Vriend trekt bij mij in, wat regelen we voor plan B?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 21:11

Ik gun je van harte een leuke lieve man en dito relatie. Echter, jij spaart op je woning door af te lossen en hij kan sparen. Dit komt beide ten goede wanneer jullie samen wat zouden kopen dus waarom moet er in vredesnaam samen gespaard worden, ik vind dit zo’n vreemde constructie. Los van dat hij zijn huurwoning opgeeft ( hij kan gewoon ingeschreven blijven) gaat hij er alleen maar op vooruit toch ? Of zie ik dat nu zo verkeerd? Als moeder van volwassen kids had ik dit zeker niet fijn gevonden , je gaat voor je partner en ik vind dit zo berekenend klinken.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 21:28

bigone schreef:
Ik gun je van harte een leuke lieve man en dito relatie. Echter, jij spaart op je woning door af te lossen en hij kan sparen. Dit komt beide ten goede wanneer jullie samen wat zouden kopen dus waarom moet er in vredesnaam samen gespaard worden, ik vind dit zo’n vreemde constructie. Los van dat hij zijn huurwoning opgeeft ( hij kan gewoon ingeschreven blijven) gaat hij er alleen maar op vooruit toch ? Of zie ik dat nu zo verkeerd? Als moeder van volwassen kids had ik dit zeker niet fijn gevonden , je gaat voor je partner en ik vind dit zo berekenend klinken.

Mijn idee dus ook. En het idee dat TS mee moet sparen voor als het mis gaat zodat hij een zak geld mee krijgt is helemaal raar.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 21:41

Tja, ik vind het dan weer raar om een situatie te laten ontstaan waarbij je er zelf warmpjes bij zit ongeacht wat er gaat gebeuren, en je partner zijn huis op laat geven zonder back-up.

Dat zou ik zelf gewoon niet willen en dan voorstellen van weet je wat, ik wil niet alleen mijn eigen belangen beschermen door niet meteen mijn huis officieel te delen voor het geval het anders loopt dan we hopen, maar wil jou óók beschermen. Door te zorgen voor een spaarpotje waar jij op terug kan vallen en opnieuw mee kan starten - voor dat zelfde geval van dat het anders loopt dan we hopen.

Is toch niet fair als TS er alleen maar beter van is geworden en die kerel er nog slechter aan toe is dan voor ze samen gingen wonen :(:)

Op deze manier gaan ze er allebei op vooruit en lopen ze allebei weinig risico, een veel fijner gevoel toch als je je zo om elkaar bekommert +:)+

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 21:57

pmarena schreef:
Tja, ik vind het dan weer raar om een situatie te laten ontstaan waarbij je er zelf warmpjes bij zit ongeacht wat er gaat gebeuren, en je partner zijn huis op laat geven zonder back-up.

Dat zou ik zelf gewoon niet willen en dan voorstellen van weet je wat, ik wil niet alleen mijn eigen belangen beschermen door niet meteen mijn huis officieel te delen voor het geval het anders loopt dan we hopen, maar wil jou óók beschermen. Door te zorgen voor een spaarpotje waar jij op terug kan vallen en opnieuw mee kan starten - voor dat zelfde geval van dat het anders loopt dan we hopen.

Is toch niet fair als TS er alleen maar beter van is geworden en die kerel er nog slechter aan toe is dan voor ze samen gingen wonen :(:)

Op deze manier gaan ze er allebei op vooruit en lopen ze allebei weinig risico, een veel fijner gevoel toch als je je zo om elkaar bekommert +:)+

Hij gooit zijn deel van de aflossing (je kunt het ook zijn huur noemen) in een potje. Zij moet daar ook geld instoppen en haar aflossing betalen. Wie zit er nou warmpjes bij!?

Een uitstekende oplossing hiervoor, sowieso als je pas zo kort weg bent bij je ex of althans de nasleep ervan. En je ook pas 8 maanden een relatie hebt.

Blijf lekker nog een tijdje LATTEN. Denk dat er dan ook meer duidelijk wordt omtrent zijn financiele situatie.

pmarena

Re: Vriend trekt bij mij in, wat regelen we voor plan B?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 22:00

Zij moet helemaal niets ;)

Ze willen graag samenwonen en kunnen volgens mij gewoon zelf samen beslissen op welke manier ze dat fijn vinden toch.

Henniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 22:04

janderegelaa schreef:
veneri schreef:

Dit klinkt wel als de beste optie voor beide partijen. Als je je koopwoning tijdelijk kan (en wil) verhuren, heb je ook je hypotheeklast eruit.

