financiën samenwonen: hoe doen jullie dat?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Callisto04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-22 11:46

verootjoo schreef:
Callisto04 schreef:

Dat is allemaal okzolang je samen bent. Wij deden dat ook. Het kan bij uit elkaar gaan wel voor problemen zorgen. We hadden een gezamenlijke zichtrekening en een gezamenlijke spaarrekening. Aangezien mijn ouders overleden zijn had ik al een behoorlijk bedrag geërfd. Het grootste deel geïnvesteerd in een woning, maar ook daar niet in de akte beschreven wat ieders inbreng was. Gevolg: discussie over zowel de woning als de spaarrekening, want ja, hoe ga je dat kluwen nog uit elkaar halen? Ik heb ook altijd meer verdiend. Toch was het het een heus gedoe om een deel van hetgeen ik meer heb bijgedragen aan zowel woning als spaarrekening terug te krijgen. Als ik het been daarover niet had stijfgehouden had zij de helft van mijn erfenis, terwijl haar ouders dus nog in leven zijn en ze hetgeen zij later zal erven 100% voor zichzelf kan houden. Alles op 1 hoop gooien is makkelijk, maar als het fout loopt geeft het quasi zeker problemen.

Maar dit niet het probleem van alles op een hoop gooien, maar van niet goed op papier zetten bij de notaris :o

Wij hebben alles op een hoop en op papier hoe je de boel uit elkaar haalt bij een eventuele relatiebreuk.

Ergens hangt dat toch samen? Alles op een hoop is toch wel anders dan alles op een hoop maar wel beschreven hoe het uit elkaar kan vallen. Een belangrijke nuance die ik in de berichten van mensen die alles op een hoop hebben niet zag.

Ergens denk ik ook dat het niet altijd zo evident is, elke financiële gebeurtenis kan dan betekenen dat dat herbekeken moet worden, want situaties veranderen, ... Ik zeg maar wat, je koopt samen een huis, je bent aan het verbouwen en de ouders van 1 van de partijen betaalt een stuk van de elektriciteitswerken. Dan moet je alweer naar de notaris om dat vast te leggen. En zo zijn er veel voorbeelden mogelijk (bv een ouder geeft 2500 euro cadeau omdat die een bepaald bedrag heeft ontvangen bij pensionering en wil dit delen met zijn/haar kinderen). Dan lijkt het mij makkelijker om enerzijds een gemeenschap te hebben waar iedere partner volgens afspraak aan bijdraagt en anderzijds de rest als persoonlijk te behouden. Dan kan voor die gemeenschap alles netjes op papier worden gezet en is dat voor de rest niet nodig. Je kan toch niet in 1 keer een heel leven vol mogelijke gebeurtenissen op papier zetten? Bijvoorbeeld kreeg ik een keer 25000 euro, een keer 10000, een keer 50000, dan nog een factuur van materialen voor 2000 euro die betaald werd, mijn stiefvader kwam de elektriciteitswerken uitvoeren, mijn moeder betaalde een jaar (tijdens de verbouwingen) weidegeld voor onze paarden, ... Als je dat telkens moet laten beschrijven bij de notaris dan ben je toch veel tijd en geld kwijt denk ik.

Ik heb nooit gedacht dat ik zo zou denken, maar ik denk dat het alles veel makkelijker, simpeler en eerlijker maakt. Zolang je samen bent is het allemaal geen issue, maar als het fout loopt is dat niet altijd zo.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-22 11:48

ivy_power89 schreef:
Hier gaat alles op 1 hoop
We leven samen, maken samen beslissingen over zaken en uitgaven en ik heb echt geen zin in gedoe met betaal jij dit, dan betaal ik dat.
1 rekening, geen gedoe.

Dit. Salarissen worden gewoon op de gezamenlijke rekening gestort.

Dan maak ik maandelijks een plannetje van onze gezamenlijke uitgaves (vaste lasten en variabele lasten. Dus boodschappen / kleding /uitjes etc. ) + wat er naar de spaarrekening gaat (3 a 400 euro), die maand. En wat overblijft verdelen we 50/50 als zakgeld om zelf dingen mee te doen. Dat is nagenoeg nooit meer en een paar tientjes :') . Dus als hij zijn collega's een keer wil trakteren, of ik wil een nieuwe broek dan kan dat zonder problemen van de gezamenlijke...

