Wanneer financieel binnen, wanneer ben je rijk?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

_Penotti

Re: Wanneer finaceel binnen, wanneer ben je rijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 11:41

16 euro per uur, daar heb ik alleen maar van kunnen dromen. Dat heb ik nooit gehaald.
En dat is toch best met veel banen zo. Ik begrijp dan eigenlijk niet dat het modaal zo hoog ligt.
Ik begrijp wel waarom zoveel mensen steeds meer problemen hebben de steeds duurdere vaste lasten te betalen.

carika

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 11:46

Is Jan modaal eigenlijk alleenstaand? Ik kan geen actuele modaal inkomen voor huishoudens vinden. Het

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 11:46

DeMolenhoek schreef:
Bruto. Een €4500 netto ongeveer.

Iemand vroeg of het leven hier zo veel duurder is? Vooral eten en drinken zijn aanzienlijk duurder. Internet en gsm abo’s ook. De brandstof is in korte tijd de pak uitgerezen en daarin zijn wij nu ook duurder. Kinderopvang is hier goedkoper, maar jullie krijgen meer toeslag waardoor het op het einde van de rit weer duurder is voor ons. Anderzijds is wegentaks en zorgverzekering bij ons weer goedkoper. Ik weet het niet allemaal precies.

Nu, vergeet niet dat onze hypotheek etc is berekend geweest op een loon van +€5000. Wij hielden elke maand €1500 over voor de leuke dingen, sparen etc. Als je meer dan €2000 zakt worden die vaste lasten niet minder. Wij hebben overal al flink in gesnoeid maar de zaken zijn nu eenmaal wat het is en ik hoop snel licht te zien aan het einde van de tunnel. Anders is het huis verkopen...

Nu, ik wil hier zeker niet zielig doen hoor. Het is nu eenmaal zo gelopen. Vriend had een hele goede job, maar met belachelijk veel uren. Toen ons dochter 2 jaar terug is geboren is hij naar een job gegaan met betere uren maar minder loon. Ons vorig huis had €580 hypotheek, dit €1300. Dit wisten wij wel en wij wisten dat wij een heel groot deel luxe moesten inleveren. Maar wij kwamen nog mooi rond en hadden tijd voor elkaar.

Toen had ik enkel de pech dat er op mijn werk een manager wissel kwam en die nieuwe manager heeft op 2 maand 80% van het toenmalige personeel buiten gepest. Ik heb 3 maand gesolliciteerd naar jobs met een gelijkaardig loon maar helaas zonder succes. Ik ben nooit afgestuurd door zaken in het verleden en heb geen diploma. Ook was het standaard antwoord zowat: Je hebt 1 kind, je zult er spoedig wel een 2de willen dus wij nemen u niet aan.

Uiteindelijk aan de bak gekomen als poetsvrouw voor 23 uur per week. Loodzware job maar goed, er komt weer geld binnen. Helaas wel €700/€800 minder dan voorheen. Ik blijf verder solliciteren naar een betere job maar het is moeilijk. Ik start nu wel met de opleiding slager zodat op termijn ik daar meer jobkansen in heb. Het is een knelpuntberoep dus dat moet wel goed komen normaal.

Lijkt me een raar verhaal. Kinderopvang kost mij en mijn partner maar liefst 550 euro netto! voor 2 dagen in de week opvang. In België is het wel degelijk goedkoper.
Jullie vaste lasten zijn toch wel schrikbarend hoog vind ik, maar zo te lezen zijn de omstandigheden ook op een vervelende manier veranderd. Hopelijk lost het zich snel op!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 11:47

carika schreef:
Is Jan modaal eigenlijk alleenstaand? Ik kan geen actuele modaal inkomen voor huishoudens vinden. Het

Kun je gewoon via google vinden?

carika

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 11:51

Joman schreef:
carika schreef:

Dit is wat ik via Google vind, gegevens uit 2015... maar nergens iets recenter. Altijd alleen Jan modaal maar niet “Jan modaal gezin”

Per gezin
Het modaal inkomen per gezin gaat niet automatisch maal twee, omdat in een huishouden niet iedereen (evenveel) werkt. Een berekening voor dit jaar is nog niet gegeven, maar om een beeld te krijgen: in 2015 was het modaal inkomen van eenpersoonshuishoudens € 34.200, bij tweeverdieners € 64.000.

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 11:55

Ik vind mijzelf rijk. Ik ben gezond, heb de luxe om thuis te wonen, hierdoor kan ik een mooi bedrag sparen per maand, ik heb een middelgrote auto kunnen kopen van maar drie jaar oud en heb een leuke baan voor 32 uur met een goede CAO achter me (bijvoorbeeld zes weken per jaar vakantie en er wordt veel vergoed qua kosten). Ik heb vrienden genoeg. Het enige wat mist is een leuke relatie, maar dat is dan ook alles.

