Bijbelstudie

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-22 17:01

senna21 schreef:
[ We kunnen ons inzetten om een stukje hemel op aarde te realiseren, ...of niet.

.

Je hebt blijkbaar het stukje "na de dood" gemist.

Janneke2

Re: Bijbelstudie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-22 20:47

Dat hele hiernamaals vind ik totaal irrelevant.
'Dat zie ik later wel als ik dood ben', en ik ervaar geloven niet als een manier om 'stiekem om het hoekje kijken en weten wat er dan komt'.

En als we het over de bijbel hebben, gaat het ook nauwelijks over dit soort dingen.
(Met de zoekfunctie kun je heus wel wat vinden, hoor - maar het is geen hoofdmoot.)

(Ik schreef vanmiddag iets over de geldmachine die boetedoening rond 1510 aan het worden was: voor die mensen werd het tot hoofdmoot gemáákt....
Doe ik lekker niet aan mee.)

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-22 21:15

Janneke, zeg je dat er in de Bijbel weinig wordt gesproken over het hiernamaals? Volgens mij staan er genoeg teksten in de Bijbel over het leven hierna.

Het kan dat sommige mensen het hiernamaals loslaten. Denk dat dat ieder voor zich is. Ik hou de hele Bijbel als voorwaar, inclusief hiernamaals. Voor mij geeft dat juist glans aan het leven, om alles te doen hier wat kan, voor anderen ook. En juist in de moeilijke dingen geeft het kracht, omdat ik weet dat het maar dit leven is en hierna zal alles voorbij gaan. Ook 1 van de redenen dat ik soms als het moeilijk is hier op aarde verlang naar het leven hierna. Zeker met het oog hoe het leven hierna geschetst wordt door de Bijbel. Hierdoor kan ik dit leven aan, elke dag weer. Wat voor strijd een dag ook kan geven. Het geeft zoveel kracht om het niet alleen te hoeven doen maar je iemand hebt die met je meekijkt en jouw zorgen draagt.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-22 21:26

Amado7 schreef:
Janneke, zeg je dat er in de Bijbel weinig wordt gesproken over het hiernamaals? Volgens mij staan er genoeg teksten in de Bijbel over het leven hierna.

Als je de zoekfunctie gebruikt, zul je allicht best teksten vinden.
Het is geen hoofdmoot.

(Dat staat er ook bijna letterlijk in. Iemand vraagt aan Jezus hoe of dat nu gaat, na de dood. Stel iemand werd weduwe, hertrouwde, gaat dood - met wie is ze dan in de hemel getrouwd...? Ik heb Jezus' antwoord vooral onthouden als 'dat het niet de bedoeling is om je met dat soort zaken bezig te houden.')
(En ik ben eerlijk gezegd :o geen Paulus fan. Maar ik kan dus goed uit de voeten met zijn uitspraak dat als je alleen je hoop gevestigd hebt op het hiernamaals, je een beklagenswaardig mens bent.)

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-22 21:34

Janneke2 schreef:
Amado7 schreef:

Als je de zoekfunctie gebruikt, zul je allicht best teksten vinden.
Het is geen hoofdmoot.

(Dat staat er ook bijna letterlijk in. Iemand vraagt aan Jezus hoe of dat nu gaat, na de dood. Stel iemand werd weduwe, hertrouwde, gaat dood - met wie is ze dan in de hemel getrouwd...? Ik heb Jezus' antwoord vooral onthouden als 'dat het niet de bedoeling is om je met dat soort zaken bezig te houden.')
(En ik ben eerlijk gezegd :o geen Paulus fan. Maar ik kan dus goed uit de voeten met zijn uitspraak dat als je alleen je hoop gevestigd hebt op het hiernamaals, je een beklagenswaardig mens bent.)

