De coronaMelder of corona app.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-20 21:29

Ik heb de app vandaag geïnstalleerd. Ik vind em er betrouwbaar en veilig uit zien. Hij gebruikt geen locatiegegevens (daar moet je altijd eerst toestemming voor geven op de iphone als een app dat wil, maar deze vraagt daar niet naar), ik heb ook geen persoonsgegevens hoeven invoeren, dus qua privacy lijkt het me op het eerste oog goed geregeld.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-20 21:41

Ik ga de app niet installeren, ik wil geen test doen en ik wil ook het vaccin niet zodra dat er is.

Ik houd wel 1,5 meter afstand, werk thuis zoveel mogelijk en geef mensen geen hand/knufffel, ga niet naar feestjes. Heb overal handalcohol en zeep staan. En bij klachten zou ik absoluut thuis blijven tot ik 100% beter ben.

Ik vertrouw de veiligheid van de app niet.. Hoe wordt omgegaan met privacy (zeker met mogelijke straffen?!) en daarnaast... Wat als je in contact bent geweest.. Wat dan?
Ben ik dan verplicht een coronatest te doen? Dat zie ik niet zitten. Wordt al naar als ze laten zien hoe ze die test afnemen. Wat dat betreft wil ik wel de vrijheid behouden om zelf te bepalen of ik onderzoek/behandeld wil worden.
Zodra ik klachten heb blijf ik binnen. Corona of niet.
En daarnaast het vaccin, als dat er komt. Idem dito des tijds met de baarmoederhals vaccinatie.. Ik neem geen vaccins die niet al jaaaaren bij mensen wordt gebruikt.
Ik ben geen anti vaxxer, ben zelf voor alles geent... Maar nieuwe vaccins vind ik gevaarlijk omdat je niet weet wat het op lange termijn doet.
Laatst bijgewerkt door Hutcherson op 19-08-20 21:41, in het totaal 1 keer bewerkt

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-20 21:41

Ik weet niet wat consequenties (kunnen) zijn.
Gevangenisstraf, je baas inlichten.
Het is mij allemaal te onduidelijk.

Net als hoe lang je gegevens worden bewaard, wie gaat de gegevens bewaren, worden die gegevens doorverkocht.

Paar maanden geleden heeft de gemeente ook al mijn gegevens, inclusief, bsn nummer online gegooid. Foutje bedankt.

Dus nee, ik begin er niet aan.

eilleen333

Re: De coronaMelder of corona app.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-20 21:43

Als de app op Bluetooth werkt heeft het voor mij weinig zin. Bluetooth vreet batterij, dus ik heb dat altijd uit staan.

onpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-20 21:51

Ik hoef de app niet. Zie het nut er niet van in.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-20 21:59

Je kunt zelfs het blootstellingslogboek op de app zelf verwijderen en voor diegene die zo bang zijn voor hun privacy, lees het nog eens goed na , volgens mijn valt het echt reuze mee .

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-20 22:35

Hier gebruiken ze een QR-Code die bij elk bedrijf moet ophangen. Je meldt je aan en weer af. Internet bereik is in NZ op sommige plaatsen niet zo heel goed, dus er is ook een lijst waarop je je aanmeldt voor de mensen die geen QR-Code scannen.

Zelf doe ik het scannen niet, ik heb namelijk niet zoveel internet en daarnaast zet ik mijn internet altijd uit buiten de deur omdat zelfs met Wi-Fi zonder inloggen er gevolgd kan worden waar je bent. Op fb deel ik niets openbaar en ben ik zoiezo niet erg actief en al die andere social media heb ik niet.

Het schriftelijke aanmelden heb ik ook problemen mee. Enkel het zwembad laat je jouw gegevens in een dichte doos stoppen, verder kan dus overal iedereen jouw telefoonnummer en/of emailadres zien. Wat ik in het kader van de privacywetgeving eigenlijk afvraag of dat überhaupt mag?

Ik betaal overal met mijn pinpas en bij het zwembad log ik me in met mijn lidmaatschapkaart. Verder kom ik nagenoeg nergens behalve de supermarkten, dus die pinpas is genoeg en makkelijke tracing voor mij.