Ik denk dat ''rijk'' een subjectief begrip is. Mijn broertje vindt zichzelf pas rijk als hij 1 miljoen heeft, ik heb dat niet nodig om mij rijk te voelen. Dus wanneer ben je rijk, is afhankelijk van wat de persoon daaronder verstaat is mijn mening.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 11:58

carika schreef:
Joman schreef:

Dit is wat ik via Google vind, gegevens uit 2015... maar nergens iets recenter. Altijd alleen Jan modaal maar niet “Jan modaal gezin”

Per gezin
Het modaal inkomen per gezin gaat niet automatisch maal twee, omdat in een huishouden niet iedereen (evenveel) werkt. Een berekening voor dit jaar is nog niet gegeven, maar om een beeld te krijgen: in 2015 was het modaal inkomen van eenpersoonshuishoudens € 34.200, bij tweeverdieners € 64.000.

Ik zou denken, dat je een zelfde soort rekensom kunt maken, en ongeveer een EUR 30.000 kunt optellen bij modaal van een eenpersoonshuishouden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 12:01

Maar TS, woon je samen of alleen? Ik vind dat wel een flink verschil maken.

Ik woon alleen, verdien flink boven modaal (blijkbaar, wist het niet :') ) maar met vakanties en leuke dingen doen en ook nog een huis waar dit jaar het nodige aan moest gebeuren (en sowieso alle vaste lasten voor een eigen huis), blijft er niet onwijs veel over. Maar ik mag echt niet klagen, er zijn gezinnen die het met veel minder moeten doen en dat besef ik me altijd heel goed :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 12:01

Ik verdien nu zelf nog niets. Heb een studieschuld van 20.000 euro en daar zal nog wel wat bovenop komen. In die zin ben ik dus niet rijk.

Maar als ik kijk naar de toekomst, mijn studie waar ik zo geweldig veel plezier in heb, alle mooie kansen die ik voor mezelf heb gecreëerd en het feit dat ik ontzettend veel lieve en geweldige vrienden om me heen heb en gezond ben, plus een geweldige familie? Dan voel ik me zeker rijk. :j En als je iets voor jezelf uitstippelt en erin gelooft dat je iets kan bereiken, dan zou dat best moeten lukken.

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 12:08

Ik dacht dat ik wel modaal verdiende maar zit er toch (net) onder.. met toch wel een redelijke goede baan dacht ik haha.. wanneer ben je rijk? Daar is geen antwoord op te geven, dat is voor iedereen natuurlijk weer anders. Ik voel me evengoed rijk, niet financieel gezien maar met alles en iedereen om me heen wel.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 12:09

Ik verdien met 36u ruim boven modaal en mijn vriend met 40u dik boven modaal. Wij zijn en voelen ons heel erg rijk! <3 Maar dat zit hem niet alleen in alles kunnen kopen wat we willen, maar vooral in elkaar, fijne familie, leuke banen, leuke hobby's, veel vrienden.. :) Mijn gezondheid is niet altijd zo goed, en hoe cliché ook, dat is toch de grootste rijkdom die je kunt hebben.

Hoewel ik ook aan de andere kant gestaan heb, nog geen jaar geleden. Waarbij ik echt de eindjes aan elkaat moest knopen en kijken wanneer ik moest tanken omdat het salaris pas een paar dagen later zou komen, ik anders niet op het [***] kon komen, maar ook nog moest eten..

Geld maakt niet gelukkig, maar geen geld hebben maakt wel ongelukkig. Geld maakt het leven gewoon een heel stuk makkelijker.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 12:12

Wij voelen ons rijk met wat we bereikt hebben door hard te werken, we kunnen goed leven van wat we verdienen, mooie hobby's erbij hebben en dat in gezondheid samen mogen hebben. We hopen dat als we straks met pensioen gaan dat we daar nog altijd samen van mogen genieten in een aardige gezondheid.
Ik denk dat iedereen er anders over denkt, voor de een is het hebben van een koophuis die al grotendeels is afgelost rijkdom en voor de ander is een huurhuis voldoende. De een wil een nieuwe/jonge auto hebben en een ander maakt het niet uit of het een auto is van 15 jaar of ouder zolang die maar betrouwbaar is. De een draagt graag dure merkkleding de ander maakt het niet uit. De een spaart horloges de ander de punten op de pakken koffie/thee. Zo kan je heel lang doorgaan.