Aha zo. Ik snap wat je bedoeld. Daar heb je wel deels gelijk in. Hoewel ik wel heel veel dingen vind over het feit hoe mooi het leven hierna is en er heel veel gezegd wordt hoe gelukkig je bent als je het eeuwige leven hebt. Er wordt toch wel met regelmaat naar verwezen en het laatste bijbelboek staat vol met beelden over het leven hierna.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-22 09:21

Amado7 schreef:

Het kan dat sommige mensen het hiernamaals loslaten. Denk dat dat ieder voor zich is. Ik hou de hele Bijbel als voorwaar, inclusief hiernamaals. Voor mij geeft dat juist glans aan het leven, om alles te doen hier wat kan, voor anderen ook. En juist in de moeilijke dingen geeft het kracht, omdat ik weet dat het maar dit leven is en hierna zal alles voorbij gaan. Ook 1 van de redenen dat ik soms als het moeilijk is hier op aarde verlang naar het leven hierna. Zeker met het oog hoe het leven hierna geschetst wordt door de Bijbel. Hierdoor kan ik dit leven aan, elke dag weer. Wat voor strijd een dag ook kan geven. Het geeft zoveel kracht om het niet alleen te hoeven doen maar je iemand hebt die met je meekijkt en jouw zorgen draagt.

En dan ben je dood en blijkt er niks, en dan? Of merk je het dan toch niet meer dus maakt het niet uit?

@Roodvos, interessante visie over hemel en hel! Ik kan me er wel in vinden. Ieder mens probeert het goede te doen (de meesten in ieder geval), maar ieder doet dat op een andere manier. De een heeft daar een houvast in de vorm van de bijbel en het geloof voor nodig, een ander doet het weer op een andere manier.

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-22 09:31

Tiggs, als je ergens in gelooft dan ben je er vrijwel zeker van. Natuurlijk niet altijd, maar ik hou me niet elke dag bezig met wat als het niet zo is. Dan kan ik het ook niet echt een geloof noemen.

Maar als je graag antwoord wil: wat als er niks is na de dood? Dan niet :) Dan heb je ook niets te verliezen. Echter heb ik dan wel een mooi leven hier gehad waarbij ik de kracht krijg elke dag om dingen te doen en alles aan te kunnen.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-22 13:15

Amado7 schreef:
Maar als je graag antwoord wil: wat als er niks is na de dood? Dan niet :) Dan heb je ook niets te verliezen. Echter heb ik dan wel een mooi leven hier gehad waarbij ik de kracht krijg elke dag om dingen te doen en alles aan te kunnen.

"Pascal's wager".
Ik heb wel eens gehoord dat er een speciaal plekje in de hel is gereserveerd voor mensen die om die reden "wedden" op geloven... :D

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-22 13:19

Kuggur schreef:
Amado7 schreef:

"Pascal's wager".
Ik heb wel eens gehoord dat er een speciaal plekje in de hel is gereserveerd voor mensen die om die reden "wedden" op geloven... :D

Dat was toch voor mensen die zich afzijdig hielden in tijden van morele crisis?
Volgens De goddelijke komedie van Dante dan.

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-22 13:22

Mocht je een laagdrempelige kerkdienst willen volgen, de livestream van mozaiek 0318 is heel fijn, elke zondag om 11 uur live en op youtube ook veel terug te vinden. Zij bieden ook alpha cursusen aan

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-22 13:27

Suzanne F. schreef:
Dat was toch voor mensen die zich afzijdig hielden in tijden van morele crisis?
Volgens De goddelijke komedie van Dante dan.

Dit is Pascal's wager, een filosofisch en rationeel argument (héél zwak in mijn ogen) om te geloven in god; https://www.google.com/url?sa=t&source= ... Jhdufgo9Sh

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-22 13:31

trustHim schreef:
Mocht je een laagdrempelige kerkdienst willen volgen, de livestream van mozaiek 0318 is heel fijn, elke zondag om 11 uur live en op youtube ook veel terug te vinden. Zij bieden ook alpha cursusen aan

Die vind ik als christen dan weer totaal geen aanrader voor ‘beginners’, maar ik ken idd veel mensen die er blij van worden dus het is het proberen waard.
Vind Kees Kraayenoord een leuke gast voor af en toe maar bij die kerk zitten/horen vind ik niks en zou me zelfs kunnen voorstellen dat mensen dit sektarisch vinden lijken.
Ik vind dat ze erg ver gaan in hun ‘relatie’ met Jezus en de Heilige Geest en als je je helemaal niet zo ‘in de Here’ voelt hoor je er niet echt bij. Zoals met veel evangelische stromingen :o
Is mijn bescheiden mening :o

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-22 13:42

verootjoo schreef:
trustHim schreef:

