Giro 555 wat doe jij

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Eleeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 10:16

Tenenkrommend een deel van dit topic : how can I make this about me...
Iedereen heeft het wel eens zwaar, en ja daar mag / moet je van balen verdrietig over zijn, rouwen, boos zijn etc.
Maar op dit moment is er een ongekende humanitaire ramp aan de gang. Ik heb per ongeluk een filmpje gezien van een raketinval waarbij een vluchtend gezin omkwam en de hond de wereld bijelkaar gilde tot het stil was.

Ja dat gebeurt ook in andere landen , dat is net zo erg ( voor het geval iemand weer de racisme kaart wil trekken ) .

Ik heb overigens niet aan 555 gegeven maar dat is omdat ik geld geef om mijn collega's te helpen te vluchten, En ik aan een aantal lokale organisaties geld/ medicijnen/ luiers geef. Niets mis met 555.
En als zo'n show op tv helpt, dan vooral doen.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 10:17

Alleen al de uitdrukking eigen volk is om te kotsen 1939 wil graag die opmerking terug hebben

En die kinderen van nu gaan de aow voor de 40plussers van nu betalen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 10:18

miccamaaike schreef:
Ik lees met verbazing hier een aantal reacties. Wat in Oekraine gebeurt is verschrikkelijk, de grenzen van Europa worden aangevallen en wat mij betreft is iedere hulp welkom daar. Ik vind een aantal hier echt weinig empathisch en vraag me af of je überhaupt het journaal hebt gekeken. Ik heb met tranen in mijn ogen zitten kijken wat daar gebeurt.

Ik heb gedoneerd aan Giro555 en ook aan iemand die spullen inzamelt heb ik een bedrag gedoneerd. Ik begrijp helemaal dat dit niet voor iedereen is weggelegd, maar het klagen over hoe we het in NL hebben (terwijl vrijwel iedereen hier een sociaal vangnet heeft) terwijl er een land in Europa platgebombardeerd wordt... ik vind het triest.

Helemaal mee eens! Wat is er erger dan huis en haard moeten verlaten; niet wetende of er nog iets van over is, of dat je geliefden nog leven straks...

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 10:24

Daihyo schreef:
Kunnen we stoppen met elkaar veroordelen? Iedereen is vrij om te doen en laten wat hij wilt. Gelukkig wel, die vrijheid is kostbaar. Geven is je goed recht, niet geven of op een andere manier iets doen ook. Laten we elkaar hier niet ook nog eens af gaan lopen katten.

Niemand wordt gedwongen om te geven, maar om in tijden van oorlog, waar mensen dood gaan of alles kwijt raken, te klagen over 15 miljoen die onze regering extra doneert?

Het zijn altijd dezelfde bokkers met gebrek aan empathie.

Ik wil ook geen € 3 voor een liter benzine betalen enz.
Maar om dan maar oorlogsslachtoffers te laten stikken?

Shae

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 10:25

Blij te horen dat ik niet de enige ben die enigszins verbaasd was over dit topic. :o

Germie, met alle respect. De mensen uit Groningen of mensen die getroffen zijn door de toeslagenaffaire hebben geen bommen op hun hoofd. Ja, de situatie is erg. Toch hoop ik dat we allemaal met elkaar eens zijn dat oorlog erger is.

germie schreef:
Daarnaast: En het hebben van een kind is ook echt luxe. Dat is ook een keuze geweest immers. En dan is dat nog een gesponsorde keuze ook. Waar ook kindervrijen en kinderlozen aan mee betalen.

Die kinderen moeten als jij ouder bent je achterste gaan afvegen en ander werk uitvoeren om je AOW en pensioenfonds gezond te houden. Als de aarde nog bewoonbaar is. :')

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 10:25

Jeetje wat een dingen over 'eigen land eerst' 'laten ze Groningen eerst maar uitbetalen' 'kinderen zijn luxe'

Denken jullie nu echt dat Groningen/toeslagenaffaire uitbetalingen langer duren omdat er gedoneerd wordt aan giro 555? Zo werkt het niet he.

De armoede problemen in NL zijn structureel en niet te vergelijken met de vluchtelingen en oorlog in Oekraine op dit moment. Dat is toch geen vergelijk of je met je kind onder de arm in een schuilkelder moet zitten zonder stroom, water en voedsel en bij het vluchten kans hebt om neergeschoten te worden. Tegenover moeilijk rond komen maar nog steeds een dak boven je hoofd hebben, datzelfde hoofd veilig in je bed te kunnen leggen en elke dag een boterham op tafel. Nee geen luxe, maar ook verre van acute dreiging op je leven.

En ja ik heb dus wel gedoneerd aan 555 en help ook mee aan locale initiatieven.

