Samenwonen zonder hypotheek

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-22 15:06

Marije_jiplover schreef:
Of TS zich in moet schrijven bij de woningbouwvereniging hangt ook af van haar inkomen.

Ik kan met mijn inkomen never nooit in aanmerking komen voor sociale huur, dus me "voor de zekerheid bij evt relatiebreuk" inschrijven bij de woningbouwvereniging heeft geen enkele zin voor mij.

En ik snap dus best dat TS haar partner niet direct bij het starten van het samenwonen alles wat hij al had opgebouwd aan eigen woning op het spel wilde zetten.
Maar wanneer je het over trouwen hebt, dan mag je uiteindelijk de risico's ook wel eerlijk verdelen en de verdeling die haar partner nu voor ogen heeft is ronduit oneerlijk.
Daarin heeft hij uitsluitend de lusten en geen enkele last en kan TS straks bij een evt breuk van de grond af opnieuw beginnen, volgens mij is dat niet wat samen een relatie hebben inhoudt.

Dit verschilt ook per regio. In mijn omgeving biedt woningnet ook vrije sector woningen aan, waar je dan in aanmerking voor komt met een hoger inkomen. Maar dat is nog steeds gereguleerd, wat betekent dat het hele fatsoenlijke huurprijzen zijn voor hele fatsoenlijke huizen.

Daarnaast verschillende inkomensgrenzen dus per regio. En is het soms makkelijker om te zeggen dat je een dag minder gaat werken om aan een inkomensnorm te voldoen (en dan daarna evt. weer meer) dan een particuliere huurwoning nemen. Ik zou me simpelweg al-tijd inschrijven voor sociale huur. Just in case. (je kunt ook uit elkaar gaan, ziek worden en niet meer kunnen werken etc.). Dus die tip wil ik sowieso aan iedereen meegeven die dit leest.

Wat betreft de rest: de dagwaarde van keuken en badkamer is echt zeer onredelijk. Die gaat namelijk vrij rap achteruit. Vergelijkbaar met een auto. Ik vind dat dus een raar voorstel van je vriend en zou gewoon eerlijk regelen dat jij jouw inbreng terugkrijgt. Niet de dagwaarde. Gewoon je investering :) Hij heeft er van mee kunnen profiteren, en jij hebt het geld niet kunnen beleggen etc. dus geen winst op kunnen maken.

Memories

Berichten: 2637
Geregistreerd: 05-05-10
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-22 16:20

Ik zou er vooral achter willen komen waarom je vriend er zo over denkt TS (als je dat nog niet weet). Dat hij vind dat jij maar met kind en al bij de schoonouders of ergens anders zou moeten gaan wonen mocht hij plots overlijden ipv in zijn huis kan blijven vind ik ... vrij bijzonder, en niet perse een normaal te verwachten denkpatroon. Hij kan daar prima redenen voor hebben; onwetendheid over hoe/wat dingen wettelijk vast te leggen, misschien zelf een keer de partij geweest die er in een eerdere relatie financieel slecht vanaf is gekomen oid. Dat zijn dingen die je met de juiste hulp ook prima op kan lossen.
Maar dit is wel een issue waar je imo echt duidelijkheid over wil hebben voordat je gaat trouwen of samen aan kinderen gaat beginnen.

elmiran

Berichten: 7552
Geregistreerd: 11-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-22 22:05

Evamarie schreef:
Hier precies dezelfde situatie gehad. Na 10 jaar op een wachtlijst gestaan te hebben voor een huurwoning eindelijk een mooi huis gevonden te hebben, verliefd.. Op man met huis.. Ook een kinderwens en al wat ouder...na een jaar met veel verdriet mijn mooie huurhuis opgezegd omdat dit financieel voordeliger was.

Wat een keuzes.
Maar het moet wel eerlijk gaan en dit vind ik niet helemaal fair, of betaal je maandelijks niet mee aan de hypotheek? Een keuken is na verloop van tijd amper meer wat waard.

Ik betaalde overal aan mee en had ook nergens recht op. Ook betaalde ik de gehele inboedel want zijn spul was niet mijn smaak. Er moest veel opgeknapt worden wat ook mede voor mijn rekening kwam. 2 jaar lang zo geleefd, maar wel met een nette baan. Om mijzelf maakte ik geen zorgen, wel toen ik in verwachting raakte.. Wat nou als ik doodging bij de bevalling.. Was mijn grote vraag. Kan hij zichzelf zonder mij met ons kind erbij betalen? Wie wordt de Voogd als we samen komen te overlijden?

