Verkleinwoorden.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-20 23:18

"Doe de groeten aan je vrouwtje" of nog erger ... wat Wendy van Dijk altijd zegt: "Geniet er lekker van Wijffie!"
Zum kotzen :r

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-20 23:31

Suzanne F. schreef:
Hutcherson schreef:
Laatst zei een client van me het woord: 'slipje'...
Ik viel gewoon stil.

Was een vrouw van 80+.

Had ze dan beter onderbroek kunnen zeggen? Slipje is wel een normaal woord toch? Slipje, slippertje, natje en droogje, bloemetjes en bijtjes...

Het glazuur sprong van mn tanden... Slip, slipje, slippertjes, slips.... Brrrrr gewoon verbannen. Zeker de manier waarop ze het zij.
Ondergoed, boxer, hipster, onderbroek, tanga, string maakt mij niet uit hoe ze het noemt... Geen slipje.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-20 23:32

_Karlijn schreef:
Many schreef:
Toen ik op zoek was naar iemand die op mijn trouwdag mijn haar en make-up kon doen, heb ik alle websites waarop het woord 'bruidje' stond direct weggeklikt. Je bent toch (hopelijk) volwassen als je trouwt, waarom zeggen zoveel mensen dan bruidje? Bruidegommetje hoor je dan weer nooit, toch gek >;)

Of, ook zo erg: vrouwen die zeggen dat ze een 'bedrijfje' zijn gestart. Meid, neem jezelf serieus en noem het gewoon je bedrijf!

Oh ja dat zeggen ze op TLC ook, bruidje. Zo denigrerend vind ik dat klinken.

Vooral als je de omvang ziet van sommige bruiden op TLC... tenminste, de paar keer dat ik dat programma gezien heb. Ik kijk liever iets anders. Oggy and the roaches of zo. :')

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-20 23:32

Many schreef:
Toen ik op zoek was naar iemand die op mijn trouwdag mijn haar en make-up kon doen, heb ik alle websites waarop het woord 'bruidje' stond direct weggeklikt. Je bent toch (hopelijk) volwassen als je trouwt, waarom zeggen zoveel mensen dan bruidje? Bruidegommetje hoor je dan weer nooit, toch gek >;)

Of, ook zo erg: vrouwen die zeggen dat ze een 'bedrijfje' zijn gestart. Meid, neem jezelf serieus en noem het gewoon je bedrijf!

Ik vind overigens zinnen die beginnen met meid, Schat, liefje etc ook heel erg verschrikkelijk :D

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-20 23:33

ClaudiaHS schreef:
Suzanne F. schreef:
Yep en nu hoor je de hele dag ‘mondkapje’.

Maar beklap klinkt dan ook niet heel gezellig

Mondmasker zeggen we in België.

Maar wel groentjes :D sorry not sorry

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-20 23:35

poes schreef:
Many schreef:

Ik vind overigens zinnen die beginnen met meid, Schat, liefje etc ook heel erg verschrikkelijk :D

Ik zeg dat alleen als ik mijn partner wil zieken :)) en het liefst waar z'n vrienden bij zijn.

BiBiQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-20 23:37

Hutcherson schreef:
Laatst zei een client van me het woord: 'slipje'...
Ik viel gewoon stil.

Was een vrouw van 80+.

Ooh die vind ik dan wel heel naar. Niet zo zeer om de verkleining, maar slip en slipje vind ik naar.

Dan liever onderbroek, string of boxer(short), of hipster, tanga enz.

HopeMyDay

Re: Verkleinwoorden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-20 23:41

Verkleinwoorden met -je vind ik echt vreselijk.. vooral ouders die tegen hun kinderen praten en overmatig vaak verkleinwoorden gebruiken.

Ikzelf ben dan wel weer van de -ie afdeling (Goudse, sorry) dus hekkie, bakkie, kaassie, worssie etc. Worden hier veelvuldig gebruikt :')

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-20 23:48

Frummels schreef:
Ugh de horror! :r

De ergste vind ik als volwassen mensen het over hun vriendjes of vriendinnetjes hebben, mensen hun partner mannetje of vrouwtje noemen, en nagelstylisten en kappers het over klantjes hebben. Mbt dat laatste: ik heb serieus een nieuwe nagel styliste gezocht omdat ik het zo slecht trok :evaw: _O-

Nou of volwassenen die het over mijn mama hebben... Je moeder of vader is helemaal prima maar mijn mama...

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-20 23:51

Eerst stond ik op een stal en daar gebruikte een vrouw van 40 overal verkleinwoorden voor. Zo, nu doe ik mijn paard zijn dekentje op en zijn halstertje aan en dan krijgt hij nog een worteltje etc. Wij deden dat altijd na, maar dat had ze niet in de gaten, voor haar was dat natuurlijk heel normaal.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-20 23:53

Laatst zei mijn nicht 'mijn lieve mannetje is poetsmiep en we kunnen de centjes goed gebruiken'....

