Help, mijn kind gelooft nog steeds in Sinterklaas

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

pmarena

Re: Help, mijn kind gelooft nog steeds in Sinterklaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-21 11:15

Ja mooi hè :))

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-21 11:27

Ik vind het heerlijk dat mijn kind in Sinterklaas gelooft, en zou het maar een dorre wereld voor kinderen vinden als je nooit in een fantasie mee kunt gaan 'want dan lieg je tegen je kind'.

That said: als je 10 bent wordt het misschien wel tijd, maar ik zou dit na pakjesavond doen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-21 11:30

Je kan prima in fantasiën mee gaan zonder te liegen.... met een beetje creativiteit en humor en vooral vragen aan het kind wat die zelf denkt, kom je echt een heel eind hoor :j Ik lieg nergens over maar maak wel veel opmerkingen die hem aanzetten tot zelf nadenken en waaruit dan blijkt of die "magie" hem aantrekt, en zo ja dan ga ik er in mee zònder te liegen, leuke hobby is dat zelfs :))

"Hè....zag ik daar nou een kabouter achter die boom wegschieten?!"

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-21 11:48

flettie schreef:
Mijn dochter was 7 toen ze zelf een keer over de Kerstman begon. 'Ja maar mama, die is toch niet echt? Kom op... Met een slee met rendieren door de lucht vliegen? Dat kan toch niet?' Toen ik vroeg hoe het dan met Sint en zijn paard zat die over de daken reden kwam het antwoord: 'Ja maar dat is het paard van Sinterklaas. Die kan dat gewoon' :')

Dit is dan wel weer heel herkenbaar :D Vliegende rendieren, kom op zeg... := maar paarden kun je veel leren, dus ook over het dak lopen :j

Wennii

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-21 11:51

ja flettie, heel herkenbaar, bijna hetzelfde gesprek met mijn dochter :') Ja mama maar de kerstman is echt onzin :')

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-21 16:04

Pantykous schreef:
Ik vind het heerlijk dat mijn kind in Sinterklaas gelooft, en zou het maar een dorre wereld voor kinderen vinden als je nooit in een fantasie mee kunt gaan 'want dan lieg je tegen je kind'.

That said: als je 10 bent wordt het misschien wel tijd, maar ik zou dit na pakjesavond doen.

Maar dat ligt aan de leeftijd van het kind. Als ze klein zijn, schoentjes zetten, liedjes erbij zingen, wortel voor het paard kopen etc, hoort dat een beetje bij die magie.

Dan lieg je in principe al.

Er komt daarna vaak een fase met vragen en dat kan je heel leuk oplossen. Hebben wij ook gedaan, maar moet passen bij de vraag, de leeftijd etc. En ik peilde ook of anderen nog geloofden.

Als wij onze zoon als eerste hadden verteld dat het een fantasie is, moet hij wel mee blijven doen voor de rest, op school, familie, vrienden en sommigen hebben broertjes en zusjes bijv.

Onze zoon ging terug denken naar antwoorden die we gegeven hadden op vragen en die vond dat wel liegen. Ook al zijn het antwoorden op vragen, ga je samen naar oplossingen kijken als je geen open haard hebt, hoe kan het paard over het dak, etc etc.

En iedereen is anders. De 1 vindt dit belangrijk, de ander dat. Er zijn ook heel veel mensen die er weinig aandacht aan besteden en kerst belangrijker vinden. Maar elk karakter is anders, elke opvoeding, alles. Ik zie ook mensen in de winkels met hun kinderen, dat ik het never niet zo had gedaan...........tja.

Zo is dat nou eenmaal. Maar je moet wel een beetje rekening houden met wat ze om zich heen horen, hoe ver anderen zijn etc.

