Twijfel kinderwens

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Qimm

Re: Twijfel kinderwens

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-21 16:49

Hier ook geen rationaliseren, maar al een duidelijke wens om kindvrij te blijven sinds ik zelf kind was.
Rond de tijd dat onze relatie serieuzer werd en we in een leeftijd kwamen dat het gangbaar werd om kinderen te krijgen schoven we het voor ons uit 'dat gevoel komt vast wel een dan is het de goede tijd' maar dat gevoel kwam niet en ik moet er ook niet aan denken ons fijne leven te ontwrichten door een kind te krijgen waar we beide geen passie voor voelen.

Lisitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-21 17:34

Ik wist het nooit zeker.
Wilde ik ooit kinderen? Ja, denk het wel. En toen was ik 30 en zei vriend weer: en nu? Zou je het willen denk je?
Ja kak, weet ik veel.
Heel veel vrienden van ons hadden al kinderen en hij wilde al een tijdje zo graag. Hij probeerde dat niet te laten merken maar natuurlijk zag ik dat wel. Ik wilde het wel, maar nu? Ik ging net lekker met m’n baan, was topfit, elk weekend op pad. Maar ja, het kan ook zomaar niet vanzelf gaan en ik wilde niet te laat moeder worden. Moeder worden, mijn hemel.

Het was heel snel raak. Ik moet bekennen dat ik die duur van de zwangerschap echt nodig heb gehad om aan het idee te wennen. Ik was echt bang voor de bevalling en ik heb zelfs toen onze zoon geboren was weleens gedacht dat ik zoooo’n verkeerde keuze had gemaakt. In plaats van rennen met m’n honden zat ik nu naast zijn bedje, had ik lekkende tieten en meerdere hechtingen in m’n kruis. Ja jongens, ik maak het niet mooier dan het is }:)
Voor mij hè.
Mijn zoontje is nu mijn grootste liefde. Ik ben zo veranderd, ik bespot mezelf nog vaak bij vrienden. Ik was altijd degene die bij het zien van kinderen op het terras m’n spullen pakte en aan de andere kant ging zitten en nu wil ik naar het pannenkoekenrestaurant voor mijn baby. Die nog niks kan hè. Ik ben redelijk nuchter en ga ook wel vrij makkelijk met mijn kind om, waardoor mijn vrijheid eigenlijk niet zo beperkt wordt sinds zijn komst. Maar toch is het echt zo anders. Dan spreek ik natuurlijk wel voor mezelf. Het is die zorg. Met de geboorte van mijn kind werd er ook een nieuwe versie van mezelf geboren. Bla bla bla, ik hoor het je denken. Het is zo, ik ben een hyperalert supermens geworden met een constante drang tot zorg :D

Het voelt alsof het op mijn lijf geschreven is, dat moeder zijn. Ik vind het echt heerlijk. Ik heb nog nooit zo’n liefde gevoeld als deze en ik ben echt tot over mijn oren verliefd op mijn vriend. Het is zo anders, het gaat heel diep voor mij.

Ik ben dus zo iemand die het niet zeker wist. Heel diep van binnen misschien wel, anders liet ik me natuurlijk niet bezwangeren. Maar ja, jeetje, hoe kan ik klaar zijn voor zo’n grote beslissing? Ik wist het ook nooit zeker toen ik onze honden aanschafte.

Ik kan je geen tips geven behalve: neem je tijd.
Alles zal veranderen.

Suor

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-21 17:43

Ik wil vroeger heel graag kinderen en vanaf m'n 25ste ongeveer absoluut niet meer. Nu ben ik 34 en sinds een paar weken heb ik toch weer twijfels. Maar als ik dan kijk naar de wereld waarin we leven... Wil ik daar echt mijn kindje in laten opgroeien?

