en naar het goedkopere platteland zou een optie zijn, maar dat wil ik niet. Dus ook al heb ik een eigen huis, ik zit ook even vast.

Het kan ook anders lopen he Daantjuhh. Ik kocht mijn huis dus 10 jaar geleden toen ik echt leuk verdiende. Paar jaar later met de crisis ging het ineens een stuk meer bergafwaarts en zat ik op een gegeven moment zelfs even zonder baan. Ik heb niet op mijn max geleend en daar was ik toen zo, zóó blij mee. Zou het ook nooit doen :n. Er zijn mij teveel factoren waar ik niets over te zeggen heb, maar die een flinke rol kunnen spelen.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-22 21:34

Ik heb een paar jaar terug voor 2 ton een nieuwbouwappartement in de randstad kunnen kopen. Inmiddels gaan ze weg voor ruim 50% meer... Begin 30, geen jubelton en vrijwel geen spaargeld :+

Ik heb hiervoor particulier gehuurd: via Van 't Hof Rijnland en in de vrije sector bij de woningbouwvereniging. Destijds had Van 't Hof heel veel, misschien de moeite waard om naar te kijken als je in de randstad zoekt? M'n broer huurde daar ook van, voor iets van 800 euro op loopafstand van het centrum van Rotterdam.

eilleen333 schreef:
MTinker schreef:
Onmogelijk om in mijn eentje een huis te kopen. Heb studieschuld in de tijd opgebouwd dat dit nog niet zou meetellen voor je hypotheek, maar nu daar dus flink mee genaaid.

Ik kan 700 euro huur betalen en studieschuld maandelijks aflossen en toch krijg ik niet meer dan 100.000 hypotheek.
Het is echt belachelijk. Gelukkig zijn de huizenprijzen nu zo gestoord dat ik nu toch geen huis ga kopen, maar het is wcht verschrikkelijk.

Ik hoor mezelf hier. En dat vind ik flauw. Je schuld zou niet meetellen voor je hypotheek, maar dat doet het nu wel. Die 200 euro kan ik prima missen in de maand, maar het scheelt een ton op een hypotheek! Die even!! Terwijl ik met 1000 euro meer inkomen in de maand maar iets van 30k extra hypotheek krijg. Wat klopt er niet?

Maar ja, we doen er niet zoveel meer aan. Dan maar sparen tot we meer eigen geld hebben en dan zijn we te oud om nog een fatsoenlijke hypotheek te krijgen :p al gaat sparen lastig met 1100 euro huur exclusief ;-)

Wanneer was dat dan? Want ik heb van 2003-2010 gestudeerd en toen was al bekend dat het invloed op je hypotheekbedrag zou hebben.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-22 23:51

Tiggs schreef:
Ik heb een paar jaar terug voor 2 ton een nieuwbouwappartement in de randstad kunnen kopen. Inmiddels gaan ze weg voor ruim 50% meer... Begin 30, geen jubelton en vrijwel geen spaargeld :+

Ik heb hiervoor particulier gehuurd: via Van 't Hof Rijnland en in de vrije sector bij de woningbouwvereniging. Destijds had Van 't Hof heel veel, misschien de moeite waard om naar te kijken als je in de randstad zoekt? M'n broer huurde daar ook van, voor iets van 800 euro op loopafstand van het centrum van Rotterdam.

eilleen333 schreef:

Ik hoor mezelf hier. En dat vind ik flauw. Je schuld zou niet meetellen voor je hypotheek, maar dat doet het nu wel. Die 200 euro kan ik prima missen in de maand, maar het scheelt een ton op een hypotheek! Die even!! Terwijl ik met 1000 euro meer inkomen in de maand maar iets van 30k extra hypotheek krijg. Wat klopt er niet?

Maar ja, we doen er niet zoveel meer aan. Dan maar sparen tot we meer eigen geld hebben en dan zijn we te oud om nog een fatsoenlijke hypotheek te krijgen :p al gaat sparen lastig met 1100 euro huur exclusief ;-)

Wanneer was dat dan? Want ik heb van 2003-2010 gestudeerd en toen was al bekend dat het invloed op je hypotheekbedrag zou hebben.

