Schuttingconflict: hoe lossen we dit op?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-21 22:52

marrlinde schreef:
Cowboy55 schreef:
Sommigen hier hebben echt psychiatrische hulp nodig. Je zou echt het huwelijksfeest van de dochter verkl*ten om je gelijk te halen over een f*kking schutting op de moeder?! Hoe sneu ben je dan.

Niet accepteren van de situatie is 1. Ga vooral in verzet binnen de geldende juridische- en fatsoenskaders. Maar dit soort voorstellen zijn waaaaaaay over the top wat mij betreft. Wat doe je als ik morgen je auto bekras? Een huurmoordenaar inschakelen? Mijn huis in de fik steken? Mijn kat vermoorden? Grow up zeg.

No worries, de verloving en bruiloft zijn recent al geweest. Dat was de dag na het hameren voor de bloemkransen en ik ook kookte. Heb er toen bewust voor gekozen op dat moment geen brief of ander contact aan te wijden, omdat ik ongeacht de situatie inderdaad geen enkele betrekking op het huwelijk wilde leggen. Hoe rot een situatie ook is, zoiets besmeuren met je conflict is hoe dan ook buitenproportioneel.

Ik zie de comments hierboven dan overigens ook vooral als grappend. Wie wel graag psychische ondersteuning ontvangt PB me gerust, ik ben GGZ-agoog/POH GGZ en hoor dagelijks dit soort situaties aan. :')

+:)+ we zijn het gelukkig eens. Ik snap de verregaande irritatie maar van sommige suggesties hier krijg ik spontane mentale en intellectuele diarree.

Billy

Re: Schuttingconflict: hoe lossen we dit op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-21 06:31

Je reageerde vrij hysterisch op een grapje idd, hoewel ik best de radio hard had kunnen zetten, dat dan weer wel..
Ik vond je creativiteit met dingen die ik zou kunnen doen als jij m'n auto bekrast minstens zo alarmerend...

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-21 07:15

Op het moment dat buren van mening zijn hun afval bij mij te kunnen dumpen krijgen ze het net zo hard terug, op dat moment met commentaar erbij of later op als ik het dan zie liggen. Ze kunnen me dan mijn rug op. Ik snap jullie allebei, je man dat hij niet meer tegen ze aan wil kijken en daarom de boel dicht wil hebben, maar ook jouw standpunt eerst duidelijkheid over de kosten, nu de schutting er eenmaal staat ga je dat niet meer goed krijgen.

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-21 09:13

marrlinde schreef:
Ik ben blij dat jullie het over het algemeen met me eens zijn en dezelfde denkwijze hebben (niet van jou, erfgrens of niet, dus doe je niks aan zonder overleg). Jammer dat wij de buren treffen die niét zo logisch redeneren...

mylittlejoy schreef:
Hoe dan ook, eerst moet duidelijk zijn waar de erfgrens loopt.

Waar kan ik dat vinden? Bij Kadaster? Online? Verhuurder?
Overigens is achteraan naar mijn idee sowieso hun schutting verder doorgetrokken, we hebben een loodlijn van voorste muurtje tot achterste paal getrokken maar het is duidelijk scheef vanaf het punt waar zij hun plantenbak hebben gemaakt dus geen bestrating meer die lijn geeft. Gok zo'n 10 cm.

Fatsoenstechnisch ben ik het met je eens hoor. Ik zou het zelf ook niet in m'n hoofd halen een schutting te verven waar ik geen cent aan heb meebetaald. Maar juridisch gezien, als de schutting op de grens staat, is het mandelig, dus zou ze dit mogen doen. Net zoals jij met het deel van de plantenbak op jouw erf zou mogen doen wat je wil.