We hebben dus een gezamenlijke spaarrekening. Als we uit elkaar mochten gaan wordt die 50/50 verdeeld.

Om zelf iets op te bouwen / kunnen sparen, hebben we wel afgesproken dat we vakantiegeld / 13e maand / spontane bonussen / belastingteruggaves etc. zelf mogen houden. Dat zijn vaak vrij grote bedragen waardoor we onze eigen spaarrekeningen ook nog een beetje kunnen spekken zonder dat de vaste lasten eronder lijden en we niet in onze koude kleren staan mocht er ooit een onmogelijk conflict of wat dan ook verzeild raken (lijkt me sterk. Maargoed. Je weet het nooit).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-22 11:56

Callisto04 schreef:
verootjoo schreef:

Maar dit niet het probleem van alles op een hoop gooien, maar van niet goed op papier zetten bij de notaris :o

Wij hebben alles op een hoop en op papier hoe je de boel uit elkaar haalt bij een eventuele relatiebreuk.

Ergens hangt dat toch samen? Alles op een hoop is toch wel anders dan alles op een hoop maar wel beschreven hoe het uit elkaar kan vallen. Een belangrijke nuance die ik in de berichten van mensen die alles op een hoop hebben niet zag.

Ergens denk ik ook dat het niet altijd zo evident is, elke financiële gebeurtenis kan dan betekenen dat dat herbekeken moet worden, want situaties veranderen, ... Ik zeg maar wat, je koopt samen een huis, je bent aan het verbouwen en de ouders van 1 van de partijen betaalt een stuk van de elektriciteitswerken. Dan moet je alweer naar de notaris om dat vast te leggen. En zo zijn er veel voorbeelden mogelijk (bv een ouder geeft 2500 euro cadeau omdat die een bepaald bedrag heeft ontvangen bij pensionering en wil dit delen met zijn/haar kinderen). Dan lijkt het mij makkelijker om enerzijds een gemeenschap te hebben waar iedere partner volgens afspraak aan bijdraagt en anderzijds de rest als persoonlijk te behouden. Dan kan voor die gemeenschap alles netjes op papier worden gezet en is dat voor de rest niet nodig. Je kan toch niet in 1 keer een heel leven vol mogelijke gebeurtenissen op papier zetten? Bijvoorbeeld kreeg ik een keer 25000 euro, een keer 10000, een keer 50000, dan nog een factuur van materialen voor 2000 euro die betaald werd, mijn stiefvader kwam de elektriciteitswerken uitvoeren, mijn moeder betaalde een jaar (tijdens de verbouwingen) weidegeld voor onze paarden, ... Als je dat telkens moet laten beschrijven bij de notaris dan ben je toch veel tijd en geld kwijt denk ik.

Ik heb nooit gedacht dat ik zo zou denken, maar ik denk dat het alles veel makkelijker, simpeler en eerlijker maakt. Zolang je samen bent is het allemaal geen issue, maar als het fout loopt is dat niet altijd zo.

Ja dat is opzich een goede aanvulling. Wij hebben bijna alles op 1 hoop. Ik heb mijn hele erfenis in onze pas gekochte huis gestopt (mijn vriend erft overigens niets, komt niet echt uit een vermogend gezin. Onze vaders zijn tegelijkertijd en even jong overleden. Ik heb er echt veel vermogen aan over gehouden, mijn vriend nada noppa. En dat gaat ook niet meer gebeuren.). Maar we gaan deze week wel vast laten leggen dat ik mijn inleg terug krijg als we uit elkaar gaan het huis verkopen.

Staat hij op.
Vind het opzich wel fijn, dat hij daar zo welwillend in is. Vind het ook lastig, omdat hij vanuit zijn familie 0,0 erfenis krijgt en ik nou ook niet echt hard heb lopen zwoegen om dit geld te krijgen (= puur "geluk".)
Dus dat vind ik moreel gezien allemaal een moeilijke overweging, al kan vriendlief zeer goed zijn eigen bonen doppen en zou mijn vader zich omdraaien in zijn graf als "zijn" geld buiten de familie komt.
Krijgen we kids is het weer een ander verhaal..

