Hoe doen jullie dit? Kind ziek, werk, corona?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Hoihoi10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-22 19:40

Sunnda schreef:
Moest je nu vandaag wel of niet op kantoor zijn?

Ik meen te lezen dat je die beslissing zelfstandig maakt zonder overleg met je leidinggevende.
Corrigeer mij gerust als ik verkeerd zit.. :)

Lees je wel? Ja ik had vandaag eigenlijk een kantoor dag.
En ik heb met mijn 2 directe collega’s besproken, dat ik thuis werk omdat ik geen oppas heb. Nu mijn moeder bij m’n oma is. Dit overlegden wij eerder nooit met onze leidinggevende. Maar nu het 3 dagen kantoor beleid er is, begint ze moeilijk te doen.
Overigens niet alleen bij mij hè. Doet ze ook bij andere collega’s. Maar die andere collega’s kunnen meestal wel naar kantoor. Mij lukt dat niet altijd gezien de omstandigheden.

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 19:44

Nee, vanaf hogere hand is bepaald dat iedereen 3 dagen naar kantoor moet. En zij moet daar dus op toezien. Heeft niks te maken met wantrouwen of met goed of zelfstandig functioneren van een team. Maar met beleid.[/quote]

Je geeft zelf al het antwoord iedereen moet 3 dagen op kantoor zijn en blijkbaar ben jij dit te vaak niet door omstandigheden. En jou werkgever is niet verantwoordelijk voor de opvang dus dan mort je zorgen voor een extra vangnet een oppas die je kan bellen bij ziekte van kind of andere onverwachte situaties en je niet terug kan vallen op oma.
Niet leuk niet tof en een gesprek is misschien zo slecht nog niet want aparte afspraken te maken maar vooral te horen wat zij te vertellen heeft.

Ps je vraagt om tips hier maar vind je manier van reageren naar sommige reacties echt onbeschoft. Ja ik heb een kind met ongeveer dezelfde klachten als die van jullie ook maanden 2 uur per nacht geslapen blijkt een afweerstoornis te hebben wellicht moeten jullie ook verder kijken waar dit vandaan komt dat geeft ook rust en kun je uitleggen aan je werkgever niemand vraagt om een ziek kind.
Laatst bijgewerkt door Laura1982 op 05-04-22 19:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Mungbean

Re: Hoe doen jullie dit? Kind ziek, werk, corona?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 19:48

Zet gewoon je feiten, je wensen en je verwachtingen op een rijtje. Ga het gesprek in zonder verwachtingen en emoties en zie het als functioneringsgesprek.
Net zo goed is er niets aan de hand.
Blijkt het inderdaad zo te zijn dat er te veel wederzijdse wrijving is, so be it. Dan ga je gewoon gericht op zoek naar wat anders. Wie weet hoe goed je dat doet :)
Jammer dat je partner zo vast houdt aan zo‘n stugge werkgever.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 19:49

Hoihoi10 schreef:
Sunnda schreef:
Moest je nu vandaag wel of niet op kantoor zijn?

Ik meen te lezen dat je die beslissing zelfstandig maakt zonder overleg met je leidinggevende.
Corrigeer mij gerust als ik verkeerd zit.. :)

En ik heb met mijn 2 directe collega’s besproken, dat ik thuis werk omdat ik geen oppas heb. Nu mijn moeder bij m’n oma is. Dit overlegden wij eerder nooit met onze leidinggevende. Maar nu het 3 dagen kantoor beleid er is, begint ze moeilijk te doen.
Overigens niet alleen bij mij hè. Doet ze ook bij andere collega’s. Maar die andere collega’s kunnen meestal wel naar kantoor. Mij lukt dat niet altijd gezien de omstandigheden.

Er is dus een drie dagen kantoor beleid waar jij je niet aan houdt en dat niet overlegt met je leidinggevende omdat dat 'voorheen' ook niet hoefde.

Tsja, sorry. Maar dat is niet hoe de wereld in elkaar zit.
Er is een 'drie dagen op kantoor zijn' plicht en daar kun jij niet aan voldoen door omstandigheden.
Dat neem je niet op met je mede collega's, maar met je leidinggevende.

