Waar zou jij heen willen emigreren en waarom?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-20 08:57

Ik kan juist goed zonder mensen, ik wil ook geen kinderen en verwacht dus ook niet dat iemand anders dan eventueel als het iets tijdelijks is mijn man mij verzorgd. Mijn moeder vind het wel lastig dat ik weg wil, maar dit is mijn leven of nou ja ons leven, dat van mij en mijn man :o

Gisteren keek ik reizen van weas waar hij op IJsland was bij mensen die niet weg kunnen van waar ze wonen in de winter, er woonde een moeder en dochter, de dochter was gewoon in de stad naar school geweest, maar ze wou zo snel mogelijk terug. Ze zei mensen raken vaak in paniek in de winter als ze beseffen dat ze hier niet weg kunnen, ik vind het heerlijk in de winter omdat ik weet dat geen mensen deze plek zullen bereiken.

Nou zijn we nooit een hele lange tijd zonder andere mensen geweest, maar soms spreken we weken met niemand af en op vakantie kiezen we de rustige plekken uit en gaan de telefoons uit. We wonen in een rustige buurt, maar toch als ik in de achtertuin zit hoor ik altijd mensen of geluid wat van mensen af komt, ik verlang juist zo naar de rust.

Maar emigreren hoeft natuurlijk niet naar een afgelegen oord, je kunt natuurlijk ook in een stad of bij een stad in de buurt wonen.

Voor ons is het meer dat we nog niet de perfecte plek hebben gevonden om te gaan wonen, dankzij corona konden we dit jaar ook niet ver kijken.
Laatst bijgewerkt door moonsparkle op 14-07-20 09:03, in het totaal 1 keer bewerkt

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 09:02

Oh ja ik houd van het buitenland en heb een beetje een afkeer tegen NL haha. Volgend jaar ook weer op exchange als die ** Corona hopelijk pleite is.

Voor altijd? Heb ik wel wat op mijn lijstje maar dat zijn allemaal onbetaalbare dromen.

- Oostenrijk, en dan lekker dicht bij een ski plek waar ik in de winter skiles kan geven en dan zomers lekker genieten, of een klein hotelletje / pension starten.
- USA, daar zijn zoveel plekken waar ik zou willen wonen maar als ik dan die series over the rich and famous in Hollywood zie denk ik echt, ik wil ook op zo’n berg in zo’n dikke villa wonen, maar das helemaal niet waar te maken :') dit heb ik ook gedacht trouwens toen ik in Miami was geweest, wilde ik wel op zo’n eiland in m’n villa wonen.
- op een eiland ergens waar je heel de dag kan surfen of zo’n strand tentje hebt en lekker heel de dag op je blote voeten rond kan hobbelen en bruin en mooi kan worden. :')

Ik denk misschien dat Oostenrijk nog de meest haalbare is al zijn er ook wel wat mensen die vertrekken op vakantie en nooit meer terugkomen (dat lijkt mij ook heerlijk, maar ik ben nog iets te bang dat ik het niet kan betalen)

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 09:05

pien_2010 schreef:
Pandora je bent er gewoon nog niet aan toe en dan moet je het ook niet doen. En alleen is ook anders met dit soort keuzes. Zou ik ook niet hebben gedaan.

Wat ik wil zeggen hoe vaak mensen gezegd hebben: "wat hebben jullie een lef of wij hadden dat ook wel gewild maar...." etc.
Wij waren helemaal niet dapper, de relatie zit en zat heel goed en vanaf minuut 1 is het ons allemaal erg mee gevallen en vonden we het geweldig.

Het moeilijkste is wel ziekte en overlijden van mensen waar wij dan niet even naar toe kunnen voor een bezoekje.

