Nieuwe werkster steelt geld?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

pumpina

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-21 18:33

Hier een vergelijkbaar verhaal, en reactie dus ik zal het toch maar even delen. Mijn schoonmoeder kwam in die tijd ook bij ons in huis ivm de hond, kinderen waren er niet.

De nieuwe werkster is in totaal 2 keer geweest. Ik had haar via marktplaats.

De eerste keer hadden we niks door geloof ik. Al viel het wel op dat ze een stuk korter had schoongemaakt dan was besproken. We waren niet thuis, maar hebben op alle deuren en ramen sensors.

We hadden altijd een la met contant geld, cadeaubonnen etc. en vriendlief had een paar 100 euro gepind ivm aankoop via marktplaats die we gingen doen. Hij wilde dat in die la leggen, maar was toch ook nog wat argwanend ivm de nieuwe werkster dus hij had het helemaal achterin onder een mandje verstopt in de la.

Ondertussen maakte de werkster wel netjes schoon dus een vriendin was ook op zoek dus ik had haar aangeraden en ze zou de avond daarna komen. Die dag hebben wij het geld nodig voor die aankoop en er mist 50 euro.. Je gaat dan toch twijfelen aan jezelf, maar alle cadeaubonnen verpakkingen waren er nog, maar bij een deel was de daadwerkelijke bon verdwenen..

We hebben toen snel die vriendin gebeld, ze zou daar een uur later komen kennismaken dus wij zijn daarheen gegaan om haar ermee te confronteren. Ze ontkende het, gaf als reden ook op dat ze meerdere huizen had waar ze schoonmaakte en benoemde dat ze in de la had gestofd.

Dat laatste was helemaal een flinke leugen, want wij hadden de la natuurlijk binnenstebuiten gekeerd en er kwamen flinke stofpluizen uit (oeps). Ze heeft dus echt naar geld gezocht zelfs, ze zou anders niet in die la zijn geweest, laat staan onder het mandje in de la.. Ze ontkende daarnaast ook dat ze eerder was weggegaan. Ze deed verder heel relaxed erover en gaf de sleutel terug.

Later kwam ik erachter dat er nog meer mistte, zoals mijn bh..

Ik heb er nog altijd spijt van dat we geen aangifte hebben gedaan. Als niemand meldingen maakt/aangifte doet, kan ze zo ongestoord doorgaan. Het heeft ons per saldo echt best wel veel geld gekocht terwijl ze maar 2x is geweest.

TS, om je gerust te stellen.. Het is daarna niet meer voorgekomen bij nieuwe werksters (en ook mijn schoonmoeder heeft gewoon toegang tot het huis behouden haha), maar sindsdien neem ik alleen nog werksters via via..

sasja0705

Re: Nieuwe werkster steelt geld?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-21 20:04

Even advocaat van de duivel spelen...
Jouw schoonmoeder bvb... wie zegt dat zij het niet was ?

Jouw partner - wie zegt dat hij het niet was ?

Wie zegt dat een van hun niet even "geleend" heeft en om jouw reactie bij vaststellen , nu niet durft toe te geven?

Natuurlijk is dat n groffe verdenking, is ja tenslotte familie/ partner en werkster van veraf.

Maar toch, hier in het topic al gelezen dat ook familie kan stelen.

En zelf ook mee gemaakt : mijn nichtje die het bijna succesvol het buurmeisje in die schoenen wilde schuiven, tenslotte gelooft men eigen bloed meer als iemand "vreemds"

Ik ben eens met de mensen die zoiets benoemen via whatsapp not done vinden.

Voor face to face had je geen week moeten wachten.
Ik was er zelf naar toe gegaan alleen al omdat ik bij zo iets ernstigs graag in de oogen van de ander wil kijken...

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-21 20:30

Ik vind het nogal wat om iemand te beschuldigen, terwijl je geen bewijs hebt.