Wat ik heel lastig vind is dat ik altijd dacht, ach ik kan later altijd nog beslissen. Maar opeens is het later en zal ik (en mijn man natuurlijk) toch binnen nu en 1 a 2 jaar een knoop door moeten hakken.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-21 17:49

Waarom zou je het wél doen?
Ik kan daar voor mezelf geen antwoord op geven, en zolang ik dat niet kan wil ik dus geen kind op de wereld zetten. Iemand hoeft niet te leven omdat mij dat zo leuk, lief en mooi lijkt.

nardxash

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-21 17:54

Wel altijd een kinderwens gehad maar altijd gezegd het is welkom maar het hoeft niet.
Echter is in mij geval kinderen niet mogelijk in verband mij medicatie en aandoening.

Dan word ik liever suiker tante als mij broertje broertje eenmaal kinderen heeft en daar alle aandacht op te leggen

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-21 18:30

Mars schreef:
Het is zeer egoïstisch om weer een mens erbij te proppen, wetende hoe onze aarde eraan toe is. Elke koter erbij is wederom extra druk op een planeet die het al te zwaar heeft met de plaag die wij vormen. Verder kijken dan je eigen baarmoeder heet dat…

Het is niet zozeer egoistisch, maar eerder optimistisch.
Want het probleem van de aarde is niet dat we met teveel zijn, maar het probleem is onze manier van leven. Als iedereen daar aan werkt is er plaats voor iedereen.
Kinderen zijn dan ook nog eens een stimulans om te proberen de wereld beter te maken.
Verder kijken dan je eigen negatieve gedachten heet dat...
Waarmee ik zeker niet wil zeggen dat iedereen kinderen moet krijgen, wel dat ieders wens, kinderen of geen kinderen, zou moeten gerespecteerd worden.

Tanya

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-21 11:33

Herkenbaar!
Ik zei altijd ‘niet perse wel, niet perse niet’. Nu in mijn omgeving raken mensen zwanger, maar ik word ook 31 en heb nu een vriend met wie ik een toekomst zie, dus ineens denk ik ‘ja oké toch wel’. Hele gekke gewaarwording :')

Eulogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-21 11:47

Mars schreef:
Dit is geen wereld om een kind op te zetten. De aarde is kapot, volledig aan gort geholpen en wij mensen fokken maar egoïstisch door…

Buiten dat nooit twijfels gehad, ook niet toen ik mijn man ontmoette die echt mijn soulmate is. Hoe meer ik kinderen van anderen zie hoe harder mijn ‘nee’ is geworden. Ik vind ze niet leuk en schattig, ben er het liefst zo ver mogelijk bij uit de buurt
Is ook wel lekker makkelijk gezegd als je zelf toch al geen kinderwens had :')

Ik wist het ook nooit zeker en ik heb meestal ook niks met de kinderen van anderen. Mijn vriend zei, voordat we elkaar ontmoetten, ook dat hij waarschijnlijk geen kinderen wilde. Ik denk dat we prima gelukkig zouden zijn zonder, maar in deze relatie wil ik het wel heel graag. Kan daar ook geen duidelijke reden voor geven of zo, het is gewoon een heel duidelijk gevoel. Maar alleen specifiek met hem, en hij voelt dit net zo.

Dagahra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-21 12:41

Qimm schreef:
Waar komen je twijfels vandaan? Uit jezelf of uit je omgeving?
Zet voor jezelf op een rij waarom je wel kinderen zou willen en waarom niet en probeer vanuit daar te bepalen van welke keuze je het minst waarschijnlijk spijt gaat krijgen.
Zijn je basisvoorwaarden goed om een kind te krijgen (woonruimte, financieel, stabiele relatie, toekomstbeeld)
Niks mis met van gedachten veranderen, maar zorg er zo goed mogelijk voor dat het echt is wat jij wil voor jouw verdere leven, want moeder zal je vervolgens je hele leven zijn.

Komen puur uit mijzelf. Nu zijn er een aantal bevallen in mijn kennissenkring, allen met behoorlijke heftige complicaties :+ Dus dat is niet echt bemoedigend :')

En waarom ik ineens een 'kinderwens' heb, geen idee. Het is een gevoel, die steeds heftiger word. Helemaal nu we steeds verder vorderen met het verbouwing van ons huis. En als ik zie hoe leuk mijn vriend omgaat met kinderen. Dan versterkt het alleen maar.

