Vraag aan mensen die altijd te laat komen... Waarom?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-21 20:37

Sunnda schreef:
Ik neem dat soort mensen niet serieus, want ik snap niet wat er moeilijk kan zijn aan klok kijken.

Vreselijk irritant en ik heb ze niet in mijn vriendenkring.

Dit.
Ik ga echt niet mijn tijd verdoen aan iemand die het zelf ook wel prima vindt.

Tijd is tijd, en ben je een x 5 minuten later dat kan gebeuren. Maar standaard 15/30 minuten te laat dan zoek je het maar uit, joe!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-21 20:50

Sunnda schreef:
Ik neem dat soort mensen niet serieus, want ik snap niet wat er moeilijk kan zijn aan klok kijken.

Vreselijk irritant en ik heb ze niet in mijn vriendenkring.

Klok kijken niet, tijd inschatten wel.
Ik ben ook regelmatig te laat. Drie kwartier vind ik wel heel veel, maar tien minuten overkomt mij ook. Of ik ben tien minuten a een kwartier te vroeg. :+
Ik kan sinds mijn hersenletsel echt heel slecht tijd in schatten. Voor wedstrijden en belangrijke afspraken zit ik met mijn man of iemand anders die er van weet samen inmiddels om me te helpen met inschatten hoe laat ik moet vertrekken, wat ik die dag moet doen en hoe ik het dus moet plannen. Maar als ik die kans niet heb ben ik of veel te vroeg. Of 10 a 15 minuten te laat. :=

Mede omdat als ik zie dat ik ruim op tijd ben ik dan vaak ‘nog snel even’ dit of dat ga doen en dan ben ik ineens te laat omdat ik dus slecht in geschat heb joev tijd het ging kosten. :=

Maar een uur vind ik wel heel erg lang. :o
Zo lang zou ik zelf niet wachten op iemand. Een kwartiertje boeit mij weinig maar vanaf een half uur wordt het mij ook te gortig. :=
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 13-02-21 20:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Re: Vraag aan mensen die altijd te laat komen... Waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-21 20:55

Ik heb ook een vriendin die chronisch te laat is. Maar langer dan 20 minuten heeft ze me echt nooit laten zitten. En ze appt of belt altijd even.

Maar 2 uur? Ik denk dat ik in zo'n geval gewoon mn biezen zou pakken. Ga echt geen 2 uur op iemand zitten wachten. Kan wel wat leukers verzinnen zeg!

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-21 21:01

Voor belangrijke dingen altijd te vroeg.
Maar het hangt er een beetje vanaf, als ik met een vriendin afspreek dan ben ik rustig te laat. Liever niet natuurlijk maar ik ga me niet in het zweet rennen. Omgekeerd vind ik dit ook niet erg. Ik kijk eens rustig naar buiten. Als iemand geïrriteerd raakt dan denk ik echt: jeetje denk aan je bloeddruk. Niemand gaat dood als ik even tien minuutjes te laat ben. Heb wel belangrijkere dingen om me druk over te maken. Het weekend is een uitgelezen moment om het allemaal wat rustiger aan te doen.
Als iemand buiten in de ijskoude regen staat vind ik het een ander verhaal. Maar zo vaak komt dat niet voor.

In jouw situatie ts, heb ik het idee dat we ook het hele verhaal niet kennen. Was ze echt zomaar 2 uur te laat? Wellicht gewoon een gesprek aangaan?

Dammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-21 21:03

Te laat komen ivm een aandoening of doordat je vanwege hersenletsel een slecht tijdsbesef hebt, vind ik een ander verhaal.
In dat geval zou ik wel de afspraken zo plannen, dat ik ergens comfortabel de tijd door kan komen tijdens het wachten.