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-21 01:19

Caira schreef:
Natrick schreef:
Het is en blijft lastig en ik denk niet dat ik uit haar reactie af kan lezen of het al dan niet wel of niet heeft gedaan. Wie weet is het wel ontzettende pech dat de nieuwe werkster samen valt met dit incident van het geld wat weg is, op welke wijze het dan ook verdwenen is. Hoe dan ook, het is zowel voor haar als voor ons vervelend. Als ze het niet gedaan heeft dan heeft ze een adresje minder en is dat ook geen ramp. Het is niet zo dat ik haar op een nare manier hierover heb benaderd of dat ik haar heb aangegeven bij de politie o.i.d.

Wat ik hier wel van heb geleerd is dat het geld op een ander plekje opgeborgen gaat worden, ook het briefgeld van de kids. Dan hoop ik een dergelijke situatie in de toekomst in ieder geval niet meer mee te maken.

Ik ben ooit vals beschuldigd van iets, dat doet echt ontzettend veel als je net als ik een groot rechtvaardigheidsgevoel hebt. Ik heb er echt lang last van gehad, ook al zei iedereen laat lekker gaan, ik heb er echt slapeloze nachten van gehad.

Herkenbaar. Weliswaar niet van diefstal, maar ik was ooit als tiener kind aan huis bij de plaatselijke snackbar gerund door een vader en zoon. Hielp er ook vaak mee met kassa draaien of slaatjes maken. Etc. Op een middag heb ik daar met 2 vriendinnen wat zitten eten en daarna was er ineens drama. Het heeft me zelfs nog veel moeite gekost om eruit te krijgen wat ik dan gedaan zou hebben. Schijnbaar had ik volgens iemand een opmerking gemaakt toen de vader 2 jongetjes ijs stond te verkopen dat hij een pedo zou zijn of iets van die strekking. Ik was geschokt, dat had ik natuurlijk niet gedaan, het zou niet in me opkomen en ik had er geen enkele reden voor. Maar ik werd niet geloofd. De zoon had het niet gezien of gehoord maar geloofde zijn vader. Een fijne vriendschap is daar voor altijd stuk gemaakt doordat ik valselijk ergens van beschuldigd werd. We zijn 20 jaar verder en nog kan ik er als iets me eraan herinnert boos en verdrietig van worden.

Lastige situatie TS, ik hoop voor je dat je er niet later achterkomt dat het toch schoenmoeder was.. :=

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-21 01:45

Anomien schreef:
Ineke2 schreef:
Dat niet bellen is echt een ding onder ( vooral ) jongere mensen die opgegroeid zijn met whatsapp.
Vreselijk als je niet durft te bellen om welke reden dan ook. Geschreven tekst brengt nooit de emotie erbij over. Dat zorgt nogal eens voor misverstanden.

Dat ben ik helemaal met je eens.

Terwijl de beschuldigde zoveel beter over kwam door zelf wel te bellen.

Maar tegenwoordig doen we alles per app. En zijn de jong volwassenen ook niet meer gewoon om even een belletje te plegen. Zo zonde eigenlijk.

Op dit soort momenten doe je je zelf te kort. Maar dat vind ik ook voor diegene die haar verdenkt. Dan zou ik er gewoon naar toe zijn gereden of zelf bellen.

Dat appen. Heel handig. Maar vooral leuk voor de small-talk. Maar niet om jezelf te verdedigingen van diefstal!

Helemaal als je het misschien niet eens gedaan hebt!

Het doet mij verdriet dat jullie het onder “jongere mensen die opgegroeid zijn met whatsapp” scharen terwijl dat helemaal niet de reden hoeft te zijn. Mijn eerste mobiele telefoon kocht ik in de vorige eeuw toen ik 18 of 19 was. SMS bestond in die tijd nog niet eens, laat staan internet of whatsapp. Ik zou ook gekozen hebben om via whatsapp te reageren, terwijl ik absoluut niet tot de doelgroep behoor die jullie beschrijven.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-21 07:41

Maar waarom dan? Je doet een echt enorm
zware beschuldiging. Dan wil je toch zien wat dat met de ander doet? Je wilt diegene toch in de ogen kunnen kijken en gelijk de gelegenheid geven om een reactie te geven? En de ander het respect tonen van je onverdeelde aandacht, dat is bij een beschuldiging wel het minste wat je kunt doen lijkt mij.

