Waarom bewust shoppen bij onduurzame merken?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

MarlindeRooz

Re: Waarom bewust shoppen bij onduurzame merken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-21 00:28

Dus een 30 euro broek bij de C&A of de Only is beter dan een 40 euro broek van de Primark of SHEIN?

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-21 00:31

MarlindeRooz schreef:
Dus een 30 euro broek bij de C&A of de Only is beter dan een 40 euro broek van de Primark of SHEIN?

Weet ik niet :)

Zolang de primark nog sowieso weinig zelf beloofd aan verbeteringen geef ik die winkel op. Verder vind ik de omstandigheden in de Nederlandse winkels (magazijn) ook nogal bijzonder. Maar goed dat is een eigen ervaring.
Zolang een spijkerbroek bij shein 3 euro kost (en die reclames krijg ik) heb ik daar sowieso m’n twijfels over.

En nee zoals ik eerder al schreef ik ben ook niet heilig. Ik koop ook spijkerbroeken bij fast fashion winkels want een Levi’s broek krijg ik net zo snel stuk en daar heb ik het geld niet voor.

Iedereen maakt hierin een eigen afweging. En niemand zal volledig perfect zijn in duurzame keuzes maken.
Maar ja ik zie wel graag dat ook goedkopere winkels bezig zijn met verbeteringen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-21 02:04

Zelda_Link schreef:
Ik lees hier vaak het argument dat men bij de primark en co koopt, omdat je bij duurdere merken ook niet weet of het ethisch in orde is.

In mijn ogen is dat de zaak omdraaien. Nee, je weet niet of het bij duurdere merken goed zit. Maar je weet wel dat het bij een shirtje voor €2,- of een broek van €8,- niet goed kán zitten.

Ik ben absoluut geen heilige, ik weet van heel veel van mijn kleding niet hoe en waar het geproduceerd is. Ik wil wel verantwoorder shoppen, maar ik ben ook te laks om goed onderzoek te doen etc. En ik weet ook echt niks over textiel en zo, dus rapporten er over begrijp ik vaak niet.

Maar ik koop ook niks bij primark, Ali, shein etc. Omdat ik met mijn boerenverstand nog wel kan bedenken dat dat echt onmogelijk in orde kan zijn.
Daar hoef ik geen uitgebreid onderzoek voor te doen.

Dan het argument van geld: er is niks mis mee om 2 of meer zomers achter elkaar hetzelfde T-shirt te dragen. Als je investeert in goede kleding, gaat het langer mee. En ja, als je weinig geld hebt, zul je langer moeten sparen voor een shirtje van 50 euro dan iemand die veel te besteden heeft. Maar er is niks mis met sparen en geen impuls aankopen doen hoor.

Wil je toch vaker iets nieuws? Ruil eens met vriendinnen, koop tweedehands of vraag op een Facebook pagina voor mensen in je woonplaats of iemand met dezelfde maat wil ruilen. Hartstikke gezellig, goedkoop en beter voor het milieu.

En 'het is een ver van mijn bed show'...tja...dan wíl je gewoon niet zien dat je deel bent van het probleem.

(En nee, ik heb niet veel te besteden. Ik weetang niet altijd of mijn kleding eerlijk is. Ja, ik baal soms dat ik geen geld heb voor een nieuwe broek. Maar ik weiger om bewust spullen te kopen waar een anders mensenrechten voor zijn ontnomen.)

Wat kleding betreft ben ik dan een deel van het probleem, ik lig er niet wakker van. Ik ben niet persoonlijk verantwoordelijk voor het leed van de wereld, mensen er op af rekenen vind ik ook not done.
En 50 euro voor een shirtje?

Zelda_Link

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-21 07:16

Mindim schreef:
Wat kleding betreft ben ik dan een deel van het probleem, ik lig er niet wakker van. Ik ben niet persoonlijk verantwoordelijk voor het leed van de wereld, mensen er op af rekenen vind ik ook not done.
En 50 euro voor een shirtje?

We zijn bijna allemaal deel van het probleem, ik ook: we zijn zo gewend aan onze luxe welvaart en de weggooi-maatschappij, dat we vinden dat we recht op nieuwe spullen hebben en de goedkoopste prijs etc.

