Verdeling taken (man - vrouw?)

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-20 09:39

Dit doet me heel erg denken aan "the Mental load". In deze illustratie staat dat goed uitgelegd. Het houdt in dat één partner alles regelt en onthoudt wat er gedaan moet worden, en dat de andere partner enkel iets doet als het hem gevraagd wordt (en dan vaak niet echt efficiënt). Daardoor blijft de één alsnog met de mental load zitten en krijg je het "you should've asked" complex.

https://english.emmaclit.com/2017/05/20 ... dve-asked/

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-20 09:45

Duhelo schreef:
Emmaa_ schreef:
Maar Duhelo, is dat niet een beetje generaliserend? Mannen zijn gemakzuchtig aangelegd omdat ze daar vanuit de maatschappij de kans voor krijgen, niet omdat dat in hun DNA vastligt ofzo. Als ze het ook kunnen als ze alleen zijn kunnen ze het toch ook met een partner?

Hahaha, tuurlijk is dat keihard generaliserend. Ik (en iedereen) weet ook wel dat niet ALLE mannen zo zijn (maar hoewel, als je de lijn volgt in het topic neigt de meerderheid toch naar die kant, met een aantal uitzonderingen :+ )

En edit: mijn eigen vent heeft uiteraard ook wel zijn goede kanten, ik hoef mij bv nooit druk te maken om boodschappenlijstjes en boodschappen zelf (ook omdat ik het simpelweg niet doe en er anders geen eten in huis is.), en dan brengt hij vaak zelfs attente kleinigheden mee waarvan die weet dat ik ze graag lust. Dus ze kunnen het wel ...

Mijn kerel is net zo, en hoewel ik het merendeel gewoon hilarisch vind zorgt het soms voor frustratie. Bij ons heeft Corona geholpen, toen zag hij wat ik wekelijk allemaal 'moet' doen en daarnaast ook nog doe en dat heeft hem wel een zetje gegeven om zo nu en dan wat meer uit zichzelf te doen. Na afloop van de handeling wilt hij wel graag een sticker op zijn kaart! :Y)

Als hij vrij heeft dan ploft hij op de bank en gaat gamen, daarnaast gaat hij wel minimaal één keer met de honden wandelen. Als ik vrij heb doe ik het huishouden, ga 's morgens trainen, plan een wandeling, doe de boodschappen en alle andere winkels die ik langs moet en vaak moet ik 's avonds nog trainen met de honden want mijn vaste vrije dag is ook mijn trainingsdag.

Zo moet ik hem ongeveer dagelijks eraan herinneren dat hij het doucheputje na het douchen leeg moet halen, de wasbak moet schoonwrijven na gebruik, het chroom van de douche en zijn tandenborstel en tandpasta weer terug moet zetten in het bakje. We hebben het er op het werk geregeld over en het blijkt echt een mannending te zijn die laksheid.

Als ik hem een briefje maak met wat hij moet doen is dat ook allemaal netjes gedaan als ik thuiskom, maar uit zichzelf zal dat maar zelden gebeuren. :+

Nog een leuk voorbeeld, een tijd lang deed mijn kerel zich 's avonds naast het bed uitkleden en die kleding bleef dan op een hoopje liggen. Als ik dus de was deed moest ik altijd boven kleding gaan verzamelen, aangezien ik zijn moeder niet ben was ik dat al snel zat en ben ermee gestopt dat op te halen. Op een bepaald moment had hij geen witte t-shirts en sokken meer want die lagen daar te vergaan. Toen was de hint duidelijk. Hetzelfde met sokken die rondzwerven, sokken die ik buiten de wasmand vind gaan de prullenbak in. Ik kan er niet van wakker liggen als hij geen sokken meer heeft. Het werkt wel moet ik zeggen. :')

Mews

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-20 09:45

Heb je het verhaal van de mental workload en dat je je soms manager voelt van het huishouden ook besproken met je partner? :) Het kan lastig te begrijpen zijn voor een partner waar je probleem ligt omdat ze dat zelf dan nooit hebben meegemaakt, en dan is "ik zou willen dat je wat meer doet" vaak wat te abstract om echt verandering te brengen. Het bespreken heeft voor mij in ieder geval wel iets geholpen.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-20 09:52

KimD schreef:
Als ik hem een briefje maak met wat hij moet doen is dat ook allemaal netjes gedaan als ik thuiskom, maar uit zichzelf zal dat maar zelden gebeuren. :+

Wat erg dat jij briefjes maakt/moet maken zodat hij zijn aandeel levert zeg...