Dat ondervinden mijn schoonouders ook. Die werden in het begin van Corona echt helemaal gek van bezorgdheid.
Op een bepaald moment had mijn vriend symptomen, is ook getest geweest e.d., en moesten wij 2 weken in quarantaine. Zijn ouders weten dat nog steeds niet :+ We vertellen het hen wel als we hen weer zien. Als we dat op het moment zelf verteld hadden, had zijn mama desnoods te voet naar huis proberen komen, ook al kan ze niks veranderen aan onze situatie.

We hebben hen nu sinds nieuwjaar niet meer gezien. Ze komen elk jaar in totaal een maand of 2 naar België, ze hebben hier ook gewoon een huis waar hun jongste zoon ook woont. Normaal zijn ze met de zomervakantie een week of 3 hier, met de feestdagen een dag of 10, en dan met krokus of Pasen een week.
Dit jaar hadden ze eerst krokus gezegd, maar "even over en weer komen" kost best veel aan benzine en péage, en het was nog niet zo lang geleden dat ze hier waren dus uitgesteld naar Pasen. En toen was corona er, en nu is het dus alweer ruim 7 maanden geleden dat we hen gezien hebben.

Wel 10/10 voor de Post! Wij hebben, voor het eerst, een pakket naar daar gestuurd, om hen een beetje te troosten en op te beuren (ze hebben het pakket uitgepakt terwijl we aan het videochatten waren, iedereen was aan het huilen omdat ik er foto's had ingestopt, tot zover het opbeuren :+ ) en dat pakje was daar best snel! En in zeer goede staat :D

Het is moeilijk, om familie en vrienden achter te laten. Dat is het altijd, maar al helemaal als er iets mis gaat met één van die familieleden of vrienden. Je geraakt niet altijd zo snel terug als je wilt of als nodig is, en dat kan gepaard gaan met schuldgevoelens. En het kost ook een mep geld.
Daar moet je wel rekening mee houden, het is niet allemaal rozengeur en maneschijn...

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-20 09:05

@sureido ja geld vind ik ook de lastigste kwestie :')

Hoezo vind je Oostenrijk realistischer dan een eiland? Spanje, Portugal, Italië, ze hebben allemaal prachtige eilanden.

LadyMadonna

Re: Waar zou jij heen willen emigreren en waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 09:19

Schoonmoeder mee nemen heb ik serieus overwogen, maar ze heeft in nl nog 3 kinderen, en de Nederlandse zorg is natuurlijk heel erg goed qua kennis en mogelijkheden.

Hey speelt zeer regelmatig door mijn hoofd, maar ik weet ook niet goed waar te beginnen

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 09:42

Tja mijn schoonouders hebben ‘pech’ want hun beider zoons wonen in het buitenland. Zijn gaan eens per jaar naar mijn zwager en eens per jaar naar ons. Wij gaan maximaal eens in de twee jaar naar Nederland en mijn zwager en schoonzus zo’n vier keer per jaar. Het is niet anders en dat terwijl de rest van die familie in zo’n 4 dorpen om elkaar heen woont. :=

Mijn ouders zijn zelf geëmigreerd. Mijn broer woont nog in Nederland en wij wonen nu een uurtje bij ze vandaan.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 10:03

Dat met ouders is inderdaad wel een dingetje (en kinderen/een partner, maar goed dat is toch anders). Ik heb er met een goede vriendin regelmatig een discussie over, zij wil ook graag naar het buitenland maar wil haar moeder niet achterlaten. Ergens snap ik het ook wel, toen mijn vader onverwachts ziek werd zat ik ook binnen een week terug in het vliegtuig en bleef in Nederland.

