"Mag ik het wachtwoord van de wifi?"

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 21:58

_San87_ schreef:
Ja. En je internetgeschiedenis, wat je downloadt, welke berichten je stuurt, je bestanden, alle aangesloten apparaten zijn toegankelijk.

Geloof niet dat mijn vriendinnen daarin geïnteresseerd zijn.

Het wachtwoord van mijn wifi is stoppelkut. Come at me bro!

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 21:58

MarcoBorsato schreef:
_San87_ schreef:
Ja. En je internetgeschiedenis, wat je downloadt, welke berichten je stuurt, je bestanden, alle aangesloten apparaten zijn toegankelijk.

Geloof niet dat mijn vriendinnen daarin geïnteresseerd zijn.

Het wachtwoord van mijn wifi is stoppelkut. Come at me bro!

:') _/-\o_

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 22:07

Poekkie schreef:
_San87_ schreef:

Nou ik weet niet welke geheime sites ik mis , maar als mensen echt mijn geweldig interessante internetgeschiedenis willen weten, hoeven ze me daarvoor zelfs niet stiekem te hacken hoor :') Ik hoop alleen maar dat ze dan die stomme updates ook even voor me overnemen als ze dan toch bezig zijn :')

Dat is t punt niet helemaal, jij stelde een vraag, ik antwoord :)).

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 22:36

Ik zie het probleem niet zo. Thuis WiFi zit toch geen limiet op? Waarom zou verwachten dat mijn gasten hun wellicht beperkte bundel gaan zitten opmaken terwijl het mij geen cent meer kost?

Wachtwoord delen? Ja so what? Gewoon eens in de zoveel tijd wijzigen en als ze niet in de buurt zijn kunnen ze er toch niks mee. En idealiter inderdaad een gast netwerk instellen.

Heb zelf meer dan genoeg mobiele data, dus zou er zelf niet zo snel naar vragen, maar als ik ergens flinke tijd ben of misschien zelfs logeer of zo, dan zeker wel. Lig toch vaak in bed nog beetje filmpjes te kijken en zo.

Nee hoor. Geen enkel probleem mee. Overigens kan ik individuele apparaten weigeren op mijn netwerk, dus als ik denk dat iemand iets misbruikt, dan gooi ik ze gewoon mijn netwerk af en blokkeer ik ze.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 23:08

_San87_ schreef:

Bij ons niet hoor.
Ik kan nu niet zien wat mijn zoon download/bekijkt.
Ondanks dat wij nu op hetzelfde wifi punt zitten.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 23:37

Brainless schreef:
_San87_ schreef:

Bij ons niet hoor.

Jij misschien niet, maar met een beetje extra handigheid anderen mogelijk wel. Er zijn meer redenen voor het beveiligen van je WiFi dan enkel verbruik, belangrijkere.

Haarbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 23:44

Als ik een feestje geef plak ik altijd een briefje met het wifi-wachtwoord op het toilet. Dat is namelijk de enige plek waar je op een feestje op je telefoon mag zitten :+ Het werkt tot nu toe prima. :Y)

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 23:47

Ayasha schreef:
Brainless schreef:
Bij ons niet hoor.

Jij misschien niet, maar met een beetje extra handigheid anderen mogelijk wel. Er zijn meer redenen voor het beveiligen van je WiFi dan enkel verbruik, belangrijkere.

:+ Met alleen het WiFi wachtwoord kom je niet zo makkelijk op devices zelf hoor. Zit genoeg beveiliging tussen. Als je zo handig bent houdt dat WiFi wachtwoord je ook niet lang tegen.

Bovendien, er vanuit gaande dat je het wachtwoord gewoon met vrienden en familie deelt... Waarom zou je dan bang zijn voor zo'n handigheidje? Vertrouw je je vrienden/familie zo slecht?

Wij hebben een gastnetwerk. Puur omdat ik het lastigere WiFi wachtwoord niet steeds wil herhalen. Staat op het whiteboard in de gang, en het wachtwoord is Welkom01.. Gasten moeten maar lekker hun gang gaan hoor. Maak me er echt geen zorgen om.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 00:10

Het is werkelijk nooit in me opgekomen het te vragen eerlijk gezegd.
Ik had bij mijn exen wel dat ik wifi had maar ik liet ze het wachtwoord zelf invoeren.
Gewoon omdat ik vind dat het mij niks aan gaat.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 00:32

Ayasha schreef:

Dan nog vertrouw ik de mensen die ik hier binnen laat (althans visite en jeugd enz).
Ik heb altijd geld liggen en dat is ook nooit verdwenen.