Ik vraag me dus af hoe deze mannen functioneren bij afwezigheid van hun vriendin. Maakt de baas ook lijstjes met taakjes? En als hij gaat sporten met vrienden, zorgen zij dan dat zijn sporttas is ingepakt?

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-20 10:02

Doubtless schreef:
KimD schreef:

Ik vraag me dus af hoe deze mannen functioneren bij afwezigheid van hun vriendin. Maakt de baas ook lijstjes met taakjes? En als hij gaat sporten met vrienden, zorgen zij dan dat zijn sporttas is ingepakt?

Dat is anders, want dat is iets rechtstreeks voor hún voordeel. Het huishouden is algemeen, hebben zij niet rechtstreeks last van, want als het ene tshirt vies is pakken ze wel een ander, en als er rommel op de grond ligt stappen ze er wel over...

Doubtless

Re: Verdeling taken (man - vrouw?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-20 10:05

En zij hebben er geen moeite mee als er structureel geen boodschappen meer worden gedaan, geen afwas, niet zuigen/dweilen/toilet poetsen, de was, de tuin e.d.? Als mijn man op zijn vrije dag telkens zou gaan zitten gamen met de verwachting dat ik wel het huishouden doe op mijn vrije dagen zou ik in staking gaan :Y) Je gaat toch niet zijn zooi opruimen terwijl hij ondersteboven op de bank ligt?

Sidenote: Als jij (niemand specifiek, voor iedereen die zich aangesproken voelt) dat allemaal prima vindt dan is het natuurlijk goed he. Ik zie dat mezelf alleen dus echt niet doen en ben verbaasd dat die lat dus niet voor iedereen hetzelfde ligt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-20 10:05

Mijn vriend is eigenlijk helemaal niet traditioneel opgevoed. Zijn moeder is echt niet de typische huismoeder. Verre van zelfs. Hij heeft ook jaren op zichzelf gewoond en kan het prima zelf rooien. Hij hecht alleen weinig waarde aan het (tijdig) regelen van zaken. Hij heeft altijd met de dag geleefd. Daardoor interesseert het hem weinig als hij vandaag geen lenzenvloeistof heeft. Dan rijdt hij óf last minute naar de albert heijn, óf hij gooit zijn lenzen weg. Morgen weer een nieuwe kans ;) Maar zo kan ik niet leven en wil ik niet leven. Want met het regelen van bepaalde dingen kun je gewoonweg niet wachten. Wat ik misschien nog wel meer opvallend vind: hier in de buurt moet je kinderopvang tijdig regelen, anders zit het gewoon vol. Hoe kan het dat ik hiervan op de hoogte ben en hij niet? En dat hij het dus gerust pas een maandje voor de geboorte zou gaan regelen? Dat zijn dingen die ik niet goed kan verklaren. Ik bestempel het richting hem wel eens als gebrek aan interesse en ik beticht hem er ook van, dat ik het egoïstisch van hem vindt, dat hij het blijkbaar maar oke vindt dat ik het brein van ons huishouden moet zijn. En hij komt na een goed gesprek altijd wel tot inkeer, en dan heeft hij een hoop goede voornemens. We zullen ziet wat het ons gaat brengen.
Onze discussies gaan dus echt niet om huishoudelijke taken. Die zijn echt wel gelijk verdeeld. En ik hoef geen briefjes te schrijven over wat gedaan moet worden of wat dan ook. Dat ziet hij prima zelf en pakt hij zelf ook op :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-20 10:06

Resistance schreef:
Dit doet me heel erg denken aan "the Mental load". In deze illustratie staat dat goed uitgelegd. Het houdt in dat één partner alles regelt en onthoudt wat er gedaan moet worden, en dat de andere partner enkel iets doet als het hem gevraagd wordt (en dan vaak niet echt efficiënt). Daardoor blijft de één alsnog met de mental load zitten en krijg je het "you should've asked" complex.

https://english.emmaclit.com/2017/05/20 ... dve-asked/

Ja, precies. Dit is het!

