Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

.Evelienepien schreef:Ayasha schreef:1. Die bakker zijn werk is om jou een dienst te verlenen en staat daar dus om dat ook te doen. De klant aan de kassa staat daar net als jij omdat ie moet betalen.
2. Je betaald die bakker voor zijn product en tijd. Als je iemand een bedrag aan biedt om voor te mogen zullen vast meer mensen toe stemmen.
3. Die bakker heeft openingstijden. Gedurende die tijd hoeft hij nergens anders heen. Die klant in de rij heeft net als jij een schema en kan even goed gehaast zijn. Dus wees niet egocentrisch door jouw tijd belangrijker te vinden dan die van de klant voor je en wacht gewoon op je beurt tenzij de persoon zelf aan biedt om je voor te laten,
Dat snap ik allemaal natuurlijk![]()
Dit gaat om het fictieve verschil !
iedereen doet in het leven (tenminste is te hopen) vragen waar hij om wil..
Waarom is het zo’n doodzonde om het netjes te vragen?
De ander heeft toch gewoon de keuze om nee te zeggen?
Je dwingt een ander niet (deze heeft immers een keuze!) / je vraagt het netjes (en in mijn geval dus met verschil met 1 artikel tov half wagentje) en als je een nee krijgt, even goede vrienden![]()
Je stelt gewoon een vraag!
(Zoals ik iig dus ook gewoon een vraag stel bij de …, aan mijn vrienden…, in het ziekhuis etc = fictief dus)
ingvdh schreef:@Evelienepien, je vraagt om een gunst, niet om iets van je wil hebben.
Heel veel mensen vinden het moeilijk nee te zeggen en zeggen dan maar ja om er vanaf te zijn en om niet onvriendelijk over te komen, want als ze nee zeggen moeten ze zich in feite verdedigen. Je zet mensen in een positie waarin ze zich niet graag bevinden.
ik denk dat jij dit heel anders ziet, maar het gezegde "brutalen hebben de halve wereld" is er niet voor niets gekomen.
edit, ik ben zo blij met al die zelfscan kassa's waarbij ik nooit hoef te wachten. Alle supermarkten waar ik kom hebben ze inmiddels een.
Shiloh schreef:Ik denk altijd maar, als iemand het beleefd vraagt is dat vast met een voor mij onzichtbare reden die ik ook helemaal niet hoef te weten. Als het op dat moment voor mij geen onoverkomelijk nadeel oplevert, tja, dan waarom niet. Als dat wel zo is, is het antwoord gewoon nee. Simpel toch.
Ayasha schreef:Maar de persoon aan wie jij het vraagt heeft misschien ook pijn, moet de kleine nog van school gaan halen, moet ergens zijn of whatever en durft geen nee zeggen..
Ayasha schreef:Het is zo makkelijk als je zelf brutaal/assertief bent.En nee vergis je niet, ik ben zelf assertief zat. Maar ik begrijp wel dat er veel mensen zijn die dat moeilijk vinden. Op deze manier vind ik het niet meer alleen onbeleefd maar zelfs ronduit egoïstisch en asociaal.
Ayasha schreef:MarlindeRoos; Op je beurt wachten tenzij anders aangeboden staat gelijk aan "nooit meer wat vragen"?
bijzonder denkpatroon.
Edit; even toegevoegd op wie ik reageer.
Ayasha schreef:Dus ik ga er van uit dat als die persoon het niet aan biedt, dat ie daarvoor de mentale ruimte op dat moment niet heeft en respecteer dat.
Het is mij overigens ook nog nooit netjes gevraagd, dus of de mensen die het vragen doen dat beduidend minder beleefd dan ze zelf denken. Of de enige mensen die daar toe in staat zijn zitten in dit topic.
, maar als je de vraag uberhaubt onbeleefd vind is natuurlijk geen enkele manier goed.
Shiloh schreef:Ayasha schreef:Dus ik ga er van uit dat als die persoon het niet aan biedt, dat ie daarvoor de mentale ruimte op dat moment niet heeft en respecteer dat.
Het is mij overigens ook nog nooit netjes gevraagd, dus of de mensen die het vragen doen dat beduidend minder beleefd dan ze zelf denken. Of de enige mensen die daar toe in staat zijn zitten in dit topic.
Of diegene heeft je gewoon niet gezien.
Het is mij best wel eens beleefd gevraagd hoor, maar als je de vraag uberhaubt onbeleefd vind is natuurlijk geen enkele manier goed.
corinep schreef:Maar waarom zou je niet gewoon op je beurt wachten? Is toch gewoon normaal dat degene die er het eerst is het eerst geholpen wordt?
Waarom zou een supermarkt anders zijn dan de bakker/snackbar/attractie of noem maar op waar er een rij kan ontstaan.
Mensen die voor willen dringen vind ik ongeduldig en asociaal.