Jehova's.. tegenwoordig per brief?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Marloez

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-22 12:41

Citaat:
Marloez; Impliceer jij nu dat JG's die empathie wél hebben?

Zie mijn vorig getypte berichten. Het is hun geloofs overtuiging. Ze voelen het als een misdaad om mensen niet te benaderen. Als ze zouden denken dat jij beter af was zonder hun geloof zouden ze hun geloof niet geloven. Als jij aangeeft dat je hun niet meer aan de deur wilt hebben horen ze dit na te volgen.

Verder sluit ik mij hier nu af want ik heb geen zin om te blijven herhalen wat ik al eerder gezegd heb.

Shae

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-22 13:26

Marloez schreef:
Er zijn mensen die empathie kunnen opbrengen voor anders denkenden en mensen die dat niet kunnen. En dat mag. Gezelliger wordt het er alleen niet op met zulke onverdraagzaamheid. Meer kan ik hier niet over kwijt (nav bovenstaande twee berichten).

Ik ga even de taalnazi uithangen, sorry als ik wat lomp overkom.

Empathie betekent je kunnen inleven in anderen. Onverdraagzaam zijn betekent dat je niet bereid bent om andere mensen afwijkend te laten denken en handelen.

De ervaringen die andere mensen hebben gedeeld zijn legitieme ervaringen van andere personen die de andere kant hebben ervaren (en soms nog steeds ervaren) van het geloof waar je in bent opgegroeid. Zij merken daarbij juist op dat hun ervaring met JG's vaak is dat de JG's de andere mensen willen overhalen om hun leven- en zienswijze te veranderen. Daarbij zijn legio voorbeelden van JG's die geen 'nee' accepteren.

Dat gedrag valt onder onverdraagzaamheid en gebrek aan empathie. Het werkt namelijk twee kanten op.

Ik was niet onaardig tegen mensen die één keer aan de deur kwamen en het daarbij hielden. Kom daarna terug met hetzelfde en ik ben niet zo beleefd meer. :)

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-22 13:28

Marloez schreef:
Het is hun geloofs overtuiging. Ze voelen het als een misdaad om mensen niet te benaderen. Als ze zouden denken dat jij beter af was zonder hun geloof zouden ze hun geloof niet geloven. Als jij aangeeft dat je hun niet meer aan de deur wilt hebben horen ze dit na te volgen.

Waarom moeten ze daar eerst een expliciete afwijzing mét verzoek om nooit meer terug te komen voor nodig?
Is een simpele 'geen interesse' ook voldoende om op de niet-meer-bezoeken-lijst te komen? Of is dat nog niet duidelijk genoeg?

Waarom zou je er by default van uitgaan dat een wildvreemde op die boodschap zit te wachten? Dat jij Jezus heel tof vindt maakt toch niet dat iedereen daarop zit te wachten?

Ik ga toch ook niet de deuren langs om mensen te vertellen dat ik eekhoorns heel tof vind? Ik denk echt dat iedereen blijer wordt als ze over eekhoorns horen.
De meeste mensen hebben mij nog nooit verteld dat ze niet op mijn eekhoornverhalen zitten te wachten, dus volgens de redenering van JG moet ik dat dan maar proberen.
Toch heeft iedereen die ouder is dan een jaar of 5 op een gegeven moment door dat je voor eekhoorns beter niet langs de deuren van wildvreemden gaat.

Waarom is zoiets bij iets concreets en bestaands als eekhoorns direct te begrijpen, maar heeft een best wel flinke gemeenschap van volwassenen op dat gebied ineens een black-out zodra je voor 'eekhoorns' 'God' invult?

