Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
Caira schreef:Natrick schreef:Het is en blijft lastig en ik denk niet dat ik uit haar reactie af kan lezen of het al dan niet wel of niet heeft gedaan. Wie weet is het wel ontzettende pech dat de nieuwe werkster samen valt met dit incident van het geld wat weg is, op welke wijze het dan ook verdwenen is. Hoe dan ook, het is zowel voor haar als voor ons vervelend. Als ze het niet gedaan heeft dan heeft ze een adresje minder en is dat ook geen ramp. Het is niet zo dat ik haar op een nare manier hierover heb benaderd of dat ik haar heb aangegeven bij de politie o.i.d.
Wat ik hier wel van heb geleerd is dat het geld op een ander plekje opgeborgen gaat worden, ook het briefgeld van de kids. Dan hoop ik een dergelijke situatie in de toekomst in ieder geval niet meer mee te maken.
Ik ben ooit vals beschuldigd van iets, dat doet echt ontzettend veel als je net als ik een groot rechtvaardigheidsgevoel hebt. Ik heb er echt lang last van gehad, ook al zei iedereen laat lekker gaan, ik heb er echt slapeloze nachten van gehad.
Anomien schreef:Ineke2 schreef:Dat niet bellen is echt een ding onder ( vooral ) jongere mensen die opgegroeid zijn met whatsapp.
Vreselijk als je niet durft te bellen om welke reden dan ook. Geschreven tekst brengt nooit de emotie erbij over. Dat zorgt nogal eens voor misverstanden.
Dat ben ik helemaal met je eens.
Terwijl de beschuldigde zoveel beter over kwam door zelf wel te bellen.
Maar tegenwoordig doen we alles per app. En zijn de jong volwassenen ook niet meer gewoon om even een belletje te plegen. Zo zonde eigenlijk.
Op dit soort momenten doe je je zelf te kort. Maar dat vind ik ook voor diegene die haar verdenkt. Dan zou ik er gewoon naar toe zijn gereden of zelf bellen.
Dat appen. Heel handig. Maar vooral leuk voor de small-talk. Maar niet om jezelf te verdedigingen van diefstal!
Helemaal als je het misschien niet eens gedaan hebt!
Dorus schreef:Anomien schreef:
Dat ben ik helemaal met je eens.
Terwijl de beschuldigde zoveel beter over kwam door zelf wel te bellen.
Maar tegenwoordig doen we alles per app. En zijn de jong volwassenen ook niet meer gewoon om even een belletje te plegen. Zo zonde eigenlijk.
Op dit soort momenten doe je je zelf te kort. Maar dat vind ik ook voor diegene die haar verdenkt. Dan zou ik er gewoon naar toe zijn gereden of zelf bellen.
Dat appen. Heel handig. Maar vooral leuk voor de small-talk. Maar niet om jezelf te verdedigingen van diefstal!
Helemaal als je het misschien niet eens gedaan hebt!
Het doet mij verdriet dat jullie het onder “jongere mensen die opgegroeid zijn met whatsapp” scharen terwijl dat helemaal niet de reden hoeft te zijn. Mijn eerste mobiele telefoon kocht ik in de vorige eeuw toen ik 18 of 19 was. SMS bestond in die tijd nog niet eens, laat staan internet of whatsapp. Ik zou ook gekozen hebben om via whatsapp te reageren, terwijl ik absoluut niet tot de doelgroep behoor die jullie beschrijven.
Natrick schreef:Nou als het raadsel rond het geld opgelost wordt zal ik het zeker laten weten. Ik heb verder gewoon een vriendelijke conversatie gehad met de hulp. Ik heb niet het idee dat ze zich erg rot voelt (ze geeft aan nog steeds te willen komen als wij dat willen). Ik moet wel eerlijk zeggen dat ik mijn vertrouwen wel kwijt ben omdat ik geen goede verklaring kan bedenken. Het is trouwens wel toeval dat ik erachter kwam.. Ik controleer de spaarpotten niet dagelijks, was n.a.v. een vraag van mijn dochter. Mijn potje ook niet zo vaak, we gebruiken bijna nooit contant geld en ik had het alleen in huis vanwege dingen die ik op marktplaats heb verkocht een aantal maanden geleden. Toevallig wist ik wel wat erin zat omdat ik er pas contant geld uitgehaald heb omdat dit mee naar school moest i.v.m. betalen schoolfoto. Anders had ik het misschien niet eens opgemerkt.
. Dat was niet genoeg geweest. Het is met name vreemd dat het andere potje ook leeg was, en ik zeker weet dat dit niet zo was.