En het is denk ik ook wel de angst die er bij kijkt, waardoor ik twijfel. Ik ben erg onhandig met baby's en jonge kinderen. Laatste keer dat ik überhaupt een baby vasthad, was ik 14 ongeveer. Inmiddels zijn we al dik 10 jaar verder. En heb ook weinig met andermans kinderen.

De redenen waarom ik geen kinderen wil, vervagen dus steeds meer  }:0 Want als ik kijk naar de geschiedenis 'dreigt' er altijd gevaar etc.

Mijn vriend staat er trouwens neutraal in trouwens.

Cabelona schreef:
Ik kan hier over mee praten.

Ik heb jaren lang geroepen dat ik echt geen kinderen wilde, niets voor mij. Enerzijds klopt het, ik vind kinderen van anderen meestal bloed irritant. Ook toen ik een vaste baan kreeg veranderde het gevoel niet. Ik begon op een gegeven moment te twijfelen toen meer vriendinnen in mijn directe omgeving kinderen kregen en zag wat het voor hen deed. Ik ging binnen 3 maanden van "hell no!" naar "ik moet kinderen en wel nu!". Voor mijn man een echte schok, die had zich er net bij neergelegd dat er in onze relatie geen kinderen zouden komen. Ik heb hem hier de tijd voor gegeven en na een tijdje zijn we aan de gang gegaan. Het was meteen raak. Helaas een miskraam. Dat gevoel dat daar bij kwam bevestigde voor ons beide dat we het echt wilden. 2e poging ook direct raak. Nu hebben we een gezonde zoon van een jaar oud.

Het is zo dubbel. Aan de ene kant is hij echt mijn wereld. Aan de andere kant mis ik soms het onbezonnen van voor hij er was en is het ouderschap soms echt enorm heftig. Maar onderaan de streep zou ik hem echt niet kwijt willen! Ik ben zo trots op elke stap die hij maakt en geniet echt van de momenten dat je hem ziet genieten en de ontwikkeling die hij doormaakt.

Er is er maar 1 die de keus voor je kunt maken, dat ben jezelf. Maar probeer de druk van anderen om je heen van je af te zetten. Ik heb het hier zowel om de druk om het "algemene" plaatje te volgen van huisje, boompje, beestje. Maar ook zeker de druk van dat je geroepen hebt geen kinderen te willen, dat je bij dat stampunt zou moeten blijven. Neem de tijd, praat erover met je partner en denk er rustig over na.

Dit is idd een goed punt, wat ook wel meespeelt idd. Vooral omdat ik al jaren hoor, wacht maar tot je 5 jaar verder bent. Of je verandert nog wel van mening. Heb hier met aantal mensen fikse discussies over gehad, omdat je op een gegeven moment zulke opmerkingen gewoon spuugzat bent. Vooral met mijn moeder :o

En ik gewoon geen zin heb in de opmerkingen van zie je nu wel. Ik heb altijd al moeite ermee gehad met deze nare eigenschap.

Daarnaast is de band dus tussen mij en mijn moeder zeer fragiel. Zelf ziet ze het helaas niet in en heeft ze ook niet door dat ik haar op een bepaalde afstand hou. Puur om mijzelf te beschermen. Dit speelt ook een enorme rol mee. Want naast dat ze bemoeizuchtig kan zijn, walst ze het liefst ook zo over mijn grenzen heen. Waardoor het regelmatig botst tussen ons, omdat ik dit niet accepteer.

Azmay schreef:
Ik wist mijn hele leven zeker dat ik kinderloos zou blijven. Nu heb ik een paar maanden een vriend met verantwoordelijkheidsgevoel en ineens ben ik aan het dromen over kindjes  :x

Heel apart gevoel maar eigenlijk ook wel prima.

