Gemeentelijke lasten

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-22 23:27

bigone schreef:
Kwijtschelding is vrij strikt, je mag vaak niet meer dan een bedrag wat je per maand nodig hebt om van te leven op je rekening hebben. Dus daar komen niet veel mensen voor in aanmerking .

Als er bijzondere omstandigheden zijn zijn ze hier wat flexibeler. Daarnaast, als student zonder inkomen en spaargeld en auto krijg je zonder enkele moeite kwijtschelding.

karuna
Drukke kabouter

Re: Gemeentelijke lasten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-22 00:22

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-22 02:51

Ik heb hem hier nog niet binnen, maar de afvalstoffen heffing is zelfs iets omlaag, voor zowel een eenpersoon-huishouden als voor meerdere personen 145 euro per jaar, en dan 8,55 per lediging (alleen restafval, GFT, PMD en papier is ‘gratis’). Dat was vorig jaar 152,60 en 8,26 per lediging. Hier gaat de container gemiddeld 4-5x per jaar aan de weg (2 personen).
Rioolheffing 102,62 plus 0,03719% van de WOZ. Ik gok dat we rond de 285/300 uitkomen.
Vorig jaar was het 100 plus 0,03585% van de WOZ. Verschil tussen 1 of meerdere personen (51,31 of 102,62) is er alleen bij gebruikers, niet bij eigenaren.

lovemyhorse1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-22 08:56

Hier de rekening binnen voor het water. Deze wordt samengevoegd met de gemeentelijke belastingen maar die heb ik nog niet binnen.

Zuiveringsheffing 159,12
(2 of meer personen 159,12)
(1 persoon 53,04)

Watersysteemheffing 47,80

Totaal water 206,92

Tarieven afval ( rekening nog niet binnen)
* vastrecht 86,04
* leging restkliko 140 ltr per keer 14,00

Wij scheiden pmd en papier en dit wordt gratis opgehaald.
Glas gaat naar de glasbak.
Frituurvet kan je gratis inleveren bij de Jumbo.
Bij de milieustraat kun je veel dingen gratis inleveren en de rest betaal je voor.

Djeradalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-22 09:04

Gemeente veere (provincie zeeland)

Eenpersoonshuishouden aanbieding ondergrondse container € 243,00

Rioolheffing 95,64

Waterschapsbelasting huurwoning 1 persoon 191,-

Afval mag ik wel onbeperkt weggooien in de container, zitten geen extra kosten aan of een limiet.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-22 10:07

Valerie93 schreef:
Heemstede... geloof dat wij ook in top 25 van duurste gemeente zitten. Ben aan ene kant wel nieuwsgierig wat woz waarde nu van woning is.

Dan hoop ik dat het lekker wonen is daar :=

Sansevieria schreef:
Hier ook de aanslag binnen, 1611 euries...inclusief de 399 euro hondenbelasting.
Mag je dan in twee keer betalen, dat dan weer wel >;)

Eigen huis, twee personen.

Wacht even, betaal jij 400 euro per hond aan hondenbelasting??

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-22 11:54

Doubtless, nee hoor, ik heb er 5.
Stel je voor zeg :D

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-22 12:03

Oooh wacht, nu zie ik dat je schrijft "mag ik in 2 keer betalen". Ik dacht dat er stond "dat mag ik twee keer betalen" :+

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-22 12:04

:') Dat scheelt nogal ja

loez

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-22 12:05

fjordjes schreef:
280,46 en 732,34

Eerste bedrag is voor rioolheffing etc andere bedrag voor de woz en afvalstoffenheffing.

Gemeente Horst aan de Maas
Wonen met z'n tweeën

Ik betaal in termijnen

Onze gemeente heeft niet eens een gemeentewerf waar je je grofvuil naar toe kunt brengen. Als ik een oud bankstel of koelkast kwijt moet, moet ik per item een afspraak maken, nou dat kan enkele weken duren en dan de dag van ophalen moet ik het voor 7u in de ochtend aan de weg zetten. En per ding betaal je nog apart wat je laat ophalen, dat was tot vorig jaar gratis.

Heb dan wel weer het 'geluk' dat er hier geen hondenbelasting wordt gerekend en dat ik m'n afvalbak zo vaak als ik wil aan de weg kan zetten, ik betaal niet per lediging.

Oud papier wordt door de fanfare opgehaald en de rest moet je wel sorteren zoals glas. Hebben een container voor pmd, en een containertje voor keukenafval. De rest is restafval en dan moet ik een rol zakken daarvoor kopen bij het café hier in het dorp, rol kost 17 euro, zitten 10 zakken op. Dus 1,70 per afvalzak komt er dan nog bovenop.

Wij ook Horst aan de Maas… heb hem nog niet binnen maar hou mijn hart vast

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-22 13:41

Gemeente Groningen hier, ik heb hem nog niet binnen. Ze zijn nooit zo vlug er mee geloof ik :)) Ik betaal het sowieso per maand, dan gaat het gewoon mee op de grote hoop van vaste lasten. Afval is hier met een ondergrondse container, gewoon onbeperkt. Ik heb een eenpersoonshuishouden, zal wel zien wat het dit jaar wordt.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-22 13:47

Hier is hij ook binnen, 2 euro meer dan vorig jaar dua dat valt me enorm mee.
OZB is omlaag gegaan, dus dat heft de hogere andere kosten weer op

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-22 14:06

Ik heb eens gekeken naar de instantie die de lasten int voor de gemeente. Maar alle omliggende gemeentes zitten op 2/3 de helft of nog minder aan rioolheffing dan de gemeente waar ik woon. Tot 6 jaar geleden deden ze kennelijk mee met een buurgemeente en dat is losgekoppeld. Tot 2020 is de stijging sinds die tijd ruim 8% geweest en is daarna geexlodeerd in hoogte.De buurgemeente zit nu op de helft van de kosten.