Hoihoi10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-22 19:52

Sizzle schreef:
Zet gewoon je feiten, je wensen en je verwachtingen op een rijtje. Ga het gesprek in zonder verwachtingen en emoties en zie het als functioneringsgesprek.
Net zo goed is er niets aan de hand.
Blijkt het inderdaad zo te zijn dat er te veel wederzijdse wrijving is, so be it. Dan ga je gewoon gericht op zoek naar wat anders. Wie weet hoe goed je dat doet :)
Jammer dat je partner zo vast houdt aan zo‘n stugge werkgever.

Dat komt goed, krijg echt iedere week 3 berichten via linkedin en ben ook al in gesprek :)
Bedankt!

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 19:52

Sunnda schreef:
Er is dus een drie dagen kantoor beleid waar jij je niet aan houdt en dat niet overlegt met je leidinggevende omdat dat 'voorheen' ook niet hoefde.

Er is een 'drie dagen op kantoor zijn' plicht en daar kun jij niet aan voldoen door omstandigheden.

Eens.
Als dit het beleid is, dan kun je daar blijkbaar niet aan voldoen en moet er met je leidinggevende naar een oplossing worden gezocht.
In dit geval lijkt een gesprek me dus juist wel echt relevant.
Het is wel lastig dat het nu niet in het schema past, maar dat is -hoe vervelend ook- niet het probleem van je werkgever.
Laatst bijgewerkt door Cayenne op 05-04-22 19:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Hoihoi10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-22 19:53

Sunnda schreef:
Hoihoi10 schreef:

En waarom moet ik ineens met leidinggevende overleggen terwijl zij zich nooit interesseerde in waar en hoe iemand werkte?

Hoihoi10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-22 19:53

Cayenne schreef:
Sunnda schreef:

Eens.
Als dit het beleid is, dan kun je daar blijkbaar niet aan voldoen en moet er met je leidinggevende naar een oplossing worden gezocht.
In dit geval lijkt een gesprek me dus juist wel echt relevant.

Ik kan daar niet altijd aan voldoen. Als een week normaal verloopt dus wel :)

Wat past niet in het schema?

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 19:54

Hoihoi10 schreef:
En waarom moet ik ineens met leidinggevende overleggen terwijl zij zich nooit interesseerde in waar en hoe iemand werkte?

Omdat zij je leidinggevende is?
Laatst bijgewerkt door Cayenne op 05-04-22 19:54, in het totaal 1 keer bewerkt

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 19:54

Ik begrijp wel goed waar TS over valt. TS is een goede werknemer geweest, functioneert ondanks de omstandigheden nog steeds goed en bezorgt haar collega's geen extra werk door haar "afwezigheid". Ze doet het werk wat van haar verwacht wordt, is bij overleggen die gepland zijn op haar vrije dagen en dan is er een leidinggevende die er over valt dat ze door iets waar TS weinig invloed op heeft wat meer thuis werkt dat het bedrijf graag zou willen. Dan zou je aan mij ook een verkeerde hebben.

TS ten eerste gecondoleerd met het verlies van je oma. Als ik jou was zou ik na de uitvaart een gesprek plannen met je leidinggevende en dit aankaarten, gewoon rustig zonder verwijten, maar gewoon de feiten benoemen zoals je hier hebt gedaan. Dat deze manier van werken nooit een probleem was tot de 3 dagen op kantoor verplicht werden. Dat je hier graag aan zou willen voldoen, maar dat dat helaas niet altijd lukt door omstandigheden waar je zelf niet altijd invloed op hebt.

Kikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 19:55

Antwoord op de vraag hoe wij het doen: ik ben uit loondienst gegaan en voor mezelf begonnen :+
Dat betekent automatisch dat ik de flexibele helft van ons huwelijk ben en dat zieke kinderen meestal voor mijn rekening komen, maar da's prima. Ik kan als tekstschrijver namelijk ook heel goed 's avonds en in het weekend werken, als dat moet.