Daar gaat de hypotheekverstrekker niet mee akkoord en als ze erachter komen gaat je huis met een beetje pech zo de executieveiling in want ze eisen in 1 keer de hele hypotheek op.

Hoezo niet jij mag jou koopwoning verhuren als je dit gewoon netjes regelt volgens de officiële weg. Zei kan inprincipe bij hem intrekken in zijn huurwoning. Zolang zei netjes blijft betalen en ook belasting over betaald en dit volgens officiële wegen regelt mag dat gewoon.

blubblabhoi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-21 22:07

Rustig aan iedereen, voor we daadwerkelijk gaan samenwonen zijn we minstens 4 maanden verder, we zijn nu alleen aan het oriënteren hoe en wat. :)

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 22:17

Als je echt samen verder wilt, heeft dit de meeste kans van slagen als jullie daar ook gelijkwaardig in staan. Ik heb het zelf aan de hand gehad dat ik na mijn scheiding kon gaan wonen bij mijn nieuwe vriend zonder kosten en zonder rechten.
Voor mij was dat een ‘no-go’, geen kosten klinkt mooi, maar daar begint gelijk de scheefgroei…
Uiteindelijk zijn we samen opnieuw begonnen in een andere plaats en met een schone lei.

Radiostilte

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 22:33

Maar hoe lang wil je doorgaan met die constructie? Hij kan zo in 1,5 jaar of meer best een leuk spaarbedrag opbouwen terwijl als hij bleef huren hij het kwijt was geweest (dat hem wellicht zonder die constructie niet was gelukt? Want volgens de constructie van Pmarena zou hij minder kosten hebben per maand. Dus moet hij makkelijk kunnen sparen. Maar het lijkt wel of hij zichzelf niet vertrouwd dat hij dat echt gaat doen). En het is niet zo dat hij een kapitaal verliest. Zijn spullen zijn vooral tweedehands. En wat echt emotionele waarde heeft kan die dat niet meenemen, opslag, zolder ouders etc? Dus dat hoeft hij ook niet kwijt te zijn. En de rest van de inboedel dat aangeschaft hoeft te worden, hoeft ook niet duur te zijn als hij alles weer tweedehands koopt. Eventueel heb je bijbehorende kosten van een nieuwe vloer en verf maar dat is echt niet altijd nodig. Het grootste issue is het vinden van een nieuw (huur)huis. Maar wellicht zou hij ook kunnen kopen tegen die tijd. Er gaan wellicht wel meer kosten gemaakt worden als hij tijdelijk in een duurder huurhuis moet gaan etc. Maar daar zou je ook een constructie voor af kunnen spreken. Dat jij in dat geval voor max X aantal maanden meebetaald of iets. Maar daar heeft hij geen 10.000 (den) euro’s voor nodig. Die hij wel opbouwt na een paar jaartjes. Terwijl jij je geld niet apart kan zetten omdat naar de bank moet voor de aflossing.

prulletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 23:14

De optie waarbij het bedrag van de aflossing gespaard wordt op een aparte rekening (op zijn of jullie beider namen) lijkt me in dit geval de meest eerlijke. Helemaal gelijk zal je het niet trekken, jij hebt nou eenmaal voordat deze relatie begon al investeringen gedaan en daar mag je best van profiteren. Wellicht trekt dat na verloop van jaren bijv. door ongelijk inkomen bij, wellicht ook niet. Zat paren die niet hetzelfde vermogen hebben, dat hoeft geen probleem te zijn.
Ik kan er volledig naast zitten hoor, maar ik proef uit je berichten een bepaalde "bezitterigheid" ten opzichte van je woning, en ik vraag me af of dat een fijne basis is om samen te gaan wonen. Zoals het nu staat zou hij in jouw woonplaats, in jouw huis, ingericht met jouw meubels trekken. Ik zou daar persoonlijk geen trek in hebben, omdat ik me dan toch steeds een beetje gast zou blijven voelen.
Is jouw woonplaats ook de plaats waar jullie zouden gaan wonen als dit huis er niet was? Zou het mogelijk zijn dat hij zaken die emotionele waarde hebben meeneemt? Mijn vriend en ik hebben er heel bewust voor gekozen samen een nieuw huis te zoeken en onze beider inboedels vrijwel volledig te verkopen en vervangen zodat het echt óns huis is.
Ik kan me goed voorstellen dat je voorzichtig wordt als iets al een keer misgegaan is, en het is natuurlijk alleen maar goed dat jullie de zaken van te voren willen regelen voor het geval dat. Maar er is ook niets mis mee wat langer te latten totdat je er écht klaar voor bent om samen te gaan bouwen aan iets van jullie. Dat gevoel mis ik nu nog een beetje in je berichten.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 23:47

De meest eerlijke verdeling lijkt me idd dat hij enkel de helft van de rente mee
betaald en op een eigen rekening geld
spaart wat jij aflost op je woning.

