Mondkapjes

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

SpeechLess

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 14:36

ElCamino schreef:
Ik heb voor mijn werk mondkapjes nodig op de Mengerij, we gebruiken de FFP3 maskers.
Deze kan ik bij mijn leverancier nog steeds niet bestellen ! Doos a 10 kost €65.00.
Kon een alternatief bestellen eerder deze maand goedkoper maar minder goed.
We hebben deze speciale nodig voor de grondstoffen waar me mee werken.

Ik krijg van wildvreemde leveranciers "aanbiedingen" voor kapjes met werkelijk woekerprijzen óf ik moet er direct 1500 kopen of zo .

Ben dus erg benieuwd hoe de "gewone mens" straks aan die dingen moet komen als de zorg er te weinig heeft...en alles overal uitverkocht is

De gewone mens hoeft hier niet aan te komen, sterker nog je mag niet eens de medisch mondmaskers dragen. Omdat die dus voor de zorg bestemd zijn :j

Qua niet-medische mondkapjes zal het aanbod vast nog stijgen, aangezien er veel mensen handig zijn met de naaimachine en hier nu natuurlijk veel vraag naar zal zijn nu.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 14:45

Stel je voor je verslikt je (in je eigen speeksel, trust me, dat kan...) daardoor hoest je, of iets irriteert je neus (hooikoorts) en je niest. Dit beland in de binnenkant van je mondkapje. Die je niet af mag doen in het OV. Blijf je dan de hele tijd met zo'n natte kledder in je mondkapje rondlopen :o? :') Of mag je dan wel in de trein wisselen voor een schoon masker? Mag je dan ook tussendoor je neus snuiten? (vaak toch wel nodig na het niesen). So many questions }:0

Dat gezegd hebbend, gelukkig kan ik alles vanuit huis en/of met de fiets doen voorlopig :)

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 14:47

rina schreef:
Veur de zunnige Hollander. Simpel mondkapje wat je in je jaszak kan bewaren (neem wel een plastic zakje mee waar je hem in doet).

Ik ben niet zuinig, maar arm, dat is punt 1.
Ten tweede vind ik dat als men gaat verplichten dat je een masker moet dragen, ze deze bij de ingang moeten uitdelen. Het is dus ook een principe kwesteie dat ik er geen geld aan uit wil geven en zeker niet aan iets dat een paar cent kost en ineens voor belachelijk veel geld verkocht gaat worden.
Ten derde, ik draag geen masker om mezelf te beschermen (dat doen de meesten toch niet), maar omdat het verplicht is.
Ik houd afstand en was mijn handen met iets dat ik bij me heb zodra ik een winkel uitkom en thuis weer na het boodschappen opruimen of aanraken en het meeste giet ik over in bussen en bakjes.
Ik kom sowieso maar heel weinig in een winkel en ben er vlak na het ontsmetten. Ik draag een masker hooguit drie minuten per week.

Ik ben van plan een visier te kopen. Die kun je tenminste gewoon afnemen met ontsmettend spul.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 15:02

@ Speechless ik heb het NIET over specifiek medische kapjes, die hebben we helemaal niet nodig. Ik werk in een Chemisch bedrijf. Daar hebben we de FFP3 voor nodig. De grondstoffen die wij gebruiken zijn niet goed voor de gezondheid, daarom hebben wij die FFP3 kapjes nodig.

Lusitana, ik vind ook dat ze gewoon beschikbaar gesteld moeten worden door bv het OV. En desnoods voor weinig te koop aanbieden wanneer je het OV moet gebruiken

Mirranda

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 15:50

Ik zie hier veel reacties over woekerprijzen.

Nu zit ik in de logistiek en krijg elke dag aanvragen voor mondmaskers per luchtvracht de hele wereld over. Er zijn maar beperkte vluchten en de prijs die je per kg luchtvracht betaald is de ene dag de helft meer/minder dan de andere dag. Schaarste aan ruimte drijft die prijzen op.