Optiwolk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-21 08:02

Stel nu, stèl - dat ze het inderdaad geleend zou hebben en dat ook toegeeft. Dan kan je appen “oké graag tegen datum x terug en graag ook vanaf nu vragen/ overleggen”
Dan heb je niet alleen bewijs dat ze het genomen heeft, ook nog eens bewijs dat ze dat toegegeven heeft etc etc.

Je kan natuurlijk ook altijd bellen en daarna via een berichtje opvolgen.
“Zoals daarnet telefonisch besproken,…”

Ik doe zo’n dingen ook liever op papier hoor. Ben al genoeg gekloot met mondelinge overeenkomsten. En ja een mondeling contract is ook een contract, maar dwing het maar eens af.

En voor zover ik lees heeft TS ook gevraagd “heb jij dat geleend” en niet gezegd “er is geld verdwenen en jij bent het”

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-21 08:46

Dorus schreef:
Anomien schreef:

Dat ben ik helemaal met je eens.

Terwijl de beschuldigde zoveel beter over kwam door zelf wel te bellen.

Maar tegenwoordig doen we alles per app. En zijn de jong volwassenen ook niet meer gewoon om even een belletje te plegen. Zo zonde eigenlijk.

Op dit soort momenten doe je je zelf te kort. Maar dat vind ik ook voor diegene die haar verdenkt. Dan zou ik er gewoon naar toe zijn gereden of zelf bellen.

Dat appen. Heel handig. Maar vooral leuk voor de small-talk. Maar niet om jezelf te verdedigingen van diefstal!

Helemaal als je het misschien niet eens gedaan hebt!

Het doet mij verdriet dat jullie het onder “jongere mensen die opgegroeid zijn met whatsapp” scharen terwijl dat helemaal niet de reden hoeft te zijn. Mijn eerste mobiele telefoon kocht ik in de vorige eeuw toen ik 18 of 19 was. SMS bestond in die tijd nog niet eens, laat staan internet of whatsapp. Ik zou ook gekozen hebben om via whatsapp te reageren, terwijl ik absoluut niet tot de doelgroep behoor die jullie beschrijven.

Tuurlijk zijn er uitzonderingen. Maar blijft nog steeds wel de laatste ontwikkelingen.

Zelfs voor stal ritten kon ik nooit een telefoonnummer achterhalen. Mensen wilden graag per app reageren. Werkt ook prima.

Maar als iemand onzeker was en talloze vragen stelde, zou ik toch even gebeld hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-21 08:52

Natrick schreef:
Nou als het raadsel rond het geld opgelost wordt zal ik het zeker laten weten :). Ik heb verder gewoon een vriendelijke conversatie gehad met de hulp. Ik heb niet het idee dat ze zich erg rot voelt (ze geeft aan nog steeds te willen komen als wij dat willen). Ik moet wel eerlijk zeggen dat ik mijn vertrouwen wel kwijt ben omdat ik geen goede verklaring kan bedenken. Het is trouwens wel toeval dat ik erachter kwam.. Ik controleer de spaarpotten niet dagelijks, was n.a.v. een vraag van mijn dochter. Mijn potje ook niet zo vaak, we gebruiken bijna nooit contant geld en ik had het alleen in huis vanwege dingen die ik op marktplaats heb verkocht een aantal maanden geleden. Toevallig wist ik wel wat erin zat omdat ik er pas contant geld uitgehaald heb omdat dit mee naar school moest i.v.m. betalen schoolfoto. Anders had ik het misschien niet eens opgemerkt.

Dus het geld kan ook al wel een tijdje verdwenen zijn, nog voordat de hulp in dienst was? Dat weet je niet zeker?