Die vind ik als christen dan weer totaal geen aanrader voor ‘beginners’, maar ik ken idd veel mensen die er blij van worden dus het is het proberen waard.
Vind Kees Kraayenoord een leuke gast voor af en toe maar bij die kerk zitten/horen vind ik niks en zou me zelfs kunnen voorstellen dat mensen dit sektarisch vinden lijken.
Ik vind dat ze erg ver gaan in hun ‘relatie’ met Jezus en de Heilige Geest en als je je helemaal niet zo ‘in de Here’ voelt hoor je er niet echt bij. Zoals met veel evangelische stromingen :o

Mijn ervaring is juist bij deze kerk(en) niet zo maar eerder met de zwaardere kerken. Maar goed, ik ken Kees dan ook al 15 jaar. Ik raad hem aan juist omdat mijn man zich hier heel fijn bij voelt en hij ook "beginner" is.

Photograph

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-22 14:52

amber15 schreef:
Ik ben dit jaar begonnen met de app 'Bible in one year'. Dat is een luisterapp voor een jaar lang. Elke dag wordt een stuk uit de Bijbel voorgelezen met een uitleg erbij. Je hebt volgens mij een uitgebreide en een korte versie en een versie voor jongeren van 13-18. Ik kan me voorstellen dat de versie voor jongeren wat toegangelijker is voor mensen die nieuw zijn in het geloof. De makers ervan zijn ook de bedenkers van de Alpha cursus.

Edit: interessant Roodvos! Weet je nog hoe die docu heette?

Is dat in het engels of Nederlands?

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-22 14:58

Ik denk inderdaad dat je als beginnende crhisten wat rond kan kijken je beter naar een kerk als Mozaïek 0318 kan gaan dan naar een gemiddelde gereformeerde kerk. Het gaat wat meer met z'n tijd mee.

Maar het voordeel van online diensten is dat je verschillende kerken zo kunt 'bezoeken' om te kijken waar je je thuis voelt. :)

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-22 15:01

Janneke2 schreef:
En ergens staat een advies over ovens, in een tijd dat er nog geen glazuur was: als er een slak in gezeten heeft, sla het ding stuk.
Je kunt stommere dingen doen.
(Tegenwoordig maak je het ding gewoon schoon, sopje, doekje, klaar.)

Slakken zijn nog wel eens dragers van inwendige parasieten die voor de mens dodelijk zijn, zeker toen en zo uit mijn hoofd weet ik niet of er nu medicijnen voor zijn, gezien de huidige waarschuwingen betwijfel ik dat.
Verder hebben sommige slakken organen die giftig zijn en ook met koken eerst verwijderd dienen te worden. Zou best kunnen dat die ook in de oven niet kapot gaan, maar dat de hitte identificatie wel onmogelijk maakt. Dat stukslaan kan nog wel eens heel verstandig zijn geweest.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-22 15:05

trustHim schreef:
verootjoo schreef:

Mijn ervaring is juist bij deze kerk(en) niet zo maar eerder met de zwaardere kerken. Maar goed, ik ken Kees dan ook al 15 jaar. Ik raad hem aan juist omdat mijn man zich hier heel fijn bij voelt en hij ook "beginner" is.

Ik vind 0318 dus een behoorlijk zware kerk. Ze praten je het homo zijn uit je hoofd, het ongehuwd samenwonen zijn ze niet voor, dan krijg je foldertjes mee over hoe slecht je bent.
En als je niet minstens een bijzondere gave van de heilige geest hebt ben je ook niet een echte christen en tel je niet mee.
Ik ben bv wel een christen en ga graag naar de kerk maar toen ik een tijdje daar kwam voelde ik me zo erg niet thuis. Ik moest constant op zoek naar mijn ‘gaven’. Nja, en ik kon die niet bepaald vinden en voelde ook niet enorm veel connectie met de heilige geest en kreeg er een enorm minderwaardigheidsgevoel aangepraat.
Oh en dat ik dus samenwoonde met mijn vriend destijds werd ook niet zeer gewaardeerd.
En dat ze geen dominees hebben maar iedereen kan gaan preken vind ik ook niet goed.

Dit komt niet zo naar buiten als je alleen online diensten kijkt, maar wel als je verder gaat en lid zou willen worden.

