Oma teleurgesteld, boos omdat dochter geen jurken aan wil

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-21 11:47

Mkango schreef:
Rocamor schreef:
Oma haar opvoeding was kennelijk niet zo goed, anders had dochterlief het nu wel beter gedaan }:) :D

Tenzij je kinderen met de schaar de bank te lijf gaan of het laminaat of of of, is het toch niet zo lastig te accepteren hoe ze zijn? Of is oma van een bepaalde kerk waar de vrouwen nog in rokken moeten lopen?
Dat zie je verkeerd: nu is het broeken dragen, voor je het weet zit ze op haar tiende onder de tatoeages en aan de drugs. :+

Nou hou, en wat is daar mis mee? >;)
Als medicatie mee telt voldoe ik aan het gehele plaatje. Wil je nu zeggen dat er iets mis is met mij? >;) ;(

Even serieus, jij bent niet onredelijk TS. Je moeder wel. Erg moeilijk zo'n situatie want loyaliteit van kind naar moeder is onvoorwaardelijk. Er tegen in gaan blijft dus als kind moeilijk, hoe oud je ook wordt. :) Is het een optie om te reageren met dat je het fijn zou vinden als ze jou en je dochter zou kunnen accepteren zoals jullie zijn. Hoe reageert ze als je haar zegt dat haar houding jou kwetst?

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-21 12:59

Ik zal nu wel heel bokt over me heen krijgen...

TS, je dochter mag idd zeker en vast een eigen mening hebben. Ik was ook geen meisjemeisje, ik kreeg de kriebels van staartjes en jurkjes en roze. Arme moeder van me haha, die vond dat echt zonde. En ik mocht meestal ook wel mijn eigen ding doen, als in een broek dragen ipv een rokje. Maar ik moest ook niet overdrijven, door bijvoorbeeld echte jongenskledij te dragen (en ik deed niets liever haha). Bij mijn papa (ouders gescheiden) liep ik echt als een halve jongen rond, die stoorde zich daar niet aan. Petje achterstevoren op mijn hoofd enzo.

Ik ben nog steeds geen meisjemeisje (32 jaar nu), maar draag mijn haar nu wel lang, ik draag jurkjes en rokjes, en ja, ook roze :+ Ik bijt mijn nagels niet meer af, en zet mijn (meisjes)pet netjes op mijn hoofd, en draag af en toe hakken.

Is dus allemaal wel goed gekomen :D
Ook al draag ik stiekem nog steeds het liefste een hoodie en jeans hoor haha.

Maar.. en nu komt het.. Het leven is niet altijd eerlijk, en je kan niet altijd je zin krijgen. Jouw moeder niet - maar ook je dochter niet. Hoe erg is het als je dochter eens in de zoveel tijd een jurkje aan moet om oma te plezieren? Dat is toch geen ramp? Natuurlijk mag je dochter een eigen mening hebben, en een eigen smaak, maar is het zo erg om oma dat pleziertje af en toe te gunnen? Is het ondertussen een principiële kwestie geworden?

Je kan idd eens met zijn drietjes gaan winkelen, zodat oma met eigen ogen ziet wat je dochter wel en niet kiest. Zodat ze met eigen ogen ziet wat het kind haar smaak is, en dat jij die niet aan haar opdringt. En dan kan je in ruil daarvoor met je dochter afspreken dat ze bijvoorbeeld 1x in de maand eens een jurkje aantrekt.

Als je moeder ondertussen tientallen jurkjes wilt blijven kopen die amper gedragen zullen worden, is dat jouw moeder haar zaak. Het is natuurlijk wel jammer dat ze niet meer in je dochter haar smaak koopt, maar dat maakt voor jou de kost niet.

Ik ben de lollige tante die altijd boeken koopt voor neefjes en nichtjes. Want: ik lees graag, en hoop dat de huidige generatie kinderen er de fantasie en zin nog voor heeft. Ik koop ook speelgoed hoor - maar de Kerstman en Sinterklaas stoppen er toch ook wel altijd een boek bij :j Daar hecht ik waarde aan - jouw moeder hecht waarde aan meisjemeisjeskledij. Als zij daar haar geld wilt blijven inpompen, moet ze dat zelf weten.