Apart is het zeker. Hiet is het gevoel dus gekomen, nu ik meer vastigheid/zekerheid heb gekregen. En vooral meer verantwoordelijkheden, in plaats van lang leve de lol :+

Lielle schreef:
Voor TS, ik heb er altijd in gestaan, dat je zeker moet weten dat dit is wat je wil. Bij twijfel, niet inhalen, je kunt het nl niet meer terug draaien.

Normaal zou ik zeggen dat ik er mee eens ben. Maar ik ben sowieso altijd al enorme twijfelaar geweest. En als ik eenmaal de sprong gewaagd heb, ben ik altijd wel blij dat ik het gewoon gedaan heb.

Alleen nu gaat het over een keuze waar je levenslang aan vastzit. En dat maakt het lastig. Vooral gedachtes, maken het lastig. Ik ben ook zo'n iemand die gauw teveel beren op de weg ziet.

moonsparkle schreef:
Ik wou nooit kinderen, was gaan twijfelen, maar man en ik hebben besloten graag een rustig leven te willen. De vrijheid is me teveel waard. Als ik het bij mensen om mij heen zie met kinderen krijg ik altijd een nog sterker ik ben blij dat ik geen kinderen wil gevoel. Terwijl de meeste dachten dat we wel kinderen zouden willen en die zagen mij al helemaal als moeder, maar er is gewoon geen weg terug en je moet jarenlang een soort van aan staan

Mijn vrijheid heb ik al opgegeven, doordat we besloten hebben om toch de boerderij over te nemen.

Alle voordelen wogen het niet op tegen mijn enige nadeel. En dat was idd dat ik mijn vrijheid niet wou opgeven.

Alleen aan de boerderij hoef ik niet levenslang aan vast te zitten. Bevalt het ons niet of het boeren word onmogelijk gemaakt. Dan stoppen we er gewoon mee.

Met een kind kan dat niet.

Duc_je schreef:
Ik had een hele sterke kinderwens. Maar op een zeker moment dacht ik, nee niet met jou (mijn ex). Toen ben ik bewust een paar jaar vrijgezel geweest en heb ik getwijfeld of ik wel kinderen wilde. Wat in mijn geval vooral was omdat ik wat in te halen had (reizen, uit eten, genieten). Ik was te jong volwassen geworden.
Toen ik mijn huidige partner leerde kennen kwam mijn kinderwens tien keer sterker terug :+ . We hebben nu twee jonge kinderen. Het liefst zou ik zelfs nog een derde willen. Ik ben er zo gelukkig mee. Maar ik erken ook dat het soms zwaar is. Dat je spontane leven gedaan is (tenminste in mijn geval, mijn kinderen houden van ritme en regelmaat) en dat je altijd "aan" staat. Een werkdag is soms gewoon even bijkomen  :')
Neemt niet weg dat ik nooit spijt heb gehad en ze echt niet wil en kan missen.   Maar ik ben wel zo eerlijk dat ik kan begrijpen dat sommige mensen bewust kinderloos kunnen zijn. Die hechten teveel waarde aan vrijheid blijheid en dat is prima. Ieder z'n keuze toch.

Edit, mijn vrijheid blijheid punt is niet limitatief  :+ er zijn meer redenen te noemen

Dat van te jong volwassene geworden herken ik. Meeste is idd nu ook wel ingehaald. Misschien dat daardoor de gevoelens voor een kindje nu ook wel opkomen.

Doubtless schreef:
l

Ik denk dat je vrijheid wat breder moet zien: Rust pakken waar nodig, in bed blijven als je ziek bent, de beesten gaan voeren wanneer het jou uitkomt, rommelen op stal... Allemaal vrijheden die je je niet zomaar/altijd kunt veroorloven als je (kleine) kinderen hebt.

Al die punten die je opnoemt, kan ik mij nu ook al niet veroorloven met een melkveebedrijf. De koeien zijn zeer gehecht aan structuur en regelmaat. En ziek of niet ziek, er moet gewoon gevoerd en gemolken worden. En werk op het land gaat ook gewoon door.

