Baby buiten laten slapen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 19:28

anjali schreef:
Wat een gedoe weer.Maar ik denk echt dat zoolgangster,die dus in tegenstelling tot mij ervaring heeft met babies,gelijk heeft dat het buiten veel te koud kan zijn voor een kind.Als ik in een volgend leven zelf een kind zou krijgen dan zou ik die echt niet buiten in de kou leggen. Maar lekker warm binnen. Dure bedjes waar ze uitgroeien zou ik niets om geven,dat zou ook een supermarktdoos mogen zijn of hondenmand wat mij betreft.Maar wel warm dus.
Gewoon uit interesse, want ik dacht dit bij het lezen van de OP eerst ook. Na wat online searchen zie ik er toch best wel voordelen in, het leek een beetje 'n ver van mijn bed show (no point intended).

Doe jij dit ook of heb je direct een mening en blijf je daarbij?

Keet

Re: Baby buiten laten slapen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 19:37

Voor degene die roept dat je geen kinderen moet nemen ald je krap zit :+ je weet toch nooit hoe het leven loopt. Zeker in deze crisis kan het compleet anders lopen dan je gepland had.

En iemand die een onderkoelt kind had in de kinderwagen. Sneu dat het gebeurt is, maar in een lutjepotje kan je met allerlei zaken zorgen dat dat niet gebeurt :) en als je daar van te voren overna denkt en je kindje goed kent dan is er niets aan de hand.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 19:48

Ailill schreef:
anjali schreef:
Wat een gedoe weer.Maar ik denk echt dat zoolgangster,die dus in tegenstelling tot mij ervaring heeft met babies,gelijk heeft dat het buiten veel te koud kan zijn voor een kind.Als ik in een volgend leven zelf een kind zou krijgen dan zou ik die echt niet buiten in de kou leggen. Maar lekker warm binnen. Dure bedjes waar ze uitgroeien zou ik niets om geven,dat zou ook een supermarktdoos mogen zijn of hondenmand wat mij betreft.Maar wel warm dus.
Gewoon uit interesse, want ik dacht dit bij het lezen van de OP eerst ook. Na wat online searchen zie ik er toch best wel voordelen in, het leek een beetje 'n ver van mijn bed show (no point intended).

Doe jij dit ook of heb je direct een mening en blijf je daarbij?

Ik blijf bij mijn mening.Nou denk ik wel dat ieder mens en dus ook baby anders is en dat het ook genetisch bepaald is of je beter tegen kou kunt of juist beter tegen hitte. als ik een biologisch kind zou krijgen dan zal dat genetisch voor de helft op mij lijken en zal dus evenmin tegen kou kunnen als ik.Ik denk dat een moeder van nature aanvoelt wat goed is voor haar eigen baby.In mijn familie zijn babies in elk geval absoluut nooit buiten te slapen gelegd.Waarbij zoals sommigen ook aangaven de veiligheid ook nog een aspect was.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 20:04

Maar er is een verschil tussen "ik denk dat het bij mijn theoretische nooit geboren kind niet zou passen"
Of
"Het is onverantwoord want kinderen gaan dan dood aan onderkoeling" en je dan ook nog baseren op 1 situatie waarin een moeder een kind 5 uur bij -20 in een buggy op een balkon parkeert.

Niks werkt voor alle kinderen. Het blijft maatwerk. Maar dat is wat anders als het principe in algemene zin afschieten terwijl bewezen is dat het voor veel kinderen juist heel goed werkt.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 20:09

Zoolgangster schreef:
Succubi schreef:
Mijn kinderen sliepen ook altijd buiten.
Als je blijkbaar wandelt met een wandelwagen is dat normaal als ze buiten slapen. Als je vervolgens thuiskomt moet je het kind wakker maken om naar binnen te gaan?

Ik zou gewoon een logeer bedje neerzetten of zoiets dergelijks.
Als dat niet past kan je vrij makkelijk een soort bak bouwen. Onder een laagje isolatiefolie voor onder laminaat en de kou trekt niet meer omhoog

Zucht, ik heb dus een onderkoeld kind gehad dat "gewoon" even mee was op de markt, laat staan wat er was gebeurd als ik dat kind in een konijnenhok had gegooid. Dat een inuit dat doet of een Zweed zal me een zorg wezen, dit is NL, met ander weer, meer vocht en waterkou. In Zweden voel je met min 30 minder kou dan hier bij 5 graden.

