Godsdienst ~huidige maatschappij ~medische hulp

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 20:39

Babootje schreef:
Abiola schreef:
ons te onthouden van bloed:
Al het zich bewegende gedierte dat leeft, mag u tot voedsel dienen. Zoals in het geval van de groene plantengroei, geef ik dit alles werkelijk aan u. Alleen vlees met zijn ziel — zijn bloed — moogt gij niet eten.” — Genesis

Als ik dit dan lees, mag je een mens ook eten, alleen zijn bloed niet?

Ik snap de verwarring in het geval je denkt dat mensen ook dieren zijn. Maar dat is niet het geval. De bijbel maakt onderscheid tussen mensen en dieren. Aanvankelijk leefden Adam en Eva, de eerste mensen van de noten en vruchten die het land voortbracht. Pas na de vloed kreeg Noach toestemming om dieren te eten, maar het vlees moest worden verbloed. De reden werd er bij gegeven. Die lees je dus in de tekst uit Genesis.
Mogelijk was er na de vloed niet veel plantengroei te eten. De vloed had de hele aarde bedekt.

Maar dan mag je menselijk bloed wel ontvangen. Want in jouw geciteerde teksten hierboven gaat het dus specifiek over dieren.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 20:49

_San87_ schreef:
Poekkie schreef:
Dat zou imo ook gewoon moord zijn. Wat verschrikkelijk. Dit zou zeker niet moeten kunnen in onze maatschappij nee.

Daarbij ben je als werkgever of winkelier, ed. Gewoon strafbaar in belgie als je iemand weigert omwille van geloof, geslacht, afkomst of huidskleur. Ik durf toegeven dat ik in eigen sociale kring ook selectief ben wie ik kies als vrienden, maar van zodra het gaat om een professionele activiteit of zorgverlening is dat in geen geval gepast.

Ik heb een voorkeur voor vrouwelijke zorgverleners. Wat is daar mis mee?

Niets. Maar omdat het "slechts" een voorkeur is, en niet religieus ingegeven, wordt er waarschijnlijk niets mee gedaan.

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 20:50

Achterom schreef:
_San87_ schreef:

Ik heb een voorkeur voor vrouwelijke zorgverleners. Wat is daar mis mee?

Niets. Maar omdat het "slechts" een voorkeur is, en niet religieus ingegeven, wordt er waarschijnlijk niets mee gedaan.

Apart.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 20:51

Babootje,
Een tijd terug was er een stuk op tv. Man en vrouw hadden samen een auto ongeluk gehad.
Beide waren er slecht aan toe.
Hij had dringend een bloed transfusie nodig, inwendige bloedingen anders zou hij het echt niet overleven. Met zijn vrouw overlegd, nee mocht niet. De wanhoop bij de artsen was af te lezen. Ja maar dan overlijd uw man. Ja dat is dan zo. Voor hun kwam dat best hard over.
Nu hadden ze nog een idee, zijn eigen bloed weer terug geven via het infuus. Dan zou het ook geen bloed van iemand anders wezen maar echt eigen. Maar ook dat werd door zijn vrouw afgewezen.
Bloedingen konden ze uiteindelijk stoppen maar helaas heeft hij het niet gered.
Vervolgens kreeg mevrouw ook een inwendige bloeding en weigerde verder iedere behandeling. Ook zij overleed.

Voor mij als geen gelover van het Jehova heb ik dit echt met grote ogen bekeken. Bloedtransfusie met bloed van een ander oke dat kan ik nog begrijpen, maar zelfs zijn eigen bloed mocht niet.
Wilt natuurlijk niet zeggen dat hij het dan wel overleefd had, maar dan had hij misschien nog wel een kans gehad, net als zij.

Overigens de kinderen stonden er ook geheel achter. Het was godswil dat ze bij hem kwamen. En en verklaarde ook dat zij de zorg verder weigerde zodat ze weer samen konden zijn.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 20:54

_San87_ schreef:
Maar dan mag je menselijk bloed wel ontvangen. Want in jouw geciteerde teksten hierboven gaat het dus specifiek over dieren.

Nee, de tekst in Genesis geeft aan dat Noach toestemming kreeg om dieren te eten, maar maakte daarbij duidelijk wat de betekenis was van het bloed dat erin is was en waarom het niet mocht worden gegeten.
De teksten in Leviticus maakt duidelijk dat dit gold voor al het bloed (van dieren en mensen) door te zeggen dat het bloed van geen enkele soort van vlees mocht worden gegeten. En geeft daarbij het zelfde principe. Het bloed = het leven = het eigendom van God.
Handelingen 15 geeft simpelweg aan, ons te onthouden van bloed.

Bloed vertegenwoordigt het leven van zowel mensen als dieren. Zonder bloed geen leven.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 20:56

_San87_ schreef:
Achterom schreef:

Apart.