Ik had ook niet gewild dat hij op zijn 10e de enige was die nog geloofde. Er komt een fase dat ze het onderling ook beter kunnen weten.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-21 16:14

Als je elke fantasie als liegen ziet dan kun je ook geen sprookjes boeken meer voorlezen.
Ik heb ook nooit direct gezegd dat Sinterklaas iets in de schoen komt stoppen maar dat er tot Sinterklaas een schoen gezet mag worden 2x per week.
Vorig jaar hebben we vader uitwisseling gedaan. Waar de andere partij gelijk al zei: dat is de vader van xx, had onze partij echt niets door. Ook maakt het ze niets uit dat hij er de ene keer uitziet als een NL sinterklaas en een paard mee heeft en de andere keer een kerstpak heeft en een ezel mee heeft.
Inpakpapier ligt ook gewoon zichtbaar op de kast in de keuken. Twee jaar terug heeft ze ook geholpen met cadeautjes voor neefje en nichtje inpakken. Toch is het geloof enorm en zelf ingevuld (kerstman pak is voor als het koud is buiten).
Zolang er nog in sprookjes geloofd wordt is sinterklaas ook gewoon een sprookje.

Ik moet er wel bij zeggen dat het enorme „theater“ wat er in NL van gemaakt wordt met Sinterklaasjournaar een totaal andere dimensie geeft, dat hebben wij niet en ik zoek het ook niet op.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-21 16:33

Dat is persoonlijk.

Bij ons thuis was het wel een paar keer pw schoen zetten en een grote pakjes avond met veel teveel kado's. Dat is ieders goed recht.

Maar wij deden eigenlijk niet aan kerst verder.

Zelfs toen wij niet meer geloofden, vierden we het nog elk jaar tot mijn broer overleed. Mijn man was het niet gewend en toen ik hem een tijdje kende en hij bij ons sliep, was hij 's ochtends zijn schoen kwijt..........Hij moest naar zijn werk en had geen idee........

Als je je kind opvoedt, dat hij niet mag liegen. Dus alles altijd mag vertellen, maar niet moet liegen, kan dat gewoon een reactie zijn. Er wordt veel te zwaar een getild dat een kind het dan als liegen ziet. Ik had het niet verwacht, maar snapte het volkomen en we lachen er nog steeds om.

Als andere mensen het leuk vinden en er waarde aan hechten, laat het lekker. Het is de laatste jaren al steeds minder geworden qua feest.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-21 17:02

Mijn oudste van 6j kwam overlaatst van t school dat zijn vriendje had gezegt dat sinterklaas niet bestaat.
Ik vroeg daarop wat denk je zelf. Daar moest hij even over nadenken maar toen zei hij dat sinterklaas wel bestaat.Als hij nu omgekeerd had gezegt dan had ik het wel uitgelegt maar voor nu laat ik het nog zo.
Hij is ook nog sociaal emotioneel jonger dan zijn leegtijd, t is eigenlijk pas sinds vorig jaar dat hij er mee bezig is dus vind ik dat hij daar nog wat in mag geloven, ze worden al zo snel groot.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-21 18:43

Superpony, ik doelde eigenlijk niet op het feest zelf, dat deden wij thuis ook altijd groots en daar heb ik enkel goede herinneringen aan :j

Ik vind echter dat 3 weken lang opzwepen via sinterklaasjournaal echt te veel. Ik hoor van een hoop ouders dat hun kinderen dan gewoon 3 weken stress hebben en slecht slapen maar er niet naar kijken gaat ook niet ivm klasgenootjes.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-21 19:19

Idd, hier heeft mijn man een waar trauma aan de waarheid van Sinterklaas. Hij voelde zich bedrogen door zijn ouders toen ze het hem vertelden en dus wilde hij dit zijn kinderen niet aan doen.
Vanaf het begin vieren wij het feest van Sinterklaas, ze krijgen cadeautjes,… en weten dat wij die kopen, maar die gaan even hard mee ik veel het Sint gebeuren overal rond.
Maar als er bv een Sint feest is, dan herkennen ze de Piet en komen dan zeggen dat meneer x waar de zwarte piet is dit jaar.
Je kan heel leuk en goed omgaan met de waarheid rond het Sint-gebeuren zonder de magie ervan weg te nemen. Onze kids kijken maanden uit naar de Sint, zitten samen uren in boekjes te bladeren en te overleggen wat ze als cadeau willen,…. Niets ‘niet leuk’ aan!

Gewoon zeggen, hoe laten, hoe groter de kans dat je kind zich echt bedrogen voelt denk ik….

sallinara

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-21 19:21

Ik ben er zelf achter gekomen, toen ik ong 8/9 was, omdat ik een ''brief'' kreeg van de sint, maar herkende mijn moeders handschrift...

