Je mag alleen iets van dierenleed vinden...

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Tiepfoudt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 21:47

Fellor schreef:
Leven en laten leven vind ik altijd een debiele uitspraak. Waar ligt de grens? Als ienand zij kind wil musbruiken zeg je dat toch ook niet? Voor mij is een dier in zulke bizar afschuwelijke omstandigheden houden en laten sterven in mestputten etc net zo erg, dus mensen dan hun idee gunnen gaat mij echt te ver.

Eh gaat het? :(:)

Is het een mogelijkheid dat een boer wél om zijn dieren geeft, ondanks het feit dat hij zijn dieren houdt op een manier die jou niet aanstaat? Is dat een mogelijkheid, omdat we misschien niet voor een ander kunnen bepalen of hij wel of niet om zijn dieren geeft? Zo geef ik heel veel om onze melkkoeien, terwijl jij je daar waarschijnlijk niets bij kunt voorstellen. En dat is helemaal niet erg. Maar nu, vind je het eerlijk om op basis van (halve) nieuwsberichten conclusies voor jezelf te trekken ("er verdrinken dieren in mestputten omdat het te duur is om ze eruit te halen") om die vervolgens ten gehore te brengen aan een ieder die het maar horen (en geloven) wil?

En eh, vind je het eerlijk om boeren bij wie er een dier door de roosters zakt, te vergelijken met iemand die kinderen misbruikt?

Mondy

Re: Je mag alleen iets van dierenleed vinden...

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-20 10:52

Moderatoropmerking:
We zien een aantal mooie inhoudelijke posts op elkaar in deze discussie. Hou er rekening mee dat met dit soort pittige discussies ook pittige vragen en meningen kunnen voorbij komen.
Wil je je mengen in de discussie geef dan ook antwoord op de vragen die gesteld worden of leg uit hoe je iets bedoeld.
Hou de discussie op het onderwerp en niet op de man.

piffgek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-20 11:09

Interessante vraag TS! Ik moet zeggen dat ik niet het hele topic heb gelezen, maar ik moet wel gelijk denken aan een boek dat ik op dit moment lees genaamd "A pragmatic approach to a vegan world". Dit boek gaat eigenlijk precies over wat jij bedoeld. Om dierenleed te verminderen/laten verdwijnen zou het niet moeten uitmaken waarom of door wie een goedbedoelde uitspraak wordt gedaan. Het gaat erom dat we uiteindelijk samen werken aan een wereld waarin dieren een eerlijke plaats hebben.

Zoals hierboven ook wordt gezegd door een melkveeboerin; heel vaak geven boeren juist erg veel om hun dieren. Zij zitten ook gevangen in het economische model van onze maatschappij en het ontstane productiesysteem. Iedereen, vegetariër, vegan, vleeseter, kan goede keuzes maken en zorgen dat we dit systeem stapje voor stapje kunnen verschuiven naar beter welzijn voor dieren. Je kunt dit op zoveel manieren doen en ieder op zijn eigen manier!

Het belangrijkste is dat je je verplaatst in de ander en probeert drempels weg te nemen als die er zijn. Zo ook voor mensen die in jouw ogen slecht met dieren omgaan. Er zijn vaak redenen waarom dit zo is en vaak niet omdat iemand moedwillig "slecht" is/doet. Ook interessant in deze context is het boek "de meeste mensen deugen".

Ik discussieer graag verder mee :D

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-20 11:24

Wat ik hypocriet vind zijn de overtuigde veganisten die dan wél lederen tuig gebruiken voor hun paarden, een wollen trui dragen, en zonder verpinken hun lederen schoen op een dikke huisspin knallen. All animals are equal. But some are more equal than others.
Ik zeg zeker niet dat ze allemaal zo zijn, maar ik ben ze wel al eens tegengekomen, ja.
Zelf ben ik flexitarier en ik koop geen leder waar het niet nodig is. (schoenen, handtassen) Ik doe nooit een spin dood, maar heb wel lederen tuig. Ik denk altijd: alle beetjes helpen :)

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-20 11:29

Een tweedehands leren zadel of wollen trui vind ik ook bij overtuigd veganisten geen probleem. Nieuw kopen is een ander verhaal.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-20 11:37

Als je leer en wol gebruikt dan ben je officieel geen veganist. Dan zou ik eerder zeggen dat diegene plantaardig eet.
Al is het ook als veganist niet zo makkelijk om het goed te doen en vind ik dat het niet zo zwart-wit hoef te zijn. Gooi je leren schoenen en je wollen trui in de prullebak op het moment dat je veganist wordt.. of draag je het op? Dat laatste is beter voor het milieu en de dieren dan weer een nieuwe trui en paar schoenen te moeten kopen.