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-20 10:07

Doubtless schreef:
KimD schreef:

Hoezo is dat erg? :')

Hij heeft er gewoon geen inzicht op / ziet het probleem niet. Het is niet dat hij niet wilt of te lui is maar hij het gewoon niet. :+

Ik vind het wel leuk, ik schrijf hem in de ochtend een briefje of stuur hem een appje dat hij kan lezen als hij wakker wordt. Met wat liefs erbij. <3 "Poetsen & afwasser uitruimen banketstaaf! Loveyou!" :Y)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-20 10:07

Mews schreef:
Heb je het verhaal van de mental workload en dat je je soms manager voelt van het huishouden ook besproken met je partner? :) Het kan lastig te begrijpen zijn voor een partner waar je probleem ligt omdat ze dat zelf dan nooit hebben meegemaakt, en dan is "ik zou willen dat je wat meer doet" vaak wat te abstract om echt verandering te brengen. Het bespreken heeft voor mij in ieder geval wel iets geholpen.

Toevallig heb ik gisterenavond dus een aantal tips uit dit topic ter harte genomen. We hebben er echt wel een goed gesprek over gehad; ik heb hem uitgelegd, dat ik begrijp dat hij dit echt niet expres doet, maar dat het mij ook energie kost om aan alles te denken. Altijd. Hij begrijpt het wel, en heeft dus meteen een whiteboard gekocht. Daar kunnen we to do's opschrijven, een boodschappenlijstje maken etc. Dan helpen we elkaar een beetje. Hij heeft ook gezegd, dat ik hem hier echt bij moet helpen, omdat het hem gewoon niet natuurlijk afgaat. Dus we gaan ermee aan de slag!

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-20 10:08

De administratie doe ik overigens ook volledig, hij heeft geen flauw idee wat erin komt en eruit gaat. Als hij iets wilt kopen vraagt hij dat ook altijd heel schattig. :') Alsof mij dat wat uitmaakt joh, koop lekker wat je hebben wilt!

Ook dat vind ik geen probleem, ik vind het prettig om op die manier het overzicht te houden en alles te regelen, dan ontstaan er ook nooit miscommunicaties of iemand iets gebeld heeft ofzo.

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-20 10:10

Zo, heb mijn vriend gezegd dat hij zelf eens een boodschappenlijstje moet maken.
Normaal maak ik een lijstje voor 3 dagen eten (we gaan te voet naar de winkel).

Blijkbaar eten we nu twee dagen spaghetti (die hij zelf gaat maken, af te leiden uit zijn bewoordingen?) :Y)

Ik ben trouwens benieuwd of hij donderdag eraan gaat denken dat het vuilnis buiten moet. (Al moet ik eerlijk bekennen dat ik dat ook vaak vergeet...)

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-20 10:14

Mijn man doet super veel in huis, maar sommige dingen "kan" hij gewoon niet.

Zo heb ik de dag na mijn bevalling voor hem de spoed tandarts gebeld omdat zijn kiespijn niet te houden was. Ik kan het tegen hem zeggen, hij zegt ja, maar regelt het niet.

Zelfde met het bellen van de huisarts ed.

Sommige dingen zitten er nou eenmaal niet in.
Ik kan niet opruimen, hij is slecht in schoonmaken.
Dus hij ruimt op, ik maak daarna schoon.

En in andere dingen issie "te snel". Ff de schuur verkopen terwijl er nog geen datum is dat de nieuwe overkapping gebouwd zal worden en er nog geen vergunning binnen is bijvoorbeeld.

De tips die ik heb gelezen zouden goed kunnen werken. Schatje,bestel jij voor het einde van de week de mensen vloeistof? Anders zit je zonder.
We gebruiken x flessen per maand. Maak je er een maandelijkse bestelling van?

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-20 10:15

KimD schreef:

Hij heeft er gewoon geen inzicht op / ziet het probleem niet. Het is niet dat hij niet wilt of te lui is maar hij het gewoon niet. :+

Ik vind het wel leuk, ik schrijf hem in de ochtend een briefje of stuur hem een appje dat hij kan lezen als hij wakker wordt. Met wat liefs erbij. <3 "Poetsen & afwasser uitruimen banketstaaf! Loveyou!" :Y)

Omdat je een relatie hebt met een volwassen man & zijn moeder niet bent ;-) Als je hem niet vraagt om de vaatwasser uit te ruimen, doet hij dat dan niet zodra hij merkt dat deze vol staat (lees: Als het servies op is of als hij iets vies in een schone vaatwasser wil zitten)?

