Casus in het recht discussie topic

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Re: Casus in het recht discussie topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-21 22:16

Ik ga ook voor dood door schuld.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-21 22:19

Lijkt mij ook het meest waarschijnlijk.

Zit ook in het gebruik van het woord 'dader' in de casusuitleg overigens. Dat impliceert al dat er in ieder geval een 'schuld' is.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-21 22:25

Ik zou ook zeggen dood door schuld. Veiligheidsprocedure niet gevolgd door praten en geen focus op zijn klimpartner, daardoor zijn klimpartner losgemaakt. Dat is wel echt nalatig m.i.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-21 22:30

Ik geloof dat ik eerst die drie opties moet opzoeken, er zal verschil in zitten maar lijken voor mij bijna hetzelfde.

Ik vermoed dat het dood door schuld zal zijn. Tenminste, als niet hard gemaakt kan worden dat het met opzet gebeurde.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-21 22:37

Rocamor schreef:
Ik geloof dat ik eerst die drie opties moet opzoeken, er zal verschil in zitten maar lijken voor mij bijna hetzelfde.

Dood door schuld is onopzettelijk iets verwijtbaars doen waaraan iemand overlijdt, bijvoorbeeld wanneer je iemand per ongeluk dood rijdt door onvoorzichtig of te hard rijden.
Doodslag is iemand opzettelijk in een opwelling doden. Bijvoorbeeld wanneer je partner zegt vreemd te gaan en je op iemand insteekt met een keukenmes.
En iets met de dood tot gevolg is een actie (zoals mishandeling) waarop onopzettelijk de dood heeft gevolgd.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-21 22:39

Dank je wel!

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-21 00:38

_San87_ schreef:
Foaly schreef:
Dingen gooien tijdens een ruzie is toch niet te vergelijken met een kussengevecht, of sneeuwballen? Als je tijdens een ruzie iets naar de ander gooit, of het nu een pantoffel is of een baksteen, dan doe je dat om die ander pijn te doen. Misschien in dit geval niet zoveel pijn, omdat het 'maar' een pantoffel is. Maar vanuit die intentie is de uitspraak door de rechter gedaan: de man wilde zijn vrouw pijn doen en dat heet mishandeling. En dat die mishandeling veel ergere gevolgen had dan de man had kunnen voorzien, doet daar niet aan af.

Ik vind niet dat je uit de info die hier staat op kunt maken dat hij de intentie had zijn vrouw pijn te doen. Eerlijk is eerlijk, je kunt er ook niet uit opmaken dat hij dat niet had, maar toch.

Ik vind iets naar het hoofd van een ander gooien tijdens een ruzie echt not done. Dat betekend dat diegene zijn (of haar) woede niet onder controle heeft. Of dat nou een zachte of harde pantoffel is, dat boeit wat mij betreft niet. Iets naar het hoofd gooien van diegene waarmee je ruzie hebt, is een uiting van ongecontroleerde woede direct gericht op een persoon. Gooi dan gewoon de deur achter je dicht of smijt iets op de grond kapot, maar nooit richten op een persoon of dier.

Dus ja, ik ben het 100% met de uitspraak eens!

Stel dat haar schedel niet heel broos was geweest, dan had ze op z’n minst een blauwe plek gehad. Als iemand met een flinke blauwe plek op haar slaap bij je komt en zegt dat haar man iets naar haar hoofd heeft gegooid bij hun laatste ruzie, wat denk/zeg je dan?
Dat is toch gewoon mishandeling, of hij nou “bedoeld” had om haar pijn te doen of niet, toch? Negen van de tien mannen die hun partner mishandelen, hebben na die tijd spijt en hebben “het niet zo bedoeld”.

Celestial

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-21 01:34

Ineke2 schreef:
Ik heb nog een nieuwe zaak:

Dader en slachtoffer waren aan het klimmen op een klimwand in een klimcentrum. Op het moment dat het slachtoffer op een klimwand in het klimcentrum aan het klimmen was en zich op een hoogte van ongeveer 12 meter, in elk geval op aanzienlijk hoogte, van de grond bevond. Was de dader de zekeraar en dat betekent dat hij verantwoordelijk was voor de veiligheid van de klimmer.

Dader en slachtoffer zijn beide al jaren zeer goede klimmers en waren al langere tijd vaste klimpartners.
Het klimmateriaal waarmee ze klommen was technisch helemaal in orde.