Mee eens, maar dat is wel zoals het nu werkt. Religie wordt zwaarder gewogen dan persoonlijke voorkeur, terwijl het in essentie eigenlijk niets anders is.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 20:58

Achterom schreef:

Vind ik ook raar. Dat zou net zo goed gerespecteerd moeten worden. Zoals er ook begrip is voor een Moslima dat ze een man als verzorger niet prettig zou vinden, kan iemand een andere reden hebben waarom hij/zij zich niet gemakkelijk voelt bij een verzorger van de andere sekse.

Carr_friesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 20:59

anjali schreef:
Onali schreef:
Enkele voorbeelden

https://www.vegetarischwoonpark.nl/

Het Vegetarisch Woonpark Ommershof in Nederland, een unieke plek
In een prachtige omgeving van monumentale bossen, groene heuvels en het rivierenlandschap van de Rijn ligt het Vegetarisch Woonpark Ommershof te Oosterbeek, Gelderland.

Het is een uniek woonpark voor vegetarische ouderen vanaf 55 jaar.
Het park is ruim 6 ha groot waarin zich 33 bungalows en 14 appartementen van verschillende typen, grootten en huurklassen bevinden.

Onze visie
De visie houdt in dat men zich onthoudt van het zonder dringende noodzaak doden of doen doden van bewust leven. Men kan deze levenswijze of "houding" hebben op grond van medegevoel en liefde voor onze medeschepselen en vaak ook door filosofische of religieuze overwegingen. Dit laatste is niet noodzakelijk maar verrijkt het palet van de aanwezige levensbeschouwelijke stromingen op het Vegetarisch Woonpark Ommershof en schept dwars door deze overtuigingen een gemeenschappelijke band.

Wij eten geen vlees, geen vis en geen gevogelte.
Onze kernwaarden
Voor het wonen op het Vegetarisch Woonpark Ommershof gelden de onderstaande vijf criteria.
principieel vegetariër zijn (tenminste drie jaar);
achter het idee staan dat dieren niet gedood dienen te worden voor menselijk voedsel;
opkomen voor bescherming van milieu, natuur en landschap
betrokken zijn bij de woon- en leefgemeenschap en zich naar vermogen inzetten ten behoeve van een positief woon- en leefklimaat;
een leeftijd hebben vanaf 55 jaar.

https://www.zinzia.nl/locaties-landgoed/rumah-kita

Verpleeghuis Rumah Kita is speciaal opgezet voor Indische en Molukse ouderen. Het bijzondere karakter van dit huis blijkt uit alles. Het eten, de feestdagen, de toko, de jaarlijkse Pasar Rumah Kita. Maar ook de taal, de gewoontes, de aankleding.

https://www.jah-jireh.nl/

Wij vinden het belangrijk dat Getuigen van Jehovah die vanwege ouderdom of blijvende beperkingen hulpbehoevend zijn, met liefde en persoonlijke aandacht verzorgd en ondersteund worden. In een veilige en vertrouwde omgeving waarin zij zich gewaardeerd en begrepen voelen. Omdat hun welbevinden nauw samenhangt met de geloofsbeleving en sociaal contact met gelijkgestemden, wordt ook aan die aspecten ruimschoots aandacht besteed.

In Lunteren heb je een klein verpleeghuis die Christelijk is. Kan de website niet meer vinden, maar daar werd ook van de medewerker verwacht geen televisie in huis te hebben.

In Soest of Bilthoven bestaat ook zoiets. Heb het wel eens voorbij zien komen bij een vacaturesite.

En dit is enkel in mijn omgeving.

Ommershof in oosterbeek,is dat hetzelfde als het vegetarische bejaardentehuis Felixoord?Want dat ligt daar ook.

Semi.

Felixoord is het verzorgingshuis en park Ommershof zijn de aanleunwoningen op hetzelfde terrein.

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 21:00

Achterom schreef:
_San87_ schreef:

Apart.

Mee eens, maar dat is wel zoals het nu werkt. Religie wordt zwaarder gewogen dan persoonlijke voorkeur, terwijl het in essentie eigenlijk niets anders is.

Ja precies waarom ik het apart vind.

Babootje schreef:
_San87_ schreef:

Nee, de tekst in Genesis geeft aan dat Noach toestemming kreeg om dieren te eten, maar maakte daarbij duidelijk wat de betekenis was van het bloed dat erin is was en waarom het niet mocht worden gegeten.
De teksten in Leviticus maakt duidelijk dat dit gold voor al het bloed (van dieren en mensen) door te zeggen dat het bloed van geen enkele soort van vlees mocht worden gegeten. En geeft daarbij het zelfde principe. Het bloed = het leven = het eigendom van God.
Handelingen 15 geeft simpelweg aan, ons te onthouden van bloed.