Ik heb het net nagevraagd.. nee ook via onze wifi zijn onze aangesloten spullen niet in te zien.
Ons thuisnetwerk heeft een eigen wachtwoord (en zelfs elke machine met diverse accounts).

Zoonlief geeft aan dat wij wel evt kunnen zien waar degene die bij ons is ingelogd heen heeft gesurft.
Maar wij kunnen niet inzien wat degene precies heeft gezien (dus niet meekijken met mail) en eventuele wachtwoorden die degene heeft ingevoerd.
Theoretisch zouden wij dat wel kunnen mits wij daar wat voor hebben draaien, maar dat hebben wij niet.

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-20 05:47

Even algemeen reageren :)

"Bemoeienis", lees ik. Nee hoor; want indien ik me effectief zou bemoeien, zou ik weigeren het wachtwoord te geven. "Een eigen mening hebben", dat dan weer wel. Maar die hou ik op zo'n moment dus gewoon voor mezelf. Dat betekent niet dat ik ze niet heb - het betekent dat ik ze wel heb, maar dat ik goed genoeg besef dat ik deze niet dien op te dringen aan een ander. Hun kind, hun opvoeding, al heb ik dus wel een mening.

Het gaat ook niet om vertrouwen - in geval van vertrouwen zit het wel goed, mocht ik iemand niet vertrouwen zou ik degene om te beginnen niet eens binnen laten. Het gaat mij puur om het principe - om het feit dat het sociaal aanvaard is dat men om een wachtwoord vraagt. Ik zal wel old fashioned zijn, maar dat vind ik dus een beetje gek. In dezelfde lijn vraag ik zelf dus nooit om een wachtwoord, net omdat ik vind dat een wachtwoord privé is. Natuurlijk is de code van een bankkaart meer privé, persoonlijker, dan het wachtwoord van de wifi, gaat het in het geval van een bankkaart om toegang tot de financiën, maar in mijn ogen is en blijft het een wachtwoord, en daar gaat het om.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 05:52

LWDaisy schreef:

"Bemoeienis", lees ik. Nee hoor; want indien ik me effectief zou bemoeien, zou ik weigeren het wachtwoord te geven. "Een eigen mening hebben", dat dan weer wel. Maar die hou ik op zo'n moment dus gewoon voor mezelf. Dat betekent niet dat ik ze niet heb - het betekent dat ik ze wel heb, maar dat ik goed genoeg besef dat ik deze niet dien op te dringen aan een ander. Hun kind, hun opvoeding, al heb ik dus wel een mening.

Het gaat ook niet om vertrouwen - in geval van vertrouwen zit het wel goed, mocht ik iemand niet vertrouwen zou ik degene om te beginnen niet eens binnen laten. Het gaat mij puur om het principe - om het feit dat het sociaal aanvaard is dat men om een wachtwoord vraagt. Ik zal wel old fashioned zijn, maar dat vind ik dus een beetje gek. In dezelfde lijn vraag ik zelf dus nooit om een wachtwoord, net omdat ik vind dat een wachtwoord privé is. Natuurlijk is de code van een bankkaart meer privé, persoonlijker, dan het wachtwoord van de wifi, gaat het in het geval van een bankkaart om toegang tot de financiën, maar in mijn ogen is en blijft het een wachtwoord, en daar gaat het om.

Maar heb je wel eens bedacht dat het "probleem" bij jou ligt en niet bij anderen?

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 06:14

Misschien scheelt het dat ik geen 'vreemden' in huis haal. :)*

De mensen die hier over de vloer komen - lang genoeg om hier te werken of te slapen - vertrouw ik. In die mate dat ik zeg 'gebruik mijn wifi als je hem nodig hebt', zoals ze ook mijn wc gebruiken als ze die nodig hebben.

Werkelijk nooit bij stilgestaan dat dat een ding kon zijn.

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-20 06:33

Maartje1990 schreef:
LWDaisy schreef:

Maar heb je wel eens bedacht dat het "probleem" bij jou ligt en niet bij anderen?

Uiteraard - daarom geef ik het wachtwoord ook!
Maar dat neemt niet weg dat ik het bijzonder vind dat het sociaal zo aanvaard en normaal is, dat men om een wachtwoord vraagt :)

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-20 06:34

Karin schreef:

De mensen die hier over de vloer komen - lang genoeg om hier te werken of te slapen - vertrouw ik. In die mate dat ik zeg 'gebruik mijn wifi als je hem nodig hebt', zoals ze ook mijn wc gebruiken als ze die nodig hebben.

