(Particulier) huis huren: Hoe dan? Lijkt onmogelijk.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-20 14:31

Ninx, als de huizenprijzen laag liggen, is de rente hoog. En als de huizenprijzen hoog liggen, is de rente laag. Dit gaat al tientallen jaren zo en zal zo blijven gaan. Evenwicht.

_djoeke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-20 14:33

Ninx schreef:
_djoeke_ schreef:
Al ligt dat laatste voorlopig niet in de lijn der verwachting, met de woningtekorten.

Woningtekort.... er zijn meer dan voldoende woningen.

Er zijn echter te weinig betaalbare woningen. Dat is een trend over de hele planeet.
Steeds meer mogelijkheden voor groot geld, steeds minder mogelijkheden voor de kleine portemonnee.
Een mooi voorbeeld van de gevolgen van het kapitalistisch systeem.

Ik weet niet hoe het in België is, maar in Nederland is de vraag zowel voor huur als koopwoningen (ook in het hogere segment) veel groter dan het aanbod. Dit drijft de prijzen ook op.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-20 14:34

Ninx schreef:
Schemerdier schreef:
Ninx, begrijp je de werking van een lening niet? Want stellen dat iemand zijn huis nooit afgelost krijgt is gewoon onzin. Of in Nederland moeten de kredieten volledig anders zijn dan in België (wat ik betwijfel)
.

In Nederland koop je voor de prijs van een vrijstaand huis in België een rijtjeshuis.
Ht is volstrekt andere markt, huizen zijn hier VEEL duurder.

Bovendien zijn er bij jullie meer eisen t.a.v. eigen geld meebrengen, in Duitsland ook. dat is een veel gezonder uitgangspunt.
Dus dat bij jullie mensen hun huis uiteindelijk bezitten geloof ik direct.

De lonen liggen hier gemiddeld wellicht wel wat hoger, maar de stijging van huizenprijzen en huren is zo proportioneel dat je daar niet veel mee kunt.
Alles lijkt hier steeds duurder te worden, in werkelijkheid wordt ons geld steeds minder waard.

Dit is het einde van de opwekkende nieuwsberichten :D

Dat is wel heel Nederland over één kam scheren hoor.

In het noorden heb je plekken waar je een boerderij voor 2 ton koopt.
Hier (semi noorden) koop je daar een rijtjeshuis voor.

Een nette rijtjeshuis in het westen kun je hier weer een vrijstaande woning kopen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-20 14:34

Ninx schreef:
Schemerdier schreef:
Ninx, begrijp je de werking van een lening niet? Want stellen dat iemand zijn huis nooit afgelost krijgt is gewoon onzin. Of in Nederland moeten de kredieten volledig anders zijn dan in België (wat ik betwijfel)
.

In Nederland koop je voor de prijs van een vrijstaand huis in België een rijtjeshuis.
Ht is volstrekt andere markt, huizen zijn hier VEEL duurder.

Bovendien zijn er bij jullie meer eisen t.a.v. eigen geld meebrengen, in Duitsland ook. dat is een veel gezonder uitgangspunt.
Dus dat bij jullie mensen hun huis uiteindelijk bezitten geloof ik direct.

De lonen liggen hier gemiddeld wellicht wel wat hoger, maar de stijging van huizenprijzen en huren is zo buitenproportioneel dat je daar niet veel mee kunt.
Alles lijkt hier steeds duurder te worden, in werkelijkheid wordt ons geld steeds minder waard.

Dit is het einde van de opwekkende nieuwsberichten :D

Misschien als je vergelijkt met de Ardennen :') Dus een rijtjeshuis kost daar bij jullie een half miljoen? Want dat kost dat toch in regio Gent, waar ik uit kom.

Misschien zal het dat in de randstad ook wel kosten, maar niet in heel Nederland toch?
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 13-09-20 14:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-20 14:35

Storm schreef:
Ninx, als de huizenprijzen laag liggen, is de rente hoog. En als de huizenprijzen hoog liggen, is de rente laag. Dit gaat al tientallen jaren zo en zal zo blijven gaan. Evenwicht.

Dat is helaas niet waar.
Dat is waarom iedereen nu denkt te moeten instappen.