Ik heb geen idee wat voor werk je doet, maar misschien is zzp'en voor jou ook een optie? Of hebben jullie wel eens berekend of jullie het ook redden op alleen de baan van je man, zodat je zelf misschien een jaartje thuis kan blijven om voor de kleine te zorgen? (voordat ik hier de emancipatie-politie over me heen krijg: dat je gelijke rechten hebt, betekent ook dat je zélf een keuze kunt maken om eventueel een paar jaar thuis te blijven en zolang dat een bewuste keuze is, is daar niets mis mee :Y))

Ik lees in je berichten in ieder geval dat het je heel hoog zit. Da's ook niet zo gek na anderhalf jaar met een slechte slaper. ik vind een deel van de reacties in dit topic ook vrij onsympathiek, moet ik zeggen. Sterkte en succes! :(:)
Laatst bijgewerkt door Kikka op 05-04-22 19:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Hoihoi10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-22 19:55

Laura1982 schreef:
Je geeft zelf al het antwoord iedereen moet 3 dagen op kantoor zijn en blijkbaar ben jij dit te vaak niet door omstandigheden. En jou werkgever is niet verantwoordelijk voor de opvang dus dan mort je zorgen voor een extra vangnet een oppas die je kan bellen bij ziekte van kind of andere onverwachte situaties en je niet terug kan vallen op oma.
Niet leuk niet tof en een gesprek is misschien zo slecht nog niet want aparte afspraken te maken maar vooral te horen wat zij te vertellen heeft

Een extra vangnet. Waar denk je dat op afroep vandaan te kunnen halen? Je hebt het over een kind hè. Niet over een konijn waar je een oppas voor zoekt.

En idd het probleem van mijn werkgever niet! Helemaal gelijk :)
Maar dan ga ik dus ook mijn vaste dagen, vaste uren werken. Maximaal 24 uur, geen overleggen op tijdstippen waarop ik niet werk, en niks extra werk. Dan heb ik m’n werk niet af aan het einde van de week. Niet mijn probleem :)

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 19:56

wat een onzin dat ze dat opeens perse met de leidinggevende moet overleggen. Wij weten helemaal niet wat de bedrijfscultuur is, de TS weet dat wel. In de organisatie waar ik werk mogen we dat ook gewoon zelf regelen.

Hoihoi10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-22 19:56

Cayenne schreef:
Hoihoi10 schreef:

Omdat zij je leidinggevende is?

Ja maar zo gedroeg ze zich voor Corona ook niet?

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 19:57

Onali schreef:
Is het geen optie om minder uren te gaan werken of te stoppen met werken?
Want eerlijk gezegd geef ik je baas groot gelijk.
Flexibel of niet, ziek zijn word je gewoon en dat gaat meestal niet volgens schema.

Jullie hebben voor je kind gekozen, jullie werkgever niet.

Dat dus!

Ik begrijp je baas goed!

Hoe vervelend ook….het is niet het probleem van je baas.

Hoihoi10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-22 19:58

zonnebloem18 schreef:
Ik begrijp wel goed waar TS over valt. TS is een goede werknemer geweest, functioneert ondanks de omstandigheden nog steeds goed en bezorgt haar collega's geen extra werk door haar "afwezigheid". Ze doet het werk wat van haar verwacht wordt, is bij overleggen die gepland zijn op haar vrije dagen en dan is er een leidinggevende die er over valt dat ze door iets waar TS weinig invloed op heeft wat meer thuis werkt dat het bedrijf graag zou willen. Dan zou je aan mij ook een verkeerde hebben.

TS ten eerste gecondoleerd met het verlies van je oma. Als ik jou was zou ik na de uitvaart een gesprek plannen met je leidinggevende en dit aankaarten, gewoon rustig zonder verwijten, maar gewoon de feiten benoemen zoals je hier hebt gedaan. Dat deze manier van werken nooit een probleem was tot de 3 dagen op kantoor verplicht werden. Dat je hier graag aan zou willen voldoen, maar dat dat helaas niet altijd lukt door omstandigheden waar je zelf niet altijd invloed op hebt.

