"Kwaliteitskleding" is het het nu echt waard?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

boeflover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-21 12:40

ik heb vorig jaar dezelfde omkeer proberen te maken, maar mijn ervaring is momenteel nog niet super positief.
de blousjes van Scotch & Soda en Studio Anneloes (80-100,- stuk) blijven echt heel mooi qua kleur en model, maar ik merk toch dat er na een seizoen ook wel een geur in blijft hangen die er steeds slechter uit gaat, vergelijkbaar met goedkopere merken maar wrs. gaan die geen vol seizoen meer mee. (of iemand moet dé tip hebben; maar ik was ze al vaak met azijn, spuit ze in met HG anti geur, direct dezelfde dag wassen, wasmachine regelmatig op 90 gr etc...)
Mijn favoriete broek van Studio Anneloes (120,- van travelstof; die zit echt goddelijk veel lekkerder als goedkopere merken!) begint nu wel wat uit te lubberen helaas. dus is ongeveer 1 jaar meegegaan vergelijkbaar met goedkopere merken.

Dan heb ik vd zomer wat shirts gekocht van G-Maxx (35,-), ik heb ze helaas "mishandeld" door ze op 40 gr te wassen ipv 30 gr, waardoor de prints loslaten, iets wat ik bij een goedkoper merk nooit had. Van dat merk ga ik dus geen shirtjes meer kopen.

dus tot nu toe mijn ervaring is dat de shirtjes van 35,- minder zijn als die van 15/20,-. blousjes wel mooier blijven maar toch ook geen jaren mee gaan helaas en broek dus ook geen jaren. iets wat ik wel had gehoopt toen ik het aanschafte.
wat wel echt verschil maakte is de kwaliteit en fit van de producten, ik voel me wel veel zelfverzekerder in die kleding. het staat écht leuk en geeft wel een heerlijk gevoel :) Maar nog niet helemaal zeker of ik opnieuw mijn kledingbudget x2,5 keer ga verhogen komend seizoen als wat ik normaal uitgeef..
Het blijft wel echt een heel groot verschil qua prijzen met winkel waar ik normaal heen ga (Only, America Today etc. Primark/H&M/Hema sowieso al minimaal) maar ik zie dus niet dat ik het ook 2x zo lang kan dragen helaas.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: "Kwaliteitskleding" is het het nu echt waard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-21 12:47

Ik heb nog nooit nare geur in mijn was gehad.

Zelfs niet al zijn ze 5 jaar oud.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-21 12:50

verootjoo schreef:
Primark maakt daar momenteel idd veel reclame mee en hun site staat vol duurzame beloften. Ze zijn echter totaal niet transparant in het waarmaken van die beloften. En icm de lage prijzen zijn aanleiding om zeer sterk te twijfelen aan hun werkelijke duurzaamheidsbeleid.

Er zijn merken die volledig transparant zijn in wat ze beloven en in wat ze doen.
Bovendien is het ook een kwestie van logisch nadenken: als jij voor 15 euro een hele garderobe bij elkaar kunt shoppen, dan weet je dat die prijs ergens betaald moet worden, wat jij ook al eerder zei, verootjoo. :j En die prijs hoeft niet per se uitgedrukt te worden in monetaire waarde, maar kan ook tot uiting komen in arbeidsomstandigheden, de impact op het milieu etc.

boeflover: Die geur heeft niets te maken met de kwaliteit van de stof. Transpiratiegeur trekt gewoon in de vezels, daar doe je niets tegen.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-21 12:55

MarcoBorsato schreef:
Hun katoen werd heel lang geproduceerd in China, in concentratiekampen. Daar zijn ze pas vorig jaar mee gestopt. Walgelijk.

Echt?? Dat wist ik niet eens.

Maar dat is nog zoiets; veel bedrijven claimen te streven naar duurzame productie. Als ze dit aangepast hebben zijn ze natuurlijk duurzamer dan eerder. Dat betekent niet dat ze nu het beste doen, maar het staat wel lekker duurzaam.
Voor mijn standaarden vind ik dat nog steeds bij lange na niet duurzaam genoeg :o.

