Testament wijzigen niet mogelijk?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

anjali

Re: Testament wijzigen niet mogelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-21 14:47

Ik heb op Google gekeken (waar kun je anders kijken?) en daar staat toch wel degelijk dat een orienterend gesprek bij een notaris over het algemeen gratis is.Zoals ik het ook ervaren heb.Het is zelfs mogelijk hier een klacht over in te dienen,want nu lijkt het wel alsof de notaris wilde cashen van een doodzieke bejaarde.Zonder tegenprestatie.Zij kan gewoon een nieuw testament laten maken,bij een andere notaris,die eerlijker te werk gaat. Het oude testament is daarmee dan meteen geheel ongeldig.

Romeo2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-21 14:52

Wij hebben 2 testamenten in concept laten opmaken zonder nog een hele euro te betalen en anders kost het 800 euro. Wat erg dit!

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-21 14:56

Ik zou denken dat je voor een gratis, orienterend gesprek bij een notaris, bij die notaris op bezoek gaat. Dan praat je ook niet met een notaris, maar met een medewerker. Ik begrijp dat dat hier niet gebeurd is. En dat hier geen tegenprestatie is geleverd staat voor mij niet vast. Ik zou voorzichtig zijn met te stellige uitspraken over cashen over de rug van een doodzieke bejaarde, en ik zou ook voorzichtig zijn met de stelling dat ze nog in staat is een nieuw testament te maken.

Mjelleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-21 15:00

Het was geen oriënterend eerste gesprek, maar een vervolgadvies/wijziging mbt een testament dat deze notaris eerder heeft opgemaakt. Terecht dat de notaris daar kosten voor rekent.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-21 15:31

Schemerdier schreef:
[b]Misschien is het nog een optie om het bestaande testament te laten vernietigen? Zolang ze wilsbekwaam geacht wordt, vereist dat verder geen handelingen, en dan gaat tenminste niet alles naar de oom/zoon maar gaat het deel van de overleden kinderen naar de kleinkinderen? (In België toch, mijn excuses als het Nlse erfrecht helemaal anders is).

Hier in Nederland kan dat dus niet.
Mijn moeder woonde samen en hadden samen een testament (oa voor het huis zodat de kinderen het niet op konden eisen). Ze gingen uit elkaar en mijn moeder wilde het testament laten vernietigen. Maar dat kon niet, ze kon hem wel wijzigen zodat niet alles alsnog naar hem zou gaan bij haar overlijden.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-21 15:38

Prrrr schreef:
Ik zou denken dat je voor een gratis, orienterend gesprek bij een notaris, bij die notaris op bezoek gaat. Dan praat je ook niet met een notaris, maar met een medewerker. Ik begrijp dat dat hier niet gebeurd is. En dat hier geen tegenprestatie is geleverd staat voor mij niet vast. Ik zou voorzichtig zijn met te stellige uitspraken over cashen over de rug van een doodzieke bejaarde, en ik zou ook voorzichtig zijn met de stelling dat ze nog in staat is een nieuw testament te maken.

In mijn geval was het wel degelijk met de notaris zelf. En in het geval van mijn ouders eveneens.En dat was dan ook nog een huisbezoek wat best even duurde.Die hoefden toen ook niets te betalen.Omdat het volgens hem nog niet nodig was het eerder opgemaakte testament te wijzigen. Als de door hen gevreesde situatie zich zou gaan voordoen dan kon hij binnen enkele dagen voor een nieuw testament zorgen zei hij.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-21 17:55

Prrrr schreef:

Eens!

eponine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-21 17:58

Bij mijn oma is blijkbaar daadwerkelijk de notaris zelf geweest. Ik gooi de handdoek in de ring en zie het allemaal wel.

MissWeenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-21 17:59

anjali schreef:
Ik heb op Google gekeken (waar kun je anders kijken?) en daar staat toch wel degelijk dat een orienterend gesprek bij een notaris over het algemeen gratis is.Zoals ik het ook ervaren heb.Het is zelfs mogelijk hier een klacht over in te dienen,want nu lijkt het wel alsof de notaris wilde cashen van een doodzieke bejaarde.Zonder tegenprestatie.Zij kan gewoon een nieuw testament laten maken,bij een andere notaris,die eerlijker te werk gaat. Het oude testament is daarmee dan meteen geheel ongeldig.

Je zegt het zelf: over het algemeen. Er zit een verschil tussen een oriënterend eerste gesprek van pak ‘m beet 20 minuten, of een gesprek van 2 uur waar alles wordt doorgenomen en wat is toegespitst op de persoonlijke situatie. Dit is iets wat van tevoren ook wel duidelijk besproken dient te worden natuurlijk bij het maken van een afspraak. Ik vind je ook aardig fel in je uitspraken, je was er niet bij en weet niet hoe het is gegaan. Je hoort maar 1 kant van het verhaal. Er zullen allicht slechte notarissen bestaan, maar ik bekijk het zelf ook vanaf de andere kant omdat dit mijn werkveld is. En dan zit het soms toch wat genuanceerder in elkaar.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-21 18:02

Verstandig van je Eponine!

Prrrr schreef:
In Nederland is de nieuwe wetgeving ingegaan in 2018, maar gelden die regels alleen voor huwelijken die na 2018 gesloten zijn. Als er niets geregeld is, en partners zijn getrouwd voor 2018, dan valt een erfenis in de gemeenschap van goederen, tenzij er bij die erfenis een uitsluitingsclausule is bepaald.

Maar dan nog. Als oom zelf geen administratie voert over waar die erfenis precies is (hoeveel is er uitgegeven, hoeveel is er nog) en tante in zijn testament zet dan blijft er van die uitsluitingsclausule niets over.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-21 18:03

eponine schreef:
Ja, dat zou het meest ideale zijn. Maar haar zion beheert haar financiën en daar ligt ze even mee overhoop. Hij heeft haar bankpassen en bankgegevens en is volledig gemachtigd.

Nee. Dat kan technisch gezien wel. Maar schenkingen vlak voor het overlijden worden “terug gedraaid”. Met terugwerkende kracht gelden dan bepaalde wetmatigheden. Er zijn vast bokkers die hier de details van kennen.

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-21 18:04

GDG schreef:
Prrrr schreef:
In Nederland is de nieuwe wetgeving ingegaan in 2018, maar gelden die regels alleen voor huwelijken die na 2018 gesloten zijn. Als er niets geregeld is, en partners zijn getrouwd voor 2018, dan valt een erfenis in de gemeenschap van goederen, tenzij er bij die erfenis een uitsluitingsclausule is bepaald.

Maar dan nog. Als oom zelf geen administratie voert over waar die erfenis precies is (hoeveel is er uitgegeven, hoeveel is er nog) en tante in zijn testament zet dan blijft er van die uitsluitingsclausule niets over.

Of hij geeft het haar gewoon. Stort het niet meer te traceren op een gezamenlijke rekening. Als hij wil dat ze het geld krijgt, is dat zijn beslissing, daar gaat een erflater niet meer over. Eens.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-21 18:08

Prrrr schreef:
Of hij geeft het haar gewoon. Stort het niet meer te traceren op een gezamenlijke rekening. Als hij wil dat ze het geld krijgt, is dat zijn beslissing, daar gaat een erflater niet meer over. Eens.

Precies. Maar sowieso, als hij er niet actief een administratie over bijhoudt is het ook niet te traceren. Want wie zegt dat het geldt dat hij uitgegeven heeft tussen nu en zijn overlijden wel of niet uit die erfenis komt?

Daarom vind ik het allemaal zo nutteloos van 'oma', zoon is het er schijnbaar niet mee eens dus het is de moeite totaal niet waard.

eponine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-21 18:26

Het is ook nutteloos. Ze had hem ook vooraf moeten inlichten..