Uiteindelijk vond ik het dus toch wat naïef en zijn we samen naar de notaris gegaan en die heeft besloten dat ik een deel vd overwaarde zou krijgen vanaf het moment dat ik al mee betaalde. Dus met terugwerkende kracht mochten wij uit elkaar gaan. Ook zou ik een paar duizend mee krijgen om opnieuw te beginnen afhankelijk van wie het meest had gespaard en de situatie, terwijl hij in het huis zou blijven. Een notaris kan goed adviezen geven die eerlijk zijn naar beide.
De kosten voor de notaris deel je netjes.

Bij overlijden werd ook alles netjes op papier gezet voor ons aankomende kind. Superfijn en veilig gevoel. Via een htpotheekgesprek (wat ik je ook aanbeveel te gaan doen, voor wat als/ jullie samen een huis gaan kopen) kwamen we erachter dat als hij zou komen te overlijden ik via zijn toenmalige werkgever nihiel uitbetaald zou krijgen. Daar hebben we toen een verzekering voor af moeten sluiten. Voor het huis dat we later samen kochten.

Dat zijn allemaal intressante dingen waar je achter komt, die voor beide personen verhelderend zijn.

Wij gaan nu jaarlijks naar de boekhouder om alles op scherp te houden samen.


Ik betaal inderdaad niet mee aan de hypotheek omdat als we ooit uit elkaar gaan hij mij niet uit wil kopen, en het huis niet wil verkopen.

Wel betaal ik de boodschappen, en vaak het eten als we wat laten bezorgen. we hebben mijn auto alleen nog, daar rijdt hij ook in. Alle kosten zoals reparaties, en benzine betaal ik.

elmiran

Berichten: 7552
Geregistreerd: 11-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-22 22:17

troi schreef:
GekOpFjorden schreef:
Ik zou ook zaken vastleggen

Dat hij wil dat het huis van hem is en blijft kan ik nog inkomen maar dan heb ik de gedachte dat alle verbeteringen ook uit zijn portomonee moeten komen


Zeker! En de aflossingen? Zou ik dan ook niet aan meebetalen. Ts, stort het geld dat je aan huur kwijt zou zijn op een aparte spaarrekening voor je toekomst/ pensioen. Jij hebt later immers niks, hij een paar ton aan overwaarde..



Het geld wat ik maandelijks kwijt zou zijn aan huur gaat op de spaarrekening voor de verbouwingen. Ik betaal de boodschappen, benzine, en de overige kosten van de auto. Zijn auto hebben we niet meer.

Heb het inmiddels met hem besproken over de overwaarde van het huis. Best een lastige situatie. Hij vindt dat niet eerlijk omdat het huis straks een behoorlijke overwaarde heeft, en het niet eerlijk zou zijn als ik dan de helft daar van krijg, en bv maar een paar duizend euro aan de verbouwing heb betaald.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-22 22:18

Och TS lees je eigen berichten toch eens terug
Waarom zijn die kosten niet gedeeld

belle_boef

Berichten: 10782
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-22 22:19

elmiran schreef:
troi schreef:

Zeker! En de aflossingen? Zou ik dan ook niet aan meebetalen. Ts, stort het geld dat je aan huur kwijt zou zijn op een aparte spaarrekening voor je toekomst/ pensioen. Jij hebt later immers niks, hij een paar ton aan overwaarde..



Het geld wat ik maandelijks kwijt zou zijn aan huur gaat op de spaarrekening voor de verbouwingen. Ik betaal de boodschappen, benzine, en de overige kosten van de auto. Zijn auto hebben we niet meer.

Heb het inmiddels met hem besproken over de overwaarde van het huis. Best een lastige situatie. Hij vindt dat niet eerlijk omdat het huis straks een behoorlijke overwaarde heeft, en het niet eerlijk zou zijn als ik dan de helft daar van krijg, en bv maar een paar duizend euro aan de verbouwing heb betaald.


Het klinkt een beetje als wat van jou is is van mij en wat van mij is blijf jij af.
Jij mag wel inbrengen maar profiteren niet.