Of zeggen duurzaam katoen te gebruiken en dat is dan maar 10% van alle vezels in de broek.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-21 12:56

De enigste oplossing is als je echt zeker van je zaak wil zijn. Een naaimachine kopen en zelf kleding maken.

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-21 12:58

purny schreef:
De enigste oplossing is als je echt zeker van je zaak wil zijn. Een naaimachine kopen en zelf kleding maken.

Lekker katoen verbouwen op je balkonnetje, drie hoog.

boeflover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-21 12:59

Mkango schreef:
boeflover: Die geur heeft niets te maken met de kwaliteit van de stof. Transpiratiegeur trekt gewoon in de vezels, daar doe je niets tegen.

klopt, de stof zelf is nog heel mooi maar ik zie mij geen jaren blousjes dragen die gaan stinken. dus zonde want voor 100,- had ik gehoopt er ook 2x zo lang mee te kunnen doen. voor mij persoonlijk is het dan dus zonde van het extra geld.

Snippergroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-21 13:00

verootjoo schreef:
MarcoBorsato schreef:
Hun katoen werd heel lang geproduceerd in China, in concentratiekampen. Daar zijn ze pas vorig jaar mee gestopt. Walgelijk.

Echt?? Dat wist ik niet eens.

Maar dat is nog zoiets; veel bedrijven claimen te streven naar duurzame productie. Als ze dit aangepast hebben zijn ze natuurlijk duurzamer dan eerder. Dat betekent niet dat ze nu het beste doen, maar het staat wel lekker duurzaam.
Voor mijn standaarden vind ik dat nog steeds bij lange na niet duurzaam genoeg :o.

Of zeggen duurzaam katoen te gebruiken en dat is dan maar 10% van alle vezels in de broek.

Van Zeeman weet ik bijvoorbeeld dat het wel echt gaat om duurzame productie waarbij hard gewerkt wordt aan fairtrade :j zij werken samen met dezelfde producent als mijn werkgever en maken daarin echt mooie stappen. Vind hen daarin echt een mooi voorbeeld van hoe het ook kan, en toch voor kleinere prijzen.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-21 13:01

_San87_ schreef:
purny schreef:

:') _/-\o_

Primark blijf ik ver van weg. Ik word er al kriegel van als ik die rekken met 50 van dezelfde bloesjes zie hangen. Daar schreeuwt massaproductie van af toch?

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-21 13:02

DuoPenotti schreef:

Ik ook niet!

Ik heb zelfs kleding van ruim 20 jaar oud. Draag ik ook nog steeds :j

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-21 13:03

_San87_ schreef:
purny schreef:

Weer eens wat anders dan de beruchte plantjes :+

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-21 13:05

fransje23 schreef:
DuoPenotti schreef:

Ik ook niet!

Ik heb zelfs kleding van ruim 20 jaar oud. Draag ik ook nog steeds :j

precies, ook die heb ik nog, truien van die leeftijd.
Zitten geen geurtjes in.
Waar het aan ligt geen idee, maar niet aan duur of goedkoop.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-21 13:05

Earth schreef:
:') _/-\o_

Primark blijf ik ver van weg. Ik word er al kriegel van als ik die rekken met 50 van dezelfde bloesjes zie hangen. Daar schreeuwt massaproductie van af toch?
Dat vind ik nog niet het allerergste, maar dat er zo'n beetje elke twee weken een nieuwe collectie hangt vind ik veel zorgwekkender. Want veel van de overstock wordt gewoon vernietigd.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-21 13:06

Wat betreft bh's een jaar of 5 terug zag ik in de uitverkoop bij de Hema een bh hangen die ik wel leuk vond. Thuis gepast en zat héérlijk! Daarna nog snel 2 extra gekocht en die draag ik dus nog steeds zeer vaak. Waren 7,50 per stuk! Daar kon ik ze niet voor laten hangen.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-21 13:10

Nadeel van goedkope slecht geproduceerde kleding is ook dat het geen tweede leven meer kan hebben.
Kleding met wat meer kwaliteit kan als door de een afgedankt wordt nog wel een ronde verder bij iemand anders. Wat natuurlijk ook duurzamer is.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-21 13:13

Ik heb ook geen last van kleding die gaat geuren.