Even teruggezocht, maar tot oktober 2021 kon je hem verzwijgen. Dat mocht, als je maar zorgt dat je kan betalen.
Die 200 euro aflossing is het probleem niet, maar verzwijgen mag nu niet meer. Daarnaast heb ik al een boel afgelost, maar ze rekenen natuurlijk met je begin schuld, niet je huidige schuld.
Die fout heb ik gemaakt, ik was van plan de schuld te verzwijgen, die vlieger gaat niet meer op.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-22 08:41

Nee dat mocht niet… ze vragen bij je hypotheekaanvraag of je een studieschuld hebt en als ze dat niet expliciet vragen, is er de vraag of je ‘andere maandelijkse verplichtingen’ hebt.

Mijn eigen aanvraag is uit 2018, maar ik heb in mijn werk ook veel met hypotheken van anderen te maken gehad. Vandaar dat ik dat weet.

De schuld is alleen nooit bkr geregistreerd geweest.

Edit: ik heb zelf dus ook een studieschuld en extra afgelost, omdat een extra aflossing van een hoger bedrag in 1x (vaak) wel invloed heeft op het bedrag waarmee de hypotheekverstrekker rekent.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-22 08:46

Je mocht 'm nooit verzwijgen, het werd wel vaak geadviseerd. Of als je zei er eentje te hebben werd de vraag opnieuw gesteld "sorry even terugspoelen". Eerlijk? Die schuld is zo flexibel dat ik niemand ken die daardoor in de problemen is gekomen met z'n hypotheek. Ze berekenen het maandbedrag tenslotte naar draagkracht. Je komt veel makkelijker klem te zitten door andere zaken..

Overigens mogen ze nu vragen of ze inzicht in DUO mogen hebben. Dat hoeven ze niet te vragen en je mag er ook op antwoorden met nee. Vraag is bij dat laatste of ze dan nog met je door willen :+

s1993

Re: Hoe kom je als single nog aan een huis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-22 13:11

Ik denk dat momenteel the way to go is om langer thuis te blijven wonen en minder hoge eisen te stellen. Mijn nichtje is 5 jaar geleden begonnen met werken (onderwijs), heeft al die tijd bij haar ouders gewoond en heel heel veel gespaard waardoor ze nu iets kon kopen.

Wij hebben dit jaar samen een huis gekocht na 3 jaar huren en zijn daar mega op vooruit gegaan. Betalen hetzelfde als qua huur maar hebben een veel groter mooier huis en tuin en bouwen zo ook iets op. Al tweeverdiener was ik verrast hoeveel we mochten lenen samen maar wilden onder de 4, ivm kk maar ook omdat ik graag safe zit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-22 13:19

Ik heb vanaf 2012 gestudeerd en toen zei men dat het niet zou uitmaken voor je hypotheek.

Overigens ken ik meerdere mensen die recent een hypotheek af hebben gesloten en het verzwegen hebben.

Overigens maakt een grote aflossing niet eens uit. Ze rekenen met het startbedrag van je studielening, en dat maakt het vaak ook zo oneerlijk. Als jij de helft hebt afgelost geldt nog steeds het oorspronkelijk bedrag van je studieschuld mee voor je hypotheek.

Toen ik bijna modaal verdiende moest ik het jaar daarna 50 euro per maand aflossen. Echt wel knap, als je daardoor in de problemen komt.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-22 13:30

Niet helemaal. Ja. Het gaat om het originele bedrag, omdat op basis daarvan je maandbedrag berekend wordt. Maar extra aflossingen boven op je maandbedrag mag wel afgetrokken worden van het originele bedrag.

Ik ben in 2009 gaan studeren en bij mij was het echt wel duidelijk dat het invloed op mijn hypotheek zou hebben.