(en voor de armoede in NL draag ik braaf een oliebol aan belasting af van mijn fulltime loon waarvan dan een ander weer betaald kan worden, zo werkt het in een verzorgingsstaat als de onze)

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 10:28

MarliesV schreef:
Jeetje wat een dingen over 'eigen land eerst' 'laten ze Groningen eerst maar uitbetalen' 'kinderen zijn luxe'

Denken jullie nu echt dat Groningen/toeslagenaffaire uitbetalingen langer duren omdat er gedoneerd wordt aan giro 555? Zo werkt het niet he.

De armoede problemen in NL zijn structureel en niet te vergelijken met de vluchtelingen en oorlog in Oekraine op dit moment. Dat is toch geen vergelijk of je met je kind onder de arm in een schuilkelder moet zitten zonder stroom, water en voedsel en bij het vluchten kans hebt om neergeschoten te worden. Tegenover moeilijk rond komen maar nog steeds een dak boven je hoofd hebben, datzelfde hoofd veilig in je bed te kunnen leggen en elke dag een boterham op tafel. Nee geen luxe, maar ook verre van acute dreiging op je leven.

En ja ik heb dus wel gedoneerd aan 555 en help ook mee aan locale initiatieven.

(en voor de armoede in NL draag ik braaf een oliebol aan belasting af van mijn fulltime loon waarvan dan een ander weer betaald kan worden, zo werkt het in een verzorgingsstaat als de onze)

Amen

_Lorette_

Re: Giro 555 wat doe jij

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 10:41

Als het me aangrijpt, dan doneer ik. Ik heb spullen ingeleverd bij diverse initiatieven en een donatie gedaan. Dat voelde als 'het minste' wat ik kon doen.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 10:50

Shae schreef:
Blij te horen dat ik niet de enige ben die enigszins verbaasd was over dit topic. :o

Germie, met alle respect. De mensen uit Groningen of mensen die getroffen zijn door de toeslagenaffaire hebben geen bommen op hun hoofd. Ja, de situatie is erg. Toch hoop ik dat we allemaal met elkaar eens zijn dat oorlog erger is.

germie schreef:
Daarnaast: En het hebben van een kind is ook echt luxe. Dat is ook een keuze geweest immers. En dan is dat nog een gesponsorde keuze ook. Waar ook kindervrijen en kinderlozen aan mee betalen.

Die kinderen moeten als jij ouder bent je achterste gaan afvegen en ander werk uitvoeren om je AOW en pensioenfonds gezond te houden. Als de aarde nog bewoonbaar is. :')

Ik zeg nergens dat een oorlog niet erger is, maar het is wel een feit dat hier huizen instorten en onbewoonbaar raken. En daar is nog steeds geen oplossing voor. Dat mag zeker gezegd worden.

En als je je huis kwijtraakt door de toeslagen affaire, dan heb je ook geen huis meer. Is dat dan anders dan door een bom waarbij je zelf niet geraakt bent? In beide gevallen heb je niets meer.

Ik heb overigens WEL gegeven aan Oekraine, ik heb een kamer in Charkov gehuurd.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 11:33

purny schreef:
De reden waarom ik dit vind is omdat er nog veel mensen wachten op een compensatie. Toeslagenaffaire en Groningen vergeten?
Het zou het kabinet sieren dit eerst af te handelen, maar dat gebeurd niet.

Hé ja, die oorlog kan wel wachten natuurlijk.

Overigens heb ik niet aan giro555 gegeven, mijn schoonvader is onderweg naar de grens om te helpen, hem heb ik gesponsord.
Laatst bijgewerkt door Urbanus op 08-03-22 11:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 11:36

Er zijn ca. 17 miljoen inwoners van NL. De regering heeft dus per inwoner 88 eurocent (€ 0,88) (15 miljoen / 17 miljoen) gedoneerd. Nou nou nou, wat een drama.

Shae

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 11:36

germie schreef:
En als je je huis kwijtraakt door de toeslagen affaire, dan heb je ook geen huis meer. Is dat dan anders dan door een bom waarbij je zelf niet geraakt bent?

Je maakt een grapje toch...