Uiteindelijk is het jouw keuze. Ik snap de reacties hier wel - het is jouw dochter, en je moeder moet er zo geen drama van maken. Het is maar een jurkje. Maar.. geldt dat "maak er geen drama van" ook niet een beetje voor jouw dochter? Want.. "het is maar een jurkje" :) En het is tegelijk voor beiden een mooie les - je kan niet altijd je zin krijgen. Je oma niet wanneer je dochter een broek aan heeft - je dochter niet als ze die ene keer eens een jurkje aan moet :)

Brainless

Re: Oma teleurgesteld, boos omdat dochter geen jurken aan wil

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-21 13:17

@LWDaisy
Als ik als moeder iets niet of wel wilt qua mijn kinderen iets verplichten om mijn moeder blij te maken.. dan is dat gewoon mijn beslissing.
Ook niet om oma blij te maken of om mijn kinderen een les te leren dat je niet altijd je zin krijgt.
Ik kies wat ik wel en niet toe sta en zal geen "ruzie" met mijn kind maken om mijn moeder blij te maken om iets waar ik geen problemen mee heb.

Ik zeg altijd "choose your battles" en er is al genoeg om kinderen te leren dat ze niet altijd hun zin krijgen.. en dus ga ik al helemaal geen ruzie zoeken als een ander dat voor mij gaat beslissen.

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-21 13:19

Brainless schreef:
@LWDaisy
Als ik als moeder iets niet of wel wilt qua mijn kinderen iets verplichten om mijn moeder blij te maken.. dan is dat gewoon mijn beslissing.
Ook niet om oma blij te maken of om mijn kinderen een les te leren dat je niet altijd je zin krijgt.
Ik kies wat ik wel en niet toe sta en zal geen "ruzie" met mijn kind maken om mijn moeder blij te maken om iets waar ik geen problemen mee heb.

Ik zeg altijd "choose your battles" en er is al genoeg om kinderen te leren dat ze niet altijd hun zin krijgen.. en dus ga ik al helemaal geen ruzie zoeken als een ander dat voor mij gaat beslissen.

Ik probeer me in te beelden hoe mijn moeder dit zou hebben aangepakt.
Wij zijn zo van die gulden-middenweg mensen. Ik zou 9 van de 10x hebben mogen dragen wat ik zelf wilde (denk ik), en voor die ene keer zou ik misschien wel moeten toegeven. Denk ik :')

Maar ik snap je wel hoor. En ik snap ook het gevoel van "als ik hier aan toegeef, wat is dan het volgende". Moeilijk.

Enerzijds denk ik "oma, hou op met drama maken". Anderzijds denk ik "als het mens daar nou blij van wordt, is dat toch geen grote moeite?".

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-21 13:25

LWDaisy schreef:
Anderzijds denk ik "als het mens daar nou blij van wordt, is dat toch geen grote moeite?".

Blijkbaar is het wel een grote moeite als je je kind ergens toe moet dwingen (wat het kind niet wil en moeders het geen probleem vind) om oma tevreden te stellen.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-21 13:25

LWDaisy schreef:
Enerzijds denk ik "oma, hou op met drama maken". Anderzijds denk ik "als het mens daar nou blij van wordt, is dat toch geen grote moeite?".

Ik zou willen weten wat de reden is dat 'oma drama maakt'.

Wat ik al eerder schreef, is oma bang dat haar kleinkind door jongenskleren te dragen genderidentiteitsproblemen krijgt?
Dat is een héél andere reden dan 'oma is onderwets en gelooft in rollenpatronen'
Of 'oma is bang voor wat de buren ervan vinden'
En 'oma is gewoon iemand die macht wil hebben' is wéér een andere reden.

En afhankelijk van wat de reden is, kun je een oplossing bedenken.
Maar oma doet dit niet zómaar.

Meestal is het vanuit een bepaalde bezorgheid (wat zullen de buren denken, straks is mijn kleindochter trans, straks wordt mijn kleindochter op school gepest door de andere kinderen). Ik zou dat boven water willen halen als het mijn moeder was ipv meteen in de verdediging of aanval schieten.