Ik denk dat men appt omdat men het niet rechtstreeks in het gezicht durft te zeggen, alle excuses die er om heen verzonnen worden om maar niet te bellen of het persoonlijk face to face te doen vind ik persoonlijk flauwekul.
Beschuldig je iemand zonder bewijs, dan vind ik dit echt wel een beetje een laffe manier van doen.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-21 09:03

Als je de spaarpotten niet dagelijks controleert vind ik het niet zo netjes om de hulp te gaan beschuldigen. Dan kan iemand anders het geld er ook eerder uitgehaald hebben.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-21 09:36

Volgens mij gaf de TS toch vrij duidelijk aan dat ze zeker is dat er erg kort geleden nog geteld is wat er in 1 potje zat.

Natrick

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-21 10:01

Als alleen de spaarpotten leeg waren geweest had ik denk ik niet getwijfeld hoor, of het de hulp oid was ;). Dat was niet genoeg geweest. Het is met name vreemd dat het andere potje ook leeg was, en ik zeker weet dat dit niet zo was.

Mijn schoonmoeder en partner sluit ik uit. Mijn schoonmoeder is zo ongeveer onze grootste sponsor (financieel) en het geld in het potje is ook van mijn partner, hij zou er niet over hoeven te liegen/van uitproberen oid is ook geen sprake. Hij gaat mij echt niet de werkster eruit laten gooien omdat hij 50 euro heeft gepakt _/-\o_ . Hij baalt eerder dat we nu op zoek moeten naar een nieuwe. <<) .

Voor mij was een van de reacties in het begin in dit topic het fijnst. Hoe dan ook, of ze het gedaan heeft of niet, het vertrouwen is wel beschadigd. Daar verander ik niks meer aan. Ik heb inderdaad gevraagd of zij het geleend had, zij geeft aan van niet. Daarmee is wat mij betreft de hele zaak klaar, wij gaan niet verder met haar. En dat lijkt me naar haar toe ook eerlijker.

Wat betreft WhatsApp/bellen lijkt mij een persoonlijke keuze en mag iedereen vinden wat hij/zij er van vindt. Ik ben 32 dus niet opgegroeid met WhatsApp oid.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-21 11:16

Trek je niks aan van de comments die vinden dat je het anders had moeten doen Natrick. Appen is oké, bellen is oké, afspreken is oké.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-21 11:25

Vergis je daar niet in TS: mijn ex is (was?) een gokverslaafde en ook nabij mensen die jaaaaaaaarenlang samengeweest zijn met (gok-)verslaafden. En in sommige zaken zijn ze zo onwijs gehaaid, heb je jaren niks in de gaten.

Nu zal ik niet zeggen dat jouw partner niet te vertrouwen is, maar soms - heel soms kom je bedrogen uit met je vertrouwen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-21 13:30

Sowieso, ze was net een week bij jullie, je kent dr amper, hoezo moet het dan perse een face to face gesprek zijn? Als het nou een jarenlange vriendschap was, ja dan praat je, maar nu.. Nee hoor, prima appje :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-21 13:39

Relaxed schreef:
Sowieso, ze was net een week bij jullie, je kent dr amper, hoezo moet het dan perse een face to face gesprek zijn? Als het nou een jarenlange vriendschap was, ja dan praat je, maar nu.. Nee hoor, prima appje :j

Als je iemand beschuldigd van stelen zonder dat je het zeker weet?

Nou ja, ieder zijn meug, ik vind het iig onfatsoenlijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-21 13:49

Mindim schreef:
Relaxed schreef:

Het is wat mij betreft iets te toevallig en zoals TS ook al aangeeft, het vertrouwen is sowieso weg.

noviceh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-21 13:54

Natrick schreef:
Ik heb inderdaad gevraagd of zij het geleend had, zij geeft aan van niet.
Dan liegt zij niet als ze het wel of niet gestolen heeft. Wat een vervelende situatie zeg!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-21 13:56

Relaxed schreef:
Mindim schreef:

Het is wat mij betreft iets te toevallig en zoals TS ook al aangeeft, het vertrouwen is sowieso weg.

