Zwangerschap/geboorte aankondiging vs ongewenst kinderloos.

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
secricible

Berichten: 25736
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Re: Zwangerschap/geboorte aankondiging vs ongewenst kinderloos.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-21 21:33

Helemaal eens met de laatste 2 posts.
Maar het zijn vrijwel allemaal bewust kinderloze die zo denken, dat zegt dan weet genoeg denk ik.

Tiggs

Berichten: 7565
Geregistreerd: 30-05-11
Woonplaats: Dunning-Kruger Park

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-21 21:43

secricible schreef:
Die eerste is asociaal en ik zou een vriendschap daarom kunnen verbreken. Echt, totaal geen stijl.

De tweede is nogal een ongelukkige samenloop. Als ongewenst kinderloze zou mijn dag flink verziekt zijn, maar rationeel zou ik beseffen dat het knullig is gelopen zonder echte schuld.
Ze hadden even het ongewenst kinderloze stel apart kunnen nemen na de melding en kunnen uitleggen hoe en wat en samen kunnen overleggen wat gepast was in deze maar ik kan me ook voorstellen dat je in een soort paniek schiet en daar niet meer aan denkt.


Ja, maar die eerste is naast asociaal gewoon ook echt heel raar :? Ik heb geen kinderwens, dus mij 'raakt' zo'n cadeau niet, maar wtf moet ik ermee.

De tweede vind ik lastig en daarom quote ik Secricible want ik ben het wel eens met ongelukkige samenloop. Maar om hier na 1,5 jaar nog steeds een vete over te hebben? Dan vraag ik me af of er niet meer mis is in de onderlinge verhouding.

Jis_

Berichten: 11777
Geregistreerd: 13-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-21 21:56

Enige keer dat het mij een leuk idee lijkt (buiten opa en oma in spé zo verassen natuurlijk) is dat de vriendin, die zo’n kado krijgt van haar bestie, al heeft vertelt dat ze zwanger is of een baby in de wieg heeft liggen.

Dennis

Berichten: 31496
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-21 22:04

LWDaisy schreef:
Mijn broer bijvoorbeeld wilt héél graag kindjes - maar is single. Hij wordt 31 jaar dit jaar, en hij heeft het gevoel dat de tijd dringt.


Maar 31 en nog single zijn is dus nog niet definitief kinderloos.

Dus echt wel wat anders dan eerst zelf proberen, dan jaren de medische molen in met alle ups en downs (vooral heel veel extreem diepe downs terwijl je uit je vel stuiter door de hormoonbehandelingen) en daarna de boodschap dat het er echt nooit zal gaan gebeuren.

Tussen iets wat je graag zou willen en er nog genoeg hoop is dat het gaat lukken of het verdriet van dat wat nooit zal gaan gebeuren (na al het verdriet wat er aan voorafgaand al geweest is) zit echt een wereld van verschil.
Beide niet leuk, maar verschil tussen hoop en geen hoop maakt het heel anders (niet erger of minder erg, maar heel anders).
Laatst bijgewerkt door Dennis op 12-11-21 22:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Urbanus

Berichten: 44992
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-21 22:08

secricible schreef:
Helemaal eens met de laatste 2 posts.
Maar het zijn vrijwel allemaal bewust kinderloze die zo denken, dat zegt dan weet genoeg denk ik.


Zo'n cliché... maar zo waar.

Tiggs

Berichten: 7565
Geregistreerd: 30-05-11
Woonplaats: Dunning-Kruger Park

Re: Zwangerschap/geboorte aankondiging vs ongewenst kinderloos.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-21 22:20

Nou ik vind het ook nogal wat om te stellen dat -kort gezegd- geen verdriet te vergelijken is met het verdriet van een ongewenst kinderloze.