Kinke

Re: Jehova's.. tegenwoordig per brief?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-22 13:54

ik ben vast simpel, maar als je die kinderen wil beschermen tegen mensen die niet zo vriendelijk zijn aan de deur, laat ze dan lekker thuis. Alsof die kinderen zitten te wachten op dat geleur langs de deur.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-22 14:21

In het Nieuwe Testament,Marcus 6,11,zegt Jezus tegen zijn apostelen,dat ze,als iemand hen niet wil ontvangen en niet naar hen luisteren,dat ze dan moeten weggaan en het stof van hun voeten moeten schudden. Voor sommige navolgers van Christus is het moeilijk om mensen op te geven maar ik doe dat toch maar. In Jezus' tijd was het kennelijk ook al zo.We staan altijd nog open voor mensen die alsnog belangstelling krijgen.Of zich willen bekeren.Onze Kerk is zeer gastvrij.

friezenfan2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-22 14:43

Krijg je als niet de kans om als je naar de hemel gaat als nog te kiezen om een jehova getuige te worden? Of is dat niet in dit geloof?

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-22 15:16

Paar maanden geleden hadden wij ook zo’n brief in de brievenbus zitten. Handgeschreven en met een postzegel. En zijn contactgegevens erbij voor als wij behoefte hadden aan meer contact. Netjes gelezen en daarna in de papierbak gedaan want het heeft mijn interesse verder niet. Ik verbaas me vooral dat mensen tijd hebben om zoveel brieven te schrijven en al die postzegels zijn ook niet gratis :=

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-22 15:45

friezenfan2 schreef:
Krijg je als niet de kans om als je naar de hemel gaat als nog te kiezen om een jehova getuige te worden? Of is dat niet in dit geloof?

Bij de JG's weet ik het niet,maar bij de Rooms-Katholieken kun je je op je sterfbed nog bekeren.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-22 15:55

anjali schreef:
friezenfan2 schreef:

Bij de JG's weet ik het niet,maar bij de Rooms-Katholieken kun je je op je sterfbed nog bekeren.

Dat is nog altijd tijdens het aardse.
Is er ook een club waartoe je je ook daarna nog kunt bekeren? Dus dat je bij de hemelpoort nog een kaartje kunt kopen als blijkt dat ze dus toch gelijk hadden en er wel een hiernamaals bestaat?

friezenfan2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-22 16:12

Bij het mormoonse geloof kan dat, je krijgt de kans om als je bij de hemelpoort staat te kiezen voor dat geloof. Maar natuurlijk alleen als dat het geloof is wat waar is. Wat het niet is, maar dat geheel terzijde.

Temeraire

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-22 16:12

Babootje schreef:
*knip

Wat betreft onze wat Friezenfan noemt "verstoorde kijk op de wereld" wil ik benadrukken dat Jehovah's Getuigen al vele jaren de komst van Gods Koninkrijk prediken. Een werk dat Jezus zijn volgelingen opdroeg te doen. Dat hemelse koninkrijk van God zal vrede brengen over de hele aarde en het paradijs op aarde weer herstellen. Dit koninkrijk is in de hemel al opgericht en zal binnenkort zich uitbreiden over deze aarde.
Deze boodschap is enorm belangrijk omdat we nu een keuze moeten maken: Het loskoopoffer van Jezus aanvaarden dat ons zal bevrijden van ziekte en dood, hetgeen ook betekent een keuze voor God en zijn koninkrijk. Of een keuze maken voor de huidige (werkelijke) heerser van deze wereld en zijn demonen die zoveel mogelijk mensen in hun vernietiging mee wil slepen.

Allereerst dank aan Babootje voor de toelichting.
Ik haal bovenstaande er even uit, omdat dit bij mij vragen oproept, ik ben benieuwd of Babootje of iemand anders dat nog toe wil lichten :)

Hoe aanvaarden we het loskoopoffer? Is dat volledig bekeren tot de Jehova's? Of wat wordt er van je verwacht?
Wie worden er hier bedoeld met huidige heerser en zijn demonen? Wie zijn dat? En hoe kies je voor hen? Kies je voor hen wanneer je niet bekeerd tot de Jehova's, of is er een nuancering?

Over waarom we nu een keuze moeten maken ben ik ook benieuwd, maar dat werd eerder ook al gevraagd, en is moeilijk te duiden denk ik. Tijd is ook erg relatief.