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 12:15

Relaxed schreef:

Ik woon alleen, verdien flink boven modaal (blijkbaar, wist het niet :') ) maar met vakanties en leuke dingen doen en ook nog een huis waar dit jaar het nodige aan moest gebeuren (en sowieso alle vaste lasten voor een eigen huis), blijft er niet onwijs veel over. Maar ik mag echt niet klagen, er zijn gezinnen die het met veel minder moeten doen en dat besef ik me altijd heel goed :)

Maar dat is wel logisch dat er na vakanties, leuke dingen en veel werk aan je huis weinig overblijft toch?

snuffie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 12:16

Ik vraag me dan toch vooral af hoe je met een onder moddal inkomen 2 paarden kan houden, auto en nieuwhuis hebt.

Ik zit boven modaal, maar geen huis, geen paard en geen auto. Ik moet nu voor mijn gevoel (en doe dat ook) vooral heel veel sparen voor een mooie toekomst. Een mooi huis waar ik me fijn in voel os nu niet te vinden. Paard is mijn droom, maar nu ook niet verstandig ivm geld. Ook een auto is iets waar ik al jaren van droom, maar wat nu ivm geld gewoon onverstandig is. Iets wat ik niet laat, zijn vakanties. Maar ook daar geef ik max een half maandsalaris aan uit.

Voor nu dirf ik te zeggen dat ik qua financieen niet gelukkig ben.
Mocht ik echt zeggen wat ik het liefste wil, dan is dat een mooi vrijstaand huis met een stuk land voor diertjes (paard, kippen, schapen). Daar zou ik onwijs gelukkig van worden. Maar daar is dan helaas ook weer heel veel geld voor nosig. Die droom gaat voor mij waarschijnlijk nooit uitkomen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 12:20

Pantykous schreef:
Relaxed schreef:

Maar dat is wel logisch dat er na vakanties, leuke dingen en veel werk aan je huis weinig overblijft toch?

Nou je wil ook wat sparen en heb nog een hele grote wensenlijst (ik zou mezelf nu bijvoorbeeld geen paard kunnen veroorloven), dus zou wel eens willen dat er meer overblijft :+ Maar zoals ik al zeg, ik mag niet klagen.

Snuffie, daarom ook mijn vraag of TS alleen woont of samen, dat verschilt namelijk nogal :j

Anoniem

Re: Wanneer finaceel binnen, wanneer ben je rijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 12:22

Ik vind het wel heel interessant om te zien (en dat bedoel ik niet vervelend naar een van de twee partijen verder) dat mensen die aangeven (ruim) boven modaal te verdienen meer rijkdom halen uit niet-financiële middelen en mensen die onder modaal verdienen aangeven dat ze zichzelf niet als rijk beschouwen.

Ik verdien net onder modaal maar woon wel in een duur huurappartement in de randstad, en ik beschouw mezelf zeker niet als rijk. Ik heb een leuk leven, maar dat leven kost ook geld en daardoor schieten de toekomstplannen er een beetje bij in. Daar ervaar ik ook zeker wel stress van.

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 12:42

Kana schreef:
Het minimum volwassen loon ligt momenteel op 9,70 bruto per uur. Als je dat krijgt zit je ook wel erg ver van het modaal inkomen.

Wat zou je uurloon dan moeten zijn om onder modaal te vallen? Gaat dat dan richting 15€ per uur of hoe moet ik dat zien?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 12:44

Resistance schreef:
Ik verdien nu zelf nog niets. Heb een studieschuld van 20.000 euro en daar zal nog wel wat bovenop komen. In die zin ben ik dus niet rijk.

Maar als ik kijk naar de toekomst, mijn studie waar ik zo geweldig veel plezier in heb, alle mooie kansen die ik voor mezelf heb gecreëerd en het feit dat ik ontzettend veel lieve en geweldige vrienden om me heen heb en gezond ben, plus een geweldige familie? Dan voel ik me zeker rijk. :j En als je iets voor jezelf uitstippelt en erin gelooft dat je iets kan bereiken, dan zou dat best moeten lukken.