Een relatie is geven, nemen en delen

Poekkie

Berichten: 7376
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-22 22:21

[***] schreef:
Och TS lees je eigen berichten toch eens terug
Waarom zijn die kosten niet gedeeld


Als TS de boodschappen betaalt en niet de g/w/e dan zal het wel redelijk eerlijk zijn.

Verder zou ik ook nooit de overwaarde van mijn huis willen afgeven aan mijn vriend die niet bijdraagt aan de lening, is helemaal niet zo gek.

Maar dat jij een volledige huurkost aan verbouwingen hebt vind ik dan wel weer ‘apart’
Laatst bijgewerkt door Poekkie op 21-04-22 22:22, in het totaal 1 keer bewerkt

verootjoo
Berichten: 35707
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-22 22:21

Jij hebt nu geen kans op overwaarde omdat je geen huis koopt omdat je bij hem wil zijn.
Wat is hem dat waard?

Dan kan je beter zelf een huis kopen en overwaarde sparen.

verootjoo
Berichten: 35707
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-22 22:22

Poekkie schreef:
[***] schreef:
Och TS lees je eigen berichten toch eens terug
Waarom zijn die kosten niet gedeeld


Als TS de boodschappen betaalt en niet de g/w/e dan zal het wel redelijk eerlijk zijn.

Verder zou ik ook nooit de overwaarde van mijn huis willen afgeven aan mijn vriend die niet bijdraagt aan de lening, is helemaal niet zo gek.


Daar vind ik dus niks eerlijks aan. In FloortjeM’s bericht staat hoe je hier eerlijk mee om kan gaan. Dit is absoluut geen eerlijke en gelijkwaardige verdeling :n

elmiran

Berichten: 7552
Geregistreerd: 11-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-22 22:23

Joltsje schreef:
Beste ts,

Volgens mij is hier al veel goed advies gegeven. Een notaris heeft veel ervaring en kan bijna alles vastleggen wat jullie willen.

Maar dan moeten jullie er samen wel uit zijn. En zoals ik het nu lees is het nog niet in balans, of in ieder geval, niet naar jou tevredenheid.

Mochten jullie uit elkaar gaan, dan is het huis voor hem. Kan ik me nog wat bij voorstellen. Maar dat je dan helemaal zobder geld op straat ataat vind ik not done. Ik zou voorstellen, de waarde die het had voor de keuken is zijn waarde. De overwaarde voor jullie later is elk de helft. Waarboj hij eerste optie op het huis heeft en jou dus mag uitkopen.

Hoe gaat het met de rest van de kosten? Hypotheek? Gwe en eten en overige uitgaven. Betalen jullie daar allebei evenveel?


Dat is het probleem. hij kan mij niet uit kopen mocht het zover komen daarom wil hij niet dat ik een hypotheek neem of mee betaal. Hupotheek betaald hij, boodschappen doe ik. We betalen onze eigen verzekeringen, en hij de gemeente belasting elektra, gas, en water.

Seventeen
Berichten: 1205
Geregistreerd: 20-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-22 22:23

TS, ga alsjeblieft gezamenlijk naar een notaris. Die ziet heel veel van dit soort situaties, en heeft daar verschillende constructies voor die eerlijk zijn voor beide partijen.
Op deze manier lijkt hij enorm van jou te profiteren, en dien jij vooral te betalen.

Poekkie

Berichten: 7376
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-22 22:24

verootjoo schreef:
Jij hebt nu geen kans op overwaarde omdat je geen huis koopt omdat je bij hem wil zijn.
Wat is hem dat waard?

Dan kan je beter zelf een huis kopen en overwaarde sparen.


Waarom zou iemand die niets bijdraagt aan de lening voor het huis dan recht moeten hebben op de overwaarde? Dat vind ik dan weer krom.

Selina

Berichten: 14397
Geregistreerd: 20-10-13
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-22 22:24

Maar aan de andere kant heeft hij zelf ook niet bijgedragen aan de overwaarde. Momenteel hoef je er niks voor te doen, die overwaarde komt ‘aanwaaien’. Ik zou het geld dat je opzij zet niet uitgeven aan verbouwingen aan zijn huis, maar het lekker voor jezelf bewaren :o (Dan bedoel ik de overwaarde afgezien van het aflossen.)

verootjoo
Berichten: 35707
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-22 22:26

Poekkie schreef:
verootjoo schreef:
Jij hebt nu geen kans op overwaarde omdat je geen huis koopt omdat je bij hem wil zijn.
Wat is hem dat waard?

