Frustratie als winkelmedewerker

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-20 09:10

Voor die kleine handelaar kan die boete van €4000 ook net de druppel zijn om de boel te sluiten en ermee op te houden.

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-20 09:13

nuscaniels schreef:
Er is een verschil tussen een klant die het vergeet en degene die zich als klant koning vinden en daarom vinden dat ze mogen doen wat ze willen.
Het is niet omdat je klant bent in een winkel dat dat je het recht geeft op bepaald gedrag. Neem aan dat op welk werkgebied dan ook je verwacht dat degene met wie je te maken hebt bepaald fatsoenlijk gedrag erop nahoudt.
Dan zoek je maar ander werk vind ik zo een stompzinnige opmerking. Het staat niet in de functieomschrijving dat je onbeschoft kleinerend gedrag hebt te accepteren.
Heel erg dat iemand zijn of haar bedrijf kwijt is door Corona maar dat is niet de schuld van de winkelmedewerker. Die probeert gewoon zijn of haar werk zo goed mogelijk te doen. Die heeft er niet om gevraagd om uitgescholden te worden of met dingen naar het hoofd gegooid. Om dan te zeggen deal er maar mee of zoek wat anders is de schuld bij de medewerker leggen. Je mag niet klagen want het hoort bij je werk?

Er is inderdaad een verschil, maar een winkelmedewerker die al 5 uur staat te corrigeren en dan tegen een klant die per ongeluk een handeling vergeet uitvalt vind ik ook niet goed. Ik snap dat die medewerker er onderhand niet goed van wordt maar dat worden klanten ook niet.

Daarom zeg ik ook, lief doen tegen elkaar ;)

Ik heb sinds Corona al veel ruzies gezien in de supermarkt of winkel, ook tussen klanten onderling en dan denk ik waar zijn we in hemelsnaam mee bezig. Het wordt tijd dat dat vaccin komt.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-20 09:17

Mazida schreef:
Nou, als klant zie ik winkeliers en andere dienstverleners er ook wat van kunnen hoor. Kwam vorige week als klant met mondkapje in een kapsalon. Zeven klanten werden tegelijk geknipt en niemand droeg een mondkapje. Eigenaar vond dat onzin en personeel ook, ik voelde me gewoon opgelaten onder mijn mondkap.

En vandaag in de winkel, personeelsleden met mondkapje over de mond, maar niet over de neus... En weer muntjes in de winkelwagen moeten stoppen, weer een onhygiënische handeling. En als je geen muntgeld hebt bij de servicebalie gaan bedelen om een munt en dan afgesnauwd worden dat je een karretje bij moet hebben, ja niet zo gemakkelijk zonder munt...

En vanuit personeel geen enkele handhaving op de 1,5 meter regel bij de kassa waardoor klanten elkaar staan te verdringen 8)7

Dit is inderdaad ook mijn ervaring. Zowel personeel als veel klanten houden zich niet aan de basis regels. Vooral niet het afstand houden.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-20 09:23

Ik probeer heel goed de regels te volgen, maar ik moet toegeven dat ik gezond verstand toch wel belangrijker vind.

Zo ga ik bijvoorbeeld liever een lege gang tegen de richting in, dan dat ik netjes het treintje volg, maar we zo eigenlijk met tien man in één gangpad staan en ik meer bezig moet zijn met de anderhalve meter vrijwaren dan met mijn boodschappen.

In een grote doe-het-zelf winkel wilde ik ook zo binnen lopen omdat ik exact wist wat ik moest hebben en waar het hing. Het was echt een binnen-betalen-buiten boodschapje in minder dan 2 minuten. De medewerker riep me terug dat ik een mandje moest nemen. Brave doerak als ik ben, deed ik dat dan maar, maar mijn gezonde verstand zei dat ik zo eigenlijk meer risico liep omdat -hoe goed ontsmet ook- ik overbodige objecten en oppervlakken aan het aanraken was.

Nu, ik ga hiervoor niet in discussie met de medewerker, die doet ook maar zijn werk, maar ik kan me voorstellen dat ik afgelopen maanden misschien ook al wel eens "weer zo een klant" geweest ben.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-20 09:25

Palmera schreef:
Ik ben banger voor de wereldwijde economische crisis die gaat volgen dan voor dit virus.
Dus nee, ik doe het niet voor mezelf, ik ben mijn bedrijf al kwijt door de angst voor een virus. ;)
Wat ik doe doe ik omdat het moet. Maar wel zo min mogelijk, nogmaals, de lol van winkelen is er wel af.

