Mondkapjesplicht op stal?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 18:42

Zeeuwtje68 schreef:
Moderatoropmerking:
Bericht leeggehaald, dit draagt niet bij aan een goede inhoudelijke discussie

:') De katoene lapjes zorgen alleen voor schijnveiligheid.
Helaas inderdaad gewoon verplicht op stal maar is niet anders. Ik draag liever een masker van 4,- dan dat ik zo een boete heb van 95,- over een paar maanden is hopelijk alles weer “normaal” en gellukig hoeven we m nog niet op tijdens t paardrijden

_Snow_White

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 18:46

MyWishMax schreef:
_Snow_White schreef:
Tja, hier in Canada is het dragen van mondkapjes op stal al sinds April verplicht.
Hier is het verschil privé/commercieel gebaseerd op de verzekering, is de stal commercieel verzekerd moet iedereen een kapje op.

Ik ben er inmiddels wel aan gewend en vind het op zich wel fijn als het stoffig is :+

En lekker warm! Ipv sjaal nu een mondkapje :brr:

Wij gebruiken nu dat het koud is inderdaad ook een masker die over de oren en om de nek gaat.
Alleen mijn ogen hebben zo nog last van de sneeuw :')

Zeeuwtje68 schreef:
Moderatoropmerking:

Deze vergelijking klopt niet helemaal. Qua stof moet je namelijk bijvoorbeeld silica deeltjes (40 nano meter) kunnen tegenhouden, wat net iets fijner is dan een corona deeltje (100 nano meter). Alleen zit een corona deeltje bijna altijd vast in/aan iets anders en is in werkelijkheid dus wel groter waardoor een biofilter niet nodig is.

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 18:52

Moderatoropmerking:
Laatst bijgewerkt door Mjetterd op 01-12-20 22:11, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Bericht leeggehaald

_Snow_White

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 19:02

Zeeuwtje68 schreef:
Moderatoropmerking:

Gelukkig zijn er genoeg studies over te vinden :)

Bijvoorbeeld: Physical distancing, face masks, and eye protection to prevent person-to-person transmission of SARS-CoV-2 and COVID-19: a systematic review and meta-analysis

Citaat:
Face mask use could result in a large reduction in risk of infection (n=2647; aOR 0·15, 95% CI 0·07 to 0·34, RD −14·3%, −15·9 to −10·7; low certainty), with stronger associations with N95 or similar respirators compared with disposable surgical masks or similar (eg, reusable 12–16-layer cotton masks; pinteraction=0·090; posterior probability >95%, low certainty).

MyWishMax

Re: Mondkapjesplicht op stal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 19:04

Ik heb al getemd. Om binnen te vallen in diverse topics met alleen zulke plaatjes is gewoon irritant. Dat hoef je niet overal neer te plempen

StonedRomy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 19:08

Ik heb gelukkig vrijstelling van het dragen van mondkapjes. Een uur per dag kan ik met veel moeite volhouden, langer gaat helaas echt niet. Ik bewaar mijn uur ‘ mondkapjes tijd ‘ dus voor het openbaar vervoer of eventuele de supermarkt.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 19:29

Zeeuwtje68 schreef:
Moderatoropmerking:

Ok, hier nogmaals de uitleg ... het gaat er om dat het virus (langer) kan overleven in speekseldruppels.
Als iemand met een mondkapje (wat harder) praat of en keer hoest gaat het speeksel een heel stuk minder ver weg dan zonder kapje.
En komen de druppels niet terecht in/op de omgeving.

Het virus zit nl niet alleen in je adem, maar (grotendeels) in het speeksel waarin het langere tijd kan overleven.

hesterve

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 19:34

even een vraag: Wat verstaan jullie onder publieke ruimte? Mijn inziens is dat ruimte waar iedereen binnen mag komen.
Is een rijvereniging ook een publieke ruimte? Ook als daar een hek voor zit waar je een sleutel van moet hebben en dan nog een deur door (die ook op slot zit) om binnen te komen?
En qua aantallen mensen, je mag met 30 man in een binnenruimte sporten waar je 1,5m afstand kan waarborgen. Dat is in de meeste binnenrijhallen geen probleem...
Dat maakt dat ik het best gek vind dat de knhs adviseert om mondkapjes ook op rijverenigingen te dragen...