Daarnaast schijnt het inderdaad geen biologische 'wens' te zijn. Seks wel, de behoefte aan nageslacht is sociologisch (? is niet het goede begrip, maar het is in ieder geval anders volgens bepaald onderzoek dat ik nu natuurlijk niet weet te vinden).

secricible

Berichten: 25736
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-21 22:23

Ik weet niet of er geen enkel verdriet te vergelijken is. Maar alleenstaand zijn vind ik iig heel wat anders. Infertiliteit en subfertiliteit is een medische aandoening waardoor een bepaalde verwachting en vanzelfsprekendheid ineens bij je weggerukt wordt. Alleenstaand zijn niet.
Ik weet ook niet of ongewenst kinderloos zijn door nooit de ware te vinden of door infertiliteit hetzelfde voelt.

Als je het wil vergelijken voelt het denk ik nog het meest als ineens horen dat je blind wordt en nooit meer kan zien, of nooit meer kan lopen ofzo, maar zonder dat de buitenwereld dat doorheeft en je vraagt of je even wil kijken of door wil lopen.
Ik weet niet, persoonlijk vind ik het iig echt met geen enkel verdriet te vergelijken, en dan was ik nog niet eens uitbehandeld.

Het maakte me letterlijk tot een ander persoon, zuur en bitter. Het raakte me echt tot in het diepste van mijn ziel, gewoon niet uit te leggen aan iemand die het niet ervaren heeft en zelfs geen kinderwens heeft. Het rauwste verdriet wat ik ooit heb doorgemaakt.
Laatst bijgewerkt door secricible op 12-11-21 22:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Solistar

Berichten: 773
Geregistreerd: 31-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-21 22:27

Ik vind zelf het opzij zetten van eigen gevoelens van ongewenst kinderlozen - om maar blij te zijn voor de zwangere- ook lastig. Er is een stel waar we wel het gevoel bij hadden (door bepaalde opmerkingen) dat het bij hun niet wilde lukken, maar dat lachten ze elke keer weg met lompe grappen. Tijdens zwangerschapsaankondiging 1 voelde het al een beetje gespeeld blij van hun kant, en later is er een tijd geen contact geweest door hele gemene opmerkingen van hun kant - wat achteraf jaloezie was. Als zij opener waren geweest was het voor ons veel makkelijker om ermee om te gaan en hadden we er meer rekening mee kunnen houden. Ik vond/ vind nog steeds dit ook een erg lastige situatie omdat zij nooit laten zien hoe het echt voor hun is.
Laatst bijgewerkt door Solistar op 12-11-21 22:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-21 22:28

Ik denk dat het het beste is om hier gewoon geen maat te zetten op verdriet. Het maakt niet uit waar dat verdriet of gevoel van weg komt, het is er. Of het nu komt omdat je geen kind kunt krijgen, geen huis kunt kopen, geen relatie kunt krijgen, je doodongelukkig bent in jou baan maar je door financiële redenen niet kunt veranderen, je bent mishandeld etc. Iedereen heeft zijn verdriet en dat mag er gewoon zijn. Iedereen mag ook zijn eigen maat zetten op zijn verdriet. Wat voor de 1 de dag erna vergeten is kan voor de ander een veel langer proces zijn.

Ik vind dat het velen zou sieren om te stoppen met zeggen: Maar dat kun je niet vergelijken, of: Dit verdriet is veel erger. Je weet het niet. Je loopt niet in die persoon zijn schoenen.

Tiggs

Berichten: 7565
Geregistreerd: 30-05-11
Woonplaats: Dunning-Kruger Park

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-21 22:29

secricible schreef:
Ik weet niet of er geen enkel verdriet te vergelijken is. Maar alleenstaand zijn vind ik iig heel wat anders. Infertiliteit en subfertiliteit is een medische aandoening. Alleenstaand zijn niet.

Als je het wil vergelijken voelt het denk ik nog het meest als ineens horen dat je blind wordt en nooit meer kan zien, of nooit meer kan lopen ofzo. Ik weet niet, persoonlijk vind ik het iig echt met geen enkel verdriet te vergelijken, en dan was ik nog niet eens uitbehandeld.

Het maakte me letterlijk tot een ander persoon, zuur en bitter. Het raakte me echt tot in het diepste van mijn ziel, gewoon niet uit te leggen aan iemand die het niet ervaren heeft en zelfs geen kinderwens heeft. Het rauwste verdriet wat ik ooit heb doorgemaakt.