Het kan alle kanten uit. Maar als je iemand een zware beschuldiging in de schoenen schuift, zelfs de politie inlicht, zonder ook maar een greintje bewijs, dan vind ik het niet meer dan fatsoenlijk dat je de persoon per telefoon of face to face inlicht. Die moeite wordt immers wel gedaan om de politie in te lichten. Ik denk eerder dat men niet mensen face to face of verbaal durft aan te spreken hierop en dan is een app gemakkelijk gestuurd, netjes is het echter niet in mijn beleving.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-21 14:14

Als je geen bewijs of aanwijzing hebt dat het daadwerkelijk de werkster is geweest, had ik de beschuldigingen achterwege gelaten. Ik had gewoon voor mijzelf het zekere voor het onzekere genomen een aangegeven dat ik niet langer gebruik zou maken van haar diensten zonder opgave van de reden. Ik vind iemand van diefstal beschuldigen nl nogal wat. En geld "lenen" van een werkgever zonder van te voren vragen is gewoon diefstal alleen durf je het dan niet uit te spreken. Maar iedereen weet wat je dan bedoeld.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-21 15:17

Mindim schreef:
Het kan alle kanten uit. Maar als je iemand een zware beschuldiging in de schoenen schuift, zelfs de politie inlicht, zonder ook maar een greintje bewijs, dan vind ik het niet meer dan fatsoenlijk dat je de persoon per telefoon of face to face inlicht.

Terwijl, waarom? Dat inlichten voegt niets toe. (Ik vind het trouwens ook weer niet zo'n hele zware beschuldiging, het gaat om diefstal van iets van 50 euro. 't Is geen moord.)

Citaat:
Die moeite wordt immers wel gedaan om de politie in te lichten. Ik denk eerder dat men niet mensen face to face of verbaal durft aan te spreken hierop en dan is een app gemakkelijk gestuurd, netjes is het echter niet in mijn beleving.

Volgens mij is de politie niet ingelicht, maar ik denk dat het in dit soort situaties wel goed is, omdat als dit 1 keer gemeld wordt en de persoon doet verder niets, dan kijkt niemand er naar en interesseert het ook niemand.

Maar als dit door 6 anderen ook gemeld wordt over dezelfde persoon, dan is er wat aan de hand en moet er meer ondernomen worden. En de hele tijd mensen persoonlijk aanspreken en tegelijkertijd nergens centraal gegevens verzamelen is een ideale manier voor mensen om heel lang door te gaan met kleine criminaliteit zonder dat iemand het weet.

(En nogmaals, als ze onschuldig is, dan is er dus op z'n hoogst een aangifte bij de politie van diefstal, met als mogelijkheid dat zij het heeft gedaan. Als mij dat zou overkomen zou ik het niet leuk vinden, maar het is ook niet per se iets groots toch?)

Natrick

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-21 15:25

Ho ho, ik heb het informatienummer van de politie gebeld met de vraag wat zij in zo'n situatie adviseren. Ik heb haar niet aangegeven of bij naam genoemd. Zij hebben WEL mijn gegevens genoteerd. Volgens mij is dat ook duidelijk terug te lezen in mijn berichten (tot twee keer toe).

Al gaat het om vijftig (of tachtig in dit geval) euro is het wel ontzettend naar en verdrietig als er dingen uit je huis worden ontvreemd. Ik heb er serieus echt heel slecht van geslapen en een slechte dag van gehad. En ja ook overwogen om 'alleen' maar op te zeggen. Alles bij elkaar opgeteld niet voor gekozen omdat de twijfel eerlijk gezegd bij ons minimaal was. Dan wil ik het niet zomaar laten gaan..

Politie adviseerde overigens ook dit wel aan te kaarten bij de werkster..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-21 15:26

Shadow0 schreef:
Mindim schreef:
Het kan alle kanten uit. Maar als je iemand een zware beschuldiging in de schoenen schuift, zelfs de politie inlicht, zonder ook maar een greintje bewijs, dan vind ik het niet meer dan fatsoenlijk dat je de persoon per telefoon of face to face inlicht.

