Kinderopvang ervaringsverhalen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-20 12:02

Ik ben sinds jullie gastouder van een kindje van toen 4 maanden.
Ik overleg s'morgens met de ouders hoelaat hij de laatste keer de voeding heeft gehad.
Ik hou ook een soort dagboekje bij.
Maar gastouder is weer anders dan dagopvang, ik heb er maar 1 en daar zitten er meer.

Zerena

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-20 12:03

Ts ik snap dat je het moeilijk vind.
Ik ben zelf ook erg blij dat wij geen gebruik hoeven maken van opvang.

Maar zet even alles rustig voor jezelf op een rij.

Want je geeft aan dat je zoon thuis overdag gewoon wakker is en 's avonds pas gaat slapen.
Maar als hij overdag niet slaapt vind ik dat niet heel gewoon voor zo'n jong kindje.
Was hij dan niet aan het "inhalen"?

Qua voeding klinkt het inderdaad erg bijzonder, maar ik zou eerst gewoon vragen waarom ze het zo gedaan hebben.
Wie weet is het niet goed genoteerd of is er een andere goeie verklaring voor.

xxxmh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-20 12:04

Birdie60 schreef:
Ik ben sinds jullie gastouder van een kindje van toen 4 maanden.
Ik overleg s'morgens met de ouders hoelaat hij de laatste keer de voeding heeft gehad.
Ik hou ook een soort dagboekje bij.
Maar gastouder is weer anders dan dagopvang, ik heb er maar 1 en daar zitten er meer.

Dat maakt niet uit. Als pm er in de ochtend een baby krijgt op de groep vraag je hoe laat de laatste voeding is geweest en hoe laat het kindje wakker is geworden zodat je daar verder de dag mee in kan plannen, of het er nou 1 is of 5 baby's.

Zelf gebruiken wij een app waar we het hele dagritme van alle kinderen inzetten en aan het einde van de dag versturen we die naar de ouders.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-20 12:18

Hier is alles gecommuniceerd idd

En hij is nu 3x geweest en wat er mis kon gaan is mis gegaan

Afspraak om de 3 tot 4 uur voeding. Alleen kunstvoeding in nood!
Luiermaat 1-2 niet maat 1
Slaapzak broekje en sokken uit of pyama aan bij geen zacht truitje.
Gaat er iets anders dan gepland gelijk even bellen met mij. Ook mocht hij wel kunstvoeding aangevuld krijgen eerst bellen voor overleg.

Ons kindje doet korte slaapjes overdag. Zeker niet een blok van 1700 tot 2300 zoals gister. Dat is veel ste lang. Maar heel kort wakker. Een hele nacht weer geslapen en bijna de hele dag op de opvang geslapen op het drinken na.

Edit vind 't ook raar dat als ik bel niks wordt gezegd over de voeding.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 17-10-20 12:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Mungbean

Re: Kinderopvang ervaringsverhalen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-20 12:24

Je bent terecht gepikeert vind ik. Zulke slordigheden duiden voor mij op te hoge werkdruk en te hoge werkdruk is een risico op ook grotere fouten.
Echter moet je ook oppassen dat wat er nu voorgevallen ook niet groter maakt dan het is. Van 1 dag te veel melk zal heus niet zijn hele ritme om zeep zijn. Babies wisselen sowieso nog on de haveklap hun ritme.
Ga gewoon neutraal het gesprek aan, als je merkt dat ze er niet ontvankelijk voor zijn dan kijk je naar andere opties.
Als je denkt dat he zelf emotioneel wordt, kan dan je partner niet het woord doen?

xxxmh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-20 12:25

Talietjuh schreef:
Hier is alles gecommuniceerd idd

En hij is nu 3x geweest en wat er mis kon gaan is mis gegaan

Afspraak om de 3 tot 4 uur voeding. Alleen kunstvoeding in nood!
Luiermaat 1-2 niet maat 1
Slaapzak broekje en sokken uit of pyama aan bij geen zacht truitje.
Gaat er iets anders dan gepland gelijk even bellen met mij. Ook mocht hij wel kunstvoeding aangevuld krijgen eerst bellen voor overleg.

Ons kindje doet korte slaapjes overdag. Zeker niet een blok van 1700 tot 2300 zoals gister. Dat is veel ste lang.

Hij is nu gelukkig weer normaal met drinken en slapen tot nu toe vanaf 0800.wel iets minder drinken dan gewend maar niet ernstig

Edit vind 't ook raar dat als ik bel niks wordt gezegd over de voeding.