Maar banken hebben het momenteel heel moeilijk, en dat wordt nog moeilijker.
Met het dalen van huizenprijzen zal de rente nog verder dalen om het aangaan hypotheken verder te stimuleren.
Is dat realistisch of gezond? Nee....

Jouw redenatie is gezonder en logischer maar niet de realiteit wanneer de markt instort.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-20 14:36

DeMolenhoek schreef:
Misschien als je vergelijkt met de Ardennen :') Dus een rijtjeshuis kost daar bij jullie een half miljoen? Want dat kost dat toch in regio Gent, waar ik uit kom.

Misschien zal het dat in de randstad ook wel kosten, maar niet in heel Nederland toch?

Een rijtjeshuis kost hier inderdaad zomaar een half miljoen.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-20 14:39

daantjuhhh schreef:
Dat is wel heel Nederland over één kam scheren hoor.

In het noorden heb je plekken waar je een boerderij voor 2 ton koopt.
Hier (semi noorden) koop je daar een rijtjeshuis voor.

Een nette rijtjeshuis in het westen kun je hier weer een vrijstaande woning kopen.

Ja, dat is waar..... maar ook die huizen op die locaties zijn nu te duur. Ik kom er zelf vandaan en woon nu in de randstad.
Daar gaan veel mensen uit het westen naartoe die dat weer goed kunnen betalen.

In het noorden is ook minder werkgelegenheid. Hoe meer richting randstad, hoe duurder de huizen worden.
Dat spreekwoordelijke boerderijtje van 2 ton dat jij benoemt is nu ook een halve ton tot 75.000 te duur.
Na de 'correctie' (die onherroepelijk komt) gaat ook dat boerderijtje weer terug naar een gezonder prijs.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-20 14:42

Ninx schreef:
DeMolenhoek schreef:

Een rijtjeshuis kost hier inderdaad zomaar een half miljoen.

Komop, niet in het grootste gedeelte van Nederland toch? Dat kun je hier echt niemand wijsmaken.

Storm

Re: (Particulier) huis huren: Hoe dan? Lijkt onmogelijk.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-20 14:44

Welnee, een leuk rijtjeshuis in de randstad heb je prima tussen de 3 en 4 ton.

ontherun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-20 14:46

En hier in het zuiden heb je ook echt vrijstaande huizen voor 5 ton. Hell, minder zelfs, budget van TS kan ze echt wel een mooi vrijstaand huis of dikke 2-onder-1 kap van kopen. Dus nee, Nederland houd niet op bij de randstad, en TS kan er bijna niet verder vandaan wonen :=

SoofO

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-20 14:49

Ik dacht dat dit topic ging over een woning huren :+ :+

Ik zoek zelf altijd via de Duitse marktplaats, dus misschien staat er in NL ook wel wat boeiends op. Heb ooit ook weleens een woning via een makelaar gevonden. Heb je alleen weer een boel extra kosten helaas. Of via FB marktplaats.

Bij particulier vraag ik wel altijd of de bezichtiging alleen is. Heb ooit een keer gehad dat er echt 20 mensen waren, zulke doe ik nooit meer. Met honden sta je dan toch gelijk op de laatste plaats. Doe alleen bezichtigingen waarbij ik alleen ben en direct kan zeggen dat ik het neem of niet. Ik wil sowieso nooit kopen, ik hou van huren. :o

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-20 15:06

@Ninx, ik denk dat jij al het negatieve totaal aan het veralgemenen bent.
In België zijn ook regio’s en steden waar je geen deftig rijhuis vindt onder de 3 ton, net zoals er regio’s in nl zijn waar je daar een deftig vrijstaand huis voor koopt.

Tuurlijk zullen er mensen zijn die lenen op een heel ongunstige manier, maar het doorsnee mens die leent doet dit gewoon met de garantie dat, eens de lening afbetaald is, het huis van hen is. Dus door ook weer de mindere negatieve leningen te veralgemenen ben jij degene die het onjuist voorstelt hoe het meestal wel gewoon goed gaat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-20 15:09

Ik heb niet het hele topic gelezen omdat ik zie dat het ondertussen heel ergens anders over gaat :+ Heb je al eens bij een makelaar aangeklopt TS? Vaak betaal je daar wel wat voor, maar het is een fijne tussenpersoon. In veel gevallen kan je je wensen doorgeven en geven zij een seintje als er iets vrijkomt dat binnen je eisenpakket valt. Ik heb zo ook in Amsterdam binnen afzienbare tijd een particuliere huurwoning kunnen vinden, terwijl het hier echt drama is.