Wel hang ik mijn kleding na het dragen vaak te luchten.

En ik laat de droger links liggen, na het wassen graag buiten drogen, of, als dat vanwege het weer niet kan, binnen, maar wel gewoon over een rek en dus niet in de droger.

Mijn moeder loopt nog in kleding die ik 1 seizoen als puber droeg (lees, ca 24 jaar geleden) en die zij zonde vond om weg te gooien.
Een deel van die kleding is nu nog uitsluitend om het huis in te poetsen of om in de tuin te werken, omdat het mooie er nu wel af is, maar het is nog steeds heel en functioneel.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-21 13:14

boeflover schreef:
Mkango schreef:

klopt, de stof zelf is nog heel mooi maar ik zie mij geen jaren blousjes dragen die gaan stinken. dus zonde want voor 100,- had ik gehoopt er ook 2x zo lang mee te kunnen doen. voor mij persoonlijk is het dan dus zonde van het extra geld.

Was het zo af en toe met hg voor sportkleding, dat haalt de zweetgeur er vaak uit.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-21 13:15

purny schreef:

Moet je wel je stof goed screenen. De productie van de stoffen en de winning van katoen is ook vaak een rampzalige business.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-21 13:17

Marije_jiplover schreef:

En ik laat de droger links liggen, na het wassen graag buiten drogen, of, als dat vanwege het weer niet kan, binnen, maar wel gewoon over een rek en dus niet in de droger.

Mijn moeder loopt nog in kleding die ik 1 seizoen als puber droeg (lees, ca 24 jaar geleden) en die zij zonde vond om weg te gooien.
Een deel van die kleding is nu nog uitsluitend om het huis in te poetsen of om in de tuin te werken, omdat het mooie er nu wel af is, maar het is nog steeds heel en functioneel.

Ik droog zoveel mogelijk buiten.
Maar als het echt rot weer is dan gaat het hier wel de droger in.
Enkele dingen op een hangertje zo in huis.

Was in wat oude foto's aan het kijken.
Deze foto is nog op pension, dus voor 2004.
Die trui was daar al paardentrui geworden, dus niet meer nieuw.
Maar draag hem nu in de winter nog :D

Afbeelding

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-21 13:21

Ii ben zuinig én ik hou van kwaliteit én ik wil duurzaam leven :P

Mijn oplossing is Marktplaats. Ik draag veel Ted Baker, op zich een duur en niet per se milieuvriendelijk merk, maar tweedehands kom je echt bijna nieuwe pareltjes tegen voor bijna niks, en tweedehands vind ik altijd duurzaam genoeg :).

Onderkleding en echte basics koop ik overigens wel altijd nieuw, maar dat ziet niemand. Dat koop ik meestal van de HEMA. Ook spijkerbroeken koop ik nieuw van Levi's, want heb een zeer afwijkende maat.

Overigens slijt mijn duurdere kleding ook echt niet... Ik heb een kast vol kleding die maar niet stuk gaat :'). Meeste stukken heb ik al meer dan 10 jaar.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-21 13:23

Negerzoen schreef:
Van Zeeman weet ik bijvoorbeeld dat het wel echt gaat om duurzame productie waarbij hard gewerkt wordt aan fairtrade :j zij werken samen met dezelfde producent als mijn werkgever en maken daarin echt mooie stappen. Vind hen daarin echt een mooi voorbeeld van hoe het ook kan, en toch voor kleinere prijzen.

Hoe doen zij dat dan?
Die stappen vind ik juist het gevaarlijke; zemelen stappen, en vaak houdt het daar op.
De halve zeeman ligt nog vol met slechte kwaliteit plastic speelgoed en troep en in plastic verpakte pyjama’s. De reden dat ik er nooit kom. (En omdat het stinkt in onze zeeman, echt wat een vieze lucht)

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-21 13:28

@Sheran: tweedehands vind ik sowieso een duurzame keuze, de duurzaamste zelfs.

