Wat moet ik hiermee?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-20 10:26

pmarena schreef:
Marije112 schreef:

Zijn er bedrijven die dat doen :o ? Ik zou het echt heel erg vinden als mijn werkgever/collega's/HR naar mijn persoonlijke mening zouden vragen over zo iets

Zal er aan liggen hoe formeel / informeel de sfeer is :)

Het hoort natuurlijk niet. Maar ik kan me in een situatie waarin jij al het aanspreekpunt over hem bent geweest en waarin jij degene bent geweest die hem "naar binnen heeft gepraat" en er ook nog ene bonus aan vast hangt, best voorstellen dat er nog iets ter sprake komt.

Dat is idd het vervelende, ik breng hem binnen dus ze gaan mij vragen stellen over hem.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-20 10:28

Joman schreef:
Lara_Silver schreef:
En wat heeft de TS daarmee te maken? Nogmaals, helemaal niks. Het is de volledige verantwoordelijkheid van het bedrijf. Dus jazeker, zo simpel als ik het suggereer is het níet voor het bedrijf maak wél voor de TS.

Ja, nu weten we je mening wel :) Ik ben het met je oneens, lijkt me een prima.

Zo dan, nou ik wens je in ieder geval heel veel sterkte en vooral veel kalmte voor de toekomst. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-20 10:29

Lara_Silver schreef:
Joman schreef:

Ja, nu weten we je mening wel :) Ik ben het met je oneens, lijkt me een prima.

Zo dan, nou ik wens je in ieder geval heel veel sterkte en vooral veel kalmte voor de toekomst. :)

Dank! Ik wens jou minder herhaling van zetten in de toekomst :)

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-20 10:42

Wauw, ik schrik van je verzuurde n kinderachtige reacties hier ts. Ik zou het even loslaten want blijkbaar triggert dit onderwerp je enorm.

Ik dacht dat dit topic was van iemand die net van school/opleiding kwam maar aan de leeftijd in het profiel te zien is TS een stuk ouder.

Ik wens je een hoop wijsheid toe
Laatst bijgewerkt door _Nelleke_ op 07-07-20 10:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-20 10:42

Joman schreef:
Heel slecht? pardon?
1500 meer dan z'n huidige baan. Niet 1500 meer dan ik verdien :+
Ik heb veel gesprekken gevoerd en de kans dat ze je huidige salarisstrook opvragen is ongeveer 90%. Dus of dit zo slim is, wat hij doet, kun je betwijfelen.

Haha ok sorry, verkeerd gelezen! Ik dacht al, als iemand voor hetzelfde werk 1500 euro meer krijgt heeft de één heel goed onderhandeld en de ander niet zo best :Y)

Ach en dan vragen ze om zijn salarisstrook. Dat mag hij weigeren, of hij deelt ‘m wel. Dan zien ze dat zijn salariseis fors boven z’n huidige salaris ligt. En dan? Niks aan de hand toch? Gaan ze met elkaar in onderhandeling , krijgt hij vast geen 1500 euro erbij t.o.v. zijn huidige salaris maar wellicht 500 euro ofzo. Prima toch, dat schaadt jou in geen enkel opzicht toch?
Laatst bijgewerkt door Mloes op 07-07-20 10:43, in het totaal 1 keer bewerkt

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-20 10:43

Joman schreef:
pmarena schreef:

Het hoort natuurlijk niet. Maar ik kan me in een situatie waarin jij al het aanspreekpunt over hem bent geweest en waarin jij degene bent geweest die hem "naar binnen heeft gepraat" en er ook nog ene bonus aan vast hangt, best voorstellen dat er nog iets ter sprake komt.

Dat is idd het vervelende, ik breng hem binnen dus ze gaan mij vragen stellen over hem.

Ja maar ze gaan jou toch niet vragen naar zijn salaris of wat je vind dat hij moet verdienen?

Hij heeft een eis neergelegd, als hij niet aan jou had doorgegeven hoeveel, dan had je dat toch niet via je werkgever geweten?

Dom om over geld te praten met je (toekomstige) collega's. Als hij de boel goed onderhandeld en daarmee hetzelfde of meer gaat verdienen dan jij, pluimpje voor hem, pech voor jou.
Als hij daarmee 30% boven zijn huidige salaris gaat zitten, en het lukt, pluimpje voor hem, pech voor een ander.