Misschien wil je het dan voor mij doen? Een besmetting zou mijn leven voor altijd ten negatieve veranderen. Ik vermijd dus zoveel mogelijk alles en iedereen, want ik kan het niet verdragen dat mensen zo makkelijk met de risico's omspringen.
Het virus is voor mij gevaarlijker dan wat dan ook.

nuscaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-20 09:30

Afstand houden is inderdaad een lastige. Vooral omdat er ook gevuld en gewerkt moet worden. Dit werkt beide kanten op.
Denk dat de meeste daar zoveel mogelijk op proberen te letten maar dat niet altijd te doen is. Vragen of je erlangs mag en passeren met de rug ernaar toe is dan de oplossing. Ideaal nee, maar wel werkbaar.
Groepjes mensen die echter uitgebreid met elkaar op de kruising van gangpaden gaan staan kletsen vraag ik wel vriendelijk om dat buiten verder te doen. Of degene die tijdens het wachten bij de kassa in iemand zijn nek gaan staan hijgen.

Annick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-20 09:55

Ik ben net zo'n klant als Loez. Gewoon even lezen wat de bedoeling is en meewerken met wat er op het bord staat. Jup, soms kom ik in een bocht oid ook wel eens iemand tegen waardoor we even te dicht op elkaar lopen, maar als er een klant bij het koelvak staat waar ik ook moet zijn wacht ik even, of als de klant uitgebreid staat te neuzen, vraag ik of ik even snel mag pakken wat ik nodig heb.

Met de rolstoel kan ik alleen niet altijd een karretje mee pakken en een mandje lukt alleen als het de 'oude' kleine mandjes zijn, die op wieltjes vallen van mijn schoot. Maar de Jumbo waar ik kom, daar weten ze dat en die maken er geen bezwaar tegen dat ik dan even een tasje op schoot zet. Gebruik daar toch een handscanner, dus ik pak gelijk mijn tas in.

Heb ik de rolstoel om wat voor reden niet bij me, dan zou ik hooguit vragen of ik misschien even ergens mag zitten met wachten, dan heb ik ook vaak wel een kruk of stok bij me. Mondkapje gaat ook gewoon op, jammer dan dat het niet zo comfortabel is.

Bij de dierenarts is het beleid 1 begeleider mee met het huisdier, een max aantal mensen in de wachtkamer en anders even buiten/in de auto wachten (wel even melden bij de balie, dan bellen ze je als je binnen mag komen). Nou prima, mijn chauffeur wacht op me de auto en de laatste keer was het ook alleen kat afgeven voor onderzoeken met een briefje erbij met een stukje historie (nieuwe DA in de praktijk) en wat ze mochten doen zonder eerst te bellen voor toestemming. Katlief is 's avonds door de man van mijn zus weer opgehaald en bij mij thuis gebracht en ik heb de DA telefonisch gesproken over de uitkomsten van de eerste onderzoeken .

Grootste mondkapjesfrustatratie is eigenlijk nog dat je dan vriendelijk glimlacht naar de (winkel)medewerkers, terwijl ze dat niet kunnen zien. :D

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-20 09:57

Nikass schreef:
Palmera schreef:
Ik ben banger voor de wereldwijde economische crisis die gaat volgen dan voor dit virus.
Dus nee, ik doe het niet voor mezelf, ik ben mijn bedrijf al kwijt door de angst voor een virus. ;)
Wat ik doe doe ik omdat het moet. Maar wel zo min mogelijk, nogmaals, de lol van winkelen is er wel af.

Misschien wil je het dan voor mij doen? Een besmetting zou mijn leven voor altijd ten negatieve veranderen. Ik vermijd dus zoveel mogelijk alles en iedereen, want ik kan het niet verdragen dat mensen zo makkelijk met de risico's omspringen.
Het virus is voor mij gevaarlijker dan wat dan ook.

Wat ik doe doe ik voor anderen. Ik ben al kapot gemaakt daardoor. :)

Ik had echt liever een lopende zaak en anders minstems een uitkering gehad, maar ik heb nu geen van beide. ;)

En omdat we allemaal wel zullen begrijpen dat ook de sterke bedrijven eens zullen omvallen (het geld is echt ooit op) gaat het boven mijn verstand dat deze economie slopende aanpak massaal geaccepteerd word.