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-20 11:43

Het gaat om de intrinsieke waarde van dieren waaraan je voorbij gaat. Je houdt niet van dieren, je vindt sommige dieren schattig of leuk voor jouw plezier.

Als je écht van dieren houdt en écht tegen dierenleed bent trek je daarin alle dieren gelijk. Houden van wordt veel te makkelijk gebruikt in deze context.

Ik vind het zelf echt heel vreemd als ik mensen hoor die die bijvoorbeeld heel China afkraken om het eten van 'X vreemd dier' terwijl ze zelf wel vlees eten/ zuivel gebruiken. Er is geen reden dat een koe of varken minder waard is dan een hond of wasbeer, anders dan jouw culturele opvoeding.

Dus ja, je bewust zijn van dierenleed en je er zelfs tegen uitspreken, en er vervolgens wél aan bijdragen door dierlijke producten te gebruiken is op z'n allerminst zeer vreemd te noemen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-20 11:59

China is lastig vergelijken met Nederland. Daar worden dieren niet altijd eerst verdoofd, en worden ze op vreselijke wijze behandeld, ook voor de slacht. Dus ik snap heel goed dat mensen dat erger vinden dan een koe in Nederland.

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-20 12:21

8nnemiek schreef:
China is lastig vergelijken met Nederland. Daar worden dieren niet altijd eerst verdoofd, en worden ze op vreselijke wijze behandeld, ook voor de slacht. Dus ik snap heel goed dat mensen dat erger vinden dan een koe in Nederland.

Dat is hier echt niet zo anders hoor, ook hier is vee gewoon product. Of wat dacht je van de nertsenfokkerijen hier? Hier is het alleen minder zichtbaar en ziet het er wat 'opgeruimder' uit; dat maakt het leven voor een varken nog niet per se leuk.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-20 12:40

sevke schreef:
Wat ik hypocriet vind zijn de overtuigde veganisten die dan wél lederen tuig gebruiken voor hun paarden, een wollen trui dragen, en zonder verpinken hun lederen schoen op een dikke huisspin knallen. All animals are equal. But some are more equal than others.
Ik zeg zeker niet dat ze allemaal zo zijn, maar ik ben ze wel al eens tegengekomen, ja.
Zelf ben ik flexitarier en ik koop geen leder waar het niet nodig is. (schoenen, handtassen) Ik doe nooit een spin dood, maar heb wel lederen tuig. Ik denk altijd: alle beetjes helpen :)

Maar dat is wel hetzelfde als het gatekeepen waar ik t innde openingspost over heb. Iemand die volledig plantaardig eet maar wel leren producten gebruikt is al beter bezig voor dierenwelzijn dan ik die zuivel eet en ook leren producten gebruik. Ik vind t jammer dat het zo zwart/wit moet zijn.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-20 12:48

BaileyMix schreef:
8nnemiek schreef:

Dat is hier echt niet zo anders hoor, ook hier is vee gewoon product. Of wat dacht je van de nertsenfokkerijen hier? Hier is het alleen minder zichtbaar en ziet het er wat 'opgeruimder' uit; dat maakt het leven voor een varken nog niet per se leuk.

Dat is wel degelijk anders. Er wordt hier behoorlijk gemonitord op welzijn en het welzijn van nertsen lag gelijk tot boven het niveau ca aan melkvee, wat weer flink boven het welzijn ligt van varkens en vleeskuikens (alles gangbaar gehouden vergeleken).

