Verhuizen, 16km fietsen naar school. Kindermishandeling?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 10:34

Eerlijk gezegd ben ik erg blij dat mijn ouders tegen me zeiden toen "doe maar niet". Maar broer fietste 15 km naar school, ik zou 17 moeten. Inplaats daarvan kreeg ik een trein abbo. Dus fietste ik elke dag 3,5 km naar het station. Nam vervolgens de trein voor een minuut of 10 en vervolgens pakte ik de volgende fiets voor nog 2 km.

Twee fietsen zorgde dat ik daar gewoon naar vriendjes en vriendinnetjes kon gaan en dat ik thuis alles kon doen. Na een jaar ging mijn broer voor ook gewoon met de trein. Tot we brommers kregen.
Ik was de enige uit mijn dorp naar die school en de enige op die school die zo ver moest reizen. Ik vond het zelfs zonder fietsen soms al pittig dat er geen mensen de zelfde kant op gingen.

Love_myhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 10:35

.
Laatst bijgewerkt door Love_myhorse op 03-02-26 22:50, in het totaal 3 keer bewerkt

ImLucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 10:36

ik fietste 18 km enkele reis, de bushalte was al 5 km. In de eerste heel de winter met de bus gegaan, en daarna alleen nog maar alst weer echt heel slecht was. Ohja, ik woonde in kust gebied, dus het waaide flink. ik denk dat er toen ik verzorgpaard en bijbaan had er dagen geweest zijn dat ik makkelijk 40/45 km op een dag fietste!

T was niet altijd leuk, maar in de vijfde kon ik het in 40 minuten dus...

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 10:38

Ik was blij dat het maar 6km was, toen het 16km werd was ik 16 en heb de hele zomer gewerkt om een brommer te kopen :D

Als het heel slecht weer was mocht ik met de bus of de trein. Dat was niet vaak, maar ik was blij dat die mogelijkheid er was.

ThreeFingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 10:38

Wat vinden de kinderen zelf?
Vroeger was het normaal, maar tegenwoordig met zoveel verkeer op de weg, heb ik mijn bedenkingen..
En het ligt ook aan de route? Is die veilig? Fietsen ze met een groep? Of moeten ze ook afgelegen stukken fietsen?

MarlindeRooz

Re: Verhuizen, 16km fietsen naar school. Kindermishandeling?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 10:41

Ik weet niet hoe het bij jou zit TS, maar als ik dan bijvoorbeeld op een boerderij zou wonen met dieren aan huis had ik als kind ook wel elke dag 20km willen fietsen. :P

Maar als je kinderen het zelf goed vinden is het oke toch, in het ergste geval gaan ze met de bus en/of breng je ze regelmatig. Tot ze 16 zijn, dan kunnen ze met de scooter en dat is alleen maar heel cool. O:)

November108

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 10:42

Ik heb niet alle reacties gelezen maar ik sluit me zo ongeveer aan bij je moeder :')
Heb zelf een pesthekel aan fietsen, en de middelbare school is best al heel erg tijdrovend. Daar nog 2 uur per dag fietsen bovenop, nog hun hobby, vrienden...

Al mijn vrienden van de middelbare school dachten er net zo over. Ze moesten altijd op tijd naar huis als ze nog even naar vrienden wilden na school, want in het donker mocht er niet gefietst worden. Minder tijd over voor huiswerk en andere zaken. Dan nog het slechte weer er bovenop soms. En één meisje die vanaf basisschool naar middelbare school achterlijk veel was afgevallen door het fietsen en het er met geen mogelijkheid meer aankrijg.

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 10:43

Die reactie van je moeder is een grapje toch mag ik hopen _O- ik fietste 20km naar school vroeger “in de tijd dat we nog geen elektrische fietsen hadden”, ik ben er ook niet dood door gegaan, sterker nog, ik fietste altijd met klasgenootjes, super gezellig en wij waren 1 van de weinigen die nooit ziek waren. Ja, soms was het met harde wind/regen flink balen. Maar we hebben altijd gefietst en in 2 jaar tijd zijn we 2 keer gebracht

Liesje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 10:47

Welnee joh, dat is geen kindermishandeling. Ze fietsen met enorme groepen, is hartstikke gezellig! Dat fietsen is echt niet zo'n issue. Ze doen het allemaal. Ik werd ook wel eens 's morgens door mn moeder afgezet met de auto met de fiets op de trekhaak, zodat ik in de middag gewoon terug fietste. Ik moest van Odoornerveen naar Emmen, wat 12,5km is. Niemand had een e-bike anno 2005 ;) Met een elektrische fiets is dat al helemaal geen probleem.