Het zit er hier qua opvoeding ook wel in, enorm zelfstandige opvoeiding: Eerst zelf proberen, daarna om hulp vragen (uiteraard wel met veel liefde en warmte) en dat vormt je wel als kind. Ook woont mijn familie echt overal ter wereld, dus het reizen zit er ook van jongs af aan in. Als ik pap over een plan vertel vraagt ie enkel of ik wat nodig heb/vervoer naar een vliegveld en waar ik te bereiken ben. Moeders krijgt het telkens weer benauwd en ziet me liever niet vertekken. Maar ze weet ook dat ik dit al heel lng roep en als ik weer eens de hort op ben, is zij de eerste die ik een weekend overvlieg. Als moeders ziet dat alles goed gaat daar, heeft ze er zelf ook meer rust mee.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 10:32

pien_2010 schreef:
Pandora je bent er gewoon nog niet aan toe en dan moet je het ook niet doen. En alleen is ook anders met dit soort keuzes. Zou ik ook niet hebben gedaan.

Ja inderdaad. Een samenloop van omstandigheden maakte en maakt het er niet gemakkelijker op.

Maar ik blijf goede hoop houden ! Misschien eindig ik wel in Benidorm met een rollator :D

@Moonsparkle Reizen Waes is wel het ideale programma om een kijkje te nemen all over the world <3
Laatst bijgewerkt door Pandora2 op 14-07-20 10:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Sodera

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 10:34

Ik heb 8 jaar geleden de stap gezet om mijn PhD in het buitenland (Ierland) te doen en daar daarna mijn vriend leren kennen..
Na mijn PhD nog wel weer 2.5 jaar in Nederland gewoond maar uiteindelijk toch alles ingepakt en terug gegaan. Vanwege mijn vriend zijn bedrijf en zijn vader (Enigst kind, moeder al jong overleden) was het voor hem geen optie om ri NL te komen.

Ik vind het hier heerlijk, de NLe ratrace is hier idd een stuk minder maar aan de andere kant zijn hier de gemiddelde voorzieningen ook wat minder denk ik maar daar heb ik gelukkig nog weinig mee te maken gehad. Ook werken bepaalde systemen (zorgverzekering, huur en hypotheken, etc etc) hier gewoon anders maar dat is even uitzoeken en klaar..

Mijn ouders zijn nu begin 60, dus dat is nu gelukkig nog geen issue maar dat is wel een van mijn knelpunten zelf idd en zou ook een van de overwegingen zijn om ooit terug te keren. Ik kan mijn werk overal ter wereld uitvoeren, eventueel bij een ander bedrijf, maar mijn vriend zou eigenlijk opnieuw moeten beginnen want zijn werk/opleiding is specifiek Iers. Aan de andere kant zou dat voor hem mogelijk ook een carriereswitch mogelijk kunnen maken.
Zolang mijn schoonvader nog leeft (bijna 70 en geen al te beste gezondheid), is het sowieso geen optie maar daarna weet ik het niet....

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 10:40

Nabster schreef:
USA

Waarom specifiek USA? USA trekt me ook wel maar de sociale voorzieningen zijn ruk...

Ik denk dat ik bijvoorbeeld richting spanje zou gaan

sporten

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 11:10

Ik ben heel blij dat ik in Nederland geboren ben en wil hier ook altijd blijven
Nederland is mijn land en wat hebben we het hier allemaal goed, vergelijk dat maar eens in andere landen

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 11:20

sporten schreef:
Nederland is mijn land en wat hebben we het hier allemaal goed, vergelijk dat maar eens in andere landen

Dat is mooi, maar ik vraag me af wat dit aan het topic toevoegt :o Ik ben ook in Nederland geboren en ben daar blij om. Nederland zal ook altijd mijn land blijven, ondanks dat ik er nu niet meer woon. En het leven in het buitenland is echt niet altijd slechter :=

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 11:22

Dat denk ik ook wel. Nergens zal alles perfect zijn.

Molfre

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 11:24

Denemarken, over 17 dagen!!!

Mijn vriend woont daar en ik wil al jaren richting Scandinavië vertrekken. Vanwege de natuur, de mensen, de voorzieningen, heerlijk.

wendely

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 11:27

Wij zitten al weer bijna 6 jaar in Noorwegen :)

Pascalle90 schreef:
Zijn hier mensen die in de zorg werken als bijv verpleegkundige? Zo ja hoe heb je de overgang ervaren naar het buitenland of hoe denk je je erop voor te bereiden. Hoe ga je aan een baan komen? Sluit de nl opleiding goed aan op de eisen van een buitenlandse baan?

