verootjoo schreef:Callisto04 schreef:
Dat is allemaal okzolang je samen bent. Wij deden dat ook. Het kan bij uit elkaar gaan wel voor problemen zorgen. We hadden een gezamenlijke zichtrekening en een gezamenlijke spaarrekening. Aangezien mijn ouders overleden zijn had ik al een behoorlijk bedrag geërfd. Het grootste deel geïnvesteerd in een woning, maar ook daar niet in de akte beschreven wat ieders inbreng was. Gevolg: discussie over zowel de woning als de spaarrekening, want ja, hoe ga je dat kluwen nog uit elkaar halen? Ik heb ook altijd meer verdiend. Toch was het het een heus gedoe om een deel van hetgeen ik meer heb bijgedragen aan zowel woning als spaarrekening terug te krijgen. Als ik het been daarover niet had stijfgehouden had zij de helft van mijn erfenis, terwijl haar ouders dus nog in leven zijn en ze hetgeen zij later zal erven 100% voor zichzelf kan houden. Alles op 1 hoop gooien is makkelijk, maar als het fout loopt geeft het quasi zeker problemen.
Maar dit niet het probleem van alles op een hoop gooien, maar van niet goed op papier zetten bij de notaris![]()
Wij hebben alles op een hoop en op papier hoe je de boel uit elkaar haalt bij een eventuele relatiebreuk.
Ergens hangt dat toch samen? Alles op een hoop is toch wel anders dan alles op een hoop maar wel beschreven hoe het uit elkaar kan vallen. Een belangrijke nuance die ik in de berichten van mensen die alles op een hoop hebben niet zag.
Ergens denk ik ook dat het niet altijd zo evident is, elke financiële gebeurtenis kan dan betekenen dat dat herbekeken moet worden, want situaties veranderen, ... Ik zeg maar wat, je koopt samen een huis, je bent aan het verbouwen en de ouders van 1 van de partijen betaalt een stuk van de elektriciteitswerken. Dan moet je alweer naar de notaris om dat vast te leggen. En zo zijn er veel voorbeelden mogelijk (bv een ouder geeft 2500 euro cadeau omdat die een bepaald bedrag heeft ontvangen bij pensionering en wil dit delen met zijn/haar kinderen). Dan lijkt het mij makkelijker om enerzijds een gemeenschap te hebben waar iedere partner volgens afspraak aan bijdraagt en anderzijds de rest als persoonlijk te behouden. Dan kan voor die gemeenschap alles netjes op papier worden gezet en is dat voor de rest niet nodig. Je kan toch niet in 1 keer een heel leven vol mogelijke gebeurtenissen op papier zetten? Bijvoorbeeld kreeg ik een keer 25000 euro, een keer 10000, een keer 50000, dan nog een factuur van materialen voor 2000 euro die betaald werd, mijn stiefvader kwam de elektriciteitswerken uitvoeren, mijn moeder betaalde een jaar (tijdens de verbouwingen) weidegeld voor onze paarden, ... Als je dat telkens moet laten beschrijven bij de notaris dan ben je toch veel tijd en geld kwijt denk ik.
Ik heb nooit gedacht dat ik zo zou denken, maar ik denk dat het alles veel makkelijker, simpeler en eerlijker maakt. Zolang je samen bent is het allemaal geen issue, maar als het fout loopt is dat niet altijd zo.