Hoewel ik de huidige konijnenhouderij absoluut onacceptabel vind met 600cm2 per vleeskonijn (mits in groepen, een a4 is 630cm2), is in landen zonder regels 400cm2 niet ongebruikelijk, zonder mat om op te rusten tegen pootproblemen en de kooien veel lager (want goedkoper) waardoor ze kromgegroeide ruggen krijgen. Dat is in Nederland allemaal niet.

Varkens moeten minimaal 0.8m2 oppervlakte hebben tegen slachtleeftijd aan, terwijl dat 0.5m2 niet ongebruikelijk is, of aangebonden. Ook allerlei handelingen worden hier aan regels verbonden of simpelweg verboden, laat staan het bewust de dier een doodstrijd laten leveren ook smakelijker vlees te krijgen. Er zijn absoluut misstanden, maar dat is niet gangbaar, ondanks dat de media je soms dat wel wil laten doen geloven.

Kistkalveren bestaan in Nederland al meer dan 20 jaar niet meer, ze moeten vanaf 8 weken in groepen gehuisvest worden met eerst 1.5m2 en uiteindelijk 1.8m2 per kalf (veel boeren doen daarom direct 1.8m2 per kalf). Daar zijn hokjes van maximaal 1m2, 1 per kalf, nog heel gebruikelijk. Op alleen melk, in plaats van daarnaast ook ruwvoer zoals in Nederland verplicht is. Ijzertekort komt hier ook echt vrijwel niet meer voor, want je wordt gekort op het vlees (kiloprijs) als het onder het wettelijk minimum is. En op stal krijg je boetes als meer dan een paar procent ijzer te weinig heeft, en te weinig is nog ruim boven bloedarmoedeniveau.

De afmetingen zijn overigens allemaal Nederlandse wetgeving, Belgische wetgeving ken ik niet.

Tiepfoudt

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-20 13:01

BaileyMix schreef:

Oh? Dit is nieuw voor mij. Ik zie mijn koeien namelijk niet als een product. Als de koelkast kapot gaat, breng ik die zonder enige emotie naar de milieustraat en koop een nieuwe. Als een koe haar been breekt en ter plaatse geslacht moet worden, komen daar wel degelijk emoties bij kijken. Ik sta er niet bij te huilen, maar dat wil niet zeggen dat het mij niets doet. Als een kalf met longontsteking het (na dagenlang intensief verzorgen) niet redt, dan word ik daar verdrietig van. Arm klein ding, denk ik dan.

Mag ik die emoties niet hebben, omdat ik veeboerin ben en per definitie mijn dieren als product ipv als dier behandel? Je doet een populistische uitspraak aan als een feit, maar imo is het eerder een mening die voor een ieder anders kan zijn.

Dabiscui

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-20 13:37

Ik vind het lastig om te zien dat er nog steeds zo veel dierenleed in de wereld is, dat mensen niet kunnen begrijpen dat dieren ook gevoelens hebben en pijn ervaren. Waarom accepteren we het niet als een mens wordt mishandeld, maar wel als een dier wordt mishandeld? Want inderdaad, in de vleesindustrie worden dieren mishandeld en daar staan lang niet zulke hoge straffen tegen over als dat een mens zou worden mishandeld. Ik zou willen zien dat de slachterijen veel transparanter worden, want mensen doen nu hun ogen dicht voor wat daar gebeurd en ik denk dat veel mensen een tweede keer zullen nadenken over dat stukje vlees als ze zien hoe het er daar aan toe gaat.

Ik vind het ook moeilijk te begrijpen waarom we een hond en kat zien als huisdier en daar vaak alles voor over hebben, maar dat een koe/kip/varken in een donker gat mag wonen waar niet naar omgekeken wordt. Natuurlijk zijn er boerderijen waar de diervriendelijkheid goed is, maar nog steeds is vlees super goedkoop te verkrijgen. Dit is naar mijn mening niet oké. Mensen die zeggen van ik heb geen geld om biologisch vlees te kopen vind ik ook moeilijk. Dan eet je geen 7x per week vlees maar 3x per week, en dan wel biologisch. Ben je hetzelfde kwijt aan geld en daarbij ook een stuk bewuster en diervriendelijker bezig. Vroeger aten we veel minder vlees en was het stukje vlees ‘voor erbij’. Nu bestaat het ontbijt, middag eten en avond eten vaak uit vlees voor sommige mensen en zien zij vlees als hoofd onderdeel van ons bord.