Verder ben ik onaardig, ja, en nee, we waren niet rijk toen we een kinderkamer klaarmaakten. Ik vind een fatsoenlijk onderkomen nou eenmaal topprioriteit, we hebben geen paleis, en hadden nooit hoge eisen, maar wat voor werk is het nou om even een slaapkamer leeg te ruimen, en hop, bedje erin klaar. Dan ziet het er maar wat minder luxe uit. Ik snap het echt niet hoor. Mijn man had notabene een hernia toen we verhuisden, en we kregen het nog voor elkaar.

https://www.ad.nl/buitenland/baby-vriest-dood-op-balkon-ouders-wilden-hem-in-frisse-lucht-laten-slapen-bij-20-graden-onder-nul~af781f75/ ik bedoel maar... Kind in de kou laten vind ik veel onaardiger.

Dit zijn appels en peren, dit kind lag op de vloer in een trappelzak. :+

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 20:19

anjali schreef:
Ik blijf bij mijn mening.Nou denk ik wel dat ieder mens en dus ook baby anders is en dat het ook genetisch bepaald is of je beter tegen kou kunt of juist beter tegen hitte. als ik een biologisch kind zou krijgen dan zal dat genetisch voor de helft op mij lijken en zal dus evenmin tegen kou kunnen als ik.Ik denk dat een moeder van nature aanvoelt wat goed is voor haar eigen baby.In mijn familie zijn babies in elk geval absoluut nooit buiten te slapen gelegd.Waarbij zoals sommigen ook aangaven de veiligheid ook nog een aspect was.

Zou je dan ook nooit buiten wandelen met de baby?

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 20:20

Onze slaapkamers zijn s winters ook geregeld tussen 0 en 10, heeft mn kind altijd in geslapen. Zelden ziek geweest. Hoogstens een keer een verkoudheidje. Die lutje potjes zie je hier veel, hebben wij ook overwogen, maar is er uiteindelijk niet van gekomen. Ik had een 4 seizoenen pukababy slaapzak, goede dekentjes en wollen onderkleding <3

Mazida

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 20:27

Wat een overdreven reacties hier zeg :') . De kinderen slapen op het KDV tot 0 graden buiten, als het -10 is dus niet en ook niet bij 30 graden, ze staan in het zicht van de leidsters en er hangt een camera. En overigens heb je als ouder vrije keus, als je het niet niet wilt, slapen ze binnen. Maar ik vind frisse buitenlucht wel gezond, maar zal komen omdat ik ook een buitenmens ben :+ .

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 20:41

MarcoBorsato schreef:
anjali schreef:

Zou je dan ook nooit buiten wandelen met de baby?

Natuurlijk wel. Maar dat is iets anders dan ze zonder dat je erbij bent buiten te slapen te leggen.

Bontfire

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 20:50

Hier had ik babyfoon in het slaaphuisje. Lag bovenop het gaas onder de klep. Ik denk niet dat iemand z’n kind zomaar zonder toezicht achterlaat...

Omany

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 20:50

Jeetje, ik lees dit topic hier echt met mijn mond open 8)7 .
De gedachte alleen al ... Geen haar op mijn hoofd dat ik mijn baby ooit buiten zou leggen.

Neen sorry, ik vind dit super zielig.... Een baby hoort gewoon in een lekker warm huis bij de rest van het gezin.

Neen, ik begrijp het niet -O- .

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 20:55

Waar je je kind laat slapen interesseert me niet, maar het argument 'mijn man werkt daar dus voor het kind is geen plek' vind ik echt heel absurd....

Emoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 21:01

Goof schreef:
Waar je je kind laat slapen interesseert me niet, maar het argument 'mijn man werkt daar dus voor het kind is geen plek' vind ik echt heel absurd....

Nou ik kan er helemaal inkomen hoor. In ons vorige huis was de situatie qua indeling ook verre van ideaal. Had mijn man thuis moeten werken en bellen etc had dat ook simpelweg niet gekund. Ons zoontje zou daar ook constant wakker van zijn geworden. Niet iedereen heeft grote huizen en/of goede slapers.

En daarbij: buiten slapen was tot nu toe een prima oplossing. Het enige 'probleem' nu is dat het kindje te groot wordt voor de kinderwagen.

x_Jeanine_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 21:07

TS geeft volgens mij aan dat het buiten slapen heel goed gaat en dat ze bezig zijn met de kamer.