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-21 13:43

Laat ik voorop stellen dat ik helemaal niet materalistisch ingesteld ben en dat ik eigenlijk heel bewust m'n kleding koop op momenten dat het ook nodig is.

Er zit zoals sommige al aangaven een groot verschil tussen 'goedkoop kopen omdat er geen budget is' en 'goedkoop omdat het goedkoop is' (fast fashion). Er zijn, ook voor mindere budgetten, zeker goede alternatieven en ik vind het zelf ook vrij onnodig om meer dan 30 euro aan een shirt of mooie top uit te geven. Singlets die ik onder m'n kleding draag haal ik standaard bij de H&M bijvoorbeeld, maar zaken als een nette tas of goede schoenen ben ik best bereid om wat duurder te kopen zodat ik er langer plezier van heb. Ook sportkleding (ik sport intensief) vind ik daarbij belangrijk en wil ik best wat meer voor betalen. Maar dat doe ik bewust voor specifieke dingen en dan kijk ik ook naar opties die inderdaad wel mindful zijn voor het milieu, wat voor methode er gebruikt word om dit te maken en waar de kleding vandaan komt.

Daarnaast ligt het ook een beetje aan je maten (bijvoorbeeld met jeans of lingerie). Voor bepaalde cupmaten of lengtematen zijn soms niet altijd hele fijne, 'goedkope' alternatieven te vinden en dan kom je automatisch in een wat hoger segment terecht. Dat is misschien niet zo zeer omdat je dat zou willen of dat dat past binnen jouw uitgave patroon, maar meer omdat je weinig andere opties hebt.

Ik heb genoeg kleding, maar ik ben ook wel heel erg van het weggeven zodra ik het niet meer draag (doneer eigenlijk al mijn kleding aan de kledingbank), daarnaast gooi ik eigenlijk nooit zomaar dingen weg. Wel merk ik dat ik soms impulsaankopen heb die ik dan, met kaartje en al, ook naar de kledingbank doe. Ik vind het zonde zulke dingen weg te gooien, een ander kan daar nog lang blij van zijn. Winkels zoals de PRIMARK en dergelijke zijn echt gemaakt op fast fashion en hoewel ik nooit mensen minder zal vinden dat ze daar shoppen, zit er zoals eerder gezegd wel een verschil in tussen much bang for your buck of een wel overwogen keuze binnen jouw eigen budget. Als iedereen wat meer mindful zou zijn wat betreft dat soort aankopen denk ik al dat we daar heel wat op kunnen winnen. Want vraag en aanbod versterkt elkaar; hoe meer er gekocht word binnen ketens zoals PRIMARK hoe vaker er collecties worden gewisseld én gemaakt.

Is duurdere kleding altijd beter? In mijn beleving niet persé. Ik heb een Levi's jeans die ik expres gekocht heb omdat ik op zoek was naar een zwarte, high wasted skinny jeans en na een paar keer dragen is 'ie qua pasvorm enorm lelijk geworden. Zonde van het geld in mijn beleving. Wat je wel ziet is dat duurdere merken vaak wel meer mogelijkheden hebben om naar de productie processen te kijken en bijvoorbeeld zaken als fairtrade meer voorop te kunnen stellen dan ketens die leven van fast fashion.
Laatst bijgewerkt door Courses op 01-08-21 13:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-21 13:44

purny schreef:

Nee, dat is dus niet de enige oplossing. Maar wel lekker makkelijk je straatje schoonvegen.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-21 13:46

Marije_jiplover schreef:

Ik ben wat dat betreft wat barbaars.. Heel veel gaat in de droger op sportkleding en wol na..
Heb een appartement met alleen een klein balkonnetje dus ook vanuit praktische overwegingen.
Maar alsnog gaat veel lang mee :j