Gewoon bizar. >;)

En o ja betalen voor 31/3 in een keer. -O- niks in delen betalen of wat ook. :n

Cynn
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-22 14:10

Je hebt toch ten allen tijden de optie in delen betalen? Ik zou er maar even over bellen als ik jou was. Verplicht in 1x betalen heb ik nog nooit gehoord.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-22 14:12

karuna schreef:
Ik heb eens gekeken naar de instantie die de lasten int voor de gemeente. Maar alle omliggende gemeentes zitten op 2/3 de helft of nog minder aan rioolheffing dan de gemeente waar ik woon. Tot 6 jaar geleden deden ze kennelijk mee met een buurgemeente en dat is losgekoppeld. Tot 2020 is de stijging sinds die tijd ruim 8% geweest en is daarna geexlodeerd in hoogte.De buurgemeente zit nu op de helft van de kosten.

Gewoon bizar. >;)

En o ja betalen voor 31/3 in een keer. -O- niks in delen betalen of wat ook. :n

Zoals al eerder is aangegeven is het gewoon afhankelijk van de gemeente waar je woont.

En je kan het idd in termijnen betalen. Staat meestal op de brief

paddington

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-22 14:19

Ik betaal ook altijd in termijnen en regel het via de site van de gemeente en dan naar de belastingen.

De eerste termijn moet je gelijk betalen bij ons.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-22 14:35

Klopt voorheen in de andere woonplaats betaalde ik in termijnen. Alleen nergens te vinden dat het hier ook kan. Vorig jaar gevraagd en het antwoord was nee kan niet.waarom niet is me nooit duidelijk worden trouwens. Gelukkig heb ik het geld op de rekening. Dan ben ik er maar vanaf kwa betalingen maar het blijft een zuur bedrag.

De gemeente heeft het uitbesteed aan een bedrijf/instantie die alles uitgeeft en int. Misschien ligt het daaraan :?

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-22 14:39

Elke gemeente biedt betalen in termijnen (meestal 10) aan.

Charlotte446

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-22 14:44

Wij zijn vorig jaar binnen dezelfde gemeente verhuisd. Met zijn 2en + een hond in Alphen aan den Rijn.
Hou mijn hart vast voor dit jaar.

Waterschapsbelastingen €368,-
Gemeentebelastingen €892,-

WOZ waarde van €300.000 en 1 hond. Volgens mij een best dure gemeente?
Betalen kan hier in 2 termijnen. Waterschap in Maart en Mei en Gemeente in Mei en Juli.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-22 14:45

Meestal wel alleen als je automatische incasso kiest. Dat is hier de voorwaarde, in termijnen is wel per incasso, anders mag het niet. Ken meer gemeenten die die boorwaarde hebben

Over die kwijtschelding, zo makkelijk zijn ze niet altijd. Hier minima dus qua inkomen en spaargeld had ik er recht op. Wegens ziekte auto en dat maakte ook niet uit. Maar het ingeschreven staan als zzper, ondanks dat ik verlies draaide daarmee, was meteen een dikke vette nee. En uitschrijven zou pas het volgende jaar nut hebben.

Nu wel kwijtschelding, maar gemeentelijke moet ik wel gedeeltelijk betalen.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-22 14:46

Nog heel diep verder gezocht op de pagina van de instantie die int. En ik blijf wel in een keer betalen. Ze maken het niet gemakkelijk. :n

Automatische machtiging mag niet per papier gegeven worden, ook niet telefonisch. Maar moet op een digitale manier met een account bij hun instantie (heb ik niet, weer een ww onthouden dan -O- ) daarna via digid inloggen en dan ook nog op de een of andere manier mijn bankrekening geverifieerd koppelen daaraan. Alleen van de beschrijving raak ik al compleet overprikkeld %)

Ik ben al afgehaakt, dat is voor veel mensen toch niet meer te doen. -O-

Charlotte446

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-22 14:46

MyWishMax schreef:
Meestal wel alleen als je automatische incasso kiest. Dat is hier de voorwaarde, in termijnen is wel per incasso, anders mag het niet. Ken meer gemeenten die die boorwaarde hebben

Over die kwijtschelding, zo makkelijk zijn ze niet altijd. Hier minima dus qua inkomen en spaargeld had ik er recht op. Wegens ziekte auto en dat maakte ook niet uit. Maar het ingeschreven staan als zzper, ondanks dat ik verlies draaide daarmee, was meteen een dikke vette nee. En uitschrijven zou pas het volgende jaar nut hebben.

Nu wel kwijtschelding, maar gemeentelijke moet ik wel gedeeltelijk betalen.

Dat zag ik net inderdaad op de website van mijn gemeente :) Via automatische incasso kan het in 10 termijnen betaald worden.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-22 14:46

MyWishMax schreef:

Klopt! Doen we hier ook, kun je het in ieder geval niet vergeten.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-22 14:47

karuna schreef:
Klopt voorheen in de andere woonplaats betaalde ik in termijnen. Alleen nergens te vinden dat het hier ook kan. Vorig jaar gevraagd en het antwoord was nee kan niet.waarom niet is me nooit duidelijk worden trouwens. Gelukkig heb ik het geld op de rekening. Dan ben ik er maar vanaf kwa betalingen maar het blijft een zuur bedrag.

De gemeente heeft het uitbesteed aan een bedrijf/instantie die alles uitgeeft en int. Misschien ligt het daaraan :?

Iedereen kan zijn gemeentelijke lasten in termijnen betalen.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-22 14:50

prompter schreef:
MyWishMax schreef:

Klopt! Doen we hier ook, kun je het in ieder geval niet vergeten.

Vind ik ook makkelijker, ja :')