De ‘bezittigerheid’ snap ik eigenlijk heel goed zeker als het uitkopen van je ex er nog vers in zit.

Kmbrly

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 00:32

Wat ik zou doen :

Aparte rekening openen, en wanneer hij zijn huurhuis heeft stopgezet. Dat hij huur aan jou betaald.
En dat geld laat je gewoon op die rekening staan.
Beslissen jullie later om toch samen iets te kopen. Kan je het geld daar dan ook voor gebruiken.
Moesten jullie toch uitelkaar gaan , kan je de oprot premie van die rekening betalen :7 .

Hier is het dat als we uit elkaar gaan dat hij mij moet uitbetalen.
Dus eigenlijk alles wat ik er heb ingestopt.
Of dat we spullen onderling verdelen.
We hebben een amerikaanse frigo gekocht. Deze zou ik bij hem laten. Maar neem wel onze gezamelijke auto mee ~~}>

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 01:47

pmarena schreef:

Dat is dan in deze situatie zo.

Maar er zijn zat mensen die samen kopen en bij verbreken van de relatie ook een probleem hebben om allebei een woning te kopen/huren en een gelijk bestaan te kunnen behouden.

Je kan alles vastleggen, maar je weet nooit voor hoelang een relatie is en ook niet hoe de situatie is als de relatie wordt verbroken. Zoals nu zijn de huizen aardig aan de prijs om alleen te kopen vaak.En er is een huizentekort, dus dat is allemaal heel vervelend wanneer je een relatie verbreekt. Maar dat is bij elke relatie en ook bij huwelijken van 30jr bijv.

Alles vastleggen maakt nog niet dat je daarna beiden een huis kan kopen of huren. Enige wat TS kan beschermen is dat zij dit huis kan behouden.

Ik vind het wel een goede tip om elkaar op financieel vlak nog wat beter te leren kennen.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 07:39

blubblabhoi schreef:
@meggiemeg: Mijn vriend kan wel met geld omgaan en hij wil het ook wel apart zetten, hij wil alleen niet voor z'n gevoel de enige zijn die dat doet of die daar om moet denken. Met de constructie die we nu hebben bedacht zetten we eigenlijk beide geld opzij voor het geval dat. Hij wil dus wel een buffer opbouwen. Het geeft ons beide een voordeel mocht het uit gaan, maar ook mochten we bij elkaar blijven.

Ik zeg ook niet dat hij niet met geld om kan gaan, alleen dat ik het vreemd vind dat hij bang is om alles aan de kant te moeten zetten wat voor hem een zekerheid is zeg maar en daar niet iets tegen over wilde zetten wat voor hem het makkelijker zou kunnen maken mocht de relatie tussen jullie toch niet werken.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 07:54

Heel interessant om te lezen, ook hoe verschillend mensen hierin staan. Laat mij dan maar ‘bezitterig’ zijn maar dit is voor een reden om nooit te gaan samenwonen. Om me heen hoor ik soms over hoe in relaties de financiën zijn verdeeld, wat een gedoe kan je daarmee hebben. In de relatie zonder samenwonen had ik die ergernissen vaak al, laat staan als je echt gezamenlijk moet leven.

DGL

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 08:05

Met mijn ex woonde ik in een huurwoning, alles 50/50 verdeeld. Toen het uit ging was er geen plan B. Het kostte me 6 weken een nieuwe huurwoning te vinden. Dat was vervelend, maar niet onoverkomelijk met wat lieve vrienden die je willen opvangen en desnoods een paar hotel overnachtingen hier en daar.
Nu, een aantal jaar verder, ben ik ingetrokken bij mijn nieuwe vriend. Hij heeft een koopwoning, ik heb mijn huurhuis opgezegd. Wij delen alle kosten 50/50 en sparen gezamenlijk een klein bedragje voor klusjes in en om het huis en uitjes. Dit scheelt ons allebei een bak geld, vooral mij eigenlijk want huren is echt heel duur. Ik ben dus weer voor de optie zonder plan B gegaan... Hopeloze romanticus, je kiest toch voor elkaar, niet voor de 'wat als?' Ik heb ondertussen wel een veel betere baan dus ik zou me makkelijker zelf kunnen redden als het toch uit zou gaan. Dat helpt :o

