Duurzame kleding

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-22 00:04

streep schreef:
Bedankt voor alle reacties. Papier heeft over het algemeen de voorkeur. Dozen hergebruiken is helaas voor ons niet te doen omdat we veel bestellingen op een dag hebben. We proberen ook ervoor te zorgen dat er zo min mogelijk lucht wordt verspeeld in het verzenden. Dat de bezorgbusjes niet met 100 dozen rijden waar de helft lucht van is. Daarom heeft een zak die we kunnen aanpassen aan het formaat onze voorkeur ipv dozen.

Lijkt me prima. Als je ooit nog eens een scope 3 analyse voor je bedrijf doet dan zal papier wel hoger uit gaan komen. Hoewel het ook met hagel

Maar als je kijkt naar het gedragsveranderingsaspevt is papier voor een consument wel heel duidelijk en zal het dus echt bij het papier belanden. Maar vermoed dat mobiliteit jouw grootste impact gebied zal zijn?

Wellicht zijn er nog startups die packaging als een service aanbieden? In andere industrieën heb je al packback en Pieter pot. Voor kleding minder geschikt maar wellicht kun je je laten inspireren voor op langere termijn

herr_balou

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-22 00:54

Danique_G schreef:
streep schreef:
Bedankt voor alle reacties. Papier heeft over het algemeen de voorkeur. Dozen hergebruiken is helaas voor ons niet te doen omdat we veel bestellingen op een dag hebben. We proberen ook ervoor te zorgen dat er zo min mogelijk lucht wordt verspeeld in het verzenden. Dat de bezorgbusjes niet met 100 dozen rijden waar de helft lucht van is. Daarom heeft een zak die we kunnen aanpassen aan het formaat onze voorkeur ipv dozen.

Lijkt me prima. Als je ooit nog eens een scope 3 analyse voor je bedrijf doet dan zal papier wel hoger uit gaan komen. Hoewel het ook met hagel

Maar als je kijkt naar het gedragsveranderingsaspevt is papier voor een consument wel heel duidelijk en zal het dus echt bij het papier belanden. Maar vermoed dat mobiliteit jouw grootste impact gebied zal zijn?

Wellicht zijn er nog startups die packaging als een service aanbieden? In andere industrieën heb je al packback en Pieter pot. Voor kleding minder geschikt maar wellicht kun je je laten inspireren voor op langere termijn

Daar bestaat RePack voor.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-25 16:09

*negeert de rode letters bewust want dit topic mag sowieso weer meer de aandacht in. :o

Voor aankomende zomer zal ik wat nieuwe shirtjes nodig hebben. Nu staat dit topic wel vol met voorbeelden met websites maar dat zijn korte en relatief strak uitziende dingen. -O- Voor de Nederlandse warme dagen zoek ik juist iets wat dun en lang is (over de kont vallend) en met korte mouwen en ook nog een grote hals. Precies wat nu niet in de mode is.
Hebben jullie daar nog suggesties voor?

Ik ben overigens het type dat als een shirt mij bevalt ik het gerust in alle kleuren koop. Dat maakt het wellicht makkelijker.
Laatst bijgewerkt door magda_90 op 23-01-25 16:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Earth

Re: Duurzame kleding

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-25 16:18

Kijk eens bij M&S. Daar hebben ze ook wel duurzame items en vaak wat wijdere/langere shirts.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-25 16:22

Dankjewel. Bij Washbar had ik ook het eea gezien maar dat moet ik nog even nameten. Weet iemand ook hoe de kwaliteit daarvan is? De shirtjes die ik nu moet vervangen heb ik namelijk royaal 10 jaar mee gedaan, zo iets zoek ik nog eens zegmaar.

Esther_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-25 00:05

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-25 01:27

Nja ze proberen tenminste bij veel shirtjes 95% gerecycled katoen te gebruiken, dat is al iets toch?

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-25 09:07

Earth schreef:
Nja ze proberen tenminste bij veel shirtjes 95% gerecycled katoen te gebruiken, dat is al iets toch?

Ja dat is greenwashing :)
Ze doen alsof ze lekker groen bezig zijn, maar zijn het niet.

Op deze website kan je zien welke merken goed en minder goed zijn. MS bungelt wel ergens onderaan.
https://directory.goodonyou.eco/brand/ms-mode

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-25 12:07

Esther_ schreef:
Ik geloof eigenlijk niet dat m&s heel duurzaam is, ze zullen vast hun best doen…

Op https://www.whensarasmiles.nl/de-grote- ... and-guide/ staan allerlei echte duurzamen merken en een blog met duurzame t-shirts. Misschien heb je er iets aan.