Gekke vraag misschien maar hebben ze luiermaat 1-2 wel daar op het kdv? Wij hebben bijvoorbeeld alleen maat 2, 3, 4, 5, 6. Nu bestel ik zelf de luiers dus als er bijvoorbeeld maat 1 moet komen of luier broekjes bestel ik ze wel.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-20 12:26

Heb nu al in verschillende creches gewerkt, en vroeger stage maar nergens wordt er hier gewisseld naar pyama overdag bij de dutjes. Dan ben je meer bezig met omkleden en aangenaam is dat ook niet voor het kind, al dat gefrutsel.
Bij mijn eigen kinderen doe ik dat ook niet. Trui, broek en sokken uit en in slaapzak.

Ik zou dan al een zacht truitje aandoen om naar de creche te gaan.

T wordt wel wat groot gemaakt vind ik persoonlijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-20 12:29

Geen idee, maar communiceer dat dan ipv dat je hem gewoon 'n inimini luier om doet.

Het is toch duidelijk gecommuniceerd. Heb ze er daarom nog extra op gewezen op mijn briefje gister. De juiste maat geef ik mee zelfs.

Komt hij alsnog met zo'n luier thuis.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-20 12:30

dromertje2 schreef:
Heb nu al in verschillende creches gewerkt, en vroeger stage maar nergens wordt er hier gewisseld naar pyama overdag bij de dutjes. Dan ben je meer bezig met omkleden en aangenaam is dat ook niet voor het kind, al dat gefrutsel.
Bij mijn eigen kinderen doe ik dat ook niet. Trui, broek en sokken uit en in slaapzak.

Ik zou dan al een zacht truitje aandoen om naar de creche te gaan.

T wordt wel wat groot gemaakt vind ik persoonlijk.

Ja maar jij doet trui, broek en sokken uit.

Mijn kind wordt met romper, trui, broek sokken en al in een winterslaapzak gestopt. Daarna zelfs zo rechtstreeks uit bed mee gegeven.

Ik leer hem juist dat slaapzak slapen betekend..

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-20 12:32

Wij hadden altijd eigen luiers (iedereen) dus dat ging nooit fout en dan was er ook nooit gezeur over uitslag door het „verkeerde merk“ en zo.

Je moet dat echter wel door het kdv verteld worden dat er met kleren geslapen wordt. Dan heb je een andere slaapzak nodig. Wij hadden voor het kdv van die superdunne katoenen zakken, zo dun als een T-shirt.
Een warmere in combinatie met kleding is niet de bedoeling en dan zou ik toch wel minimaal verwachten dat ze je daar actief alert op maken dat je slaapzakken niet kdv compatibel zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-20 12:35

Ons kindje kwam krijsend uit de maxi cosi. In de auto sliep hij volgens mijn vriend. Pak ik hem over, wordt hij wakker. begint hij toch te huilen. Hij was gloedheet.

Edit :ik man mijzelf elke x een beetje tot rust. Maar het is erg veel en het zit mij erg dwars.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 17-10-20 12:36, in het totaal 1 keer bewerkt

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-20 12:35

Geef dan een dunne slaapzak mee, dan is dat hetzelfde dan uitgekleed in dikke slaapzak.

Dat zal ook wel een combi geweest zijn van verwerking van de dag, wennen, wat te warm.
Mijn jongste van 2.5 jaar kwam in september de eerste dag van school en heeft 2u lang ontroostbaar gebruld. Kreeg hem met niets gekalmeerd.
Laatst bijgewerkt door dromertje2 op 17-10-20 12:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-20 12:36

Zo werkt dat niet.

Ze hebben gevraagd om een dikke zak omdat de ramen bijna een halve meter open staan gekiept.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-20 12:38

Maa rje vriend had toch de slaapzak uit kunnen doen en jas aan,

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-20 12:40

Dan was het in de creche misschien goed dat hij in dikke slaapzak lag met die ramen open.

In de maxi cosy naar huis zal het misschien te warm geweest zijn.

Hier is het de gewoonte dat de ouders zelf hun kind klaar maken om naar huis te gaan. Dus jas aan doen, evt slaapzak uit.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-20 12:42

Je verontwaardiging is legitiem maar je bent duidelijk ook erg emotioneel eronder. Je kind heeft er niets aan over gehouden en je weekend erdoor laten verpesten schiet niemand iets mee op.
Maak een helder lijstje en dan kun je maandag je punten duidelijk kenbaar maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-20 12:43

Kind wordt op straat in maxi cosi overgedragen dan ga je hem daar niet omkleden. Hij sliep ook. Mijn vriend heeft wat kleding of slaapzak betreft er iets minder goede kijk op. Ik had natuurlijk direct ingegrepen dat het zo niet kan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-20 12:46

Sizzle schreef:
Je verontwaardiging is legitiem maar je bent duidelijk ook erg emotioneel eronder. Je kind heeft er niets aan over gehouden en je weekend erdoor laten verpesten schiet niemand iets mee op.
Maak een helder lijstje en dan kun je maandag je punten duidelijk kenbaar maken.

