Mirranda schreef:Ik zie hier veel reacties over woekerprijzen.
Nu zit ik in de logistiek en krijg elke dag aanvragen voor mondmaskers per luchtvracht de hele wereld over. Er zijn maar beperkte vluchten en de prijs die je per kg luchtvracht betaald is de ene dag de helft meer/minder dan de andere dag. Schaarste aan ruimte drijft die prijzen op.
Daarnaast is het zo dat je voor import van de medische mondmaskers een vergunning nodig hebt en die krijg je ook alleen als je medische instelling/stichting bent. Dan mag je ze namelijk ook zonder invoerrechten invoeren. Alle andere bedrijven die nu goedbedoeld de maskers willen importeren, betalen dan ook hele andere prijzen en invoerrechten.
Een stukje van de regels:
Om in aanmerking te komen voor de vergunning, moet u voldoen aan de voorwaarden van artikel 74 tot en met 80 van Verordening (EG) nr. 1186/2009.
• De persoonlijke beschermingsmiddelen moeten worden ingevoerd door een organisatie die valt binnen 1 van de volgende categorieën:
o overheidsinstellingen
o liefdadigheids- of filantropische instellingen
o hulporganisaties, ziekenhuizen, zorginstellingen en zorgverleners in het BIG-register
Let op!
Onder liefdadigheids- en filantropische instellingen vallen momenteel alleen Vereniging het Nederlandse Rode Kruis en de Stichting Leger des Heils. Deze 2 instellingen zijn uitgezonderd van de vergunningplicht.
• De goederen worden gratis ter beschikking gesteld aan slachtoffers van een ramp of worden ingezet voor die slachtoffers. Óf de goederen worden in geval van een hulporganisatie gebruikt voor de duur van hun bijstand. De Covid-19 crisis wordt als ramp aangemerkt.
De douanewetgeving van de EU (Verordening (EG) nr. 1186/2009 van de Raad) biedt de mogelijkheid van rechtenvrije invoer voor de “slachtoffers van rampen”. Deze wetgeving kan worden toegepast op de invoer door overheidsinstellingen of erkende filantropische of liefdadigheidsinstellingen. De vrijstelling wordt verleend nadat de Commissie op verzoek van de betrokken lidstaten een besluit heeft genomen.
Zoals je ziet, zitten er nogal wat haken en ogen aan.
Woekerprijzen houdt dan niet automatisch in dat degene die ze hier aanbied er een megawinst aan overhoud, wel dat dat bedrijf zelf dik heeft moeten betalen om ze hier te krijgen.
Dat geloof ik best maar ik ga echt geen tientallen euro’s betalen voor iets wat een paar maanden geleden nog max 5€ was. Die dingen zijn gewoon met factor 10 of meer duurder geworden...