Nogmaals: Als jij het leuk vind om dit te managen, jouw feestje he! Ik snap het gewoon niet.
Laatst bijgewerkt door Doubtless op 09-06-20 10:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-20 10:16

Sorry maar ik vind sommige dingen die ik hier lees echt niet normaal. Jij moet terwijl je net een kind gebaard hebt de tandarts bellen voor ZIJN kiespijn?? Waarom kan hij dat niet zelf? Hij heeft er toch pijn van? Het zit er wél in, hij is toch gewoon een volwassene? Hij weet toch hoe hij moet telefoneren? Ik snap dat dit soort dingen er soms in gluipen en als je over bepaalde dingen (bv hij ruimt op jij maakt schoon) afspraken kan maken is dat prima, maar je bent toch zijn moeder niet?

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-20 10:17

Doubtless schreef:
KimD schreef:

Omdat je een relatie hebt met een volwassen man & zijn moeder niet bent ;-) Als je hem niet vraagt om de vaatwasser uit te ruimen, doet hij dat dan niet zodra hij merkt dat deze vol staat (lees: Als het servies op is of als hij iets vies in een schone vaatwasser wil zitten)?

Natuurlijk wel, maar als hij de hele dag dat ding niet nodig heeft valt het hem niet eens op.

Ik voel me absoluut niet zijn moeder, zou wat zijn als hij met zijn moeder zo intiem was. :Y) Zoals gezegd, ik kan er meer om lachen dan huilen.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-20 10:22

He's a lucky bastard :D Mag ik jou vragen hoe mentaal belastend jij jouw werk ervaart? Is het zo dat je 40 uur per week een stressvolle baan hebt en daarnaast dit nog doet? Of ervaar je je werk als "loopt op rolletjes" en weinig stress gevend?

Edit: En dan ben ik eigenlijk ook wel benieuwd hoe dat voor hem zit. Heeft dat er iets mee te maken?
Laatst bijgewerkt door Doubtless op 09-06-20 10:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Memories

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-20 10:28

Hier juist een vent die de administratie, bedenk- en regeldingen op zich neemt voor het grootste deel. Ik neem juist iets meer van de zorgtaken (boodschappen, was en afwas, schoonmaak etc) op me. Voelen we ons beide prettig bij.

Enige wat hier dan weer gebeurt is dat ik dan vaak val over hoe hij de klusjes doet en dat hij vaak valt over hoe ik de klusjes doe. Partner met ADHD/autisme combi kan in het huishouden best een uitdaging zijn :+ Zo kan hij NIET de boodschappen doen zonder dat er minstens 1 ding vergeten wordt. Gewoon echt niet. Ook al heeft hij een lijstje bij zich. Hoe hij het presteert weet ik het niet maar het gaat letterlijk nooit in 1 keer goed :') Geen probleem, dan doe ik het gros van het boodschappen halen wel en laat ik het maar een beetje van me afglijden wat er vergeten wordt die keren dat hij het wel zelf haalt.
Hij kan dan weer zwaar geïrriteerd zijn als ik 6 dagen in de week het aanrecht helemaal poets na het koken maar er de 7e dag echt geen energie meer voor over heb en het een dagje laat liggen, kan ie ook lastig mee omgaan soms, want ik heb het toch de hele week al gedaan en NET nu hij precies heel graag een schoon aanrecht wilde om dit en dat te kunnen doen is het er niet!!! :+

Uiteindelijk kunnen we er altijd om lachen en is er nooit echt woede of hele pittige discussies. Maar huishoudirritaties vormen wel het overgrote aandeel van het in totaal vrij kleine geheel aan algemene irritaties binnen de relatie :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-20 10:35

Mri schreef:
Mijn man doet super veel in huis, maar sommige dingen "kan" hij gewoon niet.

Zo heb ik de dag na mijn bevalling voor hem de spoed tandarts gebeld omdat zijn kiespijn niet te houden was. Ik kan het tegen hem zeggen, hij zegt ja, maar regelt het niet.

Zelfde met het bellen van de huisarts ed.

Sommige dingen zitten er nou eenmaal niet in.
Ik kan niet opruimen, hij is slecht in schoonmaken.
Dus hij ruimt op, ik maak daarna schoon.