Niet ziek maar wel armoe is ook niet alles.

Bloemetje75

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-20 10:03

Palmera, die regels zijn er toch juist om de economie te laten door werken? Want hoe minder besmettingen, hoe meer mensen hun werk kunnen doen en hoe sneller alles weer open kan.

Geen idee hoe het in La Palma is. Ik woon aan de grens en doe heel veel dingen zowel in Nl als in België. Net wat me uit komt of goedkoper is of makkelijker bereikbaar of ik langs kom of....

Dus ik zet zowel in Nl als in Be mijn mondkapje op, was mijn handen stuk, neem altijd een mandje of kar en probeer zoveel mogelijk afstand te houden.

Ik vind het heel vervelend dat mensen na 6 maanden nog steeds niet gewend zijn aan het pakken van een mandje of kar. Als je dat gewoon doet, wordt je niet terug gestuurd. Weten de mensen in de winkel hoeveel bezoekers er zijn, hou je makkelijker afstand etc.

Dat iedere winkel andere regels heeft, is zo. Accepteer, lees het bordje, volg de aanwijzingen, volg de regels.
Ben je niet fit/verkouden/heb je klachten, blijf thuis.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-20 10:15

Ik werk in de ouderenzorg.....geen winkel...maar bezoekers die zich niet aan regels houden (geen afstand houden, in de woonkamer blijven rondhangen, mondkapje niet op etc etc), ik voelde me net een politie agent.
We hebben nu 8 van 9 bewoners positief.... |( |(

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-20 10:17

Bloemetje: gezien het aantal ontslagen en faillisementen wekt het op mij niet de indruk dat de economie doorloopt.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-20 10:21

Gini schreef:
In een grote doe-het-zelf winkel wilde ik ook zo binnen lopen omdat ik exact wist wat ik moest hebben en waar het hing. Het was echt een binnen-betalen-buiten boodschapje in minder dan 2 minuten. De medewerker riep me terug dat ik een mandje moest nemen. Brave doerak als ik ben, deed ik dat dan maar, maar mijn gezonde verstand zei dat ik zo eigenlijk meer risico liep omdat -hoe goed ontsmet ook- ik overbodige objecten en oppervlakken aan het aanraken was.

Nu, ik ga hiervoor niet in discussie met de medewerker, die doet ook maar zijn werk, maar ik kan me voorstellen dat ik afgelopen maanden misschien ook al wel eens "weer zo een klant" geweest ben.

Mandjes/karretjes zijn het telmechanisme van winkels. Als er 100 man in je winkel mogen, zorg je dat er 100 karretjes plus mandjes zijn. Als er mensen zonder karretje in je winkel rondlopen, heb je meer dan de hoeveelheid toegestane mensen in je winkel. Bij controle ben je de pineut en krijg je die boete van 4000 euro. Als iedere winkel déze uitleg nou op z'n bord bij de ingang had staan, zouden mensen het beter begrijpen. Nu wordt er nog vaak gedacht: ah, zo'n karrtje is ongeveer 1,5 meter, dáár is het voor, om afstand af te dwingen. Dat ook, maar de hoofdreden is het tellen.

Het zou heel fijn zijn als winkels allemaal een elektronisch oog bij de ingang hadden en zo het aantal klanten zouden tellen. Max bereikt, deur dicht. Net als bij een parkeergarage gaat de slagboom niet meer open. Zodra iemand door de kassa's vertrekt, kan er weer een klant in.

Maar dat zijn domweg te dure oplossingen.

Magrathea

Re: Frustratie als winkelmedewerker

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-20 10:31

Ik vraag me af hoeveel de regels nu echt van elkaar verschillen per winkel? Ik ga echt niet bij elke winkel kijken hoe het zit gewoon omdat het eigenlijk altijd een dringend mondkapjesadvies is en een mandje meenemen := en als die er niet staan even kijken of je naar binnen kunt. En als je een afspraak hebt, volg aanwijzingen op die je krijgt. :o?

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-20 10:33

Hier in de winkels wordt dat meer en meer geïnstalleerd compleet met rood en groen licht.

Yipee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-20 10:33

Ik snap de frustratie van de winkelmedewerkers wel. Die moeten heel de dag politie agentje spelen. Lijkt me vreselijk en dan zelf ook nog zo'n mondkapje braaf op je snoet terwijl de hele wereld zo'n ding fout op heeft/ half op heeft of gewoon niet draagt. Ik probeer zelf zo goed mogelijk de regels te volgen als ik al in een winkel ben.