Maar zeggen dat je niet persoonlijk verantwoordelijk bent...uiteindelijk zijn we dat natuurlijk wel. Door bij winkels te kopen waar je van weet dat het fout zit, waar dat ook overduidelijk is omdat de prijzen super laag zijn, en je daar niks van aan te trekken hou je het systeem in stand: de fabrikant zal het op deze manier blijven maken want de westerse consument wil het nu eenmaal zo goedkoop mogelijk. Dit zie je in alles, kijk bijvoorbeeld naar de boeren die geen eerlijke prijs kunnen krijgen voor hun producten omdat de consument alles zo goedkoop mogelijk wil, ipv na te denken over hoe het gemaakt wordt en wat het productieproces al kost.

Elk individu is verantwoordelijk voor zijn eigen handels dat wil men alleen niet zien zodra het ze iets kan kosten. Hoe minder mensen er bij bijvoorbeeld Shein kopen, hoe minder die produceren.

Het shirtje van 50 euro was natuurlijk gewoon een voorbeeld dat je soms gewoon even moet sparen ipv alles maar direct willen kunnen hebben. Maar waarom zou je liever een shirtje van 2 euro kopen dat mensen het leven kost of waar een kind aan heeft moeten werken, dan eentje voor bijvoorbeeld 30 euro waar dat niet zo is? Of steek je gewoon je kop in het zand?

Verbeter de wereld, begin bij jezelf.
Laatst bijgewerkt door Zelda_Link op 02-08-21 07:22, in het totaal 1 keer bewerkt

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-21 07:19

Ik probeer vooral weinig te kopen.
Ik heb veel van Ralph Lauren en dan de duurdere lijn die in Europa wordt gemaakt. En ik kijk naar de stof waarvan het is gemaakt. Zo heb ik graag zijden bloesjes of gebreid zijden jurken en truien. Dat is iig al een natuurlijk materiaal. Maar ik besef ook dat het niet haalbaar is voor de meeste mensen om dit te kopen (in de sale snel nog paar honderd euro). En nee qua maken is dit niet het meest duurzame, maar ik doe rustig 10 jaar met een dergelijk kledingstuk.
Filippo K heb ik vaak voor dagelijks spul en basics. Is prima kwaliteit. Je betaald meer, maar gaat ook lang mee.

Over algemeen kijk ik nu wel meer en meer naar waar alles wordt gemaakt en geproduceerd. Ik doe het zeker niet perfect, maar ik heb iig de insteek dat ik het wil proberen en er iig over nadenk.

Daarnaast koop ik vooral niet veel.
Ik ga 1 of 2x per jaar shoppen. Ik doe rustig jaren met kledingstukken. En ik heb er een hekel aan als een shirt of trui na bijvoorbeeld 1 of 2 jaar dragen lelijk wordt. :+

Nog een ander duurzaam merk met mooie spullen is Numero 74.
Ik heb daar hele fijne blouses van. Super zacht en echt mooie kwaliteit.

Voor de kinderen koop ik in principe alles duurzaam. Bij kinderkledjngmerken is het veel duidelijker hoe het wordt geproduceerd en waar.
Bijvoorbeeld Bobo Choses produceert 80% van z’n kleding en stoffen in Spanje van Organic katoen en proberen dat ook nog zoveel mogelijk binnen een straal van 50km van hun eigen hoofdkantoor af te doen.
Mini rodini maakt bijvoorbeeld winterjassen van gerecyclede petflessen opgevist uit zee. Heeft vooral organic kantoen, gebruikt nieuwe duurzame stoffen als tencel en heeft speciale collecties waar de opbrengst van naar bijvoorbeeld de Seashepard gaat.
Daarnaast blijven deze merken wel goed te betalen (vind ik). Nee het is niet goedkoop. Maar €50 voor een trui is niet duur. Dat is een reeele prijs als het goed gemaakt wordt.