MaraYvette

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-21 13:26

Mazida schreef:
Ik moet me ook gewoon niets van mijn moeder aantrekken, maar door haar doen en laten voel ik me soms weer dat kleine meisje dat per se haar goedkeuring wil en dat nooit kreeg. Gelukkig heeft de kleindochter daar geen last van :'), dametje met pit :Y), misschien dezelfde pit als haar oma _/-\o_

K hoop voor jou dat je t ooit beetje los kan laten voor sommige is of lijkt t nooit echt goed genoeg. En k weet zeker je bent goed zoals je bent . Enne héél goed dat je dat je dochter ook meegeeft

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-21 13:27

Oma is geen partij in de opvoeding van kinderen.
De ouders regelen de opvoeding. Zij bepalen hoe en wat.
Rest van de familie heeft dat gewoon te accepteren.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-21 13:34

LWDaisy schreef:
Ik probeer me in te beelden hoe mijn moeder dit zou hebben aangepakt.

Dan is het jouw eigen moeder die wel of niet beslist.. en niet oma die beslist.

Mijn moeder zou het ook fantastisch gevonden hebben als mijn meiden altijd een jurkje, 2 staartjes, met witte kniekousen en sandalen aan hadden en netjes elke zondag met hoedje mee naar de kerk zouden gaan.
Hetzelfde geldt om je kind te laten dopen omdat oma/opa het zo graag willen, want ach hun maak je er blij mee.

thequeensmum

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-21 13:35

luuntje schreef:

Daar ligt nu net het probleem denk ik. Oma’s zijn vandaag de dag helaas wel partij in de opvoeding van kleinkinderen. De tijd dat ouders opvoedden en opa en oma gewoon gezellig opa en oma konden zijn ligt al heel lang achter ons

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-21 13:41

truus1957 schreef:
Daar ligt nu net het probleem denk ik. Oma’s zijn vandaag de dag helaas wel partij in de opvoeding van kleinkinderen. De tijd dat ouders opvoedden en opa en oma gewoon gezellig opa en oma konden zijn ligt al heel lang achter ons

Want?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-21 13:42

Dat is maar net welke keuze je maakt hoor Truus. Hier is dat totaal niet het geval bv.

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-21 13:45

Moestuin schreef:
Dat is maar net welke keuze je maakt hoor Truus. Hier is dat totaal niet het geval bv.

Hier ook niet, opa en oma zijn leuk voor een middagje spelen maar daar blijft het bij.

Tatyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-21 13:46

truus1957 schreef:
luuntje schreef:

Eens TS geeft ook aan dat oma geregeld oppast en ze dat ook wel handig vindt.

Hier wel een zelfde soort dilemma gehad en dit gewoon open besproken. Uiteindelijk allemaal wat water bij de wijn en dan kom je er ook... Mijn dochter is juist alleen maar van de rokjes en jurkjes, die moet (helaas voor haar) ook gewoon een aantal keer per week een broek aan. En als oma iets koopt wat ze wat minder mooi vindt, geeft ze dat aan, maar trekt ze het wel een keer aan als ze bij oma en opa is, omdat zij ook ziet dat ze daarmee oma een heel groot plezier doet.
Anderzijds luistert oma naar mij en naar haar en maakt ze andere keuzes als ze weet wat mevrouw wel en niet mooi vindt.

Zo'n gulden middenweg is echt fijn. Mijn dochter leert dat ze nu eenmaal ook wel eens iets moet doen dat ze misschien minder leuk vindt en oma leert luisteren naar haar (ons) en doet haar best daarin te veranderen. Maar dit begint met een open gesprek...
Laatst bijgewerkt door Tatyana op 30-04-21 13:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-21 13:47

Wat een onzin Truus. Mijn moeder en mijn schoonmoeder passen beiden een dag in de week op en zien de kleinkinderen 1-4x in de week. Ze zijn enorm betrokken in de opvoeding en helpen waar ze kunnen. Maar de regels, normen en waarden worden door ons bepaald, niet door hen.

Je bent niet onredelijk Mazida. En een driejarige dwingen tot bepaalde outfits vind ik echt zo onnodig en mogelijk schadelijk. Juist nu zijn ze hun eigen ik aan het ontdekken. Je hebt zelf de gevolgen al ondervonden van wat er gebeurd als dat wordt onderdrukt. Nee hoor, je doet het goed +:)+

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-21 13:50

Ook al past oma of opa op het kleinkind dan nog horen ze de regels die de ouders hanteren omtrent de opvoeding gewoon te respecteren.