In mijn ogen zou een kind gewoon mee kunnen helpen. Zie het op meerdere bedrijven. Stuk voor stuk gelukkige en tevreden kindjes, die het alleen maar leuk vinden.

Ik merk juist dat het mijn twijfels beïnvloed, nu we toch op de boerderij blijven en ik grotendeels het bedrijf ga runnen, dus ben altijd 'thuis'. In mijn ogen 1 van de mooiste plekken om op te groeien als kind zijnde. Zelf ben ik dus ook opgegroeid op een boerderij.

Ik wil trouwens iedereen bedanken voor de reacties. Ergens ben ik er wel over uit. Maar zijn vooral mijn gedachtes/angsten die mij doen laten twijfelen. Dus zal daar eens mee aan de slag gaan. En dan eens verder kijken.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-21 12:47

Als het de angst is van ben ik wel goed genoeg is wat je voornamelijk tegenhoud

...ik denk als je er zo wel overwogen over nadenkt dat je dan wel goed genoeg bent :j

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-21 13:08

Hier iemand die al van 8 jaar zegt geen kinderen te willen. Inmiddels word ik volgende week alweer 31 en ik wil ze nog steeds niet. Ik walg letterlijk van het idé van zwanger zijn. :o en ik kan totaal niet om met kinderen. Geef me pups en veulens en dat soort jong gespuis en ik heb eindeloos geduld en ik dokter het wel uit hoe het moet. Maar god geef me geen mensenkind want dan panikeer ik. :') Ik heb geen idé wat ik er mee moet of hoe ik er mee moet om gaan. :o

Vriendinnen hebben allemaal kinderen (of zijn druk bezig.) en ik vraag mezelf soms wel eens af of ik er over bv 15 jaar geen spijt van ga hebben. Maar dat is het ook. Verder zit er geen "ik wil er" gevoel. Gewoon niet. Mijn man is heel leuk met kinderen en ik zou geen andere willen en toch komt dat gevoel van kinderen willen er niet. Wat we opbouwen gaat naar het petekind van mijn man als wij er niet meer zijn (of naar een eventueel kind van mijn broer als die er ooit nog krijgt.).

Ik denk dat als je kinderen wil en je enige twijfel is de vraag of je wel goed genoeg bent.... Dat dat een "normale twijfel" is en zelfs een hele gezonde. Maar geen die je moet tegen houden. :) Kinderen is een grote verandering, een grote verantwoordelijkheid en ik denk dat als je daar niet een heel klein beetje "bang" voor bent, dat je dan gewoon echt niet beseft wat je je op je hals haalt. Dus als je die angst een beetje hebt, dan denk ik dat je juist heel geschikt zou zijn als ouder. Want je beseft je verantwoordelijkheden. :)

En al de rest zal je gaandeweg met vallen en op staan moeten leren net zoals jouw ouders dat gedaan hebben, en hun ouders, en alle ouders over de hele wereld. En je zal fouten maken, dat is onvermijdelijk maar ook geen ramp. :) Je bent bovendien ook niet alleen he. :)

Wb de opmerking van "zie je nu wel". Dat zegt meer over de mensen die 'm maken dan over jou. :) Dat andere mensen zo rigide in het leven staan en zichzelf beperken in hun groei omdat ze vinden dat ze bij hun standpunt moeten blijven is hun beperking. Laat dat niet de jouwe worden. :)

Edit: paar irritante typfoutjes er uit gehaald.
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 26-08-21 13:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-21 13:09

Ayasha schreef:
Dat andere mensen zo rigide in het leven staan en zichzelf beperken in hun groei omdat ze vinden dat ze bij hun standpunt moeten blijven is hun beperking. Laat dat niet de jouwe worden. :)

_/-\o_

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-21 13:11

TS, wat bedoel je met 'mijn vriend staat er neutraal in'?
Wat is 'neutraal' in de vraag wel of geen kinderen?