. Hij baalt eerder dat we nu op zoek moeten naar een nieuwe.
.
Relaxed schreef:Sowieso, ze was net een week bij jullie, je kent dr amper, hoezo moet het dan perse een face to face gesprek zijn? Als het nou een jarenlange vriendschap was, ja dan praat je, maar nu.. Nee hoor, prima appje
Mindim schreef:Relaxed schreef:Sowieso, ze was net een week bij jullie, je kent dr amper, hoezo moet het dan perse een face to face gesprek zijn? Als het nou een jarenlange vriendschap was, ja dan praat je, maar nu.. Nee hoor, prima appje
Als je iemand beschuldigd van stelen zonder dat je het zeker weet?
Nou ja, ieder zijn meug, ik vind het iig onfatsoenlijk.
Relaxed schreef:Mindim schreef:Als je iemand beschuldigd van stelen zonder dat je het zeker weet?
Nou ja, ieder zijn meug, ik vind het iig onfatsoenlijk.
Het is wat mij betreft iets te toevallig en zoals TS ook al aangeeft, het vertrouwen is sowieso weg.
Mindim schreef:Het kan alle kanten uit. Maar als je iemand een zware beschuldiging in de schoenen schuift, zelfs de politie inlicht, zonder ook maar een greintje bewijs, dan vind ik het niet meer dan fatsoenlijk dat je de persoon per telefoon of face to face inlicht.
Citaat:Die moeite wordt immers wel gedaan om de politie in te lichten. Ik denk eerder dat men niet mensen face to face of verbaal durft aan te spreken hierop en dan is een app gemakkelijk gestuurd, netjes is het echter niet in mijn beleving.
Shadow0 schreef:Mindim schreef:Het kan alle kanten uit. Maar als je iemand een zware beschuldiging in de schoenen schuift, zelfs de politie inlicht, zonder ook maar een greintje bewijs, dan vind ik het niet meer dan fatsoenlijk dat je de persoon per telefoon of face to face inlicht.
Terwijl, waarom? Dat inlichten voegt niets toe. (Ik vind het trouwens ook weer niet zo'n hele zware beschuldiging, het gaat om diefstal van iets van 50 euro. 't Is geen moord.)Citaat:Die moeite wordt immers wel gedaan om de politie in te lichten. Ik denk eerder dat men niet mensen face to face of verbaal durft aan te spreken hierop en dan is een app gemakkelijk gestuurd, netjes is het echter niet in mijn beleving.
Volgens mij is de politie niet ingelicht, maar ik denk dat het in dit soort situaties wel goed is, omdat als dit 1 keer gemeld wordt en de persoon doet verder niets, dan kijkt niemand er naar en interesseert het ook niemand.
Maar als dit door 6 anderen ook gemeld wordt over dezelfde persoon, dan is er wat aan de hand en moet er meer ondernomen worden. En de hele tijd mensen persoonlijk aanspreken en tegelijkertijd nergens centraal gegevens verzamelen is een ideale manier voor mensen om heel lang door te gaan met kleine criminaliteit zonder dat iemand het weet.
(En nogmaals, als ze onschuldig is, dan is er dus op z'n hoogst een aangifte bij de politie van diefstal, met als mogelijkheid dat zij het heeft gedaan. Als mij dat zou overkomen zou ik het niet leuk vinden, maar het is ook niet per se iets groots toch?)
Citaat:Na een nachtje slaap, overleg met mijn partner en jullie berichten besloten om even het informatienummer van de politie te bellen. Deze hebben mijn melding en gegevens genoteerd. Zij adviseren de werkster te vragen naar het geld, komt hier niets uit kan ik aangifte doen. Hiervoor is wel iets van bewijs nodig, wat ik natuurlijk niet heb.
Natrick schreef:Ho ho, ik heb het informatienummer van de politie gebeld met de vraag wat zij in zo'n situatie adviseren. Ik heb haar niet aangegeven of bij naam genoemd. Zij hebben WEL mijn gegevens genoteerd. Volgens mij is dat ook duidelijk terug te lezen in mijn berichten (tot twee keer toe).
Al gaat het om vijftig (of tachtig in dit geval) euro is het wel ontzettend naar en verdrietig als er dingen uit je huis worden ontvreemd. Ik heb er serieus echt heel slecht van geslapen en een slechte dag van gehad. En ja ook overwogen om 'alleen' maar op te zeggen. Alles bij elkaar opgeteld niet voor gekozen omdat de twijfel eerlijk gezegd bij ons minimaal was. Dan wil ik het niet zomaar laten gaan..
Politie adviseerde overigens ook dit wel aan te kaarten bij de werkster..