Als ik kijk naar hoe mijn vriend vroeg at: ontbijt met ei en spek, lunch brood met vleeswaren en avondeten ook altijd vlees erbij. Ik vind de hoeveelheid aan dierlijke producten die de mens consumeert echt niet normaal veel. Terwijl er zo veel andere opties zijn waar geen dierenleed aan te pas komt. Dus ja, ik vind ook dat als je tegen dierenleed bent je ook in ieder geval bewust kiest voor wat je eet. Je hoeft geen vegan te zijn, maar tussen kiloknallers en vegan zijn ook heel veel tussenstations.

Mand

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-20 13:43

Goed topic! Mooie argumenten komen er voorbij. Ik deel de mening dat alles wat je skipt goed is. Zelf vind ik het lastig dat tegenwoordig overal een naam aan moet. Ik eet bijna geen vlees, maar wil niet moeilijk zijn als ik bij mensen mee eet. Ik drink geen zuivel en eet alleen eieren van eigen kippen. Ben ik dan half flexitariervegan? Toen ik een tijd echt vega ben geweest merkte ik toch dat je het nooit helemaal goed kan doen. Want is honing nou vegan of niet? Dat soort discussies gaan best vaak rond.

Wat ik wel hypocriet vind is mensen die zeggen "ik hou van dieren maar kan niet zonder vlees" terwijl ze het niet geprobeerd hebben.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-20 14:21

Dabiscui, wat is er precies diervriendelijker aan biologisch? In de melkveehouderij zie ik echt geen verschil qua diervriendelijkheid. Sterker nog, als een dier behandeld moet worden ivm blessure/ziekte, dan bestaat de kans dat in de biologische sector eerst met alternatieve middelen aangekloot wordt ipv direct adequaat behandelen.
En waar precies zijn die 'donkere gaten' dan waar volgens jou koe/kip/varkens in gehouden worden?

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-20 14:44

Overigens eet mijn man wel gewoon vlees en ik vind t ook geen probleem om het voor hem te kopen of te bereiden. Wat dat betreft vind ik keuzevrijheid een groot goed. Maar ook hij is zich steeds bewuster van de mindere zaken rondom vlees en eet ongeveer 3 dagen per week graag vega met mij mee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-20 14:46

BaileyMix schreef:
Het gaat om de intrinsieke waarde van dieren waaraan je voorbij gaat. Je houdt niet van dieren, je vindt sommige dieren schattig of leuk voor jouw plezier.

Als je écht van dieren houdt en écht tegen dierenleed bent trek je daarin alle dieren gelijk. Houden van wordt veel te makkelijk gebruikt in deze context.

Ik vind het zelf echt heel vreemd als ik mensen hoor die die bijvoorbeeld heel China afkraken om het eten van 'X vreemd dier' terwijl ze zelf wel vlees eten/ zuivel gebruiken. Er is geen reden dat een koe of varken minder waard is dan een hond of wasbeer, anders dan jouw culturele opvoeding.

Dus ja, je bewust zijn van dierenleed en je er zelfs tegen uitspreken, en er vervolgens wél aan bijdragen door dierlijke producten te gebruiken is op z'n allerminst zeer vreemd te noemen.

Ik hou van mijn vriend, die een man is. Maar ik hou niet van alle mannen. Dus eigenlijk vind ik hem alleen maar leuk en schattig maar hou ik niet van hem?

Sorry, maar houden van dieren kan perfect losgekoppeld worden van wel/geen dier/dierlijke producten te eten.

Ik lees de stelling die jij gebruikt heel vaak bij vegans. Het is echt een zeer extreme gedachte. Maar dat is veganisme uiteindelijk ook. Ik word er altijd wat kregelig van want er wordt direct een hele grote groep mensen be/veroordeeld terwijl er van ons wel wordt geacht open minded te zijn en respect voor jullie te hebben.