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-22 12:35

Callisto04 schreef:
verootjoo schreef:

Nee ik vind dat 2 losse dingen. Ik ga niet steeds leven alsof elk moment de relatie over kan zijn. We leven nu, hebben het goed, en als we elkaar niet meer goed kunnen uitstaan hebben we bij de notaris staan hoe we het doen.
Je gaat niet elke keer naar de notaris. Je kan vastleggen dat alles wat van jou is van jou blijft en andersom. Een erfenis gaat sowieso via de notaris, dus die hoef je niet speciaal vast te leggen, en als je een nieuw huis koopt en daar eea voor wil vastleggen ben je toch al bij de notaris, en als er een keer 2500€ betaald wordt door iemand zou mij dat niet uitmaken. Bedragen tot 10.000 moet gewoon uitgewisseld kunnen worden vind ik, daar ga ik geen hemel en aarde voor bewegen om terug te krijgen bij een scheiding.

Miss_Mii21

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-22 12:37

Het huis staat op naam van mijn vriend, ik betaal de helft van de kosten (gebruikersdeel) omdat ik geen eigenaar ben. Ongeacht of ik meer verdien.

Als je samen een huis hebt gekocht/koopt kan het wellicht wat anders liggen. Dan de helft van alle eigenaar kosten, afhankelijk van hoe het eigendom geregeld is.

Het kan geen kwaad om bij een notaris eea vast te leggen.

Ik heb wel altijd gezegd: de een koopt het een, de ander het ander. Mocht je ooit uit elkaar gaan, krijg je geen gedoe over fifty fifty spullen etc. Gewoon praktisch regelen.
Mijn geld is mijn geld, zijn geld is zijn geld. En de lasten delen we gezamenlijk. Fifty fifty.

Altijd verstandig zijn, mocht je ooit uit elkaar gaan en een gevecht krijgen, dat je nooit over geld oorlog kan maken.
Wij hebben niet naar het inkomen de kosten verdeeld; gewoon fifty fifty dan komt daar nooit ruzie over.
Je gaat er vaak toch op vooruit tov wanneer je alleen woont en alles in je eentje moet betalen.

Gewoon goed en netjes regelen; als je ooit ruzie krijgt, krijg je geen spijt. Ieder zijn eigen geld, waar je je eigen spulletjes van / mee koopt en de gezamenlijke kosten samen delen. Zo krijg je nooit ruzie over dat de een meer geld verbrast dan de ander, want het is je eigen geld en zolang je de vaste kosten netjes betaalt moet je mijn inziens zelf weten wat je met je geld doet.

Marjolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-22 14:05

verootjoo schreef:
Nee ik vind dat 2 losse dingen. Ik ga niet steeds leven alsof elk moment de relatie over kan zijn. We leven nu, hebben het goed, en als we elkaar niet meer goed kunnen uitstaan hebben we bij de notaris staan hoe we het doen.
Je gaat niet elke keer naar de notaris. Je kan vastleggen dat alles wat van jou is van jou blijft en andersom. Een erfenis gaat sowieso via de notaris, dus die hoef je niet speciaal vast te leggen, en als je een nieuw huis koopt en daar eea voor wil vastleggen ben je toch al bij de notaris, en als er een keer 2500€ betaald wordt door iemand zou mij dat niet uitmaken. Bedragen tot 10.000 moet gewoon uitgewisseld kunnen worden vind ik, daar ga ik geen hemel en aarde voor bewegen om terug te krijgen bij een scheiding.

Wij leggen bepaalde afspraken jaarlijks vast onderling als we ib aangifte doen. Daarvoor hoef je niet elke keer naar de notaris. Maar bij ons is het wel ingewikkelder omdat ik zzp'er ben en hij een eigen bv heeft. Alles wat ik verdien gaat dus naar ons gezamenlijk en wat hij in de bv houdt is van hem. Als we daar niks voor zouden vastleggen, maakt hij bij een scheiding aanspraak op mijn gespaarde pensioen en ik heb geen aanspraak op zijn vermogen in z'n bv. Maar de meeste hebben het vast iets eenvoudiger.

We hebben bijvoorbeeld ook vastliggen dat de paarden mijn eigendom zijn, daar wil ik gewoon geen discussie over hebben als we elkaar niet meer leuk vinden.

Doubtless

Re: financiën samenwonen: hoe doen jullie dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-22 15:18

Wij gaan ook niet voor elke 1000,- naar de notaris. Maar bij life changing events (samenlevingscontract, koop van een huis, geregistreerd partnerschap, koop van een nieuw huis) zitten we er toch, dus dan laten we meteen zaken mbt wie waar recht op heeft vastleggen.