Trek je niet te veel van je moeder aan, als jullie dit zien als jullie kans, lekker doen.

Oeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 10:50

Ik heb wel een beetje heimwee naar het fietsen hoor. Had een paar "fietsvrienden" uit het dorp wat altijd mega gezellig was, ook al zaten we op school niet persé bij hetzelfde vriendenclubje. In de hogere klassen is het een beetje puzzelen met wie je rooster overlapt om samen te kunnen fietsen, maar dat loopt wel los. Soms wachtte ik een uurtje op iemand, gezelliger om samen te fietsen en of je dat huiswerk nou thuis of op school maakt vond ik niet zo'n verschil maken.
En als het vriest kom je in ieder geval met goede verhalen op school aan (en misschien een paar schaafplekken op jezelf of die mooie fiets... :+ )

Ga er wel van uit dat die fiets het zwaar krijgt, en je af en toe wat moet repareren. Pubers + fietsen gaat niet altijd even zuinig :')

Padoertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 10:54

Hier 10 km enkele reis, dus 20 per dag en daarna nog 8 km om naar mijn pony te gaan. Altijd zijwind of wind tegen, weinig beschutting, dus alle ontberingen wel gehad. Wel altijd gezellig met klasgenoten, maar oh wat was ik blij toen ik op mijn 16e een brommertje kreeg zeg. Mijn eigen kinderen fietsen nu 8 enkele reis en als het echt rotweer is, dan breng ik ze met de auto naar school of station. Gewoon omdat ik weet hoe waardeloos het is om dat pokke eind te moeten fietsen.

__elise__

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 10:56

Kindermishandeling?? Hier ook altijd moeten fietsen, 16 km heen en 16 km terug. Op de oude fiets van m'n oma met 3 versnellingen die het vaak niet eens goed deden..

Nee hoor, gewoon doen. Worden kinderen hard van. Gefeliciteerd met je verhuizing!

BelgenGek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 10:57

Ik fietste 18 km heen en 18 terug, uurtje per keer.
Zonder electrische fiets.
In de winter bij hele strenge vorst kreeg ik soms een kaartje vd bus.
Vond het helemaal niet erg terwijl ik de enige was uit de klas uit onze plaats en daarom ook nog meestal alleen fietste.

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 11:00

Ik hoefde zelf maar 6km maar er kwamen genoeg kinderen van verderweg, 15 tot 20 km werd door velen gefietst. Maar die kwamen in de winter ook wel geregeld met de bus en op hun 16e kwamen er vaak wel scooters.

Ik denk dat met een elektrische fiets het al weer een stuk makkelijker gaat, dan ben je er gewoon veel vlotter.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 11:02

DuoPenotti schreef:
En dat regenpak deed je dan niet aan want dat was niet stoer dus stond je de eerste paar uur met een natte broek op school :P

Ik had daarom altijd set droge kleding in mijn kluisje :')

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 11:04

Hier is de school 13 km, hebben wel geluk dat de buurtbus door onze straat rijdt.
Met slecht weer mochten ze met de bus (was toen 1E per rit) is nu geloof ik 1,50 geworden.
Hier wordt laat gestrooid dus met sneeuw/ijzel gingen ze standaard met de bus en bij heel veel wind.

Mijn zoon heeft 3 jaar 22 km enkele reis gefietst (geen eclectische) laatste jaar kreeg hij OV (was MBO en die kregen vroeger geen OV, werd het laatste jaar ingevoerd).

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 11:05

En anders zijn er in Drenthe ook gewoon bussen, mocht het een keer snertweer zijn. :D

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 11:06

Met een elektrische fiets is het wel te doen en in de winter zou ik dan wel een busabbo nemen voor ze. Persoonlijk zou ik ze liever niet een uur in het donker laten fietsen.

Ik zou er zelf iig geen zin in hebben. Ik vond 6 km al te ver :')

Sakura789

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 11:07

Shenavallie schreef:
En anders zijn er in Drenthe ook gewoon bussen, mocht het een keer snertweer zijn. :D

In sommige buitengebieden is het heel lastig om met OV te gaan.