De vergelijking met andere boodschappen (zoals over eekhoorntjes) gaat niet helemaal op in mijn ogen, omdat het vanuit de Jehova's niet alleen een kwestie is van anderen helpen, maar ook zichzelf. Zoals ik het begrijp gaat de wereld alsnog ten onder als er niet genoeg mensen op tijd het loskoopoffer aanvaarden, maar verbeter me vooral als ik dat verkeerd zie :)

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-22 16:41

Kinke schreef:
ik ben vast simpel, maar als je die kinderen wil beschermen tegen mensen die niet zo vriendelijk zijn aan de deur, laat ze dan lekker thuis. Alsof die kinderen zitten te wachten op dat geleur langs de deur.

Ik heb inmiddels van een ex-JG begrepen dat die kinderen bewust mee moeten langs de deuren. Ze krijgen geleerd dat de rest van de wereld (buiten JG) vijandig is en de echte gelovigen bespot en verjaagd worden. Langs de deuren gaand zien die kinderen inderdaad veel vijandigheid etc. Dus dan wordt het verhaaltje nog eens extra bevestigd.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-22 17:54

Dat ze bewust mee moeten dat wist ik wel. Maar als dat de reden is zoals jij zegt Mars, dan vind ik dat dieptriest.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-22 18:01

Temeraire schreef:
Babootje schreef:
*knip

Wat betreft onze wat Friezenfan noemt "verstoorde kijk op de wereld" wil ik benadrukken dat Jehovah's Getuigen al vele jaren de komst van Gods Koninkrijk prediken. Een werk dat Jezus zijn volgelingen opdroeg te doen. Dat hemelse koninkrijk van God zal vrede brengen over de hele aarde en het paradijs op aarde weer herstellen. Dit koninkrijk is in de hemel al opgericht en zal binnenkort zich uitbreiden over deze aarde.
Deze boodschap is enorm belangrijk omdat we nu een keuze moeten maken: Het loskoopoffer van Jezus aanvaarden dat ons zal bevrijden van ziekte en dood, hetgeen ook betekent een keuze voor God en zijn koninkrijk. Of een keuze maken voor de huidige (werkelijke) heerser van deze wereld en zijn demonen die zoveel mogelijk mensen in hun vernietiging mee wil slepen.

Allereerst dank aan Babootje voor de toelichting.
Ik haal bovenstaande er even uit, omdat dit bij mij vragen oproept, ik ben benieuwd of Babootje of iemand anders dat nog toe wil lichten :)

De vergelijking met andere boodschappen (zoals over eekhoorntjes) gaat niet helemaal op in mijn ogen, omdat het vanuit de Jehova's niet alleen een kwestie is van anderen helpen, maar ook zichzelf. Zoals ik het begrijp gaat de wereld alsnog ten onder als er niet genoeg mensen op tijd het loskoopoffer aanvaarden, maar verbeter me vooral als ik dat verkeerd zie :)

Sorry, dat ik nog geen verdere reactie heb gegeven. Dit weekend genoten van het mooie weer een BBQ met vrienden in de tuin. En verder druk aan het werk :D

Maar om jouw vraag te beantwoorden Temeraire (en mogelijk ook van een aantal anderen): Het JG geloof is een christelijk geloof. Gebaseerd op de bijbel, van Genesis tot en met Openbaringen. Wij geloven ook - zoals zoveel christenen, dat de bijbel geïnspireerd is door God; zijn brief aan mensen. Om te leren van de geschiedenissen, de persoonlijkheid van onze schepper en van Jezus, wijze levenslessen, maar ook om te leren wat er in de toekomst gaat gebeuren.
Veel jaren geleden leerde Jezus zijn volgelingen om te bidden om Gods koninkrijk in het modelgebed dat begint met "Onze vader die in de hemelen zijt, uw koninkrijk kome, uw wil geschiede gelijk in de hemel al zo ook op aarde". Nu ook nog bidden veel mensen om de komst van Gods koninkrijk, zonder eigenlijk precies te weten wat dit zal inhouden. Dat juist, willen wij graag vertellen, omdat Jezus dat ons heeft opgedragen.