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-21 19:28

Ik ken echt niemand die zich bedrogen voelde, maar ze zijn er blijkbaar. Omdat ik het zelf niet zo ervaren heb ga ik er wel in mee voor mijn kinderen. We zullen zien of ze therapie nodig hebben over 20 jaar. :D

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-21 19:46

Ik kan mij nog wel herinneren toen mijn ouders vertelde dat sinterklaas niet bestond...dat waren hun.
We zaten aan de grote eettafel en mijn jongere broertje was boven in bed.

Voor zover ik weet nam ik het goed op en vielen er wel wat dingen op de plaats. Ook had ik wel eens twijfels met name hoe Piet door de schoorsteen paste (hele smalle buis. Piet had toen een sleutel van de voordeur en papa legde soms wel eens een kadootje namens piet in de schoen.
Pap was ook altijd net naar de wc als Sint langs kwam met de gevulde zak. :D

Mijn broertje was iets minder blij toen. Maar uiteindelijk was het goed, hebben we nog 1x sinterklaas gevierd zoals altijd en daarna heel lang met kerst kado's gegeven.

Ik heb een hele leuke sinterklaastijd gehad en vind sinterklaas nog steeds leuk. Pak de film nog wel eens mee of kijk eens een aflevering van het sint journaal...gwoon omdat het voor de kinderen zo leuk gemaakt is. <:) :){ :D{

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-21 19:54

Sizzle schreef:
Superpony, ik doelde eigenlijk niet op het feest zelf, dat deden wij thuis ook altijd groots en daar heb ik enkel goede herinneringen aan :j

Ik vind echter dat 3 weken lang opzwepen via sinterklaasjournaal echt te veel. Ik hoor van een hoop ouders dat hun kinderen dan gewoon 3 weken stress hebben en slecht slapen maar er niet naar kijken gaat ook niet ivm klasgenootjes.

Precies dat dus.... vreselijk joh voor een beetje gevoelige kinderen, die 3 weken lange hysterie rond Sinterklaas :n En dan dat Sinterklaasjournaal inderdaad, waar ze constant die kinderen in de stress zitten te helpen of het wel gaat lukken allemaal want alles gaat fout en of dat ooit nog op tijd goed komt.....

Hier kijken ze het ook op school...

Vandaar ook de keuze om het te zeggen dat het allemaal gespeeld is en dat die cadeautjes allang gekocht zijn door pappa & mamma, opa en de oma's en al klaarliggen :j

Als ze de boel niet zo zouden opzwepen dat dat kind weken over de zeik geholpen wordt, dat had ik het nog wel even zo gelaten.... laat die Sint gewoon lekker een week van tevoren in NL komen joh. Meerdere ouders hier die het gewoon echt veel "too much" vinden voor die kinderen.

Maarja er zijn er ook zat die het heel leuk vinden allemaal, soms heb ik zelfs wel de indruk dat sommige ouders het meer voor zichzelf doen dan voor de kinderen :=

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-21 20:01

Wij kijken morgen wel de intocht op tv, maar ik zeg het morgen pas. Schoen zetten begin ik dan pas een week later mee. Ik denk dat we dit jaar gaan beginnen met samen ook iets in de schoen van papa stoppen of zo.

Ik weet het nog precies toen ik erachter kwam. Ik was nog op de kleuterschool en mijn oudere buurmeisje zei het.
Ik ben het toen aan mijn moeder gaan vragen die stond te strijken en die werd overduidelijk ongemakkelijk (ik was geen goedgelovig kind) :D
Zoals veel andere kinderen wordt je dan alsog meegezogen in de magie rond de dag zelf ondanks dat ik het wist.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-21 20:04

Hier is het enkel schoen zetten s avondd op 5 december, gaan niet naar optochten en spreek er zelf zo min mogelijk over. Vorig jaar een aftelkalender gemaakt. Je maakt het zelf zo spannend als je wilt.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-21 20:19

Ja, behalve dan dus als ze op school elke dag het Sinterklaasjournaal kijken :=

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-21 20:29

In mijn laatste jaar dat ik geloofde wist ik wel dat er nep-hulpsinterklazen waren, en dat de Sint van de intocht in het dorp dus niet de echte was. Die op TV was de echte. Ik zag namelijk echt het verschil wel tussen de Sinten. Op die manier heb ik nog een laatste december door geloofd.