Natuurlijk is het anders als je in oorlogsgebied woont en je huis wordt platgebombardeerd. -O-

Silenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 11:38

Ik ga vanaf nu stelselmatig €5 aan Oekraïne doneren voor elke bokker die ik zie zeiken over "eigen volk/land eerst". Verwacht dat de rekening aardig kan gaan oplopen, maar dat kan me niet schelen, liever geld naar hen dan naar die egoïsten hier. :')

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 11:40

Het is geen wedstrijd, bom versus toeslagen.
Het is daar dikke drama, met als "toeslag" de dood, invaliditeit of PTSS.
Wil jullie liever ruilen, klagers, want dan heb je namelijk gen last meer van de toeslagen affaire. Ik denk dat er wel een mannetje of tig staan te springen om te ruilen hoor.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 11:40

Silenna schreef:
Ik ga vanaf nu stelselmatig €5 aan Oekraïne doneren voor elke bokker die ik zie zeiken over "eigen volk/land eerst". Verwacht dat de rekening aardig kan gaan oplopen, maar dat kan me niet schelen, liever geld naar hen dan naar die egoïsten hier. :')

_/-\o_

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 11:47

Silenna schreef:

Of een airbnb in Oekraïne boeken en ze mailen dat ze het geld mogen houden. Weet je tenminste zeker dat het bij de burgers terecht komt ipv bij de directie van 555

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 11:49

Het nadeel daarvan is dat je alleen de mensen met een vakantieverblijf sponsort, niet de mensen die die luxe niet hebben/hadden. En ik weet niet hoe het zit met de aanvoer van voedsel/goederen. Je kunt wel geld hebben, maar dan heb je nog geen voedsel of spullen voor levensonderhoud. Maar alsnog een tof initiatief. Alle hulp is meegenomen natuurlijk.

Echwel

Re: Giro 555 wat doe jij

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 11:56

Hier net kar met luiers en verzorging producten gehaald

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 11:57

En het staat op een bankrekening waar ze niet bij kunnen. Bovendien weet je niet aan welke kant de eigenaar van de airbnb staat, genoeg russen en pro-Poetin mensen die in de grensgebieden (onder andere Charkov) wonen.

Urbanus

_Lorette_ schreef:
Het nadeel daarvan is dat je alleen de mensen met een vakantieverblijf sponsort, niet de mensen die die luxe niet hebben/hadden. En ik weet niet hoe het zit met de aanvoer van voedsel/goederen. Je kunt wel geld hebben, maar dan heb je nog geen voedsel of spullen voor levensonderhoud. Maar alsnog een tof initiatief. Alle hulp is meegenomen natuurlijk.

Dit.

Ik denk niet dat we elkaar moeten gaan corrigeren in de wijze waarop we helpen, Purny.

Silenna

purny schreef:
Silenna schreef:

Of een airbnb in Oekraïne boeken en ze mailen dat ze het geld mogen houden. Weet je tenminste zeker dat het bij de burgers terecht komt ipv bij de directie van 555

Gefeliciteerd, je bent de eerste deelnemer aan mijn donatie-sponsorloop! *\o/* Ontzettend bedankt dat je dit initiatief steunt om tot een mooi bedrag te komen.

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 12:02

Ik word er intens verdrietig van dat sommige mensen hier zo gevoelloos kunnen reageren.
Weet je wat ook een luxe is ?
Internet hebben en heel de dag je gal kunnen spugen op internet ipv te werken.
Ik vraag me heel regelmatig af waarom mensen niet kunnen werken (want afgekeurd weet ik het) maar wel heel de dag op internet gal kunnen spugen.
Dan kan je dus ook op een kantoor ergens of thuiswerken en heel de dag op internet werk doen voor een bedrijf.
Dan hoeven we met zen allen minder geld uit te geven aan uitkeringen, en kunnen we meer geld pompen in mensen die het echt nodig hebben.
Vluchtelingen bijvoorbeeld
Laatst bijgewerkt door little_birdy op 08-03-22 12:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 12:03

Silena zal ik een paar onaangename opmerkingen plaatsen :D

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 12:04

_Lorette_ schreef:

Dat is niet helemaal waar. Je hebt ook mensen die pas in maart 2022 lid geworden zijn van Airbnb en ook foto's van een afgebrand speeltuintje voor hun huis er op zetten. Die hebben dus niets te verhuren, maar zijn lid geworden van Airbnb om zo aan geld te komen.
Je kunt dus ook nog selectief zijn aan wie je doneert. Ik heb dus iemand gekozen die zijn eigen huis er op gezet heeft.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 12:05

little_birdy schreef:
Ik word er intens verdrietig van dat sommige mensen hier zo gevoelloos kunnen reageren.
Weet je wat ook een luxe is ?
Internet hebben en heel de dag je gal kunnen spugen op internet ipv te werken.
Ik vraag me heel regelmatig af waarom mensen niet kunnen werken (want afgekeurd weet ik het) maar wel heel de dag op internet gal kunnen spugen.
Dan kan je dus ook op een kantoor ergens of thuiswerken en heel de dag op internet werk doen voor een bedrijf.
Dan hoeven we met zen allen minder geld uit te geven aan uitkeringen, en kunnen we meer geld pompen in mensen die het echt nodig hebben.
Vluchtelingen bijvoorbeeld

Zitten die mensen hier op bokt dan? Gewoon een vraag.