Dit is in mijn protestantse kerk echt niet zo :n hier worden homohuwelijken ingezegend, vrouwen in het ambt, vrouwelijke dominees, en krijg je niet op je kop als je ongehuwd samenwoont.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-22 20:27

tamary schreef:
Janneke2 schreef:
En ergens staat een advies over ovens, in een tijd dat er nog geen glazuur was: als er een slak in gezeten heeft, sla het ding stuk.
Je kunt stommere dingen doen.
(Tegenwoordig maak je het ding gewoon schoon, sopje, doekje, klaar.)
Citaat:
Slakken zijn nog wel eens dragers van inwendige parasieten die voor de mens dodelijk zijn, zeker toen en zo uit mijn hoofd weet ik niet of er nu medicijnen voor zijn, gezien de huidige waarschuwingen betwijfel ik dat.
Verder hebben sommige slakken organen die giftig zijn en ook met koken eerst verwijderd dienen te worden. Zou best kunnen dat die ook in de oven niet kapot gaan, maar dat de hitte identificatie wel onmogelijk maakt. Dat stukslaan kan nog wel eens heel verstandig zijn geweest.
[/quote]

Precies.
Daarna komt uiteraard de vraag welke zaken je in de bijbel ziet als 'tijdgebonden'
(een zinnige regel toen er nog geen glazuur was)
en wat je niet ziet als tijdgebonden - bijvoorbeeld 'heb je naaste lief, je naaste is een mens als jij'.

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-22 12:49

trustHim schreef:
verootjoo schreef:

Ik vind 0318 dus een behoorlijk zware kerk. Ze praten je het homo zijn uit je hoofd, het ongehuwd samenwonen zijn ze niet voor, dan krijg je foldertjes mee over hoe slecht je bent.
En als je niet minstens een bijzondere gave van de heilige geest hebt ben je ook niet een echte christen en tel je niet mee.
Ik ben bv wel een christen en ga graag naar de kerk maar toen ik een tijdje daar kwam voelde ik me zo erg niet thuis. Ik moest constant op zoek naar mijn ‘gaven’. Nja, en ik kon die niet bepaald vinden en voelde ook niet enorm veel connectie met de heilige geest en kreeg er een enorm minderwaardigheidsgevoel aangepraat.
Oh en dat ik dus samenwoonde met mijn vriend destijds werd ook niet zeer gewaardeerd.
En dat ze geen dominees hebben maar iedereen kan gaan preken vind ik ook niet goed.

Dit komt niet zo naar buiten als je alleen online diensten kijkt, maar wel als je verder gaat en lid zou willen worden.

Dit is in mijn protestantse kerk echt niet zo :n hier worden homohuwelijken ingezegend, vrouwen in het ambt, vrouwelijke dominees, en krijg je niet op je kop als je ongehuwd samenwoont.[/quote]

Homohuwelijk blijft een moeilijk iets binnen de kerken.
Zelf ben ik hersteld hervormd opgevoed en overgestapt naar baptisten. Persoonlijk denk ik dat je persoonlijke relatie met God/ Jezus boven alles gaat.

Ts, wat betreft dingen markeren in je bijbel, ik markeer vooral teksten die mij raken, die er voor mij uitspringen en bijvoorbeeld een belofte bevatten. Maar ook een psalm die ik mooi vind ,

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-22 14:13

Goed dat je een tegengeluid laat horen Verootjoo. Een kerk die homoseksualiteit afkeurt is helemaal niet 'licht'.

Ik heb het misschien al vaker gezegd, maar ik vind het mooi hoe jij het geloof beleeft. Het lijkt echt op een prettige manier iets toe te voegen aan je leven en je veroordeelt anderen niet.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-22 15:06

Tiggs schreef:
Goed dat je een tegengeluid laat horen Verootjoo. Een kerk die homoseksualiteit afkeurt is helemaal niet 'licht'.

Ik heb het misschien al vaker gezegd, maar ik vind het mooi hoe jij het geloof beleeft. Het lijkt echt op een prettige manier iets toe te voegen aan je leven en je veroordeelt anderen niet.