Daarnaast is het zo dat je voor import van de medische mondmaskers een vergunning nodig hebt en die krijg je ook alleen als je medische instelling/stichting bent. Dan mag je ze namelijk ook zonder invoerrechten invoeren. Alle andere bedrijven die nu goedbedoeld de maskers willen importeren, betalen dan ook hele andere prijzen en invoerrechten.

Een stukje van de regels:
Om in aanmerking te komen voor de vergunning, moet u voldoen aan de voorwaarden van artikel 74 tot en met 80 van Verordening (EG) nr. 1186/2009.
• De persoonlijke beschermingsmiddelen moeten worden ingevoerd door een organisatie die valt binnen 1 van de volgende categorieën:
o overheidsinstellingen
o liefdadigheids- of filantropische instellingen
o hulporganisaties, ziekenhuizen, zorginstellingen en zorgverleners in het BIG-register
Let op!
Onder liefdadigheids- en filantropische instellingen vallen momenteel alleen Vereniging het Nederlandse Rode Kruis en de Stichting Leger des Heils. Deze 2 instellingen zijn uitgezonderd van de vergunningplicht.
• De goederen worden gratis ter beschikking gesteld aan slachtoffers van een ramp of worden ingezet voor die slachtoffers. Óf de goederen worden in geval van een hulporganisatie gebruikt voor de duur van hun bijstand. De Covid-19 crisis wordt als ramp aangemerkt.

De douanewetgeving van de EU (Verordening (EG) nr. 1186/2009 van de Raad) biedt de mogelijkheid van rechtenvrije invoer voor de “slachtoffers van rampen”. Deze wetgeving kan worden toegepast op de invoer door overheidsinstellingen of erkende filantropische of liefdadigheidsinstellingen. De vrijstelling wordt verleend nadat de Commissie op verzoek van de betrokken lidstaten een besluit heeft genomen.

Zoals je ziet, zitten er nogal wat haken en ogen aan.
Woekerprijzen houdt dan niet automatisch in dat degene die ze hier aanbied er een megawinst aan overhoud, wel dat dat bedrijf zelf dik heeft moeten betalen om ze hier te krijgen.

Lusitana

Re: Mondkapjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 16:02

Het gaat niet over het feit of ze winst maken of niet, maar hoe oneerlijk het is om iemand die verplicht iets moet gebruiken ook nog eens te verplichten iets te gebruiken dat niet de waarde heeft dat je er voor betaalt.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 16:26

Mirranda schreef:
Ik zie hier veel reacties over woekerprijzen.

Nu zit ik in de logistiek en krijg elke dag aanvragen voor mondmaskers per luchtvracht de hele wereld over. Er zijn maar beperkte vluchten en de prijs die je per kg luchtvracht betaald is de ene dag de helft meer/minder dan de andere dag. Schaarste aan ruimte drijft die prijzen op.

Daarnaast is het zo dat je voor import van de medische mondmaskers een vergunning nodig hebt en die krijg je ook alleen als je medische instelling/stichting bent. Dan mag je ze namelijk ook zonder invoerrechten invoeren. Alle andere bedrijven die nu goedbedoeld de maskers willen importeren, betalen dan ook hele andere prijzen en invoerrechten.

Een stukje van de regels:
Om in aanmerking te komen voor de vergunning, moet u voldoen aan de voorwaarden van artikel 74 tot en met 80 van Verordening (EG) nr. 1186/2009.
• De persoonlijke beschermingsmiddelen moeten worden ingevoerd door een organisatie die valt binnen 1 van de volgende categorieën:
o overheidsinstellingen
o liefdadigheids- of filantropische instellingen
o hulporganisaties, ziekenhuizen, zorginstellingen en zorgverleners in het BIG-register
Let op!
Onder liefdadigheids- en filantropische instellingen vallen momenteel alleen Vereniging het Nederlandse Rode Kruis en de Stichting Leger des Heils. Deze 2 instellingen zijn uitgezonderd van de vergunningplicht.
• De goederen worden gratis ter beschikking gesteld aan slachtoffers van een ramp of worden ingezet voor die slachtoffers. Óf de goederen worden in geval van een hulporganisatie gebruikt voor de duur van hun bijstand. De Covid-19 crisis wordt als ramp aangemerkt.

