Wasbare luiers...

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-22 16:00

Ik heb zelf nog in de wasbare luiers gezeten, maar mijn moeder gebruikte voor overdag hydrofieldoeken en in de nacht alsnog pampers. Ik zie dit zelf nog niet zo zitten, al verschilt het niet veel met de strikluiers en prefolds.

Ik bedoelde in eerste instantie met tweedelig de voorgevormde luiers met de overbroekjes, dus niet de doeken die je zelf moet vouwen met overbroekjes. Had ik beter kunnen verwoorden. Wat ik dus bedoelde: ik vind volledig voorgevormd te duur (ook tweedehands als je een nette complete set overkoopt).

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-22 12:50

Even een schopje, ik zie dat het topic niet meer echt actief is.

Vorige week nieuwe wegwerpluiers besteld en toen ineens stond het me heel erg tegen, zo veel afval. Dus gaan researchen naar wasbaar en uiteindelijk bij nappy's een huurpakket besteld met allerlei verschillende luiers.

Nu ben ik begonnen met de AIO luiers en eigenlijk gelijk heel blij met het 2e model wat ik te pakken had. Nu ga ik uiteraard nog andere modellen proberen maar ik zie dat in dit topic bijna iedereen het 2-delige systeem gebruikt. Wat is daar de reden van?

ellentje0

Re: Wasbare luiers...

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-22 13:20

Hier ook geen fan van 2 deling. Ik gebruik zelf graag inleggers en dan vooral prefolds met een booster en overbroekjes.

Volgens mij geeft 2 deling de minste kans op lekken?

Eliana

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-22 13:38

Ik gebruik pockets, voor overdag, wij doen partime wasbaar luieren. Snachts en naar de opvang wegwerp, de dagen thuis zoveel mogelijk wasbaar.
Het is echt testen wat mooi bij je kind aansluit.

Inwonderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-22 18:58

_Nelleke_ schreef:
Even een schopje, ik zie dat het topic niet meer echt actief is.

Vorige week nieuwe wegwerpluiers besteld en toen ineens stond het me heel erg tegen, zo veel afval. Dus gaan researchen naar wasbaar en uiteindelijk bij nappy's een huurpakket besteld met allerlei verschillende luiers.

Nu ben ik begonnen met de AIO luiers en eigenlijk gelijk heel blij met het 2e model wat ik te pakken had. Nu ga ik uiteraard nog andere modellen proberen maar ik zie dat in dit topic bijna iedereen het 2-delige systeem gebruikt. Wat is daar de reden van?

Minder kans op lekken inderdaad en de levensduur van 2 delig is veel langer. Ik gebruik totsbots en voor de nacht gaat daar een extra booster en ander merk overluier overheen zodat ze niet doorlekt, het maakt ons ook heel flexibel.

De kleinste maat ligt nu klaar voor nummer 2 en kan zo doorgeschoven worden. Maar wat ik ervan begrijp is het ook gewoon persoonlijke voorkeur.

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-22 11:38

Destijds gebruikten wij ook tweedelig (ik neem aan dat daarmee bedoeld wordt luier net extra inlegger?).

Een dunne voor overdag en een dikke (driedubbele) voor de nacht.

Op een gegeven moment gaan babies langer slapen en dus ook meer plassen.

lisawouda93

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-22 11:51

Hier ook de voorkeur voor 2 deel luiers. Zekker met spuit luiers de minste kans dat de kleren vol zitten. Maar ook op lange duur is het kleine moeite om de buiten broekje te vervangen. En niet de complete luier.

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-23 20:59

*negeert grote rode letters*

Inmiddels zijn we overgestapt op wasbare luiers. Kind wordt zondag een jaar, maar elke wegwerpluier minder is er ééntje toch :=.
Ik heb voor overdag een combi van all-in-one en snap-in-one van Little Lamb en Blümchen, dat gaat heel goed. Alleen de nachtluiers zijn we nog erg zoekende in…ik heb via vinted een aantal tweedelige systemen gekocht, van oa Billie Wonder, Blümchen en Popolini. Allemaal OneSize of maat 2 en ik heb ze gestript. Dochter is ruim 9kg en zit in maat 74. Ongeacht het merk van de luier, booster of overbroekje, hebben we al een flink aantal keren gehad dat ze of ‘s nachts of ‘s ochtends op haar buik is doorgelekt. Ik let er echt goed op dat het overbroekje over de luier valt en strak genoeg zit, maar toch blijft het gauw lekken. Ze slaapt vaak op haar buik trouwens en plast ‘s nachts sowieso veel, een wegwerpluier zit in de ochtend ook bomvol.
Heeft iemand een tip?