Ik snap niet dat mensen zich met het salaris van een ander bemoeien. Zolang je zelf tevreden bent, laat je het lekker zo. Ben je niet tevreden, dan ga je voor je eigen hachje naar HR en vecht voor meer geld, niet omdat Jantje/Pietje/Klaasje meer verdient maar omdat je vind dat jij meer verdient. Omdat je een werktopper bent, goed presteert, je niveau is gestegen en je werk verantwoordelijker is geworden.

Een onderhandelingspositie vanuit het loon van een ander is altijd een slechte.

Jouw win situatie in deze is de bonus die je verdient door hem aan te brengen.
Wat hij er verder uit haalt is niet jouw zaak.
Laatst bijgewerkt door MarliesV op 07-07-20 10:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-20 10:43

Joman schreef:

En daar hoef je helemaal geen antwoord op te geven. Tenzij hij jou als referent aangedragen heeft - wat je bovendien kunt weigeren te doen.
Als jouw werkgever weet dat je hem goed kent zal je werkgever je niet eens als referent willen spreken, want dan wordt aangenomen dat je blik gekleurd is.

Verder is het heel simpel: hij mag vragen wat-ie wil. Al vraagt-ie 150 k per jaar.

Je werkgever doet hem een voorstel qua inschaling en trede (en dat voorstel zullen ze al bij het opstellen van de vacature in gedachte hebben gehad voor verschillende 'ervaringsklasses' sollicitanten) en jouw kennis kan daarover gaan onderhandelen.

Je werkgever kan ook géén voorstel qua inschaling doen, omdat zijn salariseis naar het idee van je werkgever sowieso niet in te passen is. Er zal bv zelden (nooit) een voorstel meteen aan het einde van de schaal gedaan worden zodat iemand meteen in z'n eindrang zit. Als de eis van jouw kennis ergens aan het einde van de schaal uitvalt, zal je werkgever er dus vermoedelijk niet eens aan beginnen.

Jouw aandragen en jouw salaris staat er verder helemaal los van.

En als de knaap niet wordt aangenomen vanwege z'n te hoge salariseis en jij loopt je bonus mis, tja, jammer dan. Hij kan ook om andere redenen worden afgewezen en dan loop jij ook je bonus mis.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-20 10:44

_Nelleke_ schreef:
Wauw, ik schrik van je verzuurde n kinderachtige reacties hier ts. Ik zou het even loslaten want blijkbaar triggert dit onderwerp je enorm.

Helemaal niet zuur en kinderachtig. Maar mensen hoeven niet 3 keer te herhalen wat ze al hebben gezegd :) Heeft niemand wat aan. (en ik al helemaal niet)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-20 10:44

Joman schreef:
pmarena schreef:

Het scheelt dat je het in het geval van eventueel vissen naar o.a. zijn inkomsten denk ik vrij simpel kan houden bij een vriendelijk "ik weet zeker dat het een goede vent is, een goede werknemer zal zijn / goede aanvulling van het team, maar zijn inkomsten zijn mijn zaken niet :) "

En dan even voor jezelf bepalen of je het daar bij wilt houden en erg je best gaat doen om voor je te houden dat je denkt dat hij voor minder ook wel overstag zal gaan / bijna zonder werk zit / nu veel minder krijgt.

Kan me voorstellen dat je voor zowel je werkgever als voor hem (liever minder fors er op vooruit gaan, dan zonder werk zitten) zou willen dat het niet stuk loopt, maar je wil er ook geen gezeik over krijgen met die vriend..... dus zou als ik jou was even goed voor mezelf bepalen wat ik er wel of niet over kwijt wil (open kaart spelen of jezelf op de vlakte houden) àls er echt heel specifiek naar gevraagd wordt :j

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-20 10:45

_Nelleke_ schreef:

Ik dacht dat dit topic was van iemand die net van school/opleiding kwam maar aan de leeftijd in het profiel te zien is TS een stuk ouder.

TS wil alleen maar reacties die in haar straatje passen.