Even los van het feit dat ze beide roken als ketters, elke week chinees halen uit de stad 20 km verderop (en dat in 1 dag opeten), ze inmiddels misschien 6 weken met hem samen is, en ze 26 jaar oud is, vond ik dit zo primair. Ik heb geen antwoord gegeven realiseer ik me.

BiBiQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 00:27

lenaa_tje schreef:
Frummels schreef:

De ergste vind ik als volwassen mensen het over hun vriendjes of vriendinnetjes hebben, mensen hun partner mannetje of vrouwtje noemen, en nagelstylisten en kappers het over klantjes hebben. Mbt dat laatste: ik heb serieus een nieuwe nagel styliste gezocht omdat ik het zo slecht trok :evaw: _O-

Nou of volwassenen die het over mijn mama hebben... Je moeder of vader is helemaal prima maar mijn mama...

_O- mama ja hahaha. Dat is niet oké als je volwassen bent. Ik ken ook wel mensen die het doen. Nekharen gaan overeind.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 00:36

Karin schreef:
Negerzoen schreef:
'Een hapje gaan eten' is de ergste in z'n soort.

'Gezellig samen een hapje gaan eten' is de allesovertreffende trap. Y;(

Toch ga ik regelmatig 'even de paardjes voeren' (D- en E-maat). Maar dan hoor ik een moeder tegen haar kind(je) zeggen: 'Kijk eens, paardjes!' en dan krijg ik de neiging om heel onaardige dingen te doen. Best hypocriet. 8-)

Vorkje prikken dan?

Ik heb een hekel aan de woorden kindjes en centjes.

Een kind is al klein, hoe klein moet hij /zij worden dan? Heb je daar een verklein machine voor?

vikawiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 00:52

Kleertjes.com
:r

Maik79

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 00:59

vikawiek schreef:
Kleertjes.com
:r

Voor kinderen tot 16 jaar :j ^)

Goed te lezen dat ik niet de enige ben die al die verkleinwoordjes niks vind. 't heeft zo'n koetsiekoetsiegehalte, brrr

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 01:03

Hutcherson schreef:
Het glazuur sprong van mn tanden... Slip, slipje, slippertjes, slips.... Brrrrr gewoon verbannen. Zeker de manier waarop ze het zij.
Ondergoed, boxer, hipster, onderbroek, tanga, string maakt mij niet uit hoe ze het noemt... Geen slipje.

Maar een slip is ook een type ondergoed.. een "normale" onderbroek heet nu eenmaal een slip.
https://www.bodyfashion.nl/nl/lingerie/slips/

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 01:20

lenaa_tje schreef:
Frummels schreef:

Volgens mij is dat wel iets Belgisch om dat te zeggen.

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 01:21

Wel genoeg groentjes eten hè?

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 01:52

Ik zeg ook mama en papa. En ik ben 25 en 1.83. -O-
Ze zijn ook mijn papa en mama, vind vader en moeder zo afstandelijk. Maar in het dialect van mijn ouders is het ook gebruikelijk. Daar zeggen ze “va” en “moe”. Dus misschien vandaaruit gepikt. :=

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 02:26

Prairy schreef:
Vorkje prikken dan?

:Y) Ik krijg acuut jeuk op lastig bereikbare plekken _-:(

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 03:57

MarlindeRooz schreef:
Ze zijn ook mijn papa en mama, vind vader en moeder zo afstandelijk. Maar in het dialect van mijn ouders is het ook gebruikelijk. Daar zeggen ze “va” en “moe”. Dus misschien vandaaruit gepikt. :=

Ik vind het tegen je ouders dan ook nog niet zo raar. Het zijn je ouders, hoe je ze aanspreekt is aan jou.
Maar als ik een gesprek met iemand voer en die heeft het over mijn mama of papa in dat gesprek voelt dat gewoon heel raar :')

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 04:37

lenaa_tje schreef:
MarlindeRooz schreef:

Ik vind het tegen je ouders dan ook nog niet zo raar. Het zijn je ouders, hoe je ze aanspreekt is aan jou.
Maar als ik een gesprek met iemand voer en die heeft het over mijn mama of papa in dat gesprek voelt dat gewoon heel raar :')

Haha bij goede vrienden zeg ik wel gewoon papa en mama. Maar bij vreemden zou ik dat niet snel doen. Dan gebruik ik vader en moeder. :j

yvje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 07:43

Ik kots van het 'woord' trappetje. Het is volgens mij niet eens een juiste verkleining van het woord trap -> trapje en niet trappetje.

Daarnaast haat ik het als mijn moeder 'je mannetje' of nog erger 'je ventje'. Mijn man is 1.90m en weegt 100 kg... niet echt een '-tje' in mijn beleving.

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 07:44

Bloodymary schreef:
Wel genoeg groentjes eten hè?

Nog nooit van groentjes in deze context gehoord. Zeggen mensen dat echt???

neile

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 07:49

Ja, ons bedrijfsrestaurant had zijn hele menu in verkleinvorm. Om het schijt van te krijgen.

Broodje met tomaat, groentjes, eitje en worteltjes met een pikant currysausje.

;(