De douanewetgeving van de EU (Verordening (EG) nr. 1186/2009 van de Raad) biedt de mogelijkheid van rechtenvrije invoer voor de “slachtoffers van rampen”. Deze wetgeving kan worden toegepast op de invoer door overheidsinstellingen of erkende filantropische of liefdadigheidsinstellingen. De vrijstelling wordt verleend nadat de Commissie op verzoek van de betrokken lidstaten een besluit heeft genomen.

Zoals je ziet, zitten er nogal wat haken en ogen aan.
Woekerprijzen houdt dan niet automatisch in dat degene die ze hier aanbied er een megawinst aan overhoud, wel dat dat bedrijf zelf dik heeft moeten betalen om ze hier te krijgen.

Dat geloof ik best maar ik ga echt geen tientallen euro’s betalen voor iets wat een paar maanden geleden nog max 5€ was. Die dingen zijn gewoon met factor 10 of meer duurder geworden...:n

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 16:33

Dat is toch echt de basis van marktwerking. Supply and demand :)
Hoe oneerlijk ook.

Ik ben handig met de naaimachine dus heb enkele collega's aangeboden herbruikbare voor ze te maken

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 16:53

De boosheid zit ´m dan ook in het feit dát het als markt gezien wordt. Als het werkelijk om de veiligheid van het volk gaat, zou het gewoon uitgedeeld moeten worden.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-20 17:03

Lusitana schreef:
De boosheid zit ´m dan ook in het feit dát het als markt gezien wordt. Als het werkelijk om de veiligheid van het volk gaat, zou het gewoon uitgedeeld moeten worden.

Ben ik het volledig mee eens.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 17:04

Lusitana schreef:

Dat doen ze in Frankrijk dus, maar ik vind die kapjes zo flut. De door mijn vriendin gemaakte wil ik wel gebruiken, want die zijn goed en degelijk. Doe het gewoon zelf (laten), maken en dan goede, neem je eigen verantwoordelijkheid.

turtlelito

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 17:05

mvdende schreef:
Lusitana schreef:

Ben ik het volledig mee eens.

Maar als het wordt uitgedeeld, heeft toch ook iemand het gekocht? In dat geval waarschijnlijk de overheid, maar dat is natuurlijk ook gemeenschapsgeld. En hoe vermijd je bij het uitdelen dan dat daar weer misbruik van wordt gemaakt (mensen die ze aannemen en doorverkopen)? Ik heb absoluut geen antwoord, maar het ligt wel wat lastiger dan 'zomaar uitdelen'.

Henniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 17:10

Normaal zitten maskers zo rond de 5 cent per stuk nu ruim 1 euro ik vind het nog al een groot verschil.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 17:12

Sandra_H schreef:
Ik ga zo ook maar eens een poging wagen bij de stoffenwinkel hier om de hoek, desnoods maar een niet leuk stofje dan....

Maar ik begrijp nog steeds niet waarom een (niet gebreide, maar van dichte stof) sjaal, zo geknoopt dat met een dubbele tot vierdubbele laag alles helemaal bedekt en afgesloten is, in het openbaar vervoer niet zou mogen, maar wel als ik diezelfde sjaal zou verknippen en verbouwen tot mondmasker.

Jaap van Dissel heeft tijdens de technische briefing gezegd dat een sjaal niet voldoet en dus niet mag las ik.
Zonder elastiek of bandjes krijg je hem ook niet goed sluitend denk ik?