Toen Adam en Eva zondigden tegen God, verloren zij hun volmaakte leven op aarde en werden onderhevig aan ziekte en de dood. Al hun kinderen zouden dezelfde onvolmaaktheid erven (zoals een deuk in een bakvorm). Zie Romeinen 5:12 waar staat: "Dus door één mens is de zonde in de wereld gekomen en door de zonde de dood, en zo heeft de dood zich tot alle mensen uitgebreid omdat ze allemaal hebben gezondigd."
Eigenlijk al vrij direct nadat de eerste mensen zondigden trof God een voorziening voor mensen om dit volmaakte leven weer terug te krijgen. Deze voorziening was het loskoopoffer van Jezus. Een volmaakt leven werd gegeven voor een volmaakt leven dat was verloren.

Het enige dat wij mensen hoefden te doen, was dat offer aanvaarden en Jezus te volgen. Dit is echt niet voorbehouden aan JG's. Wat wel nodig is, is God en Jezus te leren kennen om te weten wat zij belangrijk vinden. Zo vindt Jehova God het bijvoorbeeld belangrijk dat wij zijn persoonlijke naam gebruiken: JHWH, dat wordt uitgesproken als Jaweh (in het jodendom) of Jehova dat in ons deel van de wereld meer gebruikelijk is. In het "getuigen" over Jehovah vervullen we een belangrijke opdracht van Jezus, die overigens voor elke Christen geldt. Het belang om God en Jezus te leren kennen lees je in Johannes 17:3, waar staat: Dit betekent eeuwig leven, dat ze u leren kennen, de enige ware God, en ook degene die u hebt gestuurd, Jezus Christus Het kennen van Jehova God en zijn zoon Jezus Christus is dus zo belangrijk dat het ons leven kan redden. Het is heel belangrijk om Gods naam te gebruiken, zoals we ook onze vrienden en degenen van wie we houden bij hun naam noemen. Als wij dat doen, dan zal hij naar ons luisteren.

In de bijbel staat niet dat je je dan moet bekeren tot het geloof van JG (als organisatie bestonden we toen nog niet eens :+ , maar er waren altijd mannen en vrouwen in de geschiedenis die moeite deden om God en Jezus te leren kennen.

Over vergeving van zonden: God vergeeft altijd. Maar we moeten wel een keuze maken of we dat loskoopoffer van Jezus willen aanvaarden. Het is gelukkig niet aan JG om te bepalen wie er wel en wie er niet Gods oordeelsdag Armageddon zullen overleven. Dat doen alleen Jehovah God en Jezus. Daarom ook zal dat oordeel rechtvaardig zijn.

Onderstaand een linkje naar wat JG geloven en bijbelse onderbouwing daarvoor.
Bijvoorbeeld, geen eeuwig leven in de hemel, maar op een gereinigde aarde die tot een paradijs gemaakt zal worden.
https://www.jw.org/nl/jehovahs-getuigen ... ge-geloof/

Ten slotte: Vroeger konden wij adressen noteren van mensen die niet meer bezocht wilden worden. Dat deden we dan ook. 1 x per jaar werden mensen dan nog bezocht om na te gaan of ze a. daar nog woonden en b. er nog hetzelfde over dachten. Maar dit mag om AVG redenen niet meer. Vroeger noteerden we ook afwezigen om ze op een andere tijd te bezoeken. Ook dat mag niet meer. En doen we dus ook niet meer.
Als iemand geen interesse heeft dan is de lijn ook niet aan te dringen en het gesprek af te breken.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-22 18:10

friezenfan2 schreef:
Bij het mormoonse geloof kan dat, je krijgt de kans om als je bij de hemelpoort staat te kiezen voor dat geloof. Maar natuurlijk alleen als dat het geloof is wat waar is. Wat het niet is, maar dat geheel terzijde.

Volgens mij kunnen overledenen zelfs door anderen nog ingeschreven worden.Zo kun je bijv. overleden voorouders nog aanmelden.De Mormonen schijnen van vrijwel iedereen genealogische lijsten en stambomen te hebben.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-22 18:13

Ik blijf het vreemd vinden dat het blijkbaar oke is om deur aan deur te gaan.

Net als dat voorbeeld met de eenhoorns. Ik geloof niet, het interesseert me niet, ik doe er niet aan.
Maar ik ga dit ook niet deur aan deur verkondigen hoe fijn het is zonder geloof.