Overigens heb ik geen problemen met de 2-m samenleving (Ja hier 2 meter) ik ga met liefde ruim om mensen heen maar als diezelfde mensen dan 10 minuten naar hetzelfde wasmiddel of stronkje brocolli staan te kijken dan ben ik er wel klaar mee en ga er ruim langs. Ik zie dan wel weer mensen die zeggen dat ik me volgens hun niet aan de 2 m hou terwijl ze zelf naast me komen staan.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-20 23:50

Hutcherson schreef:
Ik vertrouw de veiligheid van de app niet.. Hoe wordt omgegaan met privacy (zeker met mogelijke straffen?!) en daarnaast... Wat als je in contact bent geweest.. Wat dan?
Ben ik dan verplicht een coronatest te doen? Dat zie ik niet zitten. Wordt al naar als ze laten zien hoe ze die test afnemen. Wat dat betreft wil ik wel de vrijheid behouden om zelf te bepalen of ik onderzoek/behandeld wil worden.
Zodra ik klachten heb blijf ik binnen.

luuntje schreef:
Ik weet niet wat consequenties (kunnen) zijn.
Gevangenisstraf, je baas inlichten.
Het is mij allemaal te onduidelijk.

Net als hoe lang je gegevens worden bewaard, wie gaat de gegevens bewaren, worden die gegevens doorverkocht.

Antwoorden op deze vragen staan in de info van de app in de appstore.
Lees het eens door voor er geroepen word dat het niet goed is.
Antwoorden op AL deze vragen staan in e app VOOR je deze kan activeren.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-20 23:57

Maar serieus? Waarom denken mensen écht dat er gevangenisstraf samenhangt met die app? Ik kan daar met m'n verstand niet bij.

nicole_floor

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-20 00:49

Blue_Eyes schreef:
Maar serieus? Waarom denken mensen écht dat er gevangenisstraf samenhangt met die app? Ik kan daar met m'n verstand niet bij.

Nou dit dus. En zo als het door spelen naar je baas, sorry maar ik heb niks voor hem te verzwijgen. En als ik een melding krijg in de app, dan overleg ik dat netjes met hem.

druppeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-20 06:51

Ik heb hem direct geïnstalleerd. Naar mijn mening komt iemand niets meer te weten over mij met die app, en als dat wel zo is, succes ermee.

Hij werkt inderdaad met Bluetooth en ook ik heb die lang niet altijd aanstaan. Maar dat hoeft ook niet. Thuis komen er geen besmettingen binnen, in de auto niet er cetera. Ga ik nu de stad of een winkel in, zet ik de Bluetooth wel bewust aan.

De telefoon geeft ook braaf een melding dat je Bluetooth niet aan staat, dus dat de app dan niet werkt. Je kan dus zelf kiezen wanneer wel of niet.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-20 07:27

Blue_Eyes schreef:

Ik heb de app (nog?) niet. Niet omdat er hoegenaamd een gevangenis straf aan gekoppeld zou zijn, maar me er gewoon nog niet in verdiept. Ook omdat ik niet meer ov reis en je ziet me ook niet snel in horeca gelegenheden. Enkel de snackbar, maar daar bestel ik online, zodat ik niet hoef te wachten. 2 vliegen in 1 klap.

In antwoord op jouw vraag, zijn er wel meer zaken waar ik met mijn verstand niet bij kan. Dat mensen Covid-19 nog afdoen als niet-bestaand. Dat er mensen zijn die gallisch worden van de maatregelen, dat snap ik. Maar dat ze daarna (mn in Nederland) alle regels aan de laars lappen en niet zien dat dit soort gedrag juist kan leiden tot veel strengere maatregelen. Dat snap ik ook niet.

Het "na mij de zondvloed" denken. Omdat het een simpel griepje zou zijn. Maar volledig voorbij gaan aan alle mensen in de gezondheidszorg die zich (zowat) overspannen hebben gewerkt. Die nog aan het bijtanken zijn. Of patiënten drie te kampen hebben met alle heftige naweeën. Dat "na mij de zondvloed denken" snap ik ook niet.

Ik probeer zoveel mogelijk op mijn eilandje te blijven. Zal me toch eens verdiepen in de app.

Solistar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-20 22:33

bigone schreef:
Je kunt zelfs het blootstellingslogboek op de app zelf verwijderen en voor diegene die zo bang zijn voor hun privacy, lees het nog eens goed na , volgens mijn valt het echt reuze mee .