Op tripjes naar de supermarkt na en eenmalig de action ben ik sinds de eerste corona maatregelen in maart geen winkel meer binnen geweest. Vind het wel goed. Bestel wel online. Denk dat er een hoop winkels gaan omvallen die het echt moeten hebben van winkel verkoop. Ik ga echt niet met een mondkapje lekker kleren shoppen of iets anders.

Ik heb ook nog een bon voor een bril maar zo te horen is langsgaan bij de opticien ook een hele operatie. Sla wel een jaartje over en ga volgend jaar wel. Misschien moeten meer mensen niet gaan winkelen, houden we ons ook beter aan de corona maatregelen en is het gezeik sneller voorbij voor iedereen.

Hallo bol.com, zalando, bonprix en wat niet nog meer. Ben blij dat ze bestaan. :)

Momo94

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-20 10:35

wendyh schreef:
loez schreef:
Bij bijna elke winkel staat tegenwoordig aangegeven wat nodig is en wat niet en hoeveel mensen er bijv binnen mogen enz. Ik kijk voortaan eerst rustig wat de bedoeling is voor ik naar binnen loop :D
Moest er ook even aan wennen, maar nu weet je dat er bij bijna elke winkel wel iets is. Mandje, of idd bij de opticien Max aantal klanten, brillen passen enz gaat allemaal anders enz enz. Nja ik heb er geen moeite mee eigenlijk :)

Loez, jij bent echt de ideale klant. Eerst even nadenken voor dat je de winkel betreed. Zo zou iedere klant moeten zijn.

Ik ben zelf ook winkelmedewerker en ben ook de hele dag politieagentje aan het spelen.. Als ik ergens een winkel in moet doe ik precies zoals loez, maar dat komt denk ik omdat wij als winkelmedewerker precies weten wat de frustraties zijn en hoe zeer je een ondernemer of iemand ermee kan helpen door even een kleine moeite te doen. :o

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-20 10:35

@Yipee, op een doordeweekse dag vroeg in de ochtend is het rustig :j ik heb 2 of 3 afspraken gehad de afgelopen tijd en steeds vlak na openingstijd, ideaal.

noviceh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-20 10:46

Palmera schreef:
Wat ik doe doe ik voor anderen. Ik ben al kapot gemaakt daardoor. :)
Niet ziek maar wel armoe is ook niet alles.

Maar daar hoeven andere mensen toch niet voor te ‘boeten’? Daarbij, als je zo krap bij kas zit, neem ik aan dat je niet gezellig gaat shoppen. Dan volstaat 1-2x per week een bezoek aan dezelfde winkel(s) om enkel het noodzakelijke in huis te halen. Ook geen frustraties meer omtrent de regels, want daar ben je reeds van op de hoogte.
Ik deel jouw mening dat de economie erg belangrijk is. Maar als dit virus de overhand gaat nemen, moet je je gaan afvragen of de gevraagde zorg dan nog geleverd kan gaan worden. Want als wij de regels niet in acht nemen, dan zal het aantal besmettingen fors gaan toenemen. Gevolgen zijn overvolle ziekenhuizen en personeel wat óf zelf is getroffen door corona óf overbelast raakt. En dan zal het aantal mensen wat bezwijkt onder het virus fors gaan toenemen. Dus ja, ik vind het heel erg belangrijk dat iedereen zijn verantwoordelijkheid hierin neemt.

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-20 10:47

Het is erg allemaal en reuze lastig! Wat fijn wanneer je het alleen maar kunt zien als "lastig"! Beseffen we dat het nog vele malen erger kan? Dat er vele miljoenen mensen kunnen sterven of voor lange tijd restverschijnselen houden? Of je er nu wel of niet in gelooft hoe dat virus onder de mensen is gekomen. Wanneer er zoveel doden zijn, zijn er geen klanten om producten te kopen. Dat maakt de economie beslist ook anders.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-20 10:54

Noviceh. Als ik nou de enige was die op zijn gat was gegaan gaf ik je gelijk. ;)

Volg eens wat meer economen i.p.v politici en dan zul je zien dat er straks geeneens meer geld is voor zorg, ongeacht of het virus nog rondvliegt of niet.