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-21 21:06

C_estmoi schreef:
Dreamybol schreef:
Ik spreek met de meeste mensen tussen bijvoorbeeld 13 en 13.30 uur af. Dan is er tijd genoeg om om tijd te zijn.. mensen komen eigenlijk altijd naar mij omdat ik niet zo mobiel ben, dus ik ben dan gewoon ontspannen als ze komen.
Spreek je af om ergens op tijd heen te gaan en zijn kan ik me ook wel opwinden. Toen ik zelf nog regelmatig mensen ophaalde wisten ze heel vlot dat ik niet ging wachten. Je bent er of ik rijd door, ben malle Henkie niet. Heb het weleens uitgelegd dat het voor mij te maken heeft met respect. Dat ik er blijkbaar niet toe doe om een afspraak na te komen. Dat kwam op dat moment wel binnen, maar de keer erna was ze dat weer vergeten.
Nu heb ik nog 1 vriendin die op tijd komen lastig vindt. Zij legde me uit dat ze in haar werk zo stipt moet zijn dat ze dat in haar vrije tijd gewoon niet wil zijn. Maar zij snapt ook dat ik het niet oké vind dat ze mij dan maar laat wachten. Dus spreken we geen vaste tijd meer af maar een tussen zo en zo laat. Ze appt me wanneer ze weggaat en ik zet dan theewater op. Zijn we allebei ontspannen. :)

Dit zou bij mij eerlijk gezegd ook een beetje in het verkeerde keelgat schieten. Kijk, als je nou om 12.02 aankomt ipv 12.00 maakt dat me nog niet zoveel uit, maar eigenlijk alles meer dan 5 minuten vind ik irritant. Zoals jij zelf ook zegt: kwestie van respect. Natúúrlijk moet je op je werk ook stipt zijn, maar ga er maar vanuit dat dat geldt voor alle afspraken die je in je leven gaat maken... :Y)
En als je "geen zin" hebt om je aan afspraken met je vrienden te houden dan vind ik dat eerlijk gezegd behoorlijk lomp..

Klopt, maar ik wil haar ook geen stress bezorgen door een stipte tijd te 'eisen', dus dat halve uur waarin we nu afspreken geeft ons allebei rust. Voor ons is dat een compromis dat werkt, dat heb ik dan ook weer over voor m'n beste vrienden.

Ceffyl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-21 21:08

Danique_G schreef:
In jouw situatie ts, heb ik het idee dat we ook het hele verhaal niet kennen. Was ze echt zomaar 2 uur te laat? Wellicht gewoon een gesprek aangaan?

Yup, echt geen enkel andere reden als: verslapen / moest nog even dit of dat doen / ik deed nog even een middagdutje ( :roll: deze vind ik zelf het ergst)

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-21 21:08

Ceffyl schreef:
Danique_G schreef:

Yup, echt geen enkel andere reden als: verslapen / moest nog even dit of dat doen / ik deed nog even een middagdutje ( :roll: deze vind ik zelf het ergst)

Wat, ze ging eerst nog even slapen?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-21 21:13

Ceffyl schreef:
Danique_G schreef:

En jij pikt het, daar zit het grootste probleem.

Ceffyl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-21 21:15

Ja, dat was een keer dat ik haar met een high tea wilde verrassen. Die hebben we toen dus gemist omdat ik haar wakker belde in haar middagdutje waar ze bleef :') Ze wist niet dat ik dat gepland had, maar doordat ze niet kwam opdagen misten we ons tijdslot. Maar dat soort tijdsgebonden dingen organiseer ik dus al niet meer.

Ceffyl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-21 21:17

bigone schreef:
En jij pikt het, daar zit het grootste probleem.

Nou heb wel aangegeven dat ik het echt niet leuk vind. Ben ook best wel even boos geworden, maar ik wil ook geen zeikerd zijn. Daarom ook een beetje dit topic :o

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-21 21:18

Hier is m’n zusje standaard een uur later dan afgesproken. Dan gaat ze eerst nog douchen en ontbijten op het tijdstip dat we eigenlijk hadden afgesproken. Of ze is weer in slaap gevallen.
Ik houd er tegenwoordig al maar rekening mee. Dus als ik een appje krijg ‘sorry het wordt een uur later’ ben ik al niet meer verrast := Echt een enorme ergernis maar ze is sowieso op dat gebied een hopeloze zaak, ze was zelfs te laat op m’n bruiloft als ceremoniemeester. Ik zou wel eens in haar hoofd willen kijken, hoe dat dan werkt daar binnen, want zelf kom ik nooit te laat.

heidy_wilco

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-21 21:19

Ik ben zelf ook een die het soms wat lastig vind tijd in te schatten (gauw nog een klein dingetje doen), en over het algemeen bij dingen die dichtbij zijn. Maar over het algemeen ben ik optijd en anders laat ik iets van me horen. Het is gewoon onrespectvol en erg vervelend.