De vriendin van de verdachte heeft op dat moment de route naast die van de verdachte en het slachtoffer beklommen, met iemand anders als haar zekeraar. Het uiteindelijke slachtoffer is tijdens haar klimtocht drie keer gevallen en is telkens goed opgevangen door de verdachte. In de loop van de klimtocht van het slachtoffer heeft de verdachte af en toe met de zekeraar naast zich gesproken. Hoewel het protocol voorschrijft dat de zekeraar voortdurend omhoog kijkt naar de klimmer, heeft de verdachte dat niet gedaan, naar eigen zeggen omdat dit fysiek ondoenlijk is en niet nodig is nu een ervaren klimmer/zekeraar aan de spanning op het touw voelt welke reactie van hem wordt geëist. Op het moment dat de klimmer van het paar naast zich, nadat zij naar beneden was gevierd, op de grond stond is de verdachte met haar en haar zekeraar gaan praten. Vervolgens heeft de verdachte de zekering van het touw waarmee hij het slachtoffer zekerde losgemaakt, naar eigen zeggen aangezien hij onbewust dacht dat vastgekoppeld blijven niet meer nodig was omdat zijn vriendin veilig op de grond was. Tenslotte is het slachtoffer van twaalf meter hoogte naar beneden gestort. Door deze val is het slachtoffer als gevolg van massaal bloedverlies veroorzaakt door een verscheuring van haar rechter longader overleden.

Wat is de uitspraak van de rechter denken jullie?

Dood door schuld?
... met de dood tot gevolg?
Doodslag?
Vrijspraak?

Phoe... Het zou dood door schuld kunnen zijn of vrijspraak. Dit stukje doet me twijfelen:

"Ondoenlijk is en niet nodig is nu een ervaren klimmer/zekeraar aan de spanning op het touw voelt welke reactie van hem wordt geëist." en "Op het moment dat de klimmer van het paar naast zich, nadat zij naar beneden was gevierd, op de grond stond is de verdachte met haar en haar zekeraar gaan praten. Vervolgens heeft de verdachte de zekering van het touw waarmee hij het slachtoffer zekerde losgemaakt, naar eigen zeggen aangezien hij onbewust dacht dat vastgekoppeld blijven niet meer nodig was omdat zijn vriendin veilig op de grond was"

Hieruit zou je op kunnen maken dat het mogelijk niet de schuld van de "dader" was dat zijn vriendin naar beneden viel? Als dat klopt, volgt vrijspraak? Het is uit dit stukje wat onduidelijk hoe die vriendin nu precies gevallen is en of de schuld bewezen kan worden...

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-21 03:05

Nee hij stond met vriendin te praten, was afgeleid en heeft toen een derde persoon (doenog boven was) losgekoppeld.
Omdat vriendin beneden was heeft hij in zijn hoofd gehad dat zekeren niet meer nodig was, maar hij was de zekeraar van iemand anders.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-21 08:01

Daphara schreef:
_San87_ schreef:

Ik vind niet dat je uit de info die hier staat op kunt maken dat hij de intentie had zijn vrouw pijn te doen. Eerlijk is eerlijk, je kunt er ook niet uit opmaken dat hij dat niet had, maar toch.

Ik vind iets naar het hoofd van een ander gooien tijdens een ruzie echt not done. Dat betekend dat diegene zijn (of haar) woede niet onder controle heeft. Of dat nou een zachte of harde pantoffel is, dat boeit wat mij betreft niet. Iets naar het hoofd gooien van diegene waarmee je ruzie hebt, is een uiting van ongecontroleerde woede direct gericht op een persoon. Gooi dan gewoon de deur achter je dicht of smijt iets op de grond kapot, maar nooit richten op een persoon of dier.

Dus ja, ik ben het 100% met de uitspraak eens!

Stel dat haar schedel niet heel broos was geweest, dan had ze op z’n minst een blauwe plek gehad. Als iemand met een flinke blauwe plek op haar slaap bij je komt en zegt dat haar man iets naar haar hoofd heeft gegooid bij hun laatste ruzie, wat denk/zeg je dan?
Dat is toch gewoon mishandeling, of hij nou “bedoeld” had om haar pijn te doen of niet, toch? Negen van de tien mannen die hun partner mishandelen, hebben na die tijd spijt en hebben “het niet zo bedoeld”.

Maar je weet niet of opzettelijk naar het hoofd gegooid is, dat de man willens en wetens gegooid heeft met dr intentie te raken. Dat staat niet in dit topic, er staat alleen gooide een pantoffel naar het hoofd van zijn vrouw. Hij kan ook op de deur gemikt hebben en haar per ongeluk hebben geraakt.