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-20 16:30

Ons huurhuis hebben we via een makelaar weten te bemachtigen. Het is echt heel lastig om een betaalbare woning te vinden.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-20 16:40

Cursebreaker, ik heb niet alles gelezen, maar gaan huizen onder de 200.000 niet als warme broodjes over de toonbank bij jullie? Of moet er zo veel aan gebeuren?

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-20 16:45

marleen_88 schreef:
Ons huurhuis hebben we via een makelaar weten te bemachtigen. Het is echt heel lastig om een betaalbare woning te vinden.

Sowieso omdat bij particuliere huur vaak 4 keer de huur als inkomenseis verwacht wordt.

maessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-20 17:18

Ts, hebben jullie je huis al door een paar makelaars laten taxeren? Denk dat dit voor jullie ook nog wel interessant kan zijn. Stel dat de makelaars wel een overwaarde verwachten, dan is het ook goed om daar even naar te kijken. Naar mijn weten kun je overwaarde maar tot zolang meenemen naar een nieuw huis. (Ik meende een jaar, maar weet niet of dat per bank ook nog verschilt) daarna moet je daarover afrekenen bij de belasting als je pech hebt. Denk dat zulke dingetjes te weten wel handig is bij het nemen van jullie beslissing. Verder zeg je dat je budget hebt berekend voor een bepaalde periode te huur. Zeg bv een jaar. Dan zou je toch ook een jaar dubbele lasten kunnen dragen, misschien zelfs langer als het hypotheekbedrag lager is dan de e verwachten huur. Dit is wat mij al lezende te binnen schoot. Hoop dat je er wat mee kan, en succes met jullie zoektocht! Denk dat je goed bezig bent met veel viavia te proberen te zoeken, er vroeg bij zijn geeft toch de grootste kans!

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-20 17:31

Overwaarde moet je binnen 2 kalenderjaren weer in een huis investeren. Dus als je nu je huis zou verkopen met overwaarde moet je uiterlijk 31 december 2021 de overdracht van je nieuwe huis hebben. Anders moet je er inderdaad over gaan betalen. Verkoop je je huis in januari heb je nog een heel jaar extra.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-20 17:38

Er is alleen geen overwaarde staat ergens in de beginpost. Het huis staat onder water. De hypotheek is 131 en het huis moet 110-115 opbrengen om kiet te staan.

Ook daarom denk ik dat ze beter van hypotheek naar hypotheek kunnen gaan ipv stopzetten want dan bestaat de kans ook nog dat er bijbetaald moet worden.

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-20 17:39

janderegelaa schreef:
marleen_88 schreef:

Sowieso omdat bij particuliere huur vaak 4 keer de huur als inkomenseis verwacht wordt.

Vijf jaar geleden was dit bij ons niet nodig, maar dat kan nu natuurlijk veranderd zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-20 17:42

Storm schreef:

Nee, echt niet. De hypotheekrente is zo laag omdat de Europese Centrale Bank de rente al jaren laag houdt. Het heeft helemaal niets met evenwicht te maken, integendeel.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 13-09-20 18:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Ninus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-20 18:09

Wij hebben een jaar of 5 geleden ons huis verkocht en zijn eerst gaan huren. Met hetzelfde idee om ons droomhuis te vinden. Het verschil is wel dat wij in een compleet andere regio zitten en voor een schappelijk bedrag een huis konden huren. Daarnaast was de tijd minder onzeker dan nu.

Maar, ik zou het nu niet weer doen op deze manier. Ons huis was binnen een dag verkocht en wij hebben twee jaar moeten overbruggen, een jaar gezocht en een jaar verbouwd. We hebben weinig geld verknoeid aan huur, maar ik was zoveel liever in ons oude huis blijven wonen gedurende die 2 jaar. Maar dat is misschien achteraf makkelijk praten.

