Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
Eline_S_S schreef:Misschien een beetje uit de context, maar ikzelf als roker heb het gevoel dat er tegenwoordig een enorm stigma op roken ligt. En dan heb ik het niet over de tijd waarin roken nog “normaal” was, maar over de afgelopen 2/3 jaar.
Veel plekken worden rookvrij. Kan ik mij enigszins in vinden, maar ik kan me er op sommige plekken wel aan ergeren. Ik werk op een zorginstelling met veel woningen (dus een groot terrein) welke nu geheel rookvrij is. Medewerkers die roken moeten nu 10min enkele reis lopen naar de openbare weg voor een peukie. Het is niet haalbaar om zo’n lange tijd weg te blijven dus is het eigenlijk onmogelijk om tijdens je dienst (8-9 uur) te roken. Dit resulteert in medewerkers (waaronder ikzelf) die stiekem in de bosjes staan te roken of zelfs in het schuurtje van de woning. Zelfde geldt voor de campus van mijn studie. In geen enkele pauze is tijd om dat stuk te lopen voor een sigaret.
Daarnaast is aan de openbare weg, waar nu dus alle rokers heen moeten, geen asbak/prullenbak of wat dan ook te vinden. Ja dan belanden deze op straat...
Anyway, ik merk aan mijzelf dat ik eigenlijk nauwelijks meer een sigaret in het openbaar durf te roken omdat ik dan op een bepaalde manier aangekeken wordt waardoor ik het gevoel heb dat ik mij moet verantwoorden. Een paar jaar geleden had ik hier totaal geen last van of moeite mee. Wanneer mensen in een nieuwe omgeving mij vragen of ik rook zeg ik vaak “af en toe”, omdat ik bang ben voor een oordeel.
En ingaande op de OP. Ik ben zelf ook een lange tijd schuldig geweest aan het op de grond gooien van sigaretten. Ondanks dat ik eigenlijk nooit meer in het openbaar rook, werd ik mij hier kortgeleden pas bewust van. Ik zag een vrijwilligers initiatief voorbijkomen over het opruimen van peuken in de wijk. Ik ben er toen op gaan letten en schrok van de hoeveelheid peuken die je in elke straat vindt... Ik denk dat dit feit bij veel mensen gewoon een onbewuste kwestie is. Ook vanuit de tijd dat roken nog wat meer “genormaliseerd” was. Ik zeg; een mooie kans om met onder andere dit topic hier verandering in te brengen

Mariska_28 schreef:Ons bedrijf is "rookvrij" geworden. Met als gevolg dat de rokers nu op de stoep voor het gebouw gaan roken. Die stoep ziet er nu zo uit..
[ [url=m/kVhrVM.jpg]Afbeelding[/url] ]
Ik heb het het al bij de baas en facilities neergelegd, maar die hebben nog geen acties ondernomen. Want een asbak op het terrein willen ze echt niet...![]()
En een aantal collega's die roken zeiden dat zij ze niet op straat gooide, maar netjes in de put. Die mensen maar even uitgelegd dat dat geen afvalbak was maar een hemelwaterafvoer, en dat die op de vijver verderop uitkomt.. Zucht..
Kaitlyn schreef:Serieus? Je weigert rokers als pensionklant?
Bijzonder.
Poekkie schreef:Kaitlyn schreef:Serieus? Je weigert rokers als pensionklant?
Bijzonder.
Ja. Sinds we er soms toch op camera met sigaret zagen rondlopen ondanks rookverbod wel. Is maar een kleinschalige privestalling, dus we zoeken Vaste klanten met een overeenstemmende visie. Paarden in gevaar brengen door te roken in stallen vol vlas en hooi hoort daar niet bij. Dat risico nemen we dus ook niet meer.
(Los van het feit dat we ons groen en blauw ergerden aan de stank als je stallen moet doen ondanks waarschuwen en de peuken op de oprit).
Poekkie schreef:Kaitlyn schreef:Serieus? Je weigert rokers als pensionklant?
Bijzonder.
Ja. Sinds we er soms toch op camera met sigaret zagen rondlopen ondanks rookverbod wel. Is maar een kleinschalige privestalling, dus we zoeken Vaste klanten met een overeenstemmende visie. Paarden in gevaar brengen door te roken in stallen vol vlas en hooi hoort daar niet bij. Dat risico nemen we dus ook niet meer.
(Los van het feit dat we ons groen en blauw ergerden aan de stank als je stallen moet doen ondanks waarschuwen en de peuken op de oprit).
Kaitlyn schreef:Poekkie schreef:
Maar je kunt als roker toch ook respecteren dat je op het terrein niet mag roken en het dan ook echt niet doen? Dan moet er van beide kanten toch geen probleem zijn?
Kaitlyn schreef:Poekkie schreef:
Maar je kunt als roker toch ook respecteren dat je op het terrein niet mag roken en het dan ook echt niet doen? Dan moet er van beide kanten toch geen probleem zijn?
poetser schreef:Ik ben een roker. Ik gooi ze zoveel mogelijk in een vuilbak of steek ze in mijn zak tot ik er eentje tegen kom. Ik voed mijn zoon op met respect voor alles wat leeft en zelf dien ik het goede voorbeeld te geven. Bovendien is mijn respect voor moeder natuur te groot om (bewust) te vervuilen.