Waarom is dit dan wel normaal bij een geloof. Laat de mensen het lekker zelf opzoeken, je vangt meer vliegen met stroop dan met azijn. Leg je flyers bij de supermarkt en laat mensen met rust.

Ik kan me echt niet voorstellen dat met een opgedreumd rideltje aan de deur je mensen overhaalt om naar jouw kerk te gaan.

Wij lieten meestal de deurbel overgaan omdat ze vaak tijdens het avondeten langskwamen, dan zag je ook nog even snel iemand zijn hoofd via het keukenraam naar binnen kijken.

Echt wat bezield je dan?

JMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-22 18:22

Babootje schreef:
Knip...

Ten slotte: Vroeger konden wij adressen noteren van mensen die niet meer bezocht wilden worden. Dat deden we dan ook. 1 x per jaar werden mensen dan nog bezocht om na te gaan of ze a. daar nog woonden en b. er nog hetzelfde over dachten. Maar dit mag om AVG redenen niet meer. Vroeger noteerden we ook afwezigen om ze op een andere tijd te bezoeken. Ook dat mag niet meer. En doen we dus ook niet meer.
Als iemand geen interesse heeft dan is de lijn ook niet aan te dringen en het gesprek af te breken.

Dit is wel erg respectloos, het totaal negeren van een ander zijn verzoek om niet lastig gevallen te worden door JG zendelingen.
Dit zal dan ook de reden dat ze vaak niet vriendelijk te woord worden gestaan.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-22 18:25

Kinke schreef:
Dat ze bewust mee moeten dat wist ik wel. Maar als dat de reden is zoals jij zegt Mars, dan vind ik dat dieptriest.

Zo is het me vanmiddag uitgelegd door een ex-JG. Ze moest ook mee als kind en bij elke dichtgeslagen deur, scheldpartij etc werd er nog eens benadrukt hoe slecht de seculiere wereld was, dat zag ze toch nu zeker zelf wel? De kerk is de enige veilige haven etc. Een self fulfilling prophecy dus.

Over dat eeuwig leven dat beloofd wordt: dat lijkt me dus iets vreselijks. Wat moet je met een eeuwig leven? Voor mij heeft onze tijd in leven juist meer waarde omdat het eindig is. Een eindeloos durend leven lijkt me serieus een nachtmerrie.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-22 18:25

JMJ schreef:
Dit is wel erg respectloos, het totaal negeren van een ander zijn verzoek om niet lastig gevallen te worden door JG zendelingen.

Waarom is dat respectloos? Mensen verhuizen soms, soms zelfs vaak. En soms veranderen mensen van mening in hun leven. Wat maakt nu dat jij wil bepalen dat nieuwe bewoners van het huis waar jij ooit in wonen niet bezocht worden, omdat jij dat niet wilde?

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-22 18:26

ik ben nog ff aan het zoeken naar dat liefdevolle :+

JMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-22 18:37

Babootje schreef:
JMJ schreef:

Waarom is dat respectloos? Mensen verhuizen soms, soms zelfs vaak. En soms veranderen mensen van mening in hun leven. Wat maakt nu dat jij wil bepalen dat nieuwe bewoners van het huis waar jij ooit in wonen niet bezocht worden, omdat jij dat niet wilde?

De meeste mensen verhuizen niet jaarlijks, dus ieder jaar terugkomen, ondanks het verzoek om niet meer langs te komen, is gewoon een gebrek aan respect.
Van mening veranderen? De meesten mensen zijn prima in staat om dan zelf contact te leggen.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-22 18:44

Ik heb al met meerdere JGs persoonlijk gezellig gesprekken gehad over mijn eigen overtuigingen. Als ik het beu was gewoon gevraagd of ze wilde vertrekken dan kreeg ik een foldertje en was alles goed.

Een brief zou ik ook wel grappig vinden, maar ga hem niet inlijsten :+

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-22 18:49

Kinke schreef:

Mars schreef:
Zo is het me vanmiddag uitgelegd door een ex-JG. Ze moest ook mee als kind en bij elke dichtgeslagen deur, scheldpartij etc werd er nog eens benadrukt hoe slecht de seculiere wereld was, dat zag ze toch nu zeker zelf wel? De kerk is de enige veilige haven etc. Een self fulfilling prophecy dus.