Het gaat bij mij niet om vertrouwen. Als ik iemand niet zou vertrouwen, komt diegene hier om te beginnen niet eens binnen.
Het gaat er om dat men om een wachtwoord vraagt - en in mijn ogen is een wachtwoord privé, ook al is het het standaardwachtwoord en geen persoonlijk wachtwoord. Het is en blijft een wachtwoord :)

Karin

Re: "Mag ik het wachtwoord van de wifi?"

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 06:37

Als ze mij om de sleutel van de schuur vragen omdat ze daar hun fiets veilig kunnen parkeren, dan krijgen ze die ook.

Wat voor de een heel vanzelfsprekend is, is dat voor een ander dus duidelijk niet.

Amalarab

Re: "Mag ik het wachtwoord van de wifi?"

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 06:46

Je stelt je aan, ik bied het wachtwoord vaak juist aan!

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 06:50

Ik denk dat het hem in de naam "wachtwoord" zit.
Als het nu "toegangswoord voor gebruik wifi" had geheten, was het dan anders?

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 06:56

Even gecheckt...

Op het spiekbriefje van mijn provider heet dat ding ook 'key' en niet 'password'. :))

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 06:58

Ik woon in een bunker.
Althans het is een bunker verkleed als rijtjeshuis.
Mobiel ontvangst is bij mij binnen heel erg slecht.
Er is eigenlijk maar 1 provider die binnen werkt en dat is KPN (Of een ander moet van dit netwerk gebruik maken)
En de ouderwetse telefoons, die doen het ook nog wel, maar de meeste smartphones hebben geen sterk genoeg signaal.

Dus als iemand iets op internet wil opzoeken, moeten ze óf buiten gaan staan, óf de wificode hebben.
Heb een keer zelfs de monteur van mijn alarm de wificode gegeven, zodat hij niet buiten in de regen hoefde te gaan staan om de bon te versturen. :+

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 06:59

LWDaisy schreef:
Karin schreef:

Het gaat bij mij niet om vertrouwen. Als ik iemand niet zou vertrouwen, komt diegene hier om te beginnen niet eens binnen.
Het gaat er om dat men om een wachtwoord vraagt - en in mijn ogen is een wachtwoord privé, ook al is het het standaardwachtwoord en geen persoonlijk wachtwoord. Het is en blijft een wachtwoord :)

Eens hoor. Maar het is bij mijn vrienden ook gewoon niet gebruikelijk om het te vragen of te geven. Ik heb slechts één keer de vraag gehad, het is mij nooit aangeboden en ik heb het zelf nooit gevraagd. Maar we gebruiken ook amper internet als we bij elkaar zijn.

Alleen die ene persoon die het ooit heeft gevraagd zit inderdaad steeds op haar telefoon te kijken naar FB en WhatsApp.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 07:01

LWDaisy schreef:
Karin schreef:

Mijn wachtwoord plakte standaard al op de modem en is een random code waar ik me echt niet mee verbonden voel. Voor mij is dit totaal geen privé.
En zeker naar vrienden of familie toe ga je toch niet je eigen netwerk zitten claimen?

Nayan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 07:12

Ik heb een briefje met 'Mi wifi es su wifi' op de koelkast hangen :') ik ontvang zelden mensen thuis (normaliter dan hè, nu helemaal) die ik er niet mee vertrouw. Volgens mij maakt vooral naaste familie er gebruik van als ze hier langdurig zijn (dagje klussen, of oppassen op huisdieren) maar ook prima als het wel gewoon vrienden zijn die even op bezoek zijn.

Zelf vraag ik het eigenlijk alleen als ik ergens mijn laptop heb meegenomen, maar dan heb ik dat vaak ook bewust gedaan omdat ik met diegene iets samen moet doen (of afgesproken heb dat ik nog wel even wat moet werken o.i.d.).

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 07:16

Maar nou eens omgekeerd: waarom zouden providers hun modems/routers dan in hemelsnaam met een wachtwoord/key afleveren als het allemaal toch geen fluit uitmaakt?

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 07:20

Ibbel schreef:
Maar nou eens omgekeerd: waarom zouden providers hun modems/routers dan in hemelsnaam met een wachtwoord/key afleveren als het allemaal toch geen fluit uitmaakt?

Omdat je natuurlijk wel niet echt voor vreemden wil betalen natuurlijk. Mensen in je huis 1 ding, mensen voor je deur in de auto die je niet kent net iets anders