Op deze manier snap ik 'm wel ja!

VogeltjeM

Berichten: 3768
Geregistreerd: 31-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-21 22:32

LWDaisy schreef:
Hmm. Ik snap dat er mensen zijn die zo intens graag kinderen willen zoals jij het beschrijft, dat het echt diepgeworteld is. Zo'n mensen kén ik zelf ook, mijn broer bijvoorbeeld. En een hele hoop vrienden ook, en familieleden.
En wat dan met iemand als ik? Ik wil ze absoluut niet. Betekent dat dan automatisch maar dat ik geen andere diepgewortelde verlangens kan hebben?


Huh, natuurlijk kan jij diepgewortelde verlangens hebben. Dat zeg ik ook niet. Maar ik denk dat ongewenste kinderloosheid iets extreem fundamenteels is waarvan iemand niet zomaar zegt: "nou jammer voor mij, maar fijn voor jou!". Zoals je dat met een baan zou zeggen oid.

Ik ben zelf gezegend met twee gezonde kindjes, probleemloos zwanger geworden, alles ging zo goed als maar kon. Maar ik heb zowel via mijn werk als privé te maken (gehad) met ongewenste kinderloosheid en het gaat echt om de zin van iemands bestaan. Het overheerst en verandert mensen.
Laatst bijgewerkt door VogeltjeM op 12-11-21 22:35, in het totaal 1 keer bewerkt

musiqolog
Berichten: 3388
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Bunnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-21 22:33

Moestuin schreef:
Ik denk dat het het beste is om hier gewoon geen maat te zetten op verdriet. Het maakt niet uit waar dat verdriet of gevoel van weg komt, het is er. Of het nu komt omdat je geen kind kunt krijgen, geen huis kunt kopen, geen relatie kunt krijgen, je doodongelukkig bent in jou baan maar je door financiële redenen niet kunt veranderen, je bent mishandeld etc. Iedereen heeft zijn verdriet en dat mag er gewoon zijn. Iedereen mag ook zijn eigen maat zetten op zijn verdriet. Wat voor de 1 de dag erna vergeten is kan voor de ander een veel langer proces zijn.

Ik vind dat het velen zou sieren om te stoppen met zeggen: Maar dat kun je niet vergelijken, of: Dit verdriet is veel erger. Je weet het niet. Je loopt niet in die persoon zijn schoenen.

Groot gelijk, over de hele linie. Maar de hamvraag is hier: mag je kwaad worden omdat een ander zijn blijdschap toont?

VogeltjeM

Berichten: 3768
Geregistreerd: 31-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-21 22:36

musiqolog schreef:
Moestuin schreef:
Ik denk dat het het beste is om hier gewoon geen maat te zetten op verdriet. Het maakt niet uit waar dat verdriet of gevoel van weg komt, het is er. Of het nu komt omdat je geen kind kunt krijgen, geen huis kunt kopen, geen relatie kunt krijgen, je doodongelukkig bent in jou baan maar je door financiële redenen niet kunt veranderen, je bent mishandeld etc. Iedereen heeft zijn verdriet en dat mag er gewoon zijn. Iedereen mag ook zijn eigen maat zetten op zijn verdriet. Wat voor de 1 de dag erna vergeten is kan voor de ander een veel langer proces zijn.

Ik vind dat het velen zou sieren om te stoppen met zeggen: Maar dat kun je niet vergelijken, of: Dit verdriet is veel erger. Je weet het niet. Je loopt niet in die persoon zijn schoenen.

Groot gelijk, over de hele linie. Maar de hamvraag is hier: mag je kwaad worden omdat een ander zijn blijdschap toont?