Over individuele beleving kan ik natuurlijk niks zeggen. Ik kan alleen maar zeggen dat ik dat zelf nooit zo heb ervaren. En ik ben in dat geloof geboren.
Ik denk dat veel ligt bij eigen interpretatie van het geloof en opvoeding van de ouders zelf. Dat geldt voor alle geloven en elke manier van opvoeden buiten alle geloven. Het is niet overal perfect noch ideaal. Ook bij JG niet. Dat er slechte ervaringen zijn, kan ik me serieus ook wel indenken. Niemand is volmaakt.
Er is een "grijs" gebied van wat wel en niet kan of mag; dat wat kan of mag wordt bepaald door Gods wetten. Sommige mensen leggen zichzelf (en hun kinderen) meer op dan nodig.
Daarom zit er ook verschil in JG in de Bible belt of in de Randstad of Amsterdam. Ik heb nooit iets geMOETen.
Toen we heel klein waren ging ik natuurlijk wel mee als mn ouders gingen prediken. Toen ik oud genoeg was om thuis te blijven "moest" ik niet mee, of heb het in ieder geval nooit zo gevoeld. Bij JG wordt je ook niet als baby gedoopt maar pas als je die verantwoordelijkheid zelf kunt beseffen. En ook niet zomaar, maar op basis van kennis. Daar wordt dan een soort examen voor afgenomen :D

Mars schreef:
Over dat eeuwig leven dat beloofd wordt: dat lijkt me dus iets vreselijks. Wat moet je met een eeuwig leven? Voor mij heeft onze tijd in leven juist meer waarde omdat het eindig is. Een eindeloos durend leven lijkt me serieus een nachtmerrie.

Kan zijn dat je daar nu zo over denkt. Maar je bent jong. Ik word dit jaar 60. En ik heb nog niet een fractie gedaan in mijn leven dat ik zou willen doen. Of genoten van alles wat het leven en de schepping ons te bieden heeft. Ik ben nu nog gezond, maar "takel wel af". Ik kan dus zeker niet blijven doen wat ik graag zou willen doen. Ik moet al rekening houden of het huis waarin ik woon straks wel geschikt is om in te blijven wonen. Het leven wordt steeds minder leuk, naarmate je ouder wordt. Zelfs in ideale omstandigheden.
Onze hersenen zijn gemaakt om eeuwig te blijven leren. Naarmate we meer van de hersenen te weten komen, lijkt de capaciteit ervan zich meer richting het oneindige te ontwikkelen, net als het universum. De capaciteit is enorm en we gebruiken er in ons leven maar een heel klein deeltje van.
Terwijl evolutie zich juist aanpast aan de omstandigheden. Interessant om over na te denken.
Laatst bijgewerkt door Babootje op 25-04-22 18:50, in het totaal 1 keer bewerkt

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-22 18:49

Susanne schreef:
Ik verbaas me vooral dat mensen tijd hebben om zoveel brieven te schrijven en al die postzegels zijn ook niet gratis :=

Voor iets wat je belangrijk vindt maak je toch tijd? Dat zal in hun geval niet anders zijn :)

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-22 18:52

Ik vond het wel leuk als JG's of Mormonen (de Heiligen der Laatste Dagen) langskwamen.Ik las de boekjes ook graag. Maar ik ben al voorzien van (zelfs 2) geloven. Echter het praten over God en religie boeit me zeer.Onze R.K.Kerk gaat hier althans niet meer langs de deur.Toen ik klein was kwam er wel eens een pater met devotieprentjes waar je dan een kleine donatie voor kon geven. Ook dat vond ik zeer leuk en ik heb de prentjes nu,meer dan 60 jaar later, nog.Die pater was ook ooit op heel onvriendelijke manier door mijn moeder weggestuurd (deur dichtgeslagen) en daar kreeg ze meteen zo'n spijt van dat ze mij (ongeveer 6 jaar oud) achter hem aan stuurde om hem te zoeken. Maar ik kon hem niet meer vinden.