Wel in de zorg, niet als verpleegkundige. In Noorwegen heb je binnen no-time een baan als verpleegkundige. Je moet wel eerst je diplomas veredigd laten vertalen en een Noorse autorisatie aanvragen.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 11:30

purny schreef:
Nabster schreef:
USA

Waarom specifiek USA? USA trekt me ook wel maar de sociale voorzieningen zijn ruk...

Ik denk dat ik bijvoorbeeld richting spanje zou gaan

Die zijn in Spanje ook niet zo goed. Mijn buurvrouw gaat om die reden niet terug naar Spanje.

Hier zou ik wel richting een bergachtig gebied willen. Maar iets dichterbij huis trekt Duitsland ook wel. Geen idee of we die stap gaan wagen. Familie zou voor mij ook wel een belangrijk ding zijn.

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 11:32

sporten schreef:

Hier niet eens geboren in Nederland (duitsland) maar wel heel lang gewoond en opgegroeid. Maar ook andere landen gezien en ondervonden dat het in NL goed is, maar er zijn tig andere landen waar het minstens net zo goed is, al dan niet beter!

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 11:35

sporten schreef:

De medische zorg in de Limousin als het gaat om de gewone ziekenhuis opnames, kanker behandelingen etc etc, die zijn hier gewoon absoluut top! Weinig of geen wachtlijsten, als je een onderzoek krijgt dan wordt alles snel meestal op een dag afgewerkt zelfs zn tot en met opname toe. Daar kan Nederland nog een puntje aan zuigen.
Na ziekenhuis opname zijn de mensen snel thuis en word je opgevolgd door wijkverpleegkundige etc etc. Nederland is niet het enige land waar zaken goed geregeld zijn.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 11:36

Molfre schreef:
Denemarken, over 17 dagen!!!

Mijn vriend woont daar en ik wil al jaren richting Scandinavië vertrekken. Vanwege de natuur, de mensen, de voorzieningen, heerlijk.

Gefeliciteerd ! Het aftellen kan beginnen ! :P

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-20 11:38

sporten schreef:

Ik vraag me af waarom je dit post? Het is niet echt een reactie op waar zou je heen willen emigreren? Ik denk dat de meeste mensen ook heus de goede kanten van Nederland kennen, de meeste wonen hier al lang of hun hele leven tot nu toe. Ik voel me bijvoorbeeld echt veel beter en gelukkiger als de zon schijnt en dat is bijvoorbeeld toch een goede reden om te emigreren.

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 11:40

pien_2010 schreef:
sporten schreef:

De medische zorg in de Limousin als het gaat om de gewone ziekenhuis opnames, kanker behandelingen etc etc, die zijn hier gewoon absoluut top! Weinig of geen wachtlijsten, als je een onderzoek krijgt dan wordt alles snel meestal op een dag afgewerkt zelfs zn tot en met opname toe. Daar kan Nederland nog een puntje aan zuigen.
Na ziekenhuis opname zijn de mensen snel thuis en word je opgevolgd door wijkverpleegkundige etc etc. Nederland is niet het enige land waar zaken goed geregeld zijn.

Hier dus ook, dus helemaal mee eens.
Simpele echo ivm bloeding tijdens prille zwangerschap - bleek buitenbaarmoederlijk te zijn -> geen twijfel en direct in ambulance, binnen 24 uur geopereerd en lag ik op een schitterende privekamer (die overigens goedkoper zijn dan een hotelkamer), alles tot in puntjes verzorgd en super werk verricht.

en.... ze laten je gewoon slapen in de ochtend ipv om 6 uur al aan je bed te staan om bloeddruk te meten etc :D

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 11:47

Ik vraag mij zowieso af waarom NLers altijd zo trots zijn op het gezondheidssysteem?
Ik ken alleen huisartsen die je liever niet dan wel doorverwijzen, wachtlijsten van 6 maanden en dure verzekeringen die steeds meer uitsluiten en steeds meer marktgericht gaan werken wat de zorg niet ten goede komt.
Medicatie die zo even veranderd wordt want merk b is goedkoper.