En in andere dingen issie "te snel". Ff de schuur verkopen terwijl er nog geen datum is dat de nieuwe overkapping gebouwd zal worden en er nog geen vergunning binnen is bijvoorbeeld.

De tips die ik heb gelezen zouden goed kunnen werken. Schatje,bestel jij voor het einde van de week de mensen vloeistof? Anders zit je zonder.
We gebruiken x flessen per maand. Maak je er een maandelijkse bestelling van?

Oja, dit zou ik dus ook niet doen :D Die van mij roept al maanden dat hij kiespijn heeft en naar de tandarts moet. Dan rammelen al z'n tanden maar uit zijn mond. Is zijn eigen probleem.
Maargoed, als dit voor jullie werkt, is het toch prima. Volgens mij is dat key: als je het er allebei mee eens bent, is het allemaal goed en maakt het niet uit hoe de verhoudingen liggen.

Cilianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-20 10:35

Ik heb enkel de beginpost gelezen en ja hier een huishouden met 5 waarvoor ik in het begin letterlijk alles regelde. (Van tandartsafspraken over wie moet wat mee naar school/wanneer moet het huisvuil buiten tot kapper voor echtgenoot) Ik was dit zo dik beu!

Onze oplossing: een online gemeenschappelijke agenda waar letterlijk alles instaat met voor ieder een eigen kleur en wat wanneer in orde moet zijn en vooral wie het regelt :D .
Na wat opvoedwerk inzake deze invullen en bijhouden werkt dit voor 90 % 8-) .

Het enige wat ik nog volledig doe is het geldbeheer, maar dat vind ik zelf prima zo ;)

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-20 10:40

Doubtless schreef:
He's a lucky bastard :D Mag ik jou vragen hoe mentaal belastend jij jouw werk ervaart? Is het zo dat je 40 uur per week een stressvolle baan hebt en daarnaast dit nog doet? Of ervaar je je werk als "loopt op rolletjes" en weinig stress gevend?

Edit: En dan ben ik eigenlijk ook wel benieuwd hoe dat voor hem zit. Heeft dat er iets mee te maken?

Nee hoor, mijn baan is behoorlijk stressvol. Ik ben leidinggevend en werk dan ook van 7.30-18.30u, en 32 tot 50 uur per week en hij werkt fulltime in de horeca als leidinggevende. We zien elkaar vaak ook een week niet omdat ik 's ochtends weg ben en hij vaak de middag / avond.

Ik vind dit onderdeel van het houden van, en als het me echt stoort zeg ik daar ook wel wat van. Er zijn ook taken die ik niet doe die hij alleen maar uitvoert, ik moet hem er alleen af en toe aan laten denken. :+

Edit: En daarnaast hebben we ook nog vijf honden waar we beiden actief mee in de sport zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-20 10:48

KimD schreef:
Doubtless schreef:

Nee hoor, mijn baan is behoorlijk stressvol. Ik ben leidinggevend en werk dan ook van 7.30-18.30u, en 32 tot 50 uur per week en hij werkt fulltime in de horeca als leidinggevende. We zien elkaar vaak ook een week niet omdat ik 's ochtends weg ben en hij vaak de middag / avond.

Ik vind dit onderdeel van het houden van, en als het me echt stoort zeg ik daar ook wel wat van. Er zijn ook taken die ik niet doe die hij alleen maar uitvoert, ik moet hem er alleen af en toe aan laten denken. :+

Edit: En daarnaast hebben we ook nog vijf honden waar we beiden actief mee in de sport zijn.

Joh, alleen maar fijn toch. Zo te lezen kunnen jullie je er allebei in vinden. Hartstikke goed :)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-20 10:49

Ik zie ook verwachtingen langskomen waarbij ook moeite zou hebben hoor. Dingen als dagelijks het douche putje leeghalen of strijken zijn aan mij ook niet besteed. Het is denk ik erg lastig als je een verschillend idee van schoon hebt.

