ervaringen Shein

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-22 11:06

Ouwe schreef:
Mars schreef:
Appels, peren.

Wel degelijk whataboutism want volgens jou is die telefoon net zo erg etc. Uitbuiting is nooit goed, en hopelijk doen mensen met een telefoon wel iets langer dan met het crappy shirtje van €2. En kan een oude tel of de onderdelen ervan nog gerycycled worden of gebruikt om een andere mee te repareren. Waar er 150 miljoen ton aan fast fashion kleding in Afrikaanse landfills gedumpt wordt omdat men er geen kant meer mee op kan. Dat is wat je koopt met die paar euro die je bij shein besteed

Nogmaals, goed lezen. Ik zeg nergens dat het net zo erg is, ik zeg alleen dat in feite iedereen er aan meedoet.
Dus voordat je gaat oordelen en met een beschuldigend vingertje gaat wijzen, kijk eerst eens in de spiegel, want iedereen doet eraan mee. Als je met 1 vinger wijst naar een ander, wijzen er altijd 3 naar jezelf.
Dus nogmaals, gewoon even goed lezen. Want de dingen die jij noemt, zeg ik nergens, die haal je er zelf bij.

Ik vind t juist heel goed om elkaar bewust te blijven maken van zulke dingen. Zo ben ik zelf ook beter na gaan denken over mijn consumptiegedrag door informatie van anderen. Als iedereen alleen maar in de spiegel blijft kijken en in zijn eigen bubbeltje blijft zitten veranderd er ook niets aan de wereld.

Urbanus

Re: ervaringen Shein

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-22 13:20

Menino, ik heb jouw maat en ik koop bij Nederlandse labels geproduceerd in Portugal.

Juffrouw Jansen en Geisha bijvoorbeeld.

sasja0705

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-22 13:46

Weer terug naar kleding en "fast fashion"
Niet alleen de stapels onverkochte kleren die in de wustein gedumpt worden (was het Mexico? Moet even weer opzoeken) ook zijn de kleren dus in 99% niet meer recyclebaar.
Tot voor Corona zijn Containers met 2e hands kleding naar Afrikaanse landen gegaan.
Die kunnen er ook niets meer mee.
Hier hebben wij een aantal jaar de Industrie beleverd met o.a. jeans, waar autobekleding, matten enz van werden gemaakt.
Is ook niet meer omdat er teveel plastic rotzooi in de jeans verwerkt wordt.
Van alle ingezamelde kleding wordt er een hoog percentage inmiddels verbrand want niet te recycelen ...

Maanlicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-22 14:49

Ik heb er vorig jaar 1 bestelling geplaatst. Een zonnebril die helemaal flut was, een shirtje en een broekje die wel prima zijn, oké kwaliteit, maar voel me er toch niet echt goed bij dus niet meer besteld.

Ik koop nu regelmatig kleding op Vinted.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-22 10:04

Moderatoropmerking:
Ik denk dat er inmiddels genoeg is gezegd over de negatieve gevolgen van Shein. Het is goed om mensen daar bewust van te maken maar uiteindelijk is dit topic geopend met de vraag naar ervaringen, niet voor een lange discussie over uitbuiting en mensenrechten. Willen jullie dat gesprek voortzetten, dan mag dat in een nieuw topic op NM.

Dit topic is dan bestemd voor discussie over de kwaliteit van Shein, tips voor andere kledingwinkels/merken en andere nuttige ervaringen. Daar is vast ook genoeg over te zeggen.

XXXX2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-22 10:43

Ik heb wel eens bij Shein besteld. Kwaliteit van kinderkleding is eigenlijk best goed, voor volwassenen een stuk minder.
Bonprix vind ik dan beter.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-22 13:53

Ik ken Shein niet, heb het dus eens opgezocht.
Maar wie zegt dat een bij Shein gekocht shirtje niet op Vinted verschijnt? En is de Primark dan beter? (ook daar nog nooit kleding gekocht overigens).

Knuffeldier

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-22 13:58

Primark en Shein: ik vind het slechte kwaliteit, én ik krijg er een slecht gevoel bij (wat betreft uitbuiting, impact op natuur, etc) waardoor het me echt niet lekker zit.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-22 23:01

Er staat heeeeel veel shein op vinted. Dus kijk daar eens als je nog iets goeds wil doen. Dan wordt het in ieder geval niet weggegooid :P

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-22 10:26

Earth schreef:
Er staat heeeeel veel shein op vinted. Dus kijk daar eens als je nog iets goeds wil doen. Dan wordt het in ieder geval niet weggegooid :P

Als het bij shein al weinig kost, dan moet het op Vinted bijna gratis zijn. En kennelijk is de kwaliteit dan toch zo goed dat je het een tweede leven kunt geven.
Ik heb nog nooit gekocht op Vinted. Maar als je voor een shirtje 7 euro verzendkosten moet betalen, dan kom je al snel op nieuw uit omdat dat prijstechnisch gunstiger is.

ir_2021

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-22 10:36

germie schreef:
Earth schreef:

Als het bij shein al weinig kost, dan moet het op Vinted bijna gratis zijn. En kennelijk is de kwaliteit dan toch zo goed dat je het een tweede leven kunt geven.
Ik heb nog nooit gekocht op Vinted. Maar als je voor een shirtje 7 euro verzendkosten moet betalen, dan kom je al snel op nieuw uit omdat dat prijstechnisch gunstiger is.