Dit duidelijke verhaal waarmee deze merken zich onderscheiden mis ik wel bij volwassen kleding.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-21 07:32

MarlindeRooz schreef:

C&A wel, only niet.
C&A heeft ook GOTS katoen

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-21 07:35

MarlindeRooz schreef:
Maar die duurzame merken hierboven... ik ga toch geen 50 euro betalen voor een shirt? Of ben ik de enige die altijd alles sloopt en onder smeert? Zonde dan. :=

Er is niks mis met zuinig zijn op je spullen :)

En met duurdere betere kleding ben ik vanzelf zuiniger dan goedkoop.
Maar nee, ik sloop niks en smeer ook niks onder.
Ik hou niet van wegwerpmentaliteit.

Phrono

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-21 07:44

En ook de duurzame merken zijn prima in de sale te vinden en dan is dat shirtje niet 50 euro maar 35 of 25 euro. Ik koop mijn kleding nooit voor de volledige prijs. Orangebag bijvoorbeeld heeft een hele grote sale afdeling :)

Dammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-21 08:36

En het is niet of of hè. Je kunt ook beginnen met duurzame merken voor je broeken, kijken hoe dat bevalt, en nog met goedkope shirts verder.
Dat is voor mensen met een klein kledingbudget waarschijnlijk een beter behapbare verandering dan alles in één keer omgooien.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-21 08:48

Ik geef ook geen 50 euro uit voor een shirt.
Daarom draag ik bijvoorbeeld ook geen paardrij shirts.
Ik ben ook zuinig op shirts van 10-15 euro die ik in de aanbieding koop.
Ik koop meestal geen uitgesproken kleding dus betreft mode valt het dan zeker langere tijd te dragen.
En als het geen mode meer is maar nog netjes draag ik het ook gewoon.
Pas als het iets minder net word worden het paarden shirts en gaan ze dan nog een paar jaar mee.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-21 08:52

Ik doe ook heel lang met kleding. Sommige dingen heb ik al wel 20 jaar. Echt hele dure dingen koop ik niet. Dat vind ik meer een principekwestie. Ik heb het gewoon niet over voor kleding. Ik wil best een shirt kopen voor 30 euro ipv 5 euro maar echt veel gekker maak ik het nooit.
Ik winkel ook graag bij de New Yorker trouwens. Is dat ook een dubieuze winkel? Is een Duits concern begreep ik.

kim_1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-21 08:56

Ladygiroc schreef:
Hier iemand die bewust bij een Zeeman, Primark of Wibra koopt.
Waarom? Omdat het goedkoop is en ik totaal NIKS geef om merk. Ik koop iets omdat ik het leuk vind en dat de bovengenoemde 'merken' niet lang mee gaan zal mij een worst zijn, Ik koop bij wijze van 2 keer per jaar voor 20 euro 10 shirts van 2 euro de stuk die ik weg mik als de gaten erin vallen. Onderaan de streep slijt 1 shirt van 20 euro veul sneller dan 10 van 2 omdat je die minder vaak draagt.

Hoe de productie in elkaar steekt heb IK geen boodschap aan.
Prima dat iemand duurzaam of zonder kinderarbeid etc wil kopen maar ik leef niet met de illusie dat ik die praktijken kan stoppen. Begrijp niet waarom ik me zou moeten verantwoorden omdat ik deze kleding, of Action spullen wél koop. Iets met leven en laten leven.

Ik had dit echt helemaal niet beter kunnen verwoorden.
Buiten dat, koop ik ook nog maar eens 1 x in de 2 a 3 jaar eens nieuwe kleren...

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-21 08:58

verootjoo schreef:
MarlindeRooz schreef:
Maar die duurzame merken hierboven... ik ga toch geen 50 euro betalen voor een shirt? Of ben ik de enige die altijd alles sloopt en onder smeert? Zonde dan. :=

Er is niks mis met zuinig zijn op je spullen :)

En met duurdere betere kleding ben ik vanzelf zuiniger dan goedkoop.
Maar nee, ik sloop niks en smeer ook niks onder.
Ik hou niet van wegwerpmentaliteit.