Callisto04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-22 18:24

Elke 1000 euro heb ik het ook helemaal niet over. Maar op 15+ jaar is 1000 hier, 2000 daar na verloop van tijd snel 25000 euro. De herkomst is ook niet altijd simpel aan te tonen. 10 jaar geleden en voor oudere mensen was 2000 euro cash afgeven niet vreemd. Of spullen halen en betalen, ik heb daar geen tickets van hoor maar bij verbouwen loopt dat snel op.

flooooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-22 19:54

AMCM schreef:
Wij hebben elkaar leren kennen als student, toen was het meteen al zo dat wie iets van geld had, betaalde :) super lief als ik er nu aan terug denk.

We hebben gelukkig nooit discussie gehad om geld en het is nog steeds zo dat al het geld 'ons' geld is.

Dat koppels elkaar betaalverzoeken sturen heb ik altijd erg modern gevonden :D het zou voor ons niet werken in ieder geval.

Wij doen dus betaalverzoekjes aan elkaar voor de vaste lasten e.d.
Betalen ieder onze eigen auto, man het huis (ik wel mee aan GWL enzo, ik woon er ook)
Boodschappen en etentjes gaan eigenlijk om en om.
We zijn onder zeer strikte huwelijkse voorwaarden getrouwd maar het heeft ook nogal een geschiedenis en wij hebben geen hele standaard situatie qua achtergrond zeg maar.
Mijn man verdiend een heel stuk meer dan mij en heeft nog wat andere inkomsten dan uit werk maar ik heb dan weer een huis verkocht en daar leuk op gecasht. Ik voel niet de behoefte dat te delen en hij hoeft zijn andere inkomsten niet te delen met mij, dat is prima voor ons.
Belastingaangifte doen we ook individueel (wel fiscaal partners) wat elk jaar weer feest is. :Y)[/quote]

Je moet doen wat het beste voor jullie werkt toch? :) betaalverzoekjes of niet.
Ik denk dat zolang er geen spanningen zijn om geld, je goed bezig bent! Ongeacht de regeling.[/quote]

Oh ik zag het ook niet als kritiek hoor, helemaal niet zelfs! Ik probeerde alleen even uit te leggen waarom het een reden kan zijn om het juist zo aan te pakken. Wij hebben inderdaad nooit gedoe over geld en het systeem werkt dus. Maar ieder ander systeem dat voor jullie (algemene zin bedoeld) werkt is goed toch.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-22 20:01

Hier is het al meer dan 30 jaar een losvaste bedoening :D. Geen gezamenlijke rekening, de ene betaalt dit, de ander dat, naar rato. Ik verdien een stuk meer, dus ik betaal ook meer. Nooit problemen over gehad. Eigen spaarrekeningen. Wel testamenten en een levensverzekering, daar hebben we wel over nagedacht in het begin van de relatie.

In schril contrast had ik twee collega's die een relatie met elkaar hadden. Elke cent werd in een boekje genoteerd... een pakje melk dat de een voor de ander haalde in de kantine werd in dat boekje geschreven (50 ct!), en ook huishoudelijke klusjes die ze kennelijk vervelend vonden (zoals strijken, 5 Euro beloning per keer voor degene die het uitvoerde...) kwamen in dat boekje terecht. Ik heb me daar altijd over verbaasd, maar voor hen werkte dat kennelijk weer, ze zijn nog steeds bij elkaar.

Ryder

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-22 20:58

Wij houden ieder op onze eigen rekening (waar salaris op binnenkomt) een vast bedrag, een deel gaat naar onze vaste lasten-rekening en de rest gaat naar onze spaarrekening. Zo kunnen we zelf geld uitgeven aan de dingen die we willen, we kunnen altijd makkelijk de vaste lasten betalen en we kunnen makkelijk sparen (spaargeld staat in potjes verdeeld zodat we dat ook gedoseerd uitgeven).