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 20:16

Er klopt weer geen hout van voor de verandering

Op fb zie ik reacties voorbij komen van mensen die het rivm/rijksoverheid hebben gecontact en die bevestigen dat een pensionstal/manege geen publieke ruimte is.
Dat is volgens de defintie van 'publieke ruimte' zowieso al niet het geval.

Hier in ieder geval contact opgenomen met de gemeente en die zegt ook dat de stal niet valt onder de definitie en dat het eigen verantwoording is.

Maar begrijpen doet niemand het volgens mij.

frutsels

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 21:21

Een pensionstal valt naar mijn mening niet onder een publieke ruimte of openbare plek zoals Rijksoverheid dit formuleert. Er komt namelijk geen publiek, alleen de mensen die er altijd al lopen. Een manege zou idd een ander verhaal kunnen zijn.

En zeg nou zelf. Als je op stal een mondkapje op gaat doen dan denk ik dat je hele andere ziektes gaat oplopen. Mondkapjes tussen de paardenmest lijken mij niet bepaald hygiënisch. :n
Zeker niet als je hem steeds op en af moet gaan doen voor en na het rijden.
Gelukkig hoeven wij er dus ook geen op.

Devic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-20 22:13

MyWishMax schreef:
Ik heb al getemd. Om binnen te vallen in diverse topics met alleen zulke plaatjes is gewoon irritant. Dat hoef je niet overal neer te plempen

Thanks. Wat iedereen van een mondkapje vind, doet eigenlijk niet echt meer ter zake. Ik hoef er ook geen beeldmateriaal bij. De verplichting bestaat nu eenmaal en daar hebben we mee te dealen, ongeacht of je het nut van een mondkapje wel of niet inziet. Ik vroeg me alleen af hoe andere stallen hier mee om gaan en hoe de regels geïnterpreteerd worden. Maar zoals ik het nu lees, is eigenlijk iedereen nog in het duister aan het tasten en is de info ook vanuit knhs op allerlei manieren te lezen.

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 22:21

Devic schreef:
MyWishMax schreef:

Thanks. Wat iedereen van een mondkapje vind, doet eigenlijk niet echt meer ter zake. Ik hoef er ook geen beeldmateriaal bij. De verplichting bestaat nu eenmaal en daar hebben we mee te dealen, ongeacht of je het nut van een mondkapje wel of niet inziet. Ik vroeg me alleen af hoe andere stallen hier mee om gaan en hoe de regels geïnterpreteerd worden. Maar zoals ik het nu lees, is eigenlijk iedereen nog in het duister aan het tasten en is de info ook vanuit knhs op allerlei manieren te lezen.

Dat is ook inderdaad het lastige
Ik dacht zelf dat onder openbare ruimtes de volgende plekken vallen:
Winkels
Stations/bushokjes
Gemeente huizen
Scholen
Ziekenhuizen

Blijkbaar als ik de KNHS lees dus niet, wij houden voor nu op stal dus de richtlijnen van de KNHS aan

Devic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-20 23:00

StonedRomy schreef:
Ik heb gelukkig vrijstelling van het dragen van mondkapjes. Een uur per dag kan ik met veel moeite volhouden, langer gaat helaas echt niet. Ik bewaar mijn uur ‘ mondkapjes tijd ‘ dus voor het openbaar vervoer of eventuele de supermarkt.

Gewoon uit interesse, zonder dat je moet toelichten waarom: hoe krijg je vrijstelling dan? Moet je dan een soort doktersverklaring op zak dragen of iets dergelijks?