Als zo iemand langer dan 10 minuten te laat is zonder iets te laten horen, was ik echt naar huis gelopen of alleen gegaan, dan zoekt die vriendin het maar lekker uit. Kom op zeg... twee uur wachten, dat is niet normaal.

Ik vind je zeker geen zeikerd, integendeel. Ik vind dat jij je erg ingehouden hebt, zeker aangezien het constant gebeurd. En wat vervelend dat je vriendin je niet serieus neemt, maar dat betekend wel even wat drastische ingrijpen.
Laatst bijgewerkt door heidy_wilco op 13-02-21 21:25, in het totaal 1 keer bewerkt

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-21 21:23

Het is toch ronduit belachelijk dat je geen leuke dingen of gewoon dingen af kunt spreken met iemand omdat het maar de vraag is of ze op komt dagen en hoe laat? Zie je nu zelf het belachelijke er niet van in? Jij blijft haar de hand boven het hoofd houden, laat je vriend alleen eten om samen met haar een opgewarmde prak te eten, komt veel te laat bij de kapper , mist een high tea en er zullen nog veel meer zaken zijn. Maar ja, dan kun je hier je beklag doen en maken mensen terecht opmerkingen en dan verdedig je haar. Prima dan leg je er maar bij neer. Wanneer jij dit verbeterd wil zien is heel duidelijk en hard opstellen het enigste, vraag me af wat ze voor jou verder allemaal doet dat je haar niet genoeg durft aan te pakken.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-21 21:25

Selina schreef:
Hier is m’n zusje standaard een uur later dan afgesproken. Dan gaat ze eerst nog douchen en ontbijten op het tijdstip dat we eigenlijk hadden afgesproken. Of ze is weer in slaap gevallen.
Ik houd er tegenwoordig al maar rekening mee. Dus als ik een appje krijg ‘sorry het wordt een uur later’ ben ik al niet meer verrast := Echt een enorme ergernis maar ze is sowieso op dat gebied een hopeloze zaak, ze was zelfs te laat op m’n bruiloft als ceremoniemeester. Ik zou wel eens in haar hoofd willen kijken, hoe dat dan werkt daar binnen, want zelf kom ik nooit te laat.

E je hebt haar nog nooit laten staan nadat ze weer eens niet op kwam dagen? Wanneer ze met mij zou afspreken om bvb te winkelen en na een kwartier wachten en geen bericht op telefoon was ik weg.

Kaatje_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-21 21:25

Ik ben ook zo iemand die vaak net iets te laat is bij vrienden. Of op m'n werk precies op tijd, ipv 10 min van te voren. Maar start dan wel ook direct met wat me te doen staat.

Wat ik dan weer irritant vind, is dat wanneer we bv om 20.00 afspreken, ik om 19.45 een berichtje krijg met waar iedereen is, 'want we hadden toch afgesproken'. Ja om 20.00 ja, dus heb dan gewoon nog 15 minuten om op tijd te komen...

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-21 21:27

Selina schreef:

Te laat op je bruiloft :oo ? Dat vind ik echt onvergeeflijk :o .