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-22 09:22

Mijn man houdt liever z'n eigen rekening en we maken beiden een deel over naar een gezamelijke rekening voor boodschappen. Alle gezamelijke lasten (huis, auto's, verzekeringen, nieuwe meubelen..) delen we door 2. Dan hebben we elk nog loon over om te doen wat we willen. We verdienen ongeveer evenveel.
Als hij een nieuwe computer wilt kopen, dan doet hij dat zonder "mijn toestemming". Of als ik m'n piano koop, dan doe ik dat ook gewoon met mijn geld. We vragen wel de mening van de ander uiteraard, maar op het eind van de dag kiezen we zelf.
Mochten er kinderen komen, dan gaan we ons systeem waarschijnlijk herbekijken, omdat dat nu eenmaal veel geld kost.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-22 09:25

fokfanaat schreef:
wij hebben vanaf het begin van samenwonen alles op 1 hoop/rekening laten storten en doen het 25 jaar later nog steeds zo. nooit gedoe over

hier idem alles op 1 rekening nooit gekeken naar hoe wat wanneer wie.

KarenQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-22 14:59

Phonix schreef:
Ik snap nu waarom ik zo vaak krijgt te horen “ja, maar dan betaal je vriend toch” of “heb je, je creditcard meegenomen”(wijzend aan mijn vriend). :D

Hij verdient veel meer dan ik, maar alles wordt hier 50/50 verdeeld qua huiselijke kosten. Hij hebt zijn eigen rekening en ik mijne. En dat geeft mij vrijheid.

Ik wil weten dat ik zonder hem ook alles kan betalen. Natuurlijk is het super zuur nu dat ik met meerdere duizend euro’s in dierenarts rekeningen zit, maar ik heb er zelf voor gekozen en de paarden zijn van mij. Maar daardoor ook echt zuur als mensen zulke commentaren geven.

Daar kon ik best giftig van worden, dat waren altijd mensen die er van overtuigd waren, dan ik leefde op de zak van mijn partner. Enkel omdat hij meer verdiende, als in 1,5-2x meer, dan moest ik daar zeker van aan het profiteren zijn. Blijkbaar zijn dat mensen die het zelf wel zo doen en daar niet oké mee zijn.

Belangrijkste is, dat je je realiseert dat de afspraak dynamisch is. Als er grote wijzigingen zijn, dat je dit bespreekt. Als één van de twee er niet oké mee is, dat dit uitgesproken wordt. Dat als jij meer gaat verdienen, dat jouw aandeel stijgt naar de 50%.

Maar het een en ander is afhankelijk van hoe jullie leefwijze is...

Ex en ik hadden, bepaalde keuzes gemaakt, waarbij mijn lagere inkomen bepalend was. Dus bij de aankoop van het gezamelijke huis hadden we wel rekening gehouden met het scenario, stel hem overkomt iets, kan ik het dan nog betalen? Als we uit elkaar gaan, kan één van de twee het huis houden? Zijn de gezamelijke kosten dusdanig, dat ik mijn aandeel kan betalen, zonder vervolgens op een houtje te bijten. Als ex meer naar zijn salaris had geleefd, dan had ik daar niet in mee kunnen gaan, dan krijg je weer een andere situatie met andere beslissingen.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-22 15:24

Maar waar bleef zijn geld dan KarenQ? Had hij een hele dikke spaarrekening en jij niet? Of hoe gaat dat?

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-22 19:57

Ik heb ook een partner die meer verdient (vooral omdat hij een eigen bedrijf heeft en belachelijk veel uur maakt) en ik krijg daar ook regelmatig opmerkingen over. Maar dat ik zelf boven modaal verdien (door jarenlange studie en dito opofferingen) en dat we ons huis met mijn paarden + zijn praktijk grotendeels konden kopen door míjn salaris (met een eigen bedrijf krijg je gewoon fors minder hypotheek) kan ik dan ook weer niet zeggen, want dan is het ook niet goed :+ . Dus ik houd mensen die er zo instaan het liefst gewoon op afstand. De mensen om ons heen weten wel hoe het zit.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-22 20:51

Ach zo ben ik bij ons thuis degene die fulltime werkt, terwijl mijn man thuis is. Uiteindelijk zal hij 2 of 3 dagen per week gaan werken. Dan ben ik een slechte moeder omdat ik mijn kind nooit van school kan halen. Tja als ik een man was geweest was dat ineens heel normaal geweest.

flooooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-22 21:08

Dat is sowieso naar Zonnebloem, kun je niks mee van die opmerkingen.
Ik krijg sowieso de vraag of mijn man alles betaald, kinderachtig, die auto heb ik toch echt van mijn eigen geld gekocht.