Ik doen zuinig en kleed me thuis vaak direct uit. Maar ik blijf toch een erg onhandig persoon met een slechte motoriek. Heeft niks met wegwerpmentaliteit te maken ook. :?
Ook met mijn truien van 100 euro gebeurt me dat. Want ook ik heb dure kleding.

Blijf vinden dat de toon van de mensen erg veroordelend is. Prima dat men zich druk maakt om leefomstandigheden etc. Ieder kiest zijn eigen zaak om zich druk over te maken. Maar wanneer je een betweterige toon aanhoudt ben je net zo irritant als een vegan die maar blijft roepen dat je een dierenbeul bent die uitbuiting ondersteunt omdat je kaas/melk/vlees eet.

Sakura789

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-21 09:22

_Mir schreef:
Wat is er mis met tweedehands? Mijn broeken (ja, ook de duurdere) gaan allemaal kapot tussen de benen van het fietsen . Kocht een aantal jaren geleden een fijne 'fietsbroek' bij de kringloop. Geen idee welk merk, maar deze blijft zelfs langer heel ook nog. :')

Het is best een optie om eens naar je zadel te kijken. Nadat mijn fiets gejat werd en ik een nieuwe kocht, met blijkbaar een beter zadel, gingen mijn broeken veel langer mee. Nu fiets ik bijna niet meer met mijn nette spijkerbroeken.

Ik sloop en smeer ook weinig, zorg ervoor dat ik nette kleding koop die daarna nog een tweede ronde op stal aan kan. Daarnaast koop ik zo weinig mogelijk lichte kleding, want daar gaat het nog wel eens fout met vlekken. Spijkerbroeken was ik ook zo weinig mogelijk, ik hang ze uit om te verfrissen, maar gooi ze echt niet elke week in de was.

Zolang je blijft kopen, blijft ook de industrie erachter bestaan. Daar is weinig betweterigs aan volgens mij. Dat is het principe van vraag en aanbod. Gelukkig worden mensen daar steeds bewuster van.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-21 09:25

Jee wat een topic... Ik vind het ook erg ingewikkeld om precies te achterhalen wat verantwoord is en wat niet. Ik ben van mening dat de overheid daar ook een taak in heeft. Maar dat er hier mensen zijn die zeggen dat het ze totaal niet interesseert, dat vind ik wel heel erg! -O-

Ik begrijp jou, Palmera, wel als je bedoelt dat dát soort mensen jou dan weer niet boeien, maar dat mensen je überhaupt niets interesseren? Dat vind ik dan weer vreemd; als kinderen die de pech hebben dat ze in het verkeerde land geboren zijn, waardoor ze niet eens een beetje basis levensonderhoud mee kunnen krijgen, je niet interesseren... Hoe kan dat?
Waarom zijn mensen zo weinig empathisch of zelfs gewetenloos tegenwoordig?

We kunnen toch op zijn minst wel streven naar bewust en duurzaam, ook al zijn we niet perfect en lukt het niet om alles te achterhalen!?

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-21 09:28

Nikass schreef:
Jee wat een topic... Ik vind het ook erg ingewikkeld om precies te achterhalen wat verantwoord is en wat niet. Ik ben van mening dat de overheid daar ook een taak in heeft. Maar dat er hier mensen zijn die zeggen dat het ze totaal niet interesseert, dat vind ik wel heel erg! -O-

Ik begrijp jou, Palmera, wel als je bedoelt dat dát soort mensen jou dan weer niet boeien, maar dat mensen je überhaupt niets interesseren? Dat vind ik dan weer vreemd; als kinderen die de pech hebben dat ze in het verkeerde land geboren zijn, waardoor ze niet eens een beetje basis levensonderhoud mee kunnen krijgen, je niet interesseren... Hoe kan dat?

We kunnen toch op zijn minst wel streven naar bewust en duurzaam, ook al zijn we niet perfect en lukt het niet om alles te achterhalen!?