Ik vind t wel lastig met die minimale info, hoor. En ik vraag me wel af wat voor pantoffel een flinke blauwe plek veroorzaakt... mijne iig niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-21 08:38

Mijn vader en grootvader hebben van die lederen pantoffels met hele zware zool. Die zijn een stuk zwaarder dan je zou denken.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-21 09:05

In je woede kan je een stuk harder gooien dan je zou denken.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-21 09:22

De uitspraak van de klimmuurzaak:

Het Gerechtshof te Amsterdam heeft bij arrest van 19 februari 2010 verdachte vrijgesproken van "aan zijn schuld de dood van een ander te wijten zijn".

Bijna onvermijdelijk komt de vraag op of in een geval als het onderhavige überhaupt tot strafrechtelijke vervolging van de verdachte dient te worden overgegaan, nu er sprake is van een noodlottig ongeval en de verdachte zelf - net als de nabestaanden van het slachtoffer - de gevolgen daarvan de rest van zijn leven met zich mee zal moeten dragen aangezien door zijn toedoen zijn vaste klimpartner is komen te overlijden. Deze gedachte wordt onder meer gevoed door het feit dat zich bij de stukken van het geding een schrijven van de vader van het slachtoffer ([betrokkene 3]) bevindt, inhoudende dat de verdachte op allerlei manieren heeft laten weten dat hij zijn verantwoordelijkheid voor dit noodlottige handelen heeft genomen, dat hij oprecht spijt heeft betuigd en dat hij bereid is zich in te zetten voor het bevorderen van een veiligere klimsport. Bij die stukken bevindt zich voorts een schriftelijke slachtofferverklaring van de moeder van het slachtoffer ([betrokkene 4]), inhoudende dat de verdachte hun in de ogen heeft gekeken en schuld heeft bekend en dat hij heel zijn leven daarmee zal moeten leven.(1) In het verlengde daarvan heeft de Rechtbank de verdachte in eerste aanleg weliswaar veroordeeld, doch daarbij bepaald dat geen straf of maatregel wordt opgelegd. Het Hof heeft de doodsoorzaak in een bredere context geplaatst door in een overweging ten overvloede te overwegen dat - vanwege het feit dat er sprake is van een reeks van ongelukken rond klimmuren - een aanpassing van de veiligheidsmaatregelen bij klimmuren aangewezen is, waarbij kan worden gedacht aan het voorkomen van het automatisch losmaken van de zekering door de eis dat de zekering slechts door de klimmer kan worden afgekoppeld. In deze conclusie ten behoeve van de cassatieprocedure heeft het weinig zin de opgeworpen vraag of vervolging in een geval als het onderhavige aangewezen is te beantwoorden. Dat de vraag bij alle betrokkenen - waaronder rechtbank en Hof - een rol heeft gespeeld, spreekt voor zich.

7. Het Hof heeft de verdachte vrijgesproken van de tenlastegelegde dood door schuld. Voorts heeft het Hof onder het hoofd "overweging over de verwijtbaarheid" geoordeeld dat van schuld in enige strafrechtelijke betekenis niet is gebleken, nu aan de verdachte ondanks het fatale gevolg van zijn handelen geen verwijt kan worden gemaakt en niet is gebleken van bijkomende omstandigheden in het licht waarvan dat anders zou zijn. Het Hof heeft daartoe het volgende overwogen. Er dient te worden vooropgesteld dat de klimsport zeer gevaarlijk is, zodat met het oog op de veiligheid van de klimmer van de klimmer en de zekeraar moet worden verwacht dat zij een hoge mate van zorgvuldigheid in acht nemen bij het naleven van de toepasselijke regels en afspraken en dat zij zich ook voor het overige voorzichtiger en oplettender gedragen dan wanneer het zou gaan om het verrichten van andere, minder gevaarlijke activiteiten. De verdachte is zich steeds scherp bewust geweest van de verantwoordelijkheid die hij in de rol van zekeraar droeg voor het leven van de klimmer ([slachtoffer]), terwijl niet van enige nonchalance of nalatigheid van enige aard bij het verrichten van de taak van zekeraar is gebleken. Daarnaast is het feit dat de verdachte niet voortdurend omhoog heeft gekeken - zoals het protocol vereist - voldoende gecompenseerd doordat de verdachte in zijn hoedanigheid van zekeraar aan de spanning op het touw kon voelen hoe hij moest reageren. Bovendien heeft de verdachte zich de handelingen die het klimmen mogelijk maken en de klimmer voor vallen behoeden zozeer eigen gemaakt, dat van geautomatiseerd handelen van de verdachte kan worden gesproken. Tenslotte is de reeks van geautomatiseerde handelingen die betrekking hadden op het zekeren van [slachtoffer] onopgemerkt overgegaan in de geautomatiseerde reeks van handelingen rondom het afdalen van [betrokkene 1]. Op het moment dat [betrokkene 1] veilig op de grond stond kon die reeks worden afgerond met het losmaken van de zekering, terwijl die zekering in werkelijkheid het losraken verhinderde van het (andere) touw dat [slachtoffer] zekerde.