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-21 13:12

Wat ben je toch goed in schrijven Ayasha :j
Ik sluit me helemaal bij je aan :j

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-21 13:12

Goof schreef:

Ik veronderstel; Als ze komen is dat leuk, als ze niet komen is dat geen ramp. :)
Zo staat mijn man er nl. ook in. :+ Als ik kinderen gewild had, dan had hij dat helemaal prima en leuk gevonden. Maar dat ik ze niet wil, vindt hij ook prima en leuk.. :)

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-21 13:16

100% eens met Ayasha

Dagahra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-21 13:32

Ayasha schreef:
Goof schreef:

Ik veronderstel; Als ze komen is dat leuk, als ze niet komen is dat geen ramp. :)
Zo staat mijn man er nl. ook in. :+ Als ik kinderen gewild had, dan had hij dat helemaal prima en leuk gevonden. Maar dat ik ze niet wil, vindt hij ook prima en leuk.. :)

Dit dus.

En bedankt voor je andere post :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-21 13:39

pien_2010 schreef:
OK, dan zat ik fout.

Ik heb altijd heel veel argumenten gehad om vooral niet aan kinderen te beginnen, want er zitten nogal wat vrijheidsbeperkende consequenties aan vast. Ik had ze eigenlijk niet om ze wel te willen. Het was gewoon een heel sterk gevoel, al van jongs af aan dat ik perse moeder wilde worden.
Leuk om dit bij jou te lezen, dat bij jou en anderen dus het geen kinderen willen, ook zo zeker intuïtief aanwezig was. Dan denk ik dat het vooral zowel positief als negatief, een gevoelsmatige kwestie is.

Ik denk dat het bij het gros van de bewust kinderlozen net zo’n “oergevoel” is als bij mensen met wel een kinderwens, alleen vraagt niemand waarom je wel kinderen wilt, maar “moet” je dat gevoel wel rationaliseren als je ze niet wilt. De eerste vraag die mensen immers stellen, is: “waarom niet?” en “gewoon, ik wil ze niet” is zelden tot nooit het juiste antwoord. Onbewust ga je dan toch op zoek naar rationele redenen, zodat je de volgende keer zo’n vraag met een gedegen argument kunt pareren (waar ouders dan vaak ook weer een zoetsappig, compleet irrationeel tegenargument voor bedenken, maar oké. :)) )

Ik kan inderdaad redenen bedenken waarom ik ze niet wil, maar de voornaamste reden is: ik wil ze niet. Net als dat ik geen kat wil, niet wil bungeejumpen en geen drugs wil gebruiken. :D

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-21 13:43

Mkango schreef:
Ik kan inderdaad redenen bedenken waarom ik ze niet wil, maar de voornaamste reden is: ik wil ze niet. Net als dat ik geen kat wil, niet wil bungeejumpen en geen drugs wil gebruiken. :D

Grappig, dit zeg ik ook nog weleens (in mijn geval dan hond in plaats van kat). De reactie is dan vaak verontwaardiging, want 'dat kun je toch helemaal niet met elkaar vergelijken!' Eh... wat valt er niet te begrijpen aan 'ik wil het niet'? :')

Over vergelijkingen gesproken: ik vind dit wel een goede.

Lielle schreef:
Voor mij zit het in de categorie 'waarom word ik niet verliefd op die persoon', en iemand anders wel. Gewoon omdat het niet zo is, en beide kanten daarvan is prima.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-21 14:11

@TS: Met vrijheden opgeven bedoel ik dat als het niet goed gaat met de baby (last van reflux, huiluurtje, krampjes) dat je dan niet de vrijheid hebt om zelf even te gaan rusten, terrasje te pakken, paard te gaan rijden of in jouw geval de koeien te gaan melken. Met wat grotere kinderen wordt het weer anders en is het idee om ze op het erf te hebben lopen, spelen en helpen natuurlijk prachtig ;)

herr_balou

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-21 14:28

Mindim schreef:
Mars schreef:
Dit is geen wereld om een kind op te zetten. De aarde is kapot, volledig aan gort geholpen en wij mensen fokken maar egoïstisch door…