Lief :D

Op zich is dat naar mijn idee ook wat Jezus ons voordoet.
Jezus was volgens de bijbel nooit zo geïnteresseerd in het perfecte leven, in mensen die zichzelf op de borst slaan omdat ze geweldig volgens de regels leven. Jezus leerde mensen om nederig te zijn. Jezus was vooral geïnteresseerd in de mensen waarin niemand geïnteresseerd is, in wie die mensen zíj́n ipv wat ze allemaal gedaan hebben.
En zo zou ik ook naar mensen willen kijken :D en ik denk dat de wereld een stuk leuker zou zijn als iedereen zoveel liefde voor elke medemens als Jezus had.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-22 15:22

Tsja, dit topic gaat over bijbelstudie.
Dat boek is zeer duidelijk wat betreft homosexualiteit.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-22 15:28

... in het kader van de C crisis ben is as 6 februari in staat om in de ekklesia van Leiden de 'diversiteitsdienst' mee te maken met Heleen Zorgdrager als voorganger. (Goed gereformeerd, doctor en prof in de theologie en een heel warm mens.)

Hoe 'licht' de ekklesia is, moet iedereen maar zelf uitzoeken, maar het is wel een club die de vragen van de 21ste eeuw serieus doordenkt.

Dertig jaar geleden was ik aanwezig toen Heleen werd ingezworen als dominee.
Ze beloofde iedereen die op haar weg kwam met liefde en respect te behandelen, geheimhouding van wat haar in vertrouwen wordt verteld, en 'dat ze de bevrijdingsverhalen van Thora, profeten en evangelie neemt als basis van haar verkondiging en dat ze eenieder uitleg zal geven over wat haar in haar geloof beweegt'.
... het was in 1 klap duidelijk: hier staat iemand met een mening. Geen brave ja-knikster, maar wel bereid tot uitleg.

Een jaar of wat later deed ik mee met een dienstvoorbereiding voor een dienst met Heleen.
Thema: veelkleurigheid, en als schriftlezing de torenbouw van Babel.
Heleen constateerde 'dat er een soort gat in het verhaal zat'. Eerst wordt er een toren gebouwd (met dezelfde tichelstenen als de slavenarbeid in Egypte) - en dan daalt God af 'en doet iets met taal'.
Waarop iemand zei: in Egypte was het zo, dat God afdaalde om te bevrijden omdat het volk krijste.
... daarna zaten we elkaar aan te kijken : 'Ja! Dat is nou de kneep!'

Mind: neem het woord 'taal' net iets ruimer dan 'wij spreken Nederlands en de buren Engels, Fries, Deens etc.'
Er was maar 1 manier van spreken.
Er waren geen woorden voor andere verlangens.
Het was geen optie om te zeggen 'ik baal, ik wil dit niet, ik wil iets anders'.
God daalt af, en schept. Schept verwarring (Babel betekent warboel, een woordspel op 'Babylon') - maar ook ruimte. Mogelijkheden. Veelkleurigheid.
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 16-01-22 15:37, in het totaal 1 keer bewerkt

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-22 15:31

Kuggur schreef:
Tsja, dit topic gaat over bijbelstudie.
Dat boek is zeer duidelijk wat betreft homosexualiteit.

Nou nee dus blijkbaar. Want veel stromingen keuren mensen die in een homo-seksuele relaties af terwijl Jezus in de hele Bijbel niemand heeft afgekeurd.
Het is overduidelijk nooit de bedoeling om als mens andere mensen te veroordelen op basis van hun gedrag en toch gebeurt het in veel kerkgemeenschappen.
Vind ik een trieste zaak. Je bent verantwoordelijk over je eigen leven, en moet alleen zorgen dat je jouw leven aan God kunt verantwoorden. Dus ik begrijp niet waarom we zo nodig zwart wit moeten vinden dat homoseksualiteit per definitie heel erg slecht is. Het is nl niks slechter dan bv het roddelen over mensen die fouten maken.
Zoals Jezus zegt: je ziet wel de splinter bij een ander maar de balk in je eigen oog zie je niet.
Laatst bijgewerkt door verootjoo op 16-01-22 15:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-22 15:32

@Kuggur - hou toch eens op met die domme praatjes.

De bijbel 1 boek? Grote kolder.

De bijbel duidelijk over onderwerp X, Y of Z?
Dat willen de kleingelovigen graag, maar daar schijn jij niet toe te behoren dus dat is ook geen excuus.

Doe mij ondertussen maar Ruth en Naomie en David en Jonathan...

(En wat mij ook vreselijk stoort: al die mensen die opeens zogenaamd hartstikke feministisch en pro homo zijn, maar dus vooral om bijvoorbeeld moslems, soms ook christenen om de oren te slaan.)
(Voorbeeldje van, zoals de rabbijnen zeggen : 'om de verkeerde reden het goede doen'.)