Dan kan je beter zelf een huis kopen en overwaarde sparen.


Waarom zou iemand die niets bijdraagt aan de lening voor het huis dan recht moeten hebben op de overwaarde? Dat vind ik dan weer krom.


Omdat hij zelf net zo niks doet voor overwaarde. Ja hij betaalt een hypotheek, maar die overwaarde komt vanzelf en dat kan TS nooit zelf bij elkaar sparen. En TS krijgt nu geen kans om overwaarde op te bouwen, tenzij ze een eigen huis koopt en bij hem weggaat. Dat is toch niet de bedoeling van een liefdevolle relatie? Mi is dat geven en nemen en eerlijk delen.

Spenk
Berichten: 21887
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-22 22:27

Poekkie schreef:
verootjoo schreef:
Jij hebt nu geen kans op overwaarde omdat je geen huis koopt omdat je bij hem wil zijn.
Wat is hem dat waard?

Dan kan je beter zelf een huis kopen en overwaarde sparen.


Waarom zou iemand die niets bijdraagt aan de lening voor het huis dan recht moeten hebben op de overwaarde? Dat vind ik dan weer krom.

Jij vind het een eerlijke verdeling dat iemand wel al zijn spaargeld in het huis van iemand moet stoppen en daar 0,0 van weer gaat zien?

Het hoeft met de overwaarde ook niet 50/50 maar wel een deel. Het huis krijgt immers ook overwaarde door TS haar investeringen.

Poekkie

Berichten: 7376
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-22 22:28

Ja so… als dat huis achteraf onder de prijs verkocht wordt of minder waard wordt door een vervuilingsschandaal ofzo, hoeft TS hem niet toch ook niet het verschil terug te betalen?

Daarbij betaalt hij wel de rente op de lening, wat ‘weggesmeten geld’ is terwijl TS alles kan sparen.

Ik vind dat echt prima zo, afgezien van het verbouwingsprobleem.

Poekkie

Berichten: 7376
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-22 22:29

Spenk schreef:
Poekkie schreef:

Waarom zou iemand die niets bijdraagt aan de lening voor het huis dan recht moeten hebben op de overwaarde? Dat vind ik dan weer krom.

Jij vind het een eerlijke verdeling dat iemand wel al zijn spaargeld in het huis van iemand moet stoppen en daar 0,0 van weer gaat zien?

Het hoeft met de overwaarde ook niet 50/50 maar wel een deel. Het huis krijgt immers ook overwaarde door TS haar investeringen.


Over de verbouwingen heb ik gezegd het apart te vinden, wel afhankelijk van de totale som en het soort verbouwing.

Spenk
Berichten: 21887
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-22 22:30

Poekkie schreef:
Ja so… als dat huis achteraf onder de prijs verkocht wordt of minder waard wordt door een vervuilingsschandaal ofzo, hoeft TS hem niet toch ook niet het verschil terug te betalen?

Daarbij betaalt hij wel de rente op de lening, wat ‘weggesmeten geld’ is terwijl TS alles kan sparen.

Ik vind dat echt prima zo, afgezien van het verbouwingsprobleem.

Van ts wordt verwacht dat het spaargeld in zijn huis gestoken wordt kennelijk. Dat is natuurlijk niet eerlijk.

Mellow

Berichten: 6537
Geregistreerd: 22-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-22 22:33

Ik zou als ik jou was geen euro in dat huis stoppen. Want jij ziet er zoals ik het lees geen cent van terug mocht het uit gaan. En daarbij investeer jij jou geld in iets van hem maar wat investeert hij dan precies in jou? Om het even zwart wit te bekijken...

Imo zou je het om moeten draaien als hij hier aan vasthoud. Dat alles wat jij betaald hij af moet trekken van zijn vaste lasten en dat dan zelf opzij zetten voor zijn eigen verbouwing. Want tenslotte als jij die kosten niet droeg moest hij die zelf betalen.

Ik begrijp dat hij het alleen heeft gekocht en het eerlijkste in mijn ogen zou zijn. Nu taxeren. En mochten jullie uit elkaar gaan dan weer taxeren en als jij dan wel hebt bijgedragen dan dat jij toch echt wel een percentage geld krijgt naar gelang de jaren. Hij ontneemt je namelijk nu de kans eigenlijk om zelf iets op te bouwen.