En het klopt dat ik inderdaad maar 1 keer per week mijn geld uitgeef. Maar dat ligt meer aan die vreselijke regels dan aan mijn economische situatie, zoals al eerder aangegeven in dit topic. ;)
Hou je aannemingen dus ajb voor je. :)

Travel_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-20 10:54

Geen winkel hier maar horeca en ook daar echt rare dingen. Mensen die komen vragen of we alleen to go koffie hebben of ze bij ons mogen zitten. Uh nee mevrouw dat mag niet. Oh dan ga ik naar een ander... Uh nou veel succes dan...

Of iemand die bij ons komt vragen of ze naar de toilet mogen. Uh nee we mogen niemand binnen laten (en ik werk ook nog eens in een lunchroom voor mensen met een verstandelijke beperking. Vrijwel iedereen heeft zwakke gezondheid). Dan chagrijnig worden en vragen waar dan de openbare toiletten zijn. Uh die zijn dicht meneer. Vervolgens boos op mij worden hoe je dan naar de wc kan als je in de stad loopt. Meteen maar terug gereageerd dat je dan maar gewoon thuis moeten blijven. Is meteen het probleem opgelost..... Vond meneer niet echt een leuke opmerking maar doei....
Je hoeft niet verplicht naar de stad....

Qua winkels ben ik ook 1x zonder karretje naar binnen gegaan. Eerst waren alle wagentjes gewoon los en opeens zonder aankondiging moest je een muntje hebben. Dat was wel slecht geregeld.

Qua tips. Geen idee, maar ik begrijp je frustratie dus heel goed. Ik denk dat je niet meer kan doen, want ze kunnen alles al lezen en daarna leg je het ook nog eens uit.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-20 10:59

Yipee het werkt soms ook andersom. Ik loop al vanaf maart met mondkapje maar het personeel in de supermarkt hield totaal geen afstand, en moest ik daar op wijzen.
Ook telden ze geen mandjes meer en lieten iedereen binnen en ontsmetten ze geen mandjes of karretjes meer.
Misschien gaat het inmiddels beter (ben 2 WK niet geweest), maar ook in het vroege uurtje om 7 uur hadden ze geen mondkapje op.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-20 11:04

Peerke_ schreef:
idylle schreef:
Ook zoiets, koopavond om.20.00 uur dicht. Bij ons wordt er streng op gehandhaafd en ook boetes uitgedeeld. Vanavond om 15 sec. Voor 8 toch nog een klant aan de deur. Gelukkig had ik de deur net op slot. Het zal je gebeuren zeg een boete omdat iemand denkt maar, ach, ben zo weer weg. Mensen denken een uitzondering op de regel te kunnen zijn ofzo, maar als er boetes op volgen zijn ze niet thuis.

Komen er wel nog mensen naar die koopavonden?
Heel Nederland heeft Rutte horen zeggen dat er geen koopavonden meer zijn.

Bij ons al 2 weken niemand geweest na 6 uur, dus wij stoppen er mee.

Ik wil dòlgraag naar koopavonden kunnen, want ik ben van 6:30 tot 19:40 van huis daarna ff eten en dan zou ik normaal gesproken nog even het winkelcentrum in kunnen... verder ben ik of aan het werk, of aan het fietsen van klant naar klant. Maar als alles om 20:00 dicht is... sta ik dus voor een dichte deur. En nee, effe tussendoor shoppen wordt het hem niet, want dat kan ik alleen op tijden dat de winkels mudvol kuchers en hoesters zitten en het kan heel goed zijn dat mijn fietstassen al vol vuil wasgoed van de klanten zit. En bederflijke boodschappen naar de klant meenemen vind ik ook niet wat...

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-20 11:12

Ook zoiets. Komt een klant binnen met 'netjes' een mondkapje voor, vergeet hem alleen over de neus te doen en als klant weer onderweg naar de uitgang is al voordat klant over de helft is masker al afhalen. Dan heeft het masker natuurlijk geen nut... sorry, maar dat snapt iedereen neem ik aan. Doe dan gewoon geen masker om.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-20 11:18

idylle schreef:
Ook zoiets. Komt een klant binnen met 'netjes' een mondkapje voor, vergeet hem alleen over de neus te doen en als klant weer onderweg naar de uitgang is al voordat klant over de helft is masker al afhalen. Dan heeft het masker natuurlijk geen nut... sorry, maar dat snapt iedereen neem ik aan. Doe dan gewoon geen masker om.

Sluit de zaak, neem ontslag, doe iets!
Dan heb je tenminste ook geen last van al die vervelende en domme mensen. :)*