Ik denk dat je recht hebt op iedere emotie, maar hoe je het uit: i.m.o. is het niet terecht als je boosheid uit, maar wel terecht als je jezelf wat beschermt door een bepaalde afstand te nemen.

secricible

Berichten: 25736
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-21 22:39

musiqolog schreef:
Moestuin schreef:
Ik denk dat het het beste is om hier gewoon geen maat te zetten op verdriet. Het maakt niet uit waar dat verdriet of gevoel van weg komt, het is er. Of het nu komt omdat je geen kind kunt krijgen, geen huis kunt kopen, geen relatie kunt krijgen, je doodongelukkig bent in jou baan maar je door financiële redenen niet kunt veranderen, je bent mishandeld etc. Iedereen heeft zijn verdriet en dat mag er gewoon zijn. Iedereen mag ook zijn eigen maat zetten op zijn verdriet. Wat voor de 1 de dag erna vergeten is kan voor de ander een veel langer proces zijn.

Ik vind dat het velen zou sieren om te stoppen met zeggen: Maar dat kun je niet vergelijken, of: Dit verdriet is veel erger. Je weet het niet. Je loopt niet in die persoon zijn schoenen.

Groot gelijk, over de hele linie. Maar de hamvraag is hier: mag je kwaad worden omdat een ander zijn blijdschap toont?

Nee, de hamvraag is "is het fatsoenlijk om met je eigen geluk zo over andermans verdriet heen te walsen?"

In voorbeeld 1 echt bewust en direct, in voorbeeld 2 per ongeluk door een ongelukkige samenloop die niet meer gecorrigeerd werd of kon worden.

En dat staat wat mij betreft zelfs los van het onderwerp. Als persoon 1 verteld dat ze terminaal ziek is/haar moeder is verloren/gaat scheiden van haar partner/haar kind is verloren/whatever live changing event, dan is het gewoon niet meer dan fatsoen om je geluk even pas op de plaats te laten maken en óf een beter moment kiezen, of even wat ingetogen je nieuws vertellen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 42087
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-21 23:17

secricible schreef:
Nee, de hamvraag is "is het fatsoenlijk om met je eigen geluk zo over andermans verdriet heen te walsen?"

In voorbeeld 1 echt bewust en direct, in voorbeeld 2 per ongeluk door een ongelukkige samenloop die niet meer gecorrigeerd werd of kon worden.

En dat staat wat mij betreft zelfs los van het onderwerp. Als persoon 1 verteld dat ze terminaal ziek is/haar moeder is verloren/gaat scheiden van haar partner/haar kind is verloren/whatever live changing event, dan is het gewoon niet meer dan fatsoen om je geluk even pas op de plaats te laten maken en óf een beter moment kiezen, of even wat ingetogen je nieuws vertellen.

Kan het hier alleen maar mee eens zijn :).

Urbanus

Berichten: 44992
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Re: Zwangerschap/geboorte aankondiging vs ongewenst kinderloos.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-21 23:25

Ich auch.

zonnebloem18

Berichten: 24887
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-21 23:30

De pijn die een ongewenst kinderloze voelt zal verschillen per persoon, maar ik denk dat je dat gevoel niet kan begrijpen als je het zelf niet hebt meegemaakt. Het verdriet bij de ene na de andere negatieve test, de onderzoeken, onzekerheid, twijfelen aan je eigen lichaam, de hormonen. Alles bij elkaar maakt dat het niet altijd lukt om er even goed mee om te gaan en dat is oké.

Toen ik 17 was bleek ik zwanger, ik wist altijd al dat ik graag moeder wilde worden, maar niet zo jong. Ik was bezig met school, had de boel niet voor elkaar, woonde thuis en mijn (toenmalige) vriend had flinke schulden. Met pijn in mijn hart en na goed overleg besloten tot een abortus. Vlak daarna bleek de buurvrouw zwanger en daar heb ik veel verdriet om gehad. De beer die ik heel zorgvuldig als cadeautje had gekocht heb ik niet kunnen geven, dat deed echt te veel pijn. Toen ik 9 jaar geleden moeilijk zwanger bleek te kunnen worden voelde dit nog als een klap na, al had het er niks mee te maken.