Dat is duidelijk. Kritiek houdt ze helemaal niet van, want dan moet je maar lekker ophoepelen! :+

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-20 10:45

_Nelleke_ schreef:

Grappig. Ik had het juist andersom. Zelden zo'n hoop onzinreacties op een hoop gezien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-20 10:48

Dames, sommigen van jullie lopen echt wat te hard van stapel. Ik begrijp, dat hij kan vragen wat hij wil. Ik begrijp ook dat hij zelf kan besluiten al dan niet openheid over zijn huidige salaris te geven. En ik begrijp ook, dat ik over mijn eigen salaris kan onderhandelen. Het wordt wat veel herhaling op deze manier in dit topic.
Niet dat jullie me niet op deze zaken mogen wijzen, maar het wordt wat eentonig. Ik zou het persoonlijk prettiger vinden, als ik wat tips kan krijgen of wat dan ook :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-20 10:49

Tallie1979 schreef:
_Nelleke_ schreef:

Dat is duidelijk. Kritiek houdt ze helemaal niet van, want dan moet je maar lekker ophoepelen! :+

Nee, ik wil graag reacties waar ik iets aan heb. Die van jou voegen zo weinig toe, dat ik uberhaupt niet begrijp waarom je nog reageert.
Kritiek? Ik lees nergens kritiek?

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-20 10:50

Waarover wil je tips?
Want wat je niet wilt horen is wel duidelijk, maar niet waar je mee zit en wat nu eigenlijk je punt is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-20 10:50

pmarena schreef:
Joman schreef:

Het scheelt dat je het in het geval van eventueel vissen naar o.a. zijn inkomsten denk ik vrij simpel kan houden bij een vriendelijk "ik weet zeker dat het een goede vent is, een goede werknemer zal zijn / goede aanvulling van het team, maar zijn inkomsten zijn mijn zaken niet :) "

En dan even voor jezelf bepalen of je het daar bij wilt houden en erg je best gaat doen om voor je te houden dat je denkt dat hij voor minder ook wel overstag zal gaan / bijna zonder werk zit / nu veel minder krijgt.

Kan me voorstellen dat je voor zowel je werkgever als voor hem (liever minder fors er op vooruit gaan, dan zonder werk zitten) zou willen dat het niet stuk loopt, maar je wil er ook geen gezeik over krijgen met die vriend..... dus zou als ik jou was even goed voor mezelf bepalen wat ik er wel of niet over kwijt wil (open kaart spelen of jezelf op de vlakte houden) àls er echt heel specifiek naar gevraagd wordt :j

Ja, ik ga daar niets over zeggen en houd me inderdaad op de vlakte als ze met dergelijke vragen komen! Goede tip :) Dank!

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-20 10:51

Vragen is 1 krijgen is 2. Vooral nu is het lastig om flink te plussen op salarissen. Heb zelf 6 maanden zonder werk gezeten en het was echt lastig om überhaupt iets passends te vinden en dan ook nog iets wat bij mijn oude loon in de buurt kwam. Ik ben nu akkoord gegaan met een baan waarbij ik 66% verdien van m’n oude salaris. Nou dat was jaren geleden echt niet gebeurd.

Dus eerst maar eens afwachten wat ie uiteindelijk krijgt als hij de baan al krijgt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-20 10:52

MarliesV schreef:
Waarover wil je tips?
Want wat je niet wilt horen is wel duidelijk, maar niet waar je mee zit en wat nu eigenlijk je punt is.

Dat staat toch in de op?
Volgens mij is die toch tamelijk duidelijk?

Citaat:
Nu is dat allemaal nog niet rond, dus allemaal onzeker. Maar toch heb ik er een raar gevoel bij. Is dat gek? En moet ik er wat mee?
Toevallig heb ik morgen een gesprek over mijn arbeidsvoorwaarden. Zelf aangevraagd, al voordat ze die kennis hadden gesproken. Moet ik daar nog wat mee?

Mensen mogen me best jaloers noemen, of iemand die niet tegen kritiek kan of wat dan ook. Of ongeveer 5 keer zeggen dat hij zelf over zijn salaris kan onderhandelen, en ik ook. Dat begrijp ik allemaal.
Maar het zou zo fijn zijn als het een beetje inhoudelijk is wat men bijdraagt en dat ik er ook echt wat mee kan :)

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-20 10:54

Je wilt een tip: Wacht af hoe dit afloopt, baseer daarop je vervolgstappen. Krijgt hij dit salaris, ga in onderhandeling. Krijgt hij het niet, dan heb je je dus vreselijk op lopen winden om iets wat toch niet is gebeurd.