Het zou jou sieren om respect te hebben voor onze gevoelens. Nu beweer jij dat deze niet bestaan en dat kun je niet maken. Enkel op deze manier kan er een mooie samenleving ontstaan. Door tegen mensen hun schenen te schoppen lukt dit niet. Ik heb veel respect voor vegans maar ik verwacht een gelijkaardig respect terug. Iedereen beslist individueel hoe die wil leven en het is niet aan iemand anders om daar over te oordelen.

Ik kweek mijn eigen dieren voor het vlees en ik hou van ze allemaal. Geen cent is mij te veel en ik jank als er toch iets mis gaat. Wenen is geen emotie van lief en schattig hier maar een emotie van houden van. Knokken voor elk dier. Keihard werken dat ze goed verzorgd zijn.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-20 15:00

Is natuurlijk ook complete bullshit dat je alleen maar van dieren houdt als je ze allemaal gelijkstelt.
Ik heb nog nooit iemand in z'n blote reet in een wei zien staan als de dazen het een beetje moeilijk hebben door de weersomstandigheden. Zijn er hier liefhebbers die zich vrijwillig aanbieden als bloeddonor?
En we doen ook niet aan een potje hertenluisvlieg knuffelen toch? Of kakkerlakken knuffelen? Wilde ratten bijvoeren? Wilde muizen voeren?

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-20 15:02

DeMolenhoek schreef:
Ik hou van mijn vriend, die een man is. Maar ik hou niet van alle mannen. Dus eigenlijk vind ik hem alleen maar leuk en schattig maar hou ik niet van hem?

Sorry, maar houden van dieren kan perfect losgekoppeld worden van wel/geen dier/dierlijke producten te eten.

Ik lees de stelling die jij gebruikt heel vaak bij vegans. Het is echt een zeer extreme gedachte. Maar dat is veganisme uiteindelijk ook. Ik word er altijd wat kregelig van want er wordt direct een hele grote groep mensen be/veroordeeld terwijl er van ons wel wordt geacht open minded te zijn en respect voor jullie te hebben.

Het zou jou sieren om respect te hebben voor onze gevoelens. Nu beweer jij dat deze niet bestaan en dat kun je niet maken. Enkel op deze manier kan er een mooie samenleving ontstaan. Door tegen mensen hun schenen te schoppen lukt dit niet. Ik heb veel respect voor vegans maar ik verwacht een gelijkaardig respect terug. Iedereen beslist individueel hoe die wil leven en het is niet aan iemand anders om daar over te oordelen.

Ik kweek mijn eigen dieren voor het vlees en ik hou van ze allemaal. Geen cent is mij te veel en ik jank als er toch iets mis gaat. Wenen is geen emotie van lief en schattig hier maar een emotie van houden van. Knokken voor elk dier. Keihard werken dat ze goed verzorgd zijn.

Dan zou je dus ook zeggen 'ik hou van mannen' zoals je zegt 'ik hou van dieren'. Niet 'ik hou van mijn vriend' zoals 'ik hou van mijn hond'. Ik geloof best dat je van dat individu houdt, het gaat mij om de uitspraak 'van dieren houden'.

Ik vind het dan weer respectloos om veganisme extreem te noemen, en zelfs te doen alsof dat een feit is. Er is niks extreems aan het eten van planten en ervoor te kiezen geen dieren te doden.

Bovendien stopt bij mij respect waar het leed van anderen begint. Ik respecteer jou als mens, maar niet de keuzes die je maakt als anderen daaronder lijden. Dat geldt voor een heleboel dingen, en in mijn geval dus ook als het gaat om keuzes waar dieren onder lijden. Om nog maar niet te spreken van alle bijkomende indirecte narigheid die gepaard gaan met de vlees- en zuivelindustrie.

Dat het als 'tegen schenen aan schoppen' gezien wordt zegt eigenlijk weinig over mijn gedrag of het gedrag van andere vegans, en alles over wat er dan mentaal gebeurt bij vleeseters.

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-20 15:05

Mizora schreef:
Dat is wel degelijk anders. Er wordt hier behoorlijk gemonitord op welzijn en het welzijn van nertsen lag gelijk tot boven het niveau ca aan melkvee, wat weer flink boven het welzijn ligt van varkens en vleeskuikens (alles gangbaar gehouden vergeleken).