8. Onder schuld als delictsbestanddeel wordt een min of meer grove of aanmerkelijke schuld verstaan. Of sprake is van dergelijke schuld in de zin van art. 307 Sr wordt bepaald door de manier waarop die schuld in de tenlastelegging nader is geconcretiseerd, en is voorts afhankelijk van het geheel van de gedragingen van de verdachte, de aard en de ernst daarvan en de overige omstandigheden van het geval.(2)

9. Voor het aannemen van schuld moet het gaan om een verwijtbare aanmerkelijke onvoorzichtigheid. De dader moest anders handelen (vermijdbaarheid) en kon ook anders handelen (verwijtbaarheid). De standaard waartegen gedrag wordt afgemeten wordt bovendien mede bepaald door de zogenaamde Garantenstellung, waarbij van personen in een bepaalde hoedanigheid een bijzondere zorgplicht mag worden verwacht. Als iemand functioneel handelt met een bepaalde verantwoordelijkheid, worden de maatstaven van (on)voorzichtig gedrag mede daardoor bepaald.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-21 09:31

Ingaande op die klimzaak. Vind ik het echt van de zotte dat je door te praten met je buurman / buurvrouw van de klimwand naast je, denk dat je klaar bent, want jouw vriendin is beneden! Terwijl je heel iemand anders aan het zekeren bent.

Ik vind het een zeer kwalijke zaak en zeer onprofessioneel.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-21 09:57

In de “ klas” ( online) was hier ook een flinke discussie over hoor, daarom leek ook deze mij een goed voorbeeld om hier te plaatsen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-21 11:07

Hmmm. Die uitspraak verbaast me.

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-21 11:08

Ineke2 schreef:
Haha daar ben ik wel achter inmiddels ja Rytir :')
Voornamelijk door mijn stage die ik aan het doen ben en omdat ik het keuzevak verdieping sociale zekerheid volg momenteel.

Wat leuk! Mijn collega heeft jarenlang die minor gegeven op een hbo. Nu is ze gestopt en ze vroeg of ik geen interesse had. :D Superleuk maar 1 baan is wel genoeg. O:)

Wat een bijzondere uitwerking heeft die laatste casus!

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-21 12:59

Dat met dat automatisch handelen is wel interessant. Kan me inbeelden dat dat, hoe spijtig ook, gewoon gebeurt. Of wat een vreselijk voorval.

Maar dat er mensen zijn die het gooien van een pantoffel ok vinden vind ik dan weer bizar. De dag dat mijn man in woede iets naar mij gooit veranderen er hier wel echt een paar dingen. Maakt mij echt niet uit wat er gegooid is of hoe hard. Dat doe je toch gewoon niet? Het is fysieke agressie.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-21 13:28

Vandaar dat ik zou denken aan veroordeling voor mishandeling bij het gooien van een pantoffel, omdat de verdachte er niet na heeft gedacht ( en imo ook niet had kunnen weten) dat het slachtoffer zou overlijden.

Ik keur het absoluut af, gooien met dingen met woede ( behalve richting muur als daar niemand staat :') ) is echt not done. Loop dan de kamer uit en sla eens met de deur of zo.

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-21 13:39

poes schreef:
Dat met dat automatisch handelen is wel interessant. Kan me inbeelden dat dat, hoe spijtig ook, gewoon gebeurt. Of wat een vreselijk voorval.

Maar dat er mensen zijn die het gooien van een pantoffel ok vinden vind ik dan weer bizar. De dag dat mijn man in woede iets naar mij gooit veranderen er hier wel echt een paar dingen. Maakt mij echt niet uit wat er gegooid is of hoe hard. Dat doe je toch gewoon niet? Het is fysieke agressie.

Helemaal mee eens! Ik snap ook echt niet dat mensen dit goed praten. Elke vrouwenmishandelaar beweert dat die van zijn vrouw houdt, dat het niet zo bedoeld was enz. Maar dan ga je rechtstreeks voorbij aan het feit dat het mishandeling is. De rechter heeft het bij het juiste eind. Mishandeling kan onoverzienbare gevolgen hebben. Er was ook een zaak in 2009 (geloof ik) in London met een zelfde soort voorval.

