Rekeningen - hoe regelen met kinderen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 08:54

Alles op 1 hoop.
Spaargeld van voor ons huwelijk staat apart (lees: dat beetje spaargeld van mij dat over is na de koop van ons huis staat als back-up buffer op een rekening bij een andere bank).
Wij hebben 2 jonge kinderen, als ik iets voor ze wil kopen dan doe ik dat.
Grote dingen gaan in overleg. Ik heb hem leren sparen en met verschillende potjes/spaardoelen is het voor ieder duidelijk waar het geld voor bedoeld is.

En we zetten ook geld opzij voor uitjes. En mn man heeft een potje gemaakt voor kleding voor mij, omdat hij vind dat ik niet genoeg shop voor mijzelf (en daar heeft hij gelijk in).
Maar nu met corona blijft dat pitje ook onaangetast.

Als ik kijk naar mn zusje, zij storten allebei een x bedrag op de gezamenlijke rekening voor de vaste lasten. Wat over is is voor eigen gebruik.
Gevolg: mn zusje koopt dus dingen/kleding voor mn neefje van haar geld want zij ziet wat hij nodig heeft. Maar dan blijft er dus steeds minder voor jezelf over.

Als je het gesplitst doet moet je eigenlijk ook weer een potje "kind" maken. Of wil je elke aanschaf gaan overleggen en splitsen?
Laatst bijgewerkt door Mri op 15-03-21 08:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Pantykous

Re: Rekeningen - hoe regelen met kinderen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 08:58

Wij doen beide een gelijk bedrag storten naar de betaalrekening en de spaarrekening, wat overblijft is voor jezelf. Daar betaal ik dus o.a. mijn kleding van, maar ook als naar de bios ga met vrienden oid.

Kinderkleding hebben we een budget voor (althans, vriend stort vast bedrag en geef veelvoud daarvan uit). Ik heb een heel ander idee van wat iets mag kosten dan mijn vriend, zeker als het op kleding aankomt en zo voorkomen we scheve ogen en strijd.

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 09:17

Alles op 1 grote hoop.
Ik vertrouw mijn partner volledig en mag aannemen dat als je samen een huis koopt dat ook moet kunnen .
Enige is dat we op papier zetten dat als we ooit uit elkaar gaan hij recht heeft op een x bedrag als eerste ivm verkoop van zijn koophuis en overwaarde.
We hebben we beide een eigen spaarrekening waar we iedere maand 200 euro op krijgen per persoon voor “troepgeld” dat mogen we uitgeven aan wat we dan ook willen en geen vragen over stellen _O-
Oftewel ik koop hobbyspullen en hij dingen voor zijn auto

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 09:24

Ik zie steeds dingen over vertrouwen maar ik zie niet hoe vertrouwen perse in verbinding staat met je manier van bankieren. Wij hebben ook gewoon elkaars e-banking login en voor mij heeft het hebben van meer rekeningen heeft dan ook niets met vertrouwen of scheef uitgavepatroon te maken. Het werkt gewoon prettig zo, niets meer, niets minder.
Je hebt ook banken die doelen-rekeningen aanbieden waarbij je in feite voor iedere uitgave doel een los potje hebt. Dat gaat me persoonlijk dan net weer te ver maar blijkbaar is daar vraag naar omdat sommige mensen dat overzichtelijker vinden.

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 09:27

Heb je ook gelijk in sizzle en wat werkt dat werkt nou eenmaal voor mensen.
Ik vind het juist heerlijk om alles samen te doen en hoef op deze manier niet na te denken over uitgaven .
Plus het houd bij mij zelfs onzinnige uitgaven tegen .

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 09:29

Voor mij is het ook niet zo zeer een vertrouwensding alswel gemak. Wij zijn wel begonnen met aparte rekeningen en dan een gezamenlijke voor boodschappen maar het liep al snel door elkaar dus na een aantal maanden gewoon alles op een hoop gegooid.

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 22:36

Hier is alles op een hoop.. Ook getrouwd, 2 kinderen samen.. Hij nog 2 uit een eerdere relatie.
Zijn geld is mijn geld en mijn geld is mijn geld.
Oh wacht.. :')

Nee zonder gekheid, we delen alles. Eigenlijk vanaf het begin van de relatie al. Hij wil een spel voor de PS of Switch? Dan koopt hij die.. Ik wil een extra paar schoenen? Dan koop ik die.. Om maar voorbeelden te noemen. Ook toen ik nog een paard had en stalling betaalde en andere kosten had, betaalde hij daar aan mee.
Wij hebben onze financiële administratie goed op orde en weten precies wat onze inkomsten en uitgaven zijn per maand en wat we over houden.

Ik vind dat berekenen wie betaalt wat en hoeveel, zo'n gedoe.. Ik begin er niet aan.
Vol vertrouwen dat we voor altijd samen blijven. Noem het naief, maar zo sta ik er wel in.

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 22:45

Ik denk dat het erg uitmaakt wat je inkomen en wat je uitgavenpatroon is. Als er genoeg binnenkomt om in grote lijnen te kunnen betalen wat je allebei wil, dan heb je minder grond voor ruzie. Past dat niet lekker op elkaar, dan heb je het recept van oorlog binnen handbereik.

Een ander recept voor oorlog zie ik hierboven ook wel voorbijkomen: een ander idee van wat dingen mogen kosten. Als je daar niet hetzelfde over denkt kan dat ook behoorlijk ruzie veroorzaken.

Je moet zoeken naar wat bij jullie past. En als jij minder gaat werken, denk je er dan ook aan dat je minder pensioen opbouwt? Minder rechten hebt op een uitkering als je baan stopt? Kan je keuze zijn, maar daar kan je ook compensatie voor organiseren.