Edit: ik zie net dat hij niet heeft gezegd dat het niet mag, maar dat hij daar niet voor is. Maar er zijn al wel OV-bedrijven die hebben gezegd dat een sjaal niet geaccepteerd zal worden. Qbuzz bijvoorbeeld.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 07-05-20 17:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 17:12

pien_2010 schreef:
Lusitana schreef:

Dat doen ze in Frankrijk dus, maar ik vind die kapjes zo flut. De door mijn vriendin gemaakte wil ik wel gebruiken, want die zijn goed en degelijk. Doe het gewoon zelf (laten), maken en dan goede, neem je eigen verantwoordelijkheid.

Alle niet medische maskers zijn flut.. Het is een schijnveiligheid.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 17:13

Dreamybol dat is gewoon niet waar. Het werkt 10-15 % minder bij goede zelfgemaakte kapjes bij correct!!gebruik als de maskers in de zorg .
Laatst bijgewerkt door pien_2010 op 07-05-20 17:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 17:14

turtlelito schreef:
Maar als het wordt uitgedeeld, heeft toch ook iemand het gekocht? In dat geval waarschijnlijk de overheid, maar dat is natuurlijk ook gemeenschapsgeld. En hoe vermijd je bij het uitdelen dan dat daar weer misbruik van wordt gemaakt (mensen die ze aannemen en doorverkopen)? Ik heb absoluut geen antwoord, maar het ligt wel wat lastiger dan 'zomaar uitdelen'.

In een eerdere post al aangegeven, ik bedoel uitdelen bij de deur van het bedrijf dat het verplicht stelt. (Sommigen hier in Portugal doen dat ook). Dus het bedrijf, dat jouw geld in de meeste gevallen toch al aanneemt (winkels, ov) moet inversteren. Die kopen ze per doos echt wel goedkoper in dan jij als eindklant doet.
Je doet het daar op en je gooit het bij de ingang weg.
Er hoeft helemaal niks doorverkocht aan anderen als je ze overal kunt krijgen waar je ze nodig hebt.

SpeechLess

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 17:19

ElCamino schreef:
@ Speechless ik heb het NIET over specifiek medische kapjes, die hebben we helemaal niet nodig. Ik werk in een Chemisch bedrijf. Daar hebben we de FFP3 voor nodig. De grondstoffen die wij gebruiken zijn niet goed voor de gezondheid, daarom hebben wij die FFP3 kapjes nodig.

Lusitana, ik vind ook dat ze gewoon beschikbaar gesteld moeten worden door bv het OV. En desnoods voor weinig te koop aanbieden wanneer je het OV moet gebruiken

Ah oké, ik dacht dat FFP3 juist voor de zorg was. Maar dat zijn dus andere. Alsnog geldt dan nog wel dat er denk ik veel mensen de zelfgemaakte zullen gaan gebruiken en er daar geen tekort van is.

Op zich ben ik het wel eens met een maximum prijs hanteren, maar ik denk dat de uitwerking lastig is. Ik verwacht namelijk dat er veel uit het buitenland ingekocht wordt en de inkoop daarvan ook hoger ligt. Dus als wij dan een maximum prijs instellen, dan zou dat eigenlijk internationaal moeten gelden want anders gaan de NLse verkopers verlies lijden op hun inkoopprijzen.

turtlelito

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 17:21

Lusitana schreef:
turtlelito schreef:

In een eerdere post al aangegeven, ik bedoel uitdelen bij de deur van het bedrijf dat het verplicht stelt. (Sommigen hier in Portugal doen dat ook). Dus het bedrijf, dat jouw geld in de meeste gevallen toch al aanneemt (winkels, ov) moet inversteren. Die kopen ze per doos echt wel goedkoper in dan jij als eindklant doet.
Je doet het daar op en je gooit het bij de ingang weg.
Er hoeft helemaal niks doorverkocht aan anderen als je ze overal kunt krijgen waar je ze nodig hebt.