Die blog (en website) ken ik. Neemt niet weg dat je hedendaags klaarblijkelijk geen lange ruimvallende shirts met open hals kunt vinden. Het is domweg niet in de mode. -O-
Via washbear en shop if you give a damn heb ik nu wel iets gevonden maar nog niet wat ik eigenlijk zocht.

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-25 12:15

Vinted?

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-25 12:33

Foaly schreef:
Vinted?

Ik weet dat het meest duurzame optie is, maar ik heb het niet zo op tweedehands kleding via dergelijke websites. Iets te vaak een miskoop gehad qua geur die er niet meer uit ging of toch verkeerde pasvormen/maten.

In de stad hier zijn wel diverse tweedehands zaakjes waar ik vaak genoeg sneup. Maar daar moet je natuurlijk mazzel hebben met het aanbod.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-25 12:35

magda_90 schreef:
Esther_ schreef:
Ik geloof eigenlijk niet dat m&s heel duurzaam is, ze zullen vast hun best doen…

Op https://www.whensarasmiles.nl/de-grote- ... and-guide/ staan allerlei echte duurzamen merken en een blog met duurzame t-shirts. Misschien heb je er iets aan.

Die blog (en website) ken ik. Neemt niet weg dat je hedendaags klaarblijkelijk geen lange ruimvallende shirts met open hals kunt vinden. Het is domweg niet in de mode. -O-
Via washbear en shop if you give a damn heb ik nu wel iets gevonden maar nog niet wat ik eigenlijk zocht.

Ik heb zo’n shirt van NAKD via vinted.
Niet een fantastisch duurzaam merk, maar wel enigszins.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-25 12:46

magda_90 schreef:
Esther_ schreef:

Mannen versie optie? Daar is lengte, etc. vaak stukje ruimer dan voor dames (die er volgens de mode enkel mooi en opvallend uit moeten zien, maar niks hoeven te doen).

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-25 12:47

Maar voor Vinted moet je wel het merk weten dat valt zoals je wilt, anders kon je om in de shirtjes van duurzaam tot fast fashion..

Ik zie Pact vaak langs komen tegenwoordig maar weet niet wat de fit daarvan is. Zelf heb ik een paar kledingstukken van TwoThirds, ze vallen wel wat wijder maar niet per se lang.
Hier zit misschien ook nog wat interessante opties tussen: https://growthinkers.nl/duurzame-kledingmerken/

Zelf zou ik graag een capsule wardrobe opbouwen, maar heb ook nog niet de basics gevonden die ik echt zou willen.

Oh wacht, misschien is Taadaa iets? Nederlands merk met biologisch katoen.

Nayan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-25 14:07

TwoThirds vind ik echt heel kort vallen, die shirts draag ik alleen met een hoge taille eronder (of met een tuinbroek). Wel een heel fijn merk.

Esther_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-25 14:23

magda_90 schreef:

Geen idee of het je smaak is, of dat je iets met prints zoekt. Maar van mijn link hebben meerdere merken in ieder geval wijde shirts
https://www.armedangels.com/nl-nl/dames ... e7bdf75d48

https://colorfulstandard.com/en-nl/coll ... e-t-shirts

https://teym.eu/collection/the-t-shirt-women/?aff=4

https://kuyichi.com/nl/bella-tshirt-pale-green

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-25 14:28

Esther_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-25 14:32

RianneH schreef:
Zelf zou ik graag een capsule wardrobe opbouwen, maar heb ook nog niet de basics gevonden die ik echt zou willen.

Een echte capsule wardrobe is een beetje achterhaald. Tenminste degene die zeggen, er moet een blazer inzitten, een zwarte broek etc.
Zoek een garderobe die bij je (leven) past, jouw kleuren en die onderling te combineren is. Ik heb zo’n 40 items voor herfst/winter, die allemaal onderling te combineren zijn. En er zitten maar weinig basics in.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-25 14:40

Ik doe ook niet aan basics haha. Maar dat is mijn smaak ook niet :P Maar ik heb ook genoeg om te combineren inderdaad. Ik koop trouwens bijna alles via vinted. Wel meestal met prijskaartje er nog aan en niet van de standaard merken.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-25 18:07

Ik houd zelf heel erg van een basic shirtje met een vestje erover, een blazer draag ik nu ook al niet. Dus echt capsule zal het vast niet worden :') Maar meeste is nu van Vila/Pieces en die wil ik langzaam vervangen. Drukte of printjes is niet mijn ding, al houd ik wel erg van een ruitblousje :)

In elk geval, hoop die vestjes en shirtjes langzaam te gaan vervangen voor hetzelfde idee maar dan betere kwaliteit, duurzamer merk en als het even kan van één type vezel zodat recyclen weer makkelijker is.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-25 18:44

Hebben ze bij Dilling niks voor je...? Is tot vannacht geloof ik, 25% korting.