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 22:46

Mijn vriend betaald alles, mijn loon blijft over voor leuke dingen. :)

Relaties kunnen kapot gaan, wij staan daar niet bij stil persoonlijk denk ik dat als je daar wel heel erg bij stil staat je je af moet vragen hoe je relatie eigenlijk is. Hij betaald alle vaste lasten en alle andere kosten, maar goed als er een nieuwe auto moet komen of een leuke vakantie of wat dan ook betaal ik. Dus nee, alles eerlijk delen doen wij niet. Het is prima zo we komen beide niks te kort.

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 23:05

Ik denk dat het verstandig is om over bepaalde dingen zakelijk te denken. Niet denken is het houden van en het vertrouwen, maar in wat is handig mocht het houden van en het vertrouwen er op een gegeven moment toch niet meer zijn.

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 23:09

Petrichor schreef:

Relaties kunnen kapot gaan, wij staan daar niet bij stil persoonlijk denk ik dat als je daar wel heel erg bij stil staat je je af moet vragen hoe je relatie eigenlijk is. Hij betaald alle vaste lasten en alle andere kosten, maar goed als er een nieuwe auto moet komen of een leuke vakantie of wat dan ook betaal ik. Dus nee, alles eerlijk delen doen wij niet. Het is prima zo we komen beide niks te kort.

Je kan het juist beter goed regelen als je nog van elkaar houdt. Als jij bijvoorbeeld niet getrouwd bent, heb je geen recht op alle dingen die hij gekocht heeft, het huis, de auto, die leuke dure bank. Jouw geld is in de leuke dingen gaan zitten en dus ook weg, maar daar staat geen huis tegenover. Gaat het mis, dan sta jij op straat, terwijl je wel allebei je inkomen in het huishouden hebt gestopt. Dan kom je ineens wel heel erg tekort.

Ik heb een prima relatie en we worden samen negentig en dan gaan we samen dood, maar we hebben wel gewoon goede afspraken gemaakt. Want die dronken vrachtwagenchauffeur kunnen we allebei ook tegenkomen als we alleen in de auto zitten.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 00:08

Prrrr schreef:
Petrichor schreef:

Je kan het juist beter goed regelen als je nog van elkaar houdt. Als jij bijvoorbeeld niet getrouwd bent, heb je geen recht op alle dingen die hij gekocht heeft, het huis, de auto, die leuke dure bank. Jouw geld is in de leuke dingen gaan zitten en dus ook weg, maar daar staat geen huis tegenover. Gaat het mis, dan sta jij op straat, terwijl je wel allebei je inkomen in het huishouden hebt gestopt. Dan kom je ineens wel heel erg tekort.

Ik heb een prima relatie en we worden samen negentig en dan gaan we samen dood, maar we hebben wel gewoon goede afspraken gemaakt. Want die dronken vrachtwagenchauffeur kunnen we allebei ook tegenkomen als we alleen in de auto zitten.

Onze notaris zei in der tijd:
‘Ik kan de koppels die hier in liefde niets op papier wilde zetten omdat ze niet trouwde om te scheiden en na een aantal jaar met tranen van spijt hier zaten al lang niet meer tellen. Als je nooit uit elkaar gaat maakt het niet uit dat er iets op papier staat en ga je wel uit elkaar ben je blij dat je het gedaan hebt.’
Meer waarheid heb ik zelden gehoord.
De meerderheid van de koppels trouwt niet om te scheiden. (Scheiden is duur, mijn man en ik geinen wel eens dat we al zo lang samen zijn omdat we allebei geen scheiding kunnen betalen. _O-)
Maar de statistieken liegen er niet om.

Mijn man en in zijn nu 10 jaar samen. Niet super lang. Ook al niet meer kort. We hebben nog geen seconde last gehad van het feit dat er papieren op gemaakt zijn. :+ Het doet geen pijn, het achtervolgt ons niet in onze slaap en onze relatie is niet beter of slechter geworden van het feit dat er een documentje bij de notaris ligt. :+

Bij samenwonen en trouwen komen veel handtekeningen kijken. Een paar meer of minder maken het ook niet meer en als het toch mis zou gaan is alles geregeld. En niet alleen bij scheiding maar ook bij overlijden zijn we beiden beschermd tegen de schoonfamilie. Als ik overlijd voor mijn man gaat alles (dus ook mijn aandeel in het huis) naar mijn man en andersom. Zonder die papier krijgt de overblijvende partner enkel vruchtgebruik en de naakte eigendom gaat naar broer(s)/zus(Sen) indien die er zijn in België. Iig toen wij ons contract op maakte. Onze testamenten zijn toen nl ook opgemaakt om die reden. Het is niet enkel jezelf maar ook elkaar beschermen en zekerheid geven als je het goed doet.

just_kiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 07:54

Hier geregistreerd partnerschap.
Wij storten allebei een vast bedrag op de gezamenlijke rekening. Hiervan worden alle vasten lasten betaald, maar ook kleding. Hij werkt meer, dus hij legt ook wat meer in dan dat ik doe. We hebben overigens twee jonge kindjes.

Rest van je loon is voor je “prive” spaar rekening.
Mijn man koopt wel eens een motor bijv en ik betaal m’n paard etc.
Zouden we te kort komen op de gezamenlijke rekening storten we beide vanaf de privé weer naar de gezamenlijke.

Voor ons werkt dit prima!

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 08:17

Prrrr schreef:
Petrichor schreef:

Wij hebben wel een testament voor wat er gebeurd als 1 van ons komt te overlijden of als we samen overlijden en een paar andere grote dingen. Maar dat is imo iets heel anders dan de vaste lasten boodschappen etc. Mocht het dan toch mis gaan tussen ons (kan ik mij niet voorstellen) dan verdiend hij de auto ook wel na alles wat hij voor mij heeft betaald. :D