ADD is natuurlijk weer een andere dimensie. Mijn broer heeft ADD en zijn huis en afspraken zijn echt een drama. Hij heeft geen partner dus wat dat betreft zit hij er niemand mee in de weg maar dat kan ook echt alleen maar werken als iemand het niet erg vind om ‚moeder‘ te spelen.
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 09-06-20 10:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Ygritte

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-20 10:51

Duhelo schreef:
Kasten uitruimen kan hij niet. Vaatwas ledigen ofwel ook niet of maar deels, want weet niet waar het moet. En als ik zeg dat hij maar eens moet kijken dan stopt hij het van ver id kast zodat het een hele warboel wordt.

Ik vrees dat het typisch man is. Ze kunnen ganse huizen bouwen maar owee als ze iets in het eigen huis moeten doen,dan hebben ze overal hulp bij nodig.

"Hij kan het niet". Hoezo kan hij het niet? Is hij mentaal of fysiek gehandicapt? Op zijn werk kan hij toch ook complexe taken uitvoeren, precies zoals gewenst door een klant of baas?

Het is niet dat hij het niet kan, hij wil er geen moeite in stoppen. Daarom propt hij de pannen gewoon ergens in zodat het eruit ziet als een warboel. Het is hem nooit geleerd verantwoordelijk te zijn voor het huishouden want (zoals hier al vaker gezegd) dat is cultureel echt aangeleerd. Ook als hij niet zo verwend is door zijn moeder, bijvoorbeeld: in andere relaties, de media, en over het algemeen bij andere stellen ziet hij dat het niet zijn verantwoordelijkheid is.

Bij ons thuis is het andersom, omdat mijn vriend het huishouden doet: als ik de vaatwasser uitpak klaagt hij wel eens dat ik spullen in de verkeerde kast neerzet :') (omdat ik het tenslotte veel minder vaak doe dan hij). Maar als hij dan zegt dat het anders moet, doe ik dat ook.

En het werd hier ook eerder gezegd: als zij er direct voordeel uithalen, kan het vaak ineens wel. De wasmachine draaien voor een sporttas, bijvoorbeeld. Kortom: huishoudtaken vinden ze vaak gewoon geen prioriteit, want dat is ze niet geleerd.

woepsie90 schreef:
Mannen hebben meer een Hunters instinct (focus op 1 ding, letten op hun energieverbruik, etc etc etc). Vrouwen zijn van nature Gatherers (open voor opties en mogelijkheden, snel afgeleid, verzamelaars van prikkels etc etc). Het kan ook andersom, een vrouw kan ook een Hunter zijn op momenten bv, maar dat is niet de basis.

Zo'n "instinct" verhaal is echt niet waar. Mannen (en vrouwen) worden rollen aangeleerd, in elke cultuur. In sommige cultuur is het bijvoorbeeld heel normaal dat de man de zorgtaken op zich neemt voor kinderen, of is koken helemaal geen vrouwentaak. :j "instinct" is daar geen oorzaak van. En als het al een oorzaak was: wij mensen hebben er een beetje onze specialiteit van gemaakt juist tegen ons instinct in te gaan. Op andere gebieden, zoals het eten van snoep en het seks hebben zonder voortplanting, gaan wij al ernstig in tegen welk dierlijk instinct dan ook. Waarom zou dat in sociale rolverdeling anders zijn?

En dan valt me nog iets op: veel mensen praten hier over mannen alsof het kinderen zijn. "Ze kunnen het niet", "We moeten ze helpen", "Ik heb hem opgevoed". Mannen zijn geen kinderen en ook geen vreemde wezens van Mars, hoor. Die kunnen echt gewoon dezelfde taken doen die volwassen vrouwen doen. :j Als ze het niet doen, is het niet omdat ze het niet kunnen, maar omdat ze de noodzaak niet inzien het te willen.

Dit hoeft niet eens met opzet te zijn, maar omdat er simpelweg door de jaren heen aangeleerd is aan meisjes dat ze voorzichtig en verantwoordelijk moeten zijn (niet alleen op huishoudgebied maar ook bijvoorbeeld met spullen of op school), terwijl dit voor jongens geen verwachting is. Door die verschillende verwachtingen zijn er cultureel dus verschillende gedragspatronen ingesleten. Die kun je wel veranderen, door bijvoorbeeld zelf weg te stappen en niet meer telkens die verantwoordelijkheid te nemen, of door erover te praten. Maar het is niet zo dat mannen moeten "leren" schoonmaken of dat je ze constant moet vertellen wat ze moeten doen alsof het kinderen zijn, omdat ze het anders niet kunnen.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-20 11:00