Ik heb er idd gevoel bij en dat mag toch :)
Lijstje zat dus al mee in tas gister. Nog een x lijstje maken dan?

Edit: sorrie ik las niet goed. Ja goed idee. Zal alles zoeizo uitwerken

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-20 12:48

Ik zie oprecht het probleem niet. Hoe ver moet je rijden naar huis?

Dat zal niet heel ver zijn lijkt me. Dus zo erg zal het niet zijn voor een keer?

Heb het idee en dat is niet vervelend bedoeld dat je nu een beetje dingen aan het zoeken bent.

Als je echt niet tevreden bent zou ik het elders zoeken.

Natuurlijk mag je gevoel hebben. Maar je schiet van ok ik begrijp het mss maak ik me te druk naar pislink.
Daar heb je echt alleen jezelf mee das zonde.
Je kunt beter die energie in je herstel stoppen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-20 12:50

Natuurlijk mag je er een gevoel bij hebben, dat is ook heel logisch, maar als dat gevoel de overhand neemt is het misschien een moment om even te reflecteren om het niet je dag te laten verpesten. Je kunt er vandaag toch niets mee.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-20 12:59

secricible schreef:
verootjoo schreef:

Dat is dus echt een verschil met bv of KV.

De mijne dronk ook overdag tussen 8-17 3x 100ml.

Soms die derde keer niet eens en gaf ik hem zelf gelijk als ik thuiskwam.

Hij groeide als kool en was altijd tevreden dus had zeker wel genoeg.

Maar verootjoo, ik lees dat TS 1x 90-120 cc meegeeft over 3 zakjes verspreid. Dat vind ik persoonlijk ook wel beperkt. Ze geeft ook aan dat kindje ernaast kv mag, maar het is me niet helemaal duidelijk of personeel weet hoeveel en wanneer ze dat mogen aanbieden.

3 zakjes van 90 zei ze, dat voor 10.00 op was en heeft daarna nog een keer 90 en nog een keer 120kv gehad. Dat is echt rijkelijk veel te veel voor elk kind denk ik.

En de mijne was trouwens 6mnd voor ik ging werken dus ook een stukje groter al.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-20 13:04

Of iets veel of weinig is kan alleen TS bepalen.
Ik had op die leeftijd een bodemloze put die zich rustig 10-12x per dag voor 70-90ml meldde (50% kolf, 50% kunst).
Een opvang weet heus wel dat het erg veel kan verschillen en daarom geef je ook als ouder een schema mee. Dat het dan wat lichtjes afwijkt is normaal, maar niet 3x zoveel.
Misschien hebben ze per ongeluk schema‘s verwisseld. Eerst gewoon maar eens praten, daarna maak je beslissingen.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-20 13:09

Ja sowieso eerst even praten hoe dit zo gebeurd is.

Hij is er nog niet zo lang, misschien moest ie gewoon wennen en wat huilen en hebben ze dat aangezien als een honger signaal. Een kind is op de opvang anders dan thuis :)

Zelf maak ik me nooit erg druk, hij gaat er heus niet dood aan of wordt ziek. Ze doen dingen daar misschien anders dan thuis, maar kinderen kunnen zich daar over het algemeen prima op aanpassen. En dat ze in slaapzak meegegeven worden zou ik me zelf niet druk om maken. Maar ik ben zelf ook niet echt een pietje precies met baby’s. Daarmee is het sowieso varen hoe de wind staat.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-20 13:15

Het kan ook best zijn dat hij op het kdv veel meer/langer slaapt dan thuis.. en soms is het andersom. Slapen kinderen thuis meer dan op het kdv.

Een dag kdv is erg vermoeiend. Vergis je er niet in. Een kind kan dan echt even bijslapen, hoe klein ook.

Fee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-20 13:20

En zeker in het begin is het enorm wennen voor een kind. Thuis is het vaak lekker rustig. Op de opvang is er altijd geluid! Andere gezichten. Andere manier van omgaan met.

Er is iets mis gegaan met de communicatie, dat is duidelijk. Bespreek dit bij de eerst volgende keer dat je hem brengt en eigenlijk het liefst daarvoor nog. Maandag gelijk contact opnemen zou ik zeggen en het voor nu even loslaten.