Ik heb hem dus wel verzwegen omdat het om een absurd lage hypotheek ging die ik makkelijk zou kunnen betalen. Ik wist dat het niet mocht, maar dat ze er niet achter zouden kunnen komen. Ik was verplicht ook NHG te nemen met koopgarant. Alleen ik wist direct al dat ik er niks aan zou hebben, omdat ik het verzwegen had. Maar goed. Zoals ik zei. Mijn bruto maandbedrag was 470 :+ (inmiddels 408, toen ik na 5 jaar mijn rente opnieuw veel lager vast kon zetten). Als ik dat niet kan betalen, kan ik uberhaubt niet op mezelf wonen.
Laatst bijgewerkt door Shiloh op 04-06-22 13:33, in het totaal 2 keer bewerkt

s1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-22 13:30

Menino schreef:
Ik heb vanaf 2012 gestudeerd en toen zei men dat het niet zou uitmaken voor je hypotheek.

Overigens ken ik meerdere mensen die recent een hypotheek af hebben gesloten en het verzwegen hebben.

Overigens maakt een grote aflossing niet eens uit. Ze rekenen met het startbedrag van je studielening, en dat maakt het vaak ook zo oneerlijk. Als jij de helft hebt afgelost geldt nog steeds het oorspronkelijk bedrag van je studieschuld mee voor je hypotheek.

Toen ik bijna modaal verdiende moest ik het jaar daarna 50 euro per maand aflossen. Echt wel knap, als je daardoor in de problemen komt.

Dit was volgens onze hypotheekadviseur niet het geval als je tussentijds minimaal 1x een grotere aflossing hebt gedaan. Dan wordt gerekend met de restschuld. Is in al onze documentatie zo gegaan en goedgekeurd

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-22 13:34

Niet. Ik verdien met mijn HBO papiertje best prima. Maar een huis is onbetaalbaar.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-22 13:40

Ik heb mijn huis 1,5 jaar geleden gekocht buiten funda om. Van een oude man (via via gehoord dat hij aan het overwegen was om het te verkopen) en met gunfactor (ik wilde het niet platgooien en kwam uit de buurt). Moest wel volledig verbouwd worden. Dat is inmiddels gebeurd en ik heb alsnog een flut hypotheekje. Had wel eigen geld ingebracht.
Ik denk dat je momenteel de gunstigste kansen hebt om een huis te kopen, als je vanaf je ouderlijk huis met je spaargeld en vaste baan gaat kijken. Zodra je voor monsterbedragen gaat huren (waardoor je niet kunt sparen) zijn je kansen verkeken

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-22 16:57

s1993 schreef:
Menino schreef:

Dit was volgens onze hypotheekadviseur niet het geval als je tussentijds minimaal 1x een grotere aflossing hebt gedaan. Dan wordt gerekend met de restschuld. Is in al onze documentatie zo gegaan en goedgekeurd

Klopt, heb ik dus ook gedaan.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-22 21:25

Yv_ schreef:
Ik kocht op mijn 23ste het huis waar ik nu nog steeds in woon. Ik zou dolgraag wegwillen, maar ik heb geen idee hoe. Omdat ik wat dat betreft precies tegen hetzelfde oploop als een starter. Als ik in deze omgeving zou blijven dan. Hier verkopen en naar het goedkopere platteland zou een optie zijn, maar dat wil ik niet. Dus ook al heb ik een eigen huis, ik zit ook even vast.

Het kan ook anders lopen he Daantjuhh. Ik kocht mijn huis dus 10 jaar geleden toen ik echt leuk verdiende. Paar jaar later met de crisis ging het ineens een stuk meer bergafwaarts en zat ik op een gegeven moment zelfs even zonder baan. Ik heb niet op mijn max geleend en daar was ik toen zo, zóó blij mee. Zou het ook nooit doen :n. Er zijn mij teveel factoren waar ik niets over te zeggen heb, maar die een flinke rol kunnen spelen.

Zeker kan het anders lopen.
Qua werkgever zit ik aardig veilig bij de overheid. Maar ook daar kan het anders lopen.
Dan nog ben ik niet bang, al zakt het nu een ton, dan staat mijn huis nog niet onder water.

Ik heb een aardig zakcentje mee kunnen nemen uit mijn oude huis wat in dit huis zit.
Dus als ik verkoop, zelfs als het flink zakt kom ik er uit zonder schuld.