1984, Brave New Word ( Aldous Huxley), The Handmaid's Tale ( Margaret Atwood) etc. etc. We zijn hard op weg naar die werkelijkheid en die is veel angstaanjagender dan welk virus dan ook.
Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
elnienjo schreef:Lynnepinny schreef:Het gaat er ook niet om of je iets te verbergen hebt. Als je nu bijvoorbeeld naar de situatie in China kijkt, daar wordt je in elke stap van je leven gevolgd en gewogen. Alles wat je koopt en doet wordt beoordeeld als goed of slecht, wat je betere of slechtere posities in de maatschappij kan geven. Nu is dit natuurlijk een extreem (maar echt!) voorbeeld die niet zoveel met de corona app te maken heeft, maar wel iets dat langzamerhand zou kunnen ontstaan als zoiets wordt voortgezet. Je moet niet alles van jezelf willen blootleggen aan iedereen.
Je pingedrag is nu ook al bekend, je aankopen bij de appie ook door je bonuskaart, je verplaatsingen kunnen ze zien door je kenteken te checken en je mobiel omdat je bij google staat ingelogd.
Ik maak me dus al geen illusies over privacy. Als men wil, dan weet men alles van je.
Pareltjes schreef:Ik woon met 3 iters onder een dak, waarvan twee in secrurity. En niet voor de minste multi nationals. Ik verbaas me over zoveel naiviteit. Dat ervan uit wordt gegaan dat gegevens veilig zijn. Wake-up mensen! Ze zijn niet veilig ongeacht welke wetgeving ook!
Dus wil je dat de overheid, verzekeringsinstanties, hypotheekverstrekkers en ja criminele organisaties ( daar zitten hele goede iters!) weten waar je bent, hoe lang, met wie, waarom, wat je lichaamstemperatuur is, hoeveel stappen je gelopen hebt, wat en hoeveel je hebt gedronken, wat je hebt gegeten en in het ergste geval wat je je hebt besproken!
Nu niet roepen dat dit onzin is want dat is het niet. Bigdata koppelt al deze gegevens. Er komt een dag ( met 5G nog veel eerder) dat dit backfired. Je met je eigen gedrag om je oren geslagen wordt. Dat je auto verzekering 5x zo duur wordt omdat ze vinden dat je teveel drinkt. Je gezondheidspremie daarmee ook torenhoog wordt. Je drinkt teveel, loopt te weinig etc, etc...
Vele van jullie zien gewoon het gevaar op de lange termijn niet. Vertrouwen op dat de overheid het allemaal wel goed regelt. Maarja hoeveel van jullie hebben Amber-Alert geïnstalleerd? Daarmee weet de overheid allang waar je uithangt en met wie...
Marie_Anne schreef:Maar stel dat het lukt om veel meer te gaan testen, en als een app (onder strenge voorwaarden) dan zou kunnen helpen om het leven weer op te pakken, dan willen jullie dus liever toch nog een tijd door zoals nu? Met alle gevolgen van dien voor de economie?
Pareltjes schreef:Geen google maps aan, aankopen zoveel mogelijk contant. Nu stam ik nog uit een tijdperk dat ik mn weg ook zonder google kan vinden. Google gebruik ik zowieso niet, niet als browser. Heb een losse navigatie. Geen bonuskaarten etc. Deze extra app verschilt in één opzicht, fysieke integriteit. Privacy hebben ze ons al zo goed als afgenomen, nu ook nog fysieke integriteit?
Marie_Anne schreef:Dan quote ik mezelf nog maar eens, want hier geeft niemand van jullie antwoord op. Dit vraag ik me echt af bij de mensen die nu al zo fel tegen zijn.Marie_Anne schreef:Maar stel dat het lukt om veel meer te gaan testen, en als een app (onder strenge voorwaarden) dan zou kunnen helpen om het leven weer op te pakken, dan willen jullie dus liever toch nog een tijd door zoals nu? Met alle gevolgen van dien voor de economie?
Dit zou voor mij het grootste voordeel zijn van zo'n app. Terwijl ik in principe echt niet voor ben hoor.
Sclimpre schreef:Pareltjes schreef:Geen google maps aan, aankopen zoveel mogelijk contant. Nu stam ik nog uit een tijdperk dat ik mn weg ook zonder google kan vinden. Google gebruik ik zowieso niet, niet als browser. Heb een losse navigatie. Geen bonuskaarten etc. Deze extra app verschilt in één opzicht, fysieke integriteit. Privacy hebben ze ons al zo goed als afgenomen, nu ook nog fysieke integriteit?
Maar je hebt blijkbaar wel internet. En je post dingen op minstens 1 forum.
Dan geef je toch al heel wat privacy weg?