Ik moest standaard 15 minuten fietsen voordat ik bij een OV kwam die mij naar school kon brengen. Vervolgens moest ik dan nog weer twee keer overstappen. Mijn keuze was om dan maar gewoon door te gaan fietsen. Nat pak had ik al en ik was sneller op school zonder het risico om één van de aansluitingen te missen.

Fortitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 11:10

Wij moesten vroeger met het hele dorp ruim 3 kwartier fietsen heuvel op heuvel af, weer of geen weer. Nooit problemen gehad en we vonden het allemaal de normaalste zaak van de wereld hoor.

Met een scooter of elektrische fiets moet dat al helemaal geen punt zijn :)

Denise_Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 11:11

Kindermishandeling?! Wauw 8)7 Nee hoor, is goed voor ze! Ik fietste ook altijd 15 kilometer heen en weer terug zonder elektrische fiets. En ja, ik was soms echt heel boos. Maar over het algemeen was het vaak ook erg gezellig (ik fietste bijna nooit alleen) én had ik gelijk genoeg beweging gehad (geen zorgen, daarna ging ik altijd nog paardrijden of was buiten haha).

Als het echt heel slecht weer was (flinke wind, regen of sneeuw) mocht ik met de bus. Dat is wel fijn om achter de hand te hebben bij slecht weer. Is er een busverbinding? Of kunnen jullie ze misschien brengen/halen bij echt slecht weer? Gaan ze allebei naar dezelfde school? Dat zou natuurlijk fijn zijn, zodat bij slecht weer je maar 1 keer heen en weer hoeft om te halen/brengen (as er een eerder klaar is of later begint dan kunnen ze mooi alvast huiswerk maken op school).

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 11:13

Ik vind het ook idioot om het kindermishandeling te noemen.
Ze zijn niet van suiker gemaakt hoor. En het is nog gezond voor ze ook! Hoppa lekker op de fiets naar school! Een beetje ruggegraat opbouwen :D

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 11:14

Ik fietste vroeger 11km naar school en mijn ouders wilden me echt niet brengen. Ook niet met regen of sneeuw. Zou nu mijn kinderen dat ook prima laten fietsen. Uiteraard is dat in het begin spannend, maar dat komt echt wel goed.
En als je voor elektrische fietsen gaat is het argument te ver fietsen/kost te veel tijd ook wel een beetje van de baan lijkt me :D .

Nu denk ik vooral terug aan hoe slank ik was tijdens die periode door al dat fietsen, maar dan is ook weer niet de beste reden om het te toen :') .

topsylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 11:19

Och gut, 16 hele kilometers. :(:) De kinderen van tegenwoordig hebben het zó zwaar!
Ik fietste naar de middelbare school ook 16 km heen en 16 km terug en denk maar niet dat mijn moeder me kwam halen als het hagelde! Ik had een afgetrapte fiets met 3 versnellingen en een halfzachte achterband en deed er zo'n 45 minuten over als ik alleen fietste. De groep ontmoette ik op 9km afstand wat betekent dus dat ik altijd de laatste 7 alleen moest fietsen en daar had ik wel een hekel aan.
Onze school begon al om 8:00 met het eerste uur dus stond ik elke ochtend om 06:00 op en vertrok ik om 06:45, dat was wel vermoeiend af en toe. :Z

Ik heb nu een elektrische fiets aangeschaft omdat ik 13km naar het werk moet, maar het enige argument wat ik daarvoor heb is dat ik dan niet zo bezweet aankom :=

Bonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 11:25

Ik vind kindermishandeling ook wel erg ver gaan.. Ook als kinderen het niet leuk vinden/er geen zin in hebben/door de regen moeten fietsen, zit het nog steeds wel een (heel) eind van mishandeling af.

Wij moesten vroeger ook ver fietsen, en voor de coronacrisis fietste is nog steeds 16km enkele reis naar mijn werk. Net als een hele boel andere commuters bij ons op het snelfietspas.

Fietsen naar school hoort er ook wel een beetje bij als je op het platteland woont. Waarschijnlijk zullen een groot deel van de klasgenootjes ook fietsen. En zal er vast wel iemand zijn om mee samen te fietsen. Dat maakt fietsen in het donker ook een stuk minder erg. Ik zie er eigenlijk wel voordelen van in om kids een stuk te laten fietsen. En als ze dat op een elektrische fiets mogen doen, zijn ze eigenlijk meer verwend dan mishandeld :).