Bedankt!
Ik ga zoiets doen. Heb haar inderdaad een bericht gestuurd wanneer we het gesprek even met elkaar kunnen voeren.
Voorheen was overigens veel thuis werken ook minder nodig, want toen had ik geen kind. Maargoed, toen was er ook geen beleid ten aanzien van hoeveel dagen op kantoor en hoeveel thuis. Dat is pas sinds korte tijd, nu na Corona.

Hoihoi10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-22 19:59

Ragdollcat schreef:
Onali schreef:
Is het geen optie om minder uren te gaan werken of te stoppen met werken?
Want eerlijk gezegd geef ik je baas groot gelijk.
Flexibel of niet, ziek zijn word je gewoon en dat gaat meestal niet volgens schema.

Jullie hebben voor je kind gekozen, jullie werkgever niet.

Dat dus!

Ik begrijp je baas goed!

Hoe vervelend ook….het is niet het probleem van je baas.

Ik ook! En dat is idd niet haar probleem :)
Maar ook niet mijn probleem dus, als er overleggen worden gepland op dagen of tijden dat ik niet werk. Dat is dan ook echt hun probleem. Ik zet dan geen stap extra meer :)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 20:00

Als mijn baas morgen komt met de mededeling dat ze toch ook maar weer terug willen na 3 dagen op kantoor, gewoon omdat dat zo besloten is zonder goede reden, terwijl thuiswerken eerder nooit een probleem was dan is het ook voor mij :evaw:

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 20:01

Hoihoi10 schreef:
Laura1982 schreef:
Niet leuk niet tof en een gesprek is misschien zo slecht nog niet want aparte afspraken te maken maar vooral te horen wat zij te vertellen heeft

Een extra vangnet. Waar denk je dat op afroep vandaan te kunnen halen? Je hebt het over een kind hè. Niet over een konijn waar je een oppas voor zoekt.

Maar dan ga ik dus ook mijn vaste dagen, vaste uren werken. Maximaal 24 uur, geen overleggen op tijdstippen waarop ik niet werk, en niks extra werk. Dan heb ik m’n werk niet af aan het einde van de week. Niet mijn probleem :)

Waar jij dat vandaan haalt is mijn probleem niet er zijn genoeg oppas instanties die oppas aan huis aanbieden verdiep je daar is in zou ik zeggen

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 20:04

Omdat jij niet de leidinggevende bent. Simpel.

Maar zoals altijd blijkt het verhaal weer twee kanten te hebben.

In overleg omdat er problemen zijn extra thuis werken en daarom tijdelijke aanpassingen: geen punt.
Zelf maar van alles doen en de leidinggevende negeren omdat je het beter meent te weten..dan ga je er hier gewoon uit.

Je had ook naar je leidinggevende kunnen stappen en zaken kunnen bespreken. Nu ga je op 'negeerstand' en doe je alsof je leidinggevende niet bestaat en regel je zelf zaken. Dat kan natuurlijk niet.
Als je zo'n mening hebt over zaken verwachten we hier ook initiatief.
En met dit soort zaken ging je eruit om de simpele reden dat we geen mensen willen die weigeren naar regels te luisteren omdat ze dat vroeger ook niet hoefden.

Zaken veranderen nu eenmaal. Ben je het er echt niet mee eens kunnen er zaken besproken worden en anders scheiden soms de wegen. Dat is prima en hoort bij het leven.
Maar je kunt niet niets doen en de oude werkwijze volgen en het dan gek vinden dat je leidinggevende daar wat van vindt.

Hoihoi10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-22 20:04

Kikka schreef:
Antwoord op de vraag hoe wij het doen: ik ben uit loondienst gegaan en voor mezelf begonnen :+
Dat betekent automatisch dat ik de flexibele helft van ons huwelijk ben en dat zieke kinderen meestal voor mijn rekening komen, maar da's prima. Ik kan als tekstschrijver namelijk ook heel goed 's avonds en in het weekend werken, als dat moet.