Ben niet zo goed op schrift met uitleggen en weet niet of wat ik zeg ook mogelijk is. Maar zoals hij het ziet vind ik persoonlijk behoorlijk scheef.

elmiran

Berichten: 7552
Geregistreerd: 11-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-22 22:35

smurffie schreef:
Ik zou zorgen voor een samenlevingscontract waarbij vast staat dat het huis van hem blijft, maar de waarde die het vanaf nu groeit wel aan jou betaald dient te worden bij uit elkaar gaan ( de helft daarvan dan).
Wel mee betalen maar niets opbouwen? Of hij moet zelf de hypotheek ook volledig blijven betalen en jullie kosten voor onderhoud delen.

Klinkt niet echt gelijkwaardig momenteel. Geen optie om samen een nieuw huis te kopen en zijn extra inleg vast te leggen?



Dit laatste wilde ik in eerste instantie. Heb dit gelijk voor gesteld voordat ik bij hem kwam wonen. Toen zei hij een ander huis kopen wil ik niet want hij wil geen andere woonruimte hoeven zoeken als het uit gaat, en heeft dit huis in zijn eentje gekocht. Als ik mee betaal kan hij mij niet uit kopen, en hij wil niet dat ik met een hypotheek zit voor zijn huis als het uit gaat. Hij maakt zich zorgen over een huis kwijt raken terwijl zijn ouders er nog zijn, mijn moeder woont in Spanje. Daar kan ik onmogelijk bij intrekken als het mis gaat. Toch had ik wel genoeg vertrouwen om mijn huurhuisje waar ik 9 jaar opgewacht heb om het te krijgen op te zeggen :( .

Achterom
Berichten: 23113
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-22 22:35

elmiran schreef:
Heb het inmiddels met hem besproken over de overwaarde van het huis. Best een lastige situatie. Hij vindt dat niet eerlijk omdat het huis straks een behoorlijke overwaarde heeft, en het niet eerlijk zou zijn als ik dan de helft daar van krijg, en bv maar een paar duizend euro aan de verbouwing heb betaald.

Dan betaal je toch geen verbouwing? Dan ga je een ander doel zoeken voor je spaargeld, dan heb je er nog een beter rendement op ook.... en heb je nog iets achter de hand, voor het geval jullie uit elkaar zouden gaan.

Century

Berichten: 6016
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Re: Samenwonen zonder hypotheek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-22 22:55

En jullie willen trouwen? Het klinkt niet echt alsof hij samen met jou een leven wil opbouwen.

elmiran

Berichten: 7552
Geregistreerd: 11-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-22 23:05

Tiggs schreef:
Ga naar een notaris voor advies, Bokkers geven te vaak onjuiste of onvolledige antwoorden op juridische vragen.

Edit: en ga vóór je gaat trouwen naar de notaris.



O nog een goede...
Wij dachten dat als we zouden trouwen we geen notaris meer nodig zouden hebben, en dit dus voordeliger zou zijn.

Joltsje

Berichten: 9058
Geregistreerd: 10-03-06
Woonplaats: in mijn huis

Re: Samenwonen zonder hypotheek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-22 23:14

Wat betreft overwaarde. Als het zijn huis is vind ik het verklaarbaar dat hij dat geld krijgt. En als ik het zo lees is daar geen ruimte.

Dus prima. Hij houdt het huis ennse overwaarde, mocht de relatie uitgaan. Daar kun je je bij neerleggem en mu alvast op anticiperen in de zin van; voor de zekerheid weer inschrijven en daarnaast je spaargeld aan de kant te zetten. Zijn huis, dus zijn verbouwing. Je gaat toch ook niet de verbouwing van je buurman betalen? Of je huurbaas. Je spaargeld mooi zelf bewaren. Dan doet hij maat langer over het bouwen van zijn huis.

Pas goed op jezelf rn vind een weg wasrbij je tevreden kunt zijn. Of het fair is of niet, als jij er mee kunt leven is het prima.

M_i_R

Berichten: 3625
Geregistreerd: 24-10-06
Woonplaats: Grunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-22 23:16

Of iets voordelig is, is in meer uit te drukken dan euro’s. Mijn inschatting is dat op dit moment een relatief klein deel van je spaargeld benutten voor een toekomstbestendig advies van een notaris voordeliger uit zou kunnen pakken dan simpelweg trouwen, niets aanvullend regelen en hiermee blijven aanmodderen.