Het idee van Vinted is dan ook niet dat je 'zo goedkoop mogelijk' koopt, maar juist dat er niet eindeloos nieuwe kleding gemaakt hoeft te worden. Wat betreft de kwaliteit is dat natuurlijk nooit een garantie - of je nou nieuwe koopt of via Vinted.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-22 10:40

Dan snap ik Vinted niet denk ik. Je gaat toch juist voor tweedehands omdat het ook betaalbaar is? Dus goedkoper dan nieuw? Je gaat niet meer betalen voor een reeds gedragen kledingstuk lijkt mij. Ideaalbeeld van hergebruik of niet.
En zo goedkoop mogelijk schrijf ik ook niet, want merkkleding is nu eenmaal duurder dan merkloos. En dat is op de tweedehandsmarkt ook het geval. Maar als een shirtje bij Shein nog geen 10 euro kost, dan moet het bij Vinted al gratis zijn wil het uitkunnen met de verzendkosten, zo bedoel ik dat. En zelfs dan, dan doe ik er 3 euro bij en koop het nieuw. Dan weet ik tenminste dat er geen slijtage wegens dragen aanwezig is.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-22 10:42

Ik heb heel wat jaren geleden eens besteld bij Shein. De kleding rook soms chemisch, de kledingstukken waren niet zo mooi als op de foto en veelal erg gekreukt. Dat was wel op te lossen door het te wassen en te strijken. De pasvorm was het grootste probleem. Ik ben gemiddeld van lengte voor een Nederlandse vrouw, maar de kleding van Shein was echt te kort. Breed genoeg, maar echt te kort van lengte. Daar hield het voor mij op. Ik was me er toen nog niet van bewust dat het uit China kwam. Inmiddels herken ik het meteen. Het zijn ook websites die stikken van de kortingcoupons e.d. :+

BillyJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-22 11:17

Ik heb ook al 1x besteld bij shein..

Zoals al eerder gezegd, goed jezelf opmeten en de reviews bekijken met foto's van klanten.

Opzich was ik wel blij .. de kwaliteit viel wel mee. (2 truitjes draag ik nu jaren later nog!)
Maar van 1 trui had ik precies 3 kwart mouwen en van de 3 bralettes die ik had besteld pastte er maar 1. (Voor de zekerheid maar groter genomen, pastte dan wel qua omtrek maar qua borst veels te groot haha) eigenlijk beetje eigen schuld dus ook.
Dus qua maat kan het wel tricky zijn. 1ne trui is 4xl andere 6xl en dan weer een medium :+

Ik ben inmiddels gestopt met online kldeing bestellen, no matter waar het vandaan komt :')
Maar dat is echt omdat ik helemaal niets snap van die maattabellen enzo hahaha :=

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-22 11:41

Dat wat je noemt van maattabellen en online bestellen heb ik ook. Laatst netjes de maatwijzer bij Decathlon ingevuld, komt er een XL uit voor de ene jas en een XXL voor een andere jas. Nou, de ene jas is aardig krap (ik krijg hem dicht, maar spant wel, gelukkig vind ik dat niet zo erg, dus ik hou hem al zullen sommigen hem echt te strak vinden) en de andere jas is zo enorm wijd dat die wel teruggaat.

Bij Ali heb ik wel eens tshirts gekocht en de maten klopten altijd met de tabel en de kwaliteit was ook goed.

Ik bestel liever direct uit China dan via dropshippers overigens. Maar kleding vind ik met alles lastig om online te bestellen, ook kwaliteitsmerken als Regatta vallen per model gewoon zo verschillend uit dat je het nooit zeker weet. Schoenen doe ik zeker niet, behalve bij een paar merken waarvan ik weet dat de maat klopt (Wolky,Gabor en Grisport). Zo wil ik ook graag nog iets van RevolutionRace, maar ik durf het niet te bestellen.

Ik heb nog even geneusd op Shein, maar ook niet alles is goedkoop. Ik zie wel mooie sweaters overigens. Ik ga me eens in de maten daar verdiepen.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-22 11:50

germie schreef:
Dan snap ik Vinted niet denk ik. Je gaat toch juist voor tweedehands omdat het ook betaalbaar is? Dus goedkoper dan nieuw? Je gaat niet meer betalen voor een reeds gedragen kledingstuk lijkt mij. Ideaalbeeld van hergebruik of niet.
En zo goedkoop mogelijk schrijf ik ook niet, want merkkleding is nu eenmaal duurder dan merkloos. En dat is op de tweedehandsmarkt ook het geval. Maar als een shirtje bij Shein nog geen 10 euro kost, dan moet het bij Vinted al gratis zijn wil het uitkunnen met de verzendkosten, zo bedoel ik dat. En zelfs dan, dan doe ik er 3 euro bij en koop het nieuw. Dan weet ik tenminste dat er geen slijtage wegens dragen aanwezig is.