Terwijl, waarom? Dat inlichten voegt niets toe. (Ik vind het trouwens ook weer niet zo'n hele zware beschuldiging, het gaat om diefstal van iets van 50 euro. 't Is geen moord.)

Citaat:
Die moeite wordt immers wel gedaan om de politie in te lichten. Ik denk eerder dat men niet mensen face to face of verbaal durft aan te spreken hierop en dan is een app gemakkelijk gestuurd, netjes is het echter niet in mijn beleving.

Volgens mij is de politie niet ingelicht, maar ik denk dat het in dit soort situaties wel goed is, omdat als dit 1 keer gemeld wordt en de persoon doet verder niets, dan kijkt niemand er naar en interesseert het ook niemand.

Maar als dit door 6 anderen ook gemeld wordt over dezelfde persoon, dan is er wat aan de hand en moet er meer ondernomen worden. En de hele tijd mensen persoonlijk aanspreken en tegelijkertijd nergens centraal gegevens verzamelen is een ideale manier voor mensen om heel lang door te gaan met kleine criminaliteit zonder dat iemand het weet.

(En nogmaals, als ze onschuldig is, dan is er dus op z'n hoogst een aangifte bij de politie van diefstal, met als mogelijkheid dat zij het heeft gedaan. Als mij dat zou overkomen zou ik het niet leuk vinden, maar het is ook niet per se iets groots toch?)

Citaat:
Na een nachtje slaap, overleg met mijn partner en jullie berichten besloten om even het informatienummer van de politie te bellen. Deze hebben mijn melding en gegevens genoteerd. Zij adviseren de werkster te vragen naar het geld, komt hier niets uit kan ik aangifte doen. Hiervoor is wel iets van bewijs nodig, wat ik natuurlijk niet heb.

Politie is dus wel degelijk ingelicht.

Er staat hoogstens achter je naam dat je misschien iets gejat hebt van je werkgever, das geen ramp? Nou, ik zou daar flink van balen als ik dat niet had gedaan.

En hoezo ze moet de hele tijd mensen persoonlijk aanspreken, het is haar hulp, dus das eenmalig aanspreken.

Maar ik blijf erbij, dit soort beschuldigingen maak je persoonlijk en niet via de app.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-21 15:31

Natrick schreef:
Ho ho, ik heb het informatienummer van de politie gebeld met de vraag wat zij in zo'n situatie adviseren. Ik heb haar niet aangegeven of bij naam genoemd. Zij hebben WEL mijn gegevens genoteerd. Volgens mij is dat ook duidelijk terug te lezen in mijn berichten (tot twee keer toe).

Al gaat het om vijftig (of tachtig in dit geval) euro is het wel ontzettend naar en verdrietig als er dingen uit je huis worden ontvreemd. Ik heb er serieus echt heel slecht van geslapen en een slechte dag van gehad. En ja ook overwogen om 'alleen' maar op te zeggen. Alles bij elkaar opgeteld niet voor gekozen omdat de twijfel eerlijk gezegd bij ons minimaal was. Dan wil ik het niet zomaar laten gaan..

Politie adviseerde overigens ook dit wel aan te kaarten bij de werkster..

Ik noem het ook de hele tijd inlichten en geen aangifte, dat maakt een ander er van.

Het is triest als er dingen uit je huis worden ontvreemd, dat klopt.
Dat je het er met haar over moet hebben ook, maar per app vind ik persoonlijk met zo een beschuldiging echt niet netjes. Je hebt ook geen bewijs, niks.
Maar goed ik ben misschien van de oude stempel, ik had het face to face gedaan, ik vind persoonlijk dit soort dingen per app doen je er gemakkelijk af maken. Maar als jij er een goed gevoel bij hebt...

Natrick

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-21 16:19

Ik heb er een fantastisch gevoel bij *\%/*