Hoewel ik de huidige konijnenhouderij absoluut onacceptabel vind met 600cm2 per vleeskonijn (mits in groepen, een a4 is 630cm2), is in landen zonder regels 400cm2 niet ongebruikelijk, zonder mat om op te rusten tegen pootproblemen en de kooien veel lager (want goedkoper) waardoor ze kromgegroeide ruggen krijgen. Dat is in Nederland allemaal niet.

Varkens moeten minimaal 0.8m2 oppervlakte hebben tegen slachtleeftijd aan, terwijl dat 0.5m2 niet ongebruikelijk is, of aangebonden. Ook allerlei handelingen worden hier aan regels verbonden of simpelweg verboden, laat staan het bewust de dier een doodstrijd laten leveren ook smakelijker vlees te krijgen. Er zijn absoluut misstanden, maar dat is niet gangbaar, ondanks dat de media je soms dat wel wil laten doen geloven.

Kistkalveren bestaan in Nederland al meer dan 20 jaar niet meer, ze moeten vanaf 8 weken in groepen gehuisvest worden met eerst 1.5m2 en uiteindelijk 1.8m2 per kalf (veel boeren doen daarom direct 1.8m2 per kalf). Daar zijn hokjes van maximaal 1m2, 1 per kalf, nog heel gebruikelijk. Op alleen melk, in plaats van daarnaast ook ruwvoer zoals in Nederland verplicht is. Ijzertekort komt hier ook echt vrijwel niet meer voor, want je wordt gekort op het vlees (kiloprijs) als het onder het wettelijk minimum is. En op stal krijg je boetes als meer dan een paar procent ijzer te weinig heeft, en te weinig is nog ruim boven bloedarmoedeniveau.

De afmetingen zijn overigens allemaal Nederlandse wetgeving, Belgische wetgeving ken ik niet.

Ach kom, en dat is een fijn, waardig leven hebben? Volgens de regels je gehele leven maar liefst 0,8m2
tot je beschikking hebben? Zou jij ervoor tekenen? Dat iets wettelijk gezien mag maakt het niet direct diervriendelijk.

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-20 15:09

Tiepfoudt schreef:
Oh? Dit is nieuw voor mij. Ik zie mijn koeien namelijk niet als een product. Als de koelkast kapot gaat, breng ik die zonder enige emotie naar de milieustraat en koop een nieuwe. Als een koe haar been breekt en ter plaatse geslacht moet worden, komen daar wel degelijk emoties bij kijken. Ik sta er niet bij te huilen, maar dat wil niet zeggen dat het mij niets doet. Als een kalf met longontsteking het (na dagenlang intensief verzorgen) niet redt, dan word ik daar verdrietig van. Arm klein ding, denk ik dan.

Mag ik die emoties niet hebben, omdat ik veeboerin ben en per definitie mijn dieren als product ipv als dier behandel? Je doet een populistische uitspraak aan als een feit, maar imo is het eerder een mening die voor een ieder anders kan zijn.

Je moet er toch je brood mee verdienen, of niet? Emoties hebben daar niets mee te maken. Iedere bedrijfsvoerder is verdrietig als er iets met zijn/haar producten gebeurt.
Ik geloof heus dat je het beste met je koeien voor hebt en handelt zoals jij denkt dat goed is hoor. Maar dat is dus het hele punt van veganisme, waar denk ik veel miscommunicatie door is. Dat het voorbij gaat aan de intrinsieke waarde van een dier, het recht gewoon te zijn, zonder dat het moet dienen of leveren aan de mens. Zonder dat het geld moet opleveren. En als je daar in beginsel nu eenmaal totaal anders over denkt, dan kun je het inderdaad nooit eens worden.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-20 15:23

Het is toch best extreem te noemen om alleen planten te eten terwijl de mens helemaal geen planteneter is.

Sicayes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-20 15:28

Zou je de edit knop willen gebruiken om je antwoorden gewoon in 1 post te houden? Leest wat makkelijker.