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-20 07:50

Er komt op onze stal wel publiek, als er wedstrijden zijn (die zijn er nu al heel lang niet natuurlijk, die wedstrijden). Maar die komen nooit bij het gedeelte waar de pensionpaarden staan. Ook kunnen wij dan rijden op een plek waar geen publiek en/of deelnemers komen. Ik vind het heel bijzonder dat de KNHS en de FNRS dit nu door voeren. Een pensionstal is toch echt wel heel iets anders dan een sportschool, zwembad etc met veel meer verloop en veel grotere wisselende groep mensen die het gebouw betreden.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-20 08:38

LiannePuthzy schreef:
:') De katoene lapjes zorgen alleen voor schijnveiligheid.
Helaas inderdaad gewoon verplicht op stal maar is niet anders. Ik draag liever een masker van 4,- dan dat ik zo een boete heb van 95,- over een paar maanden is hopelijk alles weer “normaal” en gellukig hoeven we m nog niet op tijdens t paardrijden

Alle kapjes zijn voor de schijnveiligheid ;)
De gene die echt werken tegen virale deeltjes zijn niet voor het grote publiek te koop, en daarbij moet je die na een paar minuten gebruik vervangen, dus dat werkt ook niet helemaal lekker buiten een klinische setting.
Maar het is imo voornamelijk voor de bewustwording.
Wellicht dat mensen dan beter de anderhalve meter in acht nemen?

Maar zelf vind ik de tekst van de knhs nog wat onduidelijk op een aantal punten, zoals personeel... en wat nou exact een 'publieke ruimte' is?
Geldt het bijvoorbeeld voor een pensionstal waar er verder niemand van buiten af komt, geen verder bezoek of publiek buiten de paardeneigenaren?

BrittOllie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-20 09:07

Ik sta op een pensionstal met ca 35 stallen en nog een buitenkudde. Lopen dus best veel mensen rond. Opzich wel redelijk verspreid over de dag maar ‘s avonds is toch wel een piekmoment. Eerder hadden we een schema waar dan 6 mensen per tijdsvak mochten komen. Maar in de praktijk kwam men wanneer het hen uitkomt.
Dan kan men wel denken dat het niet voor publiek toegankelijk is (al komen er toch ook ruiters/instructeurs van buitenaf? := ) maar als je met 50+ mensen bent dan vind ik dat bepaald niet een privésfeer.
1,5m afstand houden zou haalbaar moeten zijn maar in de praktijk gebeurt dat niet (er wat van zeggen helpt niks).

Ik vind het dus helemaal niet zo gek dat ik in de binnenruimtes een mondkapje op moet en doe dat dan ook. Echter heeft onze staleigenaar hier niks over gecommuniceerd en de meeste personen hebben er lak aan, zoeken naar uitzonderingen of vinden zichzelf boven de wet staan?

Ik heb er een opmerking over gemaakt in onze groepsapp waar ik vervolgens allemaal anti reacties op kreeg. Ik wordt ook voor gek aangekeken met mijn mondkapje op. Maar ja, iemand moet het goede voorbeeld geven. ;)
Ik vind het eigenlijk ook best egoïstisch. Je doet het niet voor jezelf maar voor een ander. Kleine moeite, maar blijkbaar toch teveel gevraagd. :o

Ik moet zeggen dat het de sfeer op stal niet echt ten goede brengt. Het moet gewoon duidelijk zijn, iedereen doet dit.
Laatst bijgewerkt door BrittOllie op 02-12-20 09:09, in het totaal 1 keer bewerkt

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-20 09:08

Tja, als je 70 pensionklanten hebt en ze lopen allemaal de gangen en gaan allemaal naar de zadelkamers en was- en poetsplaatsen dan heb je gewoon 70 mensen die in de rondte lopen op kleine binnenruimtes. Dat zijn gewoon publieke ruimtes,

Publiek moet je in deze niet zien als toeschouwers van buiten....maar als de klanten die op het terrein komen.

Volkomen normaal dat ze dan die regels handhaven denk ik, al vind ik het niet fijn.
Je staat toch met een paar man op een poetsplaats ( aantal plekken naast elkaar), op een spuitplaats ( ook paar plekken naast elkaar) Je loopt toch in een zadelkamer met een hoop kastjes met zijn allen....