Ik heb geen idee wat voor werk je doet, maar misschien is zzp'en voor jou ook een optie? Of hebben jullie wel eens berekend of jullie het ook redden op alleen de baan van je man, zodat je zelf misschien een jaartje thuis kan blijven om voor de kleine te zorgen? (voordat ik hier de emancipatie-politie over me heen krijg: dat je gelijke rechten hebt, betekent ook dat je zélf een keuze kunt maken om eventueel een paar jaar thuis te blijven en zolang dat een bewuste keuze is, is daar niets mis mee :Y))

Ik lees in je berichten in ieder geval dat het je heel hoog zit. Da's ook niet zo gek na anderhalf jaar met een slechte slaper. ik vind een deel van de reacties in dit topic ook vrij onsympathiek, moet ik zeggen. Sterkte en succes! :(:)

Dankjewel :) Het zit me idd hoog! Ik probeer gewoon alle ballen hoog te houden, en dat is heel moeilijk.
Om heel eerlijk te zijn, wil ik eigenlijk niet thuis blijven met ons kindje. Ik vind het echt te zwaar momenteel. Wij slapen al een tijd zo weinig, dat ik blij ben als ik het huis uit kan. Ik wil dus ook graag fysiek naar mijn werk, maar dat gaat dus niet altijd.

E4D

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 20:04

Ik sta echt versteld van sommige reacties hier in dit topic. In deze tijd mag je er niet meer vanuit gaan dat een vrouw (welke wellicht misschien ooit een kind wil) de moederrol op gaat pakken en dit invloed gaat hebben op haar werk. Ik snap dat de praktijk dit soms uitwijst maar het uitspreken vind ik eerlijk gezegd not done...

Ik kan even niet uit je verhaal opmaken of je leidinggevende met wie je het gesprek aangaat de eigenaar is van dit bedrijf en dus alles beslist maar heb het idee dat hij/zij ook nog mensen boven zich heeft?
Als dat laatste zo is dan klinkt het voor mij alsof er van bovenaf druk word gezet op jouw leidinggevende en omdat jij niet helemaal 100% voldoet aan het ideale plaatje qua beleid en word je daar op afgerekend.
Ik snap de werkgever wel maar ik zou wel heel sterk inzetten op:
-je team geeft bij jou aan geen last te ondervinden van de situatie
-je bent flexibel en doet je best om je aan te passen maar voldoen aan het beleid zit er nu niet in
-je hebt een man welke ook mee zorgt
-het water staat je aan de lippen (dat maak ik tenminste op uit je verhaal)

Ik hoop voor je dat je leidinggevende het gesprek oplossingsgericht aan gaat maar zou er wel rekening mee houden dat dit bedrijf misschien niet af wil wijken van hun beleid. In dat geval kan jij daar niks aan veranderen en het bedrijf zal dat ook niet doen. Ik zal dan zoeken naar een bedrijf waar dit wel mogelijk en bespreekbaar is want die zullen er gerust zijn. Na corona zullen veel bedrijven gerust positiever omgaan met thuiswerken en flexibeler werken.
Overigens vind ik het niet kunnen hoe je leidinggevende reageert op het overlijden van je oma. Beetje menselijke reactie mag dan verwacht worden. :knuffel:

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 20:05

Kinke schreef:
wat een onzin dat ze dat opeens perse met de leidinggevende moet overleggen. Wij weten helemaal niet wat de bedrijfscultuur is, de TS weet dat wel. In de organisatie waar ik werk mogen we dat ook gewoon zelf regelen.

Tot de dag dat jouw leidinggevende beslist dat het vanaf die dag anders gaat. ;)

Dan kun je kiezen..aanpassen of wat anders zoeken. Dat is voor ts niet anders.

Hoihoi10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-22 20:05

Laura1982 schreef:
Hoihoi10 schreef:

Waar jij dat vandaan haalt is mijn probleem niet er zijn genoeg oppas instanties die oppas aan huis aanbieden verdiep je daar is in zou ik zeggen

Hahaha serieus? Nee ik snap ook wel dat dat jouw probleem niet is. :+
Denk jij nou daadwerkelijk dat ik de eerste de beste oppas aan huis bij mijn kind achterlaat? Ik neem aan dat jij zelf geen kinderen hebt.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 20:06

zo ga je toch niet met elkaar om? Probleem van TS? Ook de werkgever heeft een probleem als de TS zich strak houdt aan haar uren. Geen overleggen meer buiten de uren van de TS om etc.etc.