Ik heb meer vertrouwen in de Autoriteit Persoonsgegevens dan in mensen die 'geloven dat het wel meevalt'.

Daarnaast, ik krijg een melding. Word ik dan geacht een test te doen en in de tussentijd thuis te blijven om te wachten of ik misschien ergens last van ga krijgen? Ga niet elke x thuis blijven van werk. Wel bij klachten, echt wel, maar niet als ik nergens last van heb. En ik kan niet zien waar ik in contact ben geweest, dus ook niet even logisch nadenken of het een reëel risico is dat ik besmet ben geraakt nav de omstandigheden. Ik snap dat locatie doorgeven niet kan ivm privacy, maar ik geloof daarom ook niet zo in het nut. Als mijn buurman de app heeft en positief test, zit er altijd nog een muur tussen en is er geen gevaar.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-20 22:42

Nee je hoeft niets te doen met de melding want dat is anoniem. Maar zo’n melding totaal negeren , tja dan hoef je hem inderdaad niet te downloaden.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-20 22:45

Maar ik neem aan dat je het weet als het je buurman is, Solistar :) Overigens weet ik niet hoe het bij jou is, maar mijn telefoon ziet de bluetooth-speaker van de buurman niet eens, dus ik geloof niet dat je daar een melding van zou krijgen. Het moet al langer dan een kwartier nonstop binnen 10 meter zijn (want verder gaat BT niet).
De zorgen van de AP liggen niet bij de app zelf, dat mag gezegd worden. Die liggen bij hoe Apple en Google met de gegevens omgaan. Aangezien ik ook Whatsapp, Facebook en Google gebruik, maak ik mij geen illusies over wat er met mijn gegevens gebeurt. Zet voor de gein even naast elkaar wat Whatsapp wil gebruiken van je telefoon tov wat de Coronamelder wil gebruiken. Je schrikt je kapot, en niet van de Corona-app...

JoliekeDH

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-20 23:43

Ik heb de app gedownload, en alle vragen/twijfels die hier staan worden erg uitgebreid uitgelegd in o.a. de privacyverklaring.

Waar ik wel benieuwd naar ben, wat gebeurt er qua meldingen nadat je een GGD-registratie via de app 'doet', want ze zeggen dat het volgende dan gebeurt:

- De TEKs (codes) van afgelopen 14 dagen worden naar de server verzonden en daar omgezet in andere codes, DKs (Diagnostic Keys).
- Appgebruikers krijgen dan een melding mocht in hun 'logboek' 1 van die DKs voorkomen, en op basis van
bepaalde data wordt een advies/risico analyse gegeven.

Maar erna?
De app genereerd dagelijks nieuwe TEKs, en die worden pas op het datacenter omgezet in DKs (dus daar wordt pas het label 'positief getest' eraangehangen).
Dat verzenden gebeurt echter niet automatisch/dagelijks, maar is eenmalig gebeurt met de codes van de afgelopen 14 dagen.
De vanaf dat gemaakte codes (TEKs) staan alleen gelogt op je toestel, en hebben dus geen 'positief-getest labels' (DKs) eraan hangen.

Begrijp ik dit goed?

Zo nee, dan zou je dus wel (zo goed als) ter plekke een melding kunnen krijgen dat je in contact bent (geweest) met een positief geteste appgebruiker, en dat was juist een onwenselijke situatie toch?
Dat er een soort heksenjacht ontstaat want we hebben hier in het gebouw een positief getest persoon?

Nu wordt uiteraard verwacht (geëist?) dat je je verantwoordelijkheid neemt na positieve test, maar het kwam op mij over dat dit gedeelte ondervangen was met de manier van anoniem werken enz, dus ben benieuwd wat ik verkeerd begrijp.

Gea99

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-20 01:49

Ik heb hem van de week geinstalleerd. Echter moet ik wel de locatie aanzetten? Zet ik hem uit krijg ik melding dat de bloodstellingsmelding inactief is.

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-20 09:02

Solistar schreef:
bigone schreef:

Ik heb meer vertrouwen in de Autoriteit Persoonsgegevens dan in mensen die 'geloven dat het wel meevalt'.