Bij sommige klussen ben je afhankelijk van anderen! En geloof echt zeker dat TS het beste voorheeft met haar kinderen.

Geloof zeker wel dat haar schone lucht beter is dan bijv dicht bebouwde steden als in de randstad.

Limoen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-20 21:11

Nou nou nou, wat een aannames allemaal zeg :') :=
(Maar ook veel fijne reacties, dankjewel voor het meedenken! <3 )

Allereerst de aanname dat onze 3e slaapkamer geen prioriteit zou zijn :') Wie zegt dat? We werken hier super hard aan. Maar het is íets meer dan de kamer leeghalen en voorzien van een nieuw behangetje, zoals hier wordt gezegd door sommigen :')
We bouwen from scratch een nieuwe kamer, zelf. Dus ja, dat kost even wat tijd (en geld :') ook niet die benoemde 500,- die hier genoemd werd :') ).

Dit is zeg maar ietsje meer werk dan een likje verf en een bed neerzetten, klein beetje maar hoor _O-
Afbeelding

De lutjepotjes of buitenslaaphokjes zouden inderdaad een idee zijn, daar gaan we eens naar kijken! :)

Hij slaapt overdag eigenlijk altijd buiten (als het niet te hard waait natuurlijk). Hij slaapt er heerlijk en ik haal hem altijd weer heerlijk warm eruit. We werken met verschillende laagjes. Hij ligt er veilig, droog, uit de wind, geen tocht, afgeschermd, in mijn zicht en lekker warm aangekleed en ingepakt. :) En natuurlijk hou ik hem in de gaten. ;)

Luchtvervuiling is hier niet het geval. In Drenthe, niet bij industrie, landbouw of een weg oid. Gewoon een neutrale buitenlucht. En natuurlijk slaapt hij door buitengeluiden heen en is het voor hem veel moeilijker om te slapen als hij vlakbij mijn bellende en vergaderende man zou liggen. Dat is een wereld van verschil.

In het begin hebben we hem in de gang of in de woonkamer laten slapen, maar dit is voor niemand een fijne situatie. Mijn dochtertje kan dan niet 'vrij' spelen en zou dan stil/rustig moeten zijn voor zijn slaapjes. En hij slaapt zelf ook onrustig of niet. Dat werkt voor beide kinderen dus niet. En het buiten slapen werkt voor beide kinderen wel. 's Nachts slaapt hij in een wiegje naast ons bed. :) Híj zorgt niet voor geluidsoverlast. Ik gun hem zijn rust en rustige slaapjes. Want in de woonkamer is die rust er niet. Boven is die rust er niet. Buiten onder de veranda, waar hij veilig en warm genoeg slaapt, wel. :)

Mocht hij ziek zijn of het weer er niet naar zijn, dan vinden we voor die dag/dagen uiteraard een andere oplossing. Maar in de basis is dit de situatie die voor ons allemaal werkt. We moeten even roeien met de riemen die we hebben. Uiteraard was het het plan om de opbouw (nieuwe slaapkamer) af te hebben voordat hij geboren zou worden. Maar toen kwam corona. De hele situatie veranderde en ook het thuiswerken geeft de situatie een heel andere wending. Het is geen geld kwestie. Het is gewoon heel. veel. werk. :') Dat heb je niet in een weekje klaar. Ja als je het door een aannemer kunt laten doen, maar dát kunnen we ons dan weer niet veroorloven. ;)

Verder heel erg bedankt voor alle tips en ervaringen! Ik ga kijken naar eventuele vervolgopties en jullie tips nog eens goed doornemen! :) Dankjewel! <3

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 21:27

anjali schreef:
Natuurlijk wel. Maar dat is iets anders dan ze zonder dat je erbij bent buiten te slapen te leggen.
En een slapende baby merkt dat verschil?

“Binnen, warm, bij de rest van het gezin” neerleggen wat iemand hier aanhaalt, doe je om tegemoet te komen aan je eigen sentiment als zo’n baby er geen last van heeft. Het is niet alsof TS haar baby ergens achterin de tuin neerlegt in alleen een rompertje terwijl het zeikt van de regen. Mensen kunnen hier ook zo lekker dramatisch en overtrokken reageren als iets niet in hun straatje past. :')

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 21:31

anjali schreef:

Nee hoor, ze worden echt niet warmer als je erbij bent.