Diane_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-23 21:13

Hoi Noeps,

In de Facebookgroep (Wasbare luiers) waar ik in zit, zweren veel mensen bij wolbroeken voor de nacht. Je moet ze wel behandelen met lanoline, maar daarna zijn ze vrijwel waterdicht wat ik begrijp. :) Hier heb ik 'gewone' ruime overbroekjes, wat wel helpt is net even een extra spuugdoekje opgevouwen voorin de luier bijvoorbeeld.

JorineV

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-23 21:35

Hoeveel boosters heb je tegelijk geprobeerd Noeps? Wij doen er overdag gewoon 1 (in een tweedelig systeem), 's nachts 2. De extra dan dubbel gevouwen aan de voorkant. Daar redt ze het wel 12 uur mee.

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-23 21:41

Dankjulliewel voor het meedenken :) Ik heb er vanavond een extra booster ingedaan (bovenste booster katoen, onderste bamboe), maar dubbelgevouwen aan de voorkant is ook nog wel een idee, evenals de wolbroek!
Het is wel een studie an sich zeg, sjonge.

Tara_13

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-23 21:50

Ik gebruik ook 2 inleggers en een wolbroek. Als luier een anavy nachtluier.
Werkt top en zelden lekken

SplashIsLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-23 22:02

Ik ben heel blij met de anavy nachtluiers, werken hier top :j
Altijd met een buitenbroekje gedaan (eerst Little Lamb maar die werd te klein, toen een Popolini XL), alleen nu ons buitenbroekje gescheurd is de wolbroek aan die ik voor een tweede keer heb gelanoliseerd (eerste keer was hij niet waterdicht en heb ik hem weggelegd :+). Werkt stiekem toch wel fijn. En dan 3 inleggers (1 van anavy, 1 extra en nog een zacht fleece voor een droog gevoel s nachts)

Wij hebben zelden lekkage (behalve als de buitenbroek niet goed heeft gezeten)

Swah

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-23 22:41

Anavy nachtluiers, of petit banketstaaf. Lekker opvullen maar en dan een overbroekje. Nooit lekkage.

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-23 23:21

Wolbroek! Ik zweer er echt bij. Luier komt er soms doordrenkt uit.. :D
Moest m wel 5x lanoliseren tot hij echt niet meer ging lekken.
Ik gebruik hu-da's newborn overdag en onesize in de nacht. Altijd met 3-laags little lamb booster. Overdag verschillende overbroekjes (blumchen, buttons en rumparooz) en snacht een wolbroek. Bijna nooit geen lekkages, zelfs poep blijft grotendeels binnen de lijntjes, al hebben we maar 1x in de 9/10 dagen een poepluier op dit moment :o

Naomi_Jortje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-25 17:14

We zijn inmiddels 2 jaar verder, ik ben erg benieuwd of er nog bokkers met ervaringen zijn? :)

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-25 18:17

Ja ik! Onze jongste is afgelopen oktober geboren en ik gebruik sporadisch 1-2 dagen weer wasbaar. Deze man is zo zuinig met de luiers dat ik bijna niet door de wegwerp pakken heen kom voordat hij alweer in de nieuwe maat zit en die wil ik ook gewoon opmaken.. :')

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-25 19:10

Ik heb het geprobeerd maar de moeite die ik moest doen om ze echt weer fris te krijgen woog echt niet op tegen een paar cent wat een luier kostte

redbutton

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-25 19:55

Onze dochter is 5,5 maand en in gebruik het 2 delig systeem van totsbots. Reden is dat ze hier het restafval maar 1x per maand komen ophalen en dat zag ik in de zomer niet zitten. Daarnaast wonen wij buitenaf en dan is het wegbrengen naar een luiercontainer van de buurgemeente me teveel werk.
Maar ik ben om, zo vaak ze doorlekt bij een wegwerp doet ze dat bijna nooit bij wasbaar. Tuurlijk zit deze wel eens niet goed maar dan heb ik zelf niet op zitten letten.