blubblabhoi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-21 08:09

prulletje schreef:
De optie waarbij het bedrag van de aflossing gespaard wordt op een aparte rekening (op zijn of jullie beider namen) lijkt me in dit geval de meest eerlijke. Helemaal gelijk zal je het niet trekken, jij hebt nou eenmaal voordat deze relatie begon al investeringen gedaan en daar mag je best van profiteren. Wellicht trekt dat na verloop van jaren bijv. door ongelijk inkomen bij, wellicht ook niet. Zat paren die niet hetzelfde vermogen hebben, dat hoeft geen probleem te zijn.
Ik kan er volledig naast zitten hoor, maar ik proef uit je berichten een bepaalde "bezitterigheid" ten opzichte van je woning, en ik vraag me af of dat een fijne basis is om samen te gaan wonen. Zoals het nu staat zou hij in jouw woonplaats, in jouw huis, ingericht met jouw meubels trekken. Ik zou daar persoonlijk geen trek in hebben, omdat ik me dan toch steeds een beetje gast zou blijven voelen.
Is jouw woonplaats ook de plaats waar jullie zouden gaan wonen als dit huis er niet was? Zou het mogelijk zijn dat hij zaken die emotionele waarde hebben meeneemt? Mijn vriend en ik hebben er heel bewust voor gekozen samen een nieuw huis te zoeken en onze beider inboedels vrijwel volledig te verkopen en vervangen zodat het echt óns huis is.
Ik kan me goed voorstellen dat je voorzichtig wordt als iets al een keer misgegaan is, en het is natuurlijk alleen maar goed dat jullie de zaken van te voren willen regelen voor het geval dat. Maar er is ook niets mis mee wat langer te latten totdat je er écht klaar voor bent om samen te gaan bouwen aan iets van jullie. Dat gevoel mis ik nu nog een beetje in je berichten.

Klopt dat ik me ook wel een klein beetje bezitterig voel over m'n woning, geef ik toe. Ik ben er heel erg trots op en heb veel moeten regelen om het van m'n ex over te kunnen kopen. Ik ben er daarom heel voorzichtig mee.
Ik heb laatst een groot deel van m'n inboedel moeten vervangen omdat het naar m'n ex ging, we hebben toen alles samen uitgezocht. Het zijn dus wel mijn spullen, maar hij heeft zeker z'n mening ingebracht waardoor het hopelijk ook wat voelt als 'samen'. Als m'n meubels allemaal wat ouder waren geweest vond ik het niet erg dit allemaal te verkopen en opnieuw te beginnen. En uiteraard mag hij alles meenemen wat hij wilt meenemen, ik zou heel graag willen dat het voor hem ook als 'ons' huis voelt. :)
We hebben ook wat kleine klusprojecten bedacht die we gaan oppakken als het zover is.

xingridx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 08:56

Ik zat aan de andere kant, ik huurwoning en mijn toen nog vriend koopwoning (al jaaaaren). Wij hebben het een paar maanden uitgeprobeerd voor de huur opgezegd is en daarna afspraken gemaakt. De hypotheek en aflossing was voor hem, alle overige kosten hebben we gedeeld. Het huis en de bijbehorende overwaarde is altijd voor hem geweest, maar doordat ik zelf geen lasten meer had kwam er ineens voor mij ook veel ruimte om een buffer op te bouwen.
Zo hebben we dat een paar jaar volgehouden, uiteindelijk getrouwd met huwelijkse voorwaarden oa door het vermogen van het huis.
En nu zijn we weer een aantal jaar verder, twee kinderen gekregen en verhuisd en zit de overwaarde van het vorige huis in dit huis waardoor we er beide voordeel van hebben door de lagere schuld en is alles gelijk getrokken

Bezitterig tov van je huis lijkt me ook wel terecht. Je hebt het ook allemaal zelf opgebouwd toch :)

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 09:45

xingridx schreef:
Ik zat aan de andere kant, ik huurwoning en mijn toen nog vriend koopwoning (al jaaaaren). Wij hebben het een paar maanden uitgeprobeerd voor de huur opgezegd is en daarna afspraken gemaakt. De hypotheek en aflossing was voor hem, alle overige kosten hebben we gedeeld. Het huis en de bijbehorende overwaarde is altijd voor hem geweest, maar doordat ik zelf geen lasten meer had kwam er ineens voor mij ook veel ruimte om een buffer op te bouwen.
Zo hebben we dat een paar jaar volgehouden, uiteindelijk getrouwd met huwelijkse voorwaarden oa door het vermogen van het huis.
En nu zijn we weer een aantal jaar verder, twee kinderen gekregen en verhuisd en zit de overwaarde van het vorige huis in dit huis waardoor we er beide voordeel van hebben door de lagere schuld en is alles gelijk getrokken

