Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
MarlindeRooz schreef:Dus een 30 euro broek bij de C&A of de Only is beter dan een 40 euro broek van de Primark of SHEIN?
Zelda_Link schreef:Ik lees hier vaak het argument dat men bij de primark en co koopt, omdat je bij duurdere merken ook niet weet of het ethisch in orde is.
In mijn ogen is dat de zaak omdraaien. Nee, je weet niet of het bij duurdere merken goed zit. Maar je weet wel dat het bij een shirtje voor €2,- of een broek van €8,- niet goed kán zitten.
Ik ben absoluut geen heilige, ik weet van heel veel van mijn kleding niet hoe en waar het geproduceerd is. Ik wil wel verantwoorder shoppen, maar ik ben ook te laks om goed onderzoek te doen etc. En ik weet ook echt niks over textiel en zo, dus rapporten er over begrijp ik vaak niet.
Maar ik koop ook niks bij primark, Ali, shein etc. Omdat ik met mijn boerenverstand nog wel kan bedenken dat dat echt onmogelijk in orde kan zijn.
Daar hoef ik geen uitgebreid onderzoek voor te doen.
Dan het argument van geld: er is niks mis mee om 2 of meer zomers achter elkaar hetzelfde T-shirt te dragen. Als je investeert in goede kleding, gaat het langer mee. En ja, als je weinig geld hebt, zul je langer moeten sparen voor een shirtje van 50 euro dan iemand die veel te besteden heeft. Maar er is niks mis met sparen en geen impuls aankopen doen hoor.
Wil je toch vaker iets nieuws? Ruil eens met vriendinnen, koop tweedehands of vraag op een Facebook pagina voor mensen in je woonplaats of iemand met dezelfde maat wil ruilen. Hartstikke gezellig, goedkoop en beter voor het milieu.
En 'het is een ver van mijn bed show'...tja...dan wíl je gewoon niet zien dat je deel bent van het probleem.
(En nee, ik heb niet veel te besteden. Ik weetang niet altijd of mijn kleding eerlijk is. Ja, ik baal soms dat ik geen geld heb voor een nieuwe broek. Maar ik weiger om bewust spullen te kopen waar een anders mensenrechten voor zijn ontnomen.)
Mindim schreef:Wat kleding betreft ben ik dan een deel van het probleem, ik lig er niet wakker van. Ik ben niet persoonlijk verantwoordelijk voor het leed van de wereld, mensen er op af rekenen vind ik ook not done.
En 50 euro voor een shirtje?

MarlindeRooz schreef:Maar die duurzame merken hierboven... ik ga toch geen 50 euro betalen voor een shirt? Of ben ik de enige die altijd alles sloopt en onder smeert? Zonde dan.

Ladygiroc schreef:Hier iemand die bewust bij een Zeeman, Primark of Wibra koopt.
Waarom? Omdat het goedkoop is en ik totaal NIKS geef om merk. Ik koop iets omdat ik het leuk vind en dat de bovengenoemde 'merken' niet lang mee gaan zal mij een worst zijn, Ik koop bij wijze van 2 keer per jaar voor 20 euro 10 shirts van 2 euro de stuk die ik weg mik als de gaten erin vallen. Onderaan de streep slijt 1 shirt van 20 euro veul sneller dan 10 van 2 omdat je die minder vaak draagt.
Hoe de productie in elkaar steekt heb IK geen boodschap aan.
Prima dat iemand duurzaam of zonder kinderarbeid etc wil kopen maar ik leef niet met de illusie dat ik die praktijken kan stoppen. Begrijp niet waarom ik me zou moeten verantwoorden omdat ik deze kleding, of Action spullen wél koop. Iets met leven en laten leven.
verootjoo schreef:MarlindeRooz schreef:Maar die duurzame merken hierboven... ik ga toch geen 50 euro betalen voor een shirt? Of ben ik de enige die altijd alles sloopt en onder smeert? Zonde dan.
Er is niks mis met zuinig zijn op je spullen
En met duurdere betere kleding ben ik vanzelf zuiniger dan goedkoop.
Maar nee, ik sloop niks en smeer ook niks onder.
Ik hou niet van wegwerpmentaliteit.