Ik denk dat het op zich wel het mooiste is om het geloof mee te laten gaan met de ontwikkeling van je kind. Als een kind vragen heeft hoef je niet te liegen, maar kun je het verhaal iets aanpassen waardoor het geloof steeds iets dichter bij de realiteit komt te liggen. Dan is de schok ook niet zo groot als het niet waar blijkt te zijn. Het kind is er naartoe gegroeid. Want op jonge leeftijd een kind actief van zijn geloof af helpen is zonde vind ik zelf, maar een kind koste wat 't kost te lang door laten geloven is ook niet eerlijk.

Je kunt bijvoorbeeld iets zeggen als: Sinterklaas kan niet overal langs komen dus daarom helpen de vaders en moeders hem. Zij zorgen voor de kadootjes. Volgens mij is dat ook hoe mijn juf van groep 5 (of 6?) het lootjes trekken heeft gebracht in de klas.
Op die manier leer je het kind alvast dat sommige dingen niet waar zijn. Dat is op zich goed voor een kind om te leren. En met een beetje geluk ontwikkelen ze daarmee zo'n kritische houding dat ze de rest zelf ontcijferen. Daar kunnen ze dan ook trots op zijn. Ik was zelf ook heel trots dat ik was toegetreden tot de geheime club van grote mensen.

Als het echt te lang duurt kun je eventueel opzettelijk foutjes maken, zodat je kind dingen door krijgt. Dat is denk ik fijner dan dat je een vol gelovig kind moet vertellen dat het allemaal niet waar is. Een kind moet ook leren vertrouwen op zijn eigen wantrouwen. En als dat dan blijkt te kloppen is dat geen teleurstelling maar juist een overwinning.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-21 21:11

pmarena schreef:
Ja, behalve dan dus als ze op school elke dag het Sinterklaasjournaal kijken :=

Dat is dus hier niet het geval :D

Laura82

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-21 21:42

Ik heb het sinterklaasjournaal ook wel regelmatig vervloekt, ieder jaar lijkt het er weer op dat sinterklaas niet komt/er geen cadeautjes zijn etc etc, en dat vinden ze toch steeds weer spannend. Mijn vaste mantra is "het komt ieder jaar weer goed"

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-21 21:48

Er komt wat dat betreft gewoon echt een berg meuk op TV waar de kinderen niet beter van worden.
Het 1 is nog opzwepender dan het ander. Niet alleen met die Sint maar ook met het verheerlijken van geweld en brutaal en "stoer" doen enzo. Van mij hoeft dat allemaal niet zo.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-21 21:51

Over vele jaren zal Sinterklaas er niet meer zijn denk ik. De basis is al gelegd. Op een gegeven moment wordt het steeds minder en dan stopt het een keer. De witte superieure man met zijn knechten is over tig jaar not done denk ik.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-21 22:08

Kelly_ann schreef:
Ik kan me herinneren dat op de basisschool mijn leraar een prachtig verhaal heeft verteld over de echte sinterklaas.

Dus de Bisschop van Myra, wie hij was en wat hij deed.

En dat de beste man nu niet meer leeft maar dat we zijn goede daden nog ieder jaar vieren.

Ik vond dat als kind een fijne verklaring, want hij was dus wel 'echt' :)

Dit dus. En misschien een beetje van deze:
https://m.facebook.com/charity.hutch/po ... 7632370010

Wij doen niet aan Sinterklaas dus ik hoef gelukkig alleen de kerstman uit te leggen.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-21 22:59

Ach, het is ook een beetje de vraag wie wie nu voor de gek houd.

jongste dochter van mijn partner: Sinterklaas bestaat niet!

haar zus: Nee! Wat doe je, nu krijgen we geen cadeaus meer!

Ik heb beloofd het niet aan hun vader te vertellen en we hebben nog lekker sinterklaasplezier gehad dat jaar. :')