Verzendkosten bij Vinted zijn (wat ik tot nu toe betaald heb) laag (denk 3-4 euro). En je koop dus een shirtje voor 10 euro die wellicht nieuw 35 heeft gekost, dat is een besparing van 25 euro, dan is het toch goedkoper dan nieuw? Dat je het ergens ánders voor nog minder kan kopen is natuurlijk leuk voor de portemonnee, maar een minder goed idee met het oog op duurzaamheid en naar alle waarschijnlijkheid kwaliteit.
Op Vinted spullen van oa Shein kopen zou zo'n beetje gratis moeten zijn ja, daar zit toch echt geen marge op. En dat geeft dus ook wel wat aan, vind ik.

Ik heb bijvoorbeeld bijna nieuwe MAGs (schoenen) gekocht op Vinted voor 65 euro ipv de nieuwprijs van 130 euro. Waarschijnlijk kun je voor 15 euro neppe kopen bij ome Ali. Maar doe mij dan maar die 2e handse :j

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-22 12:48

Maar als je die neppe gekocht hebt bij Ali, dan kun je ze niet voor 65 verkopen. Dan moet je aan 1-2 euro denken op Vinted. Zo moet je het zien. Merkkleding is ook gebruikt duurder. Dat is wat ik zeg. Dus die besparing van 25 kan, maar niet op een shirtje van 10 euro van Shein. Zo bedoel ik het. Een wintec zadel van 650 nieuw doet het tweedehands na 6 maanden voor minder dan die 650, terwijl een Fryso van 1800 na 6 maanden nog wel 1000 op kan leveren. Een merkloos zadel schrijft het snelst af en zit nieuw al onder de 650, dus gebruikt zeker. In alle gevallen verkoop je gebruikt wat dus zgn. duurzaam is. Maar op het moment dat de verzendkosten de aanschafkosten gaan overstijgen wat bij goedkope kleding heel goed kan, dan is gebruikt kopen geen optie meer, dan moet je het rechtstreeks bij een kringloopwinkel halen ofzo.
Dat je op Vinted marge moet hebben op goedkope kleding vind ik wat raar. Als je zelf maar 10 euro betaald hebt, dan is 1-2 euro toch geen rare prijs voor een gedragen shirt? En 4 voor als het er nog bijna nieuw uitziet? Je kunt er namelijk geen 8 euro of meer voor gaan vragen. Koop je een Regatta shirt van 60 euro, dan kan die nog best 30 opleveren, maar de marge is dan niet groter ofzo.

Qerty

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-22 13:08

germie schreef:
En dat is op de tweedehandsmarkt ook het geval. Maar als een shirtje bij Shein nog geen 10 euro kost, dan moet het bij Vinted al gratis zijn wil het uitkunnen met de verzendkosten, zo bedoel ik dat. En zelfs dan, dan doe ik er 3 euro bij en koop het nieuw. Dan weet ik tenminste dat er geen slijtage wegens dragen aanwezig is.

Maar de impact op het milieu is wel een stuk minder als je een kledingstuk een tweede leven geeft.
Voor (steeds meer) mensen speelt dat ook een rol.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-22 13:22

germie schreef:
Maar als je die neppe gekocht hebt bij Ali, dan kun je ze niet voor 65 verkopen.

Nee natuurlijk niet. Ik geloof ook niet dat ik snap wat jij bedoelt met jouw hele relaas.

Je koopt op Vinted omdat je daar goedkoper kleren kan kopen dan exact dezelfde kleding nieuw in de winkel.
(Zo moet je het zien)

Dit is verstandiger/duurzamer dan nieuwe, goedkope kleding kopen van een goedkoop fastfashion, mensenrechten schendend, dubieuze kwaliteit hebbend bedrijf.
(Dat is wat ik zeg)

En met marge bedoel ik dat het al zo goedkoop was dat je het bijna niet nog goedkoper kunt herverkopen.

Maar dit gaat wel weer echt offtopic.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-22 16:27

Ik denk dat Germie bedoelt dat als je goedkope kleding doorverkoopt op vinted, dat je dan met de verzendkosten meer kwijt bent dan de originele prijs? Of bijna even veel?

Voordeel is wel dat vinted oude collecties heeft. Als er iets leuks opstaat van de primark van 3 collecties geleden, en het is als nieuw. Vind ik het in principe niet erg om 80% van de nieuwprijs te betalen, want dan kost het nog steeds geen drol :P Dus dan heb ik goedkoop mijn vestje/shirt/whatever.

't is net als met auto's :D Hoe duurder de auto, hoe groter de afschrijving :)) .

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-22 18:45

Zo hoog zijn de verzendkosten toch niet op vinted := vooral niet met homerr