Daarnaast, ik krijg een melding. Word ik dan geacht een test te doen en in de tussentijd thuis te blijven om te wachten of ik misschien ergens last van ga krijgen? Ga niet elke x thuis blijven van werk. Wel bij klachten, echt wel, maar niet als ik nergens last van heb. En ik kan niet zien waar ik in contact ben geweest, dus ook niet even logisch nadenken of het een reëel risico is dat ik besmet ben geraakt nav de omstandigheden. Ik snap dat locatie doorgeven niet kan ivm privacy, maar ik geloof daarom ook niet zo in het nut. Als mijn buurman de app heeft en positief test, zit er altijd nog een muur tussen en is er geen gevaar.

Hoe vaak denk je een melding te zullen krijgen? Ik woon in Duitsland en heb de Duitse app toen gelijk gedownload (1-2 maand terug) en heb nog steeds geen melding gehad. Je hoeft echt niet bang te zijn dat je straks wekelijks een melding krijgt.

BrittOllie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-20 09:17

Ik ben als wetenschappelijk onderzoeker betrokken bij de ontwikkeling van de CoronaMelder.
Ik zie hier nog een aantal misvattingen langskomen maar ook veel (terechte) vragen.

Ik wil best hier of via PB het eea uitleggen of vragen beantwoorden. :)

Op mijn privé Facebook heb ik er ook een bericht geschreven waar veel interessante discussies onder plaatsvinden... :P
https://www.facebook.com/10000117758609 ... hO6d7S&d=n

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-20 10:05

Interessant BrittOllie!

Ik heb met mijn vriend de app even doorgelopen (hij is android app developer en kent een paar developers die eraan hebben gewerkt, hij zegt dat het echt hele goede developers zijn).

Qua privacy:
In het systeem staat niet dat Anna Smit uit Amsterdam corona heeft, maar dat 22f8f48cf35172e3cf7933e9cfd810921464b25d corona heeft en dat moet dan worden gemeld aan c232a87c0a7842d4e6be7992f5528196a638f5f2. Er lijken dus geen persoonsgegevens aan vast te hangen. Grootste 'onzekerheid' ligt bij Apple en Google: zij hebben de API's ontwikkeld die bepalen of je wel of niet in contact bent geweest. Alle code van de app zelf is ook open source.

Biebz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-20 10:12

Ik heb hem wel gedownload.
Woon een in grote flat waar je nog niet eens een kwart van de mensen kent.
Daarnaast werk ik in een winkel en heb dus totaal geen idee of ik in de buurt kom van besmette mensen.

Het idee dat ik gewaarschuwd wordt als dat wel zo is geweest vind ik prettig. Dan kan ik er wat aan doen om verspreiding verder te voorkomen.

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-20 10:26

Ik krijg steeds een melding: de app heeft de afgelopen 24 uur geen internetgebruik.... of zoiets. Wat is dat?