Zou eens hier naar luisteren:
https://open.spotify.com/episode/2UPT1E ... l_branch=1

Die empathie voor zielige kinderen etc is iets wat je voornamelijk doet om jezelf beter te laten voelen. Het is niet alsof dat daadwerkelijk verschil maakt. Daarvoor moet je grotere bedrijven aanpakken. Net als dat zolang grote bedrijven blijven uitstoten het weinig uitmaakt of ik een shampoofles of een stuk zeep gebruik zolang Shell maar blijft vervuilen.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-21 09:31

Broeken is bij mij gewoon een zinloos verhaal. Voor Nederlandse begrippen (en vooral bij de rest van mijn postuur) heb ik flinke boven benen en een dikke kont. Voor de rest ben ik smal en klein. Broeken slijten bij mij dus.
Daarom draag ik ook graag jurkjes. Tja daar ben ik dus niet duurzaam, dat is dan maar zo.
Ik oordeel trouwens over niemand. Iedereen maakt eigen keuzes waarin hij wel of juist niet duurzaam is. De 1 fietst alles maar koopt fast fashion, de ander rijd meer met de auto maar is vegetariër etc etc. Prima toch, leven en laten leven.
Wel vind ik dat de overheid hierin moet stimuleren en ook op een manier dat het voor iedereen haalbaar is.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-21 09:34

@MarlindeRooz

Ik denk dat het uiteindelijk wel verschil maakt.
Kom je uit met de drugs discussie vorige week.
Op het moment dat je het koopt hou je het in stand. Nee als 1 persoon of 10 het niet meer kopen veranderd er niets, met kleding ook zo.
Maar als je mensen over de hele wereld zo ver krijgt dat niet meer te kopen veranderd er wel wat.
Of je dat voor elkaar gaat krijgen is natuurlijk een discussie op zich, ik denk wat dat betreft wij in Nederland daar behoorlijk in voorop lopen.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-21 09:38

MarlindeRooz schreef:
Nikass schreef:

Zou eens hier naar luisteren:
https://open.spotify.com/episode/2UPT1E ... l_branch=1

Die empathie voor zielige kinderen etc is iets wat je voornamelijk doet om jezelf beter te laten voelen. Het is niet alsof dat daadwerkelijk verschil maakt. Daarvoor moet je grotere bedrijven aanpakken. Net als dat zolang grote bedrijven blijven uitstoten het weinig uitmaakt of ik een shampoofles of een stuk zeep gebruik zolang Shell maar blijft vervuilen.

Ik heb het nog niet beluisterd. Ga ik straks doen. Maar empathisch vermogen is iets dat je hebt of niet hebt (niet iets wat je doet). Staat nog los van wat je ermee doet. Maar je hebt het wel nodig dat iets je raakt om in actie te komen. Dus niet met je eens dat empathie hetzelfde is als egoïsme :n

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-21 09:44

Het is ook niet hetzelfde. Maar empathie is iets wat aanwezig is om jezelf te helpen overleven. Niet om anderen te helpen.

En zolang er vanuit overheden en grote organisaties niks gedaan wordt tegen de slechte omstandigheden in onder andere China omdat ze doodsbang zijn en lekker geld willen verdienen aan China. Heeft het als consument met weinig inkomen weinig nut om 50 euro te betalen voor een shirt die ik ook voor 30 euro kan kopen. Misschien nog wel met een betere kwaliteit en een leuker printje. :P

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-21 09:51

Empathie = 1) Eigenschap dat je de gevoelens van een ander aanvoelt 2) Het medevoelen 3) Het zich inleven in anderen 4) Inleveringsvermogen 5) Invoeling 6) Vermogen zich in anderen in te leven.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-21 09:52

Ja het begrip is mij niet onbekend, maar het nut van empathie voor de mens ligt in de oorsprong bij zelfbehoud. Niet bij het behoud van een ander.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-21 10:01

Pfff .. het gaat nu wel erg ver om te zeggen dat je geen empathisch vermogen bezit als je geen duurzame kleding koopt. De vraag is hoe ver je je empatisch vermogen moet uitstrekken. Waarom zijn degenen die hierop hameren geen ontwikkelingsmedewerker? Vind ik dan ook niet empatisch om anderen dat werk te laten doen.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-21 10:16