Buiten dat nooit twijfels gehad, ook niet toen ik mijn man ontmoette die echt mijn soulmate is. Hoe meer ik kinderen van anderen zie hoe harder mijn ‘nee’ is geworden. Ik vind ze niet leuk en schattig, ben er het liefst zo ver mogelijk bij uit de buurt

Nou allemaal maar boos worden op ons ouders dan maar, hoe durfden ze ons op de wereld te zetten :')

Wat mij betreft hadden mijn ouders mij niet op deze wereld gezet. Ik heb geen ellendige jeugd gehad, ben niet depressief en ga geen zelfmoord plegen, maar voor mij had het niet gehoeven.
Logisch dus dat ik geen kinderwens had, niet heb gekregen en zeer binnenkort zijn alle eitjes op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-21 14:38

Ik snap je ergens wel TS. De keuze wel of geen kinderen te nemen is ongeveer de enige onomkeerbare keuze in je leven. Van je partner/baan/huis/etc kan je altijd nog af als je gevoel of situatie veranderd maar van een kind niet. Dat is onwijs spannend.

Ik heb zelf geen kinderwens, maar ben inmiddels 33 en het idee dat ook de keuze voor géén kinderen dadelijk onomkeerbaar is houd me soms wel bezig.

Tegelijkertijd blijkt steeds meer dat de wens er niet is. ‘Vrijheid, blijheid’ klinkt als begrip een beetje oppervlakkig naast ‘moederliefde’, maar ik hecht er toch wel veel aan. Na een hele tijd ziek te zijn geweest (en nog lang niet 100% functionerend) ben ik heel blij dat ik weer kan doen wat ík wil. Het is wellicht egoïstisch, maar ik ben de belangrijkste persoon in mijn leven en dat vind ik wel prettig :D En ik vind ook echt dat als je kinderen neemt, je er helemaal voor moet gaan. Het is wel een heel nieuw mens dat je mee ‘vormt’ als ouder. Daar moet je tijd en aandacht voor willen maken. Ook als het onverhoopt geen gezond kind is en je leven jarenlang in het teken van zorg voor het kind staat.

Dus ja. Dat houd me tegen. Ondanks dat ik (de meeste) kinderen heel erg leuk vind, en ondanks dat het gek voelt dat de keuze voor wel/geen kinderen straks geen keuze meer is en dat vreemd voelt, is de wens er niet. En ik acht de kans groter dat ik spijt krijg van wel kinderen nemen, dan de kans dat ik spijt krijg van geen kinderen hebben.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-21 14:42

Ik lees veel reacties die grofweg zeggen: "Ik wil mijn vrijheid niet opgeven".
Maar dat hoeft toch helemaal niet met kinderen? Reizen met een pasgeboren baby is misschien niet handig, maar is wél mogelijk.

Wat dat betreft beperken mijn dieren me meer in mijn vrijheid. Ik vind het moeilijk om de verzorging over te laten aan anderen. Kinderen neem je gewoon mee.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-21 14:46

Matheno schreef:
Maar dat hoeft toch helemaal niet met kinderen? Reizen met een pasgeboren baby is misschien niet handig, maar is wél mogelijk.

Wat dat betreft beperken mijn dieren me meer in mijn vrijheid. Ik vind het moeilijk om de verzorging over te laten aan anderen. Kinderen neem je gewoon mee.

Hoe dan ook beperken kinderen je in je vrijheid. Net als paarden, huisdieren en partners: je moet er rekening mee houden en dat is gewoon een beperking. Of je dat zo ook ervaart is natuurlijk subjectief. En dat zal mee bepalen of je wel of niet aan kinderen begint.

Niobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-21 14:48

Matheno schreef:

Vrijheid is niet alleen reizen.
Ik neem tenminste aan dat je niet overal je kind mee naartoe neemt, maar ook niet maar zo een dag thuis laat?