Ik had een collega natuurkunde, die zogenaamd niet wist hoe een wasmachine werkte. Toen z'n vrouw erover klaagde heb ik uitgelegd dat dat écht onzin is, zeker als je een technisch vak geeft. De dag erna kwam hij sip op het werk en moest voortaan de was doen, zij 20 jaar en nu hij 20 jaar _O-

Het ligt er ook echt aan hoe je jezelf opstelt hoor. Als jij alles blijft regelen en z'n moeder vervangt dan blijft ie ook zo doen. Het is echt onzin dat het aangeboren of biologisch is. Mijn vent is ergens van halverwege vorige eeuw, bepaald niet in de meest geëmancipeerde tijd opgevoed (geboren in Indië en ouders hadden personeel), maar ging wel al met 16 het huis uit (studeren). En daar worden kleine jongetjes groot van :Y)

Z'n overleden vrouw was lang ziek en daardoor deed hij alles, wassen, koken, boodschappen, paarden, klussen etc. Nu wij samen zijn, kook ik en plan ik de boodschappen (ga jij maar flessen terugbrengen), want ik ben efficiënter in de winkel. Hij doet net zo vaak de was in de machine als ik, pakt zelf klussen op etc. Ik ben wel nu degene die kookt (anders is het elke avond AVG), maar hij ruimt dan alles op (en dat is veel want als ik kook is het alsof er een bom ontploft is)

Soms wat kleine gewoontes; hij laat heel vaak de achterdeur open, waardoor de kou binnenkomt, vliegen binnenkomen. Maar sinds het nieuwe koppeltje kippen is dat opgelost; je wordt meteen gestraft als je de deur vergeet; kippen binnen en die breken de tent af. Of hij liet de foliebakjes nog in de wasbak van de bijkeuken liggen 'voor de poezen om uit te likken', nu we foliezakjes hebben geldt dat argument niet meer ,maar liggen ze er alsnog een hele nacht smerig te wezen. Dan kun je er 100x ruzie over maken, maar dat gaat niet werken. Dus ik gooi ze of zelf weg of laat ze lekker liggen.

Ik zou je vent gewoon laten ervaren wat er gebeurt als hij dingen níet doet; lekker z'n was laten liggen op de grond, alleen voor jezelf een noodvoorraad lenzenvloeistof regelen. De helft van de week hem laten koken ("kook jij of eten we pizza/patat/magnetronmaaltijd" _O- )

Achter elke luie vent zit een moeder of vrouw die het in stand houdt he. Al die mannen kunnen op het werk dingen allemaal wel; plannen, vooruit kijken etc.

Op school heb ik weleens ouders aan mn bureau die met handen in het haar zitten over hun puber (jongen), ruimt kamer niet op en doet geen huiswerk, wat moeten we nu? Nou gewoon de deur van die kamer dichttrekken en je er niet aan ergeren, de schone kleren raken vanzelf op :+ en geen huiswerk maken, joh dan blijf je toch lekker een jaartje zitten en je vrienden gaan wel door.

Het is wel opvallend hoeveel jongens er in 4 havo blijven zitten, 4 havo is echt een slagveld elk jaar op elke school al zo lang de havo bestaat. En ja het zijn met name de jongens die blijven zitten. Drie jaar lang met niks-doen de onderbouw door gekomen en oef ineens moet je wat doen. We hadden op een gegeven moment een 3vwo klas (kleine school) met maar vier jongens. Dus we vroegen als leraren aan die klas hoe zij dachten dat dat kwam, antwoord "nou jongens ver-gamen hun schoolcarrière en zitten op de mavo" was hun weinig tactische antwoord. Gek genoeg zie je dat mannen altijd nog carriere maken en leidinggevenden worden en vrouwen toch minder verdienen etc ondanks hun hogere opleiding.

Kortom om terug te komen op het begin; je moet zorgen dat er intrinsieke motivatie komt en niet jouw extrinsieke motivatie, dat roept alleen maar weerstand op. Alleen als jongens/mannen zelf de noodzaak zien gaat het werken, dus gewoon de consequenties laten ervaren. Dienstplicht was zo gek nog niet, jongens keihard weggerukt bij hun mammie en onderworpen aan discipline hahaha.
Laatst bijgewerkt door Arabesk op 09-06-20 11:10, in het totaal 4 keer bewerkt