Je kan inderdaad navraag doen bij het Kadaster. Je kan ook kijken op https://perceelloep.nl/, daar kan je gratis kijken hoe de grens loopt. Voor een preciezere plaatsing heb je wel het Kadaster nodig om het na te meten, maar met deze site kan je in ieder geval zien of er een grens loopt.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-21 09:30

Wat een handige site, ik zie meteen dat wij dus ook geen erfgrens hebben omdat we huren, altijd handig om te weten

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-21 09:32

IHN schreef:
ik zou vragen wanneer dat huwelijk/verlovingsfeest van die dochter is, schuttingplanken er een paar dagen ervoor afschroeven, zeggen dat het er weer op kan als ze betalen, en zo niet, net op die dag lekker gaan schuren met schuurapparaat om de verf eraf te krijgen. In een mooie open tuin waar mannen en vrouwen elkaar gewoon kunnen zien....

is ze helemaal belazerd zeg...

Dit _/-\o_ _/-\o_

marrlinde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-21 13:00

De erfgrens staat volgens die site inderdaad om de gebouwen heen. Houdt dat dan in dat alles feitelijk van niemand is? :=

Volgens mij hanteert de woningbouw de erfgrens zelf wel, althans, zij hadden het zelf over de erfafscheiding en rechten laatste keer dat ik hen sprak.

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-21 13:22

Bij mij staat er ook om het blok een gele lijn. Bij oplevering stonden et echter wel paaltjes bij de erfgrens.

De woningbouw is je ook verplicht een deel schutting te geven. Dat zijn iig de eerste 2 panelen tussen beide huizen, de achterkant van de tuin en als je er achterom hebt daar de achterdeur in, juist om die erfgrens aan te geven

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-21 13:38

Jester_ schreef:
Bij mij staat er ook om het blok een gele lijn. Bij oplevering stonden et echter wel paaltjes bij de erfgrens.

De woningbouw is je ook verplicht een deel schutting te geven. Dat zijn iig de eerste 2 panelen tussen beide huizen, de achterkant van de tuin en als je er achterom hebt daar de achterdeur in, juist om die erfgrens aan te geven

Nou daarheb ik hier maar weinig van gezien. Betreft nieuwbouw en we hebben alles zelf moeten zetten. Erfafscheiding waren 2 paaltjes waar we een touwtje tussen konden spannen.

Gelukkig heb ik hele fijne buren en heb ik aan beide kanten een leuke schutting staan. We hebben zelfs een 'kattenluik' :D

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-21 13:39

Oja hier april opgeleverd en aan beide kanten 2 panelen en achter ook. Volgens mij zijn ze dat verplicht hoor.

Hier ook met de buren kunnen delen en de hovenier die ze voor de woningbouw plaatste direct voor ons laten plaatsen dus alles precies hetzelfde, ook fijn

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-21 15:43

marrlinde schreef:
De erfgrens staat volgens die site inderdaad om de gebouwen heen. Houdt dat dan in dat alles feitelijk van niemand is? :=

Volgens mij hanteert de woningbouw de erfgrens zelf wel, althans, zij hadden het zelf over de erfafscheiding en rechten laatste keer dat ik hen sprak.

Dat houdt in dat alles feitelijk van de woningcorporatie is.Wat een voordeel voor de huurders is want groot onderhoud komt dan ook voor rekening van de corporatie.Alhoewel ze soms proberen om de huurders ervoor te laten opdraaien.Ik zou de regels van je corporatie even doorkijken,misschien staat daar iets in waar je wat aan hebt.

marrlinde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-21 10:23

Nou, juridisch loket gebeld, die waren niet erg behulpzaam en gaven aan niets te kunnen als ze de grens niet weten. Advies was laten rusten of een advocaat in de arm nemen. Strikt juridisch is dat misschien de enige mogelijkheid die ze met zekerheid kan adviseren maar iets meer advies of richting in een "wat als" situatie was fijn geweest... Verhuurder contacten was het uiteindelijk advies, voor bemiddeling of duidelijkheid over de erfgrens.

Verhuurder was al net zo behulpzaam maar heeft het verhaal genoteerd om het voor te leggen aan de collega die hier meer mee kan. Ben erg benieuwd... Binnen een week ( := ) hoor ik wat terug.

Misschien toch de wijkagent maar eens informeren. Ik weet het ook niet meer. :\

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-21 10:48

Zou nog een keer bellen. Als je een ander treft heb je misschien een beter gesprek.