Een andere tip: Vraag jezelf af, "Kan ik op dit moment iets aan de situatie veranderen?"

Ja: onderneem actie.
Nee: Maak je er niet druk om.

En ik reageer omdat dit een openbaar forum is en ik dus ook het recht heb om te reageren. Dat jij dat niet leuk vindt, is jouw probleem. Had je maar geen topic moeten openen.

Enfin, je hebt je tips. Graag gedaan :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-20 10:54

MarjanB schreef:
Vragen is 1 krijgen is 2. Vooral nu is het lastig om flink te plussen op salarissen. Heb zelf 6 maanden zonder werk gezeten en het was echt lastig om überhaupt iets passends te vinden en dan ook nog iets wat bij mijn oude loon in de buurt kwam. Ik ben nu akkoord gegaan met een baan waarbij ik 66% verdien van m’n oude salaris. Nou dat was jaren geleden echt niet gebeurd.

Dus eerst maar eens afwachten wat ie uiteindelijk krijgt als hij de baan al krijgt.

Dat is waar inderdaad! Ik wacht dat ook af hoor, maar er bekroop me gewoon een raar gevoel bij de hele omstandigheid en het gesprek wat ik voor morgen al had gepland.
Onze sector gaat trouwens goed, tot dusver nog geen tegenvallende resultaten!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-20 10:56

Tallie1979 schreef:
Je wilt een tip: Wacht af hoe dit afloopt, baseer daarop je vervolgstappen. Krijgt hij dit salaris, ga in onderhandeling. Krijgt hij het niet, dan heb je je dus vreselijk op lopen winden om iets wat toch niet is gebeurd.

Een andere tip: Vraag jezelf af, "Kan ik op dit moment iets aan de situatie veranderen?"

Ja: onderneem actie.
Nee: Maak je er niet druk om.

En ik reageer omdat dit een openbaar forum is en ik dus ook het recht heb om te reageren. Dat jij dat niet leuk vindt, is jouw probleem. Had je maar geen topic moeten openen.

Enfin, je hebt je tips. Graag gedaan :)

Ik vind het hartstikke leuk dat je reageert. Ik vind het leuk om zoveel verschillende inzichten te lezen (en ook een hoop onzinnige dingen, maar ok).
Ik vind alleen de inhoud van je reacties bijzonder onplezierig en weinig toevoegen. Lijkt me geen bedankje waard. Ook al klop jij jezelf nu op de borst.

Tallie1979 schreef:
Al ging het om 10.000.

Het boeit je in ieder geval genoeg om een topic te openen en er over te klagen.

Tallie1979 schreef:
Maar ondertussen maak je jezelf druk over het salaris van een ander terwijl het jou eigenlijk helemaal niks aan gaat én open je er een topic op bokt voor. :D

Meid, hou de eer aan jezelf. ;)

Tallie1979 schreef:

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-20 10:57

Er is maar 1 goede tip, houd je erbuiten!

Nee vooruit, 2 goede tips: laat je niet opnaaien door pmarena. Houd je er gewoon verder buiten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-20 10:58

Boras schreef:

Nee vooruit, 2 goede tips: laat je niet opnaaien door pmarena. Houd je er gewoon verder buiten.

Ik laat me door niemand opnaaien :) Gelukkig kan ik zelf nog nadenken.
Ik bemoei me niet met hun onderhandelingen. Dus goede tip, dank.

Tallie1979

Re: Wat moet ik hiermee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-20 11:02

Daarom zei ik al, graag gedaan. :)

Maar goed, ik kan je er alleen maar succes mee wensen. Met jou inzet en jouw insteek ga je het gewoon redden hoor. Je bent volgens mij een fantastisch mens en echt een plezier om mee om te gaan. :)

Had ik maar een vriendin als jij. Dan had ik geen vijanden meer nodig :)

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-20 11:03

Joman schreef:
Boras schreef:

Ik laat me door niemand opnaaien :) Gelukkig kan ik zelf nog nadenken.
Ik bemoei me niet met hun onderhandelingen. Dus goede tip, dank.

Top. Verder heb je door hem voor te dragen als het ware al je goedkeuring kenbaar gemaakt. Daar kun je nu ook niet meer op terug komen zonder een flater te slaan.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-20 11:09

Boras schreef:

Pardon??