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-25 20:49

Ja, bij onze oudste ben ik na haar eerste verjaardag begonnen met wasbaar. Zij is inmiddels zindelijk. De jongste (nu 9mnd) vanaf geboorte in wasbaar. Heb voor haar een tweedehands set little lamb tweedelige luiers gekocht, dat paste de eerste maanden een stuk mooier dan de one size luiers. De kraamhulp was destijds zo enthousiast en motiverend over wasbaar dat we vanaf dag 1 wasbaar gebruiken.
We hebben wel altijd een pak wegwerp in huis, maar ik vind wasbaar voor overdag echt fijner. Nooit poepexplosies buiten de luier en dat soort dingen die met wegwerp nog wel eens voorkomen. Gedoe met wassen herken ik niet, om de dag tot om de twee dagen spoel ik ze voor en dan gaat de rest van de 60 graden was erbij. Ben wel een tijdje aan het puzzelen geweest met de juiste hoeveelheid wasmiddel. We wassen met regenwater en de eerste keer dat ik in dit huis de luierwas deed, stond de bijkeuken vol met schuim }:0

Ik had een paar posts hierboven destijds de vraag gesteld over de nachtluiers. Ik heb nu een wolbroek en Anavy nachtluiers in huis, als er ‘s nachts dan toch wordt doorgelekt was er echt te weinig geboosterd. Maar ik vind de wolbroek toch gedoe ofzo, zo’n enorm pakket om dat babylijfje. Daarom grijpen we ‘s avonds nog vaak naar een wegwerpluier. Misschien toch maar weer iets vaker voor wasbaar gaan want op jaarbasis zou dat toch weer 365 wegwerpluiers schelen :=

Inwonderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-25 21:00

Hier inmiddels baby 3 in de wasbare luiers, voor maat 2 ga ik wel een nieuwe set kopen, na 2 kindjes is die maat echt aan vervanging toe.

Ik vind het wassen prima, wij hebben geen droger, dus het is een beetje plannen dat we voldoende ruimte hebben om alles op te hangen met ook de reguliere was. Maar we zijn nu weer 8 weken onderweg weer en bevalt nog steeds goed.

redbutton

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-25 21:40

Ik ben wel benieuwd hoe jullie dat doen met een wollen nachtluier. Doen jullie daar ook de gewone binnenluier in of alleen 1 of 2 boosters?
En die was je niet als ze geplast of gepoept hebben? En die kun je in het wolprogramma in de machine wassen?
Wij redden het nu met 2 boosters maar dochter plast veel snachts haha.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-25 21:46

Ik heb ze sinds de kleine 3 maanden is al in de la liggen systeem met inleggers en velletjes voor de poep. Week of 2 gebruikt maar ik vond het zo vervelend dat haar kont zo hoog lag door dat "dikke pakket" en vond ze echt wel in de weg zitten voor nieuwe bewegingen toen. Het is maar een klein prustje.
Inmiddels is mevrouw bijna 2 en ben ik de moed aan het verzamelen ze alsnog te gaan gebruiken, ze geeft aan wanneer ze gepoept heeft dus wie weet is ze dan ook snel zindelijk, een mens mag hopen :+

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-25 22:29

redbutton schreef:
Ik ben wel benieuwd hoe jullie dat doen met een wollen nachtluier. Doen jullie daar ook de gewone binnenluier in of alleen 1 of 2 boosters?
En die was je niet als ze geplast of gepoept hebben? En die kun je in het wolprogramma in de machine wassen?
Wij redden het nu met 2 boosters maar dochter plast veel snachts haha.

Ik deed daar de binnenluier in mét 2-3 boosters. Zoveel had mijn oudste nodig. Ik hing m na een nacht binnenste buiten op . Ik waste hem met de hand als er poep naast de binnenluier kwam (gebeurde bijna nooit want hij poepte niet 's nachts) of na 1,5-2 weken. Je moet die ook voor eerste gebruik en na iedere was behandelen met wolvet, anders zijn ze niet waterdicht.

Het wassen van de luiers vind ik ook geen issue. Heb er ook nooit problemen mee gehad. Ik vind ze ook fijner, alleen in de maxi cosi in de auto vind ik het niet zo prettig, zo'n dik pak dan.
Mijn favoriete luiers zijn een stel preflats die iemand zelf heeft gemaakt. Heb ik er helaas maar 4 van, maar ze zijn zo heerlijk zacht. <3

lovelys

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-25 23:09

Kind 1 rond 11 maanden begonnen en met 22 maanden dag zindelijk

Kind 2 direct in de kraamweek begonnen en nu met 22 maand ook sinds deze week dag zindelijk

Meest gebruikte zijn de Petit banketstaaf snap in one. Voorde nacht gebruiken we 2 delig (petit banketstaaf met motherease airflow broekjes