Geef mij maar Frankrijk en Duitsland qua gezondheidszorg.
Ook wat te verbeteren,maar daar voel ik mij tenminste mens in het ziekenhuis. In Nederland echt zo'n nummertje.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 11:51

Ik zou best op Ibiza willen wonen. Maar dan als ik gepensioneerd ben.

ken ook wel wat voorbeelden van mensen die gingen emigreren en toch na een aantal jaren terug zijn gekomen omdat het in ons eigen land toch alles allemaal beter geregeld was.
Dat mooie weer in het buitenland is natuurlijk lekker maar ervaar je het meest als je op vakantie was en niks hoefde.

Kijk naar fam Meiland :D
Of kijk naar het programma ,,Ik vertrek,, dat is over het algemeen ook kommer en kwel en keren er ook veel terug.
Vergunningen, huizen kopen, land kopen, belasting afdragen...dat is in het buitenland allemaal net een heel stuk anders en vooral Corrupt in veel Zuidelijke landen.

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 11:55

Sunnda schreef:
Ik vraag mij zowieso af waarom NLers altijd zo trots zijn op het gezondheidssysteem?
Ik ken alleen huisartsen die je liever niet dan wel doorverwijzen, wachtlijsten van 6 maanden en dure verzekeringen die steeds meer uitsluiten en steeds meer marktgericht gaan werken wat de zorg niet ten goede komt.
Medicatie die zo even veranderd wordt want merk b is goedkoper.

Geef mij maar Frankrijk en Duitsland qua gezondheidszorg.
Ook wat te verbeteren,maar daar voel ik mij tenminste mens in het ziekenhuis. In Nederland echt zo'n nummertje.

Duitsland is ook niet zo fantastisch qua gezondheidszorg hoor, het gras lijkt altijd groener aan de andere kant. De zorgverzekering is hier duurder, in sommige steden nemen artsen geen nieuwe patiënten meer aan en er zijn lange wachtlijsten. Ik moest een paar maanden wachten op een mri en daarna een paar maanden op een afspraak in het ziekenhuis. Vervolgens was ik bij de arts en stond ik binnen 15 minuten weer buiten. Even later werd ik gebeld waar ik was, want de arts met wie ik een afspraak had, had mij niet gezien? Bleek ik door een andere arts te zijn opgehaald, want hij had wat tijd over := Dat is het nadeel als er niet op de verwijzingen staat met wie je een afspraak hebt.

In Duitsland hangt het er ook nog vanaf welke verzekering het dekt. Stel je hebt een ongeluk op straat terwijl je aan het winkelen bent, dan wordt je zo opgeknapt dat het functioneel is. Gebeurt het onderweg naar je werk, wordt het zo opgeknapt dat het zo goed als nieuw is.

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 11:56

Popstra schreef:
I
Of kijk naar het programma ,,Ik vertrek,, dat is over het algemeen ook kommer en kwel en keren er ook veel terug.

Emigraties die gewoon soepel verlopen zenden ze helemaal niet uit, is niet genoeg sensatie. Heel soms zit er 1 tussen waarbij alles lekker loopt, maar dat is uitzondering die de regel bevestigd.

Ik ken genoeg immigranten, inclusief gezinnen met kinderen, waaronder wij ook vallen, waarbij het prima verloopt.
Natuurlijk zijn er altijd zaken waar je rekening mee moet houden en gaat niet alles vlekkeloos, maar dat hoort erbij.