BrittOllie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-20 12:38

Reactie op een aantal vragen/opmerkingen hier:
- Afgelopen woensdag heeft voor het eerst een positief getest persoon zijn contacten via de app gewaarschuwd en deze hebben succesvol een melding ontvangen.
- De app heeft bluetooth verbinding nodig dus als je deze uitzet kun je hem als het ware tijdelijk deactiveren (technisch gezien).
- Het bouwteam is momenteel nog bezig met het zoeken naar een oplossing voor gebruikers met mobieltjes voor iOS 13.5 en Android 6.0. In de Appstore is nu wel duidelijk aangegeven dat de app alleen (nog) werkt vanaf deze systeemversies.
- Wat betreft dat je voor android wel je locatie moet toestaan: De app zelf gebruikt geen locatie, maar het is een vereiste van Android zelf dat je moet instemmen met delen locatie als je Bluetooth inschakeld. Bij Apple hoeft dit niet.
- De app maakt gebruik van low-battery. Bij mijzelf heeft de app de afgelopen 2 weken (ik heb hem al sinds de beta-versie eind juni) gemiddeld per dag 1 minuut batterij gekost terwijl ik hem geopend had en 5 minuten batterij op de achtergrond.
- Wat betreft Duitse/Nederlandse app: technisch zijn de apps in staat om ook met elkaar codes uit te wisselen, maar er zit ook ergens nog een technisch probleem waardoor dat niet lukt. Dit is bekend en hier wordt aan gewerkt. (Meer kan ik er niet over zeggen, ik heb geen technische expertise ;) )
- Wat betreft het melden van een positieve test: in de app zie je de GGD-sleutel/code. Deze is op elk moment al zichtbaar, deze ontvang je niet pas van de GGD. Deze code wordt dus constant uitgewisseld met andere appgebruikers in jouw omgeving. Deze code verandert periodiek. Wanneer je na het doen van een test gebeld wordt door de GGD met de uitslag vraagt de GGD om jouw code, om deze te verifiëren (anders kan iedereen willekeurig zijn code gaan delen, ongeacht positief getest of niet). Vervolgens dien je zelf via de app de ‘code te delen’. De GGD zal je hierbij helpen, zodat het ook toegankelijker is voor mensen met beperkte technische vaardigheden. Wanneer je deze codes deelt worden alle andere appgebruikers waarmee jij in contact was gewaarschuwd met een melding dat hij/zij # aantal dagen geleden is blootgesteld aan iemand die positief getest is.
- De app heeft een netwerkverbinding nodig, dus wanneer je tijdelijk even geen internet hebt zul je een melding ontvangen over netwerk, omdat op dat moment de app niet naar behoren kan functioneren. @Nynke55.
- Je hoeft geen persoonsgegevens in te vullen in de app
- Tot zover is er helemaal geen sprake van sancties en het downloaden van de app is absoluut een vrijwillige keuze.

Verder:
Ik zie een aantal mensen zeggen dat zij de app niet willen downloaden maar zich wel netjes aan de 1,5m afstand en andere maatregelen houden. Begrijp me niet verkeerd, persoonlijk vind ik het zeker goed dat je de maatregels opvolgt (en zo hoort het ook!), maar het is op de lange termijn niet haalbaar om deze maatregelen te houden. Dit heeft grote impact op de economie/maatschappij en de gezondheid van individuen. Deze app is juist ontwikkeld om op een duurzame manier een oplossing te vinden en de geeft de mogelijkheid (indien effectief gebruik) om maatregelen te kunnen versoepelen.

Giolli schreef:
Ik heb de app ook gedownload maar ik zie dat je na de tijd pas een melding krijgt. Dus stel je zat met iemand in de trein krijg je ná die tijd een melding. Tja, dan heeft het voor mij niet zo’n grote meerwaarde meer.

Dit is niet meer dan logisch, want stel het was al bekend dat de persoon waarmee je in de trein zat het coronavirus heeft, waarom zat deze dan niet in quarantaine? De positief geteste personen lopen als het goed is niet ‘in het wild’. Ook heb je niet direct symptomen, maar kun je wel besmettelijk zijn. Dus er zit altijd een soort vertraging tussen blootstelling aan iemand met het virus en de melding ontvangen (dus ook geen heksenjacht ;)). Inmiddels ontvang je al wel steeds sneller testuitslagen en dit benadrukt ook weer hoe belangrijk het is om je meteen te laten testen wanneer je symptomen hebt. Hoe sneller je je laat testen, hoe eerder je ook anderen kunt waarschuwen. In ons onderzoek kwam deze opmerking trouwens ook vaak terug, dus het is zeker niet raar dat je dit denkt Giolli. Ik pak enkel jouw citaat er nu uit omdat dit een veelvoorkomende misvatting is, niet persoonlijk bedoeld.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-20 12:46

Even terugkomend op de locatie aanzetten. De app zelf zal mogelijk niet veel stroom gebruiken. Locatie aanzetten halveert ongeveer de batterijduur van mijn telefoon en wordt hij warm omdat hij continue moet blijven scannen waar hij is. Telefoon heeft niet de grootste hoeveelheid rekengeheugen en wordt er ook traag van. Als ik daar bovenop ook bluethooth zou aanzetten denk ik dat ik op nog geen derde van de normale batterijduur kan volhouden.

En nadeel locatie aan betekent dat google ook mijn locatie heeft en die gaat het geen barst aan. Dan zou ik als ik maps een keer nodig heb dan google toestemming moeten geven voor locatie gebruik en het anders uitzetten.

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-20 12:49

BrittOllie, er zijn bij mij wel plekken waar ik geen internet heb, maar dat is dan maar een paar minuten, geen 24 uur.