Linksom of rechtsom, als het bedrijf investeert betaal je het uiteindelijk natuurlijk ook zelf terug. Vaak zijn zij ook niet degenen die het verplicht stellen. En mensen willen waarschijnlijk ook wel (nuttig of niet) een mondkapje op buiten ov/winkel, dus er zal behoefte buiten deze bedrijven zijn. En het wordt ook niet gewaardeerd als je zonder kleren winkel/ov in gaat, daar zorg je toch ook zelf voor? Mag je ook zelf beslissen welke kwaliteit/design etc.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-20 17:25

Ik ben van mening dat de overheid moet zorgen voor geschikte mondkapjes.

Dat hoeft van mij niet gratis, maar wel voor een normale prijs.

Zeg €0,20 per maskertje ofzo.

Dan kunnen diegene die ze nodig hebben omdat ze veel met het ov reizen, ze voordelig kopen en als overheid heb je dan ten minste meer zekerheid dat de maskers die gedragen worden in het ov, ook van een redelijke kwaliteit zijn.

Want een simpel in elkaar geflutselt masker gaat echt niet helpen de verspreiding tegen te gaan....

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 17:30

@turtlelito er is een verschil in ongemerkt terugbetalen via de producten die je toch nodig hebt en inversteren in iets dat je anders nooit zou kopen en veel duurder is dan de waarde.
Er is niemand die je tegenhoudt om een eigen kapje te willen en te kopen of te maken.
Het een sluit het ander toch niet uit? Er is geen verbod op een eigen kapje als je er uitgedeeld wordt.

Maar degenen die niet in hun dagelijkse leven er mee rondlopen en een keer een winkel in moeten en daar niet in kunnen omdat ze geen kapje hebben, moeten er gewoon een kunnen krijgen bij de ingang dat bedrijf.
Dat is juist in het voordeel van de zwaksten in de samenleving die het geld wel beter kunnen gebruiken.

turtlelito

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 17:36

Lusitana schreef:
@turtlelito er is een verschil in ongemerkt terugbetalen via de producten die je toch nodig hebt en inversteren in iets dat je anders nooit zou kopen en veel duurder is dan de waarde.
Er is niemand die je tegenhoudt om een eigen kapje te willen en te kopen of te maken.
Het een sluit het ander toch niet uit? Er is geen verbod op een eigen kapje als je er uitgedeeld wordt.

Maar degenen die niet in hun dagelijkse leven er mee rondlopen en een keer een winkel in moeten en daar niet in kunnen omdat ze geen kapje hebben, moeten er gewoon een kunnen krijgen bij de ingang dat bedrijf.
Dat is juist in het voordeel van de zwaksten in de samenleving die het geld wel beter kunnen gebruiken.

Ik snap wat je bedoelt hoor, maar ik vind ook dat mensen gewoon een eigen verantwoordelijkheid hebben in zaken en niet alles aangereikt/voorgekauwd hoeven te krijgen. Maar dat is gewoon een verschil in opvatting, let's agree to disagree....

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 17:54

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 17:54

Het probleem is, dat het weinig met verantwoordelijkheid te maken heeft als je met mondkapjes gaat rondlopen die echt niet veel doen. Afstand houden en zo weinig mogelijk aanraken en ontsmetten na aanraken werkt gewoon het beste.
En eigen verantwoording is prima, dat hebben ze tot een paar dagen geleden hier gehad, maar laat het dan helemaal aan mensen over of ze iets willen dragen of niet en wat.
Op het moment dat je gaat verplichten, vind ik dat ze een en ander op z´n minst redelijk kunnen houden en vergemakkelijken door toegankelijke prijzen of gewoon bij de ingang beschikbaar hebben en niet bijna onmogelijk moeten maken om aan een fatsoenlijk masker per keer/dag te komen als je niet toevallig bulkt van het geld.
Voor 6 euro kun je hier 60 kadetten of 10 kilo groenten kopen....

Ik zeg nergens dat ik het niet met dingen eens ben of niet begrijp, maar ik ga uit van andere principes, en zie ook andere mogelijkheden.

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 17:56