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-21 11:14

Ik zou het dan inderdaad bij de verhuurder neerleggen, je betaald ook een stukje huur voor service en meedenken in dit soort situaties hoor. En inderdaad misschien op een later tijdstip nog een keer bellen.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-21 12:28

marrlinde schreef:
    Nou, juridisch loket gebeld, die waren niet erg behulpzaam en gaven aan niets te kunnen als ze de grens niet weten. Advies was laten rusten of een advocaat in de arm nemen. Strikt juridisch is dat misschien de enige mogelijkheid die ze met zekerheid kan adviseren maar iets meer advies of richting in een "wat als" situatie was fijn geweest... Verhuurder contacten was het uiteindelijk advies, voor bemiddeling of duidelijkheid over de erfgrens.

Verhuurder was al net zo behulpzaam maar heeft het verhaal genoteerd om het voor te leggen aan de collega die hier meer mee kan. Ben erg benieuwd... Binnen een week ( := ) hoor ik wat terug.

Misschien toch de wijkagent maar eens informeren. Ik weet het ook niet meer. :

Welkom in de wereld van bureaucratie.

De verhuurder blijven lastig vallen net zolang tot je de benodigde informatie hebt mbt de erfgrens. Dan pas kun je verder, want dan is het duidelijker waar de schutting staat en wat je rechten zullen zijn.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-21 12:37

Kan je zelf niet goed zien waar de grens is tussen beide gevels, en dat loodrecht naar achteren trekken?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-21 13:02

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-21 13:20

Die doen dat ook niet gratis.... en als het hele blokje 1 geheel is heeft dat ook geen zin.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-21 13:30

Voor kadaster is alles van 1 eigenaar, namelijk de woningbouw. De woningbouw is de enige die je kan vertellen hoe het precies zit met de erfgrens.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-21 15:48

Maar is gans die verhaallijn over erfgrens niet een beetje laat?
    Normaal bepaal je dat eerst alvorens je een (al dan niet gemeenschappelijke) schutting plaatst.
    De schutting staat er nu.
    Ook al blijkt deze net niet op de erfgrens te staan, is er geen rechter die de buurvrouw zal straffen als die zegt niet geweten te hebben dat de schutting niet op de erfgrens stond aangezien zelfs TS als verhuurder als kadaster het niet eens weten of kunnen weten.

Je kunt hier simpelweg niks meer mee. Je hebt de schutting gezet, zonder te weten waar de erfgrens was.
    Je maakte aan de buurvrouw duidelijk dat je wou dat ze meebetaalt aan de helft ervan... Dan kan zij met gemak argumenteren dat ze daardoor dus dacht aan te kunnen nemen dat de schutting op de erfgrens stond en dus niet gestraft te moeten worden voor het schilderen.
    Immers niet meebetalen is geen issue voor niet mogen als gedeeld goed zien als die op de erfgrens staat.

En als die niet op de erfgrens staat, dan kan ze dus met gemak zich eruit praten met dat ze dus dacht van wel aangezien TS dat niet uitgezocht heeft.

Bovendien, stel je voor dat JIJ fout bent en de schutting net een paar CM over de erfgrens op haar deel gezet hebt... Want ook dat kan uit een onderzoek naar de erfgrens naar voren komen... Dan heb jij dus illegaal een constructie op de grond van de buurvrouw gezet en heb je de poppen helemaal aan het dansen.

Ik zou dus maar heel stil en koest blijven eerlijk gezegd ...

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-21 16:17

Little_Gift schreef:
    Ook al blijkt deze net niet op de erfgrens te staan, is er geen rechter die de buurvrouw zal straffen als die zegt niet geweten te hebben dat de schutting niet op de erfgrens stond aangezien zelfs TS als verhuurder als kadaster het niet eens weten of kunnen weten.

Verhuurder kan dat wel weten/bepalen.

Bovendien maakt het voor de beschadiging aan de kant van de TS, de zichtbare grijze verf, niet uit of de schutting op de grens staat of niet - daar hoort gewoon geen verf van de buren te zitten. Punt. En die schade kun je in principe verhalen.