_Mir schreef:Wat is er mis met tweedehands? Mijn broeken (ja, ook de duurdere) gaan allemaal kapot tussen de benen van het fietsen . Kocht een aantal jaren geleden een fijne 'fietsbroek' bij de kringloop. Geen idee welk merk, maar deze blijft zelfs langer heel ook nog.
Nikass schreef:Jee wat een topic... Ik vind het ook erg ingewikkeld om precies te achterhalen wat verantwoord is en wat niet. Ik ben van mening dat de overheid daar ook een taak in heeft. Maar dat er hier mensen zijn die zeggen dat het ze totaal niet interesseert, dat vind ik wel heel erg!![]()
Ik begrijp jou, Palmera, wel als je bedoelt dat dát soort mensen jou dan weer niet boeien, maar dat mensen je überhaupt niets interesseren? Dat vind ik dan weer vreemd; als kinderen die de pech hebben dat ze in het verkeerde land geboren zijn, waardoor ze niet eens een beetje basis levensonderhoud mee kunnen krijgen, je niet interesseren... Hoe kan dat?
Waarom zijn mensen zo weinig empathisch of zelfs gewetenloos tegenwoordig?
We kunnen toch op zijn minst wel streven naar bewust en duurzaam, ook al zijn we niet perfect en lukt het niet om alles te achterhalen!?
MarlindeRooz schreef:Nikass schreef:Jee wat een topic... Ik vind het ook erg ingewikkeld om precies te achterhalen wat verantwoord is en wat niet. Ik ben van mening dat de overheid daar ook een taak in heeft. Maar dat er hier mensen zijn die zeggen dat het ze totaal niet interesseert, dat vind ik wel heel erg!![]()
Ik begrijp jou, Palmera, wel als je bedoelt dat dát soort mensen jou dan weer niet boeien, maar dat mensen je überhaupt niets interesseren? Dat vind ik dan weer vreemd; als kinderen die de pech hebben dat ze in het verkeerde land geboren zijn, waardoor ze niet eens een beetje basis levensonderhoud mee kunnen krijgen, je niet interesseren... Hoe kan dat?
Waarom zijn mensen zo weinig empathisch of zelfs gewetenloos tegenwoordig?
We kunnen toch op zijn minst wel streven naar bewust en duurzaam, ook al zijn we niet perfect en lukt het niet om alles te achterhalen!?
Zou eens hier naar luisteren:
https://open.spotify.com/episode/2UPT1E ... l_branch=1
Die empathie voor zielige kinderen etc is iets wat je voornamelijk doet om jezelf beter te laten voelen. Het is niet alsof dat daadwerkelijk verschil maakt. Daarvoor moet je grotere bedrijven aanpakken. Net als dat zolang grote bedrijven blijven uitstoten het weinig uitmaakt of ik een shampoofles of een stuk zeep gebruik zolang Shell maar blijft vervuilen.
Soepblik schreef:Op basis van een ander topic open ik dit topic voor een nette discussie. Er is al langer regelmatig in het nieuws en algemeen bekend dat veel goedkope merken niet duurzaam worden gemaakt (lees: kinderarbeid, gif ter behandeling, etcetera..). Daarbij moet er toch een belletje gaan rinkelen wanneer je in winkels zoals de primark of shein een leuk jurkje voor een tientje of een shirtje voor 3 euro op de kop kan tikken - de stof kost geld, de transport kost geld, er moet winst op worden gemaakt en daarbij moeten de mensen die het gemaakt hebben ook betaalt worden (van welk geld? Aka: te weinig dus). Tot voor kort werd het katoen voor de kleding van de Primark onder andere gegroeid in concentratiekampen in China.
Mijn vraag is: waarom koop je het? Het is toch heel logisch dat zulke goedkope kleding niet duurzaam en eerlijk kán worden geproduceerd? Ik hoor vaak het argument dat niet iedereen evenveel geld heeft. Maar ook dan zijn er duurzame opties die niet duur zijn (bijvoorbeeld tweedehands? of toegankelijke duurzame merken). Tussen dure merkkleding en een shirt van 3 euro zit een enorm gebied van allerlei opties. En daarbij: als je weet dat een kledingstuk helemaal vrij van kinderarbeid en andere nare omstandigheden is, is het dat tientje wat je wellicht extra betaalt dat dan niet waard? In veel gevallen heb je ook nog een mooier stuk wat langer meegaat dan iets wat massa is geproduceerd.
Ik kan het zelf niet goed begrijpen, want in mijn ogen zijn er geen excuses voor kinderarbeid en probeer ik het zelf zoveel mogelijk te vermijden. Dat gaat natuurlijk niet altijd wanneer je iets écht niet weet, en dat neem ik ook niemand kwalijk. Uiteindelijk begint verbetering bij de fabrikant. Maar om bewust bij een winkel te blijven shoppen terwijl het zo voor de hand ligt en dat soort praktijken dus bewust blijft steunen, vind ik op zijn zachtst gezegd apart.
Ik ben zeer benieuwd naar meningen van beiden kanten. Laten we het vooral netjes houden en niet met modder gaan gooien.
Edit: het gaat hier uiteraard niet enkel over shein, maar nog veel meer merken.
Daar voel ik mij beter bij en het zorgt ook dat ik bewustere keuzes maak en enkel koop wat ik écht wil. Mijn tips voor duurzame merken/winkels:
Een andere tip die ik gebruik als ik twijfel over de duurzaamheid van een merk: Google het merk door gewoon te zoeken met 'How ethical is *merk*'. Dan kom je meestal op de website van goodonyou.eco of een gelijkaardige site. Zij geven een score aan het merk op basis van enkele belangrijke punten zoals klimaat, arbeidsomstandigheden en dierenwelzijn. Zo vind ik het makkelijker om in te schatten of dit merk zich voldoende inzet voor duurzaamheid