Bezitterig tov van je huis lijkt me ook wel terecht. Je hebt het ook allemaal zelf opgebouwd toch :)

Dit is inderdaad wat ik voorstelde, meest simpele manier. En eerlijkste imo. Je moet een relatie niet ingaan met de gedachte oei wat als het fout gaat . Natuurlijk is een stuk realisme goed , echter, er kan altijd iets gebeuren waardoor een relatie stopt.
Een regeling treffen dat hij, wanneer haar iets gebeurt, in de woning kan blijven wonen is prima maar verder? Nu is het haar huis met haar lasten.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 10:05

Dat komt toch eigenlijk op hetzelfde neer? :)

Hypotheekkosten voor TS want de waarde van het huis is ook voor haar.
Rest van de kosten delen.
Vriend hoeft geen huur meer te betalen en kan dus een buffer opbouwen.

Alleen is het dan een keuze of je wat hij kan sparen, buffer of plan B noemt :=
En of je dan nog zelf iets in die buffer bijdraagt :)

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 10:17

Ik snap TS wel hoor, haar vriend heeft weinig tot niets opgebouwd aan vermogen en zij heeft haar centjes in het huis gestopt.
Dat zijn keuzes en dat is prima, maar die keuzes hebben wel gevolgen en een daarvan is dat de verhouding nu enorm scheef is.

Hij kan dan toch niet verwachten dat TS zegt, hier heb je de helft van mijn zuurverdiende centjes?
Hij had in die jaren ook zelf een spaarpotje op kunnen bouwen, dat heeft hij niet gedaan, zijn keuze, maar daar hoeft TS niet voor op te draaien mocht het fout gaan.

Laat hem lekker de komende tijd flink geld sparen, als het fout gaat heeft hij zelf een potje gespaard en gaat het goed kan hij zich ook voor een flink deel in het nieuwe huis kopen en wellicht wel op gelijke basis.
Er worden mooie opties aangeboden om de kosten te verdelen, kies een daarvan en laat je adviseren door de notaris over een samenlevingscontract waarbij alles netjes is vastgelegd.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 10:21

En daar wringt het denk ik voor een aantal , waarom moet ts ook bijdragen aan het sparen omdat zij de gelukkige is om als jonge vrouw gewoon een eigen huis heeft en haar vriend eigenlijk vind dat hij een huurwoning opgeeft en mocht het misgaan hij een zak geld mee moet? Ik denk dat hij beter in zijn handen kan knijpen met een knappe vriendin die haar zaakjes goed voor elkaar heeft en hij bij wijze van spreken in een gespreid bedje komt. Misschien denk ik nu wel veel te negatief maar je gaat een relatie opbouwen ipv een koopcontract aan te gaan.

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 10:25

Ts: waarom doet je vriend zijn meubels niet gewoon in een opslagbox voor de eerste amanden? Als het dan fout gaat heeft hij zijn meubels nog. Werkt het wel dan kan hij de boel alsnog verkopen.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 10:31

bigone schreef:
En daar wringt het denk ik voor een aantal , waarom moet ts ook bijdragen aan het sparen omdat zij de gelukkige is om als jonge vrouw gewoon een eigen huis heeft en haar vriend eigenlijk vind dat hij een huurwoning opgeeft en mocht het misgaan hij een zak geld mee moet?.

Sterker nog, ik heb zo een vermoeden dan vriend er ook zo over denkt. Hij wil dat ze samen een potje maken voor als het fout gaat.

Ik denk ook dat hij blij mag zijn dat zijn vriendin wel in het verleden de goede beslissing heeft genomen om een huis te kopen. Daar mag hij nu voor heel weinig geld van meeprofiteren.
Gebruik de rest van het geld dan om zelf een spaarpotje op te bouwen.

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 10:32

De situatie hier:

Ik heb een koopwoning en dat is mijn woning. De hypotheek daarvoor staat op mijn naam. De hypotheek hebben gesplitst in een rentedeel en een ‘spaar’deel. Mijn vriend betaald de helft van het rentedeel als huur aan mij. En daarmee woont hij relatief goedkoop. Ik spaar op mijn hypotheek en hij spaart het bedrag dat hij nu niet kwijt is aan huur of hypotheek. De overige vaste lasten delen we naar ratio inkomen.

Nu hebben we met z’n tweeen een woning gekocht en hebben we met beide spaarpotten (ik met het spaardeel van de hypotheek en hij met de uitgespaarde huur) een heel groot deel eigen geld in kunnen leggen voor de nieuwe woning. En gaan we evenredig de hypotheek totaal betalen.