JorineV

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-21 13:58

Ibbel schreef:
LWDaisy schreef:

Ik zou willen weten wat de reden is dat 'oma drama maakt'.

Wat ik al eerder schreef, is oma bang dat haar kleinkind door jongenskleren te dragen genderidentiteitsproblemen krijgt?
Dat is een héél andere reden dan 'oma is onderwets en gelooft in rollenpatronen'
Of 'oma is bang voor wat de buren ervan vinden'
En 'oma is gewoon iemand die macht wil hebben' is wéér een andere reden.

En afhankelijk van wat de reden is, kun je een oplossing bedenken.
Maar oma doet dit niet zómaar.

Meestal is het vanuit een bepaalde bezorgheid (wat zullen de buren denken, straks is mijn kleindochter trans, straks wordt mijn kleindochter op school gepest door de andere kinderen). Ik zou dat boven water willen halen als het mijn moeder was ipv meteen in de verdediging of aanval schieten.

Toen ik dit topic opende dacht ik meteen: TS je hebt groot gelijk, lekker je dochter laten doen waar zij zich goed bij voelt (binnen jouw kaders) en oma heeft zich daar maar naar te voegen...

Maar deze reactie van Ibbel zet mij wel aan het denken. Natuurlijk zou je het liefst hebben dat je moeder jouw dochter en jouw opvoeding accepteert en respecteert. Maar wat zij doet, is vast met goede bedoelingen. Ergens kan ik ook wel begrijpen dat het gewoon pijn doet bij haar als de moeite die zij steekt in het geven van kleding niet in dank wordt afgenomen, en/of dat zij zich serieus (hoewel waarschijnlijk onnodig) zorgen maakt om het welzijn of de toekomst van je kind. Dan kun je als oma je verlies nemen en op een andere manier aandacht besteden aan je kleinkind. Maar die stap is wellicht niet voor iedereen even gemakkelijk.

Het zou wel eens beter kunnen uitpakken om een keer echt in gesprek te gaan met je moeder. Ieders behoeften, wensen en verwachtingen uitspreken en zien waar jullie elkaar ontmoeten. Misschien is samen shoppen dan inderdaad een uitkomst, zoals hier al geopperd, of is er een activiteit of hobby te vinden die oma en dochter beide leuk vinden (koekjes bakken, naar de kinderboerderij, noem maar op).

@Ibbel, dank voor het delen van dit inzicht. Ik voorzie situaties met mijn schoonmoeder die we een beetje tactisch moeten aanvliegen...

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-21 14:12

Verschil in meningen en behoeftes hoort bij het leven, het is aan jou als moeder om te bepalen waar je harde grenzen liggen, en waar je wel wat water bij de wijn kan doen.

Vind je het belangrijk dat je dochter zelf haar kleren mag kiezen, dan is dat gewoon een harde grens waar oma niet aan heeft te tornen.

Zelf ben ik zo dat ik dan zeg dat ik het hartstikke lief vind van oma dat ze vanalles koopt. Ik wil dan ook nog wel zeggen dat het hele mooie jurkjes zijn. Maar ook dat ik het zonde vind dat ze dingen koopt die we toch niet gaan gebruiken omdat mijn kind zich er niet prettig in voelt.

Je kan imo zowel je waardering uitspreken als de grenzen van jezelf en je dochter bewaken. Duidelijk zeggen dat ze het toch niet aan wil trekken en je haar niet wilt (laten) dwingen.

Daar mag oma dan vervolgens vanalles van vinden maar dat is haar eigen probleem waar je maar 1 ding op hoeft te zeggen: dit is ONZE keuze en wij, als ouders, bepalen.

Natuurlijk hoef je niet bikkelhard te zijn, als je het oma ergens toch wel gunt dan kan je wel kijken of je het meiske toch een beetje enthousiast kan krijgen om op een bepaalde gelegenheid zo'n jurkje te dragen om oma een plezier te doen. Op oma d'r verjaardag ofzo :P

En je kan kijken of je oma een beetje kan sturen in het kiezen van leuke meidenkleding zonder meteen een rokje of jurkje (of wat het dan ook is dat je dochter niet wil) ofwel kijken of behoeftes van oma en behoeftes van kind ergens in het midden uitgevogeld kunnen worden op ene kledingstijl waar ze allebei wel oren naar hebben, dat ze dat dan lekker bij oma draagt?