Het kromme vind ik wel, in de gang lopen = kapje op
uitmesten = kapje af...... er zit wel 1 staldeur met tralies of open bovenkant tussen..... dus daar ontgaat me de logica iets....

hier kregen we gewoon gisteren een app van de stalhouders dat ze de regels van de KNHS volgen en ze van ons dit ook verwachten en dat de bekeuring voor jezelf is.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-20 09:12

Devic schreef:
StonedRomy schreef:

Gewoon uit interesse, zonder dat je moet toelichten waarom: hoe krijg je vrijstelling dan? Moet je dan een soort doktersverklaring op zak dragen of iets dergelijks?

Daar kan je een vrijstellingspas voor aanschaffen. https://vrijstellingspas.nl/product/vri ... pjesplicht

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-20 09:15

Een pas aanschaffen zonder controle of je er echt recht op hebt? Lijkt me niet de bedoeling en verschrikkelijk kinderachtig. Laat die vrijstelling voor mensen die het echt nodig hebben en niet voor degene die te belabberd zijn om zich aan te passen.

Edit, oh ze proberen te doen alsof dit genoeg is, maar geen officiële instantie en die hele pas heeft dus geen nut. Je betaalt dus voor iets waar je niks aan hebt.

StonedRomy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-20 09:54

Die pas heeft inderdaad geen nut. Op de meeste plekken gebruik ik daarom mijn mondkapje. Mocht het echt niet lukken dan heb ik een arts brief waarin staat dat mijn zuurstof daalt bij gebruik en mijn holtes vollopen.

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-20 09:56

ElCid schreef:
Daar kan je een vrijstellingspas voor aanschaffen. https://vrijstellingspas.nl/product/vri ... pjesplicht

Ok dat lijkt me geldklopperij want die pas slaat echt helemaal nergens op en is nergens op gebaseerd. Lijkt me dat je iets van een arts moet kunnen overleggen. Iedereen kan zo'n soort pasje maken, dat slaat gewoon nergens op.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-20 10:03

Dat pasje is gemaakt door een slimme ondernemer die er geld denkt uit te kunnen halen maar heeft geen enkele formele waarde. Geldklopperij dus.
Ik kan ook zo'n pas maken en verkopen.

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-20 10:45

Bij mijn bijrijdpaard is nog geen mondkapjesplicht op stal, ben benieuwd of dat nog komt. Ik kom niet veel mensen tegen op stal dus ik ben wel blij dat het nog niet hoeft.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-20 10:58

Ik werk voor een overheidsinstelling en bij ons is de receptie publieke ruimte. Daar kan iedereen zo naar binnen lopen.
Daarna moet je toestemming hebben (of van de receptionist, als buitenstaander, of dmv de bedrijfstoegangspas als werknemer) om door de poortjes te gaan. Binnen de poortjes is geen publieke ruimte daardoor.
We zijn dus binnen de poortjes niet verplicht om ze te dragen, al wordt er wel dringend verzocht om er 1 te dragen zolang je je door het gebouw beweegt.
Op de werkplek zittend mag die sowieso af.

Kwa pensionstalling: mijn paard heeft een buitenbox, we hebben weiland en een buitenbak.
En een je uitsluitend in kunt met toestemming van de pensionhouder (die heeft jou dan nl de sleutel gegeven).
Dit is dus geen publieke ruimte.

Wel wordt men geacht daar de 1,5 m afstand te respecteren, dus we kunnen niet met heel veel tegelijk in de zadelkamer, max 2 of 3, mits niet allemaal aan de zelfde kant een zadelkast hebbende.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-20 12:43

ingvdh schreef:
Dat pasje is gemaakt door een slimme ondernemer die er geld denkt uit te kunnen halen maar heeft geen enkele formele waarde. Geldklopperij dus.
Ik kan ook zo'n pas maken en verkopen.

Ach, het is maar hoe je het bekijkt. Anderen geven geld uit aan niet werkende mondkapjes, gemaakt door slimme ondernemers, anderen geven geld uit aan ( mogelijk) niet werkende pasjes, gemaakt door slimme ondernemers................ _O-