Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
miccamaaike schreef:Ik lees met verbazing hier een aantal reacties. Wat in Oekraine gebeurt is verschrikkelijk, de grenzen van Europa worden aangevallen en wat mij betreft is iedere hulp welkom daar. Ik vind een aantal hier echt weinig empathisch en vraag me af of je überhaupt het journaal hebt gekeken. Ik heb met tranen in mijn ogen zitten kijken wat daar gebeurt.
Ik heb gedoneerd aan Giro555 en ook aan iemand die spullen inzamelt heb ik een bedrag gedoneerd. Ik begrijp helemaal dat dit niet voor iedereen is weggelegd, maar het klagen over hoe we het in NL hebben (terwijl vrijwel iedereen hier een sociaal vangnet heeft) terwijl er een land in Europa platgebombardeerd wordt... ik vind het triest.
Daihyo schreef:Kunnen we stoppen met elkaar veroordelen? Iedereen is vrij om te doen en laten wat hij wilt. Gelukkig wel, die vrijheid is kostbaar. Geven is je goed recht, niet geven of op een andere manier iets doen ook. Laten we elkaar hier niet ook nog eens af gaan lopen katten.
germie schreef:Daarnaast: En het hebben van een kind is ook echt luxe. Dat is ook een keuze geweest immers. En dan is dat nog een gesponsorde keuze ook. Waar ook kindervrijen en kinderlozen aan mee betalen.
MarliesV schreef:Jeetje wat een dingen over 'eigen land eerst' 'laten ze Groningen eerst maar uitbetalen' 'kinderen zijn luxe'
Denken jullie nu echt dat Groningen/toeslagenaffaire uitbetalingen langer duren omdat er gedoneerd wordt aan giro 555? Zo werkt het niet he.
De armoede problemen in NL zijn structureel en niet te vergelijken met de vluchtelingen en oorlog in Oekraine op dit moment. Dat is toch geen vergelijk of je met je kind onder de arm in een schuilkelder moet zitten zonder stroom, water en voedsel en bij het vluchten kans hebt om neergeschoten te worden. Tegenover moeilijk rond komen maar nog steeds een dak boven je hoofd hebben, datzelfde hoofd veilig in je bed te kunnen leggen en elke dag een boterham op tafel. Nee geen luxe, maar ook verre van acute dreiging op je leven.
En ja ik heb dus wel gedoneerd aan 555 en help ook mee aan locale initiatieven.
(en voor de armoede in NL draag ik braaf een oliebol aan belasting af van mijn fulltime loon waarvan dan een ander weer betaald kan worden, zo werkt het in een verzorgingsstaat als de onze)
Shae schreef:Blij te horen dat ik niet de enige ben die enigszins verbaasd was over dit topic.![]()
Germie, met alle respect. De mensen uit Groningen of mensen die getroffen zijn door de toeslagenaffaire hebben geen bommen op hun hoofd. Ja, de situatie is erg. Toch hoop ik dat we allemaal met elkaar eens zijn dat oorlog erger is.germie schreef:Daarnaast: En het hebben van een kind is ook echt luxe. Dat is ook een keuze geweest immers. En dan is dat nog een gesponsorde keuze ook. Waar ook kindervrijen en kinderlozen aan mee betalen.
Die kinderen moeten als jij ouder bent je achterste gaan afvegen en ander werk uitvoeren om je AOW en pensioenfonds gezond te houden. Als de aarde nog bewoonbaar is.
purny schreef:De reden waarom ik dit vind is omdat er nog veel mensen wachten op een compensatie. Toeslagenaffaire en Groningen vergeten?
Het zou het kabinet sieren dit eerst af te handelen, maar dat gebeurd niet.
Silenna schreef:Ik ga vanaf nu stelselmatig €5 aan Oekraïne doneren voor elke bokker die ik zie zeiken over "eigen volk/land eerst". Verwacht dat de rekening aardig kan gaan oplopen, maar dat kan me niet schelen, liever geld naar hen dan naar die egoïsten hier.
_Lorette_ schreef:Het nadeel daarvan is dat je alleen de mensen met een vakantieverblijf sponsort, niet de mensen die die luxe niet hebben/hadden. En ik weet niet hoe het zit met de aanvoer van voedsel/goederen. Je kunt wel geld hebben, maar dan heb je nog geen voedsel of spullen voor levensonderhoud. Maar alsnog een tof initiatief. Alle hulp is meegenomen natuurlijk.
purny schreef:Silenna schreef:Ik ga vanaf nu stelselmatig €5 aan Oekraïne doneren voor elke bokker die ik zie zeiken over "eigen volk/land eerst". Verwacht dat de rekening aardig kan gaan oplopen, maar dat kan me niet schelen, liever geld naar hen dan naar die egoïsten hier.
Of een airbnb in Oekraïne boeken en ze mailen dat ze het geld mogen houden. Weet je tenminste zeker dat het bij de burgers terecht komt ipv bij de directie van 555
_Lorette_ schreef:Het nadeel daarvan is dat je alleen de mensen met een vakantieverblijf sponsort, niet de mensen die die luxe niet hebben/hadden. En ik weet niet hoe het zit met de aanvoer van voedsel/goederen. Je kunt wel geld hebben, maar dan heb je nog geen voedsel of spullen voor levensonderhoud. Maar alsnog een tof initiatief. Alle hulp is meegenomen natuurlijk.
little_birdy schreef:Ik word er intens verdrietig van dat sommige mensen hier zo gevoelloos kunnen reageren.
Weet je wat ook een luxe is ?
Internet hebben en heel de dag je gal kunnen spugen op internet ipv te werken.
Ik vraag me heel regelmatig af waarom mensen niet kunnen werken (want afgekeurd weet ik het) maar wel heel de dag op internet gal kunnen spugen.
Dan kan je dus ook op een kantoor ergens of thuiswerken en heel de dag op internet werk doen voor een bedrijf.
Dan hoeven we met zen allen minder geld uit te geven aan uitkeringen, en kunnen we meer geld pompen in mensen die het echt nodig hebben.
Vluchtelingen bijvoorbeeld