Ceffyl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-21 21:27

Ik snap je hoor, je kritiek is terecht Bigone. Ik ben gewoon erg confrontatievermijdend met als gevolg dat de irritatie nu uit de hand gelopen is. En dat is mijn schuld, want ik heb mijn grens niet goed aangegeven. Op het te laat komen na is ze wel echt heel lief. Iemand die me echt in rot tijden heeft bijgestaan en ik omgekeerd bij haar ook. Maar dit gedrag miet inderdaad wel stoppen, want het gaat de vriendschap nekken. Ik ben alleen zoooo slecht in het aankaarten van dit soort dingen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-21 21:28

Ik ben een op het nippertje persoon, of dus soms net te laat. Je zult me ook regelmatig nog net in de trein naar binnen zien springen als de deuren al dicht gaan.
Maar echt enorm te laat vind ik wel aso, zeker zonder bellen. Als ik weet dat ik iets echt niet ga redden dan zou ik altijd op tijd bellen en hoeft diegene echt niet op mij te wachten.
Smorgens wil het bij mij echter wel eens serieus mis gaan, dat zijn dan momenten waarbij ik per ongeluk de wekker uitgedrukt heb, echter is dat niet bepaald de standaard. Ik heb ook mijn werk erop uitgezocht dat het in principe niet erg is als dat eens gebeurd.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-21 21:31

Degene die standaard 5 of 10 minuten te laat komen “ omdat ze zelf niet willen wachten” vinden het dus blijkbaar wel normaal dat hun vrienden dus wel moeten wachten?

Super egoïstisch noem ik dat.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-21 21:31

Ceffyl schreef:
Danique_G schreef:

Nu ik teruglees klink ik best beschuldigend.
Ja 2 uur vind ik wel wat heftig. Half uurtje vind ik acceptabel. Mensen zijn gewoon verschillend. Waarschijnlijk vind zij jou [insert eigenschap]. Is dat het echt waard? Ik snap dat dit heel erg kan schuren als het je even wat geïrriteerd bent maar goede vrienden moet je koesteren. Wellicht kun je afspreken dat 2 uur wat intens is? zou dit echt niet je vriendschap om zeep laten helpen.

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-21 21:32

_San87_ schreef:
Selina schreef:

Te laat op je bruiloft :oo ? Dat vind ik echt onvergeeflijk :o .

‘Gelukkig’ voor haar was ze alleen te laat bij het decoreren dus daardoor wel ruim op tijd voor de bruiloft zelf. Alleen mochten m’n ouders dus extra hard werken om alles op tijd af te krijgen. Ze was ook te laat op m’n vrijgezellenfeest dat zij organiseerde.. Het zorgt er wel voor dat ik bijna niet meer afspreek. En als ik dat doe, bij mij thuis zodat ik gewoon een serie kan kijken tot zij er is.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-21 21:35

Ineke2 schreef:
Degene die standaard 5 of 10 minuten te laat komen “ omdat ze zelf niet willen wachten” vinden het dus blijkbaar wel normaal dat hun vrienden dus wel moeten wachten?

Super egoïstisch noem ik dat.

Waarom denk je dat?
Ik neem nooit iemand kwalijk voor een beetje te laat komen en vind het ook niet erg om zelf te wachten.
Mijn sollicitant vorig jaar kwam ook wat te laat. Ik heb er niets van gezegd (hij werkt er nog).

Wesseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-21 21:38

Ik ben ook een te laat komer maar dan heb ik het over ongeveer een minuut of 10.. niet langer dan dat. Ik probeer het altijd wel om op tijd te komen, maar toch mis ik dan net altijd die 10 minuten in tijd..

ik begrijp wel dat het vervelend voor je is TS. Helemaal als je er uitjes door misloopt..
Misschien een keer het gesprek met haar aangaan, zonder boos te worden en duidelijk vertellen wat het met jou doet?

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-21 21:42

Ik heb juist een ‘hekel’ aan mensen die altijd te vroeg of exact op tijd zijn. Ik vind het fijn als mijn vrienden ook niet zo van de klok zijn, dan hoef ik me ook niet druk te maken of alles precies op de klok loopt. Als we iets gaan doen of op locatie afspreken dan is een half uur te laat zeker acceptabel. Komt iemand naar mijn huis, dan is een uur of later ook geen probleem.
Teveel op de klok leven haalt bij mij de ontspanning en flexibiliteit/spontaniteit weg.

Voor werk of dingen als tandarts ben ik wel op tijd, maar zeker niet te vroeg.