Bloed vertegenwoordigt het leven van zowel mensen als dieren. Zonder bloed geen leven.

Dat laatste klopt inderdaad :D. Jammer dat je het vrijwillig gegeven bloed dan niet mag gebruiken om te blijven leven.

Maar goed, ieder zijn/haar keuze daarin. Ik kan me voorstellen dat het voor mensen lastig te begrijpen is waarom je kiest voor dood wanneer je leven gered kan worden met bloed. Even heel zwart/wit gesteld.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 21:01

kiki1976 schreef:
Overigens de kinderen stonden er ook geheel achter. Het was godswil dat ze bij hem kwamen. En en verklaarde ook dat zij de zorg verder weigerde zodat ze weer samen konden zijn.

Dat past niet echt bij de geloofsovertuiging van Jehovahs Getuigen. Weet je zeker dat het om Jehovah's Getuigen ging of om een andere religie?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 21:02

_San87_ schreef:
Maar goed, ieder zijn/haar keuze daarin. Ik kan me voorstellen dat het voor mensen lastig te begrijpen is waarom je kiest voor dood wanneer je leven gered kan worden met bloed. Even heel zwart/wit gesteld.

Dat snap ik ook best. Maar we zien dit leven ook als tijdelijk.
Laatst bijgewerkt door Babootje op 06-01-21 21:06, in het totaal 1 keer bewerkt

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 21:04

Achterom schreef:
_San87_ schreef:
Apart.

Lijkt me raar. Je kan ook als niet religieuze vrouw bv nare (seksuele) ervaringen hebben en daarom liever een vrouwelijke arts/verpleegkundige en volgens mij wordt daar indien mogelijk altijd gehoor aan gegeven. Ook als je niet precies de reden vertelt.

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 21:06

Zelf niet gelovig maar vanuit werk wel ervaringen ermee.
Maakte regelmatig mee dat de wat oudere moslim man weigerde mij een hand te geven tijdens preooeratief gesprek omdat ze vrouwen geen hand willen geven.
En de wat oudere moslim vrouw dat ze niet door een man gewassen wilde worden

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 21:07

verootjoo schreef:
Lijkt me raar. Je kan ook als niet religieuze vrouw bv nare (seksuele) ervaringen hebben en daarom liever een vrouwelijke arts/verpleegkundige en volgens mij wordt daar indien mogelijk altijd gehoor aan gegeven. Ook als je niet precies de reden vertelt.

Dat is net zo'n goede reden als een religieuze

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 21:08

verootjoo schreef:
Achterom schreef:

In mijn ervaring wel. Hoewel dat in het ziekenhuis in mijn vorige woonplaats niet mogelijk was, dat vond ik ergens wel jammer.

Ik wil trouwens ook (liever) niet door een man gewassen worden :o. Die voorkeur is echt niet alleen aan gelovigen/gelovige vrouwen voorbehouden, als reactie op de post hierboven ergens.
Laatst bijgewerkt door _San87_ op 06-01-21 21:08, in het totaal 1 keer bewerkt

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 21:08

genja schreef:
Zelf niet gelovig maar vanuit werk wel ervaringen ermee.
Maakte regelmatig mee dat de wat oudere moslim man weigerde mij een hand te geven tijdens preooeratief gesprek omdat ze vrouwen geen hand willen geven.
En de wat oudere moslim vrouw dat ze niet door een man gewassen wilde worden

maar dat handen-geef-probleem is voorlopig wel even opgelost :')

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 21:12

Babootje schreef:
kiki1976 schreef:

Dat past niet echt bij de geloofsovertuiging van Jehovahs Getuigen. Weet je zeker dat het om Jehovah's Getuigen ging of om een andere religie?

Er werd daar echt over het Jehovah geloof gesproken. Moet wel erbij zeggen dat dit zich niet afspeelde in Nederland. Misschien dat het uitmaakt?
Maar is het ook echt zo dat je ook niet je eigenbloed terug mag hebben?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 21:37

kiki1976 schreef:
Maar is het ook echt zo dat je ook niet je eigen bloed terug mag hebben?

Jehovah’s Getuigen beseffen dat ‘je onthouden (...) van bloed’ betekent dat je geen bloedtransfusie aanvaardt, geen bloeddonor wordt en je eigen bloed niet laat opslaan om het later als transfusie te krijgen. En uit respect voor Gods wet zullen ze ook de vier hoofdbestanddelen van bloed niet aanvaarden: rode bloedcellen, witte bloedcellen, bloedplaatjes en plasma.

