Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
Schemerdier schreef:[b]Misschien is het nog een optie om het bestaande testament te laten vernietigen? Zolang ze wilsbekwaam geacht wordt, vereist dat verder geen handelingen, en dan gaat tenminste niet alles naar de oom/zoon maar gaat het deel van de overleden kinderen naar de kleinkinderen? (In België toch, mijn excuses als het Nlse erfrecht helemaal anders is).
Prrrr schreef:Ik zou denken dat je voor een gratis, orienterend gesprek bij een notaris, bij die notaris op bezoek gaat. Dan praat je ook niet met een notaris, maar met een medewerker. Ik begrijp dat dat hier niet gebeurd is. En dat hier geen tegenprestatie is geleverd staat voor mij niet vast. Ik zou voorzichtig zijn met te stellige uitspraken over cashen over de rug van een doodzieke bejaarde, en ik zou ook voorzichtig zijn met de stelling dat ze nog in staat is een nieuw testament te maken.
Prrrr schreef:Ik zou denken dat je voor een gratis, orienterend gesprek bij een notaris, bij die notaris op bezoek gaat. Dan praat je ook niet met een notaris, maar met een medewerker. Ik begrijp dat dat hier niet gebeurd is. En dat hier geen tegenprestatie is geleverd staat voor mij niet vast. Ik zou voorzichtig zijn met te stellige uitspraken over cashen over de rug van een doodzieke bejaarde, en ik zou ook voorzichtig zijn met de stelling dat ze nog in staat is een nieuw testament te maken.
anjali schreef:Ik heb op Google gekeken (waar kun je anders kijken?) en daar staat toch wel degelijk dat een orienterend gesprek bij een notaris over het algemeen gratis is.Zoals ik het ook ervaren heb.Het is zelfs mogelijk hier een klacht over in te dienen,want nu lijkt het wel alsof de notaris wilde cashen van een doodzieke bejaarde.Zonder tegenprestatie.Zij kan gewoon een nieuw testament laten maken,bij een andere notaris,die eerlijker te werk gaat. Het oude testament is daarmee dan meteen geheel ongeldig.
Prrrr schreef:In Nederland is de nieuwe wetgeving ingegaan in 2018, maar gelden die regels alleen voor huwelijken die na 2018 gesloten zijn. Als er niets geregeld is, en partners zijn getrouwd voor 2018, dan valt een erfenis in de gemeenschap van goederen, tenzij er bij die erfenis een uitsluitingsclausule is bepaald.
eponine schreef:Ja, dat zou het meest ideale zijn. Maar haar zion beheert haar financiën en daar ligt ze even mee overhoop. Hij heeft haar bankpassen en bankgegevens en is volledig gemachtigd.
GDG schreef:Prrrr schreef:In Nederland is de nieuwe wetgeving ingegaan in 2018, maar gelden die regels alleen voor huwelijken die na 2018 gesloten zijn. Als er niets geregeld is, en partners zijn getrouwd voor 2018, dan valt een erfenis in de gemeenschap van goederen, tenzij er bij die erfenis een uitsluitingsclausule is bepaald.
Maar dan nog. Als oom zelf geen administratie voert over waar die erfenis precies is (hoeveel is er uitgegeven, hoeveel is er nog) en tante in zijn testament zet dan blijft er van die uitsluitingsclausule niets over.
Prrrr schreef:Of hij geeft het haar gewoon. Stort het niet meer te traceren op een gezamenlijke rekening. Als hij wil dat ze het geld krijgt, is dat zijn beslissing, daar gaat een erflater niet meer over. Eens.