Soepblik schreef:
Op basis van een ander topic open ik dit topic voor een nette discussie. Er is al langer regelmatig in het nieuws en algemeen bekend dat veel goedkope merken niet duurzaam worden gemaakt (lees: kinderarbeid, gif ter behandeling, etcetera..). Daarbij moet er toch een belletje gaan rinkelen wanneer je in winkels zoals de primark of shein een leuk jurkje voor een tientje of een shirtje voor 3 euro op de kop kan tikken - de stof kost geld, de transport kost geld, er moet winst op worden gemaakt en daarbij moeten de mensen die het gemaakt hebben ook betaalt worden (van welk geld? Aka: te weinig dus). Tot voor kort werd het katoen voor de kleding van de Primark onder andere gegroeid in concentratiekampen in China.

Mijn vraag is: waarom koop je het? Het is toch heel logisch dat zulke goedkope kleding niet duurzaam en eerlijk kán worden geproduceerd? Ik hoor vaak het argument dat niet iedereen evenveel geld heeft. Maar ook dan zijn er duurzame opties die niet duur zijn (bijvoorbeeld tweedehands? of toegankelijke duurzame merken). Tussen dure merkkleding en een shirt van 3 euro zit een enorm gebied van allerlei opties. En daarbij: als je weet dat een kledingstuk helemaal vrij van kinderarbeid en andere nare omstandigheden is, is het dat tientje wat je wellicht extra betaalt dat dan niet waard? In veel gevallen heb je ook nog een mooier stuk wat langer meegaat dan iets wat massa is geproduceerd.

Ik kan het zelf niet goed begrijpen, want in mijn ogen zijn er geen excuses voor kinderarbeid en probeer ik het zelf zoveel mogelijk te vermijden. Dat gaat natuurlijk niet altijd wanneer je iets écht niet weet, en dat neem ik ook niemand kwalijk. Uiteindelijk begint verbetering bij de fabrikant. Maar om bewust bij een winkel te blijven shoppen terwijl het zo voor de hand ligt en dat soort praktijken dus bewust blijft steunen, vind ik op zijn zachtst gezegd apart.

Ik ben zeer benieuwd naar meningen van beiden kanten. Laten we het vooral netjes houden en niet met modder gaan gooien.

Edit: het gaat hier uiteraard niet enkel over shein, maar nog veel meer merken.

Nou TS, we zijn 5 pagina's verder, zie weinig meer van jou en alles is weer eens gezegd. Nog even mijn antwoord: het zal me boeien of het duurzaam is. Eerst maar eens overleven (financieel) en dan kijk ik misschien verder.

TrIjNiE__

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-21 10:29

Ik heb in januari dit jaar besloten om enkel nog duurzame kleding te kopen :) Daar voel ik mij beter bij en het zorgt ook dat ik bewustere keuzes maak en enkel koop wat ik écht wil. Mijn tips voor duurzame merken/winkels:
- JAN 'N JUNE
- HOST
- Captain Cork (tassen, rugzakken, etc.)
- F.A.A.M.
- Armed Angels
- AWEAR Fair Fashion
- We Are Jolies (lingerie)
- Komrads (schoenen)
- ALOHAS (schoenen en kleding)
- Organic Basics (heel fijn ondergoed!)
- Westmark London

Sommige merken zijn duur, ik heb ook nog lang niet overal iets besteld. Dit zijn merken die ik tegenkwam in mijn zoektocht naar duurzame, ethisch verantwoord gemaakte kleding :) Een andere tip die ik gebruik als ik twijfel over de duurzaamheid van een merk: Google het merk door gewoon te zoeken met 'How ethical is *merk*'. Dan kom je meestal op de website van goodonyou.eco of een gelijkaardige site. Zij geven een score aan het merk op basis van enkele belangrijke punten zoals klimaat, arbeidsomstandigheden en dierenwelzijn. Zo vind ik het makkelijker om in te schatten of dit merk zich voldoende inzet voor duurzaamheid :)

Daarnaast kan je op Zalando tegenwoordig (althans in België) filteren op duurzaamheid. In deze filter kan je bijvoorbeeld Werknemerswelzijn aanduiden. Zo kom je ook af en toe iets moois en betaalbaar tegen :D