Deze hoofdbestanddelen worden door verdere bewerking vaak gescheiden in fracties, die op verschillende manieren worden gebruikt (soms bv ook in vaccins). Of deze bloedfracties op dezelfde manier kunnen worden bezien is een kwestie van het eigen geweten. Dit geldt ook voor medische procedures waarbij iemands eigen bloed betrokken is, op voorwaarde dat het niet opgeslagen is bewaard. Voorbeelden daarvan zijn hemodialyse, hemodilutie en het gebruik van een cell-saver.

Shenavallie

Re: Godsdienst ~huidige maatschappij ~medische hulp

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 22:07

Dus nierdyalise mag wel?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 22:24

Shenavallie schreef:
Dus nierdyalise mag wel?

Ja

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 12:33

Suzanne F. schreef:
En in Johannes 6 staat weer: Wie mijn vlees eet en mijn bloed drinkt, blijft in Mij en ik blijf in hem.

In de Rooms-Katholieke consecratie worden brood en wijn veranderd in het lichaam en bloed van Christus.In zijn kruisdood heeft hij zich voor ons opgeofferd,vrijwillig,om ons te redden van het kwaad en hierdoor is ook het Oude Verbond met de voorschriften uit het Oude Testament ongeldig geworden. Joden en ook Jehova's Getuigen houden nog wel vast aan de ge-en verboden uit het Oude Testament.Rooms-Katholieken dus niet,dat is helemaal Nieuwe Testament nu.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 13:06

Babootje schreef:
kiki1976 schreef:
Maar is het ook echt zo dat je ook niet je eigen bloed terug mag hebben?

Jehovah’s Getuigen beseffen dat ‘je onthouden (...) van bloed’ betekent dat je geen bloedtransfusie aanvaardt, geen bloeddonor wordt en je eigen bloed niet laat opslaan om het later als transfusie te krijgen. En uit respect voor Gods wet zullen ze ook de vier hoofdbestanddelen van bloed niet aanvaarden: rode bloedcellen, witte bloedcellen, bloedplaatjes en plasma.

Deze hoofdbestanddelen worden door verdere bewerking vaak gescheiden in fracties, die op verschillende manieren worden gebruikt (soms bv ook in vaccins). Of deze bloedfracties op dezelfde manier kunnen worden bezien is een kwestie van het eigen geweten. Dit geldt ook voor medische procedures waarbij iemands eigen bloed betrokken is, op voorwaarde dat het niet opgeslagen is bewaard. Voorbeelden daarvan zijn hemodialyse, hemodilutie en het gebruik van een cell-saver.

Niet om door te zeuren hoor, maar omdat ik het interessant vind hoe andere geloven ergens instaan zeg maar.
Maar in het geval waar ik het over had werd het niet echt opgeslagen. Werd bij degene afgezogen uit het lijf, en via infuus direct weer terug gegeven. Maar dat wordt dan toch gezien als opslag?

Nierdyalise mag wel begrijp ik, dan aansluiting op bv hart/longmachine ook?

anjali

Re: Godsdienst ~huidige maatschappij ~medische hulp

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 13:11

Van beroemde mensen wordt wel eens bloed afgenomen en bewaard zodat ze in een noodgeval een infusie met hun eigen bloed kunnen krijgen. Ik heb het nu over mensen die vaak bedreigd worden en waar het gevaar bestaat van aanslagen. Voorbeeld: Paus Joannes Paulus II die inderdaad een keer bijna dood was door een aanslag op zijn leven.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 13:14

anjali schreef:
Ik heb 2 religies waar ik allebei actief in ben. Ook in allebei officieel ingewijd. De ene is het Rooms-Katholieke geloof, maar daar zoek je dus geen reacties van. Het andere is het Jainisme.Daarbij gaat het om geweldloosheid t.o.v. alle levende wezens,dus ook t.o.v. mensen.Vegetarisch eten is dus noodzakelijk. Toen ik enige tijd geleden in het ziekenhuis lag was dat geen probleem en heb ik prima vegetarische maaltijden gekregen.Verzorging mag door zowel vrouwelijk als mannelijk personeel.Er kan een probleem zijn met niet-vegetarische of niet-diervriendelijke medicamenten.Maar mijn Indiase guru zei dat je in geval van ernstige ziekte alle reguliere medicijnen mag gebruiken.

Planten leven ook. Hoe ga je die geweldloos oogsten en opeten dan?
Ook hier komen dus al de dogma's om de hoek kijken.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 13:22

anjali schreef:
[ Joden en ook Jehova's Getuigen houden nog wel vast aan de ge-en verboden uit het Oude Testament.Rooms-Katholieken dus niet,dat is helemaal Nieuwe Testament nu.

Het gebod je te onthouden van bloed komt zowel uit het oude testament (wet van Mozes) als uit het nieuwe testament (nieuwe verbond) en staat dus in Handelingen 15