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 21:31

Omany schreef:
Jeetje, ik lees dit topic hier echt met mijn mond open 8)7 .
De gedachte alleen al ... Geen haar op mijn hoofd dat ik mijn baby ooit buiten zou leggen.

Neen sorry, ik vind dit super zielig.... Een baby hoort gewoon in een lekker warm huis bij de rest van het gezin.

Neen, ik begrijp het niet -O- .

Waarom zielig? Zoals ik het lees slaapt de baby heerlijk buiten.
Jij zou ook nooit kamperen met een baby, want dat is ook zielig? :')
Een baby hoort te slapen daar waar hij het lekkerst kan slapen. Hij wordt niet ergens gedumpt en alleen achtergelaten he? Hij is niet meer of minder alleen buiten dan in zijn slaapkamer.

Ik vind de veroordeling van sommigen erg naar. Prima als je er zelf niet voor zou kiezen, maar waarom doen alsof iemand gek is als die er voor kiest het wel te doen.

laura1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 21:38

Ik lach mij rot om dit topic.
Toevallig ken ik de ts al flink wat jaren en weet ik dat zij een GEWELDIGE moeder is.
De baby is dus absoluut niet zielig en komt niks te kort ( met zijn veel te veel kg :p )

Yellowbird

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 21:43

anjali schreef:

Nu ben ik echt een enorme koukleum eerste klas. Mijn zoontje gaat vrolijk in een pyjama met korte mouwtjes slapen en klaagt al snel dat ie het te warm heeft. Voor zo ver de genetica..

Ik heb van thuis uit altijd meegekregen dat op de slaapkamers nooit de verwarming aan mocht. Juist goed verluchten. Ik kan zelfs niet slapen als de verwarming aan staat.
Mijn zoontje sliep ook altijd heerlijk in de kinderwagen.
Overigens was zijn slaapkamer toen hij baby was niet eens warmer te krijgen dan 12 graden. Slecht geïsoleerd huis.

TS dat is inderdaad een flink pak werk! Niet te vergelijken met even een nieuw vloertje en een likje verf haha.

Limoen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-20 21:45

laura1987 schreef:
Ik lach mij rot om dit topic.
Toevallig ken ik de ts al flink wat jaren en weet ik dat zij een GEWELDIGE moeder is.
De baby is dus absoluut niet zielig en komt niks te kort ( met zijn veel te veel kg :p )

<3 <3 <3
Dankjewel :D Haha, neuh niet echt he _O-

Mazida

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 21:57

Wat een reacties hier zeg, en gelukkig is het hier geen -40 en ik ga er van uit dat TS haar kindje warm inpakt en dat die dus niet gauw zal bevriezen, en trouwens wie zegt dat TS kindje buiten laat slapen als het vriest?

Veriye

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 22:10

Onze dochter heeft ook veel buiten geslapen in het begin. binnen waren het maar hazeslaapjes van 15-30min. zodra ze buiten mocht slapen, sliep ze lekker 1.5 tot 2 uur.
Hier ook vanaf het begin geen verwarming aan in de slaapkamer, bij haar niet en bij ons niet. Puckababy 4 seizoen slaapzak en ze wordt altijd lekker warm wakker. Nog nooit problemen gehad. Zodra de temperatuur in haar kamer onder 18 graden zakt slaapt ze nog beter. dus ja...lekker doen TS en rustig aan de kamer klaar maken :knuffel:

mino1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 22:23

Ik sliep vroeger als baby ook in de kinderwagen op buiten. De kinderwagen werd op een plek uit de wind gezet en als het weer kouder werd kregen we er een warme kruik bij.

Bij mijn kinderen heb ik het ook gedaan.
Zo'n "konijnehok" :D lijkt mij ideaal. De kinderen liggen veilig en beschut en als het kouder wordt goed inpakken en een warme kruik er bij.
Dan krijgen ze het heus niet koud.
Veel gezonder dan binnen in een warm huis.

Kijk naar een buitenslaaphokje en laat hem lekker buiten slapen.

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 22:26

Oei oei oei wat een oordelen hier allemaal... :') Ik denk dat al die Scandinavische kindertjes maar uit huis geplaatst moeten worden. Oh nee, dat was het probleem nou net :+
Dat je iets zelf niet zou doen, wil nog niet zeggen dat het slecht is hè?