Ik denk verder dat het een hoop zou schelen als de wat 'stelligere' vegans in plaats van iemand af te branden dat ze geen vegan zijn, ook blij kan zijn dat iemand tenminste iets doet. Met stroop vang je meer vliegen dan met azijn.

Misschien dat diegene die voor het eerst zuivelloos of minder-vlees-etend door het leven gaat inziet hoe makkelijk en goed het gaat en dan is de stap naar compleet veganisme al weer makkelijker gezet dan als gatekeeping is van 'ja leuk enzo MAAR HET IS NIET GENOEG EN STELT NIKS VOOR -:(- " want dat is wat er nu veelal gebeurd en ook deels waar dit topic over gaat.

Ik hou van dieren, ik hou van mannen, ik hou van mensen. Maar ik hou niet van de dazen die mij prikken, van Jeffrey Dahmer of van mensen die met poepschoenen door mijn huis lopen. :+

Ik vind het heel goed dat veel mensen bewuster om willen gaan met vlees, persoonlijk ben ik ook van mening dat een exclusief planten-dieet niet mens-eigen is. Maar dat iemand anders dat juist anders vind - dat respecteer ik en vind ik ook goed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-20 15:30

BaileyMix schreef:
DeMolenhoek schreef:

Dan zou je dus ook zeggen 'ik hou van mannen' zoals je zegt 'ik hou van dieren'. Niet 'ik hou van mijn vriend' zoals 'ik hou van mijn hond'. Ik geloof best dat je van dat individu houdt, het gaat mij om de uitspraak 'van dieren houden'.

Ik vind het dan weer respectloos om veganisme extreem te noemen, en zelfs te doen alsof dat een feit is. Er is niks extreems aan het eten van planten en ervoor te kiezen geen dieren te doden.

Bovendien stopt bij mij respect waar het leed van anderen begint. Ik respecteer jou als mens, maar niet de keuzes die je maakt als anderen daaronder lijden. Dat geldt voor een heleboel dingen, en in mijn geval dus ook als het gaat om keuzes waar dieren onder lijden. Om nog maar niet te spreken van alle bijkomende indirecte narigheid die gepaard gaan met de vlees- en zuivelindustrie.

Dat het als 'tegen schenen aan schoppen' gezien wordt zegt eigenlijk weinig over mijn gedrag of het gedrag van andere vegans, en alles over wat er dan mentaal gebeurt bij vleeseters.

Uiteraard is vegan extreem en daar is niets mis mee. Als omnivoor kies je voor een leven op plantaardige basis. Dat is even extreem als een omnivoor die enkel vlees zou eten. Ontkennen dat het een extreme uiting is en dat zien als respectloos zorgt uiteraard niet voor een aangename discussie. Ik vind het spijtig dat je extreem ziet als iets negatiefs.

Overigens is vlees, ei, melk etc niet altijd leed. Dat zet jij nu weer als een feit en dat klopt totaal niet. Er zijn voldoende diervriendelijke alternatieven zonder enig vorm van leed. Uiteindelijk zie ik ook genoeg vegans bv wel paardrijden dus er wordt even goed gebruikt gemaakt van een dier :) Dan zie ik niet wat er mis is met een ei van een kip die kan rondscharrelen waar ze wil.

Maar om op het topic te antwoorden: Uiteraard mag iedereen wat vinden van dierenleed en niet alleen vegans. Iedereen zou blij moeten zijn met elk initiatief om dierenleed te verminderen, hoe klein ook.

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-20 15:31

Kinke schreef:
Het is toch best extreem te noemen om alleen planten te eten terwijl de mens helemaal geen planteneter is.

En ook geen carnivoor. En wel een verzamelaar. En een jager.

En niet gemaakt om zuivel te kunnen verteren als we ouder worden. En niet gemaakt om te zitten. Of verzorgingsproducten te gebruiken. Et cetera. Beetje drogreden.

Primaten over het algemeen - ook onze familieleden met gebitten véél beter aangepast voor vlees - eten weinig vlees. Het komt wel voor hoor, maar niet in de extreme hoeveelheden zoals wij dat nu normaal vinden.

Dus als planten eten extreem is omdat we geen planteneters zijn, is het makkelijk houden en eten van dieren dat net zo goed.