Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
Duhelo schreef:Emmaa_ schreef:Maar Duhelo, is dat niet een beetje generaliserend? Mannen zijn gemakzuchtig aangelegd omdat ze daar vanuit de maatschappij de kans voor krijgen, niet omdat dat in hun DNA vastligt ofzo. Als ze het ook kunnen als ze alleen zijn kunnen ze het toch ook met een partner?
Hahaha, tuurlijk is dat keihard generaliserend. Ik (en iedereen) weet ook wel dat niet ALLE mannen zo zijn (maar hoewel, als je de lijn volgt in het topic neigt de meerderheid toch naar die kant, met een aantal uitzonderingen)
En edit: mijn eigen vent heeft uiteraard ook wel zijn goede kanten, ik hoef mij bv nooit druk te maken om boodschappenlijstjes en boodschappen zelf (ook omdat ik het simpelweg niet doe en er anders geen eten in huis is.), en dan brengt hij vaak zelfs attente kleinigheden mee waarvan die weet dat ik ze graag lust. Dus ze kunnen het wel ...
Het kan lastig te begrijpen zijn voor een partner waar je probleem ligt omdat ze dat zelf dan nooit hebben meegemaakt, en dan is "ik zou willen dat je wat meer doet" vaak wat te abstract om echt verandering te brengen. Het bespreken heeft voor mij in ieder geval wel iets geholpen. KimD schreef:Als ik hem een briefje maak met wat hij moet doen is dat ook allemaal netjes gedaan als ik thuiskom, maar uit zichzelf zal dat maar zelden gebeuren.
Doubtless schreef:KimD schreef:Als ik hem een briefje maak met wat hij moet doen is dat ook allemaal netjes gedaan als ik thuiskom, maar uit zichzelf zal dat maar zelden gebeuren.
Wat erg dat jij briefjes maakt/moet maken zodat hij zijn aandeel levert zeg...
Ik vraag me dus af hoe deze mannen functioneren bij afwezigheid van hun vriendin. Maakt de baas ook lijstjes met taakjes? En als hij gaat sporten met vrienden, zorgen zij dan dat zijn sporttas is ingepakt?
Je gaat toch niet zijn zooi opruimen terwijl hij ondersteboven op de bank ligt?
Maar zo kan ik niet leven en wil ik niet leven. Want met het regelen van bepaalde dingen kun je gewoonweg niet wachten. Wat ik misschien nog wel meer opvallend vind: hier in de buurt moet je kinderopvang tijdig regelen, anders zit het gewoon vol. Hoe kan het dat ik hiervan op de hoogte ben en hij niet? En dat hij het dus gerust pas een maandje voor de geboorte zou gaan regelen? Dat zijn dingen die ik niet goed kan verklaren. Ik bestempel het richting hem wel eens als gebrek aan interesse en ik beticht hem er ook van, dat ik het egoïstisch van hem vindt, dat hij het blijkbaar maar oke vindt dat ik het brein van ons huishouden moet zijn. En hij komt na een goed gesprek altijd wel tot inkeer, en dan heeft hij een hoop goede voornemens. We zullen ziet wat het ons gaat brengen.
Resistance schreef:Dit doet me heel erg denken aan "the Mental load". In deze illustratie staat dat goed uitgelegd. Het houdt in dat één partner alles regelt en onthoudt wat er gedaan moet worden, en dat de andere partner enkel iets doet als het hem gevraagd wordt (en dan vaak niet echt efficiënt). Daardoor blijft de één alsnog met de mental load zitten en krijg je het "you should've asked" complex.
https://english.emmaclit.com/2017/05/20 ... dve-asked/
Doubtless schreef:KimD schreef:Als ik hem een briefje maak met wat hij moet doen is dat ook allemaal netjes gedaan als ik thuiskom, maar uit zichzelf zal dat maar zelden gebeuren.
Wat erg dat jij briefjes maakt/moet maken zodat hij zijn aandeel levert zeg...
Ik vraag me dus af hoe deze mannen functioneren bij afwezigheid van hun vriendin. Maakt de baas ook lijstjes met taakjes? En als hij gaat sporten met vrienden, zorgen zij dan dat zijn sporttas is ingepakt?
"Poetsen & afwasser uitruimen banketstaaf! Loveyou!"
Mews schreef:Heb je het verhaal van de mental workload en dat je je soms manager voelt van het huishouden ook besproken met je partner?Het kan lastig te begrijpen zijn voor een partner waar je probleem ligt omdat ze dat zelf dan nooit hebben meegemaakt, en dan is "ik zou willen dat je wat meer doet" vaak wat te abstract om echt verandering te brengen. Het bespreken heeft voor mij in ieder geval wel iets geholpen.
Alsof mij dat wat uitmaakt joh, koop lekker wat je hebben wilt! 
KimD schreef:Hoezo is dat erg?![]()
Hij heeft er gewoon geen inzicht op / ziet het probleem niet. Het is niet dat hij niet wilt of te lui is maar hij het gewoon niet.![]()
Ik vind het wel leuk, ik schrijf hem in de ochtend een briefje of stuur hem een appje dat hij kan lezen als hij wakker wordt. Met wat liefs erbij."Poetsen & afwasser uitruimen banketstaaf! Loveyou!"
Als je hem niet vraagt om de vaatwasser uit te ruimen, doet hij dat dan niet zodra hij merkt dat deze vol staat (lees: Als het servies op is of als hij iets vies in een schone vaatwasser wil zitten)?Doubtless schreef:KimD schreef:Hoezo is dat erg?![]()
Hij heeft er gewoon geen inzicht op / ziet het probleem niet. Het is niet dat hij niet wilt of te lui is maar hij het gewoon niet.![]()
Ik vind het wel leuk, ik schrijf hem in de ochtend een briefje of stuur hem een appje dat hij kan lezen als hij wakker wordt. Met wat liefs erbij."Poetsen & afwasser uitruimen banketstaaf! Loveyou!"