LONDEN - Een 46-jarige Brit is veroordeeld tot drie jaar cel omdat hij zijn vrouw heeft gedood met de afstandsbediening van hun televisie.

Paul Harvey gooide het ding naar zijn echtgenote Gloria Laguna en raakte een zwakke halsslagader. De vrouw overleed aan een hersenbloeding, meldt de BBC.

Het stel, uit Londen, had ruzie over de allimentatie die Harvey betaalt aan zijn dochter uit een vorig huwelijk. "Mijn cliënt verloor zijn zelfbeheersing. Bij toeval raakte hij een zwakke plek." Laguna leed aan een zeldzame aandoening waar zij en haar echtgenoot niets van af wisten.

Harvey heeft diepe spijt betuigd. "Hij hield zielsveel van zijn vrouw", zei zijn advocaat. De rechter veroordeelde Harvey tot drie jaar cel voor doodslag. "U moet de gevolgen dragen van uw onverantwoordelijke daad en iets doen aan uw opvliegende karakter."

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-21 13:53

poes schreef:

Ja, dat is wel zo. Het klinkt alleen zo... ongelooflijk. Dood door een pantoffel.

nuscaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-21 14:41

Interessant.
Ik heb ook een casus, welke mij persoonlijk is overkomen.
Ik zet mijn scooter bij het werk om 7.30 in de ochtend en vergeet de sleutels eruit te halen.
Op camerabeelden blijkt de scooter om 17.00 door iemand meegenomen.
Scooter wordt in zijn geheel ( wel met achteraf beschadigd slot) enige weken later teruggevonden op de plek waar verdachte hem geparkeerd heeft.
Verdachte verklaart de scooter te hebben meegenomen omdat hij bang was dat anders een kind hem zou pakken en zich zou verongelukken.

Is deze man veroordeelt voor diefstal en schade toegebracht aan de scooter.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-21 14:45

Ik denk wel voor diefstal veroordeeld. Schade aan het voertuig weet ik niet, omdat met deze info niet bewezen is dat de verdachte deze schade heeft veroorzaakt.

Kookaburra

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-21 14:53

nuscaniels schreef:
Interessant.
Ik heb ook een casus, welke mij persoonlijk is overkomen.
Ik zet mijn scooter bij het werk om 7.30 in de ochtend en vergeet de sleutels eruit te halen.
Op camerabeelden blijkt de scooter om 17.00 door iemand meegenomen.
Scooter wordt in zijn geheel ( wel met achteraf beschadigd slot) enige weken later teruggevonden op de plek waar verdachte hem geparkeerd heeft.
Verdachte verklaart de scooter te hebben meegenomen omdat hij bang was dat anders een kind hem zou pakken en zich zou verongelukken.

Is deze man veroordeelt voor diefstal en schade toegebracht aan de scooter.

Wat mij betreft diefstal.

Artikel 310 Wetboek van Strafrecht
Hij die enig goed dat geheel of ten dele aan een ander toebehoort wegneemt, met het oogmerk om het zich wederrechtelijk toe te eigenen, wordt, als schuldig aan diefstal, gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste vier jaren of geldboete van de vierde categorie.

De scooter is weken weggeweest. Dus de scooter is weggenomen met, voor mij, het oogmerk op toeëigening. Daarnaast is het slot mogelijk gemanipuleerd. Ik ben benieuwd of de verdachte hiervoor veroordeelt is. Immers is het wel aannemelijk dat bij diefstal een slot wordt beschadigt.

De persoon had ook een andere acties kunnen ondernemen (sleutels er uit halen en bij je werk naar binnen, als de scooter bij bijvoorbeeld een supermarkt of bedrijfsverzamelgebouw staat, om deze aan de eigenaar te geven).

nuscaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-21 15:38

Scooter stond inderdaad op een winkelcentrum, naast de Blokker en alle winkels nog open. Politiebureau op 200 meter afstand.
Schade aan slot was raar want sleutels zaten erin dus was niet nodig deze achteraf kapot te maken.

Saillant detail, de dag na de diefstal wist ik al wie de dader was en waar hoogstwaarschijnlijk de scooter stond ( voor mij afgesloten terrein) politie kwam er pas enkele weken later aan toe om daar langs te gaan. Tijdens de aangifte de dag na de diefstal naam van verdachte doorgegeven aan de politie en na zelf wat zoeken op fb bleek hij in de flat schuin tegenover mijn huis te wonen.