En hier zou ik me dus wel zorgen over maken, een studieschuld van EUR 20.000,-- en stijgende zelfs nog. Wat een geld... Dit is echt wel zeer bepalend voor het begin van je werkende leven. Hypotheek wordt een lastig verhaal, en zoals je hier in dit topic kunt lezen, is particulier huren ook niet voor iedereen weggelegd. Hoewel ik zeker ben voor investeren in je toekomst, is EUR 20.000,-- echt heel veel geld. Hier zou ik me niet rijk mee voelen. Arm zelfs, en ik zou me zorgen maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 12:45

Joman schreef:
En hier zou ik me dus wel zorgen over maken, een studieschuld van EUR 20.000,-- en stijgende zelfs nog. Wat een geld... Dit is echt wel zeer bepalend voor het begin van je werkende leven. Hypotheek wordt een lastig verhaal, en zoals je hier in dit topic kunt lezen, is particulier huren ook niet voor iedereen weggelegd. Hoewel ik zeker ben voor investeren in je toekomst, is EUR 20.000,-- echt heel veel geld. Hier zou ik me niet rijk mee voelen. Arm zelfs, en ik zou me zorgen maken.

Beetje onnodig om mensen angst aan te jagen over een studieschuld. Denk dat iedereen ondertussen wel weet dat het niet ideaal is, maar kunnen studeren zonder schuld is echt een privilege dat voor zeer weinig mensen is weggelegd. En dan valt 20k echt nog reuze mee.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 12:46

Equisync schreef:
Kana schreef:
Het minimum volwassen loon ligt momenteel op 9,70 bruto per uur. Als je dat krijgt zit je ook wel erg ver van het modaal inkomen.

Wat zou je uurloon dan moeten zijn om onder modaal te vallen? Gaat dat dan richting 15€ per uur of hoe moet ik dat zien?

Dat is 16E per uur (bij 40 uur werken)...
Bij een 13de maand is het 14,50 per uur.

Heb je een auto van de zaak.. komt het uurloon (nog) lager uit.
Laatst bijgewerkt door Brainless op 24-07-20 12:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 12:47

Emmaa_ schreef:
Joman schreef:

Beetje onnodig om mensen angst aan te jagen over een studieschuld. Denk dat iedereen ondertussen wel weet dat het niet ideaal is, maar kunnen studeren zonder schuld is echt een privilege dat voor zeer weinig mensen is weggelegd. En dan valt 20k echt nog reuze mee.

20k valt reuze mee? En dan nog stijgende? Dat is meer dan EUR 5.000,-- voor een studiejaar, er vanuit gaande dat een studie 4 jaar duurt. Waaraan kun je zoveel geld kwijt zijn? Collegegeld is misschien EUR 1.500,-- voor een universitaire studie?
Ik wil helemaal niemand angst aanjagen. Maar ik hoop wel dat studenten een realistisch beeld hebben van lenen en van de toekomst. En uitzicht hebben op een goede baan met dergelijke schulden.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 24-07-20 12:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Detroit

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 12:48

Zowel mijn partner als ik verdienen prima. En houden ondanks verbouwing en leuke dingen doen, nog voldoende over. Maar gelukkig... Ja financieel zit het goed, maar ik ben niet blij met mezelf en ook niet gezond. Als ik mocht kiezen, had ik liever minder te besteden en gewoon een gezond lichaam :j maargoed, aan mijzelf ben ik aan het werken en mijn mood is 10x beter geworden sinds we een hond in huis hebben.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 12:49

Joman schreef:
Collegegeld is misschien EUR 1.500,-- voor een universitaire studie?

Collegegeld is ca 2100 E....

Maar sommige opleidingen mogen hun eigen tarief hebben en dat kan heel hoog oplopen... van 5000-8000 per jaar.
Laatst bijgewerkt door Brainless op 24-07-20 12:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 12:50

Joman schreef:
20k valt reuze mee? En dan nog stijgende? Dat is meer dan EUR 5.000,-- voor een studiejaar, er vanuit gaande dat een studie 4 jaar duurt. Waaraan kun je zoveel geld kwijt zijn? Collegegeld is misschien EUR 1.500,-- voor een universitaire studie?
Ik wil helemaal niemand angst aanjagen. Maar ik hoop wel dat studenten een realistisch beeld hebben van lenen en van de toekomst. En uitzicht hebben op een goede baan met dergelijke schulden.

Collegegeld is bijna 2200 euro, en niet alle studenten hebben de luxe om thuis te kunnen teren op alles van hun ouders. Zelfs als ze niet op zichzelf wonen zullen ze in veel gevallen bij moeten dragen aan het huishouden.

En ik denk dat niemand een studieschuld heeft voor z'n lol. Er zullen ongetwijfeld studenten zijn die wat meer lenen dan ze nodig hebben omdat ze er ook leuke dingen van willen doen maar over het algemeen heb je als student ook gewoon ... kosten....
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 24-07-20 12:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 12:51

Emmaa_ schreef:
Joman schreef:

Nou idd en dankzij mijn studie heb ik nu wel dat goede inkomen.. En die schuld, die werken we wel weer weg :j