Pareltjes schreef:Als er grootschalig getest wordt hebben we die hele app niet nodig! Positief in quarantaine, negatief, doe je ding. Ik zie dat rode schermpje op die app net zo gevaarlijk als een ster op een jas. Mensen kunnen worden gediscrimineerd op basis van een rood schermpje. Het staat ook haaks op wat Rutte zo graag promoot: oproep tot eigen verantwoording van de bevolking. Met deze app is dat in een klap onderuit geschopt. Je leven wordt geregeerd op basis van een app. Het lijkt of je vrijheid hebt en houdt maar dat is het niet. Geef me dan maar totale lockdown voor iedereen! Zodra er een vaccin is pakken we ons leven weer op en schudden we dit drama van ons af. Deze app is en blijft! Er wordt gewoon ern ander sausje over gegoten voor het volgende doel.
mylittlejoy schreef:Pareltjes schreef:Als er grootschalig getest wordt hebben we die hele app niet nodig! Positief in quarantaine, negatief, doe je ding. Ik zie dat rode schermpje op die app net zo gevaarlijk als een ster op een jas. Mensen kunnen worden gediscrimineerd op basis van een rood schermpje. Het staat ook haaks op wat Rutte zo graag promoot: oproep tot eigen verantwoording van de bevolking. Met deze app is dat in een klap onderuit geschopt. Je leven wordt geregeerd op basis van een app. Het lijkt of je vrijheid hebt en houdt maar dat is het niet. Geef me dan maar totale lockdown voor iedereen! Zodra er een vaccin is pakken we ons leven weer op en schudden we dit drama van ons af. Deze app is en blijft! Er wordt gewoon ern ander sausje over gegoten voor het volgende doel.
Wat een verschrikkelijk schaamteloze vergelijking. Het gaat over een app waarvan nog niet eens bekend of duidelijk hoe deze wel of niet zal gaan werken en jij gaat er de Jodenvervolging bijhalen?
Sclimpre schreef:Maar als het iets nieuws is met een technologie die we niet goed begrijpen schiet iedereen in een kramp.
Terwijl ik denk dat we ons nu veel minder druk moeten maken over Big Brother dan over Big Virus.
mylittlejoy schreef:Pareltjes schreef:Als er grootschalig getest wordt hebben we die hele app niet nodig! Positief in quarantaine, negatief, doe je ding. Ik zie dat rode schermpje op die app net zo gevaarlijk als een ster op een jas. Mensen kunnen worden gediscrimineerd op basis van een rood schermpje. Het staat ook haaks op wat Rutte zo graag promoot: oproep tot eigen verantwoording van de bevolking. Met deze app is dat in een klap onderuit geschopt. Je leven wordt geregeerd op basis van een app. Het lijkt of je vrijheid hebt en houdt maar dat is het niet. Geef me dan maar totale lockdown voor iedereen! Zodra er een vaccin is pakken we ons leven weer op en schudden we dit drama van ons af. Deze app is en blijft! Er wordt gewoon ern ander sausje over gegoten voor het volgende doel.
Wat een verschrikkelijk schaamteloze vergelijking. Het gaat over een app waarvan nog niet eens bekend of duidelijk hoe deze wel of niet zal gaan werken en jij gaat er de Jodenvervolging bijhalen?
rien10 schreef:mylittlejoy schreef:Wat een verschrikkelijk schaamteloze vergelijking. Het gaat over een app waarvan nog niet eens bekend of duidelijk hoe deze wel of niet zal gaan werken en jij gaat er de Jodenvervolging bijhalen?
Prima lockdown voor iedereen. Ik kom even geld halen bij jou als ik failliet ben.
Pareltjes schreef:Waarom is dit schaamteloos? Het gaat erom dat je als mens wordt ingedeeld in een groep die potentieel gevaarlijk is. Ik zie daar toch echt een vergelijking. En heb ik alle recht deze vergelijking te maken en een waarschuwing te doen laten uitgaan. Mijn ouders hebben gevochten voor onze vrijheid!! Dat hebben ze héél duur betaald.
Vrijheid om anoniem over straat te kunnen gaan! Niemand die hoeft te weten welke religie je hebt, welke ziekten, etc.etc. Als je deze parallelen niet ziet is er niets geleerd van het verleden!
rien10 schreef:Dit virus gaat nooit meer weg. Die komt en gaat in vlagen, net als andere virussen.
Strijd jij maar tegen het virus.
Mijn zwager is de strijd aan het verliezen. Dit virus gaat nooit meer uit ons leven weg. Mijn man moet zonder zijn broer verder. En dat is voor altijd. Immer.
Dat jij de app niet zou willen -als hij er al komt- dat is toch prima? Jij niet. Anderen wel.