En eigenlijk zou ik het daar ook gewoon bij houden. Dan is die grens ook helemaal niet zo belangrijk. TS heeft onafhankelijk van de buurvrouw gekozen om de schutting te plaatsen - die situatie was niet helemaal ok, maar TS heeft wel een bewuste keuze gemaakt om daar geen gedoe in te zoeken - dus dat is nu geweest. Maar de verf is een nieuwe situatie, en die kan wel opgelost worden.

De vraag is hooguit: is het alle gedoe waard en levert het genoeg op voor de toekomst? Dat weet ik niet. Soms is het laten gaan wijzer en sneller en goedkoper, soms is het aangeven van grenzen en die ook vasthouden belangrijk om daarna juist minder problemen te hebben. En ik weet niet zeker wat hier de beste keuze is. Maar dat er helemaal niks kan lijkt me hoe dan ook niet aan de orde.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-21 16:27

Ik zou het melden bij de medewerker leefbaarheid van de woningcorporatie. Niet dat je daar nu direct iets mee opschiet, maar mocht dit verder uit de hand lopen, of mochten de ergernissen zich opstapelen, dan heb je in ieder geval vast een dossier. Uiteindelijk wordt het dan veel makkelijker om wel echt maatregelen te gaan nemen, met name voor instanties.

Zo'n medewerker leefbaarheid, of sociaal beheer, of hoe ze het ook maar noemen, heeft vaak heel nauwe contacten met de politie, bemoeizorg, vluchtelingenwerk, en andere instanties die eventueel iets voor je kunnen betekenen. Om daar alvast een voet tussen de deur te hebben is heel veel waard.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-21 17:39

Ik snap dat je graag wilt dat de buurvrouw mee betaald aan een schutting maar dat is ook in huurhuis geen verplichting.
    Hier wilde wij geen schutting. De buurman wel. Tja ga je gang. Maar wij betalen er niet aan mee. Vind het spuuglelijk. Meneer heeft dus nu ook een schutting en wij hebben een groene afscheiding aan ‘onze’ kant gemaakt.
    Voor het bewust vernielen kun je aangifte doen maar bij omwaaien is dat een verzekeringskwestie lijkt mij.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-21 17:41

Shadow0 schreef:
    Little_Gift schreef:

Verhuurder kan dat wel weten/bepalen.

Bovendien maakt het voor de beschadiging aan de kant van de TS, de zichtbare grijze verf, niet uit of de schutting op de grens staat of niet - daar hoort gewoon geen verf van de buren te zitten. Punt. En die schade kun je in principe verhalen.

En eigenlijk zou ik het daar ook gewoon bij houden. Dan is die grens ook helemaal niet zo belangrijk. TS heeft onafhankelijk van de buurvrouw gekozen om de schutting te plaatsen - die situatie was niet helemaal ok, maar TS heeft wel een bewuste keuze gemaakt om daar geen gedoe in te zoeken - dus dat is nu geweest. Maar de verf is een nieuwe situatie, en die kan wel opgelost worden.
    .

Fout.
    Als de afscheiding op de erfgrens staat mag de buurvrouw met de helft van de schutting aan haar kant dus doen en laten wat ze zelf wil.
    Zelfs zonder mee te betalen is dat gedeeld goed en mag zij haar kant schilderen.
    Als zou blijken dat de schutting helemaal over de erfgrens staat op grond van de buurvrouw, mag zij zelfs de voorkant OOK schilderen en heb jij illegaal een constructie geplaatst op grond die niet door jou gehuurd werd en kan zij deze dus verwijderen en vernietigen als ze wil.

corinep

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-21 17:44

Ik denk dat ik m weer weg zou halen, iets anders tussen de palen spannen dat ze niet makkelijk in je tuin komen en zeggen dat je hem terug plaatst na betaling.

Verf is er waarschijnlijk zo opgekwakt dus kun je wellicht makkelijk verwijderen met een schuurmachine of speciale slijpschijf om verf te verwijderen.