Omdat je een relatie hebt met een volwassen man & zijn moeder niet bentAls je hem niet vraagt om de vaatwasser uit te ruimen, doet hij dat dan niet zodra hij merkt dat deze vol staat (lees: Als het servies op is of als hij iets vies in een schone vaatwasser wil zitten)?
Zoals gezegd, ik kan er meer om lachen dan huilen.
Mag ik jou vragen hoe mentaal belastend jij jouw werk ervaart? Is het zo dat je 40 uur per week een stressvolle baan hebt en daarnaast dit nog doet? Of ervaar je je werk als "loopt op rolletjes" en weinig stress gevend?
Zo kan hij NIET de boodschappen doen zonder dat er minstens 1 ding vergeten wordt. Gewoon echt niet. Ook al heeft hij een lijstje bij zich. Hoe hij het presteert weet ik het niet maar het gaat letterlijk nooit in 1 keer goed
Geen probleem, dan doe ik het gros van het boodschappen halen wel en laat ik het maar een beetje van me afglijden wat er vergeten wordt die keren dat hij het wel zelf haalt.
Mri schreef:Mijn man doet super veel in huis, maar sommige dingen "kan" hij gewoon niet.
Zo heb ik de dag na mijn bevalling voor hem de spoed tandarts gebeld omdat zijn kiespijn niet te houden was. Ik kan het tegen hem zeggen, hij zegt ja, maar regelt het niet.
Zelfde met het bellen van de huisarts ed.
Sommige dingen zitten er nou eenmaal niet in.
Ik kan niet opruimen, hij is slecht in schoonmaken.
Dus hij ruimt op, ik maak daarna schoon.
En in andere dingen issie "te snel". Ff de schuur verkopen terwijl er nog geen datum is dat de nieuwe overkapping gebouwd zal worden en er nog geen vergunning binnen is bijvoorbeeld.
De tips die ik heb gelezen zouden goed kunnen werken. Schatje,bestel jij voor het einde van de week de mensen vloeistof? Anders zit je zonder.
We gebruiken x flessen per maand. Maak je er een maandelijkse bestelling van?
Die van mij roept al maanden dat hij kiespijn heeft en naar de tandarts moet. Dan rammelen al z'n tanden maar uit zijn mond. Is zijn eigen probleem.
.
.
Doubtless schreef:He's a lucky bastardMag ik jou vragen hoe mentaal belastend jij jouw werk ervaart? Is het zo dat je 40 uur per week een stressvolle baan hebt en daarnaast dit nog doet? Of ervaar je je werk als "loopt op rolletjes" en weinig stress gevend?
Edit: En dan ben ik eigenlijk ook wel benieuwd hoe dat voor hem zit. Heeft dat er iets mee te maken?

KimD schreef:Doubtless schreef:He's a lucky bastardMag ik jou vragen hoe mentaal belastend jij jouw werk ervaart? Is het zo dat je 40 uur per week een stressvolle baan hebt en daarnaast dit nog doet? Of ervaar je je werk als "loopt op rolletjes" en weinig stress gevend?
Edit: En dan ben ik eigenlijk ook wel benieuwd hoe dat voor hem zit. Heeft dat er iets mee te maken?
Nee hoor, mijn baan is behoorlijk stressvol. Ik ben leidinggevend en werk dan ook van 7.30-18.30u, en 32 tot 50 uur per week en hij werkt fulltime in de horeca als leidinggevende. We zien elkaar vaak ook een week niet omdat ik 's ochtends weg ben en hij vaak de middag / avond.
Ik vind dit onderdeel van het houden van, en als het me echt stoort zeg ik daar ook wel wat van. Er zijn ook taken die ik niet doe die hij alleen maar uitvoert, ik moet hem er alleen af en toe aan laten denken.
Edit: En daarnaast hebben we ook nog vijf honden waar we beiden actief mee in de sport zijn.
Duhelo schreef:Kasten uitruimen kan hij niet. Vaatwas ledigen ofwel ook niet of maar deels, want weet niet waar het moet. En als ik zeg dat hij maar eens moet kijken dan stopt hij het van ver id kast zodat het een hele warboel wordt.
Ik vrees dat het typisch man is. Ze kunnen ganse huizen bouwen maar owee als ze iets in het eigen huis moeten doen,dan hebben ze overal hulp bij nodig.
(omdat ik het tenslotte veel minder vaak doe dan hij). Maar als hij dan zegt dat het anders moet, doe ik dat ook. woepsie90 schreef:Mannen hebben meer een Hunters instinct (focus op 1 ding, letten op hun energieverbruik, etc etc etc). Vrouwen zijn van nature Gatherers (open voor opties en mogelijkheden, snel afgeleid, verzamelaars van prikkels etc etc). Het kan ook andersom, een vrouw kan ook een Hunter zijn op momenten bv, maar dat is niet de basis.
"instinct" is daar geen oorzaak van. En als het al een oorzaak was: wij mensen hebben er een beetje onze specialiteit van gemaakt juist tegen ons instinct in te gaan. Op andere gebieden, zoals het eten van snoep en het seks hebben zonder voortplanting, gaan wij al ernstig in tegen welk dierlijk instinct dan ook. Waarom zou dat in sociale rolverdeling anders zijn?
Als ze het niet doen, is het niet omdat ze het niet kunnen, maar omdat ze de noodzaak niet inzien het te willen. 
)
en geen huiswerk maken, joh dan blijf je toch lekker een jaartje zitten en je vrienden gaan wel door.