Ik rook enkel bij een bushalte als er geen andere mensen zijn, tenzij zij zelf een sigaret opsteken. Let dan ook op de windrichting, voor het geval er iemand aankomt tijdens mijn sigaret. Een ander hoeft er geen last van te hebben.
Roken op stal, op terrein of zelfs net buiten het terrein doe ik niet, ondanks de voorziene asbak bij de ingang. Ook tijdens het wandelen door bossen en natuurgebieden rook ik niet. Ik heb zelf een grote angst voor vuur en zal ten alle tijde ervoor waken dat er geen brandgevaar is.
LWDaisy schreef:Ik ben een roker.
Ik gooi mijn peuken ook op straat ja. Ik steek die dingen niet in mijn zak, dat stinkt ontzettend hard. Ik rook overigens nooit in/vlak naast een bushok, vind ik aso naar niet-rokers toe.
Indien ik een plas water in de buurt heb, doe ik mijn peuk daarin uit, en gooi ik hem in een vuilbak, als die voorhanden is.
Op stal ben ik één van de weinige rokers. Ik doe daar mijn peuk altijd uit in water, en gooi die in mijn asbak, die ik in mijn kast heb staan. Als de asbak vol is, gooi ik die leeg in een zakje, dat bind ik dicht en gooi ik in de vuilbak. Nog nooit klachten gehad op die manier. Ik rook op stal ook enkel op de beton, nooit binnen of in de buurt van hooi/stro/stallen. Stel je voor zeg.
Ik heb ooit wel zo'n meeneem-asbak gehad, maar die dingen sluiten niet volledig waardoor je met de geur blijft zitten, én ze worden loeiheet, waardoor ik ofwel mijn handen ofwel mijn jaszak/handtas bijna verbrand. Nee bedankt.
In de buurt van zand graaf ik een putje met mijn schoen en gooi ik de peuk daar in. Niet in iemands tuin oid natuurlijk![]()
Ik ben me zéér bewust van brandgevaar, en zal hier altijd heel erg op letten. De asbak van de auto legen wij thuis, niet in vuilbakken langs de straat (kan je trouwens een boete voor krijgen).
Als roker zijnde probeer ik zo veel mogelijk rekening te houden met omstaanders ed, maar ik zal mijn sigaret er niet voor laten. Indien er asbakken voorzien zijn, zal ik die ook altijd gebruiken. Indien niet, zoek ik een andere oplossing, zoals een vuilbak. Is die er niet.. ja, dan belandt de peuk toch echt op straat. Helemaal uitgetrapt, want ik wil geen fikkie-stook veroorzaken.
Dan vind ik verpakkingen van sigaretten, of blikjes drinken oid op straat veel storender, die hou ik wel gewoon in mijn jaszak/handtas tot ik een vuilbak vind of thuis ben. Maar zo'n uitgeduwde peuk stinkt daar echt veel te hard voor, sorry. Een peuk op straat is vies, ja, maar een niet-goed-uitgeduwde peuk in een vuilbak of in de bosjes is veel erger. De straten worden tenminste nog schoon gemaakt, in tegenstelling tot bospaadjes ed. Daar graaf ik ze in.
"Vroeger" was het ook gewoon heel normaal om je peuk op straat te gooien, daar kraaide geen haan naar. Ik zit er niks mee in om mijn peuk nog 100m verder mee te nemen, maar als er dan echt niks staat (asbak, vuilbak oid) zal ze toch de grond op gaan. Niet om aso te doen, maar gewoon omdat er verder niks voorhanden is.
Waar ik vroeger woonde, kon je heerlijk gaan wandelen, met of zonder hond. Hoeveel zakjes poep je daar tegen kwam, niet normaal. Of misschien toch wel... Want hoewel het zeer gegeerd wandelgebied was, was daar geen ene vuilbak te vinden. Wie wilt er nou 3km met een zak poep rondlopen? Geef de mensen de middelen, en ze zullen ze wel gebruiken. Maar dan moeten de middelen er wel zijn natuurlijk. Bossen en heides genoeg waar ze dit wél doen.
SophievdV schreef:Roken kent geen enkel voordeel, zo blijkt ook nu wel weer.. Het is ongezond, je gaat er van stinken, het is duur en het zorgt voor de nodige vervuiling.
Wanneer gaan rokers dit in zien? Niemand is er bij gebaat, behalve zij die er geld aan verdienen.
saffire schreef:Maar laat iedereen lekker doen wat hij/zij wil. Mensen letten te veel op elkaar..
DezeNaam schreef:saffire schreef:Maar laat iedereen lekker doen wat hij/zij wil. Mensen letten te veel op elkaar..
Te veel? Ik denk net iets te weinig... Je mag hier je mond nog niet opentrekken of het is 'bemoei je met je eigen leven'. Toevallig, is deze planeet waarop we leven niet ons persoonlijk bezit. Als jij je afval op de grond gooit, bemoei jij je ook met mijn leven. En niet enkel mijn leven, maar met al het leven op aarde.
Dramatisch, voor één peuk? Zo klinkt het misschien wel. Maar zo denkt iedereen wanneer ze 'maar één peuk' op de grond gooien.
Ik denk dat de wereld er beter uit zou zien als mensen elkaar zouden durven aanspreken op dit soort gedrag.