Mijn moeder kocht ook wel vreselijke shirtjes die ik zelf nooit zou kiezen, maar dat droeg die kleine dan maar lekker als hij bij hun was en bleef dan ook maar mooi bij hun :P

Alleen tja onze jongen maakte het niet zoveel uit, en dat is wel een andere situatie natuurlijk...

Jokonootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-21 14:21

Ik stel altijd met mijn kinderen "pick your battles"
En ik het geval van kleding is een strijd niet waard ook niet om oma te plezieren.
Mijn beide kinderen hebben al zoveel fases gehad waarin het ene moment rokjes helemaal hot and happening zijn en 3 maand later willen ze alleen nog maar flared jeans aan.
Laat ze lekker dragen waar ze zich goed in voelen dat draagt bij aan het zelfvertrouwen hoe ze situaties tegemoet treden.
En oma moet even pas op de plaats maken. Die jurkjes en rokjes komen vanzelf wel een keer en anders maar niet.
Mijn toen 3 jarige wilde geen broeken aan, nou prima dan draag je rokjes en jurkjes met een legging eronder. Ik ga echt geen strijd voeren over zoiets onbenulligs hoor.
Het opvoeden van kinderen is al lastig genoeg in deze digitale tijd en kleding is wat mij betreft prima wat ze ook maar uitkiezen. Zolang ze niet in hun blote reet naar buiten gaan vind ik heel veel goed.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-21 14:22

truus1957 schreef:
luuntje schreef:

Hoezo dat dan?

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-21 14:24

Ik vind dat je niet zomaar over de grenzen van een kind mag gaan hierin. Dat is bij mij als kind vroeger wel geregeld gebeurd en ik heb daar geen fijne herinneringen aan. Ik moest die kriebeltrui aan, hoe vaak ik ook zei dat ik dat niet fijn vond zitten. Je krijgt daarmee al jong het gevoel dat je mening niet belangrijk is, er niet toe doet. Natuurlijk zijn er wel grenzen (zo mag mijn dochter van 11 geen naveltruitjes, en een t shirt met korte mouwen is ook niet handig als het buiten vriest) maar ik leg altijd uit waarom het niet mag of kan.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-21 14:25

truus1957 schreef:
luuntje schreef:

Hoe kom je hierbij? :)

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-21 14:27

SusanH schreef:
Ik vind dat je niet zomaar over de grenzen van een kind mag gaan hierin. Dat is bij mij als kind vroeger wel geregeld gebeurd en ik heb daar geen fijne herinneringen aan. Ik moest die kriebeltrui aan, hoe vaak ik ook zei dat ik dat niet fijn vond zitten. Je krijgt daarmee al jong het gevoel dat je mening niet belangrijk is, er niet toe doet. Natuurlijk zijn er wel grenzen (zo mag mijn dochter van 11 geen naveltruitjes, en een t shirt met korte mouwen is ook niet handig als het buiten vriest) maar ik leg altijd uit waarom het niet mag of kan.

Korte mouwen of zonder jas als het buiten vriest mag bij mij altijd hoor. Ze komen meestal gauw weer terug om iets warmers aan te trekken en zo niet, hebben ze het vast niet koud :+

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-21 14:52

verootjoo schreef:
SusanH schreef:

Korte mouwen of zonder jas als het buiten vriest mag bij mij altijd hoor. Ze komen meestal gauw weer terug om iets warmers aan te trekken en zo niet, hebben ze het vast niet koud :+

Het is maar een voorbeeld. Ze is 1 keer met jas achterstevoren naar school gegaan. Omdat ze daar zin in had. Maar alle kinderen reageerden erop. Dat vond ze niks. Dus daarop besloten om dat niet meer te doen. Pick your battles vind ik wel een hele mooie. Zeker als ze peuter/kleuter leeftijd hebben.

Mazida

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-21 14:57

Dochter een jurk aantrekken om oma te plezieren is het recept voor gillen, krijsen en onder dwang jurk aantrekken en huilend mee naar oma. Dat heb ik al een keer geprobeerd en spijt van gehad. In dat lijkt mijn dochter misschien op haar oma, allebei rete-eigenwijs :')