Maar volg vooral je gevoel, met zekerheid is niks mis, maar ook van koophuis naar koophuis is niet gelijk een enorm risico. Hier betalen wij ook netjes af, het idee zeg, dat niemand in Nederland zijn schuld aan het afbetalen is, wat een bizarre uitspraak. Ben benieuwd naar een onderbouwing :j

Qua verhuur, wij hebben ons tweede huis altijd via een verkoopmakelaar verhuurd. Deze plaatste het huis op Funda. Zorg voor referenties, bij ons stonden ze in de rij en het helpt om wat meer achtergrondinformatie te hebben van potentiële huurders. Huisdieren waren echter wel een groot nadeel.
Overigens zijn wij ook altijd verantwoordelijk geweest voor de ‘vaste’ binnenkant en hebben dus keurig de ketel, de inbouwkoelkast en de vaatwasser vervangen. Het is dus ook logisch dat de ontvangen huur hoger is dan de hypotheeklasten.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-20 21:27

Oh hemel, wat een gebrek aan kennis komt hier in het topic voorbij en stellig verkondigde verkeerde kennis ook nog eens, echt verbazingwekkend :wow: .

TS, alsjeblieft. Maak voor komende week even een afspraak met een hypotheekadviseur want jullie snappen er echt heel weinig van en gaan daardoor enorm in jullie vingers snijden. Jullie hebben een heel onzalig plan, wat jullie onnodig veel geld gaat kosten. Dus: komende week naar een hypotheekadviseur.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-20 21:37

Ik geloof dat ik beter niet meer informatie had kunnen geven in de OP over Waarom we particulier willen huren, want dat schijnt toch wel echt doodzonde te zijn om te willen doen :') Ik snap dat velen goedbedoeld advies willen geven; waar ik ook wat mee ga doen zoals al aangegeven. Maar ik ga me ook niet meer voor verantwoorden voor de Waarom achter het particulier willen huren. We gaan in gesprek met adivseurs omtrent de verkoop van dit huidige huis en het kopen van een volgend huis, maar we blijven gewoon zoeken naar een huurhuis aangezien een volgend huis kopen geen haast heeft voor ons en we dus graag wel een leuk huis willen huren in de tussentijd. Dit topic werd gestart omdat we bezig zijn met het zoeken naar een particulier huurhuis, en ik was benieuwd naar de ervaringen hiermee en de Waarom had eigenlijk niet eens uit moeten maken. Maar bokt zou bokt ook niet zijn natuurlijk zonder dat een topic volledig de andere kant uit gaat en discussies over elk klein aspect gestart moeten worden.

Bedankt in ieder geval aan alle mensen die gerelateerd advies/ervaringen deelde en alsnog ook bedankt voor goedbedoelde en fijn gegeven adviezen van sommigen rondom de verkoop aspecten, waar we zeker nog adviseurs voor in de arm gaan nemen en waar ik ook via pb nog fijne tips voor heb gekregen. Maar telkens maar herhalen over dat we met adviseurs moeten gaan praten wordt wel een beetje oud, zeker aangezien ik nu ook al meermaals heb aangegeven dat we dat ook gaan doen omtrent de verkoop van dit huis en tzt ook de aankoop van het volgende huis :j En over Waarom we particulier willen gaan huren ga ik me dus niet meer verantwoorden, want daar staan we wel nog steeds achter en dat is dat. Mocht het toch anders lopen en we toch een andere weg willen bewandelen, zien we dat vanzelf wel. Momenteel is nog niks gaande behalve dat we wel actief zoeken naar een huurhuis en is de rest allemaal theoretisch denken, waar we dus nog wat mee gaan doen. We zien wel wat het ons gaat brengen als we er verder mee aan de slag gaan als we ook nog met adviseurs praten. We hadden genoeg redenen om het anders aan te willen pakken en particulier te gaan huren, waar ik niet tot in detail over heb ingetreden, maar ik vind niet dat ik me tot in detail moet verantwoorden daarvoor. Ik snap dat het veelal goedbedoeld is, maar de boodschap is wel duidelijk en verder laat ik het hier dan ook bij, want dit was echt niet de insteek van mijn topic.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-20 07:23

Hier momenteel ook opzoek naar een huurhuis (particulier) met nog eens extra ruimte voor de webshop. Ik herken je struggle :P