In mijn ogen moet je in bepaalde mate rekening houden met een stel dat ongewenst kinderloos is, maar ik denk dat openheid en communicatie wel heel belangrijk is. Als iedereen alleen maar op zijn tenen loopt dat zal het stel dit ook gaan merken.

Anoniem

Re: Zwangerschap/geboorte aankondiging vs ongewenst kinderloos.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-21 23:37

Lastige hoor dit.. situatie 1 is idd anders dan situatie 2.

Zwager en schoonzus hebben het ons als eerst toevallig in de auto opweg naar schoonouders verteld. Gelukkig maar, want het is ons nog niet gegunt dus wij konden even onze tranen wegklikken en ons verdriet delen voor we blij moesten doen voor de nieuwe opa en oma. Ik heb ook echt een aantal weken veel verdriet gehad en misschien wel jaloezie, maar merk dat ik nu juist veel zin krijg om tante te zijn en wij ook nu de 1e afspraak hebben staan om te kijken of we hulp nodig hebben geeft rust.

Ik zou bij situatie 1 ook serieus weglopen en voorlopig niet meer terug komen.. laatst kreeg ik de opmerking: 'wat je niet hebt kun je niet missen'! Nou.. die viel ook even verkeerd. Weggelachen, maar kan er nog weer boos van worden. Best wat onbegrip omtrend dit onderwerp. Of de dooddoener: je bent nog jong. Ja dus?

Mloes

Berichten: 5178
Geregistreerd: 23-05-04
Woonplaats: Holten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-21 00:02

secricible schreef:
Als persoon 1 verteld dat ze terminaal ziek is/haar moeder is verloren/gaat scheiden van haar partner/haar kind is verloren/whatever live changing event, dan is het gewoon niet meer dan fatsoen om je geluk even pas op de plaats te laten maken en óf een beter moment kiezen, of even wat ingetogen je nieuws vertellen.


Dit precies. Het gaat om je kunnen inleven in andermans verdriet of gemis. Betekent heus niet dat je niet blij mag zijn of je nieuws niet kan/ mag delen, maar rekening houden met elkaar is dan het minste wat je kan doen.

Qimm

Berichten: 15221
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Re: Zwangerschap/geboorte aankondiging vs ongewenst kinderloos.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-21 00:05

Ik denk dat letterlijk niemand het daarmee oneens is.

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-21 01:27

Mloes schreef:
secricible schreef:
Als persoon 1 verteld dat ze terminaal ziek is/haar moeder is verloren/gaat scheiden van haar partner/haar kind is verloren/whatever live changing event, dan is het gewoon niet meer dan fatsoen om je geluk even pas op de plaats te laten maken en óf een beter moment kiezen, of even wat ingetogen je nieuws vertellen.


Dit precies. Het gaat om je kunnen inleven in andermans verdriet of gemis. Betekent heus niet dat je niet blij mag zijn of je nieuws niet kan/ mag delen, maar rekening houden met elkaar is dan het minste wat je kan doen.


Inleven oké, helemaal mee eens, een zekere mate van tact hanteren als je het weet van een bepaald persoon/stel ben ik het ook mee eens.

Maar…

Soms overstijgt het verdriet van de ene echt alles. Zoals ik in mijn eerdere post al deelde, was er door de emotie en verdriet van mijn zus, totaal geen ruimte voor mijn nieuws, later ook geen ruimte voor mijn verdriet en nog later al helemaal geen ruimte om mijn opluchting te delen. Mijn zus is van zichzelf al een emo persoon (laten we stellen dat ik mij nooit hoef af te vragen hoe haar emotionele toestand is, want dat is aan alles te zien en merken), tel daar een kinderwens en hormonen bij op en dat oversteeg echt alles, overschaduwde alles.

Ik vind dat vooral erg egoïstisch, net als dat er gezegd wordt dat er geen verdriet erger is dan ongewenst kinderloos zijn. Want imo is het egoïstisch om je eigen verdriet boven al het andere te stellen. Waar is daar het inlevingsvermogen en de ruimte voor emotie van een ander? Waarom moet verdriet of geluk tegen elkaar in een weegschaal gelegd worden en waarom heeft het ene voorrang op het andere en wanneer is er dan wel ruimte/tijd voor de ander om gelukkig of juist verdrietig te mogen zijn?

Heel verhaal als voorbeeld, maar prima over te slaan voor diegene die daar geen zin in heeft….

Vriendin (1) van mij had begin vorig jaar een doodgeboren kindje, met 35 weken zwangerschap voelde ze de kleine ineens niet meer bewegen. Op de echo het slechtste nieuws ooit, het hartje klopte niet meer. Er bleek een knoop in de navelstreng te zitten dat al heel vroeg in de zwangerschap er in gekomen moet zijn en telkens niet gezien op de echo’s. Dat ondanks de extra controles vanwege Zwangerschaps HG.
De bevalling is opgewekt, kindje is geboren en in een gekoelde wieg nog enkele dagen thuis op de babykamer geweest, waar het stel in alle rust afscheid kon nemen. Het kindje heeft een naam gekregen en is begraven, ik jank zelden op begrafenissen, maar zelfs ik heb het niet droog kunnen houden. Wat was dit kindje gewenst en geliefd.

Paar maand geleden deelde een andere vriendin (2) tijdens een high tea uitje met vriendinnen groep dat ze zelf nooit natuurlijk zwanger kon worden, blijkbaar heel vroegtijdig in de overgang gegaan als tiener al en iets met de baarmoeder zelf, dus ook geen kans op een biologisch kind via draagmoeder.
Toen vriendin (1) met haar meeleefde en zei dat ze zich kon voorstellen hoe moeilijk dit voor haar moest zijn, werd vriendin (2) boos en zei iets als “Jij weet niet hoe erg dit voor mij is, jij hebt tenminste je bloed eigen kind nog vast kunnen houden en jij kan gewoon nog weer zwanger worden.” We waren allemaal te flabbergasted na deze uitbarsting om te reageren.

Vriendin (1) zag ik verbleken en stil worden en gewoon keer op keer slikken. Nou, als je het over ongemakkelijke situaties hebt, is dit er wel degelijk één van en hoewel ik het verdriet van vriendin (2) wel kan voorstellen, vond ik het bijzonder tactloos om zo uit te vallen tegen vriendin (1) en dat verdriet als minder belangrijk te bestempelen.

Vriendin (1) is inmiddels net weer zwanger, nog maar weinig weten het en vriendin (2) al helemaal niet. Toevallig viel het WTF topic samen met de dag dat vriendin (1) en ik het nog gehad hadden over hoe het vriendin (2) te vertellen, vandaar ook mijn extra interesse in dit onderwerp.
Vanwege Corona hebben we ook geen uitjes met deze vriendinnengroep gehad na de uitbarsting van vriendin (2).

Voor vriendin (1) is het nu al lastig de zwangerschap te verbergen, de zwangerschaps HG begint alweer flink te komen. Volgende week krijgt ze vroegtijdig een sonde en dan is het voor de buitenwereld helemaal niet meer te verbergen. Nou ja, ze werkt al thuis en door de Coronamaatregelen heeft ze een prima excuus om zich voorlopig niet onder de mensen te begeven. Maar ze vind het ook super spannend, want wat als het weer mis gaat. Dat gedoe met vriendin (2) helpt natuurlijk ook totaal niet.

Nou ja, dat dus. Hoe moet vriendin (1) nou vriendin (2) gaan vertellen dat ze zwanger is?
Van vriendin (2) verwacht ik dat die totaal alles op zichzelf en haar verdriet zal betrekken, in plaats van beseffen hoe veel emotie, spanning en lichamelijke misère met deze zwangerschap gepaard gaat voor vriendin (1).

LWDaisy

Berichten: 4826
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-21 04:01

VogeltjeM schreef:
LWDaisy schreef:
Hmm. Ik snap dat er mensen zijn die zo intens graag kinderen willen zoals jij het beschrijft, dat het echt diepgeworteld is. Zo'n mensen kén ik zelf ook, mijn broer bijvoorbeeld. En een hele hoop vrienden ook, en familieleden.
En wat dan met iemand als ik? Ik wil ze absoluut niet. Betekent dat dan automatisch maar dat ik geen andere diepgewortelde verlangens kan hebben?


Huh, natuurlijk kan jij diepgewortelde verlangens hebben. Dat zeg ik ook niet. Maar ik denk dat ongewenste kinderloosheid iets extreem fundamenteels is waarvan iemand niet zomaar zegt: "nou jammer voor mij, maar fijn voor jou!". Zoals je dat met een baan zou zeggen oid.

Ik ben zelf gezegend met twee gezonde kindjes, probleemloos zwanger geworden, alles ging zo goed als maar kon. Maar ik heb zowel via mijn werk als privé te maken (gehad) met ongewenste kinderloosheid en het gaat echt om de zin van iemands bestaan. Het overheerst en verandert mensen.


Je zegt niet dat ik geen diepgewortelde verlangens kan hebben - maar 1 zin later zeg je/bedoel je wel dat ongewenste kinderloosheid extreem fundamenteel is. Voor iemand die héél graag kindjes wilt, is het dat ook, daar ben ik het volledig mee eens!
Maar ik kan ook extreem fundamentele verlangens hebben - ook al hebben die niets met kinderen te maken.

Ik ben het ook eens met wat Daphara zegt - dat verdriet echt alles kan overstijgen - dat heb ik zelf ook meegemaakt, ik spreek in dit geval uit ervaring. Het verlies dat ik geleden heb, nog maar 5 maanden geleden, heeft iets kapot gemaakt in mijzelf. Iets waar ik mee moet leren leven, en wat de ene dag makkelijker gaat dan de andere. Maar: ik waak er bewust voor dat dit mijn relaties met anderen niet in de weg staat - dan verlies ik namelijk nog meer. Rouwen is een werkwoord, heb ik toen geleerd. Daar moet je echt kei hard voor werken - iets waar ik dagelijks tegenaan loop. En dan ben ik het nogmaals met Daphara eens, waar zij aangeeft dat het erg egoïstisch is om je eigen verdriet boven al het andere te stellen, dat je dat niet in een weegschaal kan leggen en dat het ene voorrang heeft op het andere. Er zijn zat momenten dat het om mij en mijn verdriet draait - maar dat laat ik niet toe wanneer een ander, een naaste, blij is met hetgene waar ik mijn verlies heb geleden. Ik bedoel niet dat die ander blij is met mijn persoonlijke verlies, maar met zijn/haar persoonlijke aanwinst daar waar ik een verlies geleden heb. Mijn verdriet maakt op dat moment ruimte voor de emotie van een ander - en de volgende keer is het dan weer omgedraaid - dan maakt mijn naaste ruimte voor mijn verdriet. Dat is empathie, dat is inlevingsvermogen. Het kan/mag niet altijd om dezelfde gaan, en het kan niet zijn dat iemand die een verlies geleden heeft altijd en overal voorrang heeft wat dat onderwerp betreft.

Empathie is niet enkel je kunnen inleven in het verdriet en/of gemis van een ander. Het is ook de ander die zich kan inleven in jouw blijdschap.

Zonnebloem18 ik ben het ook met jouw stelling eens - je moet in bepaalde mate rekening houden met een stel (of single!) dat ongewenst kinderloos is. Maar dat is voor mij een mes dat langs 2 kanten snijdt - het ongewenste kinderloze stel (of single) moet ook rekening kunnen houden met jou, wanneer jij wel een kind krijgt. Dat is tweerichtingsverkeer. Je opmerking dat openheid en communicatie heel belangrijk is, lijkt mij heel correct te zijn - anders gaat idd iedereen maar op zijn tenen lopen, en dat is volgens mij een doodsteek voor een vriendschap/familieband.

Linnie050

Berichten: 11824
Geregistreerd: 20-04-11
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-21 08:58

Bij ons heeft het ook even geduurd.
En gelukkig via een traject hebben wij een dochter mogen krijgen.

2 zusjes waren voor mij zwanger.
Het is heel dubbel.
Je bent heel blij voor je zusjes dat het hun wel lukt maar je bent ook verdrietig.

Ik kan alleen maar aanraden heb je iemand in je omgeving waarvan je het weet meld het persoonlijk.
Gewoon apart en niet in een groep.
En maak het daarna in een groep bekend als je hier een feestje van wilt maken.

Snadrem

Berichten: 4501
Geregistreerd: 24-04-08

Re: Zwangerschap/geboorte aankondiging vs ongewenst kinderloos.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-21 10:33

@Daphara:
Ik denk dat waar het fout gaat in jouw situatie, het hem zit in de wijze van de reactie op slecht nieuws. Zoals het hoort staat dan hè, ik weet niet of dit de letterlijke gebruikte bewoordingen zijn. Maar zoals vriendin 1 reageerde op vriendin 2, impliceert "ik heb exact hetzelfde meegemaakt, dus ik kan het me voorstellen". Terwijl dat niet zo is. Want inderdaad, hoe AFGRIJSELIJK het ook is wat zij heeft meegemaakt ook is, zij kan wel weer opnieuw natuurlijk zwanger worden. En een eigen kind krijgen. Wordt dat een leuke zwangerschap na wat ze heeft meegemaakt? Nee, waarschijnlijk 9 maanden van angst en onzekerheid. Maar dat is een ander proces.

Vriendin 2 krijgt geen "herkansing" om een kind te krijgen (even heel bot gezegd), die heeft zelf geen middelen ondanks dat de wens er wel heel sterk is.

Beide vriendinnen dragen iets bij zich wat verschrikkelijk is. Maar verlies van je ongeboren kind en niet zwanger kunnen raken zijn in wezen echt heel verschillend. Sterkte met de situatie, ik zou het voorzichtig brengen bij vriendin 2 en oog hebben voor hoe vriendin 1 haar zwangerschap doorstaat.

Damber2
Berichten: 188
Geregistreerd: 21-09-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-21 11:09

Shae schreef:
LWDaisy schreef:
Maar - ik kan wel uit mijn eigen schoenen stappen, en in die van een ander gaan staan. Dat denk ik toch, tenminste.

LWDaisy schreef:
Dus volgens mij beschik ik wel over de nodige empathie. En eerlijk - ik vind dat iedereen dat moet kunnen...

LWDaisy schreef:
Het gaat niet om hen op dat moment. Wees gewoon blij voor een ander, simpel.


Het is nogal duidelijk dat je zelf geen kinderwens hebt, maar met alle respect: je empatisch vermogen klinkt nogal als eenrichtingsverkeer.

Het werkt gewoon niet zo als je net huilend hebt staan vertellen dat je de zoveelste negatieve test in je handen hebt gehad en dat je nooit zelf een kleintje op de wereld zal zetten, nooit je eigen kroost thuis voor de tv met glimmende smoeltjes hebt omdat het Sinterklaasjournaal er weer is, nooit mee zal maken dat je eigen vlees en bloed diploma's haalt, afstudeert, zelf kinderen krijgt en de rest van de hele lange lijst die voor andere mensen haast vanzelfsprekend afgevinkt wordt.

Het is een leegte en als je niet weet of die ooit gevuld kan worden (of zeker weet dat die nooit gevuld kan worden) dan is dat een rouwproces waar iedereen anders mee omgaat. Het is ook empathie om te zien dat de andere kant hartverscheurend kan zijn en dat diegene op dat moment jouw goede nieuws gewoon niet kan handelen.

Als het mijn echo was, had ik die toch even snel onder de boom weg gekaapt. Het is niet zo dat je niet weet dat het ze zeer doet ofzo.


Hier ben ik het wel mee eens. Vond het ook redelijk eenrichtingsverkeer.

Een man van 31 die single is heeft echt wel kansen. Dat is heel anders als je al jaren